Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Bypass


robogaz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Prosze o podanie prawidłowej temperatury powrotu jeżeli na piecu jest np.65*C

Mam zamontowany zawór 4d z pełnym sterowaniem i temperatura powrotu zawsze jest ok. 10*C niższa

Chyba że piec dlugo stoi to wtedy temperatura się wyrównuje ale w chwili gdy jest duze zapotrzebowanie to schodzi nawet do 45*C

Dlatego chce wstawić dodatkowa pompe tzw.bypass sterowany ze sterownika niezależnie podczas pracy np tylko o 5 *C mniej.Lub według pomysłu aby napisać program.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Prosze o podanie prawidłowej temperatury powrotu jeżeli na piecu jest np.65*C

Mam zamontowany zawór 4d z pełnym sterowaniem i temperatura powrotu zawsze jest ok. 10*C niższa

Chyba że piec dlugo stoi to wtedy temperatura się wyrównuje ale w chwili gdy jest duze zapotrzebowanie to schodzi nawet do 45*C

Dlatego chce wstawić dodatkowa pompe tzw.bypass sterowany ze sterownika niezależnie podczas pracy np tylko o 5 *C mniej.Lub według pomysłu aby napisać program.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Witam,

 

Jak zapewne wiesz, liczy się sama budowa obwodu kotłowego - przekroje, krótkość i zakręty.

Osobiście nie myślałbym o innych usprawnieniach dopóki nie byłbym pewny na 100%, że zrobiłem wszystko co możliwe w tej materii.

Nagroda jest duża - będzie działać ok.

 

Natomiast spadek temp. powrotu przy duzym zapotrzebowaniu jest jak najbardziej normalny.

Przykładowo jak się zawór otworzy na maxa, to nie ma bola - musi być na powrocie dokładnie taka sama temperatura jak z grzejników, czyli stosunkowo niska.

Na to normalne zjawisko wymyślono "ochronę powrotu" i to moim skromnym zdaniem zupełnie wystarczy.

Dopisałbym to do algorytmu sterowania zaworem 4D (jeżeli Temp-powrot<ochrona-powrót to zamknij zawór).

Potrzebny dodatkowy czujnik (Temp-powrot) oraz zmienna (ochrona=-powrot).

 

Jeżeli instalacja jest wykonana w miarę poprawnie, to procedura ta będzie działać sporadycznie.

 

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Prosze o podanie prawidłowej temperatury powrotu jeżeli na piecu jest np.65*C

Mam zamontowany zawór 4d z pełnym sterowaniem i temperatura powrotu zawsze jest ok. 10*C niższa

Chyba że piec dlugo stoi to wtedy temperatura się wyrównuje ale w chwili gdy jest duze zapotrzebowanie to schodzi nawet do 45*C

Dlatego chce wstawić dodatkowa pompe tzw.bypass sterowany ze sterownika niezależnie podczas pracy np tylko o 5 *C mniej.Lub według pomysłu aby napisać program.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

Witam

Można wykonać obieg pompy wstawionej pomiędzy wyjściem i wejściem koła, sterowanej czujnikiem temperatury na powrocie - u mnie to działa, użyłem pompki cyrkulacyjnej od CWU, wstawionej pomiędzy trójnikami wy i we kotła - nawet działa.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jak zapewne wiesz, liczy się sama budowa obwodu kotłowego - przekroje, krótkość i zakręty.

Osobiście nie myślałbym o innych usprawnieniach dopóki nie byłbym pewny na 100%, że zrobiłem wszystko co możliwe w tej materii.

Nagroda jest duża - będzie działać ok.

 

Natomiast spadek temp. powrotu przy duzym zapotrzebowaniu jest jak najbardziej normalny.

Przykładowo jak się zawór otworzy na maxa, to nie ma bola - musi być na powrocie dokładnie taka sama temperatura jak z grzejników, czyli stosunkowo niska.

Na to normalne zjawisko wymyślono "ochronę powrotu" i to moim skromnym zdaniem zupełnie wystarczy.

Dopisałbym to do algorytmu sterowania zaworem 4D (jeżeli Temp-powrot<ochrona-powrót to zamknij zawór).

Potrzebny dodatkowy czujnik (Temp-powrot) oraz zmienna (ochrona=-powrot).

 

Jeżeli instalacja jest wykonana w miarę poprawnie, to procedura ta będzie działać sporadycznie.

 

 

Pozdrawiam.

 

Chodzi o to aby kocioł praktycznie cały czas miał prawie jednakową temperature na dole jak i góry co za tym idzie pracuje mniej i rzadziej

O instalacje wykonanie i przekroje się nie martwie poniewaz jest wszystko co powinno w danym miejscu być.

Ja sie nie martwie specjalnie zywotnościa kotła tylko chce doprowadzic do utrzymania w miare jednakowej temperatury w całym kotle i dlatego pytam o opinie.

