katze750 Opublikowano 21 Października 2017 #1 Opublikowano 21 Października 2017 Witam! Posiadam instalację c.o. opartą na starych grzejnikach żeberkowych stalowych + grube rury + sas nwt + zawór 4d + pompa c.o. i pompa c.w.u., układ otwarty ze zbiornikiem wyrównawczym na strychu podłączonym do zasilania grzejników(za zaworem 4d), całość przedstawiają zdjęcia. Przy grzejnikach nie posiadam żadnych zaworów, regulatorów, odpowietrzników więc temp. w domu reguluję na zaworze 4d i tu pojawia się problem :wacko: Mimo osiągnięcia przez kocioł temp. zad. 60 zawór 4d działa jak chce, to znaczy nieraz jest ustawiony na 3 i grzejniki mam gorące, a nieraz mimo ustawienia na 5 grzejniki są ledwo ciepłe. Instalacja ma 3 lata (grzejniki i rury ponad 25 :D ) przez pierwszy rok było dobrze, a później zaczęły dziać się takie kwiatki. Zauważyłem jeszcze, że podczas palenia w lecie tylko na grzanie wody, zawór ustawiam na 3 lub 4, włączona tylko pompa c.w.u. i nieraz ciepła jest rura zasilania grzejników za zaworem 4d (podczas gdy powrót zimny), a nieraz powrót za zaworem robi się ciepły a zasilanie zimne, czy tak powinno być :blink: Wydaję mi się, że "fachowcy" poszli na skróty i nie przenieśli zbiornika wyrównawczego przed zawór 4d i dlatego robią się takie cuda, ale fachowcem w tej dziedzinie nie jestem, więc tylko gdybam. Jest tylko jeden odpowietrznik, w układzie c.w.u. za pompą a przed zbiornikiem. Proszę o pomoc, wczoraj wyszedłem do pracy, zawór zostawiłem na 5, ciotka rozpaliła po południu, a później żona dzwoni co robić, bo grzejniki zimne a na piecu 97 stopni :mellow: Całość przedstawiają zdjęcia. pozdrawiam Kacper
krisgie Opublikowano 21 Października 2017 #2 Opublikowano 21 Października 2017 Ja tez nie fachowiec ale sporo ocynku przy kotle widzę. Zacząłbym od sprawdzenia filtrów bo jak mówisz wszystko działało. Jak będą mocno zamulone to możliwe że w rurach będzie podobnie i jakaś chemia by się przydała.
robinet Opublikowano 21 Października 2017 #3 Opublikowano 21 Października 2017 Podpięcie zbiornika wyrównawczego KARYGODNE. Czekać, kiedy w sprzyjających warunkach kocioł wybuchnie. Zawór różnicowy to przeżytek, zwłaszcza jak montujesz zawór 3 lub 4 drogowy z pomką CO. Czy dobrze podłączony nie wiem, bo nie widać, ale kilka krótkich lat i tak na złom. Resztę napiszą Ci eksperci z forum.
konopka Opublikowano 21 Października 2017 #4 Opublikowano 21 Października 2017 Może głowica zaworu jest odwrotnie?
