Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór kotła - stary dom z lat 50.


RadekBB

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie! Jestem nowym użytkownikiem forum i liczę na Waszą pomoc. W kwestii ogrzewania wiem tyle co z własnych doświadczeń oraz ogólnodostępnej wiedzy w internecie,  na forach, etc.

Chciałbym wymienić kocioł (obecnie Defro Optima 25 kW z 2008r. - k. dolnego spalania). Z moich wyliczeń wychodzi, że gaz będzie wychodził dużo drożej dlatego celuje w kocioł 5 klasy/ecodesign na ekogroszek bo może uda się z uzyskać dotację. Myślałem o kotle Ogniwo epp lub epm 16kW.

Dom to stary klocek w płaskim dachem, nieocieplony choć chciałbym to zrobić w najbliższym czasie ale pierwsze muszę wymienić kocioł i uzbierać pieniądze. Na parterze grzejniki aluminiowe i stalowe płytowe, na piętrze żeliwne, stara instalacja CO. Obecnie było palone zazwyczaj ok. godz 14. Na kotle temperatura 42 - 45 st.C. W ten sposób w godzinę robiło się ciepło w domu (ok. 21 st.) piec w nocy wygasał. Przy takim paleniu zużywałem ok. 5 ton węgla (Orzech z Piasta) w sezonie grzewczym. Gdy były dzieci w domu i trzeba było palić całą dobę przy tych nastawach w domu była sauna. Przy dużych mrozach (-15/-20 st.) piec ustawiony na 55 st. Gdy paliłem w kotle zasypując go w całości jak powinno być robione w piecu dolnego spalania z komina wydobywały się kłęby czarnego dymu więc o ile mogę dokładam węgiel małymi porcjami aby czyściej się spalał.

Tutaj wyliczenie z CieploWlasciwe.pl http://cieplowlasciwie.pl/wynik/5rh0 wydaje mi się przesadzone dlatego celowałem w słabszy kocioł.

Czy piec o którym wspominałem będzie ok? Co polecacie?

Czy koniecznie muszę rozwiercać komin i robić wkład z ceramiki? Wykonawca stwierdził że wkład z nierdzewki nie nadaje się. Obecnie jest komin murowany z cegły i najchętniej bym go zostawił ze względu na koszty.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za  pomoc.

 

Opublikowano

Witam

Nie zaproponuje koledze konkretnego kotla ani producenta zwroce tylko uwage na kilka faktow

1. Wymiennik poziomy, czyszczenie pionowego to burza pylowa w kotlowni ( mam kociol 25 kw ma jakies 12 kanalow, czyszcze raz na miesiac) bedziesz mogl czyscic co zaladunek

2. Palnik o odpowiednio dobranej mocy do wymiennika, nie ma sensu palnik o mocy 15-25 kw w kotle 15 kw, ja jestem zwolennikiem palnikow retortowych, obecny palnik to hybryda dol z hefa (obudowa plus kolano) wianek i dysk z pancerpola, chodzi elegancko, bardzo dobrze na niskiej mocy 10 kw, przy wymienniku 25 kw

4. Nie przekonuja mnie zeliwne palniki - dlaczego ?, pytanie jak to naprawic jak cos peknie albo pospawac ? , w stalowo zeliwny wymienisz czesc i git , na forum jest temat o tym jak zeliwny palnik przegnil na wylot

5. Sterownik, musi miec net, strefy, obsluge conajmnie 3 pomp plus cyrkulacja cwu, modulacje mocy pid albo inny algorytm, akurat ja mam sppv2 boleckiego i dziala w mojej instalacji idealnie, na poczatku daruj se sterowanie dwustanowe bo sie tylko wk...,

6. Obowiazkowo zawor zabezpieczajacy powrot kotla i temp. Na kotle nie mniej niz 60, (w zime mialem 62 stopnie ustawione mierzone na wylocie, na czole kotla pokazywalo 65)

