Mergiel Opublikowano 8 Lipca 2009 #1 Opublikowano 8 Lipca 2009 Jaka jest optymalna temperatura zasilania i powrotu podłogówki przy kotle kondensacyjnym? Na drugim obwodzie będę miał grzejniki, ale zasadniczym elementem grzewczym jest podłogówka Cytuj
automatyk Opublikowano 8 Lipca 2009 #2 Opublikowano 8 Lipca 2009 tyle ile potrzebjuje do osiagniecia parametrów czyli max zasilanie to 45st ,normalnie około 30-40st w zaleznosci od temp zewnetrznej a grzejniki jesli roz=wniez masz dobrane wg parametrów 50/35/20 to mozesz spokojnie na jednym obiegu razem z podłogówką to podłaczyc Cytuj
Mergiel Opublikowano 8 Lipca 2009 Autor #3 Opublikowano 8 Lipca 2009 Dzięki za odpowiedź. To dla mnie dobra wiadomość, poddasze mam dobrze ocieplone (własnoręcznie) to i grzejniki nie muszą być jakieś bardzo duże, a im prostszy układ tym lepszy. Kupię jakieś aluminiowe, członowe, aby w razie czego można było je powiększyć. Pozdrowienia Mergiel Cytuj
Mecenas Opublikowano 8 Lipca 2009 #4 Opublikowano 8 Lipca 2009 Jaka jest optymalna temperatura zasilania i powrotu podłogówki przy kotle kondensacyjnym?Na drugim obwodzie będę miał grzejniki, ale zasadniczym elementem grzewczym jest podłogówka Optymalny = najlepszy przy założonych kryteriach. Dla ekonomii spalania najlepiej by było by temperatura zasilania nie przekraczała 50 stopni. Dla uzyskania pełniej mocy grzejników w najmroźniejsze dni potrzeba 80 stopni. Gdzieś po środku jest więc optimum pomiędzy kosztami ogrzewania i instalacji. Cytuj
Gość mak Opublikowano 9 Lipca 2009 #5 Opublikowano 9 Lipca 2009 Dzięki za odpowiedź. To dla mnie dobra wiadomość, poddasze mam dobrze ocieplone (własnoręcznie) to i grzejniki nie muszą być jakieś bardzo duże, a im prostszy układ tym lepszy. Kupię jakieś aluminiowe, członowe, aby w razie czego można było je powiększyć.Pozdrowienia Mergiel Kupujesz kocioł kondensacyjny czyli wydajesz sporo pieniędzy, czy nie warto wydać jeszcze trochę i zrobić porządne ogrzewanie. Aby stwierdzić czy może podłogówka z układem grzejnikowym pracować na wspólnym obiegu trzeba to poprostu obliczyć, co innego temperatura pracy podłogówki a co innego układu grzejnikowego. Oszczędzać na rozdzielacz, zawór mieszający i ewętualnie na dodatkową pompę to poprostu głupota. Proponuję abyś zastosował się do schematu instalacji jaki będzie załączony do instrukcji obsługi kotła (wszyscy producenci je załączają). Nie ma co kombinować, bo można poprostu zrobić instalację która będzie działać wadliwie. Cytuj
Mergiel Opublikowano 9 Lipca 2009 Autor #6 Opublikowano 9 Lipca 2009 Przy instrukcji kotła nie mam żadnych schematów, i wcale nie chcę głupio oszczędzać, dlatego pytam. Mam projekt ogrzewania z wszystkimi wyliczeniami, ale uważam, że błędny. Dlaczego? bo mianowicie podłogówka wyliczona na temp. 55/45/20 w jednym pomieszczeniu przy stratach 2000W dawała 4000W, a w drugim przy stratach 1300W - 800W przy braku jakichkolwiek innych źródeł ciepła(pomieszczenie w dodatku od północy). Dlatego straciłem zaufanie do tego co ten projekt robił i zacząłem wszystko liczyć sam, ale nie mając doświadczenia nie wiem jakie przyjąć założenia początkowe. Najistotniejsza wydaje mi się gęstość rurek w posadzce, tego się później nie zmieni. Nad posadzką można modyfikować również później. Po przeczytaniu wielu postów na tym forum, sądzę, że podłogówkę trzeba liczyć na maksymalnie niską temperaturę zasilania. To co radzi Automatyk zgadza się z moim rozumowaniem, a czy trzeba będzie mieszać to już mniejszy problem, może wyjaśnić sie po pierwszej zimie. Jeżeli jestem w błędzie to będę wdzięczny za sprostowanie, nie chcę przecież zrobić źle. Cytuj
