Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Sokół Typ Sdg16 Metal Fach.


emus

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No trochę zarośnięty jest ten kociołek ale masz w nim przynajmniej konkretną wyczystkę od góry i nie musisz się gimnastykować jak ja przy swoim.

Opublikowano

ten osad wystarczy szturchnąć szczotką i odpada

Tak. Szczotka druciana jest zamontowana na wycior.

 

 

czy jest pod nim szklista smoła.

Tak. W pierwszej komorze wymiennika, tej od paleniska, jest je bardzo mało. W drugiej komorze wymiennika, tej od czopucha, jest jej dużo więcej.

 

Jak przy dużych mrozach paliłem z wartością zadaną temperatury około 70 stopni to szklista smoła była miękka. Szczotką nie dało się jej zebrać ale skrobakiem łatwo i szybko można było wyczyścić wymiennik do gołej blachy.

Obecnie palę z wartością zadaną temperatury około 45 stopni to szklista smoła jest twarda. Skrobakiem nie da się łatwo i w rozsądnym czasie wyczyścić wymiennik do gołej blachy.

 

Fidel24 w poprzednim moim kotle HEF-ie problem szklistej smoły praktycznie nie występował. Prawdopodobnie dlatego, że kocioł miał prawidłowo doprowadzone powietrze wtórne oraz wkładki szamotowe. Ze względu na tą szklistą smolę profilaktycznie zamontuj zawór 4D, pal z wartością temperatury zadanej około 80 stopni. W ten sposób problem szklistej smoły powinien zostać ograniczony do minimum lub w ogóle go nie będzie.

Opublikowano

Fidel24 w poprzednim moim kotle HEF-ie problem szklistej smoły praktycznie nie występował. Prawdopodobnie dlatego, że kocioł miał prawidłowo doprowadzone powietrze wtórne oraz wkładki szamotowe. Ze względu na tą szklistą smolę profilaktycznie zamontuj zawór 4D, pal z wartością temperatury zadanej około 80 stopni. W ten sposób problem szklistej smoły powinien zostać ograniczony do minimum lub w ogóle go nie będzie

 

Właśnie zastanawiam się jak do Hefa dołożyć płytki szamotowe w pierwszej opcji pomyślałem, że zrobię to tak jak w Warmecie Kostrzewy, ale zastanawiam się jeszcze czy nie zrobić tak jak w Twoim poprzednim kotle wg tego rysunku, morzesz napisać coś więcej jak ten szamot tam był umiejscowiony czy na wymienniku czy na bocznych ścianach kotła powyżej otworów PW.

post-11709-0-07463100-1331477367_thumb.jpg

Opublikowano

jak ten szamot tam był umiejscowiony

Szamot na pewno był na ścianie wymiennika. Zaczynał się i kończył tak jak na rysunku. Nie było go widać od góry i od dołu, ale można było go wyczuć ręką.

Nie było go na ścianie komory zasypowej.

Nie pamiętam czy był na ścianach bocznych (chyba był).

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witaj emus kocioł HEF 14kw już zakupiony czeka na podłączenie.

Chciał bym jeszcze zaczerpnąć twojej wiedzy a mianowicie jak byś mógł mi doradzić to który bojler kupić dwu płaszczowy czy z wężownicą i jakiej firmy.

Dzięki i pozdrawiam!!!

Opublikowano

który bojler kupić

Nie mam wiedzy dotyczącej bojlerów domowych.

 

W mojej pracy koledzy mechanicy wszystkie wymienniki ciepła (takie bojlery przemysłowe) mają z wężownicami.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

witam

mam pytanie do emusa.oczywiście jeżeli można .

ostatnio w jednym sklepie a dokładnie przedstawiciel hefa,metal-facha i firmy budmet i w jednym pomieszczeniu czyli sklepie stały koło siebie wamet rs, hef z dolnym spalaniem i metal fach sdg moje spostrzeżenia wamet rs wygląda na solidnego ma powietrze wtórne ale niema rusztu wodnego i posiada jeszcze dość ładne masywne i duże drzwiczki zasypowe.Metal fach też posturą zbliżony do wamet rs posiada ruszt wodny lecz nie posiada powietrza wtórnego możliwość zamontowania dmuchawy drzwiczki zbliżone do wamet rs dość dobrze uszczelniona klapa wyczystki .Hef brak rusztu wodnego ale zato posiada powietrze wturne mniejszy od pozostałych w porównaniu do metal fach klapka wyczystki porażka drzwiczki zasypowe mniejsze niż w pozostałych .