7. Na wszystkie kaloryfery glowice termostatyczne

8. Podlacz se bojler cwu bo grzanie wody gaze bedzie bez sensu skoro kociol i tak non stop pracuje

9. Kupij tylko suchy wegiel

Jesli planujesz ocieplenie to faktycznie kotla wiekszego niz 15 kw nie ma sensu, na pewno wykorzystasz pelna moc paliwa, kociol bedzie chodzil na wyzszej mocy wiec komin ci nie zgnije


Zorientuj sie jakie i w jakiej cenie masz na pobliskich skladach ekogroszki

Moim zdaniem nie ma sensu inwestowac w wysokokaloryczne ekogroszki lepiej slabe wowczas spalisz to z wyzsza sprawnoscia (moim zdaniem)

Pozdrawiam i zycze powodzenia








Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Punkty 1, 2, 5, 6, 7 to bzdura ale nie mam teraz czasu pisać czemu. Zrobię to wieczorem. 

Opublikowano
3 godziny temu, RadekBB napisał:

Witajcie! Jestem nowym użytkownikiem forum i liczę na Waszą pomoc. Chciałbym wymienić kocioł (obecnie Defro Optima 25 kW z 2008r. - k. dolnego spalania).

Celuje w kocioł 5 klasy/ecodesign na ekogroszek, bo może uda się z uzyskać dotację

Taniej wyjdzie dostawić w kotłowni bufor stalowy, może być ze złomowiska, do kotła wsadzić parę szamotek i masz kocioł 5 klasy, a kasę z dotacji wydać na ocieplenie ścian i stropodachu. 

Co to za zmniejszenie emisji (Program CZYSTE POWIETRZE), jak ilość spalonego węgla na sezon się nie zmniejsza.

 

Opublikowano

Dokładnie najpierw zmniejszyć zapotrzebowanie na energię i to znacznie w Twoim przypadku to priorytet.

pozdrawiam Hermogenes

Opublikowano
6 godzin temu, RadekBB napisał:

Czy koniecznie muszę rozwiercać komin i robić wkład z ceramiki?

Możesz próbować obejść się bez. Przy czym to będzie na Twoją odpowiedzialność. Jak komin się zaleje kondensatem to do kosztu wkładu będzie trzeba doliczyć koszt posprzątania skutków. Szanse na taki incydent są spore, bo współczesne kotły z założenia pracują na bardzo chłodnych spalinach. Teraz wystarczy, że akurat opał będzie wilgotniejszy albo komin idzie przez nieogrzewane pomieszczenia – i zacznie się lać.

6 godzin temu, RadekBB napisał:

Wykonawca stwierdził że wkład z nierdzewki nie nadaje się.

Oczywiście. Wszystko, co nie ma pisemnej gwarancji na pracę z mokrymi zasiarczonymi spalinami, nie nada się.

6 godzin temu, RadekBB napisał:

Obecnie jest komin murowany z cegły i najchętniej bym go zostawił ze względu na koszty.

Jeśli go tak zostawisz, jest poważne ryzyko, że w kilka miesięcy może wyjść coś jak na załączonym obrazku. 

Prowizorycznym wyjściem z sytuacji jest monitorować temperaturę spalin i utrzymywać ją na poziomach uznawanych za bezpieczne. Można to zrobić wywalając część zawirowywaczy (jeśli w danym kotle są) albo pozwalając wymiennikowi nieco zarosnąć. Przy czym to jest prowizorka i jeśli mimo dobrych chęci coś nie pyknie – pretensje tylko do siebie.

komin-zalany-kondensatem.jpg

Opublikowano
W dniu 16.06.2019 o 13:51, mkaczko napisał:

 

Dziękuję Panowie za ważne uwagi. @Animus @Hermogenes Wiem, że pierwsza rzecz to ograniczyć straty ciepła i bufor byłby dobrym rozwiązaniem jest tylko taki szkopuł, że termomodernizacja w moim domu to lekko licząc 100 tyś. zł i bez dotacji "Czyste powietrze" ciężko będzie ją zrobić, a warunkiem dotacji jest posiadanie kotła klasy 5. Dodatkowo w woj. śląskim zgodnie z uchwałą "antysmogową" muszę i tak wymienić kocioł na min. 5. klasę do końca 2021 roku.

@Juzef Jaka jest bezpieczna temperatura spalin? Nie chciałbym ryzykować.

