gmaj22 Opublikowano 17 Grudnia 2017 #26 Opublikowano 17 Grudnia 2017 A jeszcze mam jedno pytanie? W jaki sposób bedzie zapewniona CWU w tym odległym o 20 m mieszkaniu? Moze warto pomysleć o cyrkulacji, skoro ciepła woda będzie z istniejącego wymiennika? Powrót z drugiego mieszkania nie w tym miejscu! Może zostać tam, gdzie na poprzednich szkicach, albo spiąc wczesniej z istniejącym powrotem z mieszkania. "PRZED" i "ZA" używam zgodnie z kierunkiem przepływu medium, a nie jak jest na rysunku :)
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #27 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Co teraz biedny autor tematu może poradzić)Są trzy opcję: 1)Pozostaje jak jest i wtedy jak w moim ulubionym powiedzeniu jest ryzyko jest zabawa) 2)Harata stropy i daje naczynie układu otwartego w najwyższym punkcie 3)Robi na wymienniku płytowym bez haratania) Najlepsze że w starej instalacji było naczynie!!!! Można było je wykorzystać to instalator stwierdził że w układzie zamkniętym będzie lepiej :angry:... Możesz rozwinąć troszkę o tym wymienniku płytowym?
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #28 Opublikowano 17 Grudnia 2017 W tym odległym mieszkaniu woda będzie na jednym obiegu z grzejnikami (bojler w mieszkaniu). Poza sezonem grzewczym elektrycznie
gmaj22 Opublikowano 17 Grudnia 2017 #29 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Ciągły przepływ przez bojler? Elektrozawór? Jak ciągły to masz z głowy ochronę powrotu z tego mieszkania. Uwzględnij to w średnicy rur zasilających drugie mieszkanie. Moim zdaniem Cu22 lub PEX 25 to absolutne minimum. Jeszcze o pompie: może się okazać, że wskazana będzie wymiana pompy na 25/60 - tu zadecydują przepływy i straty cisnienia.
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #30 Opublikowano 17 Grudnia 2017 A gdybym zamontował przy rozejsciu na grzejniki (w mieszkaniu drugim) zawory i po sezonem je pozamykał tak aby został tylko krótki obieg z bojlerem czy mioało by to sens? Pompa z tego drugiego obiegu zasilałaby tylko bojler c.w.u?
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #31 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Ciągły przepływ przez bojler? Elektrozawór? Jak ciągły to masz z głowy ochronę powrotu z tego mieszkania. Uwzględnij to w średnicy rur zasilających drugie mieszkanie. Moim zdaniem Cu22 lub PEX 25 to absolutne minimum. Jeszcze o pompie: może się okazać, że wskazana będzie wymiana pompy na 25/60 - tu zadecydują przepływy i straty cisnienia. Tam będzie pex 25 miedz trochę drogo wychodzi
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #32 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Ciągły przepływ przez bojler.
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #33 Opublikowano 17 Grudnia 2017 A jeszcze mam jedno pytanie? W jaki sposób bedzie zapewniona CWU w tym odległym o 20 m mieszkaniu? Moze warto pomysleć o cyrkulacji, skoro ciepła woda będzie z istniejącego wymiennika? Powrót z drugiego mieszkania nie w tym miejscu! Może zostać tam, gdzie na poprzednich szkicach, albo spiąc wczesniej z istniejącym powrotem z mieszkania. "PRZED" i "ZA" używam zgodnie z kierunkiem przepływu medium, a nie jak jest na rysunku :) Czyli zostanie jak na poprzednich schematach. Wczesniej nie mam możliwości spięcia bo odcinek z zaworem 3d jest prawie pod samym sufitem.
henryk1953 Opublikowano 17 Grudnia 2017 #34 Opublikowano 17 Grudnia 2017 No to moze jeszcze zapytam - zawor DVB masz z reduktorem cisnienia czy bez? jezeli bez to czy w ogóle masz ten reduktor ciśnienia zamontowany.Ciśnienie w sieci jak mniemam masz około 6atm. a kocioł maksymalnie może pracować na 1,5 atm.
teres Opublikowano 17 Grudnia 2017 #35 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Na rysunku jest ciśnieniowy zawór bezpieczeństwa, jak jest na 1,5 bara to dobrze.
