visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 #1 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Hej,witam ponownie.Jako że w ciągnącym się wcześniej temacie już nikt mi nie odpowiedział ,pozwoliłem sobie założyć nowy temat z nowym i chyba nierzadkim problemem. Mianowicie po przeróbce mojej instalacji zauważyłem że woda w bojlerze ma temp zasilania z pieca nawet gdy pompka CWU nie pracuje. np dzisiaj piec był w podtrzymaniu i podbił temp zasilania do 70st(zadana 60st) i pomimo że zadaną na CWU mam 45st to ona i tak się nagrzała do 70st hmm....... Innym problemem jest ciekawa obserwacja,mianowicie gdy chodzi pompa CWU (CO chodzi stale) to temperatura powrotu jest tylko mniejsza o 2st niż zasilania,gdy CWU nie pracuje temp powrotu jest około 10st niższa.Mam wrażenie że gdy zawór 4d mam zamknięty to woda nie krąży po małym obiegu tylko idzie przez obieg CWU. Cytuj
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2012 #2 Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) Mianowicie po przeróbce mojej instalacji zauważyłem że woda w bojlerze ma temp zasilania z pieca nawet gdy pompka CWU nie pracuje. np dzisiaj piec był w podtrzymaniu i podbił temp zasilania do 70st(zadana 60st) i pomimo że zadaną na CWU mam 45st to ona i tak się nagrzała do 70st hmm....... a co przerobiłeś może schemat jak to teraz jest Masz zawór zwrotny na CWU aby nie pociągło grawitacją ? Innym problemem jest ciekawa obserwacja,mianowicie gdy chodzi pompa CWU (CO chodzi stale) to temperatura powrotu jest tylko mniejsza o 2st niż zasilania,gdy CWU nie pracuje temp powrotu jest około 10st niższa.Mam wrażenie że gdy zawór 4d mam zamknięty to woda nie krąży po małym obiegu tylko idzie przez obieg CWU. a zmierz jaka woda CO wychodzi z wężomnicy CWU myślę że o te 2*C mniejsza jak zasilająca ,a równa powrotowi na piecu- pompa daje rade :lol: Edytowane 7 Stycznia 2012 przez mironw Cytuj
visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor #3 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Hej Zmiany jakie zostały wykonane tyczyły się obiegu kotłowego.Teraz na całym obiegu kotłowym jest rura fi40 oraz zawor 4d 5/4 Żadnych zaworów zwrotnych nie ma.Jest tylko jeden kulowy zawór zwrotny na bypassie w CWU Cytuj
Vlad24 Opublikowano 7 Stycznia 2012 #4 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Hej,witam ponownie.Jako że w ciągnącym się wcześniej temacie już nikt mi nie odpowiedział ,pozwoliłem sobie założyć nowy temat miałeś przecież w poprzednim udzieloną odpowiedź i poradę by zlikwidować bypassy na co i cwu, ale najwyraźniej z niej nie skorzystałeś pozdrawiam. Cytuj
visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor #5 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Cześć Vlad,btpassy zostaną zlikwidowane ale dopiero na wiosnę,mój instalator poprawił tylko to co popsuł ;-) za resztę woła kolosalnych sum. Myślisz że zlikwidowanie bypassa z CWU pomoże?? Cytuj
vernal Opublikowano 7 Stycznia 2012 #6 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Witam, Pisałem w tamtym temacie, że Vlad od razu wykazał się niebywałą elastycznością. Przewidział już wtedy Twoje obecne pytania. Powiem tak. Jak instalator sam wymyslił te bypassy, to znaczy, że popsuł i tez powinien naprawić na własny koszt. Co innego jeśli tak było na planie (w co nie bardzo wierzyc mi sie chce). Pozdrawiam. P.S. Za pompami jeszcze zawory zwrotne sprężynowe i tak łatwo nie przeleci. Cytuj
visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor #7 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Podpowiedzcie mi proszę jakimi argumentami mam przemówić do instalatora(naprawdę człowiek ciężki) ponieważ on twierdzi że wszystko jest ok i tak ma być a cały świat się nie zna........ Jeśli zlikwiduję bypass to ja tak rozumuję iż za wiele się nie zmieni,ale ja z zawodu jestem rzeznikiem ;-) Pompa nawet jak nie pracuje to i tak przez nią woda płynie,bypass powoduje chyba tylko jakiś większy opór?? Cytuj
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2012 #8 Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) ...... Jeśli zlikwiduję bypass to ja tak rozumuję iż za wiele się nie zmieni, ale ja z zawodu jestem rzeznikiem ;-) no to masz argument w ręce kaz tak zrobić i już albo INSTALATORA .......... pożegnaj :lol: Pompa nawet jak nie pracuje to i tak przez nią woda płynie,bypass powoduje chyba tylko jakiś większy opór?? poto zawór zwrotny i sprężynka w nim - po wyłączeniu pompy CWU woda nie popłynie i nie podbije temperatury a CAŁY ŚWIAT JUŻ TAK ROBI Edytowane 7 Stycznia 2012 przez mironw Cytuj
vernal Opublikowano 7 Stycznia 2012 #9 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Podpowiedzcie mi proszę jakimi argumentami mam przemówić do instalatora(naprawdę człowiek ciężki) ponieważ on twierdzi że wszystko jest ok i tak ma być a cały świat się nie zna........ Jeśli zlikwiduję bypass to ja tak rozumuję iż za wiele się nie zmieni,ale ja z zawodu jestem rzeznikiem ;-) To akurat nie jest trudne. Osobna pompa na cwu jest po to, żeby sterować ogrzewaniem cwu w nastepujący sposób: 1. Jak pompa chodzi, to cwu ma sie grzac. 2. Jak pompa cwu nie chodzi, to cwu ma się nie grzać. Bypass z zaworem różnicowym wokół pompy jest po to, żeby: 1. Przepuszczać wodę bez zbędnych oporów (jakie daje pompa) w czasie gdy pompa nie chodzi. Założenie takiego bypassa jest więc ewidentnym zepsuciem załozonego sposobu sterowania ogrzewaniem cwu (niweczy punkt 2). Gosć Ci popsuł sterownik! :blink: :lol: Pozdrawiam. Cytuj
orzech1976 Opublikowano 7 Stycznia 2012 #10 Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) Proponuję ci założyć zawory kulowe przed zaworami różnicowymi które odetną ci grawitację wtedy kiedy nie jest potrzebna Ja też tak robiłem bez tych zaworów i był problem z przegrzewaniem się cwu Jeżeli chcesz uzyskać daną temperaturę cwu po prostu zamykasz zawór na obiegu pompy cwu, a zawór na obiegu CO zostawiasz otwarty (to przeważnie w zimę) Latem robisz na odwrót po to żeby grawitacja działała na cwu, a na CO nie (to jest przydatne w trybie letnim, bo w chwili przegrzania pieca np. przy 85 C załącza się pompa od CO i schładza piec (co w trybie letnim jest łatwe do zrobienia (dwa patyki więcej i już się gotuje))) Załączam zdjęcie przykładowe Oczywiście zawory zwrotne za pompami muszą być Edytowane 7 Stycznia 2012 przez orzech1976 Cytuj
visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor #11 Opublikowano 7 Stycznia 2012 To akurat nie jest trudne. Osobna pompa na cwu jest po to, żeby sterować ogrzewaniem cwu w nastepujący sposób: 1. Jak pompa chodzi, to cwu ma sie grzac. 2. Jak pompa cwu nie chodzi, to cwu ma się nie grzać. Bypass z zaworem różnicowym wokół pompy jest po to, żeby: 1. Przepuszczać wodę bez zbędnych oporów (jakie daje pompa) w czasie gdy pompa nie chodzi. Założenie takiego bypassa jest więc ewidentnym zepsuciem załozonego sposobu sterowania ogrzewaniem cwu (niweczy punkt 2). Gosć Ci popsuł sterownik! :blink: :lol: Pozdrawiam. Jesteś wielki ;-) Czyli rozumiem że na obiegu CWU wystarczy mi tylko pompa obiegowa oraz za nią zawór zwrotny sprężynkowy i wszystko powinno chulać ?? Cytuj
