Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Jestem tutaj nowy i bardzo proszę o wyrozumiałość. Aktualnie dom w stanie surowym zamkniętym,  gotowa instalacja elektryczna + wodna i kanalizacyja. W kwietniu zostaną położone tynki, następnie w maju przygotowana zostanie podłogówka i zaraz przykryta wylewką...

Dom z projektu 148m2 ( nie rozumiem czy taka wartość podawać tutaj na forum, czy wartość podłóg? )

Teraz moje pytanie.... Jakiej mocy powinienem dobrać kocioł na pellet? Dom będzie cały w podłogówce,  dodatkowo 2 drabinki w łazienkach i bojler 300L, dodatkowo chciałbym zastosować bufor wody ( nie mam pojęcia jakiej wielkości). Na podłodze na parterze będzie 14cm styropianu ( dom podniesiony 50cm względem terenu) , na piętrze 5cm. Elewacja 15/20cm i poddasze wełną minimum 30cm.

Jeżeli potrzebujecie jeszcze jakieś info. to odpowiem.  Pali mi się trochę bo czasu już mało a mam nadzieję że znajdzie się tutaj ktoś kto ogarnia temat. 

W załączniku kilka zdjęć,  których też za bardzo nie potrafię przeczytać ^^

20220203_150733.jpg

20220203_150333.jpg

20220203_150029.jpg

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Opublikowano (edytowane)

Przecież masz Kolego w papierach. Stoi jak byk 10 kW zapotrzebowania maksymalnego. Trochę dużą wartością jest zapotrzebowanie na ciepłą wodę następne 10 kW. Osobiście w tej sytuacji wstawiłbym max 15 kW. Wątpię żeby 20 kW byłoby kiedykolwiek potrzebne. Gdybyś potrzebował takiej mocy to kocioł pracujący na maxie spaliłby 4,3 kg pellety na godzinę. I odpowiednio około 104 kg na dobę. W tym domu zużyjesz zapewne 15 do 20 kg. Czyli jasne jest na jakiej mocy środniodobowej będzie pracował kocioł.

Przy podłogówce dobrym rozwiązaniem jest bufor. Może kiedyś zmienisz na pompę ciepła i będzie jak znalazł. Pojemność bufora? Tu nie ma ścisłej normy czy wytycznych. Z mojego buforowego doświadczenia powiem, że 600-750 litrów. I więcej nie ma sensu. Bufor ma tę jeszcze zaletę, że zbyt duża moc kotła nie ma przełożenia na straty opału. Kocioł pracuje zawsze na swojej mocy maksymalnej ładując bufor. A dzięki temu czysto i ekonomicznie

Od siebie dodam jeszcze w kwestii wyboru kotła. Chcesz mieć święty spokój ni nie przesiadywać po forach rwiąc sobie włosy z głowy to kup kocioł włoski. Włosi są potentatami w produkcji porządnych pelleciaków wszelkiej maści. A sterowania i ich algorytmy są dopracowane. W takim kotle nie martwisz się o nic. Moje typy to Edilkamin, Red. Trochę droższy i jeszcze lepszy będzie austriacki Windhager. Obsługa opowyższych to przycisk start, wyrzucenie popiolu raz na miesiąc lub dwa i w podobnym interwale odkurzenie z jasnego pyłu inspekcji.

Mam kolegę, który kończy budowę. Chawira 250 metrów. Zakupił sobie peleciaka Heitz 25 kW. Słów szkoda. Wymiennik ze śmieciucha z poprzedniego wieku z wywierconą dziurą na palnik pelletowy i ze sterowaniem pluma. Potem będzie się dziwił, że mu 80 kg na dobę znika przy temp spalin 250 stopni bo brak samoczyszczenia wymiennika a w kotle czarno. Taki zestaw czyli fajna nowoczesna chałupa do tego świetnie ocieplona i ten kocioł to jak zakup Bentleja z nalewanymi oponami.

