Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pomoc W Projekcie Instalacji


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich i proszę o pomoc. Buduję dom i czeka mnie samodzielne zrobienie instalacji co. i cwu. Mam bardzo ogólne pojęcie o tym wszystkim. Chciał bym zamontować na dachu kolektory próżniowe firmy “urlich” wraz z automatyką i orurowaniem tej firmy. W piwnicy ma być zbiornik dwu wężowy razem z grzałką 2kw o pojemności 300l. Głównym i jedynym źródłem ciepła będzie kominek z płaszczem wodnym o mocy 19kw. Instalację chcę wykonać z rur pex-Alu-pex z wyjątkiem odcinka od kominka do wężownicy w zbiorniku , ponieważ producent kominka zaleca by była wykonana z miedzi. Na parterze ma być ogrzewanie podłogowe (rozdzielacz z układem mieszającym średnica rur ogrzewania podłogowego ma mieć 16mm) , a na innych kondygnacjach grzejniki (zwykłe rozdzielacze) . Instalacja cwu ma być z układem cyrkulacyjnym ( kompletnie nie wiem jaka powinna być średnica rur głównego pionu oraz podejść ). Poniżej (w załączniku) załączam projekt mojej instalacji i proszę o pomoc w wychwyceniu błędów i ich poprawienia. Szczególnie zależy mi na podpowiedzeniu jakie dobrać średnice rur bo te które napisałem na projekcie to moje propozycje. Też proszę o pomoc w doborze wielkości pomp i czy muszą być z tak zwanym bajpasem. W miarę możliwości będę starał się odpowiedzieć na pytania które mogą się nasunąć z niedoskonałości mojego projektu. Dziękuje.

post-12279-1259180586_thumb.png

Opublikowano

Od razu widzę kilka problemów:

1) Naczynie wzbiorcze jest poniżej najwyższych grzejników. Woda się oczywiście wyleje

2) Nie ma żadnego celu w bocznikowaniu pompy c.o. kominka zaworem zwrotnym. W dół obieg grawitacyjny nie nastąpi

3) Pompę cyrkulacyjną c.w.u daje się na powrocie do zasobnika. Tu odwrotnie niż z kominkiem - najprawdopodobniej obędzie się bez pompy zupełnie bo boiler jest w piwnicy i będzie cyrkulacja grawitacyjna.

4) Robiąc cyrkulację nie zostawia się kilkumetrowych odcinków bez obiegu. Bo połączy się dwie wady - koszt utrzymania cyrkulacji w pionie z "zlewaniem" zimnej wody z gałązki. Pamiętaj, że z każdej baterii możesz wrócić oddzielną rurką do pionu cyrkulacji.

Opublikowano

Dziękuje za rady i proszę o dalsze. Nie znam się , więc zastanawiam się nad tą pompą cyrkulacyjną, ma być założona na powrocie do zbiornika 300l. Obieg cyrkulacyjny nie ma wężownicy w zbiorniku tylko będzie pobierał ciepłą wodę która tam jest. I tu moje pytanie - Jak woda w obiegu cyrkulacyjnym będzie wstanie ze zbiornika w piwnicy podejść na wysokość prawie 8m (wytworzyć odpowiednie ciśnienie) jeżeli pompa będzie na powrocie a nie na wyjściu ze zbiornika. Przepraszam ale trudno mi to pojąć. Dalej proszę o rady a szczególnie pomoc w doborze średnic rur całej instalacji. Wkrótce poprawię projekt o rady które się dowiedziałem. Dziękuje.

Opublikowano

Witam.

Przede wszystkim źle podłączone naczynie wzbiorcze.Oczywiście musi być powyżej wszystkich zamontowanych grzejników aby napełniły się wodą.Wznośną rurę bezpieczeństwa wprowadza się od góry naczynia a nie od dołu i łączy rurą cyrkulacyjną z dolną częścią naczynia wzbiorczego,opadową rurą bezpieczeństwa łączy się dół naczynia i przewód powrotny przy kotle a nie dopływ zimnej wody.U góry naczynia wzbiorczego koniecznie fajka napowietrzająca.Minimalne średnice rur bezpieczeństwa to 1 cal.

Pompa obiegowa oczywiście z obejściem grawitacyjnym - będzie ona chodziła (grawitacja) przez grzejniki na piętrze i strychu.

