Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Potrzebuję dobrać moc kotła do domu jednorodzinnego. Dom to budownictwo z epoki Gierka rocznik 1973;). Wymiary zew. 10m x 11m. Trzy kondygnacje: suterena (na ziemi) 2,1m wys. pierwsze piętro 2,7 m wys i strych. Ściany : Tynk cementowy, cegła potocznie "6" pusta przestrzeń blok biały suporex 24 cm. Razem grubość ściany 50 cm. Brak ocieplenia ścian. Mam nowe dobrej klasy okna na 1 pietrze.

Ocieplony strop na strychu 13 cm styropianu, zalane betonem.

Powierzchnia 1 piętra wewnętrzna użytkowa to 82 m2. Suterena ta sama powierzchnia - brak garażu.

W zasadzie wybrałem kocioł, ale nie mogę dobrać mocy. Jest to Hef Eko-plus (tylko na ekogroszek względnie miał jeżeli obrotowa retorta).

Korzystałem ze wzorów z netu.

Zapotrzebowanie na moc = Obj.(kubatura) * 60W/m3 (60W/m3 ponieważ piszą jeżeli nie ocieplony to 60W/m3 jeżeli ocieplony to 40W/m3).

Potrzebuję także ogrzać tą suterenę, a do pierwszej kondygnacji ściana wygląda tak cegła - przerwa zalana betonem -cegła (nie wiem co za geniusz wymyślił tą ścianę ale przetrzyma chyba atak nuklearny;). Mam sporą kotłownie 18,5 m2, czy też mam ją wliczać do powierzchni?

Dla I piętra :

wspóczynnika 60 W/m3 wychodzi zapotrzebowanie 13,3 kW.

Dla sutereny z kotłownią:

wspóczynnik 60 W/3 wychodzi zapotrzebowanie 10,3kW.

 

Razem 23,6 kW

 

Problem polega na tym, że zamierzam ocieplić ten dom po zimie.

 

I wówczas z obliczeń wynika, że współczynnik należy przyjąć 40W/m3

 

Zapotrzebowanie na moc ok. 15,4 kW.

 

Gdzieś wyczytałem, ze do wartości zapotrzebowania na moc wyliczonej z tego wzoru należy dodać jeszcze 20 %.

 

Zapomniałem dodać, że mam około 50 l wody w instalacji - grzejniki aluminiowe + parę metrów podłogówki w korytarzu łazience i korytarz w suterenie. Dodatkowo jeszcze CWU 80l ale zamierzam założyć coś około 150l.

 

Podsumowując :

 

jak nie ocieplony to : 25 kW

ocieplony to : 20 kW w obu przypadkach uwzględniając te dodatkowe 20 % więcej

 

Kupie 25 kW Hef Eko-plus będzie ok. Ocieple dom to będzie teoretycznie za duży, wystarczyłby 20kW.

 

W Hef Eko-plus 25kW moge jeszcze założyć retortę obrotową do miału. Pytanie jest takie, czy daje coś ta obrotowość retorty, ma ktoś z tym jakieś doświadczenia, czy dać sobie z tym spokój bo trzeba za to dopłacić prawie 1000zł.

 

W obliczeniach przyjąłem skrajne przypadki ocieplony i nieocieplony. Nie wiem czy ocieplone stropy, to przyjąć jako częściowe ocieplenie czy raczej jako w ogóle brak ocieplenia.

 

Rodzą się wątpliwości, ponieważ:

1. Cena kotła

2. Hef eko-plus 20kW ma 75 l pojemność wodną a 25 kW 130l (ktoś mi powiedział, że mogą być z tym problemy)

W ogóle to w hefie nic nie chcą powiedzieć- jaką powierzchnię wymiany grzewczą ma ten kocioł itd. W ogóle jest jedna ciekawostka:

Kocioł Hef eko-plus 25kW i 30kW w wymiarach nie różni się niczym, a 30kW ma 120l pojemność wodną a 25kW 130l.