Mecenas Opublikowano 9 Lipca 2009 #7 Opublikowano 9 Lipca 2009 Dzięki za odpowiedź. To dla mnie dobra wiadomość, poddasze mam dobrze ocieplone (własnoręcznie) to i grzejniki nie muszą być jakieś bardzo duże, a im prostszy układ tym lepszy. Kupię jakieś aluminiowe, członowe, aby w razie czego można było je powiększyć.Pozdrowienia Mergiel Grzejnik członowy aluminiowy ma np. 130W z żeberka przy 70 stopniach obiegu, ale tylko 40W przy zasilaniu niskotemperaturowym. Chcesz mieć 30 żeberek w pokoju 20m2 ? To prawie 2,5m grzejnika. Cytuj
Mergiel Opublikowano 9 Lipca 2009 Autor #8 Opublikowano 9 Lipca 2009 To jest argument za mieszaniem. W największym pokoju mam 1000W strat ciepła, z tego wynika to jakieś 25 żeberek, każde po 8cm to faktycznie 2m, czyli po 1m pod każde okno, nie jest źle ale nie wiem jak z rachunkiem finansowym, nie mam pojęcia ile kosztuje taki zestaw mieszający. Poza tym nie wiem na ile te wyliczenia strat ciepła są poprawne. Czy taki mieszacz zużywa dodatkowo energię? Pozdrowienia Mergiel Cytuj
tomekb Opublikowano 10 Lipca 2009 #9 Opublikowano 10 Lipca 2009 Witam ,mam pytanko kto Ci robił ten projekt instalator,czy sam kto wyliczył takie straty , a jeśli chcesz grzać tą podłogówką to mieszacz by się przydał ,oczywiście dodatkowa jedna pompka ok 33 W na pierwszym biegu , taki zestaw w zależności na ilę obwodów kosztuje od 1000 do 2000zł .pozdrawiam Tomek Cytuj
Gość mak Opublikowano 10 Lipca 2009 #10 Opublikowano 10 Lipca 2009 Przy instrukcji kotła nie mam żadnych schematów, i wcale nie chcę głupio oszczędzać, dlatego pytam.Mam projekt ogrzewania z wszystkimi wyliczeniami, ale uważam, że błędny. Dlaczego? bo mianowicie podłogówka wyliczona na temp. 55/45/20 w jednym pomieszczeniu przy stratach 2000W dawała 4000W, a w drugim przy stratach 1300W - 800W przy braku jakichkolwiek innych źródeł ciepła(pomieszczenie w dodatku od północy). Dlatego straciłem zaufanie do tego co ten projekt robił i zacząłem wszystko liczyć sam, ale nie mając doświadczenia nie wiem jakie przyjąć założenia początkowe. Najistotniejsza wydaje mi się gęstość rurek w posadzce, tego się później nie zmieni. Nad posadzką można modyfikować również później. Po przeczytaniu wielu postów na tym forum, sądzę, że podłogówkę trzeba liczyć na maksymalnie niską temperaturę zasilania. To co radzi Automatyk zgadza się z moim rozumowaniem, a czy trzeba będzie mieszać to już mniejszy problem, może wyjaśnić sie po pierwszej zimie. Jeżeli jestem w błędzie to będę wdzięczny za sprostowanie, nie chcę przecież zrobić źle. Dziwne że w instrukcji kotła nie ma załączonego schematu instalacji?! Co to za kocioł jeżeli to nie tajemnica. Cytuj
Mergiel Opublikowano 10 Lipca 2009 Autor #11 Opublikowano 10 Lipca 2009 De Dietrich MCRII24T Projekt do pozwolenia na budowę zrobił mgr inż. z uprawnieniami do projektowania bez ograniczń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych , cieplnych, wentylacyjnych i gazowych. Na moją uwagę, że nie zgadza się moc grzewcza ze stratami ciepła, usłyszałem, że dobry wykonawca będzie wiedział jak zrobić. Swoją drogą policzenie strat ciepła przez przegrody, wentylację, wydajności, mocy i wielkości instalacji, spadków ciśnień itd. dla domku nie jest zbyt trudne. Największy problem mam z założeniami wyjściowymi, jak: temperatura zasilania, z mieszaczem czy bez, i sprawy techniczne co do czego pasuje, czy się zmieści itp. To wymaga doświadczenia, którego nie posiadam. Dlatego pytam. Czy można ułożyć dwie pętle grzewcze współśrodkowo, tzn. nie dzielić powierzchni na pół, ale jednocześnie robić dwa ślimaki? Wyłączenie jednego obiegu nie powoduje wtedy niedogrzania jakieś części powierzchni. Mam również dylemat czy lepiej zrobić 8 obiegów po około 80-90m rury każdy( musiałbym łączyć niektóre pomieszczenia razem), czy lepiej podzielić wszystko na 16 obiegów o połowę mniejszych ale wtedy co obieg to pomieszczenie? Pozdrowienia Mergiel Cytuj
