MariuszCZW Opublikowano 5 Marca 2018 #1 Opublikowano 5 Marca 2018 Dużo ostatnio czytam odnośnie instalacji zaworów 3 i 4 drogowych, ale nie jestem znawcą w tej kwestii dlatego moja prośba o ocenę. Będę wymieniał piec (ze zwykłego zasypowego, na podajnik eko-groszek) stalkot 15kWSprawy hydrauliczne zawsze ogarniałem sam, ale tutaj chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych, jak powinna wyglądać moja instalacja. Na chwilę obecną jest tak: (zawory kulowe pominąłem na rysunku)Wiem, że naczynie wzbiorcze powinno być przed pompą ale niestety wszystkie rury są zabudowane w ścianie łazienki i przeróbka wiązała by się z remontem a mam nowe płytki i szkoda by było... W każdym razie, na obecną chwilę nie ma problemów z instalacją, wszystkie grzejniki grzeją jak powinny, na każdym z grzejników mam zainstalowany zawór termostatyczny, podłogówka jest na rozdzielaczu mieszającym z pompą i zaworem termostatycznym - ustawiona na 38oC i taką temperature trzyma. Boiler 120 litrów jest podłączony w instalacje C.O. - przeróbka też mało możliwa bo jest na drugim końcu domu niż kotłownia. Instalacja w domu na rurkach miedzianych, ale grzeje grawitacyjnie (po rozkręceniu termostatów na max - chociaż podczas palenia w piecu pompa działa cały czas - pyrka na 1 biegu) i chciałbym żeby przy nowym piecu była też opcja grawitacji - czy montaż zaworu 3-drożnego to uniemożliwi? Czy w mojej instalacji takowy zawór wogóle jest niezbędny?Poniżej mój pomysł na jego montaż, czy na pewno poprawny?Będę wdzięczny za sugestie, mam jeszcze 2-3 tygodnie zanim będzie nowy kociołek i chciałbym dokładnie zaplanować jak ma wyglądać montaż tego piecyka żeby uniknąć późniejszych przeróbek i problemów.
odpowietrznik Opublikowano 5 Marca 2018 #2 Opublikowano 5 Marca 2018 1)Nie ma możliwości zamontowania pompy na tym poziomym odcinku?( skoro wstawiłeś tam zaw.3D) 2)Możesz przenieść pompę na powrót wraz z zaworem 3D i instalacja stanie się bezpieczna tylko naczynie wyrównawcze powinno być wtedy na odpowiedniej wysokości (wyżej w porównaniu z pompą na zasilaniu) 3)W końcu możesz zrobić instalację zamkniętą z odpowiednimi zabezpieczeniami
MariuszCZW Opublikowano 5 Marca 2018 Autor #3 Opublikowano 5 Marca 2018 Hmm teraz uświadomiłem sobie, że źle to narysowałem. Zasilanie z pieca wchodzi odrazu w pompę i potem idzie w ściane, a potem na górę do "pionu" i gdzieś w ścianie jest to rozgałezione do zbiornika wzbiorczego, więc wstawienie pompy czy zaworu nie jest możliwe przed zbiornikiem. Zbiornik jest na strychu ok. metra nad posadzką, rury do grzejników są poprowadzone po posadzce na strychu i schodzą do każdego grzejnika z góry. Powrót po kolei z każdego grzejnika ze spadem.Poniżej poprawione rysunki, w czarnej ramce zaznaczyłem co mam w kotłowni, jutro cykne zdjęcie:
sambor Opublikowano 5 Marca 2018 #4 Opublikowano 5 Marca 2018 Lewy rysunek jest niedopuszczalny , prawy tak samo. Tak to jest jak się najpierw robi glazury na ścianach a później instalację CO Jedyne co możesz zrobi to odciąć tą starą rurę do naczynia i ułożyć nową wprost od kotła wg przepisów i norm. Inaczej będzie nawet utrata gwarancji na nowy kocioł, nie mówiąc o potencjalnym buuum w kotłowni.