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #36 Opublikowano 17 Grudnia 2017 No to moze jeszcze zapytam - zawor DVB masz z reduktorem cisnienia czy bez? jezeli bez to czy w ogóle masz ten reduktor ciśnienia zamontowany.Ciśnienie w sieci jak mniemam masz około 6atm. a kocioł maksymalnie może pracować na 1,5 atm. Nie potrafię odpowiedzieć ci jednoznacznie na to pytanie nie ma mnie teraz w domu. Wydaje mi się jednak że jest to zawór z reduktorem, na kotle ciśnienie jest na poziomie 1,2 bara
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #37 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Co koledzy radzicie przerobić tą instalację na otwartą czy zostawić w układzie zamkniętym? Gdybym zdecydował się przerobić na otwartą to czy naczynie wzbiorcze mogłoby być w tym mieszkaniu oddalonym? Obecnie jest tam instalacja w systemie otwartym i jest zbiornik wyrównawczy więc na jego miejsce można by było zamontować nowy przejść do piwnicy, tylko nie wiem czy tak można? Jeśli jednak zostawiłbym w układzie zamkniętym oczywiście z zastosowaniem zaleceń, które od was otrzymałem (zbiornik przeponowy, zawór ciśnieniowy) to jakie będą tego konsekwencje?
henryk1953 Opublikowano 17 Grudnia 2017 #38 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Tu masz norme - tam są podane odległosci jakie musisz spełnić ,aby poprawnie zamontować naczynie wzbiorcze w twoim przypadku .Myslę ze warto - przecież i tak będziesz ciągną dwie rury do drugiego mieszkania. document (35).pdf Jezeli masz zamiar dokładać dodatkową pompkę ,to chyba lepiej ja wykożystać jako kotłową do ochrony powrotu.
teres Opublikowano 17 Grudnia 2017 #39 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Osobiście bardziej bym rozważał naczynie w kotłowni + wymiennik ciepła + pompa. Zawór dbv do sprzedania.
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #40 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Tu masz norme - tam są podane odległosci jakie musisz spełnić ,aby poprawnie zamontować naczynie wzbiorcze w twoim przypadku .Myslę ze warto - przecież i tak będziesz ciągną dwie rury do drugiego mieszkania. document (35).pdf Jezeli masz zamiar dokładać dodatkową pompkę ,to chyba lepiej ja wykożystać jako kotłową do ochrony powrotu. Dziękuję kol Henryk. Z tej normy wynika że nie mogę zrobić systemu otwartego z naczyniem w mieszkaniu oddalonym od kotła ponieważ trzeba zachować spad conajmniej 1 procent na całej długości czyli około 17-19 cm nie wiem czy nie będzie za nisko ta rura w piwnicznym korytarzu?. Jeszcze zobacze może z tego pierwszego mieszkania byśmy zrobili ono jest centralnie nad kotłownią tytlko troche wiercenia :D.
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #41 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Czy taki układ (zamknięty) będzie dobry, czy w tym układzie (mieszkanie 2woda przepływa przez bojler ciągle) czy to rozwiązuje problem zimnego powrotu? Czy w okresie poza grzewczym jak zakręce zawory na grzejniki to czy bendę mógł grzać samą wodę użytkową?
Fus Opublikowano 17 Grudnia 2017 Autor #42 Opublikowano 17 Grudnia 2017 Tu masz norme - tam są podane odległosci jakie musisz spełnić ,aby poprawnie zamontować naczynie wzbiorcze w twoim przypadku .Myslę ze warto - przecież i tak będziesz ciągną dwie rury do drugiego mieszkania. document (35).pdf Jezeli masz zamiar dokładać dodatkową pompkę ,to chyba lepiej ja wykożystać jako kotłową do ochrony powrotu. Dodatkową pompę chce dlatego by ten układ był niezależny. Kolega gmaj22 napisał, że jeśli będzie stały przepływ przez bojler to nie trzeba zabezpieczać powrotu dodatkowo?. W niedalekiej przyszłości chce również zmienić sterownik na taki aby mógł sterować dwoma obiegami więc wydaje mi się że chyba warto zamontować dodatkową pompę pozatym wykorzystam tą z instalacji która jest obecnie w mieszkaniu :) stary Grundfos
henryk1953 Opublikowano 18 Grudnia 2017 #43 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Widzisz - ta instalację mozna zrobić na wiele sposobów - wybór należy do ciebie, -ale.... mam kilka pytań 1. czy te mieszkania są w twoim własnym budynku ? czy tylko jesteś współwłaścicielem tego budynku? 2 Jak dotychczas ogrzewane były te mieszkania? 3. do jakiego komina (typ)podpięty jest obecny kocioł(niska temp.spalin) Te pytania ,to takie moje skrzywienie zawodowe(byłe)