Pozdrawiam - M.

Opublikowano

Projekt poprawiłem. Ja zrobiłbym to tak a pompę z obejściem grawitacyjnym postawiłbym w pionie. Miałem kiedyś przypadek że w poziomie zawór nie zamykał się do końca i grzała tylko góra grzejników. pozdrawiam Mikołaj

post-2926-1259233920_thumb.png

Opublikowano

Witam.

 

Szanowni Koledzy - bez urazy,przedstawione obrazki to nie żaden projekt a jedynie szkic instalacji nadal z licznymi błędami.Projektowanie instalacji CO zaczyna się od obliczenia strat ciepła pomieszczeń,na podstawie tego dobiera grzejniki i wówczas ustala się średnice rur.Wszelkie uproszczenia i pójście "na skróty" może skutkować nieprzyjemnymi niespodziankami.Inwestorowi,który ma jak widać tylko bardzo ogólne pojęcie o tych sprawach szczerze radzę nająć uprawnionego projektanta i wykonać instalację według jego opracowania.Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych kosztów i kłopotów.

 

Pozdrawiam - M.

Opublikowano

Co autor miał na myśli w tym schemacie? No i zgodzę się z przedmówcą , że trzeba to uzupełnić o obliczenia. Zwłaszcza przy ogrzewaniu podłogowym, jeśli ma poprawnie działać, ponadto powinno spełniać wymogi bezpieczeństwa. Przy takiej instalacji lepiej skorzystać z usług projektanta. Nadmienię też, że dwa pokazane źródła ciepła powinny być uzupełnione o źródło które będzie wiodące, natomiast te dwa mogą tylko wspomagać ogrzewanie.

Opublikowano

Dziękuje za rady. Ale muszę się wytłumaczyć .Dom który buduję od 8 lat - buduję samodzielnie tzw bez zatrudniania firm . Jest ocieplony ponad przeciętnie to znaczy: ściany 20cm styropianu z dodatkiem grafitu, ściany piwnic 15cm styropianu z dodatkiem grafitu, strop nad piwnicą 10cm styropianu, podłoga w piwnicy także 10cm styropianu , dach 30cm wełny mineralnej , dla całych okien i drzwi zewnętrznych k=0,9.Dom jest pozbawiony mostków przez które by mogło uciekać ciepło. Myślę że dom będzie miał bardzo małe zapotrzebowanie na energię cieplną rzędu 40kw/m2. Prawda jest taka że gdybym miał dość kasy to nigdy bym nie zawracał nikomu głowy moimi wypocinami “projektowymi” , po prostu zatrudnił bym firmę , zlecił bym zrobienie projektu wraz z instalacją i by było po sprawie. Kasy tyle nie mam więc proszę o pomoc. Dziękuje wszystkim za dobre rady a szczególnie Panu Mikos89W. Załączam mój poprawiony dzięki wam “projekt”. Z poważaniem potek.

post-12279-1259246548_thumb.png

Opublikowano

Powiem żartem jeśliby mój dom miał zapotrzebowanie na energię cieplna na poziomie, jak piszesz 40kW/m2 to wolałbym mieszkać w altanie. A na poważnie zawór grawitacyjny zamontowany na zasilaniu od kominka zamontowany w ten sposób nie będzie działał. Po za tym wykorzystanie solaru w zimie wynosi ok. średnio 30%, a w dni pochmurne praktycznie 8 -10 %. Sam kominek może nie wystarczyć. Jeśli więc kupujesz drogie rzeczy docieplając dom to zainwestuj tez w kocioł c.o. Twierdzisz ,że nie ma mostków termicznych. One są , chociażby kołki montażowe do styropianu, ponadto dom trzeba wietrzyć czyli straty wentylacji.

Opublikowano
Dziękuje za rady. Ale muszę się wytłumaczyć .Dom który buduję od 8 lat - buduję samodzielnie tzw bez zatrudniania firm . Jest ocieplony ponad przeciętnie to znaczy: ściany 20cm styropianu z dodatkiem grafitu, ściany piwnic 15cm styropianu z dodatkiem grafitu, strop nad piwnicą 10cm styropianu, podłoga w piwnicy także 10cm styropianu , dach 30cm wełny mineralnej , dla całych okien i drzwi zewnętrznych k=0,9.

