Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie. Jestem raczej nowy na tym forum, lecz potrzebuje waszej opinii. Mianowicie noszę się z zamiarem budowy kotła który w sposób skuteczny ogrzałby mieszkanie o pow. 80m2 z 50% zapasem (planuje rozbudowę do 120m2) a obecny nowy kocioł sławex KWK 13kW nie spełnia moich oczekiwań bo: 1. opalam głównie drewnem,trocinami i węglem brunatnym 2. ma zbyt krótką/małą komorę spalania 3. zbyt wąska kotłownia utrudnia prawidłowe czyszczenie kotła. i wiele innych sad.gif . Dlaczego kupiłem kocioł który nie spełnia moich wymagań? miałem awarię kotła Camino wzeszłej zimy (swoją drogą służył od 87' smile.gif ) i ten był jedynym z tanich kotłów które były na stanie w pobliskich składach bud. Czyli nieprzemyślany zakup pod wpływem emocji wink.gif OK ale do rzeczy myślałem nad zbudowaniem czegoś takiego (obrazka już brak, ADMIN) Tylko z moich obliczeń wyszło ze powierzchnia wymiennika badzie miała 2,16m2 a ja przecież nie chcę produkować pary tylko zmniejszyć zużycie paliwa i dostosować/zbudować kocioł do mojej kotłowni. Jakiej grubości stali użyć? myślałem nad 5-6 mm wewnątrz i 4mm z zewnątrz.. Cz mogę to pospawać inverterem MMA czy musi być TIG? Jak dotąd rury w kotłowni (czarne bez szwa) spawałem przy użyciu elektrod SUPERINOX 360L i nie mam zastrzeżeń. Proszę was o opinię nawet tą krytyczną

 

Ps. Jeżeli post jest w nieodpowiednim miejscu to proszę o przeniesienie

post-13940-0-48109800-1296311063_thumb.png

Opublikowano

witam

Z schematu kotła jaki przedstawiłeś wynika że miałby to być kocioł dolnego spalania ,jeśli tak to w pionie raczej nie powinno być tych rurek a raczej płaski panel jako przegroda wewnątrz wyłożona szamotem przynajmniej do połowy tam też doprowadzone powietrze wtórne wtedy jest szansa na prawidłowe spalanie . a tak to te rurki z wodą spowodują przerwanie procesu spalania pewnie szybko wszystko się zaklei sadzą . zobacz kotły arcisz to są kotły głównie na drewno i odpady drzewne tam jest takie rozwiązanie poziomy wymiennik na rurkach jest ok choc pewnie trzeba będzie go często czyścić .

pozdrawiam

Opublikowano

Po twoim poście przemyślałem kilka spraw i poprawiłem co nieco w tym kociołku. Zastosowałem też mniejszą liczbę płomieniówek poziomych o większej średnicy. Mam dostęp do żarobetonu używanego w przemysłowych kotłach i tak sobie myślę czy można by go użyć do zrobienia czegoś w rodzaju palnika
Poprawiony rysunek :
Brak obrazka.

post-13940-0-13790600-1296330724_thumb.png

Opublikowano

Mam tak samo zrobiony, a następnie przerobiony piec jak opisuje Tim123. Najważniejszy jest szamot, który przez doprowadzenie powietrza wtórnego, powoduje dopalanie się gazów powstałych ze zgazowania węgla. Rozwiązania najprostsze zazwyczaj są najlepsze. :D

Opublikowano

witam

po tych poprawkach to ma sens podobnie jest rozwiązany kocioł zębiec jest taki temat na forum z fotkami Zębiec kwkd22 bez tajemnic możesz zobaczyć jak tam rozwiązany jest wymiennik podobno skutecznie odbiera ciepło ze spalin słabo w tym kotle rozwiązane jest podawanie powietrza wtórnego i nie ma szamotu . wykonanie palnika jak najbardziej wskazane można by wtedy uzyskać spalanie bezdymne najlepiej było by aby można było regulować ilość powietrza wtórnego takie rozwiązanie ma kocioł irlech z wolsztyna powietrze wtórne reguluje się tak aby z komina wylatywały tylko niewidoczne spaliny jest na ich stronie filmik z pracy tego kotła

pozdrawiam

Opublikowano

Czyli tak zostawię (bynajmniej na razie) zmniejszyła sie tez pow. wymiany ciepła z 2,19 do 1m2 co mnie usatysfakcjonowało. Co prawda jestem na etapie zakupu materiałów ale zastanawiam się jak rozwiązać podawanie powietrza :D mechanicznie poprzez dmuchawę i sterownik (mój typ) czy przez miarkownik ciągu, i co z powietrzem wtórnym, jak te sprawę rozwiązać?

kolejne pytanie brzmi czy uda się zbudować ten kocioł w granicach 2000 zł czy za szamotem warto stosować 6mm blachę czy może dać 4mm a 6-tkę tylko w miejscach kontaktu z płomieniem?