MariuszCZW Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #5 Opublikowano 6 Marca 2018 Nie na wszystko ma się wpływ, dom mam od 3 lat a instalacja przynajmniej ta pierwsza część była "zastana". W związku z tym 2 pytania:1. Czy jak zaślepie rure na górze która idzie do zbiornika, a potem naleje wode do układu to będzie w niej bańka powietrza - nie będzie z tym problemu?2. Jakie jest niebezpieczeństwo tej konstrukcji? Np. przy zagotowaniu (zdarzyło mi się ze 2 razy) wody w moim starym kotle woda wydostaje się przelewem ze zbiornika do naczynia w kotłowni - pytam z ciekawości
henryk1953 Opublikowano 6 Marca 2018 #6 Opublikowano 6 Marca 2018 Hmm teraz uświadomiłem sobie, że źle to narysowałem. Zasilanie z pieca wchodzi odrazu w pompę i potem idzie w ściane, a potem na górę do "pionu" i gdzieś w ścianie jest to rozgałezione do zbiornika wzbiorczego, więc wstawienie pompy czy zaworu nie jest możliwe przed zbiornikiem. Zbiornik jest na strychu ok. metra nad posadzką, rury do grzejników są poprowadzone po posadzce na strychu i schodzą do każdego grzejnika z góry. Powrót po kolei z każdego grzejnika ze spadem. Poniżej poprawione rysunki, w czarnej ramce zaznaczyłem co mam w kotłowni, jutro cykne zdjęcie: Przenieś pompkę z zaworem rożnicowym i zaworem 3d na powrót kotła ,Wtedy będziesz miał i grawitacje skoro teraz masz ,oraz zaworem 3d podniesiesz tem,powrotu.Jak tak zrobisz to instalację będziesz miał bezpieczną i nic nie będziesz przerabiał poza kotłownią,Regulację grzejników masz (termostaty) Jaką masz moc kotla i jaka jest średnica rury RB do naczynia wzbiorczego.?
henryk1953 Opublikowano 6 Marca 2018 #7 Opublikowano 6 Marca 2018 1)Nie ma możliwości zamontowania pompy na tym poziomym odcinku?( skoro wstawiłeś tam zaw.3D) 2)Możesz przenieść pompę na powrót wraz z zaworem 3D i instalacja stanie się bezpieczna tylko naczynie wyrównawcze powinno być wtedy na odpowiedniej wysokości (wyżej w porównaniu z pompą na zasilaniu) 3)W końcu możesz zrobić instalację zamkniętą z odpowiednimi zabezpieczeniami A teraz to jak ma zamontowaną pompę? i co się stanie gdy ją zamontuje o ponad metr niżej? Co według ciebie oznacza ze pompa jest zamontowana na zasilaniu? i czy tak zamontowana pompa jak u kolegi spełnia warunki montażu pompki na zasilaniu? czy spełnia te warunki na powrocie?
MariuszCZW Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #8 Opublikowano 6 Marca 2018 1. Przenieś pompkę z zaworem rożnicowym i zaworem 3d na powrót kotła 2. Jaką masz moc kotla i jaka jest średnica rury RB do naczynia wzbiorczego.? 1. problem będzie chyba z tym zaworem różnicowym na powrocie, bo musi być ustawiony pionowo a powrót z instalacji mam 25cm od posadzki (wchodzi równo do pieca) i nie wiem czy się to tam uda zmieścić. 2. Moc kotła obecnego bliżej nie określona (piec robiony przez ślusarza na trociny dolnego spalania) od pieca do zaworu różnicowego i pompy jest 1", dalej miedź coś około 30mm. Instalacje w kotłowni robili hydraulicy troche zanim stałem się właścicielem domu, nie sądziłęm że mogli coś skopać... A rury idące na strych do pionu i naczynia były wyprowadzone w łazience (we wnęce między kominami) i zostały zabudowane ścianką z GK i zapłytkowane... i tutaj jest pies pogrzebany... (ta cienka rurka poniżej to przelew z naczynia) Kotłownia jest niżej o ok. 40cm niż poziom posadzki w domu (powrót na końcu przed wyjściem do kotłowni idzie już w podłodze, w kotłowni wychodzi na poziomie 25cm od posadzki) Proszę Was o rade jak to najlepiej rozwiązać, żebym mógł spać spokojnie...
