emigrant Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #52 Opublikowano 28 Grudnia 2019 3 minuty temu, sambor napisał: Albo i więcej , mnie dla 2 bar wychodzi około 400l. Ale dla ciśnienia 2,5 bar jest już 200l, czyli może poszukaj innego kotła albo niech producent zrobi go mocniejszego. Jest tu trochę ludzi z buforami nawet po 2,5 tys litrów wody. Ciekawie kto ma tak duże naczynia dobrane poprzez obliczenia? :) Co do kotła to otwarty temat aż do czerwca. Tak gdzieś w połowie maja skończy się okres grzewczy, powinny ustąpić zimne noce i przymrozki i ruszę temat.
emigrant Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #53 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Teraz, PioBin napisał: Powrot. Tu pytanie do Ciebie i @sambor Naczynie wpięte do bufora rozumiem macie gdzieś na samym dole? Czy to nie ma kompletnego znaczenia? W sumie ma, żeby uniknąć bardzo gorącej wody w membranie trzeba naczynie wpiąć jak najniżej w buforze, czyli gdzieś przy samym dnie.
PioBin Opublikowano 28 Grudnia 2019 #54 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Nie wiem czy trzeba i czy sa na to przepisy. Naczynie do bufora mam wpiete od dolu ale zamontowane (stoi) pod sufitem. Po drodze odpowietrznik.
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2019 #55 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Naczynie główne mam wpięte na ok 80% wysokości bufora, zasilane jest od góry, typowe Flamco bodaj 220l, minusem jest zawór kontroli ciśnienia - na samym dole, między nogami, gorzej nie mogli wymyślić! Pewnie jakbym robił jeszcze raz , pod oba kotły to wpioł bym naczynie z dołu, tym bardziej że bufor ma kilka zaślepionych króćców. Na początku miał być tylko 1 kocioł na pellet, ale jak zobaczyłem ile się drewna na budowach marnuje to od razu poprosiłem kolegę aby coś zbudował. I powstał kocioł, wytrzymujący w próbie ciśnieniowej ponad 4 bary, z wymiennikiem pionowym, podgrzewanym PW i dużą ilością szamotu, musiałem jeszcze go przez sezon "dopieścić", poprawić błędy i jest OK. Instalacji już nie zmieniałem.
emigrant Opublikowano 28 Grudnia 2019 Autor #56 Opublikowano 28 Grudnia 2019 Hehe... pobawiłem się trochę tym webowym konfiguratorem Reflex i przy ZB 2.0 bar podpowiada mi naczynie 400 litrów. Flamco rekomenduje 4 razy mniejsze. Zostawiam to na razie w spokoju. Do pojemności naczynia jeszcze wrócę kiedyś. Na pewno napiszę, albo zadzwonię do Reflexa i Flamco i zapytam co tu jest grane. Są dla siebie konkurencją, ale ciekawi mnie co powiedzą o tak skrajnych wynikach. @sambor @PioBin Panowie, taka sytuacja. Wszystko fajnie ładnie, bufor się naładuje. itd. Co w sytuacji jak bufor wystygnie, w domu zimno. Trzeba czekać kilka godzin aż bufor się naładuje? Jakaś automatyka na początku przełącza na bezpośrednie grzanie instalacji a dopiero później jest jakieś przełączenie jakimś zaworem dwustanowym na ładowanie bufora? Jak to powinno być? Potrzebny sterownik z funkcją bufora, czy da się to załatwić typowo mechanicznie? Pewnie rozwiązanie jest banalnie proste, tylko jakoś nie mogę tego wyobrazić jak to powinno być. Czy to działa na takiej zasadzie, że rozpalamy, kocioł na krótkim obiegu szybko się wygrzewa i zaczyna ładować bufor, ale ta gorąca woda jest od razu pobierana przez instalację?
Gość Digitrax Opublikowano 29 Grudnia 2019 #57 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Wystarczy mieć tak podłączony bufor i nie czekać aż się on naładuje by w domu było ciepło.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #58 Opublikowano 29 Grudnia 2019 O, dzięki @Digitrax Schemat banalnie prosty i chyba poprawny? Abstrahując od braku naczynia przeponowego, zaworów odcinających, filtrów siatkowych, itd. Co może zarządzać pompą na zasilaniu instalacji? Jakiś drugi sterownik z czujnikiem temperaturowym, gdzieś obok pompki na zasilaniu? Stety, czy niestety pompa na instalacji musi pracować non-stop, bo instalacja jest w 100% grzejnikowa. Nie może być zastoju obiegu wody w instalacji grzejnikowej. Tutaj odpadają jakieś termostaty pogodowe. Głowice termostatyczne będą na grzejnikach pozakładane, ale woda musi non-stop krążyć w obiegu. Nawet nie wiem, czy jest potrzebny siłownik na zaworze 3D? Ustawić temp. stałą np. 55 stopni i niech sobie taka przepływa w obiegu non-stop. Tutaj już nie ma znaczenia czy to jest jesień, zima, czy wiosna. W obiegu non-stop 55 stopni a zawory termostatyczne na grzejnikach będą robić swoje. Nadmiar wody gorącej będzie zasilać bufor. Instalacja jest tak zrobiona, że można odciąć wszystkie grzejniki a woda i tak będzie krążyć w obiegu - układ szeregowy, czy jak to się nazywa? Czy jakoś to inaczej widzicie?
