Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich :D

Mam stary camino, dom 30letni o pow. ok.120m2 ocieplony stropianem 10; woda ciepła z piecyka gazowego w łazience na piętrze sprowadzona rurami nieizolowanymi (w ścianie) do kuchni i łazienki na parterze.

Piec jeszcze mógłby pracować (po remoncie), ale z wiekiem człowiek robi się wygodny i nie ma już ochoty podkładać co 6-8 godzin zwłaszcza, że pracuję. Im więcej czytam, tym mniej wiem. Ostatecznie zdecydowałbym się chyba na SASa NWT lub UWT - na razie piece z podajnikiem są za drogie, opał do nich podobnie, a żywotność taka sama (za 5-7 lat może waro bdzie zmienić piec na gazowy lub inne grzanie więc po co przepłacać). Może jednak inny tego typu piec??

Jeśli chodzi o ciepłą wodę to chciałbym zainstalować zbiornik ok. 100 - 140L (3 osoby) i rozprowadzić ją do kuchni i łazienek. I tu brak wiedzy i pytania:

1. czy można wykorzystać istniejące rury w ścianie i używać np. na przemian piecyk lub wodę ze zbiornika

(z pełną świadomością strat ciepła z powodu braku izolacji) i jak to zrobić

2. jeżeli nie to czy woda ze zbiornika może być podłączona przy zlewozmywaku, wannie z wodą ciepłą przez

baterię zwykłą czy można przez mieszającą (czy woda zimna nie cofnie się do zbiornika?)

3. czy musi być pompka do c.w.u

Na razie tyle. Mam zamiar zatrudnić fachowców ale zanim zdam się na ich porady chciałbym mieć jakąś wiedzę od praktyków, bo jak się zorientowałem na tym forum, to macie mnóstwo doświadczeń.

Proszę o pomoc i wyrozumiałoś dla laika.

Opublikowano

Oczywiście , ze można korzystać i z tego, i tego źródła ciepłej wody. Układ przełączania c.w.u. może być dwojaki

ręczny - zawory przełączające źródło c.w.u (zawory kulowe), lub zawór trójdrożny przełączający nie mylić z mieszającym.

Automatyczny przez zawór przełączający, sterowany siłownikiem i regulatorem. W przypadku gdy temperatura zadana przełączenia zostanie przekroczona kocioł gazowy zostanie włączony, lub gdy woda w zbiorniku zostanie zagrzana do odpowiedniej temperatury wyłączony (odcięty). Stare rury nie przeszkadzają ale dobrze by było je trochę przepłukać jakimś środkiem w celu odkamienienia. Bateria z mieszaczem przydaje się bardzo w łazience - warunek czysta instalacja.

Opublikowano

witam ponownie - wygląda na to, że bez kucia ścian się nie obejdzie a tego chciałbym uniknąć bo glazury takiej już nie dostanę, a na wymianę całości nie pora. Dla uściślenia obecnie woda grzana jest piecykiem przepływowym, który dla bezpieczeństwa i z przyzwyczajenia jest wygaszany, co sprowadza się do tego, że w zasadzie ciepła woda była tylko w łazience na piętrze (piecyk też w tej łazience). Na parterze ciepła woda tylko sporadycznie w zimie (piecyk włączony cały dzień, bez nocy). Chciałbym to zmienić.

Czy układ z siłownikiem będzie działał non stop - co go napędza?

Może ktoś na pozostałe kwestie odpowie? Jeżeli woda ze zbiornika c.w.u podawana byłaby grawitacyjnie, to mam obawy czy z baterii mieszjącej woda zimna wodociągowa nie wróci do zb. c.w.u w przeciwprądzie (wyższe ciśnienie wody zimnej)

Opublikowano

Odcinając c.w.u. ogrzewanego z kotła należy odciąć zasobnik tym właśnie zaworem, aby c.w. z podgrzewacza przepływowego nie płynęła przez niego, tylko bezpośrednio do baterii. zawór taki jest sterowany przez siłownik.trojdrogowy_przelaczajacy.pdfBateria mieszajaca ma swoje zawory zwrotne i woda nie wróci. Jeśli narysujesz szkic obecnego podłączenia, postaram ci pomóc nanoszą poprawki co trzeba zrobić.

Opublikowano

zrobię szkic i zaprezentuję; martwi mnie jednak co innego - zawór musiałby być pomiędzy ostatnią baterią (kuchnia) a zbiornikiem c.w.u (zawieszonym w piwnicy/kotłowni) a więc pod zlewozmywakiem lu w piwnicy. Aby umyć się np.rano na piętrze, bo brakło wody ciepłej ze zbiornika, trzeba by schodzić do kuchni lub piwnicy, co jest mało wygodne - żona mnie wymelduje :D. Może przesadzam, ale chciałbym wszystkie możliwości uwzględnić. Pamiętać należy o włączaniu piecyka tylko do mycia.

