Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Gdzie Zawór Trójdrożny


yankes

Rekomendowane odpowiedzi

Schemat instalacji:

f5zkayu7ur1l.jpg

Kocioł SAS UWG 17KW, regulacja nadmuchu miarkownikiem elektronicznym unister, układ otwarty (nie zaznaczony na rysunku zbiornik wyrównawczy ani grzejniki bo na szybko piszę), wymiennik dwupłaszczowy 140L. Zawór na zasilaniu jest po to aby odcinać resztę instalacji w lecie gdy dogrzewam CWU z kotła, wówczas zawór na powrocie otwieram i wyłączam pompkę. Zakupiłem zawór trójdrożny aby kocioł mógł pracować na wyższej temperaturze ok 60 stopni a na instalację puszczać żądaną temperaturę czyli w praktyce 49-55 stopni przez większość okresu grzewczego. Zawór posiada siłownik oraz sterownik z czujnikami temperatury. Teraz pytanie gdzie najlepiej zamontować bo planuję montaż w sobotę a mam wątpliwości co do planów hydraulika. Może ewentualnie coś jeszcze zmodyfikować w układzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

 

Chcesz obniżać temperaturę zasilania - w tym celu pompa powinna być za zaworem mieszającym (musi zaciągać ciepłą wodę z zasilania pieca i zimniejszą z powrotu a wylot - to właśnie to co Cię interesuje i  to trzeba pchać w świat).
Teraz pompa jest przed zaworem (na powrocie) - przez co będzie pompować do zaworu gorącą wodę i zawijać ją na dół - czyli będzie dogrzewać piec, a na grzejniki braknie mocy (bo woda krąży w piecu - nie będzie to wtedy mieszać, a rozdzielać bardziej).
Jak zawiniesz pompę z powrotu to zostaje Ci tylko grawitacja na CWU lub dołożenie drugiej pompy.
 

Podaj rozmiar przyłączenia tego zaworu - najlepiej link / model i ile grzejników jakiej mocy mniej więcej ma to zasilać.

Mówiąc czujniki, sterownik - czyli będzie to sterowanie pogodowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz pompa nie jest przed zaworem bo tego zaworu nie ma, na schemacie są dwa zawory kulowe, jeden do zamykania zasilania grzejników, drugi przełączający czy układ ma pracować grawitacyjnie czy z pompką.

Zestaw zakupiony to:

- Zawór 3-drogowy 2" HERZ

- siłownik HERZ 
- sterownik cyfrowy TECH ST-431N
 
Sterownik posiada czujniki zasilania, powrotu i pogodowy, czy będę z pogodowego korzystać to nie wiem, raczej nie.
 
W sumie w instalacji jest ok 160-170 typowych żeberek aluminiowych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - zawór jest duży - więc tu problemu nie powinno być - ważne byś z tych 2 cali dobrze rozdzielił ciepło. Co do pompki i umiejscowienia zaworu - jak chcesz żeby obniżał temperaturę zasilania - to pompa musi być za zaworem (który będzie na zasilaniu) - więc ta z powrotu musi zniknąć. Możesz dołożyć drugą na CWU lub CWU puścić grawitacyjnie - będzie grzać bojler i przy okazji zapewni wzrost temperatury powrotu.

Coś jak tutaj:

http://www.kotly-witkowski.pl/schematy-podlaczen#uk%C5%82ad-otwarty-zaw%C3%B3r-tr%C3%B3jdro%C5%BCny

Jak nie masz termostatów na grzejnikach to pogodówka to podstawa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały to on nie jest... ;/ Ale już kupiony - chyba, że możesz wymienić. Na 5/4 też by latało. Zaworki bez termostatów mają duże KVSy...
Jak już taki jest to zostaw.

Co do schematu to OK chociaż obejście pompy nie jest potrzebne - zrób lepiej osprzęt pompy - odcinki, śrubunki, zawór siatkowy.
Tylko pytanie czy masz naczynie ciśnieniowe do bojlera. Jak nie a będziesz grzać non stop to może Ci zawór bezp. kapać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

170 żeber wygeneruje z 11-12kW przy temp. zasilania 60 stopni.  To musi przenieść ileś obiegów - więc jakiś kawał rury musi być. Pewnie też jeden obieg to to nie jest - trzeba mieć z czego dzielić - lepiej podzielić 5/4 niż kombinować z calem.
Przyjmując rurę 28 w miedzi czy 32 w PP to mamy około 10kW przy przepływie 0,3m/s i delcie zakładanej 15 stopni. Jak założy calowy i walnie pompę na 2gi bieg to spokojnie styknie. Z 5/4 ma spokój - 1 cal pewnie też styknie.
Dużo zależy co z tym zrobi dalej. Lepiej grubiej niż za mało, a 5/4 to różnica kosmiczna nie jest - coś jak 2,5 kwadrat w gniazdkach elektrycznych. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

170 żeber wygeneruje z 11-12kW przy temp. zasilania 60 stopni.  To musi przenieść ileś obiegów - więc jakiś kawał rury musi być. Pewnie też jeden obieg to to nie jest - trzeba mieć z czego dzielić - lepiej podzielić 5/4 niż kombinować z calem.

Przyjmując rurę 28 w miedzi czy 32 w PP to mamy około 10kW przy przepływie 0,3m/s i delcie zakładanej 15 stopni. Jak założy calowy i walnie pompę na 2gi bieg to spokojnie styknie. Z 5/4 ma spokój - 1 cal pewnie też styknie.

