Tadeo66 Opublikowano 6 Lipca 2022 #1 Opublikowano 6 Lipca 2022 Witam wszystkich, jako nowy forumowicz, Szukałem takiej wersji, ale raczej nie ma. Z różnych informacji i poradników wynika, że do dobre rozwiązanie, jak pompa grzeje do powiedzmy minus 5 st, a poniżej tych wartości temperatury włącza się kocioł kondensacyjny. Tylko rzecz w tym, że nigdzie nie mogę znaleźć rozsądnego schematu hydraulicznego połączeń takiego układu. Chciałem zastosować pompę Haier 8kW, która ma mozliwość wysterowania dodatkowego urządzenia grzewczego. Mam też kocioł Buderus, który ma stosowne złącze, które można w tym celu wykorzystać. Ze sterowaniem sobie więc poradzę. Ale układ hydrauliczny nie do końca mi jest zrozumiały: bufor, dodatkowe pompa za buforem... Może ktoś zastosował takie połączenie hybrydowe i może się podzielić rozwiązaniem i uwagami. Będę niezmiernie wdzięczny. Chciałbym rozwiązania prostego, bez zbędnych, dodatkowych modułów jak zawory mieszające, czy przełączające. Założenia to: kocioł gazowy podgrzewa zbiornik cwu, w którym jest w razie czego jeszcze grzałka elektryczna. PC grzeje (podgrzewa) wodę w instalacji, a jak brakuje mocy, to całość przejmuje kocioł gazowy. Ogrzewanie grzejnikowe, jeden obieg na parametrach około 50/40 stopni. Aha, mam panele PV (9,55 kWp) i stąd chęć zagospodarowania nadmiaru energii elektr. Cytuj
kult5 Opublikowano 6 Lipca 2022 #2 Opublikowano 6 Lipca 2022 (edytowane) kocioł gazowy -> zawór przełączający CWU/ CO -> bufor pompa ciepła -> wymiennik ciepła-> pompa co -> bufor bufor -> instalacja grzejnikowa + pompy, zawory zwrotne itp. Edytowane 6 Lipca 2022 przez kult5 Cytuj
Tadeo66 Opublikowano 6 Lipca 2022 Autor #3 Opublikowano 6 Lipca 2022 Dziękuję za poradę, ale nie o to mi chodziło. Pisałem, że jak najprościej. Na przykład równolegle PC do kotła gazowego, plus ewentualnie bufor, jeżeli jest wymagany. W instalacji jest około 100 litrów wody. Chodzi o to, ze ja nie będę żył wiecznie, a pozostali użytkownicy nie bardzo sobie radzą ze sterowaniem "okrętem podwodnym". Cytuj
kult5 Opublikowano 6 Lipca 2022 #4 Opublikowano 6 Lipca 2022 To jest prosty schemat. Jak obecnie grzejesz cwu? masz zawór przełączający? Można wywalić wymiennik ale wtedy powstają problemy z zabezpieczeniem pompy przez zamarznięciem. Bufor do pompy się przyda na defrosty. Cytuj
Tadeo66 Opublikowano 6 Lipca 2022 Autor #5 Opublikowano 6 Lipca 2022 W tej chwili cwu grzane jest w zasobniku z kotła jednofunkcyjnego Buderus. Jest w nim zabudowany zawór przełączający, który w wypadku zapotrzebowania na ciepło z czujnika w zasobniku przełącza ogrzewanie na grzanie cwu. zasobnik z grzałką (w razie co) 100 litrów. Kocioł grzeje (dogrzewa) o 10 stopni w ciągu 3 - 5 minut. W tym czasie nie jest grzane CO. Cytuj
kult5 Opublikowano 6 Lipca 2022 #6 Opublikowano 6 Lipca 2022 Czyli zawór przełączający nie jest potrzebny. Wystarczy pompa ciepła, bufor 150l, wymiennik, 2 dodatkowe popy c. o. (kocioł gazowy i pompa ciepła mają wbudowane), jakiś zawór zwrotny, itp. Cytuj
Tadeo66 Opublikowano 7 Lipca 2022 Autor #7 Opublikowano 7 Lipca 2022 Dzięki za informację. A jest szansa na jakiś prosty jednokreskowy schemat? I pytanie do osób, które mają podobne rozwiązanie, bo nie wątpię, że tacy są. Jak się to sprawdza w praktyce. Sporo sie pisze na temat połączenia kotła na ekogroszek, węgiel, pellet. To chyba podobny układ hydrauliczny, ale z kotłem gazowym myślę, że działałoby to niejako automatycznie. PC służyłaby do wstępnego podgrzania wody w układzie tak do 35 40 stopni, żeby pracowała w zakresie swojego najlepszego COP. A przy wzroście zapotrzebowania na ciepło włączał by się palnik kotła