huhra Opublikowano 21 Października 2017 #5 Opublikowano 21 Października 2017 wrzuć lepsze zdjęcie zaworu 4D (wyraźniej i bliżej) ile zredukowany jest zawór w stosunku do króćca zasilania? gdzie masz te grube rury? na foto nie widać :P mam tak samo podłączone naczynie zbiorcze i jest git, tylko u mnie jest 2" cale i wrazie "w" pójdzie na grawitacji u ciebie marana szansa, ale ogólnie przymierzam się na ten sezon wywalić to dziadostwo zwane zaworem 4D i założyć pompę kotłową różnicowy chyba nie w tym miejscu
hajtaler428 Opublikowano 21 Października 2017 #6 Opublikowano 21 Października 2017 jak masz tak samo podłączone naczynie to nie jest git i możesz mieć nawet 5 cali. Jak zaistnieją sprzyjające warunki to poprzestawia Ci kotłownię a u autora tematu to niedaleko do katastrofy - zasypowiec i temp dochodzi do 100 st a nie ma nawet zaworu bezpieczeństwa. Rozkręć zawór 4d na max(100% na instalację) bo obieg kotłowy o przekroju 1" nie działa. Do ochrony powrotu załącz na stałe pompę CWU
konopka Opublikowano 22 Października 2017 #7 Opublikowano 22 Października 2017 wrzuć lepsze zdjęcie zaworu 4D (wyraźniej i bliżej) ile zredukowany jest zawór w stosunku do króćca zasilania? gdzie masz te grube rury? na foto nie widać :P mam tak samo podłączone naczynie zbiorcze i jest git, tylko u mnie jest 2" cale i wrazie "w" pójdzie na grawitacji u ciebie marana szansa, ale ogólnie przymierzam się na ten sezon wywalić to dziadostwo zwane zaworem 4D i założyć pompę kotłową różnicowy chyba nie w tym miejscu Naprawdę nie wiem dlaczego chcesz wywalić 4d,przede wszystkim nie będziesz miał możliwpości regulacji temp. zasilania,ile będzie na piecu tyle będziesz musiał puścic na grzejniki.W dodatku chcesz założyć pompę kotłową,więc daj ją na powrocie za 4d i będzie git.Mam tak już parę ładnych lat i nie powiem złego słowa,temp. zasilania jaką chcę/pogodówka/ i powrót też na przyzwoitym poziomie.W tej chwili non stop pracuje jedna podłogówka/15m2/,grzejniki załącza reg. pokojowy od czasu do czasu,powrót do kotła ma temp. prawie jak wyjście z niego.
katze750 Opublikowano 22 Października 2017 Autor #8 Opublikowano 22 Października 2017 Ja tez nie fachowiec ale sporo ocynku przy kotle widzę. Zacząłbym od sprawdzenia filtrów bo jak mówisz wszystko działało. Jak będą mocno zamulone to możliwe że w rurach będzie podobnie i jakaś chemia by się przydała. W przyszłym tygodniu odkręcę je i zobaczę jak wyglądają. Dzisiaj rozpaliłem i zawór zachowuję się normalnie, tzn na 4 ok 40 stopni a na 6 50 stopni, działa proporcjonalnie do swojej skali, ale tak jak pisałem nie zawsze tak jest i zdarzyło się, że był na 5 a nic nie puszczał na grzejniki. Co jakiś czas staram się dupuszczać wody do instalacji. Czy zbiornik wyrównawczy za zaworem 4d i pompą to duża nieprawidłowość? pozdrawiam Kacper
odpowietrznik Opublikowano 22 Października 2017 #9 Opublikowano 22 Października 2017 Bardzo duża nieprawidłowość bo wpływa na bezpieczeństwo użytkowników.Już kociołek raz postraszył ;) (patrz post#1 przykład z ciotką i późniejszym telefonem od żony,dobrze że rozeszło się po "kościach") Zgodnie z polską normą powinna iść bezpośrednio od kotła rura do naczynia otwartego o rozmiarze min.stal 1" lub Cu 28 i nie można montować na niej żadnej armatury.Wstawiasz na niej trójnik i na odgałęzieniu trójnika montuj sobie co ci się żywnie podoba)
robinet Opublikowano 22 Października 2017 #10 Opublikowano 22 Października 2017 Tak jak pisałem Ci odnośnie zaworu różnicowego (kulowy), że się takiego wynalazku już nie stosuje, to też ma taką cechę, że nie zawsze pompka go zamknie i potem właśnie są takie cuda, że CO nie grzeje tak jak powinno. Robi się taki mały obieg.