Dziwne a na czym ma się wydzielić te 5 kW? na tej zmniejszonej objętości wodnej o 10l przy wymiarach tych samych obu kotłów. Co oni tam cegieł do niego napakowali czy co? Bo wagowo jest cięższy ten 30kW od 25kW przy tych samych wymiarach.

3. Na tym forum naczytałem się różnych wywodów o tym co mi grozi jak kupię za duży kocioł a co jak za mały - masakra.

4. Znajomy instalator powiedział mi, że mogę kupić 20kW, to aż i tak za dużo.

5. Jaka będzie różnica w spalaniu między 20kW a 25 kW kotłem przy tej samej powierzchni do ogrzania?

 

Uffff.... to już chyba wszystko. Jak ktoś jest mi wstanie doradzić coś na podstawie tych informacji to bardzo proszę.

Jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenia z kotłem Hef Eko-plus multi (obrotowa retorta) 25 kW , to proszę napisać ile to cudo spala, przy jakiej powierzchni do ogrzania i jakiego rodzaju opału miał czy eko-groszek.

 

Dodam jeszcze, że czytałem już chyba prawie wszystkie posty na temat tego pieca na tym forum.

Reasumując jak ocieple dom a będę miał tego hefa 25kW zamiast 20kW, to czy nie dojdzie do sytuacji, ze ten większy będzie miał problem ze spalaniem, będzie się "dławił" jak to ktoś gdzieś napisał. Może ta różnica 5 kW nie ma aż tak dużego znaczenia?:]?

Opublikowano
Rodzą się wątpliwości, ponieważ:

1. Cena kotła

2. Hef eko-plus 20kW ma 75 l pojemność wodną a 25 kW 130l (ktoś mi powiedział, że mogą być z tym problemy)

W ogóle to w hefie nic nie chcą powiedzieć- jaką powierzchnię wymiany grzewczą ma ten kocioł itd. W ogóle jest jedna ciekawostka:

Kocioł Hef eko-plus 25kW i 30kW w wymiarach nie różni się niczym, a 30kW ma 120l pojemność wodną a 25kW 130l.

Dziwne a na czym ma się wydzielić te 5 kW? na tej zmniejszonej objętości wodnej o 10l przy wymiarach tych samych obu kotłów. Co oni tam cegieł do niego napakowali czy co? Bo wagowo jest cięższy ten 30kW od 25kW przy tych samych wymiarach.

3. Na tym forum naczytałem się różnych wywodów o tym co mi grozi jak kupię za duży kocioł a co jak za mały - masakra.

4. Znajomy instalator powiedział mi, że mogę kupić 20kW, to aż i tak za dużo.

5. Jaka będzie różnica w spalaniu między 20kW a 25 kW kotłem przy tej samej powierzchni do ogrzania?

Witam

Kocioł o tych samych wymiarach może mieć inna masę, nie mogę znaleźć przekroju ale pewnie do 30 dołożyli jeszcze kilka rurek.

Jak kupisz 25kW to wystarczy, w końcu to 180m2 powierzchni wewnątrz murów.

A spalanie czy 20 czy 25 będzie to samo może nawet 25 mniej spali.

Obrotowa retorta - jeżeli zęby kołnierza są żeliwne to daj sobie spokój - wymiana koronki co roku najdalej co dwa.

Pozdrawiam

Opublikowano

Witam,

25 kW to za dużo.

Ja mam "podobny" dom - "gierek" , w podobnej "technologii" , parter i piętro ~ 200m2 pow. grzewczej i kocioł właśnie 25kW .

Stwierdzam po dwóch sezonach ( ostatni wyjątkowo mroźny) , że wystarczyłby spokojnie 15 - 17 kW max .