 

i teraz moje pytanie czy ruszt wodny jest lepszy od żeliwnego wiem więcej spoin różnica temperatur ale piece z takimi rusztami hulają i to długo np zębiec teście mają takiego już 10 lat, po prostu czy ruszt wodny jest bardziej wydajniejszy czy może zamienić go lepiej na powietrze wtórne po drugie mam dylemat ponieważ zastanawiam się nad kominem mam ceramikę fi 200 komin wysoki na 10 m ale w chefie zalecają fi 230 czy mój da rady . Cały czas byłem zdecydowany na zębca kwkd22 ponieważ naczytałem się o nim dość dużo dobrego lecz musiał bym skuwać posadzkę w piwnicy o prawie 20 cm żeby go podpiąć pod komin bo jest za wysoki ale byłem wstanie to zrobić , do wczoraj dopóki nie odwiedziłem tego sklepu i facet zamieszał mi w głowie ,że jak dolne spalanie to tylko trzy ciągowe i takie tam. wszystkie trzy które podałem na początku są dużo niższe od zębca ,a ja teraz jestem w kropce i nie wiem co zrobić .

 

Jaki masz komin i czy ta stało palność od soboty do niedzieli to 25 godzin czy od 9 wieczorem do 10 rano .

 

bardzo proszę o odpowiedź ponieważ na dniach musiałbym się zdecydować

 

a cha mam 190 metrów stary dom instalacja miedziana grzejniki panelowe dom nieocieplony okna plastiki poddasze ocieplone 20 cm wełna czy w razie czego metal fach 23 kw będzie dobry czy raczej większy

Opublikowano

Jeżeli miałbym wybierać pomiędzy powietrzem wtórnym a rusztem wodnym to zdecydowanie wybrałbym kocioł z powietrzem wtórnym i bez rusztu wodnego.

 

Jaki masz komin i czy ta stało palność od soboty do niedzieli to 25 godzin czy od 9 wieczorem do 10 rano .

Mam komin o wysokości około 11 m i przekroju 14x14 cm (jak był nowy). Komin jest w środku domu, z cegły, ma ponad 50 lat i jest czyszczony minimum 2 razy w roku.

Przy temperaturze około 0 stopni w sobotę jak rozpalę, po czyszczeniu kotła, około godziny 14 z pełną komorą węgla to bez dosypywania węgla pali się minimum do 19 w niedzielę. Później rusztowanie, wybranie popiołu, dosypanie wegla i tak do następnego czyszczenia w kolejną sobotę. W miarę akumulacji popiołu i szlaki na rusztach w ciągu tygodnia trzeba częściej rusztować. Staram sie nie dopuszczać do tego aby w komorze było mało węgla dlatego dosypuję węgiel 2-3 razy/dobę, rusztuję 2-3 razy/dobę natomiast popiól wybieram raz na dobę.

To wszystko trzeba sobie wypraktykować.

 

.

a cha mam 190 metrów stary dom instalacja miedziana grzejniki panelowe dom nieocieplony okna plastiki poddasze ocieplone 20 cm wełna czy w razie czego metal fach 23 kw będzie dobry czy raczej większy

Uważam, że 23 kW to moc maksymalna w przypadku Twojego domu.

