Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dzisiaj ponownie był wykonawca i w celu weryfikacji instalacji przyprowadził ze sobą architekta instalacji sanitarnych.

Architekt zgodził się z wersją naprawy którą opisał kolega @sambor

Wymiarowane rur i sposób podłączenia dokładnie taki sam, jak omawialiśmy na forum.

Jednak ze względów na niewielką ilość miejsca pod kotłem oraz lepszą estetykę wykonania przeróbki zastosowałby:

- sprzęgło poziome z Afriso (które osiąga 32kw dla T=8 - takie coś mi napisał)

- pompę 25-60 (czyli słabsza, wcześniej zaproponowana tutaj to 25/1-7 stwierdził, że taka w pełni wystarczy dla tej instalacji)

Mam pytanie odnośnie poziomego sprzęgła, czy takie sprzęgło będzie funkcjonowało prawidłowo i w taki sam sposób?

Bo o ile rozumiem działanie sprzęgła pionowego i grawitacji, wyższa temperatura u góry sprzęgła trafiająca do obiegu, niższa na dole trafiająca do kotła. To w przypadku sprzęgła poziomego przecież chyba tak nie będzie? Tam najwyższa temperatura będzie w górnej części sprzęgła, wiec zarówno przy zasilaniu jak i przy powrocie? Czy źle myślę?

Jak przy takim założeniu będzie funkcjonał kocioł kondensacyjny?

Edytowane przez kondi50
Opublikowano

Chciałbym pod kotłem, ale może trochę wychodzić poza obraz kotła.

Dodatkowo poruszony był temat tego sprzęgła 40kw. Czy jego moc będzie wystarczająca, bo 40kw jest przy T=20 (dla grzejników). A przy podłogówce jego moc będzie zupełnie inna.

Chciałbym zrobić pionowe, bo wg mnie jest tam miejsce (od kotła do ziemi mam  130cm-140cm).

Architekt  twierdzi, że nie będzie różnicy w działaniu, bo to jeden obieg.

Jak wytłumaczyć to najprościej wykonawcy?

 

Opublikowano

Moc znamionowa sprzęgła jest podawana dla T=15C lub mniej, dla twojej instalacji trzeba przepływu ok 1,2-1,4m3/h, a sprzęgło SHE-OC-40 prod Elterm zapewnia bez problemu przepływ ok 2x większy - 2,3m3/h, więc nie wiem o co bicie piany?

Sprawdź w necie wymiary takiego sprzęgła i pomierz z tym wolnym miejscem co masz, to praktycznie jedyna opcja , gdyż przy poziomym sprzęgle możesz mieć problem z zapowietrzaniem instalacji- ono może źle odpowietrzać.

Ten "ARCHITEKT" od instalacji nie wie co mówi - z resztą takiej opcji zawodowej nie ma - albo jest projektantem inst sanitarnych albo kierownikiem robót sanitarnych - innych zawodów w tej branży nie ma!

Opublikowano

Ok, dziękuję ponownie za pomoc!

Będę się trzymał tego argumentu, że może być problem z odpowietrzeniem. Bo nie wiedziałem jak teraz przekazać wykonawcy, że chcę inaczej niż radził przyprowadzony przez niego fachowiec. Jego zawodu nie znam, powtarzam jak przedstawił mi go wykonawca.

Ale mniejsza już z tym, ważne, że ta mądra głowa którą przyprowadził, potwierdził Twoją wersje i przynajmniej odpadają mi przepychanki, kto ma racje.

I jeszcze jedna kwestia, zostałem namawiany na zastosowanie magnetycznego separatora z Afriso ma powrocie, koszt tego około 500zł. Czy ma to sens? Obydwoje twierdzili, że ma to uchronić pompę kotłową przed awarią.

 

Opublikowano

Sprzęgło SHE ma separator magnetyczny ( korek z magnesem ) , a tak między nami - skąd masz mieć te elementy magnetyczne w wodzie?

Czyżbyś miał stalowe rury w podłodze?