Opublikowano

mniej więcej tak to wygląda, przy czym pod piecykiem wystaje głowica jakiegoś zaworu (nie ma na schemacie) nieuzywanego i lepiej go nie ruszać. Prawdopodobnie zamykał wodę z piecyka albo do niego - nie mam kogo spytać a w tej chwili nie sprawdzę. Najlepiej zapomnijmy o nim.

schemat.doc

Opublikowano

Przerobiony schemat. Punkt spięcia w zależności od technicznych możliwości. Inny sposób to danie dwóch zaworów dwudrożnych patrz schemat.

post-4692-1247035421_thumb.jpg

post-4692-1247036078_thumb.jpg

jeszcze dla informacji c.w.u w baterii powinno znajdować się po lewej stronie. ma to znaczenie przy montażu baterii termostatycznych, oraz ogólnych zasad montażu. montaż odwrotny nie jest błędem ale stosuje się go tylko tam gdzie nie ma innej możliwości.

Opublikowano
Punkt spięcia w zależności od technicznych możliwości. Inny sposób to danie dwóch zaworów dwudrożnych patrz schemat.

jeszcze dla informacji c.w.u w baterii powinno znajdować się po lewej stronie. ma to znaczenie przy montażu baterii termostatycznych...

Z tych dwóch wersji mniejszy nakład robocizny przy pozostawieniu obecnej instalacji i zastosowaniu 2 zaworów (ewentualną podpowiedź jakiej firmy, jaki sterownik). Niestety wodę ciepłą mam we wszystkich bateriach z prawej stony - tak zrobiono ok.30 lat wstecz a obecnie generalnej przebudowy nie przewiduję. Co to są baterie termostatyczne?

Reasumując czy dobrze zrozumiałem: niezależnie od tego czy piecyk mam włączony czy nie, czujniki odczytają temp. wody i otworzą/zamkną przepływ ze zb. cwu lub z piecyka; mając na uwadze, że jeżeli w zb. cwu woda będzie zbyt zimna aby grawitacyjnie poszła w górę (nie wiem czy lepiej z pompą czy bez), to popłynie z piecyka? Na początku z piecyka też leci zimna, czy zawór powinien być odwrotnie założony? nie wiem jak działa. Może kilka słów wyjaśnienia.

Widzę quitar, że również doradzasz w temacie kotłów, może jakieś info. o SASach opisanych w 1 poście?

Opublikowano

W tym przypadku taki

 

1/2'' 230VAC norgren 8240200

4m.png NC beznapięciowo zamknięty

0,1...16 bar pośredniego działania

90°C woda, powietrze

dostępność: Wysyłka w 4 tygodnie

 

i taki

1/2'' 230VAC norgren 8254201

26m.png NO beznapięciowo OTWARTY

0...10 bar bezpośredniego działania

90°C woda, powietrze

dostępność: Wysyłka w 4 tygodnie

 

Do tego sterownik temperatury np. przylgowy czy też np. sterownik pompy z czujką.

W przypadku gdy temperatura spadnie poniżej zadanego progu zawory przełączą źródło ciepłej wody automatycznie bez ingerencji z zewnątrz.

Opublikowano

Jutro zamieszczę rysunek montażu zaworów. klikając na zawór możesz poczytać sobie dane zaworu. Bateria termostatyczna jest przydatna przy prysznicach. Ustawiając pokrętłem temperaturę , utrzymuje stałą temperaturę na wypływie. Jeśli u Ciebie jest odwrotne to tak pozostaw. zawory odcinają całkowicie konkretne źródła cieplej wody i w żadnym przypadku woda zimna nie popłynie wraz ciepłą. Piecyk gazowy nie może być wyłączony. Po przełączeniu automatycznie zacznie działać. O SAS -sach to trzeba z konkretnymi użytkownikami. Parametry można odczytać z danych, a ty chciałbyś zapewne opinie od użytkowników. Z opinii na forum wynika,że jest tak, jak każdy inny kocioł, dobry. ważniejsze jest późniejsze ustawienie parametrów mających bezpośredni wpływ na eksploatację. Myślę,że użytkownicy tych kotłów zechcą Ci udzielić wyczerpujacych odpowiedzi.

Opublikowano

Który zawór powinien być i gdzie: chyba beznapięciowo otwarty przy piecyku i beznapięciowo zamknięty przy zb.cwu, no bo w razie zaniku napięcia woda musi przez coś płynąć.

No właśnie, wiem że nie można mieć wszystkiego, ale jakby jakieś bardziej oszczędne rozwiązanie, no bo świeczka to gaz (piecyk non stop włączony), elektrozawory to prąd - czyli dodatkowe koszty. Piecyk stary jakiś GZ czy coś takiego z pokrętłem.