gazowego. Jak obserwowałem temperaturę na kotle podczas jego pracy, to w dodatnich temperaturach zewnętrznych podawał na obieg w granicach 30 - 38 stopni. Przy spadku temperatury poniżej zera temperatura na wyjściu wzrastała do 40 max 50 stopni. Kocioł ma dobry pogodowy regulator (Buderus) i steruje również zasobnikiem cwu. Przypomnę, że głównie mi chodzi o to, żeby wykorzystać nadprodukcję energii z PV i tym samym zaoszczędzić na ogrzewaniu. Wiem, można podpiąć kocioł elektryczny, co też nie jest złym rozwiązaniem. Proste sterowanie, koszt nawet przyzwoitego do 2 - 3 tys zł. Ale skoro można pompą PV z 1 kW ee uzyskać około 3 kW ciepła, to czemu nie skorzystać. No tak, ale pompa monoblok (np. Haier) to koszt 12 do 15 tys. a kocioł ee powiedzmy 3 - 5 tys. Zdroworozsądkowo na to samo wychodzi, bo ciepło z PC jest 3x tańsze niż z ee. Stąd moja chęć założenia PC. Nie dostanę niestety żadnej dotacji, bo nie mam już co zlikwidować. Kotła miałowego (o zgrozo...) pozbyłem się 3 tata temu. Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #8 Opublikowano 27 Grudnia 2024 Witam, czy udało się jakiś układ zastosować? Jak się sprawuje? Jestem na etapie planowania przeróbki swojej instalacji z kotłem gazowym dwufunkcyjnym. Instalację mam już niskotemperaturową z podłogówką i mocno przewymiarowanymi grzejnikami. Planuję na razie układ szeregowy, gdzie PC będzie głównym źródłem ciepła i temperaturą na wyjściu 35stC, dalej podawane na wejście do kotła gazowego, który sterowany jest z czujnika temp. w salonie i grzanie by miał ustawione na np. 40stC. Wyjście z kotła gazowego podawane na zasilenie instalacji. Powrót przez filtry prosto do PC (monoblok) bez bufora bo mam sporą pojemność instalacji. W ciepłych okresach myślę nad wyłączaniem kotła gazowego i ew. puszczeniu zasilania bypassem pomijającym kocioł, aby zmniejszyć opory przepływu. Czy ktoś ma jakieś merytoryczne uwagi do takiego rozwiązania? Cytuj
cezario1 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #9 Opublikowano 27 Grudnia 2024 Czyli PC zasilanie 35st a powrót przy delcie 5 to 30 st Kocioł gazowy zasilanie 40st Delta na grzejnikach 7st Czyli 35 st wychodzi z PC + 5 st kocioł gazowy = 40st minus delta 7 czyli do PC wraca woda o temp 33 a musi być poniżej 30st żeby PC się załączyło. Kocioł gazowy będzie grzał cały czas a PC będzie oddawało ciepło nagrzane z kotła gazowego na zewnątrz. PC ma sterowanie dodatkowe grzałką ( jeżeli PC nie może uzyskać zadanej temp to załącza się ta grzałka) można zastąpić grzałkę kotłem gazowym ale to trochę inaczej wygląda niż w opisie jak ty chcesz to zrobić. Będzie jeszcze problem z pompami obiegowymi tej w PC i kotle gazowym. Musi być sprzęgło lub bufor jak są dwie pompy. Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #10 Opublikowano 27 Grudnia 2024 Piec gazowy raczej w bardzo sporadycznych sytuacjach i faktycznie można by go wysterować wyjściem z grzałki pompy ciepła. Czy zamiast sprzęgła nie łatwiej dać między zasileniem, a powrotem zawór upustowy różnicy ciśnień? Wtedy piec gazowy równolegle do PC. W przypadku zwiększenia ciśnienia spowodowanego zamknięciem się zaworów termostatycznych w instalacji nie rosło by zbytnio ciśnienie. Ew. jakich parametrów zawór zastosować? 3/4 i z regulacją do pół bara? Koszt ok 100-150zł więc taniej niż sprzęgło i mniej miejsca by to zajęło. Cytuj