 

Posłuchaj jeszcze raz mojej dobrej rady.Budujesz dom ocieplony ponad przeciętnie więc obliczenia start ciepła są konieczne bo żadne dane wskaźnikowe nie mają tutaj zastosowania i bardzo łatwo o popełnienie błędu.Nie mieszaj dwóch różnych spraw - projektu i wykonawstwa.W stosunku do kosztów budowy opracowanie projektowe instalacji CO jest wydatkiem niewielkim lub czymś wręcz opłacalnym - nie przepłacisz za niepotrzebnie kupione urządzenia lub poprawki instalacji.Jeżeli instalację wykonasz według przedstawionego obrazka nic nie będzie działało.Pompa jest źle zamontowana,cyrkulacja zimnej wody trwale zapowietrzona i niepełna a naczynie wzbiorcze nadal niewłaściwie podłączone,zamiast odpowietrzników na pionie strychowym lepiej zrobić instalację samoodpowietrzającą.

 

Pozdrawiam - M.

Opublikowano

Masz rację , lepiej było by mieszkać w altanie przy takim zapotrzebowaniu na energię cieplną , prawidłowo powinno wyglądać to tak 40 kwh/m2 rok (średnie zapotrzebowanie na energię na m2 w skali roku). A do mocowania styropianu nie używałem kołków tylko specjalnego kleju Tytan EOS coś w stylu pianki pistoletowej (nie potrzeba kołkować a siła montażu styropianu nieporównywalnie większa).Ale to nie o tym te forum. Myślę że kominek da radę z ogrzewaniem domu ludzie którzy mieszkają w pobliżu mojej budowy , używają kominków z płaszczem wodnym do ogrzewania i bez problemu osiągają tem. w domu jaką chcą. Są bardzo zadowoleni z niskich kosztów ogrzewania i jednogłośnie odradzają mi montaż ogrzewania gazowego. A w większość z nich mieszka w starych domach nie najlepiej izolowanych. Powiem szczerze myślałem że takie forum jak to, istnieje po to żeby pomóc takim ludziom jak ja. Wiem że dobry projekt instalacji to podstawa ale mam złe doświadczenia z ludzmi którzy wykonywali dla mnie różnego rodzaju projekty. Kasowali kasę a po jakimś czasie kiedy wychodziły na jaw błędy ich pracy udawali przygłupów , że tak jak jest w projekcie jest prawidłowo , a naprawdę było gorzej niż żle. Wiem że doświadczenia i praktyka ludzi którzy są dobrzy w jakim fachu czasem więcej znaczy , niż nie jeden projekt. Dziękuję.

Opublikowano
Powiem szczerze myślałem że takie forum jak to, istnieje po to żeby pomóc takim ludziom jak ja. Wiem że dobry projekt instalacji to podstawa ale mam złe doświadczenia z ludzmi którzy wykonywali dla mnie różnego rodzaju projekty. Kasowali kasę a po jakimś czasie kiedy wychodziły na jaw błędy ich pracy udawali przygłupów , że tak jak jest w projekcie jest prawidłowo , a naprawdę było gorzej niż żle. Wiem że doświadczenia i praktyka ludzi którzy są dobrzy w jakim fachu czasem więcej znaczy , niż nie jeden projekt. Dziękuję.

 

Na razie wszystkie wypowiedzi w Twoim wątku służą temu żeby Ci pomóc,każdy doradza najlepiej jak potrafi.Kiedy byłem jeszcze czynny zawodowo przez wiele lat zajmowałem się wykonawstwem instalacji (najczęściej CO) i wielokrotnie poprawiałem błędy po majsterklepkach,którzy uważali że tylko "doświadczenie i praktyka".Jeżeli klient nie miał projektu to sam wykonywałem potrzebne obliczenia ale nie pomijałem ani nie lekceważyłem tego etapu przygotowania robót chociaż mam dużo większą niż Ty wiedzę w tym fachu.Zrobisz jak uważasz - nikt Cię do niczego nie zmusza.

 

Pozdrawiam - M.

