Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Co Z Tą Przesłoną Na Wentylatorze?


zdz79

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Piec z podajnikiem tłokowym na eko groszek.

Czytam na forum na temat ustawień pieca.(dmuchawa 30 %, przesłona 70%)

Mam pytanie

Po co regulacja przeslony wentylatora jesli wydajność dmuchawy i tak regulujemy ??

Czy ktoś może to w sensowny sposób wyjaśnić.

inne pytanie

Czym regulujemy moc pieca.

Czy dawka paliwa, czy dmuchawa, czy jednym i drugim.

Chciałbym poznac opinie FACHOWCÓW.(nie tych co maja piec jeden sezon i jakimś fartem doszli jak ustawic piec)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym regulujesz moc silnika spalinowego? (pewnie pedałem gazu ale to dla naiwnych)

Ilością paliwa, ilością powietrza czy jednym i drugim jednoczesnie?

 

W przypadku kotłów nie jestem FACHOWCEM więc nie wiem, może tam jest inaczej :-)

 

Przesłona - hmm, był już wątek w tej kwestii i nikt do jakiejś absolutnej prawdy nie doszedł.

W mojej opnini (nie FACHOWCA) czhodzi o to, że komin ma jakiś tam ciąg. Przymykanie przesłony ma na celu ograniczenie palnia w czasie podtrzymania, aby kocioł nie zwiększał temperatury (nie rozbiegał się) zbyt mocno po wyłączeniu wentylatora.

W przypadku gdy za wentylatorem jest klapka zamykająca dopływ powietrza nie widzę sensu przesłony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

jeśli chodzi o regulacje mocy kotła to analogia do silnika spalinowego jest jak najbardziej na miejscu podając więcej paliwa musisz więcej dostarczyć powietrza aby skutecznie to spalić

jeśli chodzi o regulację dmuchawy to zależne jest od sterownika w jaki sposób steruje dmuchawą są dwa rodzaje sterowań grupowe i fazowe przy grupowym ta przesłona ponoc jest zbędna bo jest duży zakres regulacji wydajności dmuchawy przy sterowaniu fazowym już tak nie jest i trzeba używac przesłony np 36% jest za mało a 37 już za dużo i wtedy wypośodkujesz to przesłoną , klapka za wenylatorem jest tylko po to aby ograniczyć wypalanie żaru gdy kocioł jest w podtrzymanu a komin wykazuje nadmierny ciąg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli uważasz ,że im większe ciśnienie tym lepiej?

Moim zdaniem,im wieksze ciśnienie tym większa strata kominowa.Raczej uważam,że lepiej dostarczyc odpowiednią ilośc powietrza pod mniejszym ciśnieniem i osiągnąć"spokój" na palniku niż huragan.

Być może się mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat już od dawna zaprzątał moją uwagę

Poczytałem nieco tu

http://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/kotly-retortowe/palniki-retortowe/

i po tej lekturze postanowiłem przesłonić dmuchawę ale od strony wylotowej

zwiększyć obroty dmuchawy z 31% na 45 % i przesłonę na wlocie dmuchawy otworzyć na full

jakie będą tego efekty za 2 dni sprawdzę

 

Janusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca można się zgodzić z autorem tekstu. Miesza pojęcie wydajności i ciśnienia choć te są zależne od siebie. Przysłaniając otwory w retorcie wpływa na ilość powietrza doprowadzanego do strefy żaru. Sterując obrotami wentylatora zmieniamy maksymalny spręż wentylatora przy całkowicie zamkniętym wylocie. Ograniczając pole przekroju na wlocie lub wylocie wentylatora zmniejszamy przepływ ale przy zamknięciu wylotu ciśnienie maksymalne pozostaje. cały czas zajmuje się ciśnieniem przed paleniskiem a ważne jest w palenisku tak ilość jak i miejsce podawania do paleniska w opał. Podawanie w jedno miejsce kończy się powstawaniem spieków oraz dużym nadmiarem powietrza. dalsze partie paliwa będą niedotlenione i spalanie będzie niezupełne. gdzie pomiędzy jednym a drugim spalanie będzie właściwe w niewielkim fragmencie opału. Dlatego w palinkach wykonuje się pewną ilość otworów aby odpowiednio napowietrzyć spalane paliwo. Ponieważ struktura paliwa jest niejednorodna (działa na powietrze oporotwórczo) należy wytworzyć odpowiednie ciśnienie ale jednocześnie zapewnić odpowiednią ilość powietrza do spalania. Reasumując: należy wytworzyć takie ciśnienie powietrza aby pokonać wszelkie opory i doprowadzić odpowiednią jego ilość a to można zrealizować (przy odpowiednik wentylatorze, którego parametry są wyższe niż maksymalne zapotrzebowanie) poprzez regulację obrotów (ciśnienie maksymalne) oraz przesłonięcie wlotu lub wylotu z wentylatora. Pamiętać należy, że w przypadku przysłonięcia przysłony na wylocie lub zatkania otworów w retorcie ewentualnie zmiana paliwa z groszku na miał - ciśnienie za wentylatorem wzrasta ale spada wydajność. należy też pamiętać o utrzymaniu się w charakterystyce aby nie wejść w obszar zabroniony.