cezario1 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #11 Opublikowano 27 Grudnia 2024 Zależy czy chcesz grzać równocześnie PC i gazem? Masz dodatkowe pompy obiegowe czy ma działać tylko na tej w PC i kotle gazowym? Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #12 Opublikowano 27 Grudnia 2024 tu jest fajne szkolenie właśnie z takim zaworem nadmiarowo-upustowym: Obecnie jest pompa w kotle gazowym oraz dwie pompki na mieszaczach na dwóch rozdzielaczach podłogówki. W pompie ciepła doszła by kolejna pompa obiegowa. W PC ona się automatycznie moduluje (w gazowym chyba nie). Ew. zastanawiam się nad zastosowaniem wymiennika płytowego 130kW (60płytowego) na 5/4" i zalaniu monobloka mieszanką z glikolem. Na wymienniku płytowym byłby czujnik i załączał pompkę obiegową instalacji wewnętrznej (ew. może bym się dopiął do tej pompki kotła gazowego). W tym rozwiązaniu boję się tylko, że bym jednak musiał dać bufor po stronie pompy ciepła. Cytuj
cezario1 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #13 Opublikowano 27 Grudnia 2024 W 26.20 minucie filmu masz jak to podłączyć. W panasonicu bufor musi być do gwarancji. Chociaż mały na powrocie ale będzie jako sprzęgło. Wymiennik i glikol nie jest dobrym rozwiązaniem przy PC Pompa obiegowa na grzejniki jest zbędna będzie działało na tej w panasonicu Są tam mocne pompy montowane 120W w serii J. Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 27 Grudnia 2024 #14 Opublikowano 27 Grudnia 2024 No właśnie to patrzę 😉 Przy pompie 6-8kW i z wymiennikiem płytowym bufor na powrocie taki 100-150L. Przepływ nominalny ok 1,5m3/h. Teraz aby strona wewnątrz domu efektywnie odbierała to ciepło to powinien być mniej więcej podobny przepływ. Mój kocioł Immergas Zeus 25 ma 0,7m3/h. Raczej bym musiał zastosować dodatkową pompę obiegową za wymiennikiem właśnie z przepływem 1,5m3/h i dodatkowo ten zawór upustowy różnicy ciśnień, aby nie zarżnąć tej pompki po przymknięciu się termostatów. Wyjście z kotła gazowego jest na 3/4" i rurach pex 25. Tuż za nimi jest rozdzielenie na parter i piętro z pex nadal 25 więc bym zwiększył średnicę rur między kotłem, a trójnikami dla zapewnienia właściwego przepływu. Chyba jednak zrobię bez wymiennika płytowego i jako zabezpieczenie przeciwzamrożeniowe zastosuję czujnik termostatyczny podpięty do pompki obiegowej + przewód grzejny. Nie chcę dawać zaworów antyzamrożeniowych bo kosztują po 600zł każdy, a będą okresy, gdy nie będę stosował ani PC ani kotła gazowego bo mam kominek bez płaszcza, dający radę nagrzać prawie cały dom i wtedy i tak by te zawory wywaliły zład. Pompa najwięcej by pracowała w okresach jesiennych i wiosennych, gdzie jest spora produkcja z PV, doby COP oraz też do nagrzania CWU. (choć to w późniejszym etapie rozwoju instalacji) Muszę to jeszcze przekalkulować i zmierzyć się z dostępnym miejscem w kotłowni (stąd też monoblok). Cytuj
cezario1 Opublikowano 28 Grudnia 2024 #15 Opublikowano 28 Grudnia 2024 (edytowane) Do gwarancji wymagają tych zaworów Tanie są tutaj ZAWÓR ANTYZAMROŻENIOWY PRZECIWZAMROŻENIOWY ZABEZPIECZAJĄCY DO POMP CIEPŁA (ZAWÓR ANTYZAMROŻENIOWY 1") • Cena, Opinie • Zawory 13391386931 • Allegro Można przetestować czy działa poprawnie np w zamrażalce a jak nie to oddać. Najlepiej to założyć split jeżeli nie chcesz grzać PC na okrągło. Bufor na powrocie zakłada się 50l Najlepiej taki jaki zaleca producent do mocy PC Myślisz o PC panasonica czy innej firmy? Chcesz zakładać PC sam czy ma zrobić to firma? Jeżeli podłączysz kocioł gazowy to zrób tak jak na schemacie żeby szedł przez bufor (praca kotła z PC) i zaworem przełączanie żeby mógł pracować bez bufora i nie było obiegu przez PC bo to straty ciepła niepotrzebne Edytowane 28 Grudnia 2024 przez cezario1 Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #16 Opublikowano 29 Grudnia 2024 Panasonic fajny, ale cena konkret. U mnie PC to ma być dodatek, który będzie powiększał autokonsumpcję i przejadał