Matejko1 Opublikowano 31 Grudnia 2023 #26 Opublikowano 31 Grudnia 2023 (edytowane) 7 godzin temu, bercus napisał(a): instalowac niezaleznie grzejnikow przy podlogowke,može to žart ? ale przecież @cynek777 nie będzie instalował grzejników ale on je już ma zainstalowane. Edytowane 31 Grudnia 2023 przez Matejko1 Cytuj
wacio1967 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #27 Opublikowano 1 Stycznia 2024 19 godzin temu, Matejko1 napisał(a): Czy mógłbyś rozwinąć wątek - bo to jest ciekawe. Jak sterujesz taką pompką do schładzania domu z bufora itp. W ogóle nie steruję. Kiedyś jak były upały i podłoga była nagrzana, to wpadło mi do głowy żeby wymienić tą wodę z buforem. Bufor się nagrzał, a właściwie dźwignęła się temperatura o kilka stopni, to wpadłem na następny pomysł, aby to przepuścić przez kocioł gazowy. Zadziałało i na tym zakończyłem testy, bo ciepłej wody z tego nie będzie. Ale jak ktoś chce odzyskiwać każdą kWh energii (jakiejkolwiek), to może się w ten sposób pobawić. Podłoga się schłodziła i temperatura w pomieszczeniu spadła o stopień, lub dwa (nie pamiętam). 16 godzin temu, Matejko1 napisał(a): ale przecież @cynek777 nie będzie instalował grzejników ale on je już ma zainstalowane. I napisał wyraźnie, że będzie je demontował po skończeniu remontu. Ja swego czasu też miałem grzejniki i przeszedłem na OP. Jest taniej i nie ma grzejników, które przeszkadzały na ścianach. Niektórzy robią OP tylko po to aby pozbyć się grzejników. Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #28 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) 4 minuty temu, wacio1967 napisał(a): wpadło mi do głowy żeby wymienić tą wodę z buforem. Bufor się nagrzał, a właściwie dźwignęła się temperatura o kilka stopni, to wpadłem na następny pomysł, aby to przepuścić przez kocioł gazowy. Zadziałało i na tym zakończyłem testy, bo ciepłej wody z tego nie będzie. czyli najpierw ręcznie włączyłeś pompkę na obiegu bufor - podłogówka? i ta pompka chodziła ciągle włączana i wyłączana ręcznie czy pracowała w zakresie zadanych temperatur? Edytowane 1 Stycznia 2024 przez Matejko1 Cytuj
cynek777 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Autor #29 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) Panowie, u mnie grzejniki na pewno wylatują z całego parteru, tego już nie zmienię. Głównie chodzi o miejsce, ponieważ mam do dyspozycji nieco ponad 50 m2 domu, czyli prawie takie mieszkanie w bloku, więc liczy się każdy cm2. Główne pytanie o sposób podłączenia instalacji nadal aktualne, bo dyskusja zeszła na inny tor. Czy przedstawiony przeze mnie schemat będzie poprawny. Najważniejsze pytania jakie mnie nurtuja: 1. czy dobór średnic i materiału jest dobry, 2. czy jest sens dodawać zawór mieszający na połączonym obiegu grzejników w piwnicy i CWU, jeśli tak to jaki? 3. gdzie wstawić naczynie przeponowe, 4. gdzie wstawić zawór bezpieczeństwa 5. czy dodać jeszcze jakieś zaworu zwrotne - byłbym wdzięczny o konkretny przykład takiego zaworu, bo nie do końca czuję różnicę tych zaworów - róznicowe, klapowe, itp. 6. czy zmienić zawór mieszający na podłogówce z KVS 3,4m3/h na mniejszy - na 400m rury wyliczyłem ilość wody około 45l w instalacji OP. W 7 sekcjach przepływ średni 3l/min daje 1260 l/h więc to KVS 3,4 wydaje mi się za duże. 23 godziny temu, Matejko1 napisał(a): Super rysunek – w jakim programie go narysowałeś? Dzięki, rysowałem w autocadzie. Wstawiam schemat jeszcze raz dla przypomnienia 🙂 zmieniłem wyjście z bufora na górę. Czy wysokości pozostałych podłączeń do bufora będą dobre? Edytowane 1 Stycznia 2024 przez cynek777 Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #30 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Ja na obwodzie bufor – kaloryfery dałbym obejście grawitacyjne do pompki grzejnikowej tak jak na schemacie wyżej oraz może termostaty grawitacyjne (o zwiększonym przepływie) na grzejnikach. Co do materiałów – tak jak na filmie wyżej – w razie awarii woda wychodząca z bufora może mieć nawet około 100 stopni i nie wiem czy to nie spowoduje rozszczelnienia czy wręcz stopienia się rur PP. Na filmie wyżej chyba pokazano przykład jak się stopiły się rury plastikowe (nie pamiętam jaki to był rodzaj plastiku). Polecam dokładne obejrzenie filmów i przeczytanie linków podanych wyżej. Cytuj