Same płomieniówki już mam 5/4" i/lub 6/4' o grubości ścianek 5mm (łatwo o nie nie było )

Jak poprowadzić kanały powietrza zasilającego gdybym np zdecydował się na ruszt/palnik żarobetonowy (coś jak szamot wytrzymuje do 1100-1300st.C) ?

Jutro w miarę wolnego czasu podrzucę jakiś rysunek palnika pod waszą ocenę

Opublikowano

Witam ponownie. Jest ktoś kto tak jak tim123 mógłby wypowiedzieć się i udzielić ew. rad. Najbardziej nurtuje mnie to czy spawy wykonane elektrycznie/elektrodą będą stanowiły jakiś problem? Spawać umiem lecz mam tylko inwerter MMA myślałem nad użyciem dwóch typów elektrod kwasowe od strony wody i kotłowe od wewnątrz kotła punktowo. Jeszcze jedno Jakiej stali użyć Blachy czarnej St 6 czy musi koniecznie być żaroodporna np: H25T? Osobiście ze względu na dostępność chciałem użyć czarnej 5-6mm (wszak większość kotła będzie zabudowana szamotem) Jak myślicie da rade to pociągnąć 3 sezony (tyle mi wystarczy ponieważ wraz z ojcem planujemy zbudowanie 2 kotłów na biomasę: zrębki wierzby energetycznej i owies. Mamy pole i łąkę obsadzoną wierzbą) Proszę was o jakieś porady

Opublikowano

przemysław2ar

Może tak?

post-3814-0-12266400-1296468226_thumb.png

 

Stal może być czarna (nie jestem specjalistą, ale widziałem taka opinię). Poza tym łatwiej się ją spawa.

Ale o tym może wypowie się jakiś spawacz lub konstruktor.

 

Szamot na bocznych ścianach ma uzasadnienie do wysokości prześwitu pod wymiennikiem - wyżej już nie.

Ruszt skośny - w miejscu pod nim opał i tak zwykle się nie dopala. Dobrze byłoby go na dole połączyć z rusztem poziomym - tak aby ruszały sie oba - dzieki temu opał będzie się zsuwał (mniejsze ryzyko zawieszenia opału w komorze paleniska) - o ile wogóle planujesz zrobienie rusztu ruchomego.

Opublikowano

Szamotem mam zamiar wyłożyć całą komorę zasypową aby nie zbierała się smoła w jej wnętrzu. Co do rusztu ruchomego to jeszcze nie mam koncepcji jak go wykonać choć zakładam że będzie konieczne jego wykonanie. Mam zamiar wykonać palnik z żarobetonu coś takiego jak na załączniku. Co do dostarczania powietrza myślałem nad dmuchawą że względu ma komin, mam dwa kanały dymowe 14x14 + 14x14 wentylacyjny, a wys. ok 8m. Poważnie dałeś mi do myślenia z tym rusztem skośnym może coś jeszcze wymyśle.

post-13940-0-80904000-1296475782_thumb.png

Opublikowano

Jeśli masz inverter to bez problemu pospawasz elektrodami zasadowymi EB150. Jeśli ma to być kocioł na 3 lata to wystarczy Ci blacha czarna 4mm. Rób szczelinę miedzy spawanymi elementami na ok 2mm dla lepszego przetopu i nie zapomnij o oczyszczeniu szlifierką miejsc spawu przed spawaniem.Nie spiesz się tylko z zaczynaniem nowej elektrody do czasu aż przeszlifujesz zakończenie starej. Szkoda później kocioł rozcinać i zaspawywać przecieki. Blachę 4mm spawasz na raz, 6mm fazujesz i na dwa razy. No ale skoro umiesz spawać to takie rzeczy powinieneś wiedzieć.

Elektrody kwasowe za drogie szkoda kasy, rutylowe - mogą być ale zdecydowanie polecam zasadowe.

Co do kosztów budowy kotła to powinieneś się zmieścić w 1500 zł.

 

Swoją drogą to jak miałbym robić kocioł na 3 lata to bezsens. Przechodziłem to, roboty masę, czasu też zmarnujesz trochę. Taniej wyjdzie kupić używany za 500-600 zeta i jakoś palić, a międzyczasie budować ten na biomasę i na nim skupić całą swoją uwagę.

Jeśli jednak zdecydujesz się na budowę kotła to zrób płaszcz wewnętrzny z blachy 6mm a zewnętrzny 4mm. Może będzie musiał służyć dłużej niż 3 lata kto to wie?