post-4692-0-56262600-1357564977_thumb.jpg

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując: należy wytworzyć takie ciśnienie powietrza aby pokonać wszelkie opory i doprowadzić odpowiednią jego ilość a to można zrealizować (przy odpowiednik wentylatorze, którego parametry są wyższe niż maksymalne zapotrzebowanie) poprzez regulację obrotów (ciśnienie maksymalne) oraz przesłonięcie wlotu lub wylotu z wentylatora.

 

I o to mi chodziło wytworzyć takie ciśnienie powietrza aby pokonać wszelkie opory i doprowadzić odpowiednią jego ilość tlenu do palnika Na chwilę obecną mogę stwierdzić że jest lepiej niż się tego spodziewałem złoże ładnie równo rozżarzone temp spalin niższa około 20-30 stopni brak spieków a o sadzy to chyba jeszcze za szybko może za 2 dni coś będzie można powiedzieć

 

Janusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, teraz łopatologicznie.

Mając wentylator o parametrach wyższych niż wymagane i możliwością regulacji obrotów z dowolną dokładnością co bedzie wnosić przysłanianie wlotu powietrza do wentylatora.

Zakładam, że na palniku jest opał czyli otwory są "przytkane" cześciowo co powoduje wzrost ciśnienia i spadek przepływu. Wentylator musi na tyle szybko się kręcić aby dostarczyć dostateczną ilość powietrza.

Po co więc dodatkowo zdławiać wentylator na wlocie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesłona służy do zmiany charakterystyki wentylatora, czyli jak przesłona jest przytkana na 10% przy danych obrotach wentylatora, to ilość powietrza w m/s bedzie mała, jak przesłona bedzie otwarta na 90% to przepływ powietrza będzie ogromny, albo jak w aucie (łopatologicznie):

-bieg skrzyni biegów to jest wartość otwarcia przesłony

-bieg wentylatora to są opbroty silnika,

-prędkośc auta to ilość powietrza dawanego do kotła;

 

czyli jadąc autem na 1 biegu, majac 4 tys. obr. jedziemy 30km/h; czyli mala ilosc powietrza

jedziemy autem na 3 biegu, to na 4 tys. obr. jedziemy 100km/h, czyli duża ilośc powietrza;

 

Powietrza trzeba dawać tyle ile trzeba (w przykładzie z autem jedziemy 15km/h, czyli powietrza mało), dlatego reguluje sie przesłoną, żeby mieć większą dokładność regulacji ilości powietrza (co 0,5km), na 3 biegu damy więcej powietzra niż potrzeba;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łopatologicznie moim zdaniem wentylator i jego regulacja mocy bez regulacji przysłony nie może istnieć samodzielnie.

Przeprowadziłem sporo testów także pracy pieca na 100% otwartej przesłolnie i regulacji tylko parametrami kotła i mocy nadmuchu. Efekt był taki, że albo spieki (chociaż mój obecny węgiel ma straszną do tego tendencję), albo kocioł chodził i chodził zanim osiągnął zadaną temperaturę. Spalanie wtedy wyglada pięknie to fakt, śliczny, spokojny płomyczek i brak sadzy nawet po kilku tygodniach spalania. Cóż z tego jeśli efektwłasciwy nie był osiągany.

Teraz trwaja dalsze - pewnie nigdy nie kończące się próby z nastawami tym razem także przymykanie wlotu wentylatora.