szpenio Opublikowano 1 Stycznia 2024 #31 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Ale ten bufor to maleństwo, opłaca się takie coś montować? Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #32 Opublikowano 1 Stycznia 2024 moim zdaniem też lepiej byłoby dać większy bufor Cytuj
cynek777 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Autor #33 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Opłaca nie opłaca, już kupiony, stoi i czeka na podłączenie. Ze względu na rozmiar drzwi ciężko by było wstawić większy. Zobaczymy jak to będzie działać, najwyżej dokupi się jeszcze jeden. Jednak na ten moment mam inne pytania, na które ciągle szukam odpowiedzi. Cytuj
szpenio Opublikowano 1 Stycznia 2024 #34 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) Bufor co najmniej dwa razy większy i koniecznie grube rury stalowe z kotła bez żadnych redukcji, czyli takie jak mufy w kotle bodaj 6/4 cala i z odpowiednim spadkiem aby na grawitacji to szło, będziesz miał wtedy mega praktyczne i bezpieczne, odporne na zagotowania rozwiązanie, oczywiście pompkę możesz dać. Przy takim małym buforku i cieniutkich rureczkach będziesz miał problemy, w teorii będzie to działać, ale wystarczy jakieś fiksowanie zaworów albo sterownika... jakieś błędne nastawy i problem gotowanie wyłączanie itd. Przy grubych rurach będziesz sobie jechał optymalnie kociołkiem, sprawnie naładujesz bufor, skończysz palenie i trochę tym buforem pogrzejesz. Te planowane 300 litrów ba niewiele wystarczy, szkoda zachodu z tym wszystkim. No i na schemacie nie widzę naczynia przeponowego albo zbiornika wyrównawczego w systemie otwartym. Bez tego ani rusz Edytowane 1 Stycznia 2024 przez szpenio 2 Cytuj
Daćko Opublikowano 1 Stycznia 2024 #35 Opublikowano 1 Stycznia 2024 @cynek777Z tak małym buforem da się funkcjonować tylko będziesz musiał podnieść temperaturę podłogówki która też jest buforem , a w mroźne dni palenie dwa razy . Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #36 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) Ja nie wiem czy ten kocioł Ogniwo zgodnie z instrukcją może w ogóle być w systemie zamkniętym. Czy ktoś to sprawdzał? Do tego w przypadku systemu zamkniętego obok obejść grawitacyjnych, naczyń przeponowych, zaworów bezpieczeństwa (wydaje mi się że niektórzy dają na wszelki wypadek kilka zaworów bezpieczeństwa), miarkownika ciągu to jednym z zabezpieczeń jest jeszcze chyba jakiś zawór dopuszczający zimną wodę użytkową do obiegu centralnej wody użytkowej – jeśli ktoś coś wie to proszę się wypowiedzieć. Tutaj w filmie jest pokazany kocioł po awarii (która była skutkiem m.in. braku instalacji grawitacyjnej) i pokazane błędy w instalacji: tylko tam na filmie nowe zabezpieczenia są montowane prowizorycznie i na szybko więc być może powinny być inaczej rozmieszone, gdyby to była instalacja projektowana do długotrwałego użytku. Też polecam obejrzeć sobie cały film. Edytowane 1 Stycznia 2024 przez Matejko1 Cytuj