automatyk Opublikowano 11 Lipca 2009 #12 Opublikowano 11 Lipca 2009 To jest argument za mieszaniem. W największym pokoju mam 1000W strat ciepła, z tego wynika to jakieś 25 żeberek, każde po 8cm to faktycznie 2m, czyli po 1m pod każde okno, nie jest źle ale nie wiem jak z rachunkiem finansowym, nie mam pojęcia ile kosztuje taki zestaw mieszający. Poza tym nie wiem na ile te wyliczenia strat ciepła są poprawne. Czy taki mieszacz zużywa dodatkowo energię?Pozdrowienia Mergiel aby rozwiać wątpliwości odaj wiecej danych ile masz podłogówki w metrach ,czy masz tez w tych pomieszczaniach jakies grzejniki i ile powirzchni ogrzewał bedziesz samymi grzejnikami Cytuj
Mergiel Opublikowano 11 Lipca 2009 Autor #13 Opublikowano 11 Lipca 2009 Powierzchnia ogrzewana podłogówką to 144mkw, przy zapotrzebowaniu na moc około 9500W. Powierzchnia ogrzewana grzejnikami to poddasze, około 85 mkw przy zapotrzebowaniu na moc około 5000W. Są to wyliczenia projektanta instalacji. Tylko w łazience ogrzewanej podłogówką mam dodatkowo w projekcie grzejnik 900W. Za wszelkie sugestie z góry dziękuję. Pozdrowienia Mergiel Cytuj
automatyk Opublikowano 11 Lipca 2009 #14 Opublikowano 11 Lipca 2009 dobra a mozesz podac kilka szczegółow odnoscnie samej podłogówki bo te obliczenia to zazwyczaj w 90% mijaja sie z prawdą ,teraz najwazniejszy parametr jakb gesto masz ułozoną podłogówke ,coile centyymetrów jest wąz co 10-12 czy ile ile masz obiegów to sa wazne dane jesli chodzi o to czy warto dawac dodatrowa pompe czy tez lepiej zastosowac rozdzielacz z zaworami pod głowice termostatyczne czy tez sterowane elektrycznie ,bo to moze miec dosc spore znaczenie w technologi samej kotłowni i rozdzielacza ,bo moze sie okazac ze pompa z pieca wszytko uciagnie i podłoge i grzejniki ,na grzejnikach zastosujesz głowice a na poszczególe obiegi na podłogówce tez i i uzyskasz pełnokomfortowy prosty układ tani w eksploatacji a na kotle wystarczy zblokowac temp m,aksymalną na poziomie 45st i koniec ,w innym przypadku bedzie potrzebny układ rozdzielacza z układem pompowym i termostatycznym ,do tego spzegło hydrauliczne i całe dobrodziejstwo ktore moze pochłonąc min 2000zł Cytuj
Mergiel Opublikowano 11 Lipca 2009 Autor #15 Opublikowano 11 Lipca 2009 Podłogówki jeszcze nie mam ułożonej, i to jest główny powód zawracania wszystkim głowy. Co nie co sobie jednak wyliczyłem i mi wyszło, że gdyby ułożyć rurki średnio co 20cm, a w strefach brzegowych 0,5m szerokich co 10cm to na całe ogrzewanie poszłoby 650m rury, wstępnie podzieliłem to na 16 obiegów (2x8) po około 40m. Większe obiegi wymagałyby łączenia powierzchni grzejnej niektórych pomieszczeń. Najrzadziej planuję ułożenie rurek w kuchni co 25cm lub co 30cm. Nie wiem co zrobić z łazienką na poddaszu ewentualnie byłby to 17 obieg podłogówki ale myślałem żeby ją podłączyć równolegle z grzejnikami na poddaszu z zaworem RTL. Wyliczenia swoje oparłem na instrukcji firmy Kisan i temp. zasilania 40/35 st. wtedy średnia wychodzi 17st. Mam takie przekonanie, może fałszywe, że im gęściej rurek tym lepiej ale nie wiem co to tak naprawdę znaczy i jak się to ma do wyliczeń teoretycznych i rzeczywistości. Cytuj