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #9 Opublikowano 6 Marca 2018 Na powrocie użyj zaworu zwrotnego klapowego (montaż poziomy) zamiast zaworu różnicowego z kulą. Zachowasz "automatyczne" przejście na grawitację. https://www.google.pl/search?hl=pl&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=734&ei=ilWeWv6bBY-kwQLqxYGIBQ&q=zaw%C3%B3r+zwrotny+klapowy&oq=zaw%C3%B3r+zwrotny+&gs_l=img.1.1.0l10.442.4146.0.7309.14.8.0.6.6.0.131.787.7j1.8.0....0...1ac.1.64.img..0.14.802....0.9HvuldfYdd4
hajtaler428 Opublikowano 6 Marca 2018 #10 Opublikowano 6 Marca 2018 Dokładnie- zawór klapowy w poziomie spełni to samo zadanie. Przeniesienie pompy na powrót nie wymaga podnoszenia naczynia bo tak jak jest zamontowana pompa i naczynie to tak jak by pompa była na powrocie (tłoczy do naczynia) więc jeśli w tej chwili nie wyrzuca wody przelewem to po przeniesieniu na powrót też nie będzie. Tak jak pisze Henryk. Przeniesienie pompy na powrót to chyba jedyna rozsądna i najmniej inwazyjna metoda na rozwiązanie sprawy
ayo007 Opublikowano 6 Marca 2018 #11 Opublikowano 6 Marca 2018 A jak się upierasz przy kulowym to możesz zastosować ten http://tech-pol.pl/produkty/zawory-roznicowe Producent dopuszcza pracę w poziomie.
MariuszCZW Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #12 Opublikowano 6 Marca 2018 Przy niczym się nie upieram, rozumiem przecież, że są do poniesienia pewne koszty związane z montażem nowego pieca i przeróbki które się z tym wiążą - Ale zanim cokolwiek to pytam Was o poradę. Jestem Mechanikiem samochodowym nie hydraulikiem i nie znam współczesnych rozwiązań w dziedzinie C.O, dlatego wiedza zdobyta tutaj jest dla mnie bardzo cenna :) Czy takie połączenie będzie poprawne? Nigdy nie było problemu z wyrzucaniem wody ze zbiornika wyrównawczego, chociaż jak sięgnę pamięcią do czasów jak mieszkali tu jeszcze moi dziadkowie to chyba kiedyś pompa była na powrocie, a dopiero później po jakichś modernizacjach powędrowała do góry, ale to kupe lat temu...