Edytowane przez Outsider
  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

cześć,

czyli jak rozumiem najlepszym rozwiązaniem pod taki dom (wyizolowany budynek) 148m2 - 160m2 byłby zestaw:

red selecta 15HQ + bufor 800[l] + wyłącznie podłogówka + CWU (120l) ?

przy takim założeniu zysk wynikałaby z oszczędności co do częstości załączania palnika, wygrzaniu kotła (pracowałby z pełną mocą), czy z tego rozwiązania płyną jeszcze jakieś korzyści ? czy przy uwzględnieniu bufora w takim układzie zużycie dobowe pelletu ma szanse zastać ograniczone? jeśli tak to jak szacujecie na jakim poziomie.

pozdrawiam

Edytowane przez Rydlik
Opublikowano

W poszukiwaniu kotła bierz jedną rzecz pod uwagę. Jakość pelletu na naszym rynku. Nawet dobry pellet przy przesadzeniu z lepiszczem może generować lekkie spieki. Dlatego palnik musi mieć samoczyszczenie.  Druga sprawa to obsługa bufora. Należy sprawdzić czy ten albo inny model to oferuje. Ponad to dochodzi sterowanie podłogówki. Ale tego nie będziemy robić za Kolegę 🙂

11 minut temu, Rydlik napisał:

bufor 800[l] + wyłącznie podłogówka + CWU (120l) ?

800 litrów myślę że spokojnie starczy. W kwestii CWU.  Generalnie widzę, że instalacja będzie porządna i Kolega nie chce  fałszywie oszczędzać i "januszować". To dobrze. Dlatego warto się zastanowić czy kocioł koniecznie musi latem pracować na potrzeby CWU. I czy nie warto zastanowić się nad boilerem PC na prąd całkowicie odseparowanym od kotła. Grzanie wody w takim ustrojstwie kosztuje grosze nie liczące się w budżecie domowym. A żeby miało to sens boiler powinien oczywiście stać w kotłowni. Mam co prawda u siebie Aristona tylko 80 litrów ale e swojego doświadczenia powiem, że to działa. Mój instalator był w szoku jak mu powiedziałem co chcę mieć w kotłowni 🙂

https://galmet.com.pl/pl/produkt/spectra

32 minuty temu, Rydlik napisał:

czy przy uwzględnieniu bufora w takim układzie zużycie dobowe pelletu ma szanse zastać ograniczone? jeśli tak to jak szacujecie na jakim poziomie.

Edit;

Kocioł musi wyprodukować tyle ciepła ile potrzebuje dom. I tu się nie da nic zrobić. Jedyne co można zrobić to ograniczenie straty przy spalaniu i dystrybucji. Upraszczając. Stała praca kotła na stałej mocy to jak jazda samochodem na tempomacie. Czyli oszczędność. Rozpalanie, wygaszanie, rozpalanie, i modulacja to jak gazowanie i hamowanie w samochodzie na przemian. Czyli jak w samochodzie strata paliwa pomimo przebycia tego samego odcinka w tym samym czasie.

Co prawda kotły włoskie naprawdę niemal idealnie modulują mocą to jednak palnik często będzie się wygaszał. W przypadku małego domku czy mieszkania będzie miało to sens i zapewni ekonomiczne ogrzewanie. I byłoby przerostem formy nad treścią pakowanie tam potężnych buforów. Z drugiej strony należy pamiętać, że bufor generuje stratę postojową. Dlatego trzeba wybrać taki prawidłowo i o dobrze ocieplony.

Opublikowano
3 godziny temu, Outsider napisał:

Z drugiej strony należy pamiętać, że bufor generuje stratę postojową. Dlatego trzeba wybrać taki prawidłowo i o dobrze ocieplony.

Outsider, dzięki za podjęcie tematu. w temacie buforów nie mam rozeznania, ostatnio orientowałem się jak wygląda sytuacja z dostępnością, usłyszałem w odpowiedzi, że cztery miesiące oczekiwania... 

czy pisząc o buforze masz coś konkretnego na myśli jeśli chodzi o izolację godną polecenia?

Opublikowano

Rydlik co mi się tutaj wcinasz? xD

Outsider mówisz że 1000L to może być niepotrzebne bo są jakieś tam straty? Bojler dla 3- osobowej rodziny 300L to nie za dużo?

A co do kotłów to jakie masz zdanie na temat Tekli? 