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2012 #12 Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) dokładnie o tym piszemy ale to powinien wiedzieć Twój instalator bo za to Cię skasował ,więc niech tak zrobi abyś to TY decydował jaka ma być woda w kranie a nie bajpas :lol: Edytowane 7 Stycznia 2012 przez mironw Cytuj
visser Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor #13 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Jak mi się coś łopatologiczne wytłumaczy to wszystko zaczyna mieć sens ;-) Instalator za całą instalację bez kanalizacji skasował mnie za samą robociznę 15tys PLNów.............i miałem nadzieję że za taką kwotę to powinienem mieć kurcze cud miód malina ;-) No ale już kilka razy się przekonałem że drożej to nie lepiej.......Nawet czytając to forum byłbym gotowy sam się wziązć za przeróbki no ale narzędzi i chęci brak ;-) Myślę że w tym temacie już wszystko zrozumiałem i będę już wiedział co dalej.Z kolejnymi problemami na pewno się zgłoszę do szanownej braci...... Czyli następny etap będzie zlikwidowanie bypassów na CWU i CO oraz zamontowanie zaworów zwrotnych sprężynowych. Ahoj. Cytuj
mironw Opublikowano 7 Stycznia 2012 #14 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Powodzenia i daj znać jak działa po przeróbce Cytuj
focus18 Opublikowano 2 Lutego 2012 #15 Opublikowano 2 Lutego 2012 (edytowane) Witam Pozwole sobie podpiac sie pod ten watek poniewaz mam bardzo podobny problem a nie chce zasmiecac forum. U mnie jest sytuacja podobna - instalacja nowa i od pewnego czasu mialem podejrzenia ze bojler wychladza mi wode z C.O. - Teraz gdy jest zimniej byl problem z osiagnieciem temp na piecu - wiec wylaczylem ogrzewanie CWU i to tylko utwierdzilo mnie w przekonaniu ze CWU zabiera cieplo z CO. Instalacja z zaworem 4d - w krotkim obiegu miedzy kotlem a zaworem - odejscie na naczynie wzbiorcze oraz odejscie na bojler - na powrocie z bojlera jest zamontowany pompka i zawor zwrotny - a co ciekawe - to bojler jest w innym pomieszczeniu i rura zasilajaca idzie po stropie a powrot w podlodze. Obwod na Bojler sie nie zamyka - powrot jest zimny - ale temperatura w bojlerze jest jak dla mnie dosc wysoka - bo ok 40stopni - bez wlaczonej pompki CWU. Dosc ciekawie wyglada tez sytuacja z zaworem 4D bo paradoksalnie bardziej skrecony - powoduje zwiekszanie temp w bojlerze. Tak wiec dosc duzo ciepla trace ogrzewajac bojler. Zastanawiam sie nad zamontowaniem zaworu elektromagnetycznego - ktory wspolpracowalby z pompka - przed modernizacja chcialem jednak podpytac czy jest mozliwosc zablokowania aby CWU nie bylo grzane bez potrzeby (nie interesuja mnie reczne zawory). Edytowane 2 Lutego 2012 przez focus18 Cytuj
jameess Opublikowano 2 Lutego 2012 #16 Opublikowano 2 Lutego 2012 @viser Zrób jak radzą koledzy, baypass za zaworem 4-ro drogowym też bym wyrzucił. Jak cię skasował 15 tys za samą robociznę ( i takie bzdury narobił )no to przepłaciłeś 2 razy. Na drugi raz trzeba się troszkę samemu "naumieć" a nie polegac w 100% na "panu fachowcu" Jesienią ogłądałem nową instalację w domku u kumpla, 220m2, większa część w podłogówce, robocizna 7200 i poprostu cud miód, no nie miłem się do czego przyczepić. A instalacja w kotłowni poprostu cieszyła oko ;) pozdrawiam Jameess Cytuj
