Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

 

Chciałbym pokazać mój schemat instalacji grzewczej i poradzić się w sprawie ewentualnych zmian.

Będę teraz na dniach wymieniać piec na nowszy z podajnikiem więc będzie możliwość poprawek.

 

Domy są dwa jeden ma 160m2 powierzchni użytkowej a drugi 40m2. Stoją blisko siebie 4m tyle co garaż.

Dobrze wszystko ocieplone wełna styropiany okna plastiki nowe, ściany grube pustak + cegła + styropian.

Jak w starym piecu śmieciuchu napaliłem tak 60 stopni przez pare godzin było bardzo ciepło.

Instalacja na grubych rurach stalowych grawitacyjna grzejniki w większości żeliwne.

1

Piwnica - jeden grzejnik

Parter - 6 grzejników

Piętro - 4 grzejniki

Poddasze - 3 grzejniki te już aluminiowe

 

2

Parter - 4 grzejniki

 

Instalacja cała zostanie jak jest tylko wymienie piec bo już się nikomu nie chce robić za kotłowego i przy tej okazji dołożyć dwa zawory czterodrożne.

Na rysunku instalacja jest pokazana jaka jest obecnie, dorysowałem tylko te zawory czterodrożne dwa.

-strzałki to pompy

-kwadraty to zawory czterodrogowe

-kółka z kreską to zwykłe zawory kulowe do odcięcia grzejników w lato

-duże koło na wyjściu z pieca to zawór różnicowy na wypadek awarii prądu

 

Piec prawdopodobnie Ogniwo Eko Plus tylko nie wiem czy wystarczy 16KW czy trzeba 25KW ?

 

Proszę o rady.

post-42173-0-72659400-1342983293_thumb.png

Opublikowano

Witam,

Tak bez wnikania, to:

1. Bojlery wpiąć przed zaworami (do wyższej tempratury)

2. Na drugi dom wystarczy zawór 3D.

 

A wnikając to jak to ma być sterowane? Czy będą siłowniki na zaworach?

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Moje propozycje:

 

1. Zawory 4 drodowe nie mają tutaj sensu. Zamiast pierwszego dać 3-drogowy - ponieważ 4-drogówka ii tak działa jak zwykły 3-drogowy. Prawa 4-drogówka nie ma sensu bo itak nie podnisie temperatury powrotu bo miesza się z powrotem pierwszego obiegu.

 

2. Nie widze sterowania, przełączania zasobnik/co !?!?! Cały czas będzie grzało zasobnik ??

Opublikowano

Jeszcze napisz jakie są wymagania - czy temp. w domu2 ma się okresowo zwiększać/zmniejszać wg ustawień w kalendarzu, czy wystarczy jak będzie ustawione na głowicach przy grzejnikach (to byłoby duże uproszczenie).

Opublikowano

To nie ma prawidłowo działać instalacja, tylko ma być prawidłowy efekt grzania - taki jak wymaga użytkownik. Najpierw niech to doprecyzuje/ustali a potem się można brać za instalację.

A ta nie będzie działać prawidłowo, bo ma źle podłączone naczynie wyrównawcze.

Opublikowano

Witam!

Z takimi poprawkami jak niżej na rys. będzie prawidłowo działać instalacja?

post-9863-0-02977900-1343210110_thumb.png

Witam ja osobiście jestem laikiem w tej dziedzinie ale sam widzę, błędy , najlepiej na pierwszym miejscu wbić sobie do głowy i trzymać się zasady

Warunki montażu naczynia otwartego

 

W instalacjach grzewczych z kotłami małej mocy do podłączenia otwartego naczynia przelewowego należy zastosować rury o średnicy 1". Zastosowanie takich rur jest zgodne z normą, a ponadto gwarantuje bezpieczeństwo instalacji oraz jej prawidłową pracę.

Zaleca się, aby naczynie było umieszczone nad kotłem lub wymiennikiem przy pionowym prowadzeniem rur bezpieczeństwa.

Na rurach bezpieczeństwa, wzbiorczej, przelewowej oraz odpowietrzającej nie wolno montować armatury umożliwiającej częściowe lub całkowite zamknięcie przepływu, a także urządzeń oraz armatury zmniejszającej pole przekroju wewnętrznego rur.

Naczynie powinno być zainstalowane powyżej najwyższego punktu obiegu wody w instalacji:

Opublikowano

A może zamiast komplikować instalacje powrócić do jej pierwotnego zadania: grawitacja ?

Dobrze pracowała w tym systemie a pompka była dołożona tylko z uwagi na piec śmieciuch bo zanim się u góry grzejniki rozgrzały to już w piecu zgasło a przecież przy piecu z podajnikiem woda będzie nagrzana 24/h.

Temperaturę można regulować zaworem na powrocie a rolę zabezpieczenia temperatury powrotu przejmie bojler bo wisi metr od pieca.

Tylko do drugiego domu potrzebna pompka bo tam jest dojście 7-8m w linii poziomej więc grawitacja nie da rady.

post-42173-0-02400900-1343434973_thumb.png

Opublikowano

Jeszcze napisz jakie są wymagania - czy temp. w domu2 ma się okresowo zwiększać/zmniejszać wg ustawień w kalendarzu, czy wystarczy jak będzie ustawione na głowicach przy grzejnikach (to byłoby duże uproszczenie).

Odpowiedz na to pytanie, to Ci napiszę jak to widzę.

Opublikowano

Chyba z samej grawitacji zrezygnuję bo o ile piec ogrzewałby sam dom to grzejniki wszystkie pięknie się zacieplają ale bojler bardzo topornie.

Długi czas rurka była zimna.