nadmiar depozytu z net-billingu PV. Dodatkowo dużo taniej grzać CWU pompą ciepła niż kotłem gazowym. Obecnie schodzi miesięcznie 400kWh wg przelicznika gazowego. Rachunki po 200zł za samą ciepłą wodę. Abonament to niecałe 30zł. Myślałem nad pompą Kaisai/Rotenso czy inną z Midea bo w cenie ok 6 tysięcy jest split lub monoblok 8kW. Ew. Haier, ale on ma biedne sterowanie bez modułu WIFI w standardzie. Montaż splitta by musiała robić firma z racji f-gaz no i nie mam narzędzi do tego, ale hydraulikę ogarnę sobie sam. Na razie przygotuję większość hydrauliki i jak dozbieram kasy to wybiorę konkretną pompę. Potem będę zbierał na zbiornik CWU bo ich ceny są dość wysokie w stosunku do skali skomplikowania. Na razie dopinam zwykły bojler grzałkowy i przez zawór ATM wepnę się w wejście kotła gazowego, który ma też wbudowany zasobnik i własny termostat. Cytuj
cezario1 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #17 Opublikowano 29 Grudnia 2024 (edytowane) To może lepiej zamontować monobloka i grzać nim tylko w dodatnich temp a jak mróz to spuścić z niego wodę i nie zakładać żadnych zabezpieczeń antyzamrożeniowych. Wydajność PC w minusowych temp mocno spada słońca mało więc gaz wyjdzie taniej. Poza tym nie będzie żadnych strat cieplnych bo przecież cały czas jak mróz musi przez PC płynąć woda. Podłączył bym wtedy bez bufora osobno PC a osobno kocioł gazowy Uprościło by to instalację i koszty montażu też mniejsze. A PC powinno pracować z lepszą wydajnością bez współpracy z kotłem gazowym. Możesz spróbować dogadać się ze sprzedawcą PC żeby podłączył Ci tylko rurki z gazem w split i zrobił pierwsze uruchomienie Wtenczas vat 8% a resztę montażu zrobisz sobie sam. Edytowane 29 Grudnia 2024 przez cezario1 Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #18 Opublikowano 29 Grudnia 2024 Heh spuszczanie wody odpada bo w naszym klimacie co tydzień bym majstrował. Parę dni na plusie z chmurami, wystrzał słońca z produkcją kilkunastu kWh i lekki mrozik (ale ogrzewanie za darmo), znowu chmury i tak co parę dni. Po nowym roku podjadę do kilku hurtowni i zobaczę co zaoferują. Pewnie faktycznie lepiej iść w splita. Lepsza wydajność i mniej troski o zamarzanie. 15% różnicy w VAT pokrywa sporo z kosztu uruchomienia. Ciekawe z czego wynika taki mega spadek cen pomp ciepła z R32. Wiem, że wchodzą nowe modele propanowe, ale coś za co jeszcze niedawno wołali w okolicach 15-20tys jest za 1/3 ceny. Cytuj
cezario1 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #19 Opublikowano 29 Grudnia 2024 (edytowane) 32 minuty temu, Sintesi22 napisał(a): Po nowym roku podjadę do kilku hurtowni i zobaczę co zaoferują. Szuka się nie w hurtowni tylko na OLX i Allegro Są osoby które sprzedają i jednocześnie instalują PC można się z nimi dogadać. Najczęściej mają w opisie Vat 8% , z pierwszym uruchomieniem itp. Czasami wyjdzie drożej tylko 1-2 tys zł. Znajomy założył dwa lata temu PC kiedy były jeszcze dużo droższe za 14tys Instalacja podpięta z ich strony do bufora + 1 uruchomienie + gwarancja a najtaniej można było dostać to PC za 12500 zł w hurtowni vat 23% bez gwarancji. Czasami warto poszukać okazji poza sezonem na montowanie PC czyli zimą bo instalatorzy mają wolne terminy. 32 minuty temu, Sintesi22 napisał(a): Ciekawe z czego wynika taki mega spadek cen pomp ciepła z R32. Nie na R32 tylko chińskich produktów które nie będą się kwalifikowały do dotacji a zalega ich dużo w magazynie. Panasonica serii J można było kupić na wiosnę taniej niż teraz a weszły nowe modele. Ma dobre papiery to i tak się sprzeda na dotację. Zresztą jest nagonka na produkty chińskie że mają fałszowane certyfikaty. Edytowane 29 Grudnia 2024 przez cezario1 Cytuj