Ej doją jak mogą.😁

Opublikowano

Możesz zamontować taką szafkę BOX ze sprzęgłem poziomym na dwa obiegi. Qmax: ∆Т=10⁰С 20kW dwa grubsze króćce na sprzęgle DN25 obieg grzewczy z kotła. Z prawej i lewej strony dwie mufki DN15 do odpowietrznika lub manometru. Wymiary skrzynki wys.500 szer.400 gł 160 całość w środku zaizolowana i ładnie prezentuje się na ścianie. Na zdjęciu jeden obieg jest z mieszaczem u Ciebie mieszacz nie jest potrzebny. Na ale Ty chcesz jeden obieg grzewczy.

image.png.2f691b7eeeda630cc1b6cd5b07edf6d2.png

Opublikowano

Tak myślałem, że naciągają.

Informację o sprzęgle i wbudowanym separatorze na pewno wykorzystam, aby usunąć ten dodatkowy afriso.

Poza tym, nie za bardzo rozumieli rozwiązanie, że pompa za sprzęgłem ma chodzić bezpośrednio z gniazdka cały czas.

Twierdzili, że pogodówka podłączona tylko do kotła nic nie da, bo musiałaby się także komunikować z pompą za sprzęgłem, aby to jakoś działało.  W tym wypadku pompa za sprzęgłem bez pracującej pompy kotłowej ma wg nich pompować zimna wodę w instalacji, co będzie niekorzystne. 

Uparłem się, że tak chce i nie dyskutowali dalej.

 

A jeśli chodzi o samą pompę, to założyłem, że kupie WILO Varios PICO-STG 25/1-7 130.

Informacje jaką dostałem, to że wystarczająca będzie 25/60 (patrzyłem na model : Wilo-Yonos PICO 1.0 25/1-6)

Poza samą różnicą w mocy pompy, przy pompie 25/1-7 jest więcej opcji ustawienia pracy pompy:

- Stała różnica ciśnień (Δp-c), 3 zdefiniowane charakterystyki pompy

- Zmienna różnica ciśnień (Δp-v), 3 zdefiniowane charakterystyki pompy

- Stała prędkość obrotowa (3 stopnie prędkości obrotowej)

- Zewnętrzna regulacja sygnałem iPWM GT

 

Natomiast w 25/1-6 mamy jest do wyboru:

- ogrzewanie radiatorowe - stała różnica ciśnień

- ogrzewanie podłogowe - zmienna różnica ciśnień

Co myślisz o tym, żeby użyć słabszej pompy, bo pewnie temat wróci oraz na jakich ustawieniach powinna chodzić pompa za sprzegłem? Zmienna różnica ciśnień ?

 

 

Opublikowano

Obie pompy 25/1-6 jak i 25/1-7 mają praktycznie takie same możliwości i tu już nic nie wymyślisz, pompa krótsza (130) będzie lepsza.

Kocioł teoretycznie powinien tak pracować aby grzał non stop z minimalną wymaganą mocą, wtedy nie ma znaczenia jak jest włączona pompa za sprzęgłem

Pompę za sprzęgłem można dodatkowo wyłączać sygnałem termostatu bezprzewodowego.

Opublikowano

Zrobię na początek tylko pogodówke i postaram się ustawić krzywą aby osiągnąć założone temperatury. 

Rozumiem, ze wyłączenie pompy za sprzęgłem przez termostat bezprzewodowy będzie miało tylko wpływ na to, że ona nie będzie chodziła powyżej zadanej temperatury w pomieszczeniu i zużyje mniej energii elektrycznej? A wpływu na spalane paliwo nie będzie?

 

 

Opublikowano
16 minut temu, kondi50 napisał:

A wpływu na spalane paliwo nie będzie?

Będzie wpływ- po prostu jak pompa za sprzęgłem jest wyłączona to brak odbioru ciepła z kotła i rośnie temp na kotle, więc kocioł się wyłączy.