Opublikowano

witaj emus

 

dziękuję za szybką odpowiedź mam mankament bo jakoś jestem zwolennikiem rusztu wodnego ,wydaje mi się że zwiększa sprawność i pochłanianie ciepła przez instalację co za tym idzie szybko się nagrzewa co w rezultacie przekłada się na szybsze przymknięcie klapki miarkownika ciągu czyli oszczędność opału ,przynajmniej na mój chłopski rozum .Jeżeli chodzi o wielkość kotła to podczas rozmowy ze sprzedawcą w sklepie powiedział że 19 czyli 23 kw wystarczy na 200m ale wczoraj był u mnie i jak zobaczył dom to powiedział że 25 czyli 30kw to minimum a on wstawił by 32 czyli 40 kw .Dom niby 200m ale z 1904 r nieocieplony ściany pełne bez przegrody [cegła ] stropy drewniane dach drewniany pokryty papą w tym roku strop pomiędzy poddaszem nieużytkowym a piętrem ocieplam wełną 20cm pomiędzy legarami.

 

Ten piec 32 czyli 40 kw powiedział że dał by nad wyraz ponieważ lepiej mieć z czego ująć niż niemieć czego dodać .

jednak zdecydowałem się na 25 czyli 30 kw wydaje mi się że starczy tym bardziej że nie lubimy z żoną w zimie temp powyżej 20 stopni .

zdecydowałem o zakupie metal facha sdg ze względu na ten ruszt ale i z innego powodu ,bardzo podoba mi się warmet 200 ceramik ale niestety moc która bym potrzebował kosztuje dla mnie za dużo i stwierdziłem że kupię metal facha i przerobię go na warmeta .

 

teraz pytanie jak ja wpadłem na taki pomysł :

 

w przysłonie po otwarciu górnej wyczystki zamontuję zrobiony wspornik na którym umieszczę trzy płytki ceramiczne tak aby spaliny oddawały ciepło do wymiennika i omywały płytki z obu stron mniej więcej płytki będą zawieszone po środku przegrody pierwszej od strony paleniska patrząc od górnej wyczystki natomiast powietrze wtórne chcę podać poprzez rurki wspawane w klapki wyczystek dolnych kątowa do góry które u góry będą zaślepione a przez całą wysokość po bokach nawiercę otwory od góry do dołu przez które będzie dostawać się powietrze . czy to ma sens jestem jak to mówicie na forum laikiem w tych sprawach ale próbuje swoich sił może coś z tego wyjdzie .

 

ps .trochę zagmatwałem z tym opisem jak tylko będę miał chwilkę to spróbuje to narysować . A ch komin mam tak jak ty emus ok 11m tylko tyle że remontowany w zeszłym roku ceramika 200mm.

Opublikowano

Witam,

Ciekawe pomysły tu piszesz ale zupełnie nieekonomiczne.

Planujesz sobie pewne utrudnienia a w zamian za to dostaniesz większe koszty.

Większość tych założeń jest błędna i dlatego doprowadzi do mizernych efektów.

Wytłumaczę Ci tylko 1 ale ważny aspekt.

Ta moc 30 kW.

Jest to moc nominalna a więc taka, przy której kocioł osiąga najlepszą sprawność (podają 83% ale ta ich tabelka woła o pomstę do nieba - mnożyć to oni się jeszcze nie naumieli).

Pasowałoby się jak najbliżej tej mocy trzymać, żeby nie tracić na sprawności.

To ile średnio weźmiemy na cały sezon? Wiadomo, nie 30, bo to średnia ma być, to niech będzie 20 - trochę już daleko (pewnie sprawność słaba) ale spróbujmy.

Sezon trwa 200 dni.

Palimy węglem 25 MJ/kg.

Żeby taka średnia moc wyszła, to dziennie trzeba go spalić 70 kg.

Razy 200 to jest 14 ton, to ok. 12 tys. zł.

Zastanów się teraz - czy rzeczywiście tyle węgla masz zamiar na sezon spalić?

To stać Cię na 12 tys. na węgiel a nie możesz od razu lepszego kotła kupić?

 

Zauważ też, że do średniej 20 kW wystarczyłby ten kocioł 23 kW, to po co wydawać więcej kasy?

To raz.