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2024 #20 Opublikowano 29 Grudnia 2024 9 minut temu, cezario1 napisał(a): produkty chińskie że mają fałszowane certyfikaty. A mają? Cytuj
cezario1 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #21 Opublikowano 29 Grudnia 2024 Pewno jedne mają OK a drugie mniej znanych firm nie. Nie mam na myśli producentów tylko importerów sprzedających PC pod swoją marką. Zobaczymy kto zostanie na liście ZUM w 2025r Cytuj
cezario1 Opublikowano 29 Grudnia 2024 #22 Opublikowano 29 Grudnia 2024 Zauważyłem że PC tej samej marki w zależności od modelu mają albo tylko certyfikat albo certyfikat i raport. Cytuj
daniellw Opublikowano 26 Lutego #23 Opublikowano 26 Lutego Jak postępy w integracji pompy ciepła z kotłem gazowym? Czy udało się ogarnąć ostatecznie schemat działania takiego układu? Jestem tym zainteresowany ponieważ kupiłem pompę monoblok ( z racji nadmiaru prądu z PV), którą chcę dołożyć do istniejącej instalacji kotła gazowego z podłogówką i zasobnikiem CWU. Nie mam i nie chcę żadnych buforów i skomplikowanych połączeń, dodatkowych pompek, mieszaczy itd. Teraz działa wszystko idealnie, tylko kocioł ze swoją pompką i podłogówka rozdzielona na parter i poddasze grubymi rurami PEX32 do rozdzielaczy, a dalej po 8 pętli pex 16 o długości do 60m - bardzo małe opory instalacji. Cytuj
Sintesi22 Opublikowano 13 Marca #24 Opublikowano 13 Marca (edytowane) Ogarnięte i działa perfekcyjnie. U mnie nie ma problemu z konfliktem pomp obiegowych gdyż założyłem, że oba urządzenia nie będą pracowały w tym samym czasie. Pompa ciepła ma działać w dzień, przy dość dobrym słońcu i produkcji PV, a gaz tylko w wyjątkowo mroźne okresy + kominek bez płaszcza. Rury od pompy ciepła do trójnika rozdzielającego na piętro i parter idą PP fi 40 Stabi. Później pex 25. Na powrocie dałem bufor 60L żeby w razie czego pompa miała swobodny rozbieg i energię na defrost. Na razie uruchamiam na temperaturze 34-35stC i po godzinie pracy delta jest 4stC. Pompa na ustawieniach domyślnych i pokazuje przepływ 1.6m3/h, czyli spoko. Po uruchomieniu i rozgrzaniu układu pompa bierze ok 1,1kW (hydrobox+jednostka zewnętrzna). Pompa marki Rotenso Heatmi 8kW. Piec gazowy Immergas Zeus 24kW. Instalacja grzejnikowa niskotemperaturowa + podłogówka. Przed uruchomieniem pompy zalałem układ środkiem do płukania GD30 i przez ok 2 tyg działał w grzanym układzie. Następnie przeprowadziłem płukanie dynamiczne (na zasilaniu woda z wodociągu i spuszczane na powrocie). Układ zalałem wodą z wodociągu przepuszczoną przez filtr węglowy. Potem przeprowadziłem płukanie pompą obiegową 250W z filtrem piankowym 1mikron+wrzucony magnes neodymowy. Dalej zrobiłem płukanie przez żywicę MB400 żeby odmineralizować wodę i zmniejszyć przewodność elektryczną. Na koniec zalałem inhibitorem korozji GD10. Załączam kilka fotek pompy. Pompa ciepła Rotenso Heatmi sterowana jest przez Tuya co pozwala na bardzo szeroki zakres ustawiania harmonogramów, wyjątków np. wynikających z produkcji PV (licznik Tuya) oraz oczywiście dostęp zdalny. W załączeniu trochę screenów z opcji ustawień. Domyślne hasło instalatora w apce to: 123456, a na panelu to: 1234 Edytowane 13 Marca przez Sintesi22 1 1 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 13 Marca #25 Opublikowano 13 Marca Kolego @Sintesi22 masz u mnie duże uznanie za sposób uzdatnienia wody kotłowej w instalacji hydraulicznej. Natomiast na tą "pajęczynę hydrauliczną" nie mogę patrzeć. ps. Przy okazji polecam wszystkim polskie korpusy narurowe EMI, firmy USTM. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.