Skocz do zawartości

rozbudowa instalacji C.O. o sprzęgło i grupę pompową


Adam1977
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

zacznę od tego, że jestem laikiem w zakresie instalacji c.o., który przy budowie domu zdał się na "poleconych" "specjalistów" instalatorów. Niestety dałem się namówić, na brak projektu bo: "instalator jest doświadczony"/ "niejeden taki dom robił i nikt nie narzekał" = "nie jest potrzebny projekt robiony przez teoretyka"

Poniżej zebrałem wszystkie szczegóły instalacji a na końcu posta opisałem problem. Będę wdzięczny za poradę.

 

1. Dom z 2018 roku, dobrze ocieplony. Parter i piętro.

2. Rekuperacja

3. Wyłącznie podłogówka. Żadnych grzejników teraz lub w przyszłości.

4. Obwody parter:

- garaż 2 pętle po 110mb,

- wiatrołap 1 pętla 65mb,

- gabinet 2 pętle po 85 mb,

- łazienka 1 pętla 85mb,

- salon z kuchnią 6 pętli po 85mb.

5. Obwody piętro:

- sypialnia #1 2 pętle po 85mb,

- sypialnia #2 2 pętle po 85mb,

- sypialnia #3 2 pętle po 85mb,

- garderoba 1 pętla 85mb,

- łazienka 1 pętla 75mb.

6. Zainstalowano 2 rozdzielacze podłogówki: parter i piętro. Na rozdzielaczach nie ma żadnych mieszaczy ani żadnego połączenia (regulowanego zaworem) między zasilaniem i powrotem (dla zapewnienia minimalnego obiegu gdyby jednocześnie wszystkie obwody zostały zdławione). Dodam, że aktualnie nie mam indywidualnego sterowania temp. pomieszczeń termostatami pokojowymi i siłownikami na pętlach a całe sterowanie odbywa się przez pogodówkę z pieca i sterownik RC310 umieszczony w salonie na parterze, jednak nie wykluczam, że kiedyś w pomieszczeniach mogą pojawić się termostaty bezprzewodowe a przy rozdzielaczach listwy sterujące siłownikami.

7. Oba rozdzielacze podłączone są równolegle (bez żadnego sprzęgła/buforu) do króćców c.o. pieca. wygląda to tak, że obie rury c.o. z pieca wchodzą do ściany i "gdzieś tam w ścianie" "fachowcy" rozdzielili je trójnikami na oba rozdzielacze w efekcie czego montaż osobnych grup pompowych dla każdej kondygnacji nie jest w zasadzie możliwy (w szafkach rozdzielaczy nic już się nie wciśnie)

8. Piec buderus gb072 14kW v2

9. sterowanie pogodowe, sterownik rc310 w salonie

10. Wymiennik CWU 120l + pętla cyrkulacyjna CWU zasilana pompką Vilo zamontowaną przy wymienniku (sterowanie pompki zwykłym programatorem czasowym). CWU to jedyny element instalacji na który nie narzekam. Zapas wody dla mojej rodziny jest wystarczający, piec ma moc aby w sytuacjach pilnej potrzeby szybko dogrzać wodę, cyrkulacja działa jak trzeba.

 

2 lata eksploatacji instalacji skłoniły mnie do refleksji, czy nie jest jednak potrzebna rozbudowa mojej instalacji. Mam wrażenie, że pompa wbudowana w piec nie jest w stanie zapewnić wystarczającego przepływu (który mógłbym zależnie od potrzeb danego pomieszczenia dowolnie wyregulować na rotametrach) i w efekcie piętro (szczególnie pólnocno-zachodnia sypialnia) bywa nieco niedogrzane. Jeśli chcę dać więcej przepływów na piętro to muszę skręcić rotametry na parterze - a tam teraz jest komfort - nie wiem jak będzie jak skręcę.

Wydaje mi się, że z uwagi na łączną długość podłogówki powinienem "ulżyć" pompie pieca, która zapewne pracuje na maksa a mimo to brakuje mi przepływu.

Dlaczego myślę że nie mam wystarczającego przepływu?