A dwa to w kotle 23kW uzyskasz przy tej mocy (tej samej ilości paliwa!) więcej ciepła niż w kotle 30kW ze względu na sprawność.

 

Może napisz ile węgla zużywasz na sezon, to będzie łatwo wybrać odpowiedni kocioł...

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Najbardziej mi się podoba to zdanie, że lepiej mieć z czego dodać... :lol:

Daj spokój, nie słuchaj takich bredni...

Opublikowano

kolega ma rację nie daj się wpędzić w kłopoty

 

Pozdrawiam RedEd

Opublikowano

Uważam, że 23 kW to moc maksymalna w przypadku Twojego domu.

Uściślam maksymalna moc 23 kW dla węgla sortymentu groszek, orzech II.

 

lepiej mieć z czego ująć niż niemieć czego dodać .

W jaki sposób ująć?

Nie słuchaj sprzedawcy.

Maksymalną moc 23 kW to będziesz wykorzystywał może przez kilkanaście dni w sezonie grzewczym.

 

powietrze wtórne chcę podać poprzez rurki wspawane w klapki wyczystek dolnych kątowa do góry które u góry będą zaślepione a przez całą wysokość po bokach nawiercę otwory od góry do dołu przez które będzie dostawać się powietrze .

Oprócz powietrza wtórnego potrzeba jeszcze czynnika (płomień, iskra) który zapali odgazy.

W tym miejscu nie ma płomienia.

Opublikowano

witam

 

dobrze że jest takie miejsce jak te gdzie można dowiedzieć się czegoś i otrzymać pomoc .

jeżeli faktycznie starczy te 23 kw to czy nie będę biegał do kotła co trzy godziny .

 

piszecie że piec najlepszą sprawność osiąga przy mocy nominalnej ,a kiedy kocioł pracuje z mocą nominalną pewnie zależy to od temperatury .

 

emus ty masz sdg16 czyli 19kw na węglu ,a przypomnij ile i co ogrzewasz i czy dom masz ocieplony.

 

wyczytałem jeszcze że kocioł pracuje z mocą nominalną przy 60st czyli wychodzi na to że przy tej temp. osiąga najlepszą sprawność to jaka będzie różnica jeżeli na kotle 23kw ustawimy taką temp i na kotle 30kw ,wydaje mi się że różnić się będzie stało palnością .

 

A jeżeli chodzi o ilość węgla którą spalałem do tej pory to jakieś 3 tony +1 tona miału i drzewo na rozpałkę ,ale niema co porównywać bo stary kocioł to zwykły śmieciuch 27kw z rusztem stałym stalowa kratownica kocioł kupiony u lokalnego producenta niestety przy pełnym załadunku rozpalany od góry wytrzymywał najwyżej 5 godzin ,rozpalałem nieraz trzy razy dziennie na noc można zapomnieć rano w domu mieliśmy nieraz 13 st nawet paląc do 23 czy 24 a i tak wydaje mi się że ciepło w tym piecu głównie szło do komina a o rozpalaniu od dołu to już wogule można zapomnieć ruszta niekiedy były czerwone od temp a na piecu 55st a jak pompka się włączyła to temp w przeciągu 10-15 min spadała i pompka znowu się wyłączała. kocioł wygląda tak w komorze paleniskowej jest 7 rur poprzecznych płomieniówek półką i do komina

Opublikowano

Na stronie producenta piszą że sdg 19 jest przewidziana na 180-220 m czyli przypuszczam że te 180 to dom nieocieplony ale nieocieplony dom może być z pustaka ceramicznego czy ytonga i ma inną przepuszczalność jak zwykła ściana [ pełna ] mam te 190m czy na pewno sdg 19 wydoli i pompka będzie cały czas pracować a nie wyłączać się co chwile ,a temp będzie się utrzymywać na zadanej temp np.60 st

Opublikowano

wyczytałem jeszcze że kocioł pracuje z mocą nominalną przy 60st czyli wychodzi na to że przy tej temp. osiąga najlepszą sprawność to jaka będzie różnica jeżeli na kotle 23kw ustawimy taką temp i na kotle 30kw ,wydaje mi się że różnić się będzie stało palnością .

