Stomil1991 Opublikowano 14 Listopada 2021 #1 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 Witam szanownych forumowiczów. Jestem świeżo po instalacji nowego pieca o mocy 25kW. Zauważyłem problem z niską temperaturą powrotu. W instalacji są dwie pompy jedna CO i druga CWU. Nastawa na piecu to 60 stopni piec i 45 stopni CWU. Zawór 4d bez automatycznego siłownika. Zawór 4d ustawiony w pozycji pomiędzy 5 a 6 w 10 stopniowej skali. Temperatura zasilania jaka idzie na grzejniki to około 40 stopni. Temperatura powrotu kształtuje się w przedziale 33-34 stopnie. Takie nastawy w zupełności wystarczają na ogrzanie pokoi do około 21.5 stopnia. Gdy otworze zawór na mniej więcej 7-8 wtedy temperatura powrotu jest znacząco wyższa jednak grzejniki również wtedy stają się bardzo ciepłe i w domu panuje upał. Poniżej zamieszczam uproszczony schemat instalacji CO i CWU. Pytanie do forumowiczów jest takie. Jak zmodyfikować instalacje żeby powrót nie miał tak niskiej temperatury? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PioBin Opublikowano 14 Listopada 2021 #2 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 Zainstaluj pompe na powrocie do kotla za zaworem 4d. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 14 Listopada 2021 Autor #3 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 Cześć PioBin Dzięki za szybką odpowiedź. Pompa ma być wstawiona przed złączeniem z powrotem z CWU czy za złączeniem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trener40 Opublikowano 14 Listopada 2021 #4 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 Miejsce nr 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Listopada 2021 #5 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 2 godziny temu, Stomil1991 napisał: Pompa ma być wstawiona przed złączeniem z powrotem z CWU Tylko nie zapomnij o zaworach zwrotnych za pompami Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 14 Listopada 2021 #6 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 4 godziny temu, Stomil1991 napisał: Zawór 4d ustawiony w pozycji pomiędzy 5 a 6 w 10 stopniowej skali. Temperatura zasilania jaka idzie na grzejniki to około 40 stopni. Temperatura powrotu kształtuje się w przedziale 33-34 stopnie. 4 godziny temu, Stomil1991 napisał: Gdy otworze zawór na mniej więcej 7-8 wtedy temperatura powrotu jest znacząco wyższa jednak grzejniki również wtedy stają się bardzo ciepłe i w domu panuje upał Coś tu nie gra. Potrzebne zdjęcie instalacji i samego mieszacza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 14 Listopada 2021 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2021 3 godziny temu, Trener40 napisał: Miejsce nr 1 Trener40 dzięki za odpowiedź. 2 godziny temu, sambor napisał: Tylko nie zapomnij o zaworach zwrotnych za pompami Sambor dzięki za cenną wskazówkę. 2 godziny temu, sambor napisał: Tylko nie zapomnij o zaworach zwrotnych za pompami Gmaj22 tak to wygląda. Tak jak pisałem wcześniej termometr który jest za pompą CO wskazuje 38 stopni. Planuje założyć termometr na powrót z grzejników i umieścić go przed zaworem 4d ale na teraz nie jestem w stanie powiedzieć jaka tam jest temperatura. Na pewno mniej niż 38 stopni:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trener40 Opublikowano 15 Listopada 2021 #8 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Powrót nie mierzy sie na " powrot z grzejników", tylko na powrocie do kotła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 15 Listopada 2021 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Trener40 tak jak napisałem w pierwszym poście czujnik temperatury powrotu jest z tyłu pieca. Zaznaczony na uproszczonym schemacie. Jeśli chodzi o temperature powrotu z grzejników to termometr chce tam dać z ciekawości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trener40 Opublikowano 15 Listopada 2021 #10 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Ok... Ten dodatkowy termometr, to zbedny gadżet, ale skoro chcesz mieć dodatkowe informacje, to czemu nie. Powrót z grzejników ( przed zaworem 4D) bedziesz mial w tej chwili ok 20-25 st A tak na marginesie : Za pompą CWU masz ZZ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 15 Listopada 2021 Autor #11 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Chyba nie ma zaworu zwrotnego na obiegu z CWU. Pod izolacją termiczną sama rurka miedziana. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
1mps Opublikowano 15 Listopada 2021 #12 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Jeżeli te znaki na zaworze wskazują położenie przegrody to w tej chwili zawór jest zamknięty. W tym położeniu powinien wskazywać "0" czyli jest źle ustawiony, trzeba zdjąć pokrętło i ustawić właściwie metalową tabliczkę, na odwrót ej stronie też powinna mieć skalę otwarcia. Zawór zwrotny przed pompą cwu obowiązkowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trener40 Opublikowano 15 Listopada 2021 #13 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 3 godziny temu, Stomil1991 napisał: Chyba nie ma zaworu zwrotnego na obiegu z CWU. Pod izolacją termiczną sama rurka miedziana. No to nie zapomnij o nim, a za nim daj jeszcze zawor kulowy na ewentualną potrzebę demontażu pompy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 15 Listopada 2021 Autor #14 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Godzinę temu, 1mps napisał: Jeżeli te znaki na zaworze wskazują położenie przegrody to w tej chwili zawór jest zamknięty. W tym położeniu powinien wskazywać "0" czyli jest źle ustawiony, trzeba zdjąć pokrętło i ustawić właściwie metalową tabliczkę, na odwrót ej stronie też powinna mieć skalę otwarcia. Zawór zwrotny przed pompą cwu obowiązkowy. Cześć 1mps tutaj pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Zgodnie z tym schematem podłączone jest wszystko prawidłowo. W moim zaworze 4d skala 10 jest po lewej stronie natomiast 0 po stronie prawej. Aktualnie jest ustawiony na skali pomiędzy 5-6. Gdyby był zamknięty wtedy cała woda z pieca leciała by automatycznie do powrotu a kaloryfery nie sią przecież zimne. 