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #59 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Hmm, jednak siłownik musi być na zaworze 3D. To tylko zawór mieszający. Jak woda będzie się wychładzać w buforze to zawór proporcjonalnie do temperatury wody musi się coraz bardziej otwierać - w sensie puszczać coraz bardziej "gorącą" wodę. Siłownik na zaworze 3D jednak przydatna rzecz. Tylko zamiast jakiś termostat pokojwy będzie nim zarządzać jakiś sterownik, który będzie zmierzyć temperaturę wody na zasilaniu zaraz za zaworem mieszającym 3D. Przed, czy za pompką obiegową - chyba tu nie ma znaczenia. Ważne aby pomiar temp. rurki był za zaworem 3D. Z tego co widzę są zawory 3D z siłownikiem do których można dokupić sterownik, który pełni tylko rolę odczytu temperatury. Taki zawór może pełnić też rolę ochrony powrotu do kotła zamiast zaworu 3D termostatycznego. Wiadomo, jeżeli chodzi o ochronę powrotu tu chyba lepiej sprawdzi się 3D termosttyczny.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #60 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Ok, Afriso zrobiło dość świeży wynalazek w postaci siłownika od razu z wbudowanym sterownikiem ACT 343 ProClick - > https://afriso.pl/katalog-online/afriso/regulator-stalotemperaturowy-act/produkt/1534310 Takie coś pewnie zakupię. Trochę drogie, ale chyba warto. On tylko puszcza stałą temperaturę na instalację i o to mi chodziło. Bo rolę utrzymywania zadanej temperatury pokojowej będą pełniły zawory termostatyczne na grzejnikach. Jest wersja ze sterowaniem dodatkowo pompką obiegową. To w ogóle już bajka -> https://afriso.pl/katalog-online/afriso/regulator-stalotemperaturowy-act/produkt/1544310 Cytat Regulator ACT 443 posiada dodatkowy czujnik źródła ciepła (t2). Czujnik zapewnia ciągły pomiar temperatury źródła ciepła - np. kotła. Regulator posiada możliwość ustawienia parametrów t2min i t2max, które są zakresami pracy pompy (pompa pracuje tylko, kiedy na źródle ciepła odczytywana jest temperatura z pomiędzy tego zakresu). Sterowanie pompą odbywa się poprzez jej elektryczne połączenie przez regulator ACT 443. Przykładowo: Ustawiając temperaturę zmieszania t1 na 55°C oraz t2min na 35°C i t2max na 90°C w rezulatcie regulator będzie automatycznie włączał pompę po uruchomieniu kotła i nagrzaniu się czynnika grzewczego do 35°C, a regulacja stopnia zmieszania dążyć będzie do utrzymania stałej temperatury 55°C za zaworem mieszającym, pompa wyłączy się gdy temperatura na źródle ciepła spadnie znowu poniżej 35°C (gdy np. kocioł zostanie wyłączony) lub wzrośnie powyżej 90°C. Kto nie widział to gość pokazuje na filmiku jak to się konfiguruje:
g69 Opublikowano 29 Grudnia 2019 #61 Opublikowano 29 Grudnia 2019 To zawór 3D termostatyczny nie spełni Twoich oczekiwań?
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2019 #62 Opublikowano 29 Grudnia 2019 1 godzinę temu, emigrant napisał: Schemat banalnie prosty i chyba poprawny? Raczej nie bardzo poprawny, ale zawsze to inne spojrzenie na temat
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2019 #63 Opublikowano 29 Grudnia 2019 8 minut temu, emigrant napisał: On tylko puszcza stałą temperaturę na instalację i o to mi chodziło. Gdzie to chcesz wstawić? No właśnie odpowiedziałeś
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #64 Opublikowano 29 Grudnia 2019 5 minut temu, g69 napisał: To zawór 3D termostatyczny nie spełni Twoich oczekiwań? Jak najbardziej spełni i on będzie zamontowany na powrocie do kotła tylko dla potrzeb ochrony powrotu. Powyżej pisałem o zaworze 3D mieszającym na zasileniu grzejników.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #65 Opublikowano 29 Grudnia 2019 2 minuty temu, sambor napisał: Gdzie to chcesz wstawić? Tak jak na schemacie, tylko wersję co obsługuje także pompkę. To niepoprawne miejsce?