Roboty praktycznie tyle samo, koszty niewiele większe.

Opublikowano

Smolenie zmniejsza się poprzez podanie odrobiny powietrza przez drzwiczki zasypowe (zaznaczyłem to na moim rysunku).

 

Skomplikowany ten palnik. Nie łatwiej byłoby wykonać go z cegieł/płytek szamotowych? Byłoby łatwo wprowadzać poprawki.

Jeśli rysunek zachowuje proporcje to obawiam się, że przelot palnika będzie za mały - będzie się zapopielał (albo zatykał żużlem - to większy problem).

 

Wlot do palnika powinien być wyżej (kilka cm) niż poziom rusztu (też to narysowałem).

 

Przejrzyj temat o kotle junkers supraclas - on ma ruszt skośny. Ma też fajnie zrobiony ruszt ruchomy (taki "kiwający się").

 

Czym będziesz palił - drewnem czy węglem?

Dla drewna ruszt ruchomy nie jest konieczny.

 

edit: ramzeus dobrze pisze.

Zajrzyj do tego wątku o junkersie - jest kocioł na sprzedaż. Cena chyba 1.500 zł

Opublikowano

Kocioł będzie mi służył min. 3 lata do czasu zbiorów / ścinki wierzby, a jeżeli dobrze będzie się w nim paliło zrębkami wierzby to nie wykluczam jego pozostanie. Teraz jednak opalał będę jak chyba wcześniej wspomniałem drewnem i jego pochodnymi. Z spawaniem to zapewne sobie poradzę (monter konstr. stal / zbrojarz betoniarz więc te tematy przerabiam na co dzień ) raczej martwiła mnie jakość stali czarnej ale powinna dać radę. Ten palnik z rys. nie trzyma wymiarów robiłem to na szybko taki koncept plan :) Obecnego kotła jaki mam w nijaki sposób nie da się przerobić, to jakaś masówka / szmelc wiec chcę zbudować nowy "dolniaka" a gotowego za te pieniądze nie kupię, poza tym jak to w życiu zwykle bywa i tak trzeba by było coś poprawić :) teraz pozostaje mi z wymiarować rysunki i zakup blach i szamotu. Z wstępnych obliczeń wychodzi mi 2 arkusze blachy 5mm 1x2m, 1 arkusz blachy 0,6mm, 4 płyty wełny min.,ok 18 cegieł szamotowych gr. 3cm

 

Ps. Jaką odległość blach utrzymywać w płaszczu wodnym myślałem nad 3cm w grodziach pionowych i 5cm w górnej części kotła wyszło by ok 43l poj. wody.

 

Bardzo dziękuje o wasze porady i proszę o więcej, bo co dwie głowy to nie jedna :)

Opublikowano

Witam i przepraszam za post pod postem :) Po długiej zabawie w Paincie wyklarowało się moje nowe dziecko myślę że za ok. miesiąc / półtora będę mógł się pochwalić co pospawałem i dodawał będę fotki w trakcie prac. Po wysłuchaniu waszych opinii ostateczny kształt będzie taki:

post-13940-0-50342000-1296512003_thumb.png

Opublikowano

Czy do tak skonstruowanego palnika nie będzie wpadał węgiel zapychając go? Zapoznaj się ze schematami kotów IRLEH Plus i Dakon DOR. Ten pierwszy głównie do drewna, ale podobno skutecznie i efektywnie można spalać w nim również węgiel, choć z instrukcji wynika, że wyłącznie w proporcjach 1:1. W każdym razie w ciekawy sposób dostarczony i regulowany jest dopływ powietrza wtórnego. Protoplastą był FEX Plus z huty ferrum. Dziwne, że takie przedsiębiorstwo upadło, nikt nie przejął pałeczki. Zabierali się za produkcję kotła z czopuchem hybrydowym, ale chyba nic z tego nie wyszło, widocznie produkcja innowacyjnych i bardzo dobrych kotłów to za mało. IRLEH występuję z nadmuchem i wentylatorem wyciągowym.

Opublikowano

Też wydaje mi się, że popiół będzie zatykał palnik.

 

Jeśli wprowadzasz powietrze dopalające z popielnika to przydatna może być przegroda - żeby nim sterować niezależnie od powietrza głównego (miarkownik).

 

Jeśli kociol ma być na drewno to komora dopalająca powinna być wyżej wyłożona szamotem.

 

Przemyśl proporcje paleniska - może powinno być smuklejsze?

 

Zaproponowałem inny ruszt - krótki wahliwy - przy palniku (poniżej jego poziomu).

