Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Metal Fach Smart Eko Plus 15Kw


Harryman

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Jestem nieszczęśliwym posiadaczem kotła jak w temacie. Na czym owo nieszczęście polega? 

 

- w trybie pracy temperatura spalin w czopuchu sięga 220 stopni i to przy najniższych parametrach jakie udało mi się ustawić, bez zapadania się kopczyka z opałem

- jak kocioł zacznie ładować CWU i pracować trochę pod większym obciążeniem to bez trudu zaczyna przekraczać 280 stopni, co automatycznie powoduje alarm w sterowniku (że niby należy kocioł wyczyścić). Na nastawach fabrycznych potrafił nawet wyjść ponad 320 stopni co już totalnie kończyło się katastrofą w postaci komunikatu "awaria czujnika spalin". 

- przyrost sadzy w kotle przekroczył moje wyobrażenie o tym, jak bardzo zasyfić może się kocioł - czegoś takiego nie miałem okazji zaobserwować nawet w najgorszych kopciuchach opalanych miałem, a z paleniem w kopciuchach to akurat doświadczenia mam sporo

 

Bazując na danych technicznych ze strony oraz tym co obserwuję w kotłowni - prawdopodobnie dla wszystkich wariantów mocy (15, 20, 25 kW) będziemy mieli ten sam palnik ekoenergii. (15-25kW wg. instrukcji którą dostałem razem z kotłem). Próbuję zrozumieć jak można uzależnić moc kotła wyłącznie od powierzchni wymiennika, ale tak jak przyrost sadzy - nie mieści się to w granicach mojej wyobraźni. To już chyba lepiej było mi wziąć tego 25-kilowatowego smoka, z większym wymiennikiem miałbym chociaż lepszą sprawność. 

W kwestii sadzy muszę jeszcze zrobić test na innym opale, bo od tego pewnie sporo zależy. W tej chwili używam retopala.

 

Wyżaliłem się, więc czas na pytanie:

- co zrobić żeby było dobrze, a nic nie kosztowało? 

 

Z tym samym pytaniem zamierzam zwrócić się do producenta kotła, ale będę zdziwiony jeśli otrzymam propozycję satysfakcjonującego rozwiązania.

 

ps. gwoli uzupełnienia informacji:

- CO zasilane przez zawór 4D

- temp. zadana kotła 62 st., histereza 2st.

- obliczone ze strony internetowej zapotrzebowanie wychodziło koło 11-12kW łącznie z CWU

- sterownik metal-fach silver czyli pionier-elektryk (300). Podawanie w trybie pracy przy 100% 2s/10s. Nadmuch przy 100% to 5%, a przy 60% (najczęściej używana moc) 2%.

- nie chciałem kupować kotła przez internet no i masz babo placek

Opublikowano

Profil - standard KWM SGR (piszę to tyle razy że mi sie żygać już chce) - kiepski wymiennik - wszystko leci w komin. Na zdj. masz zawirowywacze i jakąś ceramikę - wow bajer - miałoby to sens jakby tam był palnik 10ka. Z takim palnikiem będzie syf bo siedzie w podtrzymaniu i smoli. Retopal szybko dobije temp i się odstawia. 

Jak poprawić -

1. na większym palniku możesz palić wysokoenergetycznym groszkiem (nie palić go jak retopal z półmetrowym płomieniem tylko pyrkać by był żar) - tutaj dzwoń do SUSPENSER (ma swoją stronę) powiedz co i jak - zakup od niego węgiel najwyżej.

2. Zmiana na ekoenergia 10ka - styknie (tylko niektóre elementy - dzwoń do ekoenergii ile wyniesie przeróbka).





 

Opublikowano

Po czym wnosisz, że to ten profil? Żaden szczegół na to nie wskazuje. Ogólna budowa owszem, ale przecież wszystkie kotły z poziomymi wymiennikami tak wyglądają... 

 

Ad 1. Myślałem czy nie iść w odwrotnym kierunku czyli jak najmniej kaloryczny opał. Ale jeśli radzisz odwrotnie - też spróbuję.