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2019 #66 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Pompę to raczej powinien obsługiwać termostat pokojowy
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #67 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Nie mogę mieć termostatu pokojowego, bo dom nieocieplony i nie mam wzorcowego miejsca dla termostatu pokojowego. Tu nie ma problemu. Na każdy grzejnik pozakładam zawory termostatyczne, bo aktualnie nie mam. Na grzejniki puszcza odpowiednią temp. zawór 4D, co moim zdaniem jest to beznadziejne rozwiązanie. Tak jak pisałem wcześniej u mnie grzejniki mogę być wszystkie pozakręcane a i tak będzie obieg wody. Nie wiem jak to nazwać rury magistralowe idą na górze i na dole i do nich są dołączone grzejniki. System szeregowy? To nie jest system od grzejnika do grzejnika. W obiegu może być i 70 stopni a zawór termostatyczny puści na grzejnik ile zostanie ustawione.
MoskiTe Opublikowano 29 Grudnia 2019 #68 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Rozsądnie to zawór 3d na grzejniki ustawić temp ok 50 (lub zrobić to na czujnik pogodowy ustawianie temp) a nawet niższa zamontować pompę wilo stratos pico która ładnie się dostosowuje i pompujesz :-) na wszystkie grzejniki zawory termo i po sprawie Pamiętaj cieplej jest gdy grzejnik pracuje częściej z niższa temp niż chwilowo z wyższa :-)
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #69 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Od 0 po minusowe temperatury za zaworem 3D musi być 55-60 stopni. Jak jest poniżej -10 to nawet 65 stopni ustawiałem na grzejniki - praca 24/dobę bez wygaszania kotła miesiącami. Jak będę miał zawory termo na grzejnikach to w obiegu może non-stop krążyć i 65 stopni, bo wtedy jakie to ma znaczenie? Chyba żadne? Wody w instalacji(grzejniki aluminiowe + rurki miedziane) jest bardzo mało. Czy będzie jakąś dużą stratą jak w obiegu non-stop będzie krążyć 65 stopni nawet wiosną, czy jesienią jak będzie nawet +10 na zew.? Najwyżej zawory termo całkowicie odetną wszystkie grzejniki a woda w obiegu non-stop będzie krążyć 65 stopni. Chyba tutaj Regulator ACT 443 z obslugą pompki sprawdzi jest świetnie. Tylko czujnik T2 zamiast montować w buforze, czy kotle należy go zamontować na rurce za zaworem 3D mieszacza. Oba czujnik T1 i T2 muszą być na rurce za zaworem 3D. T1 jest od temp. zadanej ile ma iść na grzejniki a T2 od zarządzania pompką. Czujnik T2 ma 2 stany t2min i t2max, gdzie przy t2max pompka także zostanie wyłączona np. przy 90 stopniach. Nie mogę dać czujnika T2 na bufor bo bufor będzie grzany do 90 stopni. Jak da się czujnik na rurce za zaworem mieszającym 3D to T2 będzie tylko się odnosić do t2min - pompka będzie wyłączona tylko po przekroczeniu minimalnej temperatury np. 45 stopni.
Gość Digitrax Opublikowano 29 Grudnia 2019 #70 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Godzinę temu, sambor napisał: Raczej nie bardzo poprawny, ale zawsze to inne spojrzenie na temat Schemat okrojony z wymaganych elementów jak zawory filtry zabezpieczenie naczyniem przeponowym lub otwartym. Ma on jedynie na celu wskazać, że można mieć kocioł z buforem i ogrzewać mieszkanie od chwili rozpalenia kotła a nie naładowania bufora. Na powrocie to wiadomo musi być zawór stałotemperaturowy a na obieg C.O. najlepiej zawór 3D z siłownikiem sterowanym przez sterownik pogodowy. Nie znane mi jest zapotrzebowanie Twego domu w ciepło ale u mnie nawet przy -30 za oknem na grzejniki nie szło mi więcej niż 55 stopni. Jak tyle wystarcza to zamiast 3D z siłownikiem także można dać zawór stałotemeraturowy a resztą zajmą się głowice termostatyczne.