Marek Opublikowano 3 Lutego 2012 #17 Opublikowano 3 Lutego 2012 A instalacja w kotłowni poprostu cieszyła oko ;) Jameess postaraj sie o ładne zdjecie , niech inni zobacza na forum jak sie robi , bo dzadko mozna cos ciekawego obejrzec , same partactwa Cytuj
Franek19 Opublikowano 4 Lutego 2012 #18 Opublikowano 4 Lutego 2012 Witam! Pewnie gromy się posypią na moją głowę po tym co powiem-wierzcie mi lub nie ,ale ja w życiu i w praktryce podchodzę do automatyki b.ostrożnie.Nie wsyscy zdają sobie sprawę z tego,że się uzależniają od tych cudów XXI wieku.Nikt nie myśli,że zwykły brak prądu paraliżuje całe życie.Mam na myśli "wypasione kotłownie" uzależnione od energii elektr.. Na wzór samochodów-"ja muszę mieć lepszy bo sąsiad już go ma".Jestem za jak najprostszymi rozwiązaniami tzn.,Preferuję jedną pompę na układ co. i cwu. Tylko zawsze mam prośbę do użytkownika -kończysz palenie to zamknij zawór na powrocie z bojlera,a rano napewno będziesz miał gorącą wodę przed rozpaleniem w kotle.Mnie to nie przeszkadza,że woda z bojlera wraca o tej samej prawie temp. co zasilenie. Wtedy uważam ,że na CW kocioł nie pracuje.Nie należy zapominać,że priorytetem jest ciepła woda. Po prostu ze 140 l. wody robi się ok.300 l. po zmieszaniu.Po za tym jeśli większa temp. w bojlerze tym legionella jest daleko od nas. Tutaj chciałbym zapytać znających się na sprawie: skąd bierze się galaretowata masa np. w spłuczce w WC najbliżej położonej zasilenia (przyłacza,Wodomierza). Mój apel... jak najmniej automatyki.Najprotsze rozwiązania są dalej w cenie. No ale nie każdy musi jeżdzić fiat cc 700.Im Mam np.piec kaflowy i mój problem to aby przeczyścić przewody odprowadzające spaliny.Działa bez prądu-rewelacja no nie????. Każdą krytykę,polemikę,przyjmę pokornie Pozdr. Cytuj
JacekP Opublikowano 28 Maja 2012 #19 Opublikowano 28 Maja 2012 Witam.Mam problem z przegrzewaniem się kotła HEF w okresie letnim,Jeśli nie upuszczę ciepłej wody w ciągu 24g kocioł osiągnie temp krytyczną 95st ,włączy się alarm i piec gaśnie,Zimą jest oki,bo grzeją grzejniki,a teraz przegrzewa.Próbowałem przestawiać czasy podawania i postoju węgla ,ale nic nie pomogło,lub trzeba przestawić coś innego,Czy można coś z tym zrobić,Proszę o podpowiedż i z góry dziękuję. Cytuj
vernal Opublikowano 28 Maja 2012 #20 Opublikowano 28 Maja 2012 Na lato musisz zmienić ustawienia w stanie podtrzymania. Napisz jakie masz obecnie te ustawienia. Cytuj
Hermogenes Opublikowano 28 Maja 2012 #21 Opublikowano 28 Maja 2012 Skoro masz takie małe zapotrzebowanie na cw to może wygasić HEFA na okres letni ,a do grzania cw zagonić energię solarną lub elektryczną .poz Hermogenes Ja grzeję zima -lato przepływówkami i wcale drogo to nie wychodzi. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 29 Maja 2012 #22 Opublikowano 29 Maja 2012 Przy braku podgrzewu c.w.u. należy tylko zadbać aby kocioł nie wygasł a więc przedmuchy tylko po to aby kocioł nie wygasł. Osobiście w swoim kotle zastosowałem opcję w której kocioł pracuje tylko podczas podgrzewu ciepłej wody, wygląda to tak. Kocioł osiągnął temperaturę pracuje pompa c.w.u. wentylator - stop Kocioł poniżej temperatury zadanej wentylator praca - c.w.u. podgrzewana - wentylator włączony Kocioł poniżej temperatury zadanej wentylator praca - c.w.u. niepodgrzewana - wentylator stop Kocioł poniżej temperatury zadanej wentylator praca - c.w.u. z podgrzewu wchodzi w stan stop - wentylator z pracy w stop. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.