Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Trudno odpowiedziec na to pytanie.Trzeba po prostu przeprowadzic analize ekonomiczna i policzyc tzw. wartosc inwestycji w czasie czyniac pewne założenia dotyczace podwyzekk cen nosników energi i stopy dyskonta. Jak to sie robi zanajdziesz bez problemu internecie. Jezeli bedzie Ci sie chciało to uzyskasz w miare prawidłowa odpowiedz co sie bardziej opłaca.Pozdrawiam

  • 8 lat później...
Opublikowano

Witam. Buduję dom parterowy bez garażu bez piwnicy energooczędny w Wielkopolsce z porotermu ocieplony ściany 20cm, strop triwa+ 30cm wełny, podłoga 15cm, okna U=1.0 drzwi U=0,8. Pytanie brzmi jaka moc pieca i jaką moc ma mieć zasobnik do niego? Myślałem o tym zestawie Pakiet kocioł gazowy kondensacyjny 1-f Cerapur Smart ZSB 14-5C ze stojącym zasobnikiem c.w.u ST 120-5Z.

Przeglądałempobieżnie wypowiedzi przedmówców i nikt nie wspomniał o tym że największy zysk z kondensacji jest wtedy kiedy piec pracuje na minimum cały czas. Przynajmniej tak twierdzi instalator który serwisuje mój pięć. 

Opublikowano

Zapomniałem dodać że na całości podłogówka i w łazienkach drabinki 2szt. Domowników 4 sztuki. Oczywiście rozważę propozycję innego zestawu jeżeli ktoś zaproponuje. Instalator zaproponował Buderusa jak dla mnie dobry ale drogi. 

Opublikowano (edytowane)

Optymalny zastaw jakość+cena to Termet Ecocondes Gold 20kW+zasobnik 150l Quattro Biawara

Zalecany schemat postępowania:

1)Projekt OZC

2)Projekt podłogówki

Grzejniki drabinkowe elektryczne,musi być sama podłogówka,zero grzejnika.Nie udzieliłeś odpowiedzi jak duży dom

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano
42 minuty temu, odpowietrznik napisał:

...

Grzejniki drabinkowe elektryczne,musi być sama podłogówka,zero grzejnika.Nie udzieliłeś odpowiedzi jak duży dom

Zauwaz ze tam jest tylko 15cm styropianu w podlodze. Wiem ze niektorzy powiedza az 15. Strata do gruntu poprzez grzanie podlogi non stop do temperatury powiedzmy min. 25-28C jest duza. Bez wzgledu na temperature otoczenia, wilgotny beton i piach ma zawsze w okolicach 5-10C.

Podlogowka mimo wielu zalet ma tez wady gdy nie docieplimy jej jak nalezy.

Kociol i tak musi przygotowac CWU o temperaturze minimum 45C aby byl sens korzystania ze 150l. Grzejnik moze pykac sobie w lazience na tych 40-45C. Chyba ze ktos potrzebuje wiecej.

 

Opublikowano (edytowane)

Że ma "tylko" 15cm styro ma znaczyć że ma zrezygnować z podłogówki?i na grzejnikach wyjdzie lepiej,oszczędniej?Jak będzie zależało mu na lepszych parametrach co do ocieplenia podłogi to może zastosować styro o mniejszej lambdzie i po problemie(myślę że instalacja jest dopiero na etapie projektu)Co znaczy grzejnik może sobie pykać na 45st?niby gdzie ma być podłączony?

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Nie trzeba rezygnowac. Sam mam 20cm (ale teraz dalbym 30 = 2x15) i nie zrezygnowal dla konfortu jaki daje a to jest bezcenne. Chcialem tylko podkreslic ze podlogowka to nie panaceum na oszczednosc o ile jest max. dobrze zrobiona i docieplona.

Grzejnik. Tak samo jak inne instalacje "mieszane". Moze sie nie da? nie jestem instalatorem.

 

Opublikowano

Nie podlaczamy grzejnika do podlogowki. :)

Celem wypowiedzi bylo tylko lub az zwrocenie uwagi i zastanowienie sie gdzie i kiedy podlogowka przyniesie wymierne korzysci a nie rachunki za gaz w kwocie 4000-6000 za sezon.

Temperatura podlogi 25-28C

Temperatura gruntu 5-10C.

Powierzchnia oddania ciepla 150 m2

Pomiedzy nimi 15cm styropianu

Non stop 24h / dobe.

Jakkolwiek sciany, strych mozna docieplic pozniej tak podlogowki juz nie.