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2019 #71 Opublikowano 29 Grudnia 2019 17 minut temu, Digitrax napisał: Schemat okrojony z wymaganych elementów jak zawory filtry zabezpieczenie naczyniem przeponowym lub otwartym. Ma on jedynie na celu wskazać, że można mieć kocioł z buforem i ogrzewać mieszkanie od chwili rozpalenia kotła a nie naładowania bufora. To jeszcze wskaż co będzie jak obie pompy zaczną pracować? I tą samą wodę jedna ciągnie druga pcha - każda w swoją stronę. Aby inst z buforem nie czekała na cały naładowany bufor wystarczy dać wyjście na odbiory na samej górze bufora, tam po kilku minutach jest już ciepła woda.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #72 Opublikowano 29 Grudnia 2019 15 minut temu, Digitrax napisał: Jak tyle wystarcza to zamiast 3D z siłownikiem także można dać zawór stałotemeraturowy a resztą zajmą się głowice termostatyczne. To też jest jakieś rozwiązanie. Chyba bardziej jestem skłonny, żeby zamontować ACT 443. 17 minut temu, Digitrax napisał: Nie znane mi jest zapotrzebowanie Twego domu w ciepło ale u mnie nawet przy -30 za oknem na grzejniki nie szło mi więcej niż 55 stopni. Tu bardziej chodzi o 2 pokoje na poddaszu. Grzejnik i i tak są przewymiarowane na poddaszu, ale żeby było fajnie i komfortowo trzeba przy dużych mrozach mocno grzać. Tak to jest jak dom nie jest ocieplony ani dach. Ja też nie znam zapotrzebowania cieplnego tego domu, nigdy OZC nie robiłem i nie mam zamiaru. Po prostu przy aktualnej instalacji i wielkości grzejników wiem jaka powinna być temp. wyjściowa na grzejniki w danych zakresach temperatur zewnętrznych. Po prostu na podstawie doświadczeń. Trochę sprawę ułatwią zawory termo. Bo każdy pokój będzie miał swoją indywidualnie ustawioną temperaturę. Niby mogę to robić teraz poprzez kryzowanie zaworów na grzejnikach, ale nie mam ochoty i nie będę tego robił. Jeden zawór termo mam w łazience, bo rok temu robiłem remont łazienki to od razu wstawiłem zawór termostatyczny dla drabinki. Nie pamiętam czemu kiedyś od razu hydraulik mi nie powstawiał zaworów termo. Coś tam burkał chyba, że to samo zrobię zaworem 4D i chyba na to się zgodziłem. Wtedy to jeszcze nie miałem zielonego pojęcia o takich instalacjach. W sumie dalej mam małe pojęcie, ale staram się coś tam wiedzieć i czytać co piszą fachowcy.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #73 Opublikowano 29 Grudnia 2019 8 minut temu, sambor napisał: To jeszcze wskaż co będzie jak obie pompy zaczną pracować? I tą samą wodę jedna ciągnie druga pcha - każda w swoją stronę. Właśnie o to miałem pytać, bo też to mnie zastanawiało co się stanie jak obie pompki będą pracować jednocześnie. Byłaby jakaś rywalizacja między sobą. Chyba, że należy wtedy wstawić sprzęgło hydrauliczne? To rozwiązuje problem?
PioBin Opublikowano 29 Grudnia 2019 #74 Opublikowano 29 Grudnia 2019 32 minuty temu, emigrant napisał: Chyba, że należy wtedy wstawić sprzęgło hydrauliczne? To sprzeglo moze pełnic bufor. U mnie pelni. Wystarczy tak jak wskazal sambor umiescic zasilanie i odbiory max. na gorze bufora. Te "kilka" litrow wody potrzebne do grzania tylko czesci bufora nie sprawi takiego problemu. Bufor tyljo musi miec możliwosc takiego podlaczenia. Godzinę temu, Digitrax napisał: Jak tyle wystarcza to zamiast 3D z siłownikiem także można dać zawór stałotemeraturowy a resztą zajmą się głowice termostatyczne Tez jestem tego zdania.
emigrant Opublikowano 29 Grudnia 2019 Autor #75 Opublikowano 29 Grudnia 2019 Na górze bufora w sensie na dennicy? Czy, chodzi o najwyższy króciec na ściance bocznej? Który i tak chyba nie jest na samej gorzej tylko w jakieś 80% wysokości bufora. Pierwszy lepszy bufor https://allegro.pl/oferta/bufor-1000-l-zbiornik-akumulacyjny-galmet-8251509010 Między górną dennicą o króćcem GS11 jest 32 cm różnicy. Czy ten króciec jest na odpowiedniej wysokości, czy już za nisko? Czy GS6 może robić za zasilanie bufora z kotła a GS11 za odbiór na grzejniki? Czy nie bardzo? GS11 jest najwyżej a GS6 niestety niżej.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.