W najwieksze mrozy spalanie ( 24mJ miał , temp pomieszczeń 21-22'C / 24 h ) wynosiło ~ 50kg / doba, czyli kocioł pracował maksymalnie na 12kW mocy , czyli 50 % ........W okresach wyższych temperatur więcej "stoi" niż pracuje , z czym się to wiąże chyba nie muszę pisać.

Kotłowni nie licz, bo kotłownia będzie ogrzewana niejako od kotła.

Współczesne kotły "automatyczne" mają palniki ze spory m zapasem mocy.

Np. Protech podaje że model Karo 18,5 kW może pracować z mocą szczytową nawet około 22kW.

Tak samo podają producenci modnych ostatnio kotłów z palnikami typu brucer.

Ja dziś nie popełniłbym tego błędu i kupując obecnie wziąłbym do siebie kociołek góra 15kW .Tym bardziej że mam w planach ocieplenie ścian domu i stropu.

Opublikowano

Dziękuję Wam za podpowiedzi, obie są sprzeczne więc rzucę monetą :o

 

arthek czy możesz napisać jakiego producenta jest Twój kocioł i jaki model ? I jak obliczyłeś to, że on pracował tylko na 50 % mocy?

Opublikowano

Nie jestem żadnym instalatorem.

Powtarzam :

Dom z początku lat 80'tych - kwadrat 10 x 10 .Pater , piętro i strych, bez piwnic. Budowany własnym sumptem , z mostkami termicznymi ( balkon , taras itp.),pustak szlakowy , cegła ( co było pod ręką ) .Ściana w sumie ~ 50 cm ze szczeliną w środku , częsciowo pozalewaną zaprawą ( zauwazyłem to przy wykuwaniu otowrów w ścianie pod drzwi i okna) , na stropie luzem połozony styropian 10 cm ( wątpliwa izolacja) .Dach bez izolacji.Dwie zewnętrzne ściany ocieplone - owszem ;-) , ale styrosupremą 5 cm..... ;-) .Dwie pozostałe -nie.Do tego wszytskiego klatka schodowa zewnętrzna bez "ganku'", tzn do domu wchodzi się bezpośrednio z dworu.Przy każdym otwarciu drzwi na zewnatrz na klatce chula wiatr.

Zamiesciłem ten opis, żebyś wiedział, że u mnie nie jest ciekawie .

Swoje opinie opieram przede wszystkim na wiedzy zdobytej przy użytkowaniu takiego kotła przez dwa ubiegłe sezony.

Dwa lata temu również stałem przed tym samym dylematem co ty.

Wybierałem z pośród kotłów Protecha Karo: 18,5 kW i 25 kW.

O jakiej mocy kupić kocioł ? Stary kocioł "górny" , był samoróbą więc żadnego punktu odniesienia jeśli chodzi o kW nie miałem . Mój instalator który montował mi nową instalację grzewczą w domu ( wymiana starej na nową) przekonywał mnie , że 25kW to mimo wszytsko za dużo do mojej chatki......Ja jednak zdałem się na opinie z netu , że jeśli 200m2 użytkowej "starego budownictwa " i "nie daj boże" jeszcze nieocieplonego to minimum 25kW.Powiem więcej.Znawcy tematu twierdzili ,że kocioł z podajnikiem automatycznym o mocy 25kW przeznaczony jest do powierzchni 130m2 - 200m2 ( w zależnosci od ocieplenia , technologi wykonania budynku).Kupiłem więc 25kW.

Dziś wiem , że to pomyłka.Coraz częsciej słyszy się o przewymiarowanych kotłach, z którymi zmagają się użytkownicy.

Skąd wiem , że kocioł pracował na 50% mocy ?

 

Z grubsza można to wywnioskować obserwując kocioł.

Kocioł aby uzyskać moc nominalną 25 kW, pracuje z dużym nadmuchem i non-stop przez 24 h/dobę ( w/d DTR producenta spala wtedy ~ 4 - 5 kg na godzinę ) spalając na dobę ponad 100 kg opału o wartości ~ 25mJ .