Opublikowano

Coraz bardziej ciśnie się stwierdzenie - Dlaczego nie ma projektu na takie instalacje? Bo prosta? Bo sobie poradzę? Poradzą sobie fachowcy montujący instalację? Niestety tak jak inne rzeczy tak i ogrzewanie jest trudne i przy bardziej rozbudowanych układach aż prosi się o dokumentację, zwłaszcza przy układach podłogowych. Inwestorzy twierdzą a tam... zawracanie głowy projektami. Zrobiłem i działa. No tak działa, ale jak? Potem szukają pomocy tu na forum. Owszem możemy pomóc ocenić, doradzić, pomóc w problemach. Ale nie zastąpimy projektanta, bo musielibyśmy wykonać te same czynności co i on. Raczej nie należy tu szukać całkowitych rozwiązań, wyliczeń, projektów, przynajmniej takie jest moje zdanie. Projektant bierze zapłatę za wiedzę. Niestety całościowa wiedza kosztuje. Tu przy problemach pomagamy ale nie będziemy wyręczać projektantów chyba, że ktoś zleci wykonanie takiego projektu na zasadzie umowy. Tu pomagamy rozwiązywać problemy a nie dawać gotowe rozwiązania. Dobry projekt wymaga dokładnych obliczeń - a to jest czasochłonne. Każdy za wykonaną pracę chce mieć zapłacone, a dobry projekt to kawał pracy.

Opublikowano
Masz rację , lepiej było by mieszkać w altanie przy takim zapotrzebowaniu na energię cieplną , prawidłowo powinno wyglądać to tak 40 kwh/m2 rok (średnie zapotrzebowanie na energię na m2 w skali roku). A do mocowania styropianu nie używałem kołków tylko specjalnego kleju Tytan EOS coś w stylu pianki pistoletowej (nie potrzeba kołkować a siła montażu styropianu nieporównywalnie większa).Ale to nie o tym te forum. Myślę że kominek da radę z ogrzewaniem domu ludzie którzy mieszkają w pobliżu mojej budowy , używają kominków z płaszczem wodnym do ogrzewania i bez problemu osiągają tem. w domu jaką chcą. Są bardzo zadowoleni z niskich kosztów ogrzewania i jednogłośnie odradzają mi montaż ogrzewania gazowego. A w większość z nich mieszka w starych domach nie najlepiej izolowanych. Powiem szczerze myślałem że takie forum jak to, istnieje po to żeby pomóc takim ludziom jak ja. Wiem że dobry projekt instalacji to podstawa ale mam złe doświadczenia z ludzmi którzy wykonywali dla mnie różnego rodzaju projekty. Kasowali kasę a po jakimś czasie kiedy wychodziły na jaw błędy ich pracy udawali przygłupów , że tak jak jest w projekcie jest prawidłowo , a naprawdę było gorzej niż żle. Wiem że doświadczenia i praktyka ludzi którzy są dobrzy w jakim fachu czasem więcej znaczy , niż nie jeden projekt. Dziękuję.

witam.

Panie Szanowny.Te wyliczenia nie maja żadnego sensu.Od kiedy to zapotrzebowanie na moc jest bezpośrednio zależne od grubości styropianu.Swoją drogą to te grubości są kompletnie przewymiarowane. Może Pan dać i 50 cm styropianu a jeśli ma pan duże powierzchnie okienne to co wówczas ze stratami ciepła? Co do montażu na piankę to gratuluje.Trzeba było dokładnie doczytać instrukcję bo nie ma na rynku puki co takiej piany ,która nie potrzebuje wzmocnienia kołkami.

powodzonka

Opublikowano
Witam.

 

Szanowni Koledzy - bez urazy,przedstawione obrazki to nie żaden projekt a jedynie szkic instalacji nadal z licznymi błędami.Projektowanie instalacji CO zaczyna się od obliczenia strat ciepła pomieszczeń,na podstawie tego dobiera grzejniki i wówczas ustala się średnice rur.Wszelkie uproszczenia i pójście "na skróty" może skutkować nieprzyjemnymi niespodziankami.Inwestorowi,który ma jak widać tylko bardzo ogólne pojęcie o tych sprawach szczerze radzę nająć uprawnionego projektanta i wykonać instalację według jego opracowania.Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych kosztów i kłopotów.

 

Pozdrawiam - M.

czy tu sa naukowcy sa amatorzy a wiec ....