Ponieważ:

 - przepływy w pętlach w garażu mam w zasadzie prawie całkowicie zdławione (zostawiony minimalny przepływ aby uniknąć zamarznięcia wody w pętlach);

 - przepływy w pętlach w łazienkach ustawione prawie na maks a mimo to nie jest w nich wystarczająco ciepło. Pewnie fi pexa i/lub długość pętli za mała 😞 Trudno liczyłem się z koniecznością powieszenia grzejników elektrycznych; 

 - przepływy w pętlach w salonie (parter) ustawione w tak aby był komfort i jeszcze jakiś przepływ do dyspozycji w pozostałych pętlach

tym samym nie mam już gdzie zmniejszać przepływów aby zyskać dodatkowy przepływ do podziału na pętle na piętrze.

 

Zastanawiałem się czy nie dołożyć sprzęgła oraz jednej grupy pompowej dla całego obiegu c.o.

Polecono mi montaż:

 - sprzęgła: WHY quer

 - grupy pompowej z mieszaczem i napędem mieszacza HSM25/6

 - sterownika MM100

 - czujnika temp. sprzęgła

 

I tu pytania:

1. czy instalacja sprzęgła i grupy pompowej odciąży pompę pieca?

2. czy instalacja sprzęgła i grupy pompowej da mi nadmiar przepływu (w stosunku do aktualnej sytuacji) a dzięki temu czy będę mógł zwiększyć przepływy na piętrze?

3. Czy w sytuacji kiedy moje oba rozdzielacze stanowią faktycznie jeden obieg (są rownolegle wpięte do pieca) i będę instalował jedną wspólna dla nich grupę pompową zaraz za sprzęgłem a przed oboma rozdzielaczami jest sens aby miała ona mieszacz z napędem? przecież w sprzęgle będzie dochodziło do mieszania a czynnik na zasilaniu z pieca nigdy nie będzie miał temp. wyższej niż max jaki można puścić w podłogę (wg ograniczenia na sterowniku pieca)

4. czy piec będzie wiedział ( i skąd) że w układzie jest sprzęgło, grupa bez mieszacza i MM100?

5. czy pogodówka dalej będzie działała?

 

Będę OGROMNIE wdzięczny za fachową poradę.

Przestałem ufać sprzedawcom i wykonawcom. Jedni mają interes w tym żeby wcisnąć niepotrzebne graty a drudzy robią jak potrafią albo jak robiła ich ojciec a wcześniej dziadek. Zupełnie nie potrafią odpowiadać na wnikliwe pytania.

 

pozdrawiam

Adam

 

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja specjalistą nie jestem, ale skąd wiesz że to pompa nie daje rady? Masz centralne sterowanie piecem z salonu na parterze. Salon osiąga zadaną temperaturę i sterownik ogranicza temperaturę wychodzącą z kotła, ale to przy zadanym przepływie niestety jest niewystarczające na piętro. Jak przykręcisz przepływy w salonie to sterownik powinien próbować to skompensować wyższą temperaturą która idzie na instalację i tym samym dogrzejesz pomieszczenia na górze. Jak się mylę, to specjalista mnie tu poprawi ;-).

Moc pompy można zweryfikować pod kątem instalacji ze wzorów. Przykład tutaj.

 

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja nie jestem Yutubowym specjalista jak większość na forach.

Ale zadam jeszcze pytanie - jakie są średnice rur między kotłem a rozdzielaczami i z jakiego materiału są wykonane oraz jakie są odległości - długości rur zasilających od rozdzielaczy do kotła.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, sambor napisał:

Ja nie jestem Yutubowym specjalista jak większość na forach.

Ale zadam jeszcze pytanie - jakie są średnice rur między kotłem a rozdzielaczami i z jakiego materiału są wykonane oraz jakie są odległości - długości rur zasilających od rozdzielaczy do kotła.

 

@samborAle wiesz że pytasz się o to co jest wyjaśnione w filmie? Dlatego napisałem żeby zweryfikować wydajność pompy pod kątem instalacji i jej oporów. Bo o tym właśnie jest film. Poza tym YT jest bardzo dobrym źródłem do nauki dla osób które chciałyby podszkolić się z  podstaw i nie dać naciągnąć się "specjalistom" na niepotrzebne modyfikacje. Nie każdy zawodowo zajmuje się instalacjami, ale akurat taki przypadek z centralnym sterowaniem jak tutaj przerobiłem u kuzyna w domu. I opisałem to co się u niego działo i jak problem został rozwiązany. Ale tam miałem pewność że pompa i przepływy są ok. Tutaj tego nie wiem, bo chociażby nie wiem co za pompa jest w tym kotle.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzień dobry,

ogromnie dziękuję za szybkie odpowiedzi do mojego posta.

