Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dziwne Działanie Zaworu 4D


katze750

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Posiadam instalację c.o. opartą na starych grzejnikach żeberkowych stalowych + grube rury + sas nwt + zawór 4d + pompa c.o. i pompa c.w.u., układ otwarty ze zbiornikiem wyrównawczym na strychu podłączonym do zasilania grzejników(za zaworem 4d), całość przedstawiają zdjęcia.

Przy grzejnikach nie posiadam żadnych zaworów, regulatorów, odpowietrzników więc temp. w domu reguluję na zaworze 4d i tu pojawia się problem  :wacko:

Mimo osiągnięcia przez kocioł temp. zad. 60 zawór 4d działa jak chce, to znaczy nieraz jest ustawiony na 3 i grzejniki mam gorące, a nieraz mimo ustawienia na 5 grzejniki są ledwo ciepłe. Instalacja ma 3 lata (grzejniki i rury ponad 25  :D ) przez pierwszy rok było dobrze, a później zaczęły dziać się takie kwiatki.

Zauważyłem jeszcze, że podczas palenia w lecie tylko na grzanie wody, zawór ustawiam na 3 lub 4, włączona tylko pompa c.w.u. i nieraz ciepła jest rura zasilania grzejników za zaworem 4d (podczas gdy powrót zimny), a nieraz powrót za zaworem robi się ciepły a zasilanie zimne, czy tak powinno być  :blink:

Wydaję mi się, że "fachowcy" poszli na skróty i nie przenieśli zbiornika wyrównawczego przed zawór 4d i dlatego robią się takie cuda, ale fachowcem w tej dziedzinie nie jestem, więc tylko gdybam. Jest tylko jeden odpowietrznik, w układzie c.w.u. za pompą a przed zbiornikiem.

 

Proszę o pomoc, wczoraj wyszedłem do pracy, zawór zostawiłem na 5, ciotka rozpaliła po południu, a później żona dzwoni co robić, bo grzejniki zimne a na piecu 97 stopni  :mellow:  Całość przedstawiają zdjęcia.

pozdrawiam Kacper

 

post-59288-0-83267300-1508590764_thumb.jpg

post-59288-0-16509600-1508590777_thumb.jpg

post-59288-0-60293300-1508590783_thumb.jpg

Opublikowano

Ja tez nie fachowiec ale sporo ocynku przy kotle widzę. Zacząłbym od sprawdzenia filtrów bo jak mówisz wszystko działało.

Jak będą mocno zamulone to możliwe że w rurach będzie podobnie i jakaś chemia by się przydała.

Opublikowano

Podpięcie zbiornika wyrównawczego KARYGODNE. Czekać, kiedy w sprzyjających warunkach kocioł wybuchnie. Zawór różnicowy to przeżytek, zwłaszcza jak montujesz zawór 3 lub 4 drogowy z pomką CO. Czy dobrze podłączony nie wiem, bo nie widać, ale kilka krótkich lat i tak na złom.

Resztę napiszą Ci eksperci z forum.

Opublikowano

wrzuć lepsze zdjęcie zaworu 4D (wyraźniej i bliżej) ile zredukowany jest zawór w stosunku do króćca zasilania?

gdzie masz te grube rury? na foto nie widać :P

 

mam tak samo podłączone naczynie zbiorcze i jest git, tylko u mnie jest 2" cale i wrazie "w" pójdzie na grawitacji u ciebie marana szansa, ale ogólnie przymierzam się na ten sezon wywalić to dziadostwo zwane zaworem 4D i założyć pompę kotłową

 

różnicowy chyba nie w tym miejscu

Opublikowano

jak masz tak samo podłączone naczynie to nie jest git i możesz mieć nawet 5 cali. Jak zaistnieją sprzyjające warunki to poprzestawia Ci kotłownię a u autora tematu to niedaleko do katastrofy - zasypowiec i temp dochodzi do 100 st a nie ma nawet zaworu bezpieczeństwa. Rozkręć zawór 4d na max(100% na instalację) bo obieg kotłowy o przekroju 1" nie działa. Do ochrony powrotu załącz na stałe pompę CWU

Opublikowano

wrzuć lepsze zdjęcie zaworu 4D (wyraźniej i bliżej) ile zredukowany jest zawór w stosunku do króćca zasilania?

gdzie masz te grube rury? na foto nie widać :P

 

mam tak samo podłączone naczynie zbiorcze i jest git, tylko u mnie jest 2" cale i wrazie "w" pójdzie na grawitacji u ciebie marana szansa, ale ogólnie przymierzam się na ten sezon wywalić to dziadostwo zwane zaworem 4D i założyć pompę kotłową

 

różnicowy chyba nie w tym miejscu

Naprawdę nie wiem dlaczego chcesz wywalić 4d,przede wszystkim nie będziesz miał możliwpości regulacji temp. zasilania,ile będzie na piecu tyle będziesz musiał puścic na grzejniki.W dodatku chcesz założyć pompę kotłową,więc daj ją na powrocie za 4d i będzie git.Mam tak już parę ładnych lat i nie powiem złego słowa,temp. zasilania jaką chcę/pogodówka/ i powrót też na przyzwoitym poziomie.W tej chwili non stop pracuje jedna podłogówka/15m2/,grzejniki załącza reg. pokojowy od czasu do czasu,powrót do kotła ma temp. prawie jak wyjście z niego.