Opublikowano

Ok, wiec abym zrozumiał prawidłowo, wyłącznie pompy za sprzęgłem przez termostat będzie miało wpływ na spalane paliwo, bo kocioł się wyłączy i przez jakiś czas nie będzie działał. (spalał paliwa)

Jednak jak napisałeś wyżej, teoretycznie, nie jest to rozwiązanie najbardziej ekonomicznie, bo jak termostat ponownie włączy pompę, to kocioł będzie musiał nagrzać wodę w układzie już o kilka-kilkanaście stopni wiec zużyje więcej paliwa niż jakby chodził ciągle z małym płomieniem?  Dobrze to rozumiem?

 

Opublikowano

Dobrze rozumiesz. To co zaoszczędzisz przy wyłączonym obiegu grzewczym to wykorzystasz ponownie na jego rozgrzanie. Dlatego takie termostaty typu on off to badziewie. Tylko sterowanie pogodowe zapewni oszczędności poprzez modulację mocy kotła. Pompa za sprzęgłem ma chodzić stałe. 

Opublikowano
33 minuty temu, kondi50 napisał:

Dobrze to rozumiem?

Tak, dobrze myślisz.

W przyrodzie nie ma nic za darmo.

W jednym miejscu zaoszczędzisz a w drugim wydasz to samo , nawet z górką.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Komedii ciąg dalszy, napisałem przyszłemu niedoszłemu wykonawcy, że nie chce sprzęgła poziomego i separatora magnetycznego. Gość się oburzył i stwierdził, że w takim razie nie będzie tego robił, bo podważam jego zdanie i nie po to przyprowadzał kogoś mądrzejszego od nas, żeby nie korzystać z jego rad teraz.

Wiadomo, o co chodzi, nie zarobi dodatkowo na sprzęcie to już się nie opłaca tego robić. Ciężki temat z tymi "fachowcami".

Jestem na etapie ponownego szukania wykonawcy i tak z ciekawości ile powinno kosztować wykonanie takiej przeróbki?

Bo nauczony doświadczeniem, aby nie przepychać się z kolejnymi fachowcami, informowałem, że sprzęgło i pompę już mam kupioną. Wysłałem dziś innemu wykonawcy zdjęcie instalacji, którą potrzebuje zrobić u siebie. Zdjęcie jest od znajomego, który ma podobną instalacje przy kotle gazowym.

Dostałem ofertę na 3000zł. Jest to koszt robocizny + materiał (rury miedziane, kształtki, zawory).

Czy to normalna oferta czy znowu dojenie?

(w załączniku to co przesłałem do wyceny).

Sprzęgło + pompa.jpg

Edytowane przez kondi50
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Wreszcie udało się znaleźć kogoś, kto poprawi instalacje bez swoich wizji i w normalnej cenie 🙂

Chciałbym dopytać o jedna rzecz.

W dniu 10.04.2022 o 20:21, sambor napisał:

Wyjście z kotła jest standardowo przy tych mocach Cu22 lub 3/4".

Wyjście z kotła, tak jak napisał kolega sambor jest 3/4", sprzegło ma gwint 1". 

Które rozwiązanie będzie lepsze?

Wyjść z kotła 3/4 i od razu redukcja na miedz 28 czy podejść pod sprzęgło miedzią 22. 

Nie chciałbym popełnić błędu w tym miejscu. 

Za sprzęgłem do pompy i od pompy do Pex, wszystko w miedzi 28.

Edytowane przez kondi50
Opublikowano

Powracam z dobrą informacją, w końcu udało się wykonać przeróbkę instalacji. Okazało się, że wykonanie nie było aż takie proste, przez małą ilość dostępnego miejsca.

Instalacja włączona od wczoraj, niestety bez odpowietrzenia, bo hydraulik nie dysponował pompą do odpowietrzania podłogówki. Podejrzewam, że układ już trochę odpowietrzył się sam przez 24h pracy, bo rano na kotle miałem ciśnienie 0. (wczoraj napuszczone 1,4 bara).