huhra Opublikowano 22 Października 2017 #11 Opublikowano 22 Października 2017 Naprawdę nie wiem dlaczego chcesz wywalić 4d,przede wszystkim nie będziesz miał możliwpości regulacji temp. zasilania,ile będzie na piecu tyle będziesz musiał puścic na grzejniki.W dodatku chcesz założyć pompę kotłową,więc daj ją na powrocie za 4d i będzie git.Mam tak już parę ładnych lat i nie powiem złego słowa,temp. zasilania jaką chcę/pogodówka/ i powrót też na przyzwoitym poziomie.W tej chwili non stop pracuje jedna podłogówka/15m2/,grzejniki załącza reg. pokojowy od czasu do czasu,powrót do kotła ma temp. prawie jak wyjście z niego. Bo nie zdaje egzaminu, na kotle muszę mieć 85 stopni zeby za 4D na zasilaniu miesc 60 a na powrocie bidne 40. 4D na 7. Widzisz w tym sens? Defro 30kW
huhra Opublikowano 22 Października 2017 #12 Opublikowano 22 Października 2017 Tak jak pisałem Ci odnośnie zaworu różnicowego (kulowy), że się takiego wynalazku już nie stosuje, to też ma taką cechę, że nie zawsze pompka go zamknie i potem właśnie są takie cuda, że CO nie grzeje tak jak powinno. Robi się taki mały obieg. A co w przypadku braku prądu, pójdzie na grawitacji bez różnicowego?
huhra Opublikowano 22 Października 2017 #13 Opublikowano 22 Października 2017 Bardzo duża nieprawidłowość bo wpływa na bezpieczeństwo użytkowników.Już kociołek raz postraszył ;) (patrz post#1 przykład z ciotką i późniejszym telefonem od żony,dobrze że rozeszło się po "kościach") Zgodnie z polską normą powinna iść bezpośrednio od kotła rura do naczynia otwartego o rozmiarze min.stal 1" lub Cu 28 i nie można montować na niej żadnej armatury.Wstawiasz na niej trójnik i na odgałęzieniu trójnika montuj sobie co ci się żywnie podoba) Piszesz chyba o nowych instalacjach, a nie starych modernizowanych które kiedyś latały grawitacji... teraz chyba nikt 2" nie wsadza
konopka Opublikowano 22 Października 2017 #14 Opublikowano 22 Października 2017 Bo nie zdaje egzaminu, na kotle muszę mieć 85 stopni zeby za 4D na zasilaniu miesc 60 a na powrocie bidne 40. 4D na 7. Widzisz w tym sens? Defro 30kW Te 60 na zasilaniu to teraz czy w mrozy?Daj pompę kotłową na powrót za zaworem i będzie dobrze,u mnie działa to dlaczego nie u ciebie
huhra Opublikowano 23 Października 2017 #15 Opublikowano 23 Października 2017 Nie ma znaczenia teraz czy w mrozy, z osiągnięciem temp. nie mam problemu. Jednak w zeszłym roku jak było po -15/-20 przez kilka dni, to te 60 stopni na instalacje trochę za mało. Na kotle mam napisane że ma być min. 65 zasilanie i 55 powrót, przy mojej instalacji i zaworze 4D nie do osiągnięcia. Kocioł pracuje na manualnym miarkowniku i wiadomo dłużej otwarty i to więcej opału. Dom lata 80' bez ocieplenia.
