Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z niską temparaturą powrotu.


Stomil1991

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanownych forumowiczów.

Jestem świeżo po instalacji nowego pieca o mocy 25kW. Zauważyłem problem z niską temperaturą powrotu.

W instalacji są dwie pompy jedna CO i druga CWU. Nastawa na piecu to 60 stopni piec i 45 stopni CWU. Zawór 4d bez automatycznego siłownika. Zawór 4d ustawiony w pozycji pomiędzy 5 a 6 w 10 stopniowej skali. Temperatura zasilania jaka idzie na grzejniki to około 40 stopni. Temperatura powrotu kształtuje się w przedziale 33-34 stopnie. Takie nastawy w zupełności wystarczają na ogrzanie pokoi do około 21.5 stopnia. Gdy otworze zawór na mniej więcej 7-8 wtedy temperatura powrotu jest znacząco wyższa jednak grzejniki również wtedy stają się bardzo ciepłe i w domu panuje upał. Poniżej zamieszczam uproszczony schemat instalacji CO i CWU. Pytanie do forumowiczów jest takie. Jak zmodyfikować instalacje żeby powrót nie miał tak niskiej temperatury?

20211114_163353.thumb.jpg.250e0c6671381983bfb97de7d70a57e0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainstaluj pompe na powrocie do kotla za zaworem 4d.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Stomil1991 napisał:

Zawór 4d ustawiony w pozycji pomiędzy 5 a 6 w 10 stopniowej skali. Temperatura zasilania jaka idzie na grzejniki to około 40 stopni. Temperatura powrotu kształtuje się w przedziale 33-34 stopnie.

 

4 godziny temu, Stomil1991 napisał:

Gdy otworze zawór na mniej więcej 7-8 wtedy temperatura powrotu jest znacząco wyższa jednak grzejniki również wtedy stają się bardzo ciepłe i w domu panuje upał

Coś tu nie gra. Potrzebne zdjęcie instalacji i samego mieszacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Trener40 napisał:

Miejsce nr 1

Trener40 dzięki za odpowiedź.

2 godziny temu, sambor napisał:

Tylko nie zapomnij o zaworach zwrotnych za pompami

Sambor dzięki za cenną wskazówkę.

2 godziny temu, sambor napisał:

Tylko nie zapomnij o zaworach zwrotnych za pompami

Gmaj22 tak to wygląda. 
Tak jak pisałem wcześniej termometr który jest za pompą CO wskazuje 38 stopni. Planuje założyć termometr na powrót z grzejników i umieścić go przed zaworem 4d ale na teraz nie jestem w stanie powiedzieć jaka tam jest temperatura. Na pewno mniej niż 38 stopni:) 

20211114_234530.thumb.jpg.174bc27795b4e4e63350b53bf91ba705.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trener40 tak jak napisałem w pierwszym poście czujnik temperatury powrotu jest z tyłu pieca. Zaznaczony na uproszczonym schemacie. 

Jeśli chodzi o temperature powrotu z grzejników to termometr chce tam dać z ciekawości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok... Ten dodatkowy termometr, to zbedny gadżet, ale skoro chcesz mieć dodatkowe informacje, to czemu nie. 

Powrót z grzejników ( przed zaworem 4D)  bedziesz mial w tej chwili ok 20-25 st 

A tak na marginesie : Za pompą CWU masz ZZ? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli te znaki na zaworze wskazują położenie przegrody to w tej chwili zawór jest zamknięty. W tym położeniu powinien wskazywać "0" czyli jest źle ustawiony, trzeba zdjąć pokrętło i ustawić właściwie metalową tabliczkę, na odwrót ej stronie też powinna mieć skalę otwarcia. Zawór zwrotny przed pompą cwu obowiązkowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Stomil1991 napisał:

Chyba nie ma zaworu zwrotnego na obiegu z CWU. Pod izolacją termiczną sama rurka miedziana.

20211115_091739.thumb.jpg.0d6ad7776888e78260ca45e6e75628f7.jpg

No to nie zapomnij o nim, a za nim daj jeszcze zawor kulowy na ewentualną potrzebę demontażu pompy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, 1mps napisał:

Jeżeli te znaki na zaworze wskazują położenie przegrody to w tej chwili zawór jest zamknięty. W tym położeniu powinien wskazywać "0" czyli jest źle ustawiony, trzeba zdjąć pokrętło i ustawić właściwie metalową tabliczkę, na odwrót ej stronie też powinna mieć skalę otwarcia. Zawór zwrotny przed pompą cwu obowiązkowy.

