Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przewymiarowany kocioł defro sigma 24kw


Awek520

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam kocioł defro sigma z 2016 roku, moc 24kw eko groszek. Mam to z 200l bojlerem i zaworem 4 drożnym. Dom łącznie z piwnica to 250m, powierzchnia grzewcza to 180m (75% to grzejniki)

Okna wymienione rok temu, dom ocieplony styropianem 5cm

Kocioł pracuję na 50%mocy - przy około zeru stopni na dworze. Zawór na 38 stopniach.

W lato muszę go wyłączać bo przebija o 30 stopni i do tego śmierdzi strasznie. Niestety w tym roku pojawiła się wilgoć w nim więc nie wiem co gorsze. : /

Co muszę wymienić, kupić aby przerobić go na 16kw?

Czy jeśli zmieniłem ustawienia w systemie na 16 kw to coś to zmieni ?

 

Jestem laikiem - teraz spala 5 t na sezon (zbiorniczek na 7dni) 

Dzięki za rady ! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To na wilgoć w zasobniku. Wilgoć w kotle to zimny powrót, zawór 4 drożny jest ale pewnie bez pompy na powrocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak teraz chodzi na 50% mocy to wcale taki przewymiarowany nie jest - przy -20 będzie chodził na 100% mocy. Ale spalanie spore jak na 180m2.


W lecie jak wyłączasz kocioł na dłuższy czas to w środku pojawi się wilgoć - trzeba przepalić co parę dni żeby go wysuszyć. A jak na dodatek kopci i śmierdzi to nie warto trzymać go włączonego, choć wydaje mi się że lepiej ustawiając parametry spalania można problem zmniejszyć.

Z 24kW można spokojnie zrobić 16 czy nawet 10, odpowiednio ustawiając sterowanie. Ale ze sterownikiem kotła laik nie wygra, żeby poskromić takiego przeciwnika musisz go poznać. Instrukcja do ręki i eksperymentuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nightwatch a jakie jest optymalne spalanie na taki metraż ? W sumie mam też instalacje troche skomplikowana. 

Jeden pion to klatka schodowa, łazienki a w tym podłogowka i  grzejniki (2 pietra) plus kuchnie - podłogowka i  przedpokoje

Drugi pion to sypialnia (2x)

Trzeci pion to cztery grzejniki na dwa piętra - po odkręceniu tego pionu spalanie przyspiesza.

Takie pomiary 

2 piony z 3, zawór 33 stopnie (14dni pełny zbiornik)

3 piony, zawór 36 stopni (9dni)

Zawór 38 - 39 (7dni)

Można zmienić w ustawieniach na 16 kw z 24 które mam? 

Kociołek pracuję w miarę równo. Ale gdy jest większy pobór cwu to wariuje. Ciągle coś kombinuje - zmieniam histere cwu, temp kotła.

Mam pompę krótkiego obiegu. Wilgoc mam gdy kociołek jest w lato wyłączony. 

Screenshot_2023-01-26-22-19-16-59_4606ec11ac6997a4db01d54fb2d88518.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W menu serwis możesz po prostu ustawić mniejszą moc. Ten palnik fabrycznie był w kotłach od 15kW i tyle śmiało możesz ustawić. 

Edit:

Tu jednak przebijanie jest skutkiem jakiejś wady instalacji- kocioł jest zalany zimniejszą wodą na powrocie, goni pełną mocą i wtedy cyk-coś zamyka zawór i ciepło zostaje w kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zużycie zależy od zapotrzebowania domu, każdy jest inny, ale mam podobną ogrzewaną powierzchnię (ok 180m2) i prawie połowę mniejsze zużycie. Jak zaczynałem to szlo ze 4 tony węgla, w ostatnich latach rzędu 2.5 tony. Wymiana pieca, sterownika, termostat pokojowy - to wszystko pomogło zmniejszyć zużycie. Nie twierdzę że zawsze i wszędzie się da ale jakieś pole do poprawy pewnie jest.
Nie znam tego konkretnie sterownika, przy grzaniu CWU trochę rzeczywiście przesadza z tą temperaturą, może chodzi o to ze wtedy też kręci zaworem z jakiegoś powodu. A jesteś może w stanie wytłumaczyć czemu na wykresie temperatura powrotu jest wyższa niż temperatura CWU podczas grzania CWU? (edit: pewnie to efekt działania pompy krótkiego obiegu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche poprawil bym praca zaworu-czas reakcji,czy odczytu temp. na ok.40-60s,krok min.0,5 s,max.2s.hystereza do 1°,poki sia takie ustawienia.Wydaje mi sia,že zbyt dužo temperatura na nim wariuje i powoduje nie stabilnosc instalacji,czy nie dziala na nim stalo ochrona powrotu.Wacha potym tež z temperatura kotlowa.Na zaworu miala by linijka byc w miare prosta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten wykres jest poprawny. Możesz spędzić lata na walce o prostą kreskę, ale jakiś spektakularnych oszczędności z tego nie będzie. Sądzę, że zejście na 15kW o tak nie wykluczy przechodzenia w nadzór, bo nawet najmniejsze Defro 12kW jest do tego domu za duże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Može ten skok jednostkowy 3% powoduje te zeby na zaworze.3% to juž isto jest zmiana kilka stopni celsiusa naraz.Czy jest tam možne jescze ustawic jakis progress,jesli sterownik na podstawe roznicy temperatur zmniejszaje ten krok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bercus @HarryH z praktyki wiem że zmniejszanie skoku jednostkowego nic nie daje. Ważniejszym parametrem jest czas reakcji, fabrycznie 30 s jest za małe. Ja mam ustawione skok jednostkowy 8% . Minimalne otwarcie 18%, kontrola temperatury co 50 s. To działa tak w przypadku różnicy temperatur na zaworze 2 st zawór otwiera się o 1%, przy różnicy 4 o 2%, itd dopiero przy różnicy powyżej 10 st otwiera się o zadane 8%.. Teraz minimalne otwarcie mam 18% a to dlatego aby nie doprowadzić do zamknięcia zaworu na 5% bo wtedy następuje spadek temperatury na instalację i zaczyna się wahadło. Przy 18% spadek tem zadanej na zaworze wynosi 2-3 stopnie a nie 15. To samo z czasem reakcji zawór otwierając się zbyt często czyli szybko powoduje w konsekwencji zbyt szybki wzrost temperatury za zaworem a później znowu jazda w dół . Też mam sterownik techa .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co tu dużo gadać-sterowniki kotłowe Techa nie radzą sobie z zaworami całkowicie. Także nastawy są wykastrowane w porównaniu z Techami instalacyjnymi, które o dziwo potrafią działać równo. 

13 minut temu, 1mps napisał(a):

To działa tak w przypadku różnicy temperatur na zaworze 2 st zawór otwiera się o 1%, przy różnicy 4 o 2%, itd dopiero przy różnicy powyżej 10 st otwiera się o zadane 8%.. Te

No właśnie w kotle Defro tak to nie działa od paru lat, zawsze otwiera i zamyka się o tyle samo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem moc na 15kw i 90%mocy.

Zawór zmieniłem na skok 1% a minimalne otwarcie na 18%, kontrola 50s

Musiałem też zmienić czas minimalnej przerwy z 24s na 30s a maksymalnej z 45 na 55s. Kopczyk był ciągle za duży a korektę powietrza mam już na plus 8.

Jutro podesle wykres.

 

A gdybym tak cwu zasilał prądem tak jak w lato (100zl około więcej za prąd) a kocioł tylko na grzejniki? 

Wtedy by kociołek pracował stabilnej prawda?

Byłaby jakaś oszczędność większą?

 

Zdjęcie z kopczyka po 3 godzinach palenia.

Ps. Ten popiół po dotknięciu się rozpada.

IMG20230127200437.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korekta powietrza na +8 to daje 53 obroty więcej zarówno w dolnym jak i górnym zakresie. Skutek jest taki że rośnie temperatura spalin ale nie koniecznie tak szybko temperatura kotła. Jak możesz podaj parametry pracy w PID. Dawka,przerwa-wiadoma, wentylator roboczy i obroty (min i max). Jak pracuje w danym momencie kocioł możesz podejrzeć na ekranie producenta kod 2902.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Awek520 korekta powietrza +4 daje 26 obrotów więcej i tak przy nastawie dmuchawy 80-250 dmuchawa będzie się poruszać między 106-276 obrotów. Masz w sterowniku jeszcze korektę powietrza szczegółowa gdzie te wartości możesz ustawić osobno dla dolnych i górnych obrotów. Ale w tym przypadku to już trzeba poświęcić trochę czasu aby efekt na palniku był zadowalający. W sterownikach tech korekta powietrza jest o 6 i 7 obrotów za każdym punktem . Odbywa się to naprzemiennie 6,7,6,7 itd. Teraz wrócę do ustawienia siłownika zaworu. Pewne wartości zmieniłeś to dobrze ale nie wszystkie. To działa tak jak napisałem wcześniej więc przestań się wygłupiać z tym 1% i ustaw przynajmniej nastawę fabryczna czyli 5% skoro nie chcesz większej. Ocenisz jak spróbujesz. Nie wiem czy zaglądałem na ekran producenta 2902 . Nie podajesz temperatury zadanej kotła i o ile ja przebija czy też wchodzi w nadzór. Same wykresy to nie wszystko dla lepszej orientacji mógłbyś wrzucić zdjęcie ekranu głównego i ekranu producenta w trakcie pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperature zadana z 65 zmieniłem na 68 żeby podnieść trochę powrót.