Dużo zależy co z tym zrobi dalej. Lepiej grubiej niż za mało, a 5/4 to różnica kosmiczna nie jest - coś jak 2,5 kwadrat w gniazdkach elektrycznych. :D

Skoro wiesz lepiej)Zawsze duży może więcej)Tak na marginesie owszem Cu 28 przeniesie 10kW przy podanych parametrach ale jezeli chodzi o rurę PP to musiałaby być już 40x6,7 przy prękości przepływu 0,29m/s no ale przecież nie będziemy się kłócić o milimetry ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na schemacie są dwa zawory kulowe, jeden do zamykania zasilania grzejników, drugi przełączający czy układ ma pracować grawitacyjnie czy z pompką.

 

Problem jest z tym, że na grawitacji ta instalacja będzie inaczej działała niż na pompie.i mogą być kłopoty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały to on nie jest... ;/ Ale już kupiony - chyba, że możesz wymienić. Na 5/4 też by latało. Zaworki bez termostatów mają duże KVSy...

Jak już taki jest to zostaw.

 

Co do schematu to OK chociaż obejście pompy nie jest potrzebne - zrób lepiej osprzęt pompy - odcinki, śrubunki, zawór siatkowy.

Tylko pytanie czy masz naczynie ciśnieniowe do bojlera. Jak nie a będziesz grzać non stop to może Ci zawór bezp. kapać.

 

Przypuszczam, że mógłbym wymienić na mniejszy rozmiar, co prawda bez zwrotu różnicy ale powiedzmy, że to nie rzutuje. Obejście pompy jest po to aby instalacja działała grawitacyjnie. Jaki osprzęt mógłbym tutaj dodatkowy zastosować do pompy?

Do wymiennika CWU nie mam naczynia ciśnieniowego, tak się zastanawiam po co skoro układ jest otwarty i raczej żadne większe ciśnienie do tej pory się w nim nie wytwarzało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jakie?

Przy pompie zamontowanej za zaw 3-d to masz mieszanie z dwóch źródeł - gorąca woda z kotła miesza się z zimną wodą z instalacji i pompa podaje ją na instalację

Przy pracy grawitacyjnej masz sytuację jakby pompa była przed zaw 3-D , za pompę robi kocioł podgrzewający wodę, która jest pchana siłą grawitacji do instalacji i na zaw 3-D rozdziela się na dwa obiegi - krótki wracający na kocioł i długi na inst CO, oba obiegi mają tą samą temperaturę.

Może się okazać, że cała woda będzie szła w obieg krótki a nie w grzejniki..

Ponadto taki zaw 3-D ma swoje opory hydrauliczne, które osłabią przepływ przez ten zawór i do grzejników może nic nie dotrzeć.

Ale o tym wszystkim się przekonamy jak zamontujesz ten zawór.w instalacji

 

 

PS

Zawory odcinające też mają swoje opory , które mogą mocno osłabić pracę instalacji CO na grawitacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wiesz lepiej)Zawsze duży może więcej)Tak na marginesie owszem Cu 28 przeniesie 10kW przy podanych parametrach ale jezeli chodzi o rurę PP to musiałaby być już 40x6,7 przy prękości przepływu 0,29m/s no ale przecież nie będziemy się kłócić o milimetry ;)

Tu mnie masz :-) jak PP to 40 :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może dać pompę na powrocie z obejściem zaworem kulowym i na jednym pionie i CWU i CO, z tym że na CO dać zawór 3d z podmieszaniem z powrotu CO ale przed powrotem z CWU, grzanie obydwóch obiegów w zimie , w lato zamykamy zawór 3D i wyłączamy sterownik od siłownika, śmiga CWU.i obieg zaworu 3D bez obiegu CO.jak brak prądu obejście pompowe ominie pompę i hula grawitacyjnie. Jeśli instalacja zrobiona jak trzeba powinien działać i obieg CO , ale pewnie jest coś skopane i część CO może nie grzac. Żeby nie było , zawór kulowy można dać poziomo (ten zielony).

 

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej jak wklejony schemat ze strony Witkowski na 2 pompy tylko zamiast zaworu roznicowego klapowy, obejscie pompy nawet bez pompy poki co. Jak dziala grawitacja z zaworem 3d to spoko, jak nie to dokladam pompe i mam to w d... Moze byc tak ze z zaworem 3d dzialac bedzie czasem jak sie przeplywy zmienia juz nie. Wtedy sterownik dolaczy pompe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem jest z tym, że na grawitacji ta instalacja będzie inaczej działała niż na pompie.i mogą być kłopoty

 

Żeby nie było tego problemu przy pracy na grawitacji to bym to zrobił tak jak na schemacie poniżej - i tak do pracy na grawitacji autor pisze że przełącza ręcznie zaworem kulowym więc zrobiłbym obejście pompy i zaworu 3d. Tylko jak nie masz termostatów na grzejnikach to przy pracy na grawitacji na grzejniki idzie temp kotła=sauna. Ale rozumiem że grawitacja to awaryjnie w razie braku zasilania i wolisz mieć saunę niż zagotowany kocioł.

 

post-2974-0-46144000-1510426972_thumb.jpg

 

Kolejna ważna sprawa - pominąłeś schemat podłączenia naczynia. Jeżeli masz podłączone do pionu instalacji to obecnie z pompą na powrocie jest ok ale jak wstawisz na zasilanie pompę i zawór 3d to już nieprawidłowo. Chyba że masz osobno poprowadzoną rurę do naczynia to nie ma tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takim razie jedyne wyjście to montaż pompy na powrocie kotła a przed nią termostatyczny zawór mieszający na 55 stopni. Będziesz mieć zapewniony gorący powrót kotła jak i bezpieczną instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.