 

Ad 2. Przeglądałem rysunki technicznie i rzeczywiście wymiana wygląda na prostą ale dla mnie to nie opcja, chyba że producent kotła zrobi ją na swój koszt.

Opublikowano

2. Nikt Ci nie kazał kupić tego kotła. Miałbyś zapotrzebowanie z 17-20 kW pewnie byłbyś w miarę zadowolony...

 

Wątpię że zwiększone zapotrzebowanie uczyniłoby go w jakikolwiek sposób lepszym. 

 

Ale w kwestii tego, że sam sobie zgotowałem ten los masz oczywiście rację.Liczyłem trochę na fachowość doradcy, ale jak widać bez dogłębnej analizy tematu człowiek zawsze się natnie. 

Opublikowano

... Podawanie w trybie pracy przy 100% 2s/10s. Nadmuch przy 100% to 5%, a przy 60% (najczęściej używana moc) 2%. ???

 

 

Naprawdę z taką niską mocą pracuje dmuchawa?,nic dziwnego,że sadza zawala kocioł i czopuch...

Zanim zaczniesz sypać głowę popiołem z powodu zakupu albo wydawać kasę na nowy palnik(moim zdaniem zupełnie nie potrzebnie),odpowiedz na zasadnicze pytanie,czy uszczelniłeś przed użytkowaniem koronę palnika silikonem wysokotemperaturowym?

 

Następnie zmień czas podawania opału na 4-5s,przerwa w podawaniu 30s,moc dmuchawy na początek ustaw na 25-30%.

Jak kocioł będzie się odstawiał,ustaw podawanie w podtrzymaniu również na 4-5s co 20min,czas pracy dmuchawy w podtrzymaniu na 20s.

Obserwuj,wklej foty jak to wygląda i daj kociołkowi kilka godz. na nowych nastawach.

Nie zapomnij wcześniej wyczyścić kocioł,czopuch,wybrać popiół.

Gdybyś nie wiedział jak uszczelnić palnik,zdjęcie poglądowe poniżej:

 

                                                              post-50212-0-52071200-1511167185.jpg

Opublikowano

Palnik jest zazwyczaj doszczelniony seryjnie - chyba że jakaś fuszera.

Ludzie - palnik ma 15-25 kW - modulacja pewnie od 10 kW, teraz zapotrzebowanie jakieś 3kW (jak mu 11 obliczyło z CWU przy -20).
Fizyki nie oszukasz - ustawieniami też coś zawsze ugrasz ale bez jaj...

Ten profil sprzedają z mniejszymi palnikami jako 12kW - tutaj sprzedali jako 17 - z czegoś się to bierze.

Może palić mocniejszym grochem bo ma mniej substancji lotnych - może go palić na mniejszym zapotrzebowaniu bo 30% z mocy palnika to i tak dla niego wystarczająco.

Opublikowano

To jest kocioł 15kW,więc palnik musi być większy niż 15kW,w przeciwnym razie kocioł nigdy nie osiągnął by deklarowanej mocy przez producenta.

Tu nie ma winy producenta.

 Inną sprawą jest wybór sposobu ogrzewania tego domu i dobór mocy kotła.

Na węgiel wystarczyłby Skam 7kW.

Patrząc w opis budynku i instalację zamieszczone przez kol.@Harryman,osobiście nigdy nie wpakowałbym kotła na węgiel.

Tam potrzebny jest palnik na pellet z zapalarką, zamiast mniejszego węglowego,do tego niewielki bufor 300l z uwagi na 100% podłogówki i pełna satysfakcja bez sadzy i innego syfu.

Kocioł odpali się 2-3x/doba z pełną mocą,naładuje bufor i się wyłączy ale naprawa błędnych decyzji będzie niestety trochę kosztować albo trzeba się męczyć.

To tyle.

Pozdrawiam.

 

PS. Nie sądzę,żeby palnik był doszczelniony fabrycznie...

Opublikowano

Palnik musi być większy, ale nie 2 razy... Kocioł musi mieć modulację w dół nie w górę - przy tym palniku to i pewnie z 20kW uciągnie.
Też byłbym za pelletem. Teraz palnik może być mniejszy bo ten kocioł mianują też jako 12kW jak tam inny palnik włożą.