Korektę powietrza w nocy miałem na 0. Taki kopczyk jest jak na zdjęciu po około 12 godzinach.

Temperature zadana przebija o około 2 stopnie w każdą stronę. Czasem coś się dzieje na zaworze - albo włącza się pompa cwu i spada nizej albo i przebija więcej. 

 

 Co do zaworu to zmieniłem z powrotem ten skok na 5% i minimalne otwarcie na 10%

Screenshot_2023-01-28-09-44-27-99_4606ec11ac6997a4db01d54fb2d88518.jpg

IMG20230128093936.jpg

IMG20230128093852.jpg

IMG20230128093815.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minimalne otwarcie musisz tak dobrać że jak zawór zacznie się zamykać temperatura na zaworze nie spadnie poniżej 2 st od zadanej. I ta wartość wpisać, z tym że to może się różnić w zależności od zadanej na piecu. Co do spalania to za małe dawki i za duża przerwa. Wróć to tych przerw co były jeżeli nie chcesz zmieniać dawek.

Te ustawiania powodują tylko wzrost obrotów dmuchawy bo musi gonić temperaturę spalin a nie ma jej z czego uzyskać bo na palniku mało. Jak widać większe spieki popiołu które się sklejają pod wpływem temperatury. Niby żar widać ale tam nie ma węgla. Tu jak widać na ekranie serwisowym podaje 1,6 s ale już przerwę sobie skrócił poniżej zapisanej 45s na 38.2s.  Co do innych zachowań dużo by pisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz napisze. Daj moc 15 kw. Ustawienia fabryczne. Jeśli jest pompa na obiegu kotłowym to ustaw tak aby pracowała cały czas i wyłącz ochronę powrotu. Zostaw niech tak chodzi co najmniej z pół dnia. W tedy pokaż co jest na palniku i jak się temp. rozkładają. Jeśli będzie za bardzo przebijał to obniżyć mu moc w menu ustawień i ewentualnie z korygować nadmuch. Można też obniżyć max. temp. spalin, wówczas będzie wcześniej wyhamowywał. W kotle SIGMA ta temp. spalin jest za wysoka. Może trzeba porządnie wyczyścić wymiennik albo dorobić tzw. ekonomizery patrz sklep defro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gersikustawiłem około 11 ustawienia na 15kw. 

Ustawiłem tylko na zaworze minimalne 30% bo z tego co zauważyłem to pracuję ciągle na 36-42%. Skok na 5%, kontrola na 60s.

Teraz wyłączyłem ochronę powrotu. 

Pompa kotłowa ciągle pracuję. Korekta na 0

Wrzucę wieczorem zdjęcia jak to wygląda. 

Jedynie to zauważyłem że jak zmieniłem na ustawienia fabryczne okolo 11 To temp spalin podniosła się do 150stopni. Teraz wszedł w nadzór. Zmieniłem moc na 90 i poczekam do wieczora bądź jutra rana. 

 

Ps. Temp spalin miałem na poziomie 70 stopni. Wyczyściłem go wczoraj i pokazywał około 120, teraz po fabrycznych na 15 kw już 150

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gersik mam dane od wczoraj od 16.

Ustawienia to:

Kocioł 67, korekta na 0, moc 90%, cwu 48 - 1 histereza

Zawór 50sek, skos 5% i 25min otwarcie.

Praca to min 1sek, maks 2s

Przerwa min 24, maks 45

Wentylator min 22, maks 36

Obroty min 80, maks 250.

 

Kocioł pracuję w przedziale 65 - 70

Spaliny 90 - 140

Palenisko wyczyszczone o 16 

 

Ps. Pracuję bez pogodynki i bez sterownika pokojowego. ( Mam sterownik ale jest wyłączony)

 

Screenshot_2023-01-29-09-19-19-93_4606ec11ac6997a4db01d54fb2d88518.jpg

IMG20230129091325.jpg

IMG20230129091306.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.