Opublikowano
Masz rację , lepiej było by mieszkać w altanie przy takim zapotrzebowaniu na energię cieplną , prawidłowo powinno wyglądać to tak 40 kwh/m2 rok (średnie zapotrzebowanie na energię na m2 w skali roku). A do mocowania styropianu nie używałem kołków tylko specjalnego kleju Tytan EOS coś w stylu pianki pistoletowej (nie potrzeba kołkować a siła montażu styropianu nieporównywalnie większa).Ale to nie o tym te forum. Myślę że kominek da radę z ogrzewaniem domu ludzie którzy mieszkają w pobliżu mojej budowy , używają kominków z płaszczem wodnym do ogrzewania i bez problemu osiągają tem. w domu jaką chcą. Są bardzo zadowoleni z niskich kosztów ogrzewania i jednogłośnie odradzają mi montaż ogrzewania gazowego. A w większość z nich mieszka w starych domach nie najlepiej izolowanych. Powiem szczerze myślałem że takie forum jak to, istnieje po to żeby pomóc takim ludziom jak ja. Wiem że dobry projekt instalacji to podstawa ale mam złe doświadczenia z ludzmi którzy wykonywali dla mnie różnego rodzaju projekty. Kasowali kasę a po jakimś czasie kiedy wychodziły na jaw błędy ich pracy udawali przygłupów , że tak jak jest w projekcie jest prawidłowo , a naprawdę było gorzej niż żle. Wiem że doświadczenia i praktyka ludzi którzy są dobrzy w jakim fachu czasem więcej znaczy , niż nie jeden projekt. Dziękuję.

masz swieta racje tylko -obliczenia chm.... :P

Opublikowano
Coraz bardziej ciśnie się stwierdzenie - Dlaczego nie ma projektu na takie instalacje? Bo prosta? Bo sobie poradzę? Poradzą sobie fachowcy montujący instalację? Niestety tak jak inne rzeczy tak i ogrzewanie jest trudne i przy bardziej rozbudowanych układach aż prosi się o dokumentację, zwłaszcza przy układach podłogowych. Inwestorzy twierdzą a tam... zawracanie głowy projektami. Zrobiłem i działa. No tak działa, ale jak? Potem szukają pomocy tu na forum. Owszem możemy pomóc ocenić, doradzić, pomóc w problemach. Ale nie zastąpimy projektanta, bo musielibyśmy wykonać te same czynności co i on. Raczej nie należy tu szukać całkowitych rozwiązań, wyliczeń, projektów, przynajmniej takie jest moje zdanie. Projektant bierze zapłatę za wiedzę. Niestety całościowa wiedza kosztuje. Tu przy problemach pomagamy ale nie będziemy wyręczać projektantów chyba, że ktoś zleci wykonanie takiego projektu na zasadzie umowy. Tu pomagamy rozwiązywać problemy a nie dawać gotowe rozwiązania. Dobry projekt wymaga dokładnych obliczeń - a to jest czasochłonne. Każdy za wykonaną pracę chce mieć zapłacone, a dobry projekt to kawał pracy.

:P

Opublikowano
Te wyliczenia nie maja żadnego sensu.Od kiedy to zapotrzebowanie na moc jest bezpośrednio zależne od grubości styropianu.Swoją drogą to te grubości są kompletnie przewymiarowane. Może Pan dać i 50 cm styropianu a jeśli ma pan duże powierzchnie okienne to co wówczas ze stratami ciepła?

 

Smutno mi się robi kiedy czytam takie odpowiedzi. Niestety nieznajomość i niechęć do matematyki i fizyki są w naszym kraju powodem do dumy a nie do wstydu. Tymczasem wiedza potrzebna do prawidłowego wyliczenia zapotrzebowania na ciepło pomieszczeń a następnie zwymiarowania instalacji C.O. nie przekracza wiedzy z zakresu szkoły średniej. Do tego programy takie jak Audytor C.O. i O.Z.C. są darmowe i w jeden wieczór można policzyć cały dom. A liczenie na wiedzę "humanistów" którzy zostają sprzedawcami... No cóż. Wolny wybór.