Opublikowano

Ja tez nie fachowiec ale sporo ocynku przy kotle widzę. Zacząłbym od sprawdzenia filtrów bo jak mówisz wszystko działało.

Jak będą mocno zamulone to możliwe że w rurach będzie podobnie i jakaś chemia by się przydała.

W przyszłym tygodniu odkręcę je i zobaczę jak wyglądają.

Dzisiaj rozpaliłem i zawór zachowuję się normalnie, tzn na 4 ok 40 stopni a na 6 50 stopni, działa proporcjonalnie do swojej skali, ale tak jak pisałem nie zawsze tak jest i zdarzyło się, że był na 5 a nic nie puszczał na grzejniki.

Co jakiś czas staram się dupuszczać wody do instalacji. Czy zbiornik wyrównawczy za zaworem 4d i pompą to duża nieprawidłowość?

 

pozdrawiam Kacper

post-59288-0-47046500-1508679955_thumb.jpg

post-59288-0-66195700-1508679965_thumb.jpg

post-59288-0-52359800-1508679978_thumb.jpg

post-59288-0-77463000-1508679991_thumb.jpg

post-59288-0-16119900-1508680069_thumb.jpg

Opublikowano

Bardzo duża nieprawidłowość bo wpływa na bezpieczeństwo użytkowników.Już kociołek raz postraszył ;) (patrz post#1 przykład z ciotką i późniejszym telefonem od żony,dobrze że rozeszło się po "kościach") Zgodnie z polską normą powinna iść bezpośrednio od kotła rura do naczynia otwartego o rozmiarze min.stal 1" lub Cu 28 i nie można montować na niej żadnej armatury.Wstawiasz na niej trójnik i na odgałęzieniu trójnika montuj sobie co ci się żywnie podoba)

Opublikowano

Tak jak pisałem Ci odnośnie zaworu różnicowego (kulowy), że się takiego wynalazku już nie stosuje, to też ma taką cechę, że nie zawsze pompka go zamknie i potem właśnie są takie cuda, że CO nie grzeje tak jak powinno. Robi się taki mały obieg.

Opublikowano

Naprawdę nie wiem dlaczego chcesz wywalić 4d,przede wszystkim nie będziesz miał możliwpości regulacji temp. zasilania,ile będzie na piecu tyle będziesz musiał puścic na grzejniki.W dodatku chcesz założyć pompę kotłową,więc daj ją na powrocie za 4d i będzie git.Mam tak już parę ładnych lat i nie powiem złego słowa,temp. zasilania jaką chcę/pogodówka/ i powrót też na przyzwoitym poziomie.W tej chwili non stop pracuje jedna podłogówka/15m2/,grzejniki załącza reg. pokojowy od czasu do czasu,powrót do kotła ma temp. prawie jak wyjście z niego.

Bo nie zdaje egzaminu, na kotle muszę mieć 85 stopni zeby za 4D na zasilaniu miesc 60 a na powrocie bidne 40. 4D na 7. Widzisz w tym sens? Defro 30kW

Opublikowano

Tak jak pisałem Ci odnośnie zaworu różnicowego (kulowy), że się takiego wynalazku już nie stosuje, to też ma taką cechę, że nie zawsze pompka go zamknie i potem właśnie są takie cuda, że CO nie grzeje tak jak powinno. Robi się taki mały obieg.

A co w przypadku braku prądu, pójdzie na grawitacji bez różnicowego?

Opublikowano

Bardzo duża nieprawidłowość bo wpływa na bezpieczeństwo użytkowników.Już kociołek raz postraszył ;) (patrz post#1 przykład z ciotką i późniejszym telefonem od żony,dobrze że rozeszło się po "kościach") Zgodnie z polską normą powinna iść bezpośrednio od kotła rura do naczynia otwartego o rozmiarze min.stal 1" lub Cu 28 i nie można montować na niej żadnej armatury.Wstawiasz na niej trójnik i na odgałęzieniu trójnika montuj sobie co ci się żywnie podoba)

Piszesz chyba o nowych instalacjach, a nie starych modernizowanych które kiedyś latały grawitacji... teraz chyba nikt 2" nie wsadza

Opublikowano

Bo nie zdaje egzaminu, na kotle muszę mieć 85 stopni zeby za 4D na zasilaniu miesc 60 a na powrocie bidne 40. 4D na 7. Widzisz w tym sens? Defro 30kW