1. policzyłem wg instrukcji z filmu, który podpowiedział mkwapisz, punkt pracy właściwej pompy do mojej instalacji i naniosłem to na znalezioną w dokumentacji Buderusa charakterystykę pompy zamontowanej w GB072. Słabo to wygląda. Jeśli liczyć ogrzewanie garażu to przepływ i wysokość podnoszenia są poza charakterystyką. Jeśli odciąć garaż to jestem na krawędzi = pompa pieca wyżyłowana.

Jeśli tylko w obliczeniach przyjąć mniej optymistyczne wskaźniki (zapotrzebowanie na moc/m.kw; opory rur; współczynniki modyfikujące wynikające z ewentualnych zaworów) to zdecydowanie punkt pracy pompy wypada poza charakterystyką tej z GB072.

Zdecydowanie chcę zamontować sprzęgło i grupę pompową - nie ma sensu aby pompa pieca pracowała ciągle na max obrotach.

2. co do sterownika w salonie (gdzie jest 6 pętli po 85m) zamiast na piętrze, to zdaję sobie sprawę, że to nie jest optymalne rozwiązanie. Przepływy na pętlach w salonie już ograniczałem - ale jak ruszy sezon to ponownie na to zerknę - może można coś jeszcze "przykręcić".

Gdybym w czasie budowy był mądrzejszy każdy rozdzielacz byłby podpięty pod swoją pompę przez sprzęgło + na piętrze dokładałbym  osobny regulator. Teraz to już pozamiatane przez te rury w ścianach.

 

Skoro już wiadomo, że jestem skazany na sprzęgło i grupę pompową to wracam do Was z pytaniem:

3. Czy w sytuacji kiedy moje oba rozdzielacze stanowią faktycznie jeden obieg (są rownolegle wpięte do pieca) i będę instalował jedną wspólna dla nich grupę pompową (zaraz za sprzęgłem a przed oboma rozdzielaczami) jest sens aby miała ona mieszacz z napędem? Przecież w sprzęgle będzie dochodziło do mieszania a czynnik na zasilaniu z pieca nigdy nie będzie miał temp. wyższej niż max jaki można puścić w podłogę (wg ograniczenia na sterowniku pieca).

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

cześć

Pisząc, że nie potrzeba modułu miałeś na myśli że nie potrzeba siłownika na zaworze mieszacza w grupie (bo mieszacza może nie być) czy, że nie potrzeba całkiem MM100?

Czy dodatkowa pompa nie wymaga jakiegoś sterowania z kotła? Jeśli wymaga - czy można wysterować pompą bezpośrednio z GB072 bez żadnych dodatkowych modułów?

Adam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Paweł1979 napisał:

Taka długość pętli to pompka z kotła nie wydoli.Potrzebne sprzęgło i grupa mieszająca .

 

Godzinę temu, Paweł1979 napisał:

W takiej instalacji jak twoja nie potrzeba mieszacza ani modułu,wystarczy sprzęgło i dodatkowa pompa .

Może się zdecyduj jednoznacznie co tam potrzeba a nie mąć w głowie koledze

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak miałem na myśli że nie potrzeba mieszacza ,zwykle sprzęgło np z afrizio na wyjściu na rozdzielacze tylko pompka podjęta pod kocioł tam jest dodatkowe wejście (pompa co ).

Pan Sambor wytłumaczy ci lepiej co gdzie  i jak podpiąć.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

cześć ponownie

Zajrzałem do instrukcji pieca. Są wskazówki gdzie podpiąć dodatkową pompę CO i informacja, że będzie działała równolegle z pompą pieca. Są wskazówki jak skonfigurować sterownik pieca aby wiedział że jest sprzęgło i pompa na obwodzie grzewczym.

Są wskazówki gdzie podpiąć pompę obiegową CWU.

Zatem nikt nie musi się fatygować i instruowac mnie gdzie podpiąć kabelki.