54 minuty temu, Trener40 napisał: No to nie zapomnij o nim, a za nim daj jeszcze zawor kulowy na ewentualną potrzebę demontażu pompy. Trener40 dziękuje za cenne uwagi. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy te modyfikacje muszą być zrobione teraz czy mogę je zrobić po sezonie grzewczym? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mkwapisz Opublikowano 15 Listopada 2021 #15 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Jak najszybciej, co aktualnie może oznaczać , że w przyszłym roku już. Chyba że masz zestaw narzędziowy i umiejętności "zrób to sam". Generalnie prosta grupa pompowa to śrubunki, dwa zawory odcinające, filtr siatkowy (siatka o oczkach jak zaleca producent pompy), pompa i zawór zwrotny. Pompa najlepiej elektroniczna z płynną regulacją, ale konieczne to nie jest. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
1mps Opublikowano 15 Listopada 2021 #16 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Stomil słowo kluczowe brzmi "jeżeli" i nie chodzi tu o prawidłowe ustawienie zaworu jako takiego ale o prawidłowe ustawienie tego co jest w środku czyli przegrody- listwy rozdzielającej przepływ wody. Tyle i tylko tyle. Bardzo częsty błąd popełniany nawet przez doświadczonych hydraulików. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 15 Listopada 2021 Autor #17 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 W samym zaworze nic ustawiane nie było. Tak jak przyjechał ze sklepu został zamontowany. Czyli przy następnej wizycie fachowców mam powiedzieć żeby sprawdzili ustawienie zaworu 4d w środku? 31 minut temu, mkwapisz napisał: Jak najszybciej, co aktualnie może oznaczać , że w przyszłym roku już. Chyba że masz zestaw narzędziowy i umiejętności "zrób to sam". Generalnie prosta grupa pompowa to śrubunki, dwa zawory odcinające, filtr siatkowy (siatka o oczkach jak zaleca producent pompy), pompa i zawór zwrotny. Pompa najlepiej elektroniczna z płynną regulacją, ale konieczne to nie jest. Nie mam niestety ani zestawu narzędziowego ani umiejętności także te prace zostawię fachowcom. Nie wiem czy instalator jeszcze w tym roku znajdzie czas na te modyfikacje ale będę naciskać żeby zostało to zrobione jeszcze w tym roku. Dzięki! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
1mps Opublikowano 15 Listopada 2021 #18 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Na pewno sprawdzenie nie zaszkodzi. W instrukcji zaworu powinno być narysowane położenie wystającej osi względem przegrody. Po zdjęciu pokrętła powinien być jakiś znak, nie wiem jaki bo to włoski zawór, ale powinno to być wyjaśnione w instrukcji. Druga sprawa że po zdjęcia metalowej tabliczki powinno być wycięcie w zakresie którym zawór się porusza 90 st. Inną sprawa że po zdjęciu tej blaszki zaworem można kręcić w koło. I o to tu chodzi . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Trener40 Opublikowano 15 Listopada 2021 #19 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 Zakładając pompe na powrocie zamontuj od razu ZZ za pompą CWU, bo może się okazać, że pompa na powrocie będzie grzała zasobnik CWU. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 15 Listopada 2021 #20 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 5 godzin temu, 1mps napisał: Na pewno sprawdzenie nie zaszkodzi. W instrukcji zaworu powinno być narysowane położenie wystającej osi względem przegrody. To można sprawdzić bez ściągania. Wystarczy przekręcic do oporu w prawo. Jeśli gorąca woda idzie na grzejniki, to jest OK. Jeśli na powró - przegroda żle. Najpierw ustawić prawidłowo przegrodę, potem zająć się skalą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 15 Listopada 2021 Autor #21 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2021 To już sprawdziłem. Przy przekręceniu zaworu na 10 na zasileniu grzejników termometr praktycznie pokazywał temperature kotła. Wydaje się że jest ok. Dzisiaj dzwoniłem do instalatora żeby umówić się na termin. Po modyfikacjach dam znać czy pomogło 🙂 Dziękuje wszystkim za pomoc! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 16 Listopada 2021 #22 Udostępnij Opublikowano 16 Listopada 2021 W dniu 15.11.2021 o 21:48, Stomil1991 napisał: To już sprawdziłem. Przy przekręceniu zaworu na 10 Miałeś zapomnieć na razie o skali, położeniu "0" czy "10", tylko przekręcić w prawo do oporu. Twierdzisz, że jest OK, zatem nic nie mam do dodania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stomil1991 Opublikowano 19 Listopada 2021 Autor #23 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2021 Cześć drodzy forumowicze! Jestem już po zmianach w instalacji. Tak jak doradzaliście została zamontowana pompa na powrocie z zaworu 4d. Dodatkowo dodane zawory zwrotne za pompami. Różnica jest diametralna. Wcześniej przy takiej samej temperaturze pieca(temp. zadana ustawiona na 55) temperatura powrotu kształtowała się na poziomie 33-34 stopni. Po zmianach temperatura powrotu nie schodzi poniżej 46 stopni. Kocioł chodzi stabilniej. Krócej się nagrzewa i dłużej przebywa w nadzorze. Dziękuje wszystkim za dobre rady! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.