hajtaler428 Opublikowano 6 Marca 2018 #13 Opublikowano 6 Marca 2018 W złym miejscu zawór 3d - powinien być przed pompą na powrocie ( z prawej strony pompy zamiast tego trójnika) Przy wspólnej pompie CO/CWU musisz zamontować na wężownicy zasobnika zawór grzybkowy lub zasuwę do zdławienia przepływu
MariuszCZW Opublikowano 7 Marca 2018 Autor #14 Opublikowano 7 Marca 2018 Ok, wszystko zrozumiałem, dla 100% pewności ostatni schemat do zatwierdzenia: Chciałbym jeszcze zapytać o 3 kwestie:1. Zasilanie i powrót na piecu mają gwinty 1 1/2" - czy instalacja w kotłowni między zaworem a pompą może być o średnicy 1"?2. Czy taki zawór będzie dobry? Rozumiem, że ustawienie na skali będzie zmieniało temperaturę powrotu (np. im mniejsza liczba tym powrót wraca chłodniejszy? Bo po dogrzaniu instalacji kiedy powrót z domu będzie wracał ciepły i tak temperatura taka jak na piecu powędruje na instalacje, a temperaturę w mieszkaniu będą regulowały termostaty na grzejnikach - dobrze rozumiem?3. Na wężownicy (cwu) mam zawory kulowe tylko nie zaznaczyłem ich na rysunku, ale zawsze są otwarte w 100%, zamykam je tylko wtedy kiedy wodę grzeje grzałką na prąd zamontowaną w bojlerze. Dlaczego powinienem je przymykać?Dziękuje za wszystkie wypowiedzi i sugestie :)
hajtaler428 Opublikowano 7 Marca 2018 #15 Opublikowano 7 Marca 2018 1. Jeśli ma być zachowana grawitacja to zostawił bym 6/4". Bajpas od zasilania do zaworu 3d może być 1". 2. Lepszy byłby temperaturowy jeśli Afriso to ATV czy Esbe VTC ale ten uniemożliwi obieg grawitacyjny. Wtedy do grawitacji musiałbyś zrobić obejście z zaworem kulowym otwieranym w razie potrzeby ręcznie. 3. Przy jednej pompie na CO/CWU wskazane jest przydławienie przepływu na wężownicy bo jeśli będzie przepływ przez nią 100% to może się okazać że przez grzejniki nie będzie przepływu lub będzie za mały - woda będzie krążyła kocioł- wężownica- kocioł bo tam będzie najmniejszy opór. Jeśli jednak w tej chwili tak masz i wszystko działa ok to jak chcesz. Jest też dodatkowy problem - pompa podłogówki jest podłączona szeregowo z pompą CO. Mogą one zakłócać sobie pracę nawzajem ale nie muszą. Jak wyżej- piszesz że miałeś tak podłączone wcześniej i działa
sambor Opublikowano 7 Marca 2018 #16 Opublikowano 7 Marca 2018 Jak jest podłogówka na pompie mieszającej to schemat podłączenia rozdzielacza podłogówki jest OK
MariuszCZW Opublikowano 7 Marca 2018 Autor #17 Opublikowano 7 Marca 2018 Co do tej grawitacji to zależy mi na tym tylko dlatego, że w przypadku braku prądu wszyscy marzną a ja mogę wrzucić na sztabke 2 klocki drewna i nie zamarzne, a ostatnio już mieliśmy takie problemy z prądem, chwile powieje i 3 dni w ciemnościach średniowiecze... W normalnych warunkach palenia w piecu pompa cały czas działa na 1-wszym biegu i wszystkie grzejniki są w całości ciepłe. Rozdzielacz podłogówki wygląda u mnie tak:Nie mam zastrzeżeń do niej, zainstalowałem sterownik temperaturowy komstera żeby nie pompowała zimnej wody jak wygaśnie w nocy w piecu, tylko wyłączała się i nie wychładzała instalacji i podłóg. Dziwi mnie tylko to, że na termometrze dolnym (czerwonym) temperatura zawsze jest 2-3 stopnie niższa niż na górnym - nie powinno być aby odwrotnie? Kolego hajtaler428 Może podrzucił byś mi jakiś link np. ze strony producenta w jaki zawór najlepiej się zaopatrzyć? Chciałbym zebrać sobie wszystko, żeby potem jak przyjdzie piec wszystko już czekało i wymianka trwała możliwie jak najkrócej.
hajtaler428 Opublikowano 7 Marca 2018 #18 Opublikowano 7 Marca 2018 Tak jak poniżej jeżeli chcesz zachować grawitację. Zawór tak jak pisałem Afriso ATV lub Esbe VTC wkładka 50 lub 55st 1". Wygoogluj sobie.
MariuszCZW Opublikowano 9 Marca 2018 Autor #19 Opublikowano 9 Marca 2018 Bardzo dziękuje za fachowe podpowiedzi :)Temat można uznać za rozwiązany, napisze jak się wszystko sprawuje po montażu pieca.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.