Bery124 Opublikowano 7 Grudnia 2010 #1 Opublikowano 7 Grudnia 2010 Witam, mam kocioł węglowy, mocy 20 kW podłączony w instalacji jak na schemacie (specem nie jestem, schemat nakreśliłem jak umiałem). Całość w zeszłym roku instalował monter z okolicy (człowiek raczej konkretny, jak dla mnie doświadczony). Jednak od samego początku były problemy z tą instalacją. Początkowo nie do końca wiedzieliśmy jak to wszystko działa, więc byliśmy przekonani, że coś źle robimy, jednak trochę się na tym poznaliśmy, a problemy nadal są. Do rzeczy. Po napełnieniu instalacji i odpowietrzeniu grzejników wszystko wydawało się być w porządku. Problemy zaczynały się dopiero po przekroczeniu na kotle temperatury powyżej 55-60*C. W rurach przy piecu słychać jakby chlupanie i przelewanie, pompy pracują dość głośno (szumią) a wszystkie grzejniki robią się zimne, rura powrotna do kotła też. Zjawisko nasila się po uruchomieniu pompy CWU, szczególnie słychać chlupanie w bojlerze. Przy czym jeżeli temperatura nie przekracza tej "magicznej" bariery, cały układ pracuje w miarę poprawnie, bez niespodzianek, jedynie może ciepła woda ogrzewa się trochę zbyt wolno. Czy potrafi ktoś coś podpowiedzieć? Będę wdzięczny za każdą sugestię. Pozdrawiam Cytuj
bladyy78 Opublikowano 7 Grudnia 2010 #2 Opublikowano 7 Grudnia 2010 Jak słyszysz szumy to instalacja jest zapowietrzona trzeba również odpowietrzyć pompy odkręcając delikatnie śrubę na środku pompy. Możliwe że masz również źle ustawiony zawór 4drożny. Cytuj
robkom Opublikowano 7 Grudnia 2010 #3 Opublikowano 7 Grudnia 2010 wg mnie to dodatkowo źle jest wpięty bojler. Powinien być na małym obiegu zaworu 4-d. Cytuj
Vlad24 Opublikowano 7 Grudnia 2010 #4 Opublikowano 7 Grudnia 2010 odpowietrznik przed pompą trzeba usunąc lub zakręcić by był szczelny. Cytuj
ladkar Opublikowano 7 Grudnia 2010 #5 Opublikowano 7 Grudnia 2010 moim zdaniem wymiennik powiniem być wpięty przed zawór 4 d, dzięki temu uzyskujesz temperature wody użytkowej równej +- temp wody w kotle, dodatkowo warto wpomnieć iż odpowietrzniki pionu mają zdolność zasysania powietrza atmosferycznego , co może ( lecz nie musi) być przyczyną zapowietrzania się instalacjii Cytuj
deszczowiec Opublikowano 7 Grudnia 2010 #6 Opublikowano 7 Grudnia 2010 Ja u siebie mam ten sam problem, tyle że występuje powyżej 70'C. Nie mam przed pompą odpowietrznika, cwu wpięte przed zawór 4d. próbowałem już chyba wszystkiego, odpowietrzanie pomp też nie pomaga. Zdaje mi się że w moim wypadku jest to wina naczynka wzbiorczego które jest zbyt nisko(ok 60 cm) przez co jest zbyt niskie ciśninie napływu. Cytuj
Kadafi Opublikowano 8 Grudnia 2010 #7 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Bery - fotki, fotki zapodaj + uwagi kolegów co do podłączenia bojlera jak najbardziej trafne. Cytuj
emus Opublikowano 8 Grudnia 2010 #8 Opublikowano 8 Grudnia 2010 iż odpowietrzniki pionu mają zdolność zasysania powietrza atmosferycznego Przy niskim poziomie wody w instalacji lub spuszczaniu wody z instalacji odpowietrzniki zasysają powietrze. Przy napełnianiu instalacji odpowietrzniki wypuszczają powietrze z instalacji. Cytuj