Opublikowano

Również sprawdziłbym doszczelnienie retorty. Z doświadczenia wiem, że spalanie jest zupełnie inne po tym zabiegu. Od nas wszystkie kotły wychodzą doszczelnione silikonem.

Opublikowano

Nie znam tego kotła, ale jak kolega liczył i miało być 11-12kW, to dalej jeszcze trzeba spojrzec na instalacje, jej wykonanie (może tutaj cos przyczynia się do pracy na wyższych mocach i generuje stratę?) i na końcu paliwo.

 

Ogólnie pewnie dla tego modelu kolega wyciąga dobry wniosek, tj. mniej by spalił i miał logiczne spaliny na kotle z tabliczką 20kW (jeżeli palnik jest ten sam w obu)

 

Co do uszczelnienia palnika, to ja powiem odwrotnie, tj. przestaliśmy uszczelniać ekoenergie,ewmary czy batory po tym jak parę razy dostaliśmy burę od instalatorów i klientów. Pretensje były o to,że nie można kotła rozebrać i wnieść do kotłowni, bo tak mocno silicon trzymał. Zatem do wysyłki jest fabrycznie bez uszczelnienia a informacja o konieczności wykonania tej czynności jest w dtr oraz dodatkowo zaznaczana markerem na ramce palnika.

 

Co zrobić?,

aby spalać mniej i aby były niższe spaliny - kupić bardziej kaloryczne paliwo, krótszy płomień, wyższa temp. żaru.... a zatem i spaliny o ileś zejdą.

Szukaj np. ekogroszek typ Skarbek, ale z Piekar (nie ładuj się w Bobrka, bo się możesz zdziwić), ewentualnie pieklorz z chwałowic ewentualnie anmag gold z imex-piechota,

ze swojej strony polecam Skarba z Piekar na ten przypadek

Opublikowano

Nie wiem czy rolą użytkownika kotła jest doszczelnianie korony palnika, zwłaszcza w sytuacji kiedy instrukcja tego nie nakazuje. Z krążących po sieci informacji wynika, że ekoenergia wręcz nie zaleca tego zabiegu. Pozostawię to jako ostatnią deskę ratunku... 

 

Moc dmuchawy minimalna, bo na takiej praca jest jako taka. Przy ustawieniach fabrycznych, gdzie nadmuch miał ponad 20% opał się spiekał. Temperatura spalin była jeszcze wyższa, a przyrost sadzy taki sam jeśli nie większy. Zresztą otrzymałem też dość ciekawą odpowiedź z serwisu producenta w kwestii moich problemów. :) Cytuję: "Zmniejszy Pan moc wentylatora (przysłoni Pan przepustnicę z boku wentylatora) temperatura spalin wtedy spadnie". To jest odpowiedź którą otrzymałem e-mailem. 

 

Jeśli chodzi o proponowaną zmianę parametrów kotła, to niestety ale producent sterownika też się nie popisał. Z poziomu użytkownika nie mogę zmienić nastawy przerwy w podawaniu. W trybie pracy kocioł podaje co 10s i jedyne co mogę zmienić to czas podawania. 

Opublikowano

Widzisz, jakbyś musiał wyciągnąć palnik z kotła do wniesienia do kotłowni zestawu (bo masz. np. drzwi 70-ki), to bys na siłe wyrywał głowice paleniska i szarpał palnik na ramce na chama. W druga stronę jak masz dobrego instalatora i jest w instrukcji zaznaczone co zrobić- ze spokojem i bez użycia siły wszystko zrobisz.

 

Tak, ekoenergia, ale także serwis ewmara, a także technixa oraz serwis ardeo przy palnikach żeliwnych oficjalnie nie nakazują uszczelniania głowicy siliconem.

 

Nie mniej dla ekoenergii warto dać głowicę na silicon. Ty tego nie musisz wiedzieć, ale szanujący się instalator powinien to zrobić przy odpaleniu.