@eliks Czy mógłbyś rozwinąć swoją myśl?

Cytat

1. Wymiennik poziomy, czyszczenie pionowego to burza pylowa w kotlowni ( mam kociol 25 kw ma jakies 12 kanalow, czyszcze raz na miesiac) bedziesz mogl czyscic co zaladunek

Miałem doświadczenia z wymiennikami poziomymi i wcale to nie jest czyste rozwiązanie, czytałem że w wymiennikach pionowych dużo mniej sadzy osadza się na wymienniku poza tym są kotły w których można czyścić wymienniki pionowe  bez ich otwierania.

Cytat

6. Obowiazkowo zawor zabezpieczajacy powrot kotla i temp. Na kotle nie mniej niz 60, (w zime mialem 62 stopnie ustawione mierzone na wylocie, na czole kotla pokazywalo 65)

Masz na myśli zawór 4 drożny czy jeszcze coś innego?

Ekogroszki mam z tego co wiem całkiem dobre. Np. Retopal

Opublikowano

Tak się składa że mam wymiennik pionowy plus kilka półek poziomych i więcej pyli przy czyszczeniu półek niż części pionowej. Ja tam sobie chwalę.

Opublikowano
W dniu 16.06.2019 o 13:51, mkaczko napisał:

Witam

Nie zaproponuje koledze konkretnego kotla ani producenta zwroce tylko uwage na kilka faktow

1. Wymiennik poziomy, czyszczenie pionowego to burza pylowa w kotlowni ( mam kociol 25 kw ma jakies 12 kanalow, czyszcze raz na miesiac) bedziesz mogl czyscic co zaladunek

2. Palnik o odpowiednio dobranej mocy do wymiennika, nie ma sensu palnik o mocy 15-25 kw w kotle 15 kw, ja jestem zwolennikiem palnikow retortowych, obecny palnik to hybryda dol z hefa (obudowa plus kolano) wianek i dysk z pancerpola, chodzi elegancko, bardzo dobrze na niskiej mocy 10 kw, przy wymienniku 25 kw

4. Nie przekonuja mnie zeliwne palniki - dlaczego ?, pytanie jak to naprawic jak cos peknie albo pospawac ? , w stalowo zeliwny wymienisz czesc i git , na forum jest temat o tym jak zeliwny palnik przegnil na wylot

5. Sterownik, musi miec net, strefy, obsluge conajmnie 3 pomp plus cyrkulacja cwu, modulacje mocy pid albo inny algorytm, akurat ja mam sppv2 boleckiego i dziala w mojej instalacji idealnie, na poczatku daruj se sterowanie dwustanowe bo sie tylko wk...,

6. Obowiazkowo zawor zabezpieczajacy powrot kotla i temp. Na kotle nie mniej niz 60, (w zime mialem 62 stopnie ustawione mierzone na wylocie, na czole kotla pokazywalo 65)

7. Na wszystkie kaloryfery glowice termostatyczne

8. Podlacz se bojler cwu bo grzanie wody gaze bedzie bez sensu skoro kociol i tak non stop pracuje

9. Kupij tylko suchy wegiel
 

Ad.1 Odwrotnie. Wymiennik pionowy, wolniej się syfi, w dodatku w większości modeli są dostępne czyszczaki, które mocno ułatwiają obsługę kotła.

Ad.2 Palnik retortowy jest ok, ale SV200 bije retorty na głowę sprawnością i kulturą spalania

Ad.5 Musi mieć? A to w tych czasach kocioł bez internetu, stref i pierdyliona pomp nie działa? 

Ad.6 Nie musisz mieć 60, wszystko zależy od producenta. Jeden wymaga 50, drugi 55 itd. Zawsze trzymajmy się DTRki.

Ad.7 W zimie tak, w lato grzanie junkersem wychodzi bardzo tanio.

Opublikowano
6 godzin temu, RadekBB napisał:

Dziękuję  za ważne uwagi. @Animus Wiem, że pierwsza rzecz to ograniczyć straty ciepła i bufor byłby dobrym rozwiązaniem jest tylko taki szkopuł, że termomodernizacja w moim domu to lekko licząc 100 tyś. zł i bez dotacji "Czyste powietrze" ciężko będzie ją zrobić, a warunkiem dotacji jest posiadanie kotła klasy 5. Dodatkowo w woj. śląskim zgodnie z uchwałą "antysmogową" muszę i tak wymienić kocioł na min. 5. klasę do końca 2021 roku.