 

Czy jednak Panowie sambor i mkwapisz mogliby wypowiedzieć się czy potrzebny mieszacz przy dodatkowej pompie? Będę wdzięczny. To jest dla mnie najważniejsza kwestia.

 

Chciałbym jeszcze zrozumieć jak zachowa się piec jak zainstaluję sprzęgło (wybrałem afriso BLH ocieplone 90 801 00) oraz pompę (wybrałem WILO Stratos PICO 25/1- 6).

Skoro pompa pieca nie będzie musiała pokonywać oporów instalacji a zaledwie opór do sprzęgła (i chyba z powrotem?) to czy ona sama przestawi się na mniejsze obroty i sama je sobie wyreguluje? (mój GB072 to v2 i podobno tam jest pompa "elektroniczna"  - czy dobrze domniemywam, że oznacza to, że potrafi się samoregulować?)

Wydajność pompy Wilo będzie wystarczjaaca dla mojej instalacji ale większa niż wbudowanej w piecu. Sprzęgło będzie wiec zasysało zimną wodę z powrotu instalacji do zasilania obwodu instalacji. Tym samym na obwód pójdzie czynnik o niższej temperaturze niż czynnik wychodzący z pieca. Dla temp powrotu do pieca takie mieszanie (a nie odwrotne) jest chyba optymalne z tego co wyczytałem i to mnie nie martwi. Ale piec nie wie że zasilanie tuż za sprzęgłem ma niższą temp. niż on zadaje - bo nie będzie czujnika temperatury zasilania ze sprzęgła (rezygnujemy z modułu MM100 który czujnik temp. sprzęgła obsługiwał). Piec działa wg danych z pogodówki i zadanej krzywej - podaje konkretną temp. na zasilaniu ale faktycznie w instalacje idzie czynnik o niższej temp. więc jeśli dobrze rozumiem - pomieszczenie wolniej reaguje na zmiany temp zewn..

Czy w związku z tym nie trzeba będzie przestawić ręcznie krzywej?

 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak widzę rady zostawione w połowie tematu lub spychanie na innych , gdyż radzący zatrzymał się na poziomie YT lub FM czy elektrody.pl to mnie się płakać chce., ale wracając do tematu - buderus ma dwa schematy referencyjne - starszy i nowy i zależnie od tego który model kotła jest wstawiony to ten schemat stosujemy.

schemat 1 

1759621253_Starszybuderus1obieg.thumb.jpg.23ced7e68f5bcfc97168e464e3b725ad.jpg

 

Schemat 2

1005473331_buderus1obiegzesprzgem.jpg.ab5290107fe0a4bf701f92d9dcb5b55f.jpg

W tym drugim układzie moduł MM100 steruje pompą podłogi i pompą w kotle  tak aby na sprzęgle była zadana temp, 

Oczywiście pomijamy bzdety w stylu układ do demineraliczcji czy układ do napełniania, separator magnetyczny jest często w sprzęgle.

 

Edytowane przez sambor
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Paweł po twoich wypowiedziach widać że pochodzisz ze strefy wolnej od LGBT

Ale masz jeszcze 1 schemat - po czesku, aby było internacjonalnie

382632061_czeskibuderus.thumb.jpg.a06efe2f84c12675fcdc16cee9ec3b27.jpg

- ucz się chłopie , może na stare lata ktoś ci da torbę za sobą ponosić.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czekam na fachową, ale napisaną zrozumiałym dla laika językiem poradę, a w zamian za to muszę czytać jakieś pyskówki i wzajemne obrażanie się i rozwiązywać rebusy

liczyłem, że to forum będzie wolne od tekstów jakie wypełniają większość "fachowych" forów, gdzie głównym celem piszących jest udowadnianie sobie na wzajem kto ma większego... cóż przeliczyłem się...

 

Szanowny Panie sambor - ilość Pana postów na tym forum oraz fakt, że każdorazowo stara się Pan podpierać dokumentacją wskazują że raczej zna się Pan na rzeczy. Pan o tym wie, ja o tym wiem, pewnie Ci którzy skorzystali z  Pana rad również. Myślę, że nie musi Pan tego udowadniać ani sobie ani innym przez rebusy i przytyki.

Ja staram się zadawać konkretne pytania (ma nadzieję że zrozumiałe i w miarę sensowne). Pan ma wiedzę. Będę ogromnie wdzięczny za konkretne i jednoznaczne odpowiedzi.

