Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam i proszę o pomoc. Miałem chytry plan, że uda mi się zrobić instalację w swoim domu samemu ale jak już zacząłem wszystko skręcać nie wiem skąd i dlaczego pojawiły się wątpliwości, czy moja kotłownia zadziała? Skręciłem resztę na "sucho" i zrobiłem zdjęcie. Czy mógłby ktoś rzucić okiem i dać dobrą radę, czy to w ogóle będzie działać. Dodam jeszcze, że dom ok 160m2, instalacja podłogowa ok 60m2, piec KTM 20kW Stilmar ze sterownikiem TANGO C+ z podajnikiem tłokowym, naczynie zbiorcze otwarte 30l, do zasilenia szafek z rozdzielaczami planuję Pex 20. Mam wątpliwości co do średnicy rury pionowej i zaworu kierunkowego. Bardzo proszę o opinie.post-34372-0-95597900-1321730192_thumb.jpg

post-34372-0-73575600-1321730345_thumb.jpg

post-34372-0-79228800-1321730566_thumb.jpg

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Myślę, że po prostu nie będzie rdzewieć. A czy ocynk może mieć negatywny wpływ na pozostałe elementy układu? Myślałem jeszcze o miedzi ale znajomemu rozpuściły się luty na piecem po zagotowaniu i poza tym drogo, dlatego zrezygnowałem. A jak idea samego układu?

Opublikowano

Witam i proszę o pomoc. Miałem chytry plan, że uda mi się zrobić instalację w swoim domu samemu ale jak już zacząłem wszystko skręcać nie wiem skąd i dlaczego pojawiły się wątpliwości, czy moja kotłownia zadziała? Skręciłem resztę na "sucho" i zrobiłem zdjęcie. Czy mógłby ktoś rzucić okiem i dać dobrą radę, czy to w ogóle będzie działać. Dodam jeszcze, że dom ok 160m2, instalacja podłogowa ok 60m2, piec KTM 20kW Stilmar ze sterownikiem TANGO C+ z podajnikiem tłokowym, naczynie zbiorcze otwarte 30l, do zasilenia szafek z rozdzielaczami planuję Pex 20. Mam wątpliwości co do średnicy rury pionowej i zaworu kierunkowego. Bardzo proszę o opinie.post-34372-0-95597900-1321730192_thumb.jpg

Witam!

Do naczynia wzbiorczego dałbym rurę stalową (a jak zagotujesz wodę w kotle?) 1 cal. Do bojlera też stalową lub miedzianą.

I też podobnie jak Sambor uważam, że kształtki do c.o powinny być czarne. Ocynk stosowano do wody pitnej.

Opublikowano

skoro poskrcałeś na sucho to dobrze, oddaj je i kup jak radzi sambor czarne - pożyje dłużej instalacja , naczynie zbiorcze nie na pex-ie , czarna rura albo miedż minimum 1" ,.

Co będzie sterowało zaworem 3D- Ty czy regulator ?

pompe i zestaw podłączył bym tam gdzie chcesz dać ZW ( zbiornik wyrównawczy) , a ZW dać PROSTO W GÓRE I SWOBODNIE BĘDZIE SIĘ ODPOWIETRZAĆ PIEC , pamiętaj o zachowaniu minimalnej wysokości 30cm między ZW a najwyższym punktem instalacji wlczając w to bojler . Powodzenia

Opublikowano

dobrze ze w pore pojawiły sie watpliwosci , bo zaoszczedziłes sobie roboty i dodatkowych kosztów

p.1 po co zawór róznicowy jak instalacja nie zadziała grawitacyjnie ??

p.2 pionowo z kotła powinna isc rura powiedzmy 1 " stalowa do naczynia

od niej odgałezienia i rozprowadzenia na odbiorniki

jak sie zagotuje to para pójdzie prosto do naczynia

na podłogówke pompe i mieszacz bym dał w ktłowni , jest duzo miejsca , w szafce upycha sie w razie koniecznosci

 

usiadz namaluj schemat i mozna jeszcze dyskutowac

Opublikowano

Coś udało mi się naskrobać. Myślę że schemat będzie zrozumiały ale w razie niejasności proszę pytać. Propos rury do naczynia wzbiorczego planowałem ją poprowadzić z trójnika zaraz nad piecem osobą rurą do naczynia ale wyprowadzenie ją na poddasze i podłączenie do niej grzejników uważam za bardziej sensowne.