Opublikowano
:)

Czesc.Widzisz chlopie pozostawili cie bez pomocy a tu tyle roboty ja ze swej strony moge dodac powodzena nie jestem fachowcem ale na nich uwazaj bo zostawia cie z tym czyms co zrobili i sie martw jak cos daj znac ,na razie :P

Opublikowano

W miarę dokładnie można sprawdzić jakie zapotrzebowanie energetyczne i jakie straty ma budynek na tej stronie http://www.oszczednydom.pl/etykieta/ proponuję wybrać metodę dokładną ci którzy odwiedzą tą stronę zrozumieją.A co do wypowiedzi moich kilku poprzedników (oczywiście nie wszystkich).Proponuję zajrzeć do regulaminu tego forum tu nie ma być miejsca na zarabianie pieniędzy.To prawda że uczciwa i fachowa praca kosztuje ale powiem szczerze pod przykrywką postów i różnych wypowiedzi kryje się tylko KASA! Nie każdy ma jej tyle że na wszystko starcza ja przynajmniej do tej grupy nie należę . Buduję dom bo życie do tego mnie zmusiło.Pozdrawiam wszystkich którzy są w podobnej sytuacji i życzę wam żebyście mieli więcej szczęścia do ludzi, na podobnych tego typu forach.

Opublikowano
Witam wszystkich i proszę o pomoc. Buduję dom i czeka mnie samodzielne zrobienie instalacji co. i cwu. Mam bardzo ogólne pojęcie o tym wszystkim. Chciał bym zamontować na dachu kolektory próżniowe firmy “urlich” wraz z automatyką i orurowaniem tej firmy. W piwnicy ma być zbiornik dwu wężowy razem z grzałką 2kw o pojemności 300l. Głównym i jedynym źródłem ciepła będzie kominek z płaszczem wodnym o mocy 19kw. Instalację chcę wykonać z rur pex-Alu-pex z wyjątkiem odcinka od kominka do wężownicy w zbiorniku , ponieważ producent kominka zaleca by była wykonana z miedzi. Na parterze ma być ogrzewanie podłogowe (rozdzielacz z układem mieszającym średnica rur ogrzewania podłogowego ma mieć 16mm) , a na innych kondygnacjach grzejniki (zwykłe rozdzielacze) . Instalacja cwu ma być z układem cyrkulacyjnym ( kompletnie nie wiem jaka powinna być średnica rur głównego pionu oraz podejść ). Poniżej (w załączniku) załączam projekt mojej instalacji i proszę o pomoc w wychwyceniu błędów i ich poprawienia. Szczególnie zależy mi na podpowiedzeniu jakie dobrać średnice rur bo te które napisałem na projekcie to moje propozycje. Też proszę o pomoc w doborze wielkości pomp i czy muszą być z tak zwanym bajpasem. W miarę możliwości będę starał się odpowiedzieć na pytania które mogą się nasunąć z niedoskonałości mojego projektu. Dziękuje.

 

Szanowny kolego

 

po zapoznaniu się z twoim projektem muszę przyznać że jest ciekawy.

lecz mam uwagi które mogą obniżyć koszty bez utraty pożądanego efektu w funkcjonowaniu tej instalacji

1. obieg cyrkulacyjny oraz pompa w układzie wody użytkowej ciepłej jest nie potrzebna, ciśnienie wody w instalacji wody użytkowej jest do 4 bar

2. natomiast brakuje w projekcie instalacji wody zimnej użytkowej

3. pion dla wody uzytkowej po za węzownicą jest wystarczający w przekroju rury miedzianej 18, na kran przejście na 15

4. kominek z pŁaszczem wodnym, ma ogrzewać wodę w zbiorniku i centralne ogrzewanie, aby prawidŁowo funkcjonowaŁo centralne ogrzewanie i jednocześnie byŁa ciepŁa woda to musisz zastosować na ukŁadzie centralnego ogrzewania sterownik temperaturą poŁonczony z termostatem pokojowym przewodem lub sygnałem radiowym, któty będzie regulowaŁ przepŁyw we wŁaściwy sposób i potrzeb

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Dziękuje za twoje uwagi z tym sterownikiem do kominka masz rację. Sprawdzałem na stronie producenta kominków którego chcę kupić kominek , i ma coś takiego w swojej ofercie nawet nie jest bardzo drogie.A co do pionu ciepłej wody użytkowej to chciał bym go zrobić od wyjścia ze zbiornika z rur pexAlupex. Jeżeli możesz to podaj według ciebie poprawne przekroje rur.Postaram się uzupełnić ten niby mój "projekt" o obieg zimnej wody.Pozdrowienia