Niestety, to co wytłuszczone poniżej nie jest zdaniem prawdziwym.

Często zdarza się tak, że kocioł dojdzie do temp. zadanej 60C i się zatrzymuje na ileś tam minut.

Czy to oznacza, że wtedy (gdy nie pracuje) to pracuje z najlepszą sprawnością?

Zastanów się.

Te 60C to jest tylko orientacyjna temp. w której mierzono moc nominalną kotła i nijak się nie ma do sprawności.

Tak, że zapomnij o takich kombinacjach.

 

Wracając do spalania - w tym kotle należy palić bez przerwy i oczywiście trzeba będzie do niego biegać co parę godzin.

Producent wyraźnie bierze odpowiedzialność za stałopalność 2 godz., co potem, to już ich nie interesuje - przeglądnij dokładnie tę ich tabelkę od siedmiu boleści.

Ale cóż - sam taki kocioł wybierasz.

 

Tak, że pamiętaj - czy ciepło czy zimno, najlepiej palić w nim cały czas (na szczęście on się do tego nadaje, nie tak jak górniaki).

 

Jak wygasisz i zrobi się 13 stopni w domu, to oczywiście - będzie miał problemy z nagrzaniem i pompka będzie się zatrzymywać - ale to wskutek nieodpowiedniej techniki palenia (przerwa).

 

No i teraz 4t węgla na sezon ale było za zimno.

No to spróbujmy zrobić komfort i spalić 7t węgla na sezon.

Proste przeliczenie daje nam wynik średniej mocy używanej na... 10 kW.

Sprawności nie biorę pod uwagę, bo była uwzględniona w tych 4 tonach, zresztą i tak to niewiele zmienia.

 

No to jak chcesz spalić maksymalnie 7 ton na sezon, to wystarczy do tego kocioł 15 kW (na mrozy jakiś zapas trzeba mieć) a koleś Ci chciał sprzedać 40 kW - wyobrażasz to sobie jak by się paliwo kisiło a nie paliło - straty ogromne i brud i ciągłe czyszczenie kotła i komina.

 

A teraz komin - tu też niestety wtopiłeś i będzie z tym trochę problemu.

Wkład jest oczywiście za duży - 200mm to na 35 kW byłoby może w sam raz.

Tu bez kalkulatora, który nie pamiętam gdzie jest, ale Emus ciągle podaje link ;), mogę powiedzieć, że 160mm średnicy to jest aż za dużo.

No ale cóż, nie czytałeś wtedy forum, szkoda.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

no to biorąc pod uwagę innych producentów podają sugerowaną wielkość komina min.7m i przekrój 200 albo 230mm .

 

a tak wogule to co mi polecicie np hef 24kw według producenta jest przewidziany do 180m .

a w sklepie powiedzieli że hef się popsuł, że po kupnie ich pieca mają gdzieś ludzi

doradźcie coś

Opublikowano

Witam

 

do 31 lipca jest promocja hefa -10% na wszystkie kotły .

zdecydowałem się na hefa z uwagi na podpowiedzi emusa a raczej za i przeciw [ruszta wodne -powietrze wtórne].

czyli do wtorku muszę kupić aby zyskać na rabacie .

piszecie że 24 kw max dla mojego domu ale ja biorę pod uwagę jeszcze to [zapomniałem napisać ]

 

wysokość pomieszczeń ok.2,65m i chyba trochę przewymiarowane grzejniki 8x160na 60cm c22,1x140na60cm c22 ,1x60na60cm c22, 2x160na60cm c21 ,drabinka w łazience ok.100 na 60cm , i 10 żeberek aluminiowych ,w przyszłym roku jeszcze dojdzie podłogówka ok 10m kwadratowych pomieszczenia puszczona przez powrót grzejnika .

chciałbym min stało palności w zimie 8 godzin przy 60st na piecu ,będzie zawór 4d.

