Patryk192 Opublikowano 17 Października 2024 #1 Opublikowano 17 Października 2024 Cześć, Dom 100m parter + piętro, wszędzie grzejniki aluminiowe bez zaworów termostatycznych. Sterownik reguluje pogodowo + jest ustawiony na 22 stopnie w pomieszczeniu. Wcześniej miałem kocioł ariston atmosferyczny i działał on-off. Przy termecie mam problem z utrzymaniem zadanej temperatury CO, temperaturę w domu trzyma ok. W załączniku wykres ze sterownika. Co może być przyczyną takiego "falowania"? I nie trzymania się zadanej temperatury? Cytuj
Patryk192 Opublikowano 17 Października 2024 Autor #2 Opublikowano 17 Października 2024 sprawdziłem teraz historię pracy kotła, uruchamia się jak temp CO spada do 38 stopni a wyłącza się przy 44 niezależnie od temp zadanej ze sterownika Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 17 Października 2024 #3 Opublikowano 17 Października 2024 Kolego @Patryk192 byłbyś łaskaw podać liczbę wszystkich żeberek w grzejnikach, oraz typ żeberka aluminiowego (lub jego pojemność wodną). Coś z ciekawości sprawdzę, oczywiście o wynikach powiadomię. Cytuj
Patryk192 Opublikowano 17 Października 2024 Autor #4 Opublikowano 17 Października 2024 (edytowane) łącznie jest 59 żeberek + drabinka w łazience (Grzejnik 80.3x55 cm Biały 410W Roz 50cm 6 Bar EQUATION) nie liczyłem wyłączonego grzejnika w kotłowni żeberko ma około 77mm szerokości, 575mm wysokości, około 95mm głębokości 7,5kW – maksymalna potrzebna moc grzewcza W "najmroźniejszy" dzień zimy, tj. przy średniej dobowej za oknem -20,0°C i średniej temperaturze w domu 22,0°C. 3,5kW – przeciętna moc grzewcza Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy średniej dobowej 1,7°C i średniej temperaturze w domu 22,0°C. 69W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą 5,0kW – moc w temperaturze biwalentnej -6°C Edytowane 17 Października 2024 przez Patryk192 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 17 Października 2024 #5 Opublikowano 17 Października 2024 Dane jakie zebrałem: - zład wody instalacji grzewczej - 40 l (60 żeberek * 0,3 l = 18 l, reszta to rury, naczynie przeponowe, wymiennik kotła, dodatkowe grzejniki, itp.) - temperatura początkowa wody - 38 *C - temperatura końcowa wody - 44 *C - jeden cykl pracy kotła - 30 minut (15 min grzanie wody, 15 min wychładzanie wody ((na podstawie zamieszczonych wykresów)) ) Wyliczenia: - by podgrzać 40 l wody od 38 *C do 44 *C zużyjemy 0,28 kWh energii - by wykonać tę pracę w czasie 15 min, musimy użyć grzałki o mocy 1,1 kW . ps. - 1 godz. 0,28 * 2 = 0,56 kWh - 24 godz. 0,56 * 24 = 13,44 kWh - wartość opałowa gazu ziemnego 1 m3 = 9,5 kWh (około) 1 Cytuj
h3nio Opublikowano 17 Października 2024 #6 Opublikowano 17 Października 2024 34 minuty temu, Andrzej_M_ napisał(a): - wartość opałowa gazu ziemnego 1 m3 = 9,5 kWh (około) To zależy gdzie. U mnie 11,6 kWh. Cytuj
PioBin Opublikowano 17 Października 2024 #7 Opublikowano 17 Października 2024 49 minut temu, Andrzej_M_ napisał(a): Dane jakie zebrałem A moge prosic o Twoje wnioski/komentarz do danych. Cytuj
Patryk192 Opublikowano 18 Października 2024 Autor #8 Opublikowano 18 Października 2024 Podczas pracy zmieniłem krzywą w sterowniku przy 10c (taka jest teraz temp.) Z 30 na 40 i kocioł zwiększył odrazu modulację więc chyba ze sterownikiem jest wszystko ok Spróbuję jeszcze jutro zmniejszyć a później zwiększyć krzywą i zobaczę jak się będzie zachowywał na niskiej a jak na wysokiej Cytuj
h3nio Opublikowano 19 Października 2024 #9 Opublikowano 19 Października 2024 W innym wątku już to zostało wyjaśnione. Za duża moc minimalna kotła w stosunku do aktualnego zapotrzebowania. Żeby kocioł działał bardziej płynnie (mniej startów), to należy w ustawieniach serwisowych zwiększych histerezę i/lub czas blokady L3, albo zainstalować jakiś termostat on/off. Cytuj
vlad1431 Opublikowano 19 Października 2024 #10 Opublikowano 19 Października 2024 Najlepiej zmienić na pracę na ogrzewanie podłogowe. U mnie na stalowych grzejnikach na 35°C chodzi prawie non stop. Po dogrzaniu domu często chodzi na 32°C, a najwyższa tamtej zimy była 42°C ustawiona i chodził chyba 1.5 miesiąca non stop. L3 mam na pół godziny ustawione, bo jak się zrobi z 10°C na zewnątrz to taktował. Cytuj
Patryk192 Opublikowano 20 Października 2024 Autor #11 Opublikowano 20 Października 2024 W dniu 19.10.2024 o 09:49, h3nio napisał(a): W innym wątku już to zostało wyjaśnione. Za duża moc minimalna kotła w stosunku do aktualnego zapotrzebowania. Żeby kocioł działał bardziej płynnie (mniej startów), to należy w ustawieniach serwisowych zwiększych histerezę i/lub czas blokady L3, albo zainstalować jakiś termostat on/off. Zapotrzebowanie nadal jest bo temperatura w pokoju jest nadal za niska, wydaje mi się, że problemem jest słaby odbiór przez za małe grzejniki Cytuj