 

Wskazał Pan układy referencyjne instalacji.

Ten czeski odnosi się do kotłów innych niż GB072 a ja nie wiem czy są w nich sterowniki bazowe identyczne z tym jakim ja dysponuję w moim GB072. Dalej - nawet jeśli w obu kotłach z tego schematu sterowniki bazowe są identyczne jak u mnie - to i tak dalej nic nie wiem? Czeski schemat po lewej ma MM100 a po prawej nie ma. Czy to oznacza że przy moim kotle + sprzęgle+ pompie (bez mieszacza bo co do tego chyba wszyscy są zgodni) moduł MM100 będzie konieczny czy nie? Jakie jest rozwiązanie tego rebusu?

 

Zainspirowany przez Pana zacząłem czytać moją dokumentację. Instrukcja montażu i konserwacji pieca GB072 v2 (wydanie 06 2011 - taką otrzymałem z piecem) jak również najnowsza dostępna na stronie buderusa (wydanie 01 2021) wskazują, że bazowy sterownik pieca ma zaciski do podłączenia:

- zewnętrznej pompy obiegu grzewczego + wskazanie że pracuje ona równolegle z pompą zabudowaną w piecu

- zewnętrznego czujnika temperatury zasilania (np. sprzęgła hydraulicznego)

- zewnętrznego czujnika temperatury

- zabezpieczenia termiczengo na obiegu podłogówki

Innymi słowy można wprost do pieca wpiąć wszystko to co wpina się do MM100. Wnioskuję z tego, że bazowy sterownik pieca poradzi sobie z odpowiednim sterowaniem obiema pompami + mocą palnika zależnie od pogodówki a zainstalowanie zewnętrznej pompy oraz sprzęgła (powodujące zadanie na układ grzewczy czynnika o T < od T czynnika z kotła ) nie wymaga NIEZBĘDNIE instalowania MM100.

Czy dobrze myślę? Czy można uznać, że skoro do sterownika bazowego kotła można bezpośrednio podłączyć  czujnik T sprzęgła, pompę, pogodówkę, zabezpieczenie termiczne to MM100 nie jest NIEZBĘDNY?

Pytam z oczywistych względów - finansowych. Mogę wydać ponad 3tys pln na komplet sprzętów pochodzących od buderusa (w tym oryginalną grupę pompową bez mieszacza, oryginalne sprzęgło, MM100 i czujnik temperatury). Albo mogę za około 1,2tys pln uzyskać identyczną funkcjonalność o ile instalacja ma szansę zadziałać bez MM100. Gdyby było mnie stać na to pierwsze rozwiązanie to nie zajmowałby Wam czasu.

Dla mnie jest oczywiste że skoro buderus ma w swojej ofercie gotowy osprzęt do rozbudowy instalacji to będzie pokazywał go na schematach. Mnie nurtuje czy można osiągnąć to samo taniej.

PS

proszę się nie obrażać

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Adam1977 napisał:

Czy dobrze myślę? Czy można uznać, że skoro do sterownika bazowego kotła można bezpośrednio podłączyć  czujnik T sprzęgła, pompę, pogodówkę, zabezpieczenie termiczne to MM100 nie jest NIEZBĘDNY?

Tak, dobrze kolega myśli , ale z powodu niedoinformowania o dacie produkcji kotła oraz niezbędnej mocy do grzania budynku,

 zamieściłem 2 wersje, starszą która jest w tym przypadku obowiązkowa i nowszą .

Schemat czeski służył jako wzór okablowania kotłowni.

Sprzęgło 40 kW lub więcej i pompę 25/60  kup dowolne, sprzęgło musi mieć miejsce na montaż czujnika i powinno być dobrze zaizolowane.

Pompę w kotle ustawiamy na max, a pompę za sprzęgłem wg potrzebnych przepływów.

Jest jeszcze jedno ale- jak budynek będzie nadal niedogrzany , to trzeba będzie dostawić układ MM100 i zaw 3-D z siłownikiem za sprzęgłem oraz podnieść temp na kotle.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

bardzo dziękuję za odpowiedź.