 

czy nadal uważacie że te 24kw wystarczy na pewno ??????????

Opublikowano

Jak bedziesz palił cały czas, to wystarczy i 19 kW.

Jak z przerwami, to nawet 40 kW nie będzie za dużo a 24 kW może mieć problemy przy starcie.

Opublikowano

trzeba będzie do niego biegać co parę godzin.

Przy temperaturze w okolicach 0 stopni, przy paleniu węglem (typ 33, minimum 29 kJ, groszek) te parę godzin u mnie jest w przedziale 12-24 godzin. Im później od czyszczeniu kotła tym częściej.

 

Wkład jest oczywiście za duży - 200mm.

Tym akurat bym się nie przejmował. Podałem link do kalkulatora, ale bardzo ostrożnie traktuję jego wyniki obliczeń. Są producenci którzy podają, że dla kotła dolnego spalania minimalny przekrój komina to 400 cm2.

 

Palenie ciągłe w kotle dolnego spalania to ABC palacza.

 

czy nadal uważacie że te 24kw wystarczy na pewno ??????????

Na pewno wystarczy.

Opublikowano

witajcie jeszcze raz :)

 

emus nie potrafię znaleźć twojej pow ogrzewanej czy mógłbyś podać tak dla porównania .

Cy uważasz że przy tych 24 kw uda mi się osiągnąć taką stało palność jak u ciebie ?

i czy te szamoty o których mowa wyżej to były oryginalnie kiedyś w komplecie z kotłem czy sam montowałeś a jak sam to jak je zamocowałeś żeby niespadły i czy jest obojętnie czy wstawisz szamot czy ceramikę.

 

i zastanawiam się jeszcze nad jednym czy podczas mrozów uda mi się utrzymać temp na powrocie ok.45-50 st nie tracąc na stało palności to znaczy nie schodząc poniżej tych 8 godzin

 

za odpowiedź bardzo dziękuję wiem że dużo tych pytań i wątpliwości ale muszę szybko podjąć decyzję i chcę być pewien że będzie dobra

Opublikowano

i zastanawiam się jeszcze nad jednym czy podczas mrozów uda mi się utrzymać temp na powrocie ok.45-50 st nie tracąc na stało palności to znaczy nie schodząc poniżej tych 8 godzin

Witam,

Pisałem już, że "stało palność" zależy aktualnego zapotrzebowania=temp. zewnętrznej, więc na mrozach będzie krótsza a nie na mrozach dłuższa.

Opublikowano

1. Do ogrzania mam około 150 m2, średnio ocieplone, okna plastikowe.

2. W moim poprzednim kotle HEF wkładki szamotowe były włożone oryginalnie.

 

i zastanawiam się jeszcze nad jednym czy podczas mrozów uda mi się utrzymać temp na powrocie ok.45-50 st nie tracąc na stało palności to znaczy nie schodząc poniżej tych 8 godzin

O tym przekonasz sie dopiero w czasie sezonu grzewczego.

Opublikowano

witajcie

kocioł zamówiony będzie w piątek może źle zrobiłem ale wziąłem 27kw , w zeszłym roku paliłem czeskim orzechem pomieszanym z kamiennym i tak pomyślałem że może spróbuje palić samym czeskim na pewno jest mniejszej kaloryczności chyba że będzie mocny mróz to oczywiście kamienny .

 

Mam jeszcze pytanie do fidela24 ile ty metrów opalasz tą 24ką i czy ci wystarcza i jak ze stało palnością u ciebie ,też będę montował zawur 4d i zastanawiam się jak to będzie działać

Opublikowano

przypuszczam, że w okresy przejściowe będziesz się wkurzał i kisił opał, do tego jak jest duże palenisko to zniszczysz komin ale wybór twój żeby nie było sprawdź do jakiej kubatury (dane producenta wyliczone dla pomieszczeń czy moc generowana na stanowisku pomiarowym) jest ta 27ka przewidziana i oblicz swój domek, ja już miałem przewymiarowany piec................................................

 

Pozdrawiam RedEd

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.