Ruszt skośny powinien być z nim połączony (przegub) aby poruszać nimi jednocześnie (strząsanie opału w kierunku palnika). Powinien też być chyba bardziej "stromy" - żeby paliwo się zsuwało (wiekszy kąt da się uzyskać albo powiększając ruszt poziomy albo zwężając palenisko).

Przemyśl jeszcze wielkość drzwiczek zasypowych - wydaje mi się, że do drewna będą za małe.

 

post-3814-0-44527200-1296543489_thumb.png

 

arthi

Czopuch hybrydowy (wentylator wyciągowy spalin) był dostępny w sprzedaży. Ale odkąd strona internetowa nie działa nie można tego obejrzeć.

Opublikowano

Dzięki za porady.

Ruszt który miałem na rysunku był z odpopielaniem choć nie przewidziałem że może zapychać palnik. Z tym szamotem też tak myślałem bo jednak od drewna jest długi płomień.

Mógłbym prosić o jakiegoś linka bądź zdjęcia jak powinno wyglądać takie ruszta, bo nie bardzo wiem jak by to rozwiązać

Opublikowano

Na rysunku 16 widać jak są połączone ruszta:

 

http://www.komfort.info.pl/grafiki/instrukcje%20obslugi/S111%20%28D%29.pdf

 

Ja w swoim piecu mam 3 elementy. Na tym rysunku są dwa. Są to odlewy żeliwne o przekroju trójkątnym - górne ramię trójkąta ma około 5-7 cm.

Na rys. 29 widok od strony drzwiczek - pod rusztem uchylnym.

Opublikowano

Zobacz sobie jeszcze tą konstrukcję Kalvisa troche podobny kocioł. Radziłbym dać zawory spalinowe tak zeby szybko wygrzać komin i łatwo rozpalić paliwo no i przy okazji żeby nie dymiło podczas zasypywania kotła. No i pomyśl też nad dyszmi powietrza wtórnego najlepiej w szamocie. Jako wzór może posłuży ci schemat tego kalvisa

http://www.kalvis.lt/lt/produkcija_ir_paslaugos/produkcija/sildymo_iranga/buitiniai_katilai/371/kalvis-5-16(10)

Opublikowano

Witam i wtrącę swoje trzy grosze. Komora zasypowa wg. mnie powinna być wyższa ale o mniejszej powierzchni paleniska, najlepiej ze ściankami lekko rozszerzającymi się ku dołowi w najgorszym przypadku pionowymi bez żadnych elementów wystających jak np. szamot na ściannce przed palnikiem z Twego projektu. Powietrze wtórne podawane z dołu świetnie miesza się z gazami z komory ale otwór bardzo szybko zatyka się popiołem (najlepsze jest podawanie powietrza przez ścianki boczne, co niekoniecznie oznacza przez płaszcz kotła. Objętość komory zasypowej minimum 50 litrów dla drewna (u mnie 30 litrów brutto wystarcza na 2,5- max 3 godz. palenia). Skośny ruszt to świetna sprawa ale jak robiłem tak u siebie przy drewnie to piec wariował i paliło się dużo gorzej niż z płaskim. Do palenia samym drewnem nie potrzeba praktycznie żadnego systemu odpopielania oprócz dziur w ruszcie, dla węgla taki system to absolutna konieczność. Tyle na początek a tak w ogóle to na Twoim miejscu bym nie eksperymentował, bo nigdy do końca nie przewidzisz wszystkiego. Masz gotowe schematy np. Kalvisów i do dzieła. Nie chcę Cię zniechęcać ale z własnych doświadczeń widzę, że ciągle doskonalona przeróbka mojego śmieciucha z każdym dniem bardziej upodabnia się do wspominanych wcześniej kotłów. Powodzenia.

Opublikowano

Czemu powrót u góry, nie powinien być na dole? Czy ten palnik, dół palnika nie powinien wyglądać bardziej jak w klavis, zamiast półki taki skos? Podzielam też opinie kolegi co do komory, w dolniaku powinna być wąska i wysoka, rozszerzająca się ku dołowi, może trapez?

Opublikowano

@ arthi króćce zasilania i powrotu są na swoim miejscu (przypatrz się) :D U góry są jeszcze króćce do termometru i miarkownika (choć zakładam sterownik z dmuchawą)

 

Co do kotłów kalvis czy buderus to one również nie są pozbawione wad, poza tym gdybym takowe chciał to bym po prostu kupił., mi nie chodzi o chęć posiadania czegoś lecz o radość tworzenia (biorąc pod uwagę ew. niepowodzenia i poprawki) Tak czy inaczej z realizacją projektu przyjdzie trochę poczekać ponieważ dopadła mnie choroba :D i pozostaje się kurować.

Dziękuje wszystkim za porady a jednocześnie zachęcam do dalszych dyskusji, szczególne podziękowania kieruje do @HP79

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.