Te 60 na zasilaniu to teraz czy w mrozy?Daj pompę kotłową na powrót za zaworem i będzie dobrze,u mnie działa to dlaczego nie u ciebie

Opublikowano

Nie ma znaczenia teraz czy w mrozy, z osiągnięciem temp. nie mam problemu. Jednak w zeszłym roku jak było po -15/-20 przez kilka dni, to te 60 stopni na instalacje trochę za mało. Na kotle mam napisane że ma być min. 65 zasilanie i 55 powrót, przy mojej instalacji i zaworze 4D nie do osiągnięcia. Kocioł pracuje na manualnym miarkowniku i wiadomo dłużej otwarty i to więcej opału. Dom lata 80' bez ocieplenia.

Opublikowano

Też mam dom nieocieplany,jeszcze starszy,ale przy 60 byłaby sauna,pogodówka puszcza w największe mrozy powyżej 50,60 nigdy nie było.Tyle że nie wygaszam,piec chodzi non stop,na noc temp. zmniejszona

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Problem nie został rozwiązany. Co prawda zawór w większości przypadków działa dobrze, to np wczoraj znowu kwiatki. Filtry odkręcałem przy pompach ale są czyste. Zostaje chyba przeniesienie zbiornika przed zawór i może ewentualne wywalenie tej gruszki, skoro i tak będą z nią problemy, ale to już chyba zrobię w lecie. A właśnie pierwszy sezon było dobrze, a już później kolejne problemy.

Zastanawiam się jeszcze nad zamontowaniem siłownika do 4d, wtedy bym ustawił zadana temp i 4d i nie musiał bym biegać do piwnicy. Jakie to są koszta i co potrzebuję? Sterownik mam st81 z pid.

 

pozdrawiam

Kacper

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Czyli potrzebuję modułu st-61 + siłownik zaworu? Jeśli zawór mam afriso, to siłownik musi być afriso, czy podejdzie każdy inny który będzie odpowiadał parametrom i sposobie podłączenia?

Trochę droga impreza moduł ok 450 + siłownik ok 300 :wacko:

 

pozdrawiam Kacper

Opublikowano

Siłownik będzie każdy o ile będzie pasowało mocowanie.Mam kilka używanych ale niestety pod starsze typy zaworów.Gdyby cię inetresowała dobra pogodówka,coś bym znalazł

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam!

Przeglądając instrukcję swojego sterownika ST-850zPID (sas nwt) zauważyłem, iż posiada on złącza na podpięcie czujników temp. powrotu i zaworu, a także na podpięcie siłownika do sterowania zaworem:

 

http://www.sas.busko.pl/pl/images/stories/sas/serwis/instrukcje_obslugi/sterowniki/wspolne/ST_850_ZPID.pdf str. 26

 

Czy w takim razie do sterowania siłownikiem zaworu Afriso 4D potrzebuję dodatkowego siłownika tech st-61 lub st 431 czy wystarczy dokupić tylko czujniki temperatury i siłownik afriso podpiąć bezpośrednio pod st-850 ?

Już zgłupiałem czytając tego manuala, ale wszystko wskazuje na to, że nie potrzebuję dodatkowego sterownika zaworu.

W manualu jest napisane "Obsługa funkcji zaworu mieszającego wymaga zakupu dodatkowego zestawu okablowania." Nie ma nic napisanego o dodatkowym sterowniku...

Proszę fachowców o rozwianie wątpliwości :)

pozdrawiam

Opublikowano

Siłownik podłączysz bezpośrednio do tego sterownika.

O ile mi dobrze wiadomo to do poprawnej pracy funkcji PID w sterowniku, czujnik powrotu jest potrzebny.

 

Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Dzięki za odzew. PID nie używam, bo jadę na regulatorze ciągu...Czyli wystarczy sam siłownik plus czujniki temp. zaworu i powrotu? Czy to muszą być dedykowane czujniki tech/sas?

 

pozdrawiam Kacper

Opublikowano

Czujniki możesz zrobić sam,wyjdzie 1/3 ceny techa.Twój sterownik obsługuje mieszacz,potrzebujesz czujniki i siłownik jak nie masz.Dodatkowe okablowanie to pewnie przewód sterownik-siłownik

Opublikowano

Czujniki możesz zrobić sam,wyjdzie 1/3 ceny techa.Twój sterownik obsługuje mieszacz,potrzebujesz czujniki i siłownik jak nie masz.Dodatkowe okablowanie to pewnie przewód sterownik-siłownik

 

Kolego Konopka mógłbyś rozwinać myśl odnośnie samodzielnej budowy czujników? Elektronika nie jest mi obca, więc pomysł zaoszczędzenia kilku dyszek jest kuszacy ;)

 

pozdrawiam

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.