sorier Opublikowano 20 Października 2024 #12 Opublikowano 20 Października 2024 Jeżeli dane które podałeś są prawdziwe to masz instalacje raczej wysokotemperaturową, jak na dzisiejsze standardy, ale przy obecnych temperaturach nie możesz mieć problemów z ogrzaniem pomieszczeń. Cytuj
Patryk192 Opublikowano 20 Października 2024 Autor #13 Opublikowano 20 Października 2024 (edytowane) Do tej pory nie było problemów z ogrzewaniem ze starym kotłem nawet przy największych mrozach z temperaturą około 55/45 Edytowane 20 Października 2024 przez Patryk192 Cytuj
sorier Opublikowano 21 Października 2024 #14 Opublikowano 21 Października 2024 16 godzin temu, Patryk192 napisał(a): problemem jest słaby odbiór przez za małe grzejniki 13 godzin temu, Patryk192 napisał(a): przy największych mrozach z temperaturą około 55/45 Sam sobie zaprzeczasz. Raz grzejniki są za małe, a innym razem w największe mrozy wystarcza 55st.C (czyli mógłbyś grzać pompą ciepła bo masz tak przewymiarowane grzejniki). Cytuj
Patryk192 Opublikowano 21 Października 2024 Autor #15 Opublikowano 21 Października 2024 (edytowane) Teraz mam problem z tym, że temperatura powrotu zrównuje się dosyć szybko z temperaturą zasilania (około 15-45 min) W załączniku wykres z dzisiejszej nocy - temperatura zasilania 40 do 45 i się wyłącza, jak bym dał 55 na zasilaniu to pewnie by chodził aż do wyłączenia termostatu sterownika Edytowane 21 Października 2024 przez Patryk192 Cytuj
sorier Opublikowano 21 Października 2024 #16 Opublikowano 21 Października 2024 (edytowane) 56 minut temu, Patryk192 napisał(a): Teraz mam problem z tym, że temperatura powrotu zrównuje się dosyć szybko z temperaturą zasilania (około 15-45 min) Oczywiście, bo im mniejsza moc tym mniejsza delta (różnice temperatur zasilanie/powrót). Czerwone na wykresie to zasilanie, niebieskie powrót. Przy okazji na wykresie ładnie widać skąd bierze się zysk kondensacji. Edytowane 21 Października 2024 przez sorier Cytuj
Patryk192 Opublikowano 21 Października 2024 Autor #17 Opublikowano 21 Października 2024 A czy zwiekszenie delty w kotle może coś pomóc? Teraz jest ustawiona na 6. Czy zabrudzony filtr, zapowietrzony kocioł, źle wyregulowane grzejniki mogą mieć wpływ? Wcześniej miałem mały grzejnik 3 żeberka w garderobie odkręcony na max, on też chyba mógł podnosić temperaturę powrotu Cytuj
sorier Opublikowano 21 Października 2024 #18 Opublikowano 21 Października 2024 Żeby zacząć regulować delte kocioł musi najpierw zacząć pracować ciągle, dajmy na to co najmniej przez godzinę. Dopóki taktuje nie wiadomo jaka jest na prawdę delta. Grzejniki powinny być tak wyregulowane żeby w każdym pomieszczeniu była zamierzona temperatura, np salon 20, sypialnia 18, łazienka 22st.C itd. Oczywiście regulujesz zimą, gdy kocioł pracuje non stop. Dopiero wtedy, gdy okaże się ze któryś grzejnik ma powrót cieplejszy niż reszta to ten grzejnik powinieneś wymienić na większy (dołożyć żeberek). Tak czy inaczej kocioł nie będzie trzymał temperatury (czyli będzie taktował) dopóki zapotrzebowanie na ciepło jest niższe niz minimalna moc kotła. Obojętnie czy ustawisz go ręcznie, czy będzie nim sterował sterownik pokojowy. 1 Cytuj
Patryk192 Opublikowano 21 Października 2024 Autor #19 Opublikowano 21 Października 2024 Teraz nawet przy tak krótkiej pracy kotła u mnie delta była taka jak ustawiona w kotle Cytuj
pawel55555 Opublikowano 5 Lutego #20 Opublikowano 5 Lutego W dniu 19.10.2024 o 12:15, vlad1431 napisał(a): Najlepiej zmienić na pracę na ogrzewanie podłogowe. U mnie na stalowych grzejnikach na 35°C chodzi prawie non stop. Po dogrzaniu domu często chodzi na 32°C, a najwyższa tamtej zimy była 42°C ustawiona i chodził chyba 1.5 miesiąca non stop. L3 mam na pół godziny ustawione, bo jak się zrobi z 10°C na zewnątrz to taktował. I jakie masz spalanie? w jakim domu? Cytuj
vlad1431 Opublikowano 5 Lutego #21 Opublikowano 5 Lutego Ostatni rachunek był coś koło 950zł-1000zł za 5-6 tygodni, teraz ogrzewane 100m2 w tym CWU, także precyzyjnie ciężko stwierdzić, bo żona spisuje, ja płacę. Dom z lat chyba 60-70tych. Cytuj
Patryk192 Opublikowano 6 Lutego Autor #23 Opublikowano 6 Lutego (edytowane) Mam jeszcze pytanie do was, CWU ustawiona na 50 Wygrzewanie (anty legionella) wg instrukcji powinno być o 15 stopni wyżej niż zadana. U mnie wygląda to tak, że kocioł grzeje CWU DO 67-68 a woda w kotle którą grzeje CWU ma 70 przez co kocioł taktuje. Czy da się to jakoś skorygować? Edytowane 6 Lutego przez Patryk192 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.