Opublikowano

Coś udało mi się naskrobać. Myślę że schemat będzie zrozumiały ale w razie niejasności proszę pytać. ,,,,,,,,,,,,,,, wyprowadzenie ją na poddasze i podłączenie do niej grzejników uważam za bardziej sensowne.

[/quote

no to czekamy dalej bo schemat gdzieś zaginoł ]

Opublikowano

To jest filtr przed pompą , bo tak obrócony że nie widac.

Tak. Tam jest filtr tylko tak jak wcześniej pisałem skręciłem to na "sucho" i nie jest po prostu w odpowiedniej pozycji

Opublikowano (edytowane)

Chyba sie udało przesłać schemat.

raczej sie nie udało namalowac i przesłac

 

schemat instalacji to nie wklejanie obrazków , tylko połaczenie symboli graficznych kreskami

do tego MUSI byc namalowany sensownie , inaczej mało kto sie tym bedzie interesował i nie uzyskasz pomocy

jakbys nie wiedział popros zdolniejszego ucznia co sie interesuje elektronika i wymaluje jak nalezy na kartce papieru

 

a wzorów do nasladowania jest na forum dostatek i jeszcze troche

Edytowane przez Marek
Opublikowano

Dla inteligentnego nic trudnego. To raczej kwestia czy chce się pomóc czy po mądrzyć. Nie wiedziałem, że narażę się takim obrazkiem. Bardzo przepraszam. Wstawiłem zdjęcia elementów swojego CO, żeby spersonalizować układ i połączyłem je kreskami symbolizującymi rury tak jak ja to widzę. Chciałem przedstawić idee instalacji a nie wzór rysunku technicznego. Sporo się już dowiedziałem na tym forum ale nurtuje mnie jeszcze sprawa zaworu trójdrogowego, czy na pewno ręczne sterowanie zaworem i czy montować go przed czy za pompą obiegową. Drugie pytanie to dlaczego nie stosuje się kształtek ocynkowanych, nie bo nie, czy ma to jakieś uzasadnienie. Trzy, to czy średnica zaworu różnicowego (1cal) nie jest za mała czy może zastosować zawór 2calowy i zredukować średnicę za pompką. Cztery, czy mieszacz od podłogówki zasilać od zaworu termostatycznego. Proszę życzliwych o pomoc.

Opublikowano

Dla inteligentnego nic trudnego.

z tym stwierdzeniem sie zgadzam , namaluje schemat i bedzie wiedział jak wykonać instalacje

wszyscy poprzednicy nie byli zachwyceni pokazanym dziełem , wiec jasnym jest ze trzeba to zmienic i zaczac od pocztku ,namalowac schemat - bo obrazki to raczej wszyscy widzieli , przedstawic swoja nowa koncepcje do dalszej dyskusji

to by było na tyle

Opublikowano

zmień na jpeg a i inni będą zadowoleni - go ja nie posiadam monitora 32" aby cały schemat się zmieścił

Opublikowano

nurtuje mnie jeszcze sprawa zaworu trójdrogowego, czy na pewno ręczne sterowanie zaworem i czy montować go przed czy za pompą obiegową

Za pompą - funkcja rozdzielania, czyli część wody wraca do kotła i podgrzewa powrót. Jednocześnie im bardziej skręcony 3D, tym mniejszy przepływ na instalacji. Pytanie czy starczy go do obsługi wszystlich grzejników i podłogówki.