Cześć 1mps 
tutaj pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Zgodnie z tym schematem podłączone jest wszystko prawidłowo. W moim zaworze 4d skala 10 jest po lewej stronie natomiast 0 po stronie prawej. Aktualnie jest ustawiony na skali pomiędzy 5-6. Gdyby był zamknięty wtedy cała woda z pieca leciała by automatycznie do powrotu a kaloryfery nie sią przecież zimne. 

 

schemat.jpg.72413cce4a444642ce46b6df03b971b3.jpg

54 minuty temu, Trener40 napisał:

No to nie zapomnij o nim, a za nim daj jeszcze zawor kulowy na ewentualną potrzebę demontażu pompy. 

Trener40 dziękuje za cenne uwagi. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy te modyfikacje muszą być zrobione teraz czy mogę je zrobić po sezonie grzewczym? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najszybciej, co aktualnie może oznaczać , że w przyszłym roku już. Chyba że masz zestaw narzędziowy i umiejętności "zrób to sam". Generalnie prosta grupa pompowa to śrubunki, dwa zawory odcinające, filtr siatkowy (siatka o oczkach jak zaleca producent pompy), pompa i zawór zwrotny. Pompa najlepiej elektroniczna z płynną regulacją, ale konieczne to nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stomil słowo kluczowe brzmi "jeżeli" i nie chodzi tu o prawidłowe ustawienie zaworu jako takiego ale o prawidłowe ustawienie tego co jest w środku czyli przegrody- listwy rozdzielającej przepływ wody. Tyle i tylko tyle. Bardzo częsty błąd popełniany nawet przez doświadczonych hydraulików.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samym zaworze nic ustawiane nie było. Tak jak przyjechał ze sklepu został zamontowany. Czyli przy następnej wizycie fachowców mam powiedzieć żeby sprawdzili ustawienie zaworu 4d w środku?

31 minut temu, mkwapisz napisał:

Jak najszybciej, co aktualnie może oznaczać , że w przyszłym roku już. Chyba że masz zestaw narzędziowy i umiejętności "zrób to sam". Generalnie prosta grupa pompowa to śrubunki, dwa zawory odcinające, filtr siatkowy (siatka o oczkach jak zaleca producent pompy), pompa i zawór zwrotny. Pompa najlepiej elektroniczna z płynną regulacją, ale konieczne to nie jest.

Nie mam niestety ani zestawu narzędziowego ani umiejętności także te prace zostawię fachowcom. Nie wiem czy instalator jeszcze w tym roku znajdzie czas na te modyfikacje ale będę naciskać żeby zostało to zrobione jeszcze w tym roku. Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno sprawdzenie nie zaszkodzi. W instrukcji zaworu powinno być narysowane położenie wystającej osi względem przegrody. Po zdjęciu pokrętła powinien być jakiś znak, nie wiem jaki bo to włoski zawór, ale powinno to być wyjaśnione w instrukcji. Druga sprawa że po zdjęcia metalowej tabliczki powinno być wycięcie w zakresie którym zawór się porusza 90 st. Inną sprawa że po zdjęciu tej blaszki zaworem można kręcić w koło. I o to tu chodzi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, 1mps napisał:

Na pewno sprawdzenie nie zaszkodzi. W instrukcji zaworu powinno być narysowane położenie wystającej osi względem przegrody.

To można sprawdzić bez ściągania. Wystarczy przekręcic do oporu w prawo. Jeśli gorąca woda idzie na grzejniki, to jest OK. Jeśli na powró - przegroda żle.

Najpierw ustawić prawidłowo przegrodę, potem zająć się skalą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już sprawdziłem. Przy przekręceniu zaworu na 10 na zasileniu grzejników termometr praktycznie pokazywał temperature kotła. Wydaje się że jest ok. 

Dzisiaj dzwoniłem do instalatora żeby umówić się na termin. Po modyfikacjach dam znać czy pomogło 🙂 

Dziękuje wszystkim za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.11.2021 o 21:48, Stomil1991 napisał:

To już sprawdziłem. Przy przekręceniu zaworu na 10

Miałeś zapomnieć na razie o skali, położeniu "0" czy "10", tylko przekręcić w prawo do oporu. Twierdzisz, że jest OK, zatem nic nie mam do dodania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć drodzy forumowicze!

Jestem już po zmianach w instalacji. Tak jak doradzaliście została zamontowana pompa na powrocie z zaworu 4d. Dodatkowo dodane zawory zwrotne za pompami. Różnica jest diametralna. Wcześniej przy takiej samej temperaturze pieca(temp. zadana ustawiona na 55) temperatura powrotu kształtowała się na poziomie 33-34 stopni. Po zmianach temperatura powrotu nie schodzi poniżej 46 stopni. Kocioł chodzi stabilniej. Krócej się nagrzewa i dłużej przebywa w nadzorze.  

Dziękuje wszystkim za dobre rady!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.