Opublikowano (edytowane)

To pójdzie bezpośrednio z kotła,bez sprzęgła,pod warunkiem że instalacja będzie poprawnie zaprojektowana.Podany model kotła Junkers 14kW jest za słaby do zasobnika 150l a przy 4osobach nie schodziłbym z pojemnością zasobnika.Potrzebny będzie czujnik zewnętrzny,sterowanie pogodowe

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano

Witam serdecznie przy wyborze kotła w twoim przypadku zwrócił bym uwagę aby moc minimalna kotła była jak najniższa. A najlepiej zrobić projekt przez projektanta który się na tym zna. Korzyści po pierwsze idzie taką instalacje wyregulować a to 90 procent sukcesu reszta to poprawne jej wykonanie. Pozdrawiam 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam, 

Potrzebuję porady w sprawie doboru kotła kondensacyjnego.

Według obliczeń ze strony Ciepło właściwe zapotrzebowanie na ciepło to max. 7,9kW + CWU. Średnie zużycie w zimowy dzień to 3,8kW.

Powierzchnia podłóg z ogrzewaniem podłogowym to ok. 220m2 + przewymiarowany grzejnik w garażu o pow. 40m2 (garaż w bryle, oddzielony ścianą ocieploną 10cm styro grafit)+ 2 drabinki wpięte do podłogówki. Dom zbudowany z porothermu 30cm, ocieplenie: 24 cm styro grafitowy w poddaszu (wylewana plyta betonowa), 20 cm styro grafitowy na ścianach, 15 cm styro w podłodze. Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Okna 3 szybowe.

Obliczenia poniżej (w rzeczywistości jest poddasze użytkowe, nie da się tego dokładnie ustawić na stronie):

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4rlr

Zastanawiam się na ile wiarygodne są obliczenia z tej strony. Próbowałem kilku zmian i zapotrzebowanie na moc zmienia się bardzo nieznacznie. 

Jestem prawie zdecydowany na piec Junkers (dobre doświadczenia z marką, dużo serwisantów w okolicy) - instalator sugeruje piec ZSB 24-5C. Zakres modulacji tego pieca to 3,4kW-25,3kW. Zastanawiam się czy nie byłby wystarczający jego mniejszy odpowiednik ZSB 14-5C (zakres modulacji 2,3-15,2).

Czy różnica 1,1kW w mocy minimalnej pieca ma duży wplyw na działanie pieca? Różnica w cenie kotłów jest stosunkowo niewielka (ok. 400 pln) ale obawiam się że piec będzie się częściej włączał i wyłaczał jeśli będzie przewymiarowany.

Czy można wierzyć zakresom mocy podawanym przez producentów?

Opublikowano (edytowane)

A jaki duży zasobnik?Co do wyników ze str.ciepłowlasciwe to są w dużym przybliżeniu,mogą być obarczone sporym błędem.Gdyby były w miarę dokładne to na co byłyby potrzebne projekty OZC?

Co do instalacji i tak będziesz potrzebował sprzęgła hydraulicznego i modułu mieszacza (w Junkersie to tzw.MM100 a nawet producent zaleca dwa takie jak są dwa obiegi grzewcze)+2pompy+zaw.3D z siłownikiem na OP(ewentualnie podłogówka na dwóch 3D-osobno parter osobno piętro)Przy 3obiegach grzewczych najkorzystniej wypada Vaillant jezeli chodzi o sterownie,tu załatwia sprawę jedno urządzenie czyli moduł VR71 u innych producentów dla każdego obiegu OP musisz mieć osobny moduł(m.in.np.w Junkersie)

Zapewne twoim wymogom podołałby Vaillant Eco Tec Exclusive (ma niską moc minimalną ) no ale cena

Podpięcie drabinek pod rozdzielacz podłogówki to błąd.Podobnie jak i zrobienie grzejnika w garażu,było zrobić cały dom w podłogówce wtedy instalacja wyszłaby znacznie taniej

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za odpowiedź, odpowietrznik. 

Zasobnik Biawar 140l. Grzejnik w garażu jest bardzo duży - ma być zasilany wodą z podłogówki, tak samo jak grzejniki w łazienkach, żeby nie potrzeba było mieszacza - tak zrozumiałem intencje instalatora. W garażu nie potrzebuje wysokich temperatur, wiec grzejnik ma tylko troche dogrzewać żeby utrzymać dodatnią temepraturę. Jeśli chodzi o drabinki w łazienkach to sytuacja wygląda tak samo - też mają być zasilane z podłogówki.

Mam 3 skrzynki z rozdzielaczami

Vaillant ma moc min. 1,9kW. W porównaniu do Junkers ZSB 24-5C to 1,4kW rożnicy. Chyba nie warto dopłacać 2,5k Pln, skoro różnica w min mocy jest tak mała?