Opublikowano

Zaczynam eksperymentować w zupełnie odwrotnym kierunku niż do tej pory instynkt mi podpowiadał. Zwiększyłem moc palnika. Temp. spalin będzie większa, ale tryby pracy powinny być krótsze. Może to się będzie bardziej opłacać, zwłaszcza gdyby pozwoliło mi uniknąć takiego przyrostu sadzy. 

 

Muszę sobie dorobić jakiś moduł do zbierania statystyk.

Opublikowano

Może Ci to uciekło, więc powtórzę

 

aby spalać mniej i aby były niższe spaliny - kupić bardziej kaloryczne paliwo, krótszy płomień, wyższa temp. żaru.... a zatem i spaliny o ileś zejdą, spalanie też nieco spadnie.

Szukaj np. ekogroszek typ Skarbek, ale z Piekar (nie ładuj się w Bobrka, bo się możesz zdziwić), ewentualnie pieklorz z chwałowic ewentualnie anmag gold z imex-piechota,

ze swojej strony polecam Skarba z Piekar na ten przypadek

Opublikowano

Chwałowice tegoroczne coś się zaczęło sklejać gdzieś widziałem  :D Nie jest tak w tym modelu palnika  że czyści się go przez demontaż korony ,jak się go wklei pozbawimy się tej możliwości .Może należałoby zabudować tę koronę na sznur uszczelniający.Jeżeli to faktycznie taka koronka jak z foto powyżej to tym bardziej bym się zastanowił nad jej wklejeniem wymaga ona dość częstego czyszczenia ze wzgledu na układ napowietrzenia ,lepiej się ją czyści tzn otwory napowietrzające na zewnątrz niż zabudowaną w kotle. ;)  :P

Opublikowano

Z Bobrkiem to pewnie loteria i się uda lub nie. Ja mam 1t tego co załączam i jest rewelacyjny. Nie spieka, ma porządnego kopa a popiołu śladowe ilości.

Obecnie palę Piekarami i jest odczuwalnie słabszy i ma na oko ze 2-3 razy więcej popiołu ale ogólnie też super opał.

post-44592-0-86960600-1511251172_thumb.jpg

Opublikowano

Już ostatnio jak brałem retopal, to umówiłem się w składzie żeby mi zworkowali zwykły groszek (bodajże z Chwałowic). Także jutro rano kupię, zasypię i na weekend będzie rezultat.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Mała aktualizacja:

 

- kaloryczność opału w istocie pomaga obniżyć temperaturę spalin (czym byłem zaskoczony). Niestety zmiana jest raczej symboliczna i w żadnym razie nie satysfakcjonująca

 

- niezależnie od rodzaju zastosowanego paliwa, przyrost sadzy w kotle jest znaczny. Testowałem miał, gorszek Chwałowice, retopal, pieklorz (skarbek) oraz jakiś czeski. Czeski pod tym względem wypada najgorzej. Retopal i pieklorz chyba ex equo 

 

Zastanawiam się czy ta sadza to rzeczywiście problem, czy przesadzam? Zgodnie z tym artykułem, mamy do czynienia z sadzą typu 2 (sucha brązowa, gdzieniegdzie z domieszką szarej). Dym z komina nie leci. Może przesadzam?

 

ps. info dla innych eksperymentatorów - groszek z KWK Chwałowice jest niestety za gruby do retorty. Zawleczki nie zrywa, ale chrzęst kruszenia jest niemiłosierny. Szkoda podajnika.

Opublikowano

albo zawieś starą wentylowaną tarczę hamulcową.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Od  listopada palę Smart  eko plus 25kw na sterowniku pluma   860 . W instalacji mam zawór 4 dr + napęd  wraz z czujnikiem zewnetrznym.

Sterownik ma ustawione sterowania pogodowe kotła ( od 6.02.2018) w zakresie 55 65C)

Generalnie sterownik nie był fabrycznie ustawiony pod kocioł na eco groszek . spalał jak smok , temperatura spalin wahała sie w granicach 300 C.

Obecnie po zmianach parametrów  waha sie w granicach 160-230 C. Piec czyszczę co tydzień.

PS: parametr kaloryczność paliwa ma wpływ na zużycie -ale to sprawdzam ( w instrukcji jest napisane że niema)

paliwo mieszanka z trzech dostawców

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.