Coś pokręciłeś masz do ocieplenia 240m2 ścian z materiałem  15cm to cena za m2 120-140zł,   to kwota około 30000zł 

Do tego trzeba doliczyć docieplenie stropodachu i założenie dachu z blachy trapezowej malowanej to kwota podobna 30000zł

Po termomodernizacji z 5 ton węgla, zejdziesz do  2 ton,  2000zł  rocznie oszczędności z paliwa, które musiałbyś kupić,  możesz przeznaczyć na spłatę kredytu termomodernizacji. 

Jak kupisz kocioł ekogroszkowy 5 klasa, to cena paliwa wzrośnie do co najmniej 800zł za tonę, więc bez ocieplenia będziesz płacił jeszcze więcej za ogrzewanie.  

Tyle da ci program Czyste powietrze,   spalisz tyle samo tylko drożej, ale w kotłowni powiesisz sobie na ścianie certyfikat kotła 5 klasy.  

Emisja będzie troszkę mniejsza, ale paradoksalnie robiąc tylko termomodernizację, spalając 2 tony w tym starym śmieciuchu była by jeszcze mniejsza, ze względu , dużo mniejsze  zapotrzebowanie paliwa na sezon. a ty odczułbyś to również to w kieszeni. 

Tak to się pisze ustawy na kolanie. 

Co do posiadania kotła 5 klasy to nie problem, pełno ich na OLX, tanich, używanych.

Opublikowano
W dniu 20.06.2019 o 19:17, Animus napisał:

Coś pokręciłeś masz do ocieplenia 240m2 ścian z materiałem  15cm to cena za m2 120-140zł,   to kwota około 30000zł 

Do tego trzeba doliczyć docieplenie stropodachu i założenie dachu z blachy trapezowej malowanej to kwota podobna 30000zł

Dzięki za odpowiedź i przepraszam za moją zwłokę. Ścian mam do ocieplenia 260 m2, w BB na fakturę poniżej 140 zł jeszcze nie znalazłem wykonawcy więc mamy 37000 zł, dach 30000zł, ocieplenie fundamentu i opaska bo jest podmokły teren 16000, do tego wymiana kilku drzwi i okien. Jak dla mnie wychodzi minimum 90000zł.

Planowałem dach ocieplać styropianem EPS 100 i kłaść na to papę lub styropapą. Nie znalazłem w necie technologii krycia płaskiego dachu styro i potem blachą falistą - możesz to rozwinąć? Brzmi ciekawie :)

Właśnie liczę czy nie taniej zainwestować więcej w izolację i założyć kocioł gazowy (tańszy kocioł, tańszy komin).

Cytat

Ad.2 Palnik retortowy jest ok, ale SV200 bije retorty na głowę sprawnością i kulturą spalania

Co to za palnik? W jakich kotłach go stosują?

Opublikowano

Kolega @Pieklorz przybliży Ci temat jeśli się tym zainteresujesz.

Opublikowano

@eliks bardzo dziękuję za podpowiedź. @Pieklorz trochę poczytałem o palniku o SV200 i zaciekawił mnie mocno kocioł SKAMP-PV. 20kW wydaje się trochę za duży tym bardziej że planuje docieplić dach i ściany. Może udałoby się włożyć palnik z 13kW do kotła 20kW jak było gdzieś na forum? Możesz spojrzeć na dane z mojego pierwszego posta w temacie? Może masz jakiś pomysł? Z góry bardzo dziękuję :)

PS. chciałbym go docieplić do tego standardu http://cieplowlasciwie.pl/wynik/5rh0 (25cm styro 0,036 na dachu i 15 cm 0,031 na ścianach)

Opublikowano

Jak dla mnie 20 kW bez sensu - skoro spalasz rocznie 5 ton to Skam-PV 13 [moc maks 15 kW] wystarczy i po dociepleniu też będzie ok.

