Skocz do zawartości

Kocioł Gazowy Kondensacyjny - Wybór. Sprzęgło Hydrauliczne?


mEjdej
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

 

Forum czytam od jakiegoś czasu, ponieważ od jakiegoś czasu zdecydowaliśmy się z żoną na 'przeprowadzkę do domu'.

 

Oto dom: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1163

 

W całym domu 123m2  powierzchni ogrzewanej, wys. pomieszczeń 2.60m, wszędzie podłogówka + mające chodzić na tym samym parametrze drabinka w łazience i grzejnik w garażu.

Rodzina 2+1, ew. w przyszłości 2+2 :)

 

Mam kilka pytań:

1. Wykonawca/deweloper zaproponował  Vaillant ecoTEC plus VC 206/5-5 z zasobnikiem VIH R 120l + regulator calorMATIC 470/4, sprzęgło hydrauliczne, zawór mieszający z siłownikiem.. Pomimo rozmów wstępnych na żywo, gdzie mówiliśmy o o wiele słabszym kotle, podesłał ofertę na taki. Znam tego Pana i nie jest z tych 'naciągających' na dodatkowe koszty.

Piec za mocny moim zdaniem, czy się mylę? Co byście polecili, może z większym zakresem modulacji, bo ten Vaillant startuje chyba od 4kW?

2. Co z tym sprzęgłem hydraulicznym do kondensata? Bo w przypadku mojej instalacji powrót ma stałą niską temp. i nie wiem czemu ma służyć. Nie wiem, bo się nie znam :) Czy zamiast takiego sprzęgła sprawdzi się zawór 3D, czy też 4D?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie pojawiają się tu tacy co próbowali tanio zrobić instalację i oszczędzali na sprzęgle układach mieszających, albo usilnie próbowali grzać duży zasobnik cwu kotłem o niskiej mocy. Tu sytuacja odwrotna. Masz dobrze dobrany kocioł do podgrzewacza ale twierdzisz nie wiadomo dlaczego że kocioł za duży. Podobnie jest ze sprzęgłem. Myślę że powinieneś poczytać o kłopotach właścicieli instalacji gdzie sprzęgła nie zastosowano (regularnie pojawiają się na forum więc znajdziesz bez problemu).

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wszystko chodzi na jednym parametrze, to policz sumę oporów instalacji, wymagany przepływ i dowiesz się czy pompa w kotle wydoła. Robiłem takie instalacje (podłogówka w całym domu plus dwie drabinki na jednym parametrze )bez sprzęgła i wszystko chodzi prawidłowo, mam wymagane przepływy a nawet z dobrym zapasem. Musisz tak wykonać projekt podłogówki żeby były jak najmniejsze opory (dużo krótszych pętli). Sprzęgło jest niezbędne w takim wypadku jeśli pompa z kotla ci tego nie ogarnie. Instalacja oparta tylko na podłogówce jest dużo tańsza niż mieszana bo przeważnie nie musisz kupować dodatkowego sterownika, zaworów mieszających, pomp, siłownika itp. Oszczędność jest ogromna. Ale podstawa to projekt.

Edytowane przez KubaSko
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

KubaSko ma racje - jezeli pompa w kotle zapewni przeplyw w OP wymagany w projekcie, to nie trzeba zadnego sprzegla, mieszacza, zaworow 3d itp. Wtedy wystarczy sam kociol i rozdzielacz. IMHO przy tak malym domu pompa w kotle powinna dac sobie rade.

A co do kotla to oczywiscie ze jest za duzy. Twoj dom ma zapotrzebowanie 4,4kW a to niewiele wiecej niz minimalna moc kotla! Czyli taktowanie kotla wysoce prawdopodobne.