 

 

Edytowane przez ttpj
Opublikowano (edytowane)

Kocioł o mocy 14kW może zbyt długo nagrzewać zasobnik(przerwa w ogrzewaniu budynku będzie zbyt długa,zaleca się aby woda w zasobniku została nagrzana w czasie ok.20min.)Z uwagi na powyższe przy zasobniku 140l sugeruje kocioł o mocy min.20kW

A co do podłączania grzejników konwencjonalnych do rozdzielacza ogrzewania podłogowego powiem tak:

mamy tu do czynienia z dwoma systemami pracującymi na zupełnie innych parametrach tzn.inna temp.zasilania,inna różnica temp.pomiędzy zasilaniem i powrotem,inna prędkość przepływu itd.

Podłączając te dwa systemy do jednego rozdzielacza możemy być pewni ze jeden z nich nie będzie pracował prawidłowo

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano

W takim razie 14kW powinno bez problemów wystarczyć do ogrzania domu, problem może pojawić się podczas podgrzewania wody?

Czy w ogóle jest sens przejmować się taktowaniem kotła w tym przypadku?

Wg. danych technicznych ZSB 24-5C moc minimalna to 3,4kW, czyli w okolicach średniego zużycia ciepła wg. wyliczeń.

Opublikowano

Junkers ZSB 14-5C dla grzania CW ma moc 15kW i taki zasobnik (140l) bez problemu podgrzeje do 50C w czasie ok 20-30 minut, czyli tragedii niema 

Choć ja bym widział tu też moc kotła 19-21kW

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.

20-30 min to chyba nie jest jakos długi czas. Podłoga raczej się przez te 30 min nie wyziębi. Rozumiem że 30min to czas nagrzania całego zbiornika od temp wody zimnej do uzyskania 50C?

Sambor, dlaczego wybrałbyś mocniejszy kocioł w takim razie?

Najbardziej martwi mnie, że zapotrzebowanie na moc będzie mniejsze niż moc minimalna kotła i będzie się ciągle włączał i wyłączał. 

Opublikowano

Jak ma się włączać to na to są dwie rady : albo kocioł o max modulacji mocy dodatkowo z ustawianiem czasu załączania i histerezy .

Dodatkowo można wykonać blokadę termostatem pokojowym, który będzie pilnował załączania kotła .

Większy kocioł ma zawsze większą sprawność dla tej samej mocy czyli kocioł o mocy 15kW pracujący z mocą 3kW spali więcej niż kocioł 25kW pracujący z taką samą mocą.

Na twoim miejscu zainteresowałbym się np Termetem Gold 20kW..

Opublikowano (edytowane)

I jak przy Termecie sterować grzejnikami i podłogówką?Przy pomocy dedykowanego SIM-a?

Sam często polecam Termeta bo ma mocną pompę co zwłaszcza jest przydatne przy samej podłogówce

ale przy dwóch obiegach grzewczych jakoś to jego sterowanie jest toporne

Czy w tym przypadku puścić całość na krzywej z kotła traktując instalację razem z tymi grzejnikami jako niskotemperaturową?

Ale chyba dla takiej powierzchni podłogi 220m2+grzejniki bez sprzęgła się nie obejdzie?

Też mam duże wątpliwości czy te drabinki(które same z siebie mają mizerną moc) zasilane tak niskim parametrem wraz z OP dogrzeją łazienkę do projektowej

 

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi. 

Skoro spalanie będzie mniejsze na 24kW, to chyba zdecyduje się na niego. Zakres modulacji zdaje się dość szeroki - wg danych producenta Nominalna moc cieplna 40/30°C [kW] to 3,4-25,3.

Jeśli chodzi o sterowanie mam przygotowane przewody do podłączenia regulatorów w większości pomieszczeń. Z racji, że mieszkańców jest na razie dwoje chciałem żeby była możliwość zmniejszenia temperatury w nieużywanych pomieszczeniach.

Drabinki i grzejnik garażowy mają być zasilane wodą z podłogówki - byłem świadomy że nie będą mocno grzały. 

 

Opublikowano (edytowane)

Możesz jeszcze przemyśleć Termeta Jest OK Jak bym miał kupować  dla siebie to właśnie wybrałbym ten kociołek)Atrakcyjna cena zakupu ok.3800 Tańszy serwis(mam na myśli części) w porównaniu z konkurencją.Z niską modulacją.Wymiennik ze stali nierdzewnej.Mocna pompa .Czegóż wiecej chcieć?)Tylko jak twoją instalacje spiąć z tym kociołkiem to musiałby się wypowiedzieć kol.Sambor

O dziwo kocioł o większej mocy czyli 25kW ma tą samą moc minimalną

Gold 20.jpg

gold 25 1.jpg

Edytowane przez odpowietrznik

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.