automatyk Opublikowano 11 Lipca 2009 #16 Opublikowano 11 Lipca 2009 no kolega ale dane maa no rece opadły ,jak masz kondesat i chcesz na niskich temperaturach grzac to podłogówka min to co 15cm a norma to 10-12cm ,nie wolno robic zadziej niz 20cm bo to zwieksza nam parametry zasilania i miejscowe przegrzewanie podłogi co powoduje duskomfort i mozliwosc pekania glazury ,a jesli chodzi o moc przy takułozonej podłogówce to przy 45st uzyskasz około 120W./m2 co w nowym budownictwie pełen komfort i mozliwosc grzania naprawde na niskich temperaturach ,tylko przy tak zrobionej podłogówce (oczywiscie system układania to ślimak)jeszczetrzeba pomyslec o dobtze dobranych mocach grzejników tak aby przy grzaniu na 30st w pokojach zeby zimno nie było ,inaczej bedzie trzeba odseparowac układy Cytuj
Mergiel Opublikowano 11 Lipca 2009 Autor #17 Opublikowano 11 Lipca 2009 No to naliczyłem się i wszystko o dupę potłuc. Muszę teraz liczyć rurkę od początku. Ale tak z grupsza 9500W / 120W/mkw to daje 79mkw powierzchni grzewczej i przy rurkach co 15cm 527m rury czyli mniej niż ja wyliczyłem. Chyba że nie traktować poważnie tych wyliczeń strat ciepła. Nic już z tego nie rozumiem. A może podłoga nie oddaje 100% podawanego ciepła i trzeba je mnożyć przez jakiś współczynnik sprawności? W każdym razie zastosuję się do zaleceń zwiększę gęstość rurek przede wszystkim poszerzając strefy brzegowe do 1-1,5m, Czy można przewymiarować układ? Cytuj
automatyk Opublikowano 12 Lipca 2009 #18 Opublikowano 12 Lipca 2009 no nie wiem jak to liczyłes ale 8-9 m rury na metr kwadrat i wylewka do 8cm daje po ustabilizowaniu sie tenp 120W /m2 jest to moc wydzielana przy zasilaniu 45st ,juz dawno z tych wzorów nie korzystałem ale zawsze sie tak stosowało i stosuje i jeszcze nikt nie zmarzł ,tym bardziej ze na dzien dzisiejszy domy liczy sie na zapotrzebowanie około 30-40Wat/m3 co daje przy wysokosci 2,5m 100wat/m2 wiec juz masz na tak zrobionej podłogówce zapas wrazie ogromnej zimy ,a przewymiarowac układu nie idzie bo dalszy wzrost mocy podłogówki jest wprostproporjonalne do temp zasilania ale wiadomo ze grozi to uszkodzeniem podłogi a nie zrozumiałem o co chodzi z tymi strefami brzegowymi w twoim wydaniu? ostatnio byłem na takiej podłogówce gdzie ułozono przewody co 25cm i klient niezadowolony bo na podłoge musi isc temp min 40st a w zimie nawet sciaga głowice zeby powyzej 55st szło zeby nie zmarzł ,na innym forum tez w zeszłym sezonie sie spotkałem z takimi propozycjami i takie doradztwo powinno byc karane Cytuj
Mergiel Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor #19 Opublikowano 12 Lipca 2009 no nie wiem jak to liczyłes ale 8-9 m rury na metr kwadrat i wylewka do 8cm daje po ustabilizowaniu sie tenp 120W /m2 jest to moc wydzielana przy zasilaniu 45st ,juz dawno z tych wzorów nie korzystałem ale zawsze sie tak stosowało i stosuje i jeszcze nikt nie zmarzł ,tym bardziej ze na dzien dzisiejszy domy liczy sie na zapotrzebowanie około 30-40Wat/m3 co daje przy wysokosci 2,5m 100wat/m2 wiec juz masz na tak zrobionej podłogówce zapas wrazie ogromnej zimy ,a przewymiarowac układu nie idzie bo dalszy wzrost mocy podłogówki jest wprostproporjonalne do temp zasilania ale wiadomo ze grozi to uszkodzeniem podłogi a nie zrozumiałem o co chodzi z tymi strefami brzegowymi w twoim wydaniu? Strefy brzegowe planowałem ułożyć wzdłuż ścian zewnętrznych z oknami (tam gdzie nie ma mebli) i przed drzwiami zewnętrznymi i tarasowymi z gęstością co 10cm i na szerokość około 0,5m , ale teraz raczej poszerzę do 1m i rurki ułożę co 8cm. W instrukcji kotła przeczytałem że optymalna dla sprawności kotła jest temperatura powrotu 30st, oraz wartość znamionowa przepływu wody wynosi 1,03m3/h, czy ta wartośc jest decydująca czy kocioł da radę obsłużyć całe to ogrzewanie? Pozdrowienia Mergiel. Cytuj