Bery124 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Autor #9 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Witam, dziękuję a liczny odzew, postaram się jeszcze nieco wyjaśnić: Jak słyszysz szumy to instalacja jest zapowietrzona trzeba również odpowietrzyć pompy odkręcając delikatnie śrubę na środku pompy. Możliwe że masz również źle ustawiony zawór 4drożny. Szumy wyraźnie słychać dopiero przy wyższej temp., próbowałem więc odpowietrzać pompę, za każdym razem wychodzi trochę powietrza: odkręcę, zrobi psss i leci woda, zakręcę, po chwili jak odkręcę to znów pss i woda, i tak bez końca. Ustawienie zaworu widać na zdjęciu. wg mnie to dodatkowo źle jest wpięty bojler. Powinien być na małym obiegu zaworu 4-d. Już patrzyłem co trzeba by zrobić, w najbliższym czasie chyba podejmę się więc przeróbki, tylko czy to może być przyczyną zapowietrzania? odpowietrznik przed pompą trzeba usunąc lub zakręcić by był szczelny. Dotychczas był zakręcony szczelnie, tym bardziej, że chyba jest uszkodzony: po odkręceniu pojawia się woda. Bery - fotki, fotki zapodaj + uwagi kolegów co do podłączenia bojlera jak najbardziej trafne. Są i fotki, jednak trudno mi zrobić bardziej czytelne. Cytuj
Kadafi Opublikowano 8 Grudnia 2010 #10 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Generalnie te odpowietrzniki powinny zrobić swoje chyba że są jakiejś słabej jakości i nie działają jak trzeba. Nie widzę natomiast zaworów zwrotnych za pompami i również przed pompa cwu przydałby się filtr. Mam nadzieje że rura PP do zbiornika to STABI i fi 32 choć wygląda mi na 25. Podłączenie pompy cwu jak pisano wcześniej. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 8 Grudnia 2010 #11 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Odpowietrzniki na instalacji najlepiej montować na zbiorniczku. Łatwo wtedy oddziela się powietrze od wody, poprawiając działanie odpowietrznika. Przy wyższych temperaturach na ssaniu pomp następuje proces odgazowania termicznego czyli wydziela się gaz rozpuszczony w wodzie. Najlepiej wtedy sprawuje się separator mikropęcherzy powietrza. Cytuj
orzech1976 Opublikowano 8 Grudnia 2010 #12 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Dostęp do obsługi tego pieca chyba nie jest za wygodny (nie można go było na wprost postawić ) 1. Bojler wpiąć przed zawór czterodrogowy 2. Zawory zwrotne za pompami 3. Przydałyby się jakieś termometry 4. Zlikwidować trochę tych łamańców (Syfon ba bojlerze) 5. Przy zamontowaniu tak odpowietrznika nie będzie działał (wkręć nypel + mufka i wtedy odpowietrznik) przejście cu jest zbyt krótkie i zaworek zwrotny zamyka przekrój rury 6. Odpowietrznik na powrocie bojlera niepotrzebny Cytuj
oventrop Opublikowano 12 Grudnia 2010 #13 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Zawory zwrotne bezwzględnie!!!!! Odpowietrzniki źle zamontowane. Te na c.w.u. na pewno nie działają i są już niepotrzebne. Oddzielenie gazu należy robić zaraz za kotłem, tam gdzie jest najwyższa temperatura. Na zaworze czterodrogowym następuje mieszanie nieodgazowanej wody, a przy dużej prędkości przepływu nie ma możliwości żeby pęcherzyki powietrza się wydostały przez odpowietrzniki. Potrzebne jest spowolnienie przepływu. Zapewne pompy śmigają na najwyższym biegu. I stosowanie zaworu czterodrogowego do ustawiania ręcznego jest według mnie bez sensu. Lepiej zamontować , jako zabezpieczenie temperatury powrotu zawór termostatyczny do instalacji kotłowych. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.