Fus Opublikowano 18 Grudnia 2017 Autor #44 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Mieszkania są w malej wspolnocie mieszkaniowej(6 mieszkan)z przerobkami nie ma problemu jesli o to ci chodzi. Wczesniej byla wspolna kotlownia oddalona od budynku 40 metrow pozniej kazdy ogrzewal sobie indywidualnie (co z niewielkim kotlem w mieszkaniu) tez takie mieszkanie kupilem. Kominy sa ktore byly (betonowe 20x20 cm) Nie ma mozliwosci podciagniecia gazu
odpowietrznik Opublikowano 18 Grudnia 2017 #45 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Nie wiem czym tu sterować.Wystarczą zawory termostatyczne na grzejnikach i ot całe sterowanie załącznik #2 Ten zawór 3D w funkcji rozdziału czynnika grzewczego to chyba nie najlepsze rozwiązanie. Co do CWU to zrobiłbym dla obu mieszkań z dolnego zasobnika-zrobić cyrkulację CWU. Do ochrony powrotu pompa kotłowa czyli sterownik obsługujący 2pompy CO,pompę kotłową,pompę CWU. Jak bardzo chcesz się bawić w sterowanie nawet pogodowe i iść w koszty to można wykonać wg.załącznika #1 wtedy 2 zawory mieszające 3D z siłownikami,sterownik obsługujący: 2 zaw.mieszajace,(ewentualnie czujnik zewn),pompę kotłową.pompę CWU ale czy to nie jest przerost formy nad treścią?) Można też zrezygnować z pompy kotłowej i do ochrony kotła przed korozją niskotemp.CWU na stałe ale wtedy temp.wody w zasobniku=temp.wody użytkowej(chyba że się zastosuje zawór antypoparzeniowy na CWU)
Gość Digitrax Opublikowano 18 Grudnia 2017 #46 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Można to wykonać jeszcze prościej za pomocą jednej pompy. TZM + pompa na powrocie (kocioł zawsze dogrzany ma powrót). Regulacja na grzejnikach za pomocą termostatów. Wężownica zbiornika CWU zasilana tak jak grzejnik ale poprzez zawór termostatyczny z kapilarą zanurzoną w zbiorniku. Ustawiasz 40 stopni i ciepła woda zawsze ogrzewana jest priorytetowo. Dodałbym jedynie pompę cyrkulacyjną.
odpowietrznik Opublikowano 18 Grudnia 2017 #47 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Digi miał zapewne na myśli taki schemat(mam nadzieje że nic nie pomyliłem)
Fus Opublikowano 18 Grudnia 2017 Autor #48 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Teraz to dopiero zagwostka, ha...ha... Bardzo wam dziekuje za wszystkie rady. Kol. Odpowietrznik ten ostatni schemat to tam jest tylko jedna pompa na powrocie? Myslicie ze to wystarczy? Tak sobie mysle czy nie lepiej byloby tak jak na ostatnim schemacie z tym że zamiast cyrkulacji zostawic ten bojler o stalym przeplywie eliminuje to koniecznosc pociagniecia dwoch dodatkowych rur po 20m kazda? I tam wtedy tak jak piszecie zamontowac np zawpr przeciw poparzeniowy? Teraz i tak c.w.u w mieszkaniu 2 ma taką temp. Jak na kotle czyli sredno 60 a czassmi i 80 stopni jak sie przecholuje. Co sadzicie
Gość Digitrax Opublikowano 18 Grudnia 2017 #49 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Digi miał zapewne na myśli taki schemat(mam nadzieje że nic nie pomyliłem) Tak to miałem na myśli. Naczynie przeponowe trzeba tylko podłączyć przed pompą a nie za jak jest na rysunku. Zawór zwrotny za pompą jest zbędny. Jedna pompa wystarczy i w 90% przypadków w małych domach wystarcza "40". Od pilnowania temperatury powrotu jest TZM (termostatyczny zawór mieszający). Możesz zostawić dwa bojlery ale na zasilaniach wężownic zainstaluj zawory termostatyczne z kapilarą do 55 stopni C. Wystarczą 1/2 cala. Za ich pomocą ograniczysz temperaturę wody w kranie by nie poparzyć domowników.
gmaj22 Opublikowano 18 Grudnia 2017 #50 Opublikowano 18 Grudnia 2017 Sądzę, że: 1/ pompa na powrocie wymusza niejako umiejscowienie naczynia wzbiorczego otwartego (0,7 x H pompy) nad najwyżej połozonym "odbiornikiem". Pompę najprawdopodobniej będziesz musiał dac 25/60. Sam pomysł pompy na powrocie jest jak najbardziej słuszny, bo pracuje zawsze z napływem i w mniejszej temperaturze (praktycznie brak kawitacji) 2/ Opcja z jednym bojlerem -grzanie cwu zimą OK, ale latem przy grzaniu grzałką el. , stała cyrkulacja CWU może powodować straty. Rozwiązaniem jest uruchamianie pompy cyrkulacyjnej czujnikiem ruchu umieszczonym tak w przedpokoju , żeby "widział" wejście do kuchni i łazienki.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.