 

Szukaj kotla z jak najnizsza moca minimalna.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mak, to nie jest tak że próbuję na czymś zaoszczędzić. Temat ogrzewania, doboru sprzętu do kotłowni itp. spędza mi sen z oczu i próbuję wybrać całość, tak aby jak najefektywniej, jak najmniej awaryjnie ii jak najekonomiczniej ogrzać dom. A moje pytania i watpliwości jak widać po powyższych postach nie są bezpodstawne, bo wszędzie gdzie czytam, to informacje są identycznie jak tu rozbieżne. Dlatego zamiast wiedzieć coraz więcej, wiem coraz mniej, a są momenty, że nie wiem już nic :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Konkretnie na twoje pytania może odpowiedzieć ktoś kto zna szczegóły ( np projektant instalacji) jak projekt domu, zapotrzebowanie czy już dotyczące samej instalacji jak np zakładane przepływy w podłogówce, może Ci szczegółowo odpowiedzieć na twoje wątpliwości. W pewnych warunkach jest możliwa praca instalacji bez sprzęgła i zaworów mieszających, ale choć tanie nie jest to rozwiązanie optymalne, a przy sterowaniu stałotemperaturowym jest to .... "trudno sterowalny" sposób. Jak będziesz znał przepływy w instalacji to oczywiście możesz porównać to z wykresem pracy pompy( DTR) i będziesz wiedział czy będzie możliwe ogrzewanie w sposób zaproponowany przez kol "Kubasko". Pewnie Cię nie pociesze ale jest to sposób nie polecany przez producentów kotłów. Optymalnym rozwiązaniem jest to co proponuje developer. 

Edytowane przez mak
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, postaram się dowiedzieć o więcej szczegółów, zwłaszcza jeśli idzie o przepływy.

Tak jak pisałem, nie chodzi mi o to aby było jak najtaniej (deweloper kotłownię chce mi uzbroić w to co w pierwszym poście i spiąć całość za 16.5tys zł), ma być optymalnie-dobrze, bo to największa inwestycja na obecnym etapie, a potem relatywnie największe koszty ponoszone miesięcznie.

 

Co do samego pieca, to właśnie jak z tym taktowaniem? Wiadomo, że wyliczenia na cieplowlasciwie są mocno orientacyjne, ale co jeśli ta moc minimalna pieca jest ciut za wysoka?

Edytowane przez mEjdej
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potrzebne są dane :

ilość rozdzielaczy, ilość pętli w rozdzielaczach i i ich długości , przepływy, długość i średnica rur z kotłowni do rozdzielaczy

Mając te dane możemy dyskutować o tym czy potrzebny jest np mieszacz lub sprzęgło,

Bez tych danych niektóre posty są wprost śmieszne.

 

Jak tych danych nie ma zakłada się najgorszy przypadek i wtedy potrzebne jest i sprzęgło i mieszacz.

 

PS

Zamiast czytać "fora" przeczytaj instrukcję kotła i sprawdź jakie jest zabezpieczenie tego kotła przed "taktowaniem"

 

PPS

Zastanów się dlaczego ten kocioł często jest sprzedawany w zestawie firmowym właśnie z takim zasobnikiem?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie miałem na myśli sterowania stałotemperaturowego, tylko sterowanie pogodowe kotła. Dlaczego jest to sposób niepolecany ? Jeśli brak ci projektu i nie chcesz wydawać na niego kasy (a powinieneś zlecić projekt), to możesz podłączyć kocioł bez sprzęgła i pomp, ale rury w kotłowni poprowadzić tak żeby nie było problemu z jego wpięciem. Jest to łatwe rozwiązanie i najpewniejsze. Robisz instalację, pętle rozkładaj tak ażeby najdłuższa miała 60 metrów, podłączasz to pod kocioł i odpalasz. Masz wymagane przepływy super zaoszczędziłeś 3000-4000 zł. Nie masz, kupujesz sprzęgło, zawory, pompę, sterownik i zmuszony jesteś do wydania 3000-4000 tys. Pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To pozwól wykonawcy zrobić do końca kotłownię, w takim kształcie jak podajesz na pewno będzie działać poprawnie.

Podaj chociaż ile masz tych pętli podłogi i ile pomieszczeń - wtedy można coś się zorientować i oszacować.

Jaka jest grubość izolacji podłogi na parterze ? 

Edytowane przez sambor
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pod_og_wka_rozdzielacz_mini.jpg

 

Jak widać na foto (sorry za jakość, nie moje dzieło) jest 9 obwodów podłogówki + 2 grzejniki. Długości od 60 do 120m. Rurki fi16x2.

Czy spory rozrzut w długościach da się wyregulować jeśli idzie o przepływy? 120m to dopuszczalny max dla takich rurek?

Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.