To skoro u mnie przy styczniowych mrozach z tego roku , gdzie w nocy było -27'C , a w domu 21-22'C , spalał na dobę 48 - 50 kg miału 24 Mj to można wnioskować że pracował na ( + / - ) 50 % mocy .

A tu bardziej teoretyczne wyliczenia:

Węgiel 25000kJ/kg daje z 1kg około 6,94kW

Średnia sprawność kotła ( super czysty w środku , super ustawione paramtery) wynosi 80%, czyli z 1kg jest około 5,56kW

Kocioł 25kW, na godzinę spali wtedy 4,5kg/h

Czyli na dobę ok. 108kg

Średnio w sezonie mój kocioł spala ( silne mrozy w sezonie to raptem kilka dni) 30 kg/24 h czyli 1,25 kg / godzine .Daje to średnią moc ~ 7KW.

Dziś kupiłbym "piętnastkę" lub "siedemnastkę".A tak mając swoje 25kW ;-) , kocioł w większości "chodzi w podtrzymaniu" produkując sobie sadzę za którą ja płacę......

Efekt jest taki , że ja i wszyscy który "uwierzyli" sprzedawcom kotłów / instalatorom , że "większe jest lepsze" , kombinujemy z deflektorami, z szamotówkami , ze sterownikami PID , z sadpalami , po to aby choć cęściowo uratować sytuację.

Twój "znajomy" instalator dobrze Ci podpowiada ( mój to samo mi mówił) :

"....20kW to aż i tak za dużo ".

Kotły na paliwa stałe tym efektywniej pracują im bliżej mocy nominalnej.

Czyli mniejszy kocioł Ci mnej spali , bo będzie pracował z większą sprawnością.

Przy ogrzewaniu domów starym sposobem, na tzw "przepałki" , potrzebna była stosunkowo duża moc kotła i duża moc grzejników , aby w dosć krótkim czasie nagrzać wychłodzony dom.

Dziś kotły automatyczne ( z podajnikiem ) pracują 24 godz/ dobę i tak naprawdę ich praca polega tylko na uzupełnianiu strat ciepła.Nie muszą "gonić" temperatury w domu z 17'C na 24'C w 3 godziny.Pracują non stop na małej mocy.

To tak jak z jazdą autem.Jeśli chcemy gwałtownie i efektywnie przyspieszyć z 0-100 km/h potrzeba nam stosunkowo duza moc. Ale jeśłi osiągniemy już te 100km/h to wystarczy tylko "muskać" pedał gazu aby tą prędkosc utrzymać.

I jeszcze taka mała podpowiedź .Jak będziesz kupował zasobnik poziomy CWU to bierz dwupłaszczowy.Bardzo szybko grzeje wodę , dzieki duzej powierzchni wymiany ciepła.Zasobnik z wężownica się przy nim "kryje".

P.S

Akurat wczoraj wszedłem na dach i ......szlak mnie trafił ! Na dachu wokół komina - zacieki od sadzy !

Na szczęscie to stary 25 letni eternit.Ale wymiana pokrycia dachu już niedługo .I co wtedy ?

 

Kończę ten przy długi wywód i pozdrawiam.

Mam nadzieję , że trochę pomogłem.

Opublikowano

Witam

 

Polecam piec WEBER RETO DUO 25kw z ecomax 800 fuzzy logic

 

Kocioł sam reguluje moc i parametry spalania czyli jak znalazł. Gdy docipelisz dom piec się dostosuje. Np potrafi chodzić od 5 kw do 25kw Nie ma ryzyka przewymiarowania według mnie.

Jak podepniesz pogodówke to nie musisz ustawić temperatury na kotle ;).

 

Tylko retorta obrotowa ! zresztą innych nie oferują nigdy nie wiesz czym będziesz palił za rok czy za dwa.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.