wacio1967 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #37 Opublikowano 1 Stycznia 2024 9 godzin temu, Matejko1 napisał(a): czyli najpierw ręcznie włączyłeś pompkę na obiegu bufor - podłogówka? i ta pompka chodziła ciągle włączana i wyłączana ręcznie czy pracowała w zakresie zadanych temperatur? Na sterowniku ręcznie otworzyłem wszystkie obiegi i włączyłem pompę. Potem ręcznie włączyłem kocioł gazowy. Na minimum, tylko po to aby pompa ruszyła. Kocioł trochę się nagrzał od bufora. Ale takie coś działa tylko przez chwilę, bo zawór w kotle się przełączył, a nic więcej nie grzebałem. Na dłuższą metę, to nie ma sensu, chyba że chcesz odzyskać każdą wat energii. Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #38 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) 5 minut temu, wacio1967 napisał(a): Na sterowniku ręcznie otworzyłem wszystkie obiegi i włączyłem pompę. ja się zastanawiam nad czymś takim - jeżeli w piwnicy która jest w połowie wkopana w ziemi jest temperatura latem niższa niż pokojach to wtedy możnaby włączyć pompkę (chyba na najwolniejszym biegu? - jak sądzisz?) i ją tak zostawić. Do tego w pokoju wentylator skierować na podłogę/grzejniki (to co jest w domu) aby zimne powietrze zalegające przy podłodze się wymieszało w pokoju. Czy próbowałeś do tego włączyć wentylator? Edytowane 1 Stycznia 2024 przez Matejko1 Cytuj
wacio1967 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #39 Opublikowano 1 Stycznia 2024 Tak jak pisałem wcześniej. Gra nie warta świeczki. W jaki sposób chcesz wychłodzić bufor ? Przecież bufor ma za zadanie trzymać zgromadzone ciepło. Jakbyś miał w piwnicy OP, to pewnie szło by coś z tym pokombinować. Z wentylatorami nic nie kombinowałem. Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #40 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) 3 minuty temu, wacio1967 napisał(a): W jaki sposób chcesz wychłodzić bufor ? a jakby w piwnicy zamontować kaloryfer i puścić przez niego wodę to woda w buforze powinna się powoli schłodzić do temperatury piwnicy? Edytowane 1 Stycznia 2024 przez Matejko1 Cytuj
wacio1967 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #41 Opublikowano 1 Stycznia 2024 A jaką masz temperaturę w piwnicy w lato, w upalne dni ? Cytuj
Matejko1 Opublikowano 1 Stycznia 2024 #42 Opublikowano 1 Stycznia 2024 (edytowane) W dniu 1.01.2024 o 22:00, wacio1967 napisał(a): A jaką masz temperaturę w piwnicy w lato, w upalne dni ? nie pamiętam, będę musiał zmierzyć, ale jest ewidentnie chłodniej. Dlatego część piwnicy wykorzystuje się jako spiżarkę. Już nawet parter jest chłodniejszy ewidentnie od pierwszego piętra. Edytowane 3 Stycznia 2024 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
Matejko1 Opublikowano 2 Stycznia 2024 #43 Opublikowano 2 Stycznia 2024 Ja też jestem zdania, że grubość rur wychodzących z kotła powinna być co najmniej 6/4 cala bo bodaj tyle na ogół wynosi grubość muf z kotła. Jeśli mufy wychodzące z kotła są grubsze to dałbym grubsze, ale nie mniejsze od muf z kotła. Cytuj
Gruner Opublikowano 2 Stycznia 2024 #44 Opublikowano 2 Stycznia 2024 (edytowane) W dniu 31.12.2023 o 11:14, cynek777 napisał(a): Myślę, że pozostanę w średnicy 28mm miedź na linii kocioł-bufor, a za buforem rury PP 32. Niech mnie ktoś naprostuje jeśli robię duży błąd. Potwierdzam - robisz duży błąd . Minimum to rura 5/4 cala stalowa skręcana żadne tam gówna lutowane. Rury PP czy inne plastiki na wyjściu z kotła to też szukanie problemu . Mozesz je zastosować już za termostatycznym zaworem 3 d . Bufor potrafi mieć w porywach lekko ponad 100C . PP max 90 wytrzymuje. Wiem co piszę bo mój bufor już pokazał 107 C . Edytowane 2 Stycznia 2024 przez Gruner 3 Cytuj
cynek777 Opublikowano 2 Stycznia 2024 Autor #45 Opublikowano 2 Stycznia 2024 Już się tak powoli przymierzam do zmiany i kombinuję z ustawieniem bufora żeby był podłączony jak najbliżej i możliwie najmniej zmian kierunku rur. Czy jak zastosuję rurę 1,5 cala to dalej potrzebna będzie pompa czy pójdzie to grawitacyjnie jeśli zrobię spadki oraz dam zawór na ochronę powrotu? Rury stalowe czytałem, że nie są polecane. Są jakieś rodzaje, które wybrać? PP chcę właśnie puścić już za zaworem 3D i pompą oraz na powrocie. Cytuj