Opublikowano
W miarę dokładnie można sprawdzić jakie zapotrzebowanie energetyczne i jakie straty ma budynek na tej stronie http://www.oszczednydom.pl/etykieta/ proponuję wybrać metodę dokładną ci którzy odwiedzą tą stronę zrozumieją.A co do wypowiedzi moich kilku poprzedników (oczywiście nie wszystkich).Proponuję zajrzeć do regulaminu tego forum tu nie ma być miejsca na zarabianie pieniędzy.To prawda że uczciwa i fachowa praca kosztuje ale powiem szczerze pod przykrywką postów i różnych wypowiedzi kryje się tylko KASA! Nie każdy ma jej tyle że na wszystko starcza ja przynajmniej do tej grupy nie należę . Buduję dom bo życie do tego mnie zmusiło.Pozdrawiam wszystkich którzy są w podobnej sytuacji i życzę wam żebyście mieli więcej szczęścia do ludzi, na podobnych tego typu forach.

 

Witam.

Mylisz się szanowny kolego.Podany przez ciebie link dotyczy obliczeń zapotrzebowania ciepła dla całego budynku.Dla prawidłowego doboru grzejników i średnic w instalacji CO trzeba liczyć straty ciepła dla każdego pomieszczenia osobno.Przyjm do wiadomości że w zależności od usytuowania w budynku różne pomieszczenia o tej samej powierzchni i kubaturze mogą mieć zupełnie inne straty ciepła.Te położone w sposób najbardziej niekorzystny potrzebują nawet ponad dwa razy więcej ciepła niż te usytuowane korzystnie.Jeżeli dobierzesz grzejniki według wskaźnika kubaturowego możesz mieć pomieszczenia niedogrzane mimo właściwej pracy instalacji.W pomieszczeniach "ciepłych" grzejnki będą przewymiarowane a to zbędny koszt.Nie musisz nikomu tego zlecać - naucz się i wykonaj sam takie obliczenia.Nie traktuj obelżywie uczciwych ludzi,którzy znają swój fach i dobrze radza jak uniknąć błędów.Mnie nie jest potrzebna żadna KASA,nic takiego nie proponowałem,tylko zwyczajnie żal mi naiwniaków,którzy głupie rady biorą za dobrą monetę a później płaczą że mają problemy.

Powodzenia życzę.I mniej zarozumialstwa a więcej pokory. M.

Opublikowano
Witam wszystkich i proszę o pomoc. Buduję dom i czeka mnie samodzielne zrobienie instalacji co. i cwu. Mam bardzo ogólne pojęcie o tym wszystkim. Chciał bym zamontować na dachu kolektory próżniowe firmy “urlich” wraz z automatyką i orurowaniem tej firmy. W piwnicy ma być zbiornik dwu wężowy razem z grzałką 2kw o pojemności 300l. Głównym i jedynym źródłem ciepła będzie kominek z płaszczem wodnym o mocy 19kw. Instalację chcę wykonać z rur pex-Alu-pex z wyjątkiem odcinka od kominka do wężownicy w zbiorniku , ponieważ producent kominka zaleca by była wykonana z miedzi. Na parterze ma być ogrzewanie podłogowe (rozdzielacz z układem mieszającym średnica rur ogrzewania podłogowego ma mieć 16mm) , a na innych kondygnacjach grzejniki (zwykłe rozdzielacze) . Instalacja cwu ma być z układem cyrkulacyjnym ( kompletnie nie wiem jaka powinna być średnica rur głównego pionu oraz podejść ). Poniżej (w załączniku) załączam projekt mojej instalacji i proszę o pomoc w wychwyceniu błędów i ich poprawienia. Szczególnie zależy mi na podpowiedzeniu jakie dobrać średnice rur bo te które napisałem na projekcie to moje propozycje. Też proszę o pomoc w doborze wielkości pomp i czy muszą być z tak zwanym bajpasem. W miarę możliwości będę starał się odpowiedzieć na pytania które mogą się nasunąć z niedoskonałości mojego projektu. Dziękuje.