Dopisywać do programu nie ma najmniejszego sęsu ponieważ juz to przerabiałem i wtedy zawór pilnuje powrotu a nie zasilania na dom.

To tak działa jak np. wyłączenie pokojówką pompy co.A póżniej dogrzewa 2x tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to aby kocioł praktycznie cały czas miał prawie jednakową temperature na dole jak i góry co za tym idzie pracuje mniej i rzadziej

Czyli rozumiem, że chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa.

Ta temp. powrotna nic do tego nie ma.

Na dom i tak potrzebujesz tyle samo energii, czy masz pompę czy nie, a więc kocioł nie spali mniej paliwa tylko dlatego, że mu zamieszasz wodę dodatkowo.

Nawet jeszcze więcej paliwa zużyjesz niż bez mieszania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy dużych mocach może mieć wyższą sprawność jak zwiększy przepływ przez kocioł.

w górnych częściach wymiennika uzyska dzięki temu o kilka stopni niższą temperaturę wody i o jakiś tam % lepszą przez to wymianę ciepła.

 

 

Choć nie wydaje mi się to uzasadnione ekonomicznie z uwagi na zużyty na ten cel prąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumie że według was mieć to w d.... i zostawić bez przeróbek.?

Witam,

 

Wg mnie należy skupić się na porządnym obwodzie kotłowym - uzyskać taki efekt jaki osiągnął Vlad (czyli, że grawitacja ma tam maksymalnie dobre warunki). Piszę o tym, bo nie wiem jak masz to zrobione.

Wydaje mi się to jedyny konieczny warunek, a potem niech natura robi swoje.

Oczywiście dla mocno niezrównoważonych układów (nagłe obciążenia) ochrona powrotu wydaje się być potrzebna.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko my pisząc o grawitacji mamy na myśli obieg kotłowy czyli kocioł - 4d - kocioł, i tam powinien być możliwie duży obieg grawitacyjny.

Te temperatury które podajesz wskazują raczej, że grawitacja faktycznie nie działa. Zrób prosty test ustaw zawór w połowie otwarty i zobacz jaka jest różnica temperatur przed zaworem 4d na powrocie z instalacji i na powrocie kotła. Pokaże ci to o ile 4d podgrzewa ci powrót. Jak się okaże że nie podgrzewa, to albo pompa, albo przeróbka, albo zamiast 4d wystarczył by 3d i nie zawracać sobie głowy ochroną powrotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mistrzem nie jestem w hydraulice instalacje robiłem sam. Nie mam z nią zadnego problemu.Obieg kotłowy tak jak piszesz to oczywiście u mnie jest idealny i po uchyleniu zaworu 4d na połowe mam na powrocie taką sam jak na zasilaniu.Różnica to jest jakieś2-3*C.

Ale mnie bardziej chodziło o to jak jest zapotrzebowanie na ciepło i róznica jest spora wtedy bypass miałby zadanie na podstawie czujnika wyrównac powrót do zadanej mu temp.bez kolizji z zaworem 4d.

Myślałem nad wstawieniem dodatkowego 3d i ustawieniu niezaleznego obiegu bez pompy.

Narazie muszę wymienic zawór termostatyczny na CWU esbe bo nie pracuje jak należy.Chyba coś z termostatem.

Będe też rezygnował z sondy a chce założyć czujnik tlenu z analizatora spalin powinien działac perfekcyjnie ale trzeba zrobic pewną przebudowe przepływu spalin z pieca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) no to albo ja mam problem z czytaniem, albo ty z pisaniem, bo dopiero w 14 poscie zrozumiałem o co ci chodzi z tym bypassem.

Moim zdaniem na stałe to tam może tylko czujnik temperatury zostać i tak jak w ecoalu na jego podstawie kombinować ze sterowaniem powietrzem pierwotnym i wtórnym, sondy i czujniki, do tego rutki - filtry i tak wszystko prędzej czy później się zatka i wyzionie ducha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... liczy się sama budowa obwodu kotłowego - przekroje, krótkość i zakręty....

 

Zgadza się, jako przykład załączam rysunek optymalnego miejsca montażu zaworu 4D.

Przekroje rur obiegu kotłowego należy wykonać o takiej średnicy jakie kocioł posiada przyłącza.

Każdy załom lub zwężenie utrudnia grawitację co skutkuje mniejszą temperaturą powrotu.

Przyłącza zaworu 4D także nie mogą być mniejsze niż te na kotle. Większa moc kotła wymusza stosowanie zaworu o dużych Kvs.

 

U mnie różnica między zasilaniem i powrotem podczas pracy gdzie zawór jest przez automatykę kotła ustawiony na 1/2 wynosi około 10-15 stopni.

Sterownik pogodowy rozgrzewa kocioł do 50-60 stopni a powrót oscyluje w granicach 40-50.

Najprostszym obiegiem kotłowym jest pompa ładująca CWU. Gdy ona się załączy to różnica wynosi niespełna 5 stopni.