Komin też mam z cegieł i przy Skam-ie nie cierpi bo temp. spalin łatwo w nim podnieść.

Opublikowano
24 minuty temu, SUSPENSER napisał:

Komin też mam z cegieł i przy Skam-ie nie cierpi bo temp. spalin łatwo w nim podnieść.

Wyciągasz zawirowywacze? Masz zainstalowany termometr w kominie? Jaka temperatura jest bezpieczna dla komina? Wg. DTR 13-ka na 100% mocy ma temp spalin: 108-120 st. C, przy 30% 65-80 st. C

Opublikowano

Aktualnie szykujemy się do nowych badań i zmiana typoszeregu będzie na 13 , 17, 21kW. Wymiary zewnętrzne 17ki oraz 21kW są takie jak aktualnego 20kW różnicą są palniki w 17kW (moc max) jest właśnie SV200 - 15. Budowa jak 13ki tj dwa grille spalinowe z dwoma cięgnami do czyszczenia. 17kW można już zamawiać, jakby co pisz na priv

Opublikowano
14 godzin temu, RadekBB napisał:

Wyciągasz zawirowywacze? Masz zainstalowany termometr w kominie? Jaka temperatura jest bezpieczna dla komina? Wg. DTR 13-ka na 100% mocy ma temp spalin: 108-120 st. C, przy 30% 65-80 st. C

Tak, tak, zależy od węgla i komina bo tak naprawdę liczy się ile C jest na wylocie z komina, u siebie z założenia wkładam zawirowywacze / czyszczę kocioł dopiero gdy 140 C na wlocie do komina się pojawia.

Ze względu na temp. spalin lepiej byłoby dać mocniejszy palnik i mniejszy wymiennik jak już kombinować a nie na odwrót.

Opublikowano

Dziękuję Panowie za pomoc :) Umówiłem się z lokalnym instalatorem który ma w ofercie SKAMPy i zobaczymy jak oceni moją kotłownię. Chciałbym chyba 17kę jak pisał @Pieklorz do tego ster z tygodniówką, pogodówkę, sterowaniem zaworem czterodrożnym z siłownikiem i może cz. spalin. Jeszcze nie wiem czy lepiej rozbudowany Iryd PID R czy SKZP-02 Full .

Opublikowano

Proponuje

Sppv2 boleckiego




Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
 

Opublikowano
40 minut temu, mkaczko napisał:

Sppv2 boleckiego 

ten sterownik też wygląda bardzo interesująco. @Pieklorz orientujesz się czy w cenie 400 zł ze strony www są już wliczone czujniki (spalin, pogodówka) czy to opcja ekstrapłatna?

@Kijasr używasz Skzp-02 ?

Opublikowano

Tak ja mam skzp-02 z kotłem skamp-pv. Jestem zadowolony znajomy ma boleckiego i będzie zmieniał na skzp-02

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Skzp-02 bardzo udany i przejrzysty ster.  

Opublikowano

do Sppv2 możesz podłączyć ciepłomierz - super sprawa

Opublikowano
3 godziny temu, RadekBB napisał:

ten sterownik też wygląda bardzo interesująco. @Pieklorz orientujesz się czy w cenie 400 zł ze strony www są już wliczone czujniki (spalin, pogodówka) czy to opcja ekstrapłatna?

@Kijasr używasz Skzp-02 ?

Sppv2 jest produkowany w rejonie,gdzie mieszkasz, w razie czego serwis pod ręką.

Soft liniowy napisany pod sv200 jest w zasadzie obsługiwany podobnie jak SKZP02,tj opiera się na przesypie.

My w serwisowym ustalamy przesyp,wpisujemy domyślna kaloryczność i sprawność, ustalamy modulację od %mocy i co jaki czas ma się wzbudzić palnik, domyślnie 30minut.

W głównym menu jako klient masz tylko dwie sprawy do wyboru max moc kotła np.17kW oraz okno korekcji powietrza pod dany węgiel np. +1 i to wszystko.

Sppv2 ma wszystkie podstawowe czujniki plus pogodowy, pokojowy,spalin oraz wbudowany moduł internetowy.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.