automatyk Opublikowano 12 Lipca 2009 #20 Opublikowano 12 Lipca 2009 no 1m3 to troche mało ale wystarczajaco bo mozesz miec parametry 1m3 i 45/25/22,lub 2m3 i 40/32/22 i sredno wypadkowo z tych dwóch przypadków uzuskasz taka samą moc ,moze nie tak dokładnie ale taka jest idea ,a tak naprawde to jesli chodzi o kocioł kondensacyjny to bez przesady bo ta sprawnosc ofszem srednia do 100% normalna 98% ale nie bedzie nikt całej zimy pilnowal kotła zeby w zadnym momencie nie spadło ponizej 30st ,oczywoscie załozenia dobre ale codów nie oczekujmy Cytuj
Mergiel Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor #21 Opublikowano 12 Lipca 2009 no 1m3 to troche mało ale wystarczajaco bo mozesz miec parametry 1m3 i 45/25/22,lub 2m3 i 40/32/22 i sredno wypadkowo z tych dwóch przypadków uzuskasz taka samą moc ,moze nie tak dokładnie ale taka jest idea ,a tak naprawde to jesli chodzi o kocioł kondensacyjny to bez przesady bo ta sprawnosc ofszem srednia do 100% normalna 98% ale nie bedzie nikt całej zimy pilnowal kotła zeby w zadnym momencie nie spadło ponizej 30st ,oczywoscie załozenia dobre ale codów nie oczekujmy Czy to ma jakieś znaczenie dla kotła jeżeli temperatura powrotu spadnie poniżej 30st.? Cytuj
automatyk Opublikowano 12 Lipca 2009 #22 Opublikowano 12 Lipca 2009 Czy to ma jakieś znaczenie dla kotła jeżeli temperatura powrotu spadnie poniżej 30st.? na ogół nie ponizej 20 to napewno właczy sie blokada pompy albo inne zabezpieczenie ale to juz zalezy od kotła ,na odgół jesli juz gdzies kondensa montowałem to były togrzejniki wiec sie niezastanawiałem Cytuj
Mergiel Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor #23 Opublikowano 12 Lipca 2009 na ogół nie ponizej 20 to napewno właczy sie blokada pompy albo inne zabezpieczenie ale to juz zalezy od kotła ,na odgół jesli juz gdzies kondensa montowałem to były togrzejniki wiec sie niezastanawiałem Czyli jak dobrze rozumiem, nie obawy przed przewymiarowaniem podłogówki. Mam jeszcze pytanie ile kabli i jakich dobrze by było pociągnąć w pobliże pieca nawet jakby się miały nie przydać? np. 1.do pogodówki 2. do czujnika pokojowego 3.230V do pieca i pomp. 4. do najdalej położonej łazienki w celu uruchomienia cyrkulacji np. czujką ruchu. 5. Czy od pieca do rozdzielaczy podłogówki potrzebne mogą być jakieś przewody? a 230V? 6. ? Cytuj
automatyk Opublikowano 12 Lipca 2009 #24 Opublikowano 12 Lipca 2009 Czyli jak dobrze rozumiem, nie obawy przed przewymiarowaniem podłogówki. Mam jeszcze pytanie ile kabli i jakich dobrze by było pociągnąć w pobliże pieca nawet jakby się miały nie przydać?np. 1.do pogodówki 2. do czujnika pokojowego 3.230V do pieca i pomp. 4. do najdalej położonej łazienki w celu uruchomienia cyrkulacji np. czujką ruchu. 5. Czy od pieca do rozdzielaczy podłogówki potrzebne mogą być jakieś przewody? a 230V? 6. ? to juz zalezy od tego co potrzebujesz zakładamy ze maszcały układ niskotemperaturowy a kocioł jest zautomatyka pogodową i sterownikiem pokojowym tam gdzie beda grzejniki np sypialnie -przewód do zasilania kotła-zasilanie -przewód do komunikacji sterownika pokojowego z kotłem na ogół 2*x -przewórd do rozdzielacvza podłogowego -zasilanie -jesli bedziesz potrzebował ograniczenia temp w poszczegolnych pomieszczeniach to przewody z kazdego pomieszczenia z podłogówką do rozdzielacza podłogowego , i nic wiecej Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.