Myślałem by zamiast zaworu 4D wstawić 3D i na stałe włączyć pompę ładującą CWU ale wtedy nie mamy kontroli temperatury ciepłej wody użytkowej, ponieważ zbiornik będzie nagrzewany do temperatury kotła. Dochodzą straty ciepła traconego na zbiorniku, ponieważ nie ma 100 % izolacji. Instalując dodatkową pompę obiegu kotłowego eliminujemy powyższy problem. Koszt prądu przy pompie ustawionej na 15 W jest niewielki i licząc 50 groszy za 1 kW wychodzi 5,40 zł miesięcznie.

post-2387-0-85255800-1310403493_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za lekcje ale ja wiem gdzie ma być zawór i w jaki sposób ma byc zasilany.

Natomiast ani troszke nie interesuje mnie obieg grawitacyjny np.2 cale jaki jest na przyłączach bo obieg idealny jest już na miedzi 28 i jest wystarczająca.

Jezeli chodzi o kntrole CWU to jest takie urządzenie jak zawór mieszający ESBE 30-65*C i nie trzeba się parzyc

Następnie u mnie kocioł ma 100% izolacji sam ją wykonałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... obieg grawitacyjny idealny jest już na miedzi 28 i jest wystarczająca...

Jezeli chodzi o kntrole CWU to jest takie urządzenie jak zawór mieszający ESBE 30-65*C i nie trzeba się parzyc

Następnie u mnie kocioł ma 100% izolacji sam ją wykonałem.

 

Grawitacja na obiegu kotłowym zadziała i na miedzi 22 ale powrót będzie niedogrzany o czym nie raz jest mowa na tym forum.

"Naukowo" mówiąc ilość problemów z niedogrzaniem powrotu kotła jest odwrotnie proporcjonalna do średnicy rur i zaworu 4D :)

 

100 % izolacji na zbiorniku nie oznacza, że energia cieplna z wewnątrz nie "ucieka" na zewnątrz. Gdyby tak się nie działo to zagrzana i nie pobierana woda ze zbiornika temperaturę zadaną utrzymywała by w nieskończoność. Jest to możliwe pod warunkiem, że temperatura otoczenia nie jest niższa niż temperatura wody w zbiorniku ;) Czym większa temperatura CWU tym większe utraty ciepła przez zbiornik. Z tego powodu na wymiennikach CWU podłączonych do ciepłowni miejskiej utrzymuje się temperaturę około 50 stopni. Użytkownicy indywidualni mogą sobie na taką rozrzutność pozwolić we własnym gospodarstwie ale w skali miejskiej strata ta liczona jest w giga dżulach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli uważasz ze powrót jest nie dogrzany na obiegu kotłowym na 28 przed zaworem 4d to nie będe Cię przekonywał tylko zapraszam abyś się przekonał bo to jest jedyny sposób. :D

Nie musisz mnie przekonywać, ponieważ przed poprzednim sezonem grzewczym wymieniałem u siebie rury na obiegu kotłowym by zwiększyć temp. powrotu kotła. Przy kotle o mocy 28 kW rurach miedzianych 35 i zaworze DN32 miałem niedogrzany powrót, który wynosił mniej niż 40 stopni w wyniku czego sterownik Recalart 3000D stale zamykał zawór by podgrzać powrót i następowało to bardzo powoli przy okazji wystudzając obieg CO. Wymiana rur i zaworu na 6/4'" pomogła.

 

Nie rozumiem natomiast tego:

Jeżeli uważasz ze powrót jest nie dogrzany na obiegu kotłowym na 28 przed zaworem 4d to ...

Powrót do kotła jest za zaworem 4D a z powyższego wynika, że pomyliłeś go z wyjściem kotła ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz mnie przekonywać, ponieważ przed poprzednim sezonem grzewczym wymieniałem u siebie rury na obiegu kotłowym by zwiększyć temp. powrotu kotła. Przy kotle o mocy 28 kW rurach miedzianych 35 i zaworze DN32 miałem niedogrzany powrót, który wynosił mniej niż 40 stopni w wyniku czego sterownik Recalart 3000D stale zamykał zawór by podgrzać powrót i następowało to bardzo powoli przy okazji wystudzając obieg CO. Wymiana rur i zaworu na 6/4'" pomogła.

 

Nie rozumiem natomiast tego:

 

Powrót do kotła jest za zaworem 4D a z powyższego wynika, że pomyliłeś go z wyjściem kotła ...

 

Mysle ze to wyjaśni czy tak jest dobrze.

post-21309-0-09756400-1310496142_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli u CIebie działa na Cu28 to pogratulować widocznie masz nadmiarowy kocioł.

Tak jak pisałem wcześniej u mnie na kotle 28 kW i zaworze 32 (rury Cu35) miałem niedogrzany powrót i dopiero wymiana na DN40 i rury 40 rozwiązała problem. Niewielka różnica a pomogła.

Cześć,

Ciekawe co pomogło - zawór czy rurki...

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez vernal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.