A co z pompą do cwu, musi być czy nie?

Opublikowano

W sprawie instalacji w dalszym ciągu obawa :mellow: , że przy braku cwu (z różnych powodów a głównie np. w lecie) jeżeli wyłączą prąd to przy takim montażu nie będzie ciepłej wody. Może rozpatruję rzadkie sytuacje, ale jednak wolałbym przewidzieć wszelkie możliwości.

Prosiłbym jeszcze ewentualnie o jakąś sugestię odnośnie sterownika i takiego piecyka z elektr. zapłonem - dobry ale w przyzwoitej cenie.

I proszę jeszcze o opinię w kwestii zastosowania pompy do cwu - czy jest konieczna: rozbiór wody jednocześnie z kilku kranów wystepuje sporadycznie, odcinek do pokonania od zb. cwu do baterii na piętrze to ok. 5-6m w pionie + max 5m w poziomie.

Opublikowano

No można zamontować zawory z dwunastowoltowymi cewkami, sterownik przylgowy bimetaliczny ze stykami beznapięciowymi i jako zasilanie awaryjne akumulator 12V, Ale prościej jest w tych sporadycznych przypadkach zamontować zawory odcinające, przy normalnie otwartym w szereg, przy normalnie zamkniętym równoległy do ręcznego przełączenia źródła c.w.u.

przykładowe termostaty przylgowe

Termostat przylgowy z opaską mocującą do rury ½" - 2" ATC firmy Danfoss

CZUJNIK TEMPERATURY typ T1006 firmy Compit

 

Termostat przylgowy na rurę, nastawa temperatury pokrętłem, zakres 20÷90°C TUSC

 

Termostat zanurzeniowy z przyłączem gwintowym 1/2", nastawa temperatury pokrętłem, zakres 0÷90°C TU10B http://www.apar.pl/termostaty/tu10b.html , najlepszy

Co do podgrzewaczy gazowych to podaję link do strony, jest tam dużo modeli , mozna wybrać odpowiedni i sprawdzić też w innych sklepach.

http://www.armaland.pl/gazowe-podgrzewacze...wowe-z/archiwum

Szukać należy z zapłonem hydrodynamicznym i piezoelektrycznym o mocy 18 - 22 kW

 

Nowoczesne kotły maja już wszelakiego rodzaju zabezpieczenia i w związku z tym są bezpieczne w eksploatacji.

Opublikowano

Zapoznam się z tym.

Na razie WIELKIE dzięki za okazane zainteresowanie i pomoc. Przez parę dni będę poza zasięgiem, ale mam prośbę o monitorowanie tematu.

No i co z pompą do cwu?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem ponownie.

Skupmy się teraz na zaworze 4D. Mam niestety instalację co z czterema pionami rozchodzącymi się z 2caloej rury głównej. Powrót wody zimnej z grzejników - kolektor- usytuowany przy posadzce, do niego schodzą powroty z poszczególnych pionów. Odległość rur (ciepła, zimna) ok.1,2m.

Załączam schemat:INST._CO.doc

 

Jak wstawić zawór 4D i w którym miejscu. Czy przy takim rozstawie rur będzie on funkcjonalny?

Czy instalacja będzie pracować grawitacyjnie?, czy tylko z pompą?

Jak podłączyć zbiornik cwu?

 

Proszę o podpowiedzi :)

Opublikowano

Witam

Zawór zdecydowanie ESBE ze względu o cenę końcową ( taniej wychodzi z siłownikiem niż inni producenci). Jeśli chodzi o rozmiar to minimum konieczne jak dla mnie to 5/4' do 25 kW a przy mocy do 35 kW 1/1/2'. Wszystko zależy od tego jaki jest rodzaj kotła ( ręczny, automat) od rodzaju układu ( pompowy, grawitacyjny), systemu rozprowadzenia a co za tym idzie oporów hyd. Jeśli chodzi o umiejscowienie zaworu zdecydowanie tuż za kotłem za rurą do zw. i zaworem bez. Taka św. trójca.... Rura wznośna, zawór bez. i 4d.... a następnie reszta. Pozdrawiam i owocnych przeróbek życzę.

TOmasz

Opublikowano

Piec najprawdopodobniej, bo jeszcze się waham, Defro Komfort plus-nowa linia (mozliwość pracy z wentylatorem lub miarkownikiem) 15kW. Instalacja najchętniej pracująca grawitacyjnie, ale jest pompa obiegowa i sporadycznie albo jeżeli inaczej się nie da, to będę ją załączał.

Dwa posty wyżej jest schemat instalacji (4piony) i tutaj cały problem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.