Matejko1 Opublikowano 2 Stycznia 2024 #46 Opublikowano 2 Stycznia 2024 (edytowane) @cynek777 Może daj też schemat jak wygląda obecna instalacja Edytowane 2 Stycznia 2024 przez Matejko1 Cytuj
Gruner Opublikowano 2 Stycznia 2024 #47 Opublikowano 2 Stycznia 2024 (edytowane) 2 godziny temu, cynek777 napisał(a): Czy jak zastosuję rurę 1,5 cala to dalej potrzebna będzie pompa czy pójdzie to grawitacyjnie jeśli zrobię spadki oraz dam zawór na ochronę powrotu? Pompa i sterownik ale na bypasie z zaworem zwrotnym - może ale nie musi być zawór termostatyczny- chodzi o to aby przy bardzo gorącym już buforze kiedy grawitacja ustaje kocioł nie zaczął się gotować. Ja mam start pompy na 80C i jest gitara -obsługuję dwa układy - jeden z zaworem termo drugi bez ale oba z pompami na bypasie i oba zdają super egzamin - jak kocioł dobija do 80 odpala pompe obiegową. Do 80 C zasuwa grawitacja -potem obiegówka z początku zanim powrót się zrobi mocno goracy pompa startuje co kilka minut pod koniec gdy powrót mocno gorący, coraz częściej. Warto mieć bardzo wydajną pompę aby delta 5 C nadal chłodziła kocioł . Ideałem byłaby tu pompa która zwiększa przepływ wraz ze spadkiem różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem. Rury stalowe czarne 1,5 cala wystarczą na wiele wiele lat więc nie ma sensu szukać jakichś droższych rozwiązań - i tak nie są tanie. Bypasy można zrobić calowką bo tam pompa ogarnie przepływ. Bardzo gorąco namawiam do zbudowania układu otwartego - podłogówka podłogówką a naczynie wzbiorcze przecież już pewnie jest więc po co cudakować? No i ten bufor - nie da się zrobić naprawdę choć 800 litrów ? choćby i na parterze nad kotłem gdzieś ? Nawet jeśli te 300 jest to warto przewidzieć podpięcie drugiego zbiornika za jakiś czas. Na upartego bufor może być nawet na strychu czy na dworze -spotyka sie i takie rozwiązania. Edytowane 2 Stycznia 2024 przez Gruner Cytuj
cynek777 Opublikowano 3 Stycznia 2024 Autor #48 Opublikowano 3 Stycznia 2024 20 godzin temu, Gruner napisał(a): Bardzo gorąco namawiam do zbudowania układu otwartego - podłogówka podłogówką a naczynie wzbiorcze przecież już pewnie jest więc po co cudakować? Obecnie jest układ zamknięty i raczej taki pozostanie, bo mam średnie możliwości wypuścić naczynie wzbiorcze. Z uwagi na mały metraż domu musiałbym je zamontować chyba w przedpokoju albo ciągnąć na nieogrzewany strych... 20 godzin temu, Gruner napisał(a): No i ten bufor - nie da się zrobić naprawdę choć 800 litrów ? Większy bufor nie zmieści mi się w drzwiach piwnicy. Po drugie to dodatkowy koszt, a przy remoncie całego domu każdy grosz się liczy. Zobaczymy jak to będzie działać. W przyszłości nawet planuję dołożenie kolejnego bufora. Cytuj
szpenio Opublikowano 3 Stycznia 2024 #49 Opublikowano 3 Stycznia 2024 (edytowane) Znam ten ból odnośnie finansów na bufor I wąskiego gardła jakim są drzwi i okna do piwnic. Ja pojadę po bandzie i pospawam bufor prostokątny wewnątrz pomieszczenia, ale nie każdy ma taką możliwość. Dlaczego taka determinacja z mojej strony?Otóż, od ponad roku chłonę wszelkie informacje od użytkowników buforów już zainstalowanych i wszyscy zgodnie twierdzą, że gdyby mogli zamontowali by dużo większy. To, co napisał powyżej kolega Gruner to jakby kwintesencja moich wszystkich przemyśleń i analiz opinii o buforach dostępnych na forum i ogólnie w sieci. Bufor u Ciebie już kupiony, więc to rada/opcja już nieaktualna, ale czasem za względu na wąskie gardło drzwi wejściowych warto rozważyć możliwość wstawienia bufora o prostokątnych kształtach, wtedy można sporo zyskać na pojemności. Edytowane 3 Stycznia 2024 przez szpenio Cytuj
Matejko1 Opublikowano 4 Stycznia 2024 #50 Opublikowano 4 Stycznia 2024 10 godzin temu, cynek777 napisał(a): Z uwagi na mały metraż domu musiałbym je zamontować chyba w przedpokoju albo ciągnąć na nieogrzewany strych... montaż na strychu to chyba częste rozwiązanie Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.