 

Witaj Potek, nie wiem czy będę pomocny ale mam nadzieję ze skłonię Ciebie do pewnych przemysleń zanim rozpoczniesz budowę instalacji, nie jestem fachowcem w temacie a jedynie użytkownikiem i obserwatorem tych zagadnień z wiedza raczej ogólna techniczną.

Kiedyś miałem zupełnie podobne pomysły co do ogrzewania domu kominkiem z płaszczem wodnym oraz wykorzystaniem kolektorów, dzisiaj po latach obserwacji i uzywania mam dokładnie odmienne zdanie na temat tych źródeł ogrzewania. Kominek co prawda mam nie z płaszczem wodnym a z wbudowanymi wężownicami które przez kilka lat zasilały mi podłogówkę jako jedyne zródło ciepła mojego domu oraz CUW 150L, i wydawało sie że będzie pięknie, jednak codzienna uciażliwość obsługi takiego źródła zniechęciła mnie całkowicie i teraz uzywam kociołka CO który stoi sobie w kotłowni :), poza tym jak to ktoś napisał będziesz miał kotłownie w saloniku..... czy tego chcesz ? chyba nie. Z rysunku wynika ze masz fajną piwnice i własnie dlatego powinieneś wykorzystać ją do ustawienia w niej kociołka a różnice poziomów wykorzystać do budowy instalacji grawitacyjnej przede wszystkim, z minimalna ilością "bajerów". (o szczegółach innym razem) a układ podłogówki oczywiście jako całkowicie autonomiczny zasilany wymiennikiem ciepła( poczytaj to forum jakie ludzie maja problemy z podłogówkami podłączonymi do wspólnego zasilania..... szczerze nie polecam). Dlaczego kominek z płaszczem wodnym jest niedobry, bo w palenisku panuje zbyt niska temperatyra i kominek się "smoli" po pewnym czasie cuchnie z niego jak z pogorzeliska, (zwykły kominek nie ma tej przypadłości) wiem bo moi znajomi mają takie kominki i klną co niemiara ..... na tych co ich ponamawiali. Kominek jest super ale jako samodzielne źródło ciepła i z takiego nie rezygnuj ..... teraz mojego też tak używam okazjonalnie.

Co do kolektorów to nie miałem (choć się zastanawiałem) takowych i już nie zamierzam inwestować w to źródło dopóki cena będzie tak nierealnie wysoka w stosunku do zysku cieplnego, po analizie za i przeciw doszedłem do wniosku ze lepszym rozwiązaniem będzie CWU na pompie ciepła o podobnej wartości rynkowej co kolektory, zaletą jest stały dostęp do CWU niezalezny od pogody i pory dnia , a bufor ciepła o którym piszesz to jak najbardziej dobre rozwiązanie.

Chciałem pokazać Tobie zagadnienia które powinieneś przemyśleć zanim rozpoczniesz budowę instalacji, to ważna inwestycja zasługuje na wiele uwagi, ja też zbudowałem cała instalacje samodzielnie i działa 10 lat poprawnie i teraz najlepsze.... to wcale nie takie trudne jak sie wydaje na początku byle zachować zasady fizyki, zdrowego rozsądku i odporności na "cudowne rady i rozwiązania" . Życzę powodzenia w działaniu..... Bogdan

  • 2 lata później...
Opublikowano

zgadzam się w 100% z przedmówcą

 

miałem kominek z plaszczem wodnym 32kW do tego bufor i solary i dodatkowy kocioł elektryczny

 

po kilku latach wywaliłem ten kominek, bo np jest lato ciepło ale nie ma słońca, a Ty musisz napalić w kominku żeby miec ciepłą wodę.

 

poza tym robisz sobie kotłownię w salonie

 

i jeszcze jedna sprawa w zimie jak napalisz wieczorem nawet na maxa to rano będziesz miał do mycia najwyżej letnia wodę

 

 

szczerze odradzam kominek z płaszczem jako bazowe źródlo ciepła

 

teraz mam kocioł na groszek z podajnikiem i codziennie się ciesze z tego że go mam :)

 

i kolejna sprawa nie wyjedziesz sobie z domu na kilka dni w zimie i nie wrócisz do ciepłego domu !

 

 

pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.