 

Powodzenia z waszymi zabawami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

Przesłona służy do zmiany charakterystyki wentylatora, czyli jak przesłona jest przytkana na 10% przy danych obrotach wentylatora, to ilość powietrza w m/s bedzie mała, jak przesłona bedzie otwarta na 90% to przepływ powietrza będzie ogromny, albo jak w aucie (łopatologicznie):

-bieg skrzyni biegów to jest wartość otwarcia przesłony

-bieg wentylatora to są opbroty silnika,

-prędkośc auta to ilość powietrza dawanego do kotła;

 

czyli jadąc autem na 1 biegu, majac 4 tys. obr. jedziemy 30km/h; czyli mala ilosc powietrza

jedziemy autem na 3 biegu, to na 4 tys. obr. jedziemy 100km/h, czyli duża ilośc powietrza;

 

Powietrza trzeba dawać tyle ile trzeba (w przykładzie z autem jedziemy 15km/h, czyli powietrza mało), dlatego reguluje sie przesłoną, żeby mieć większą dokładność regulacji ilości powietrza (co 0,5km), na 3 biegu damy więcej powietzra niż potrzeba;

 

Ciekawa wypowiedz ale :::: w samochodzie liczymy ilośc zasysanego powietrza w kg/h .Ale ok.

Krótko mówiąc przesłona na dmuchawie zmienia jej parametry i ciśnienie i wydajność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj wniosek jest taki, że otwierając przysłonę na max i dopuszczając sporo tlenu a regulując tylko mocą nadmuchu mam problemy z osiągnięciem zadanej temp. tzn bardzo długo chodzi piec jak i pojawia sie bardzo duża ilość spieków. Oznacza to większe zużycie węgla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze raz.Jeżeli mamy sterowanie dmuchawą w zakresie od 5 do 100% i dmuchawe liniową to nie ma potrzeby robienia jakiejkolwiek przesłony bocznej.A jak jest sterownik ze sterowaniem do d.... to przesłona ma za zadanie właśnie wyrównania tych niewłaściwości.

Jak zrobiłem podajnik to z dmuchawami robiłem różne testy z przesłonami i efekt był zawsze taki sam pracowały do d... jak większość sterowników.Dlatego dodatkowo podłączyłem mały falownik który steruje tylko dmuchawą.

Sterowanie idealne nie trzeba tego tłumaczyć.A jezeli ktoś nie wierzy to zapraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze raz.Jeżeli mamy sterowanie dmuchawą w zakresie od 5 do 100% i dmuchawe liniową to nie ma potrzeby robienia jakiejkolwiek przesłony bocznej.

 

Racja, u mnie nawet nie mogę regulować przesłoną boczną, bo jej nie mam, tylko wylot się reguluje i obroty dmuchawy i się dziwiłem, czemu nie mam a wszyscy dookoła mają. Teraz już wiem, że jest niepotrzebna ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem tylko w moim rozwiązaniu nie ma regulacji na wylocie z dmuchawy. Jest tylko moc nadmuchu i wlot na dmuchawie.

 

A to dlatego że kiedyś robiono większość dmuchaw bez klapki z przeciwwagą.

Ale zaczeli sprzedawać takie regulatory i to jest to samo.Powinno być przy każdej dmuchawie aby nie ciągło lewego powietrza w podtrzymaniu.

post-21309-0-68043600-1357738882_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, mimo, że w wiekszości przypadków nie mam problemów z ogarnięciem zjawisk fizyczno-technicznych to w tym przypadku nie jestem przekonany co do porównania tego układu do silnika i skrzyni biegów.

W przypadku silnika spalinowego skrzynia biegów to zło konieczne. Nikt by jej nie robił gdyby nie podstawowe wady silnika spalinowego polegające na tym, że maksymalne osiągi uzyskuje w dosyć wąskim zakresie prędkości obrotowej a co gorsze maksymalny moment obrotowy i maskymalna moc nie przypadają na ten sam zakres obrotów.

Skrzynia biegów zatem to proteza niedoskonałości silnika spalinowego.

 

W przypadku silnika elektrycznego zarówno moment (co tutaj nie ma znaczenia) i moc dosyć dobrze wypełniają pełny zakres obrotów.

Rozumiem, że w przypadku niskich obrotów może być trochę gorzej ale jak komuś mało wydajności to zwiększa trochę obroty i jest OK (w spalinówkach zwiększenie "trochę" obrotów często nic nie wnosi).

 

Może jakieś lepsze porównanie - chętnie bym załapał różnicę działania przesłony za i przed wentylatorem oraz jej powiązanie z obrotami wentylatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.