Przed pompą - funkcja mieszania, czyli nie podgrzewasz powrotu, ale możesz ustawić dowolną teperaturę na układzie, utrzymując jednocześnie stałą (wysoką) temperaturę na kotle. Tu przepływ na układzie jest stały i równy wydajności pompy.

 

Na twoim schemacie masz wersję pierwszą i tyle co na kotle, tyle pójdzie na grzejniki. Osobiście doradzam 3D przed pompą.

 

Drugie pytanie to dlaczego nie stosuje się kształtek ocynkowanych, nie bo nie, czy ma to jakieś uzasadnienie.

No właśnie. Naukowo udowodniono, że ocynk w wysokich temperaturach traci swoje właściwości antykorozyjne, czyli niczym nie różni się od kształtek czarnych. Jest przy tym droższy. W temp ok. 60 sC z warstwy ocynku robi się podobno galaretowata powłoka, która może się odrywać i powędrować dalej na istalację (czytaj zatykać to i tamto). Wielu z tu obecnych na forum dowodzi też (nie ujawniając dowodów), że ocynk reagując chemicznie ze stalą, miedzią i aluminium, wydatnie przyspiesza korozję układu. Ile z tego jest prawdą nie wiem do dziś, bo u mnie na instalacji wszystkie kształtki są ocynkowane i (odpukać) od 15 lat nic się nie dzieje.

 

Trzy, to czy średnica zaworu różnicowego (1cal) nie jest za mała czy może zastosować zawór 2calowy i zredukować średnicę za pompką.

Zamiast zastanawiać się nad rozmiarem ZR, zastanów się po co go wogóle tu pakujesz. Żaden grzejnik podpięty z rozdzielaczy na PEX-ach na grawitacji nie zagrzeje.

 

 

Cztery, czy mieszacz od podłogówki zasilać od zaworu termostatycznego. Proszę życzliwych o pomoc.

Tego nie rozumiem, od jakiego zaworu termostatycznego? Chodziło ci może o "czy rozdzielacz od podłogówki..."?

 

 

Schemat.

Na drodze do naczynia nie może być zaworu 3D. Zaworu różnicowego generalnie też. Ten termometr za 3D to po co? Będzie pokazywał to samo co na kotle. Chyba, że 3D będzie przed pompą.

 

Ile tej podłogówki będzie? Na jednej pompie możesz mieć problem, chyba że to będzie gotowy zestaw z własną pompą, wtedy jednak trzeba by taki zestaw wpiąć w kocioł przed pompę CO.

 

Jak coś pominąłem, inni dopowiedzą.

Opublikowano

Wreszcie konkretna odpowiedź. Dziękuję. Nawiązując do tematu wydedukowałem wcześniej że zawór 3D musi być na powrocie bo inaczej mogę zamknąć sobie w tym układzie naczynie zbiorcze. Pytanie tylko czy wpiąć go przed powrotami czy za powrotami przy samym wejściu do pieca i czy zaworem 3D o średnicy 1cal za nadto nie zdławię powrotu. Rozumiem że wpięcie zaworu 3D przed pompą będzie powodować to że woda będzie krążyć grawitacyjnie? Poza tym moja podłogówka będzie ogrzewać podłogę na ok. 65m2 na 6 obwodach. Mieszacz do podłogówki jest wyposażony w pompkę i widać go na zdjęciu, na wcześniej zamieszczonym schemacie, tym który się nikomu nie podobał. Podłączenie podłogówki przed pompką obiegową CO uważam za sensowne o ile pompka mieszacza podłogówki będzie w stanie pobrać wodę z układu, tym bardziej że skrzynka z mieszaczem podłogówki jest na poziomie posadzki pomieszczenia w którym stoi piec. Pisząc o zaworze termostatycznym miałem na myśli sterowanie zaworem 3D. Wstawiając zawór różnicowy myślałem bardziej o bezpieczeństwie niż o grawitacyjnym układzie. Czy moje myślenie jest chodź trochę trafione?