 

Zacznę od końca - nie obawiam się o niedogrzanie po rozbudowie o pompę i sprzęgło - ale dziękuję za radę (na ewentualną przyszłość). Piętro nie jest zimne. Ono w najzimniejsze dni było odrobinę za chłodne (zwłaszcza, że nawet zimą lubimy chodzić na krótki rękawek). Natomiast niepokoiło mnie cały czas, że rotametry nie reagowały na próbę regulacji i przepływy były minimalne. Dla mnie był to sygnał, że nie mam w dyspozycji zapasu czynnika. subiektywne odczucie temperatury (mniejszy komfort na pietrze) potęgowały okładziny podłogowe - na dole cieplutkie kafle, na górze chłodna deska barlinecka (dedykowana do podłogówki ale jednak izolator)

 

Jak wczoraj ponownie policzyłem niezbędny dla mojej instalacji przepływ i naniosłem na charakterystykę pompy elektronicznej z GB072v2 (a nie jak pierwotnie na charakterystykę pompy z GB072) to jasne dla mnie stało się, że:

- aktualnie jestem TOTALNIE poza zasięgiem wbudowanej pompy i nie było szans aby rotametry drgnęły...

- 2 sezony ta wbudowana pompa musiała się kręcić na maksa co pewnie już się na niej odbiło

- zarówno sprzedawca kotła, jak i instalator podłogówki oraz instalator kotłowni i technik buderusa uruchamiający kocioł (4 osoby!) nie mieli pojęcia o elementarnych sprawach; pierwszy wciskał mi MM100 + grupę pompową z mieszaczem, 3 pozostałych nawet nie zająknęło się na temat konieczności wyposażenia kotłowni w grupę pompową CO

 

A teraz zasadnicze pytanie jakie powstało po  pana ostatnim poście.

Napisał Pan aby pompę pieca ustawić na max.

 

Pompa w GB072 v2 daje możliwość ustawienia w jednej z 5 charakterystyk:

0. wydajność ustawiana proporcjonalnie do mocy cieplnej (zakładam, że automatycznie przez elektronikę)

1. stałe ciśnienie 150mbarów

2. stałe ciśnienie 200mbarów

3. stałe ciśnienie 250mbarów

4. stałe ciśnienie 300mbarów

 

Czy mogę wybrać ustawienie 0. ? Bywają dni kiedy nie potrzebujemy pełnej mocy - czy piec wobec tego nie powinien  sam regulować pompą (zamiast zmuszania jej przez mnie ustawieniem 4. do kręcenia się na maksa przez kolejne lata -  (iekawe ile ich zostało)?

 

Myślę, że kocioł na zapas mocy dla mojego domu - a tę niezbędną dla danej sytuacji temperaturowej na zewnątrz ustawi sterowanie pogodowe+ sygnał z czujnika sprzęgła. Wiemy już, że problemem była zbyt mała moc wbudowanej pompy - a to rozwiąże nam odpowiednie ustawienie pompy obiegowej.

podrawiam

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kilka razy pytałem, ale nie dostałem odpowiedzi - jak duży jest budynek i jakie rury są doprowadzone do rozdzielaczy.

Moje pytania miały na celu kreślenie potrzebnej mocy grzewczej i czy ta moc może być przesłana z kotła do rozdzielacza.

Pompę w kotle powinno ustawić się albo na auto albo na max wydatek.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie,

piętro 80m.kw. ; parter 80 m.kw ; garaż (2 pętle po 110 wpięte do rozdzielacza na parterze) 35m.kw

zapotrzebowanie na moc szacowałem na:

- v1. minimum 5,6kW (garaż bez ogrzewania, na pozostałym metrażu 35W/m.kw)

- v2. maximum 8,7kW (garaż z ogrzewaniem, na całym metrażu 45W/m.kw)

 

z pieca wyprowadzono do miejsca gdzie instalacja "wchodzi do ściany" lutowane rurki miedziane fi zew 22mm

w ścianie do rozdzielaczy na parterze i pietrze idzie chyba pex fi zew 32mm - trudno mi jednoznacznie ocenić co to za rura - ale z zewnątrz biała podobnie jak rurki podłogówki (fi zew 16mm)

pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rury, jak są PEX32 są OK, ale PEX25 też wydadzą, patrząc na powierzchnię grzaną to moc będzie ok 9-11kW, czyli też OK dla kotła.