Opublikowano

DRACO BIO
COMPACT F II

To coś co mi się zmieści ^^ TEKLA

Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, Rydlik napisał:

czy pisząc o buforze masz coś konkretnego na myśli jeśli chodzi o izolację godną polecenia

o jak najniższym współczynniku przenikania ciepła.

3 godziny temu, Platinum napisał:

Bojler dla 3- osobowej rodziny 300L to nie za dużo?

moim zdaniem za dużo. Chyba,że w domu przeważa rodzaj żeński i napełnia wanny co najmniej pięć razy na dobę 🙂

3 godziny temu, Platinum napisał:

A co do kotłów to jakie masz zdanie na temat Tekli? 

W poście nr 2 zawarłem porównanie. Bentley i nalewki. Sam mam Biawara Compakt 12 kW. Pracuje z buforem. Kocioł świetny w kwestii konstrukcji. Niestety. Chyba najlepszy na naszym rynku sterownik Plum to zascianek, ciemnota i średniowiecze w stosunku do konstrukcji austriackich, włoskich czy niemieckich. Gdzie najdrobniejsza nierownomierność podawania pelletu i związana z nim niestabilna sytuacja na palnik jest natychmiast korygowana. Przez zmianę nadmuchu i podawania. Tam nie zmarnuje się żadne ziarnko wrzucone na palnik. Wszystkie stosowane te długie podajniki podają pellet nierównomiernie. Czasami na jeden cykl nie wpada prawie nic. Przez co zmienia sie bez przerwy ilość żaru naz palniku, jednocześnie jego moc chwilowa i nadmiar tlenu w spalinach. Sonda w czopuchu podaje wartości od jednej skrajności do drugiej. Jeżeli komuś się uda tak dobrać trzy wartości fuzzy logica sondy ( regulacja pracą wentylatora w stosunku do zmian na palniku), do tego całkowanie wentylatora i jego wzmocnienie ( tu niezależne od fuzzy logic) to mu zasposnoruję wóde do odcięcia na cztyery weekendy.  Gdybym wiedział to co wiem dzisiaj. to stałby u mnie Edilkamin Laguna albo Windhager Bio Lite. Tam algorytmy same załatwiają wszystko. Podajniki są krótkie, a palacz idzie z dziećmi na sanki zamiast siedzieć w kotłowni.

Edytowane przez Outsider
Opublikowano

DRACO BIO
COMPACT F II

To coś co mi się zmieści ^^ TEKLA

Outsider oglądałem właśnie oba i bajka, ale nie będę Ci dalej owijał.  Zbyt duża inwestycja dla mnie ... Mam nadzieję, że pomożesz mi poskładać kotłownię ale w trochę mniejszym budżecie.  Bojler jakiej wielkości byłby idealny? 200L + bufor 750L? Muszę na dniach te dwie rzeczy zamówić...

Opublikowano

Instalatorem nie jestem. Pojecia nie mam też o podłogówkach. Bazuję na własnych doświadczeniach. Bufor ok. CWU też. Moja propozycja w temacie kotła to Pereko Spark. To rebrand włocha. Co do konstrukcji i sterowania. I to jest jedyne co w tej chwili kupiłbym sobie z rynku krajowego.

Opublikowano (edytowane)

A u Siebie masz jakiej firmy bojler i bufor?

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

Ogrzewam połowę tego co ty. Bufor 300 L. Boiler 80 L. W domu 1,5 osoby bo ja praktycznie poza nim.  Ale nie ogrzewa go kocioł. Już pisałem. Boiler jest ogrzewany prądem. Ma wbudowaną małą PC. Jak każda PC pobiera ciepło z otoczenia ze SCOPem 3,2. Max pobór prądu to 250 Watów.

Poniżej cykle pracy i postoje palnika. Po temperaturze spalin widać jak się wacha pomimo pracy na stałej mocy. Osobno wahania tlenu w spalinach. Wszystko co od zadanej odbiega o 1 procent to samo zło. Dodatkowo też ustawienia parametrów logiki rozmytej ( fuzzy logic ) sondy lambda sterujące pracą dmuchawy.

Praca 2.JPG

Praca 3.JPG

Praca 4.JPG

Praca.JPG

Edytowane przez Outsider
Opublikowano

@Outsider co narzekasz? Tragedii nie ma!

Mozna by zejsc co najwyzej z