konopka Opublikowano 23 Października 2017 #16 Opublikowano 23 Października 2017 Też mam dom nieocieplany,jeszcze starszy,ale przy 60 byłaby sauna,pogodówka puszcza w największe mrozy powyżej 50,60 nigdy nie było.Tyle że nie wygaszam,piec chodzi non stop,na noc temp. zmniejszona
katze750 Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #17 Opublikowano 2 Listopada 2017 Problem nie został rozwiązany. Co prawda zawór w większości przypadków działa dobrze, to np wczoraj znowu kwiatki. Filtry odkręcałem przy pompach ale są czyste. Zostaje chyba przeniesienie zbiornika przed zawór i może ewentualne wywalenie tej gruszki, skoro i tak będą z nią problemy, ale to już chyba zrobię w lecie. A właśnie pierwszy sezon było dobrze, a już później kolejne problemy. Zastanawiam się jeszcze nad zamontowaniem siłownika do 4d, wtedy bym ustawił zadana temp i 4d i nie musiał bym biegać do piwnicy. Jakie to są koszta i co potrzebuję? Sterownik mam st81 z pid. pozdrawiam Kacper
szelest Opublikowano 2 Listopada 2017 #18 Opublikowano 2 Listopada 2017 Możesz kupić moduł http://sterownikitech.pl/modul-zaworu-mieszajacego-st-61-v4,id83.html https://poseidon-laziska.pl/afriso-silownik-elektryczny-3-punktowy-230-v-ac-arm-343-120-s-p6865 http://allegro.pl/silownik-zaworu-afriso-343-sterownik-tech-st-431n-i7003316243.html
katze750 Opublikowano 10 Listopada 2017 Autor #19 Opublikowano 10 Listopada 2017 Czyli potrzebuję modułu st-61 + siłownik zaworu? Jeśli zawór mam afriso, to siłownik musi być afriso, czy podejdzie każdy inny który będzie odpowiadał parametrom i sposobie podłączenia? Trochę droga impreza moduł ok 450 + siłownik ok 300 :wacko: pozdrawiam Kacper
konopka Opublikowano 10 Listopada 2017 #20 Opublikowano 10 Listopada 2017 Siłownik będzie każdy o ile będzie pasowało mocowanie.Mam kilka używanych ale niestety pod starsze typy zaworów.Gdyby cię inetresowała dobra pogodówka,coś bym znalazł
katze750 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Autor #21 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Witam! Przeglądając instrukcję swojego sterownika ST-850zPID (sas nwt) zauważyłem, iż posiada on złącza na podpięcie czujników temp. powrotu i zaworu, a także na podpięcie siłownika do sterowania zaworem: http://www.sas.busko.pl/pl/images/stories/sas/serwis/instrukcje_obslugi/sterowniki/wspolne/ST_850_ZPID.pdf str. 26 Czy w takim razie do sterowania siłownikiem zaworu Afriso 4D potrzebuję dodatkowego siłownika tech st-61 lub st 431 czy wystarczy dokupić tylko czujniki temperatury i siłownik afriso podpiąć bezpośrednio pod st-850 ? Już zgłupiałem czytając tego manuala, ale wszystko wskazuje na to, że nie potrzebuję dodatkowego sterownika zaworu. W manualu jest napisane "Obsługa funkcji zaworu mieszającego wymaga zakupu dodatkowego zestawu okablowania." Nie ma nic napisanego o dodatkowym sterowniku... Proszę fachowców o rozwianie wątpliwości :) pozdrawiam
Przemyslaw85 Opublikowano 8 Stycznia 2018 #22 Opublikowano 8 Stycznia 2018 Siłownik podłączysz bezpośrednio do tego sterownika. O ile mi dobrze wiadomo to do poprawnej pracy funkcji PID w sterowniku, czujnik powrotu jest potrzebny. Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka
katze750 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Autor #23 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Dzięki za odzew. PID nie używam, bo jadę na regulatorze ciągu...Czyli wystarczy sam siłownik plus czujniki temp. zaworu i powrotu? Czy to muszą być dedykowane czujniki tech/sas? pozdrawiam Kacper
konopka Opublikowano 9 Stycznia 2018 #24 Opublikowano 9 Stycznia 2018 Czujniki możesz zrobić sam,wyjdzie 1/3 ceny techa.Twój sterownik obsługuje mieszacz,potrzebujesz czujniki i siłownik jak nie masz.Dodatkowe okablowanie to pewnie przewód sterownik-siłownik
katze750 Opublikowano 11 Stycznia 2018 Autor #25 Opublikowano 11 Stycznia 2018 Czujniki możesz zrobić sam,wyjdzie 1/3 ceny techa.Twój sterownik obsługuje mieszacz,potrzebujesz czujniki i siłownik jak nie masz.Dodatkowe okablowanie to pewnie przewód sterownik-siłownik Kolego Konopka mógłbyś rozwinać myśl odnośnie samodzielnej budowy czujników? Elektronika nie jest mi obca, więc pomysł zaoszczędzenia kilku dyszek jest kuszacy ;) pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.