Mam teraz pytania:

1. Pompa stuka/tyka dość głośno (już mniej niż wczoraj) zakładam, że to od powietrza w instalacji, zauważyłem, że w rozdzielaczu na piętrze 4 rotametry drgają nie pokazując dokładnego przepływu - wskaźnik rusza się obijając się o kielich i hałasuje, jeśli zakręcę te pętle pompa przestaje stukać. Czy to znaczy, że w tych pętlach jest dużo powierza i to są tego objawy?

2. Jak rozpocząć konfiguracje pompy kotłowej i pompy obiegowej?

Teraz mam pompę kotłową (Saunier Duval thelia Condens 25-A)  ustawioną na maksymalną wartość (śruba obejścia zakręcona do końca)

Natomiast pompę obiegową (WILO Varios PICO-STG 25/1-7) ustawiłem na - Stała wartość ciśnienia - poziom I lub II. (na poziom I już przepływy są wystarczające)

Na pewno nie jest tu dobre ustawienie, bo kocioł bardzo szybko podgrzewa wodę, mimo zadanych 35 stopni wzrasta nawet do 45 po czym kocioł się wyłącza. Rura zasilająca przed sprzęgłem jest gorąca, natomiast za sprzęgłem delikatnie ciepła. 

Czy jeśli na pompie obiegowej przy poziomie I mam wystarczające przepływy to oznaczy, że ta pompa ma chodzić na tym poziomie i więcej nie trzeba, czy powinna chodzić na wyższym poziome, a rotametry powinny być bardziej przydławione?

Od czego powinienem zacząć?

IMG_20220730_202901.jpg

Opublikowano

Zacznij od odpowietrzenia i to dobrego.

Temp ustaw na kotle a niej niż 35C, ustaw raczej na 30C, jeżeli dasz radę, teraz nie ma odbioru ciepła, więc z regulacjami temperatury musisz poczekać do ok 0C na zewnątrz 

Regulację zacznij od najdalszych , najdłuższych pętli - ustaw tam 1-1,5l/min  przy nastawie pompy na I

Zmniejsz też przepływ pompy w kotle, nie jest obecnie potrzebny tak duży.

Opublikowano

Czy te wszystkie odgłosy z pompy i hałasujące rotametry to kwestia zapowietrzenia?

Czy jak przeleję każda pętle to takie odpowietrzenie wystarczy? Czy muszę kogoś szukać z dodatkową pompa?

 

Kocioł pozwala ustawić minimalnie chyba 10 lub 15 stopni na ogrzewanie.  Ustawiłem na razie około 1,5l na każdej pętli. I to jest dla mnie jasne, dalej będę ustawiał rotametry w sezonie grzewczym.

 

Mam problem na jakiej zasadzie skonfigurować te dwie pompy. Na co patrzeć by osiągnąć prawidłową prace instalacji?

Pompa obiegowa z nastawem na  I - Stała wartość ciśnienia. Przy tym nastawie pompy mam przepływy na rozdzielaczach w okolicach 2-4 l/min, więc tego nastawu pompy nie ruszam?

Pompę w kotle reguluję przez otwarcie przewodu obejściowego (śruba).  Kiedy będę wiedział, że pompa w kotle ustwaiona jest prawidłowo?

Opublikowano

Ręcznie odpowietrzysz dobrze, tylko potrzeba trochę czasu i spokoju.

Najpierw ustaw potrzebne przepływy - za duże będzie hałas , czyli bez przesady - tak do 1,5-max 2l/min

Temp powrotu na kocioł powinna być taka sama lub 1-2C więcej jak temp powrotu do sprzęgła - to będzie ciężko wychwycić, ale da radę zrobić.

Docelowo temp na kotle reguluje krzywa grzewcza wg temp zewnętrznej.

Gość Digitrax
Opublikowano

Jeśli kocioł to umożliwia to pomiar temperatury obiegu CO winien być robiony na sprzęgle. W tym celu niektóre sprzęgła mają gotową tuleje na czujnik temp.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.