Ale przepływ dla całej instalacji to ponad 1200l/h i tu pompa w kotle nie wydoli, więc pompa na max wydatek i sprzęgło 40-60kW + pompa 25/60.

Przepływy w pętlach nie większe niż 90l/h, w większości ok 60l/h - te największe dla łazienek i powinno być dobrze.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za szybkie odpowiedzi

Powinienem się martwic ustawieniem pompy pieca na max wydatek? Nie zarżnie jej to szybciej niż mogłoby się to wydarzyć przy ustawieniu na auto?

Celem całej zmiany jest nie tylko zapewnienie właściwego przepływu dla całej instalacji ale również odciążenie pompy pieca żeby rychła awaria (nie daj Boże w sezonie) nie była dodatkowym bólem głowy i portfela.

 

pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pompa w kotle pracuje na max wydatku, ale na minimalnym podnoszeniu więc nie powinno być z nią problemów, pozycja auto da to samo.

Możesz próbować ustawić na różne sposoby i wybrać najlepszy.

Tylko pamiętaj , że pompa za sprzęgłem nie może mieć ustawionego większego wydatku niż pompa w kotle.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już myślałem że wszystko wiem a tu znowu zaskoczenie!

Godzinę temu, sambor napisał:

Tylko pamiętaj , że pompa za sprzęgłem nie może mieć większego wydatku niż pompa w kotle.

Okazuje się, że nic nie rozumiem.

1. przede wszystkim myślałem że wręcz oczekiwane jest aby  wydatek pompy za sprzęgłem był większy (minimalnie) od wydatku pompy pieca. Tylko wtedy T powrotu ze sprzęgła do pieca będzie minimalna. W odwrotnej sytuacji (wydatek pompy pieca większy) T powrotu ze sprzęgła rośnie a to nie jest chyba optymalne dla sprawności kotła? Mało tego wyobrażałem sobie, że sprzęgło równoważy obiegi. Sytuacja identycznych wydatków jest chyba tylko teoretycznie możliwa?

2. jeśli pompa pieca będzie na auto to skąd wiadomo jaki ma w danym momencie wydatek? to może się zmieniać zależnie od chwilowego zapotrzebowania na moc. Jak więc ustawić wydatek pompy za sprzęgłem aby był nie większy niż nieznany wydatek z pompy pieca? Pozostaje faktycznie ustawić pompę pieca na max. Przynajmniej wiemy jaki ma wtedy wydatek.

3. jak zatem ustawić teraz pompę za sprzęgłem? Założyłem, ze w wybranej pompie (WILO Stratos PICO 25/1- 6) ustalę:

 - wysokość podnoszenia na 3,5 (taką wyliczyłem przyjmując najdłuższą pętlę = 110m i sumę długości zasilania i powrotu od pompy za sprzęgłem do rozdzielacza gdzie wpięta jest ta pętla = 10m)

 - tryb pracy na dp-c (zgodnie z zaleceniami Wilo dla tej pompy dla podłogówki)

a resztę za mnie zrobi elektronika pompy.

 

Jako że zaczynam się gubić podsumuję DOTYCHCZASOWE USTALENIA:

1.

4 godziny temu, sambor napisał:

Sprzęgło 40 kW lub więcej i pompę 25/60  kup dowolne, sprzęgło musi mieć miejsce na montaż czujnika i powinno być dobrze zaizolowane.

Pompę w kotle ustawiamy na max, a pompę za sprzęgłem wg potrzebnych przepływów.

2.

4 godziny temu, sambor napisał:
11 godzin temu, Adam1977 napisał:

Czy dobrze myślę? Czy można uznać, że skoro do sterownika bazowego kotła można bezpośrednio podłączyć  czujnik T sprzęgła, pompę, pogodówkę, zabezpieczenie termiczne to MM100 nie jest NIEZBĘDNY?

Tak, dobrze kolega myśli

3.

wybrałem pompę WILO Stratos PICO 25/1- 6

 

ostatnia kwestia (mam nadzieję że ostatnia) - jak ustawić tę nieszczęsną pompę? ewentualnie jaką inną wybrać i jak ją ustawić? i czemu wydatki pompy za sprzęgłem nie mogą być większe niż pompy pieca?

 

poddaję się 😞

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.