Opublikowano

Przesyłam jeszcze 2 warianty. w drugim wariancie przestawiłem zawór 3D tak żeby za bardzo nie dławił przepływu, ale nie wiem czy dobry jest mój tok myślenia.

post-34372-0-25809200-1322034530_thumb.jpg

post-34372-0-04559800-1322034532_thumb.jpg

Opublikowano (edytowane)

Zawór 3D chciałbym wstawić dla podniesienia temperatury na powrocie i ewentualnemu zdławieniu instalacji grzejników w okresach przejściowych. Mam jeszcze wątpliwość czy przy naczyniu zamontowanym na rurze pionowej od pieca pompka nie będzie w stanie pchać wody w grzejniki tylko w naczynie? Rura ma być 1cal a odejścia do skrzynek rozdzielających 20mm od skrzynek do grzejników 16mm. Mam wrażenie, że pompie najłatwiej będzie pchać w tą 1cal do naczynia zbiorczego. Nasunęło mi się właśnie pytanie czy można by było zastosować układ zamknięty z naczyniem przeponowym?

 

W zasadzie to zdurniałem. Może podeśle mi ktoś coś sensownego i sprawdzonego.

Edytowane przez MarekCH
Opublikowano (edytowane)

Naczynie podłącz bezpośrednio z kotła przed pompą i jakimikolwiek zaworami rura 1' czarna lub 28 Cu.

Edytowane przez Kadafi
Opublikowano

Oba schematy złe. Co chcesz osiągnąć montując 3D?

Nie mam laptopa pod ręką i napiszę więcej wieczorem. Chyba, że inni wcześniej ci pomogą.

Możesz rozwinąć, dlaczego złe?

Opublikowano

Spójrz na kierunki przepływu:

 

post-18583-0-27973000-1322239402_thumb.jpg

 

1. Zaworu 3D na powrocie tak nie można montować. Dławisz tylko przepływ a temperatury powrotu nie podnosisz.

2. De facto 3D jest "przed pompą" , a nawet dwoma. Skręcanie 3D przekieruje (podmiesza) wodę wracającą z instalacji obniżając temperaturę na pompach CO i CWU.

 

Zawór 3D chciałbym wstawić dla podniesienia temperatury na powrocie i ewentualnemu zdławieniu instalacji grzejników w okresach przejściowych.

Przy zastosowaniu 3D to niemożliwe. Warunki te spełnia 4D.

 

Jeżeli założyć, że priorytetem jest podniesienie temp powrotu, a wykorzystać trzeba posiadany przez ciebie 3D, to twój schemat powinien wyglądać tak:

 

post-18583-0-73829900-1322241191_thumb.jpg

Zaworem 3D rozdzielasz to, co podaje pompa. Część kierowana jest na powrót kotła, część na grzejniki. Jest to regulacja ilościowa, czyli wydajność grzejników regulowana jest ograniczaniem przepływającego przez nie czynnika. NIE ZMIENIA SIĘ TEMPERATURA TEGO CZYNNIKA! To co na kotle, to na grzejniku. Zwiększy się tylko różnica temp góra/dół grzejnika, co jest pochodną spowolnionego przepływu.

 

Powinieneś zastanowić się nad zakupem zaworu 4D (może wymiana?). Schematów i metod podpięcia tego zaworu jest na forum na pęczki.

Ewentualnie posiadany 3D podepnij wg metody jakościowej, co wyglądałoby tak:

 

post-18583-0-42487700-1322242039_thumb.jpg

Pompa CO za 3D, który do podmieszanie korzysta z powrotu grzejnikowego (tylko!). Dzięki temu można dowalnie zmniejszyć temperaturę czynnika podawanego na grzejniki, nie zmniejszając wielkości przepływu przez grzejniki. Efekt? Grzejniki są zawsze równomiernie rozgrzane po całości ale na niższej teperaturze.

 

To tak w skrócie. Wybór po twojej stronie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.