 

No i dochodzi jeszcze problem drugiego domu który bez pompy napewno nie da rady (7 metrów rurki w poziomie).

Opublikowano

Odpowiedz na to pytanie, to Ci napiszę jak to widzę.

Najlepiej gdyby było jakieś sterowanie zawsze to wyższy komfort.

Tak naprawdę to nie mam sprecyzowanych wymagań.

I chętnie zastosuję jakiś czyjś sprawdzony sposób.

Opublikowano

To odniosę się do pierwszego schematu.

Trzeba go trochę uprościć zyskując lepsze rozwiązanie i spore oszczędności.

Wyrzucamy mały bojler i ten drugi zawór 4D.

4D ma być tylko1 z siłownikiem i sterowaniem pogodowym (albo będzie w sterowniku kotła albo można osobno dokupić).

Rozmiar zaworu to 5/4 i krótki obieg kotłowy.

Na c.o. pompa Grundfos Alpha2 albo inna adaptacyjna.

Za pompą odejścia na oba budynki 1 cal.

Na wszystkich grzejnikach zawory termostatyczne z możliwością ustawienia przepływu (kryzowania).

Bojler stojący 200l umieszczony niedaleko kotła, do niego osobna pompa prosta 25/40 sterowana sterownikiem kotła. Na bojlerze zawór mieszający termostatyczny do ustawienia odpowiedniej temp. wyjściowej cwu.

Cwu puszczona od bojlera na oba budynki rurą PEX 20.

Dla wygody można też zrobić cyrkulację cwu ale to nie jest konieczne.

 

C.o. działa tak, że 4D ustawia temp na grzejniki w zal. od temp. zewn. oraz chroni nieco powrót.

Oprócz tego możemy ustawić na poszczególnych grzejnikach dowolną temperaturę w każdym pomieszczeniu.

 

Jak Ci się podoba, to narysuj schemat.

Opublikowano

Co znaczy krótki obieg kotłowy?

Na jakiej zasadzie działa pompa adaptacyjna?

 

Instalacja jest na starych żeliwnych grzejnikach co chyba wyklucza zawory termostatyczne.

Na drugi dom musi być oddzielna pompa bo jedna nie dawała rady popchnąć i w góre dwa piętra i w bok 8 metrów.

Szkoda wywalać oba bojlery bo one są już zamontowane i są dobre.

Opublikowano

No to od razu tak trzeba mówić, że bojlery juz są - niepotrzebna komplikacja niestety....

Tylko nie mów, że są też 2 zawory 4D itd.

Oczywiście mozna zakładać na żeliwiakach zawory termostatyczne i bardzo dobrze to działa.

Możesz dać druga pompę, nie ma problemu, będzie nawet lepiej sterować w razie zmian koncepcji.

 

Poczytaj o prawidłowej instalacji zaworu 4D to sie dowiesz co znaczy obwód kotłowy.

Opublikowano

Oczywiście mozna zakładać na żeliwiakach zawory termostatyczne i bardzo dobrze to działa.

No to zmienia całkowicie kierunek myślenia bo byłem przekonany że na żeliwiakach to wogóle nie zda egzaminu.

W każdym pokoju na termostacie indywidualna temperatura i to chyba najprostsze i najlepsze rozwiązanie.

Opublikowano

potwierdzam, zamontowac głowice na żeliwiaki, jesli są zawory istniejące, to idealnie pasują heimaier i po kłopocie

Opublikowano

W takim razie narysowałem nowy schemat sterowany przez termostaty na dwóch pompach. Zawory kulowe będą służyć do ewentualnej korekcji przepływu oraz zamknięcia grzejników w lato. Krótki obieg przez bojler 120 litrów będzie także zabezpieczać temperaturę powrotu do pieca.

Dobrze będzie?

post-42173-0-24497700-1343631566_thumb.png

Opublikowano

Mam jeszcze pytanie: Czy pompa zamontowana na powrocie ale nie działająca (w razie awarii) to duże utrudnienie dla grawitacji ?

Bo jeśli tak to dorobie jeszcze jakieś obejście dla pompy np:

post-42173-0-30831700-1343751470_thumb.png

Opublikowano

Nie ważne gdzie zainstalowana jest pompa , stawia zawsze taki sam opór hydrauliczny dla przepływu grawitacyjnego.

Ze względu na montaż na powrocie zaworu obejściowego, powinien być on nie kulowy lecz klapkowy.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Przyjechał już do mnie kociołek i po przeczytaniu instrukcji trochę się zmieniło moje zdanie w temacie sterowania całym ogrzewaniem.

Sterownik kotła ma w sobie wyjście na czujnik temp. zewn/wewn. które są w komplecie przez co praktycznie nie potrzebuje innych dodatkowych rozwiązań. Więc chyba nie ma sensu komplikować.

Nie wiem tylko jak się to ma do zmiennej temperatury na kotle bo wtedy kociołek będzie pracował od 40-80 stopni ale producent nic nie pisze o wymaganej minimalnej temperaturze.

 

Narysowałem jeszcze raz schemat gdzie całe sterowanie przejmuje sterownik kotła.

Obydwie pompy CO wepnę pod jeden kabel.

Pompy CWU też zepnę razem.

post-42173-0-88454100-1344511570_thumb.png

Opublikowano

I tak szczerze mówiąc to chciałbym popsuć te grawitacje bo pomimo wyłączonej pompy (np: okres letni) grzejniki będą gorące a sterownik pieca ma opcję Auto-Lato tzn. przy spadku temperatury na zewnątrz sam załącza grzanie CO.

Grawitacja jest trochę mało sterowalna, można zamknąć powrót zaworem kulowym w lato ale chciałbym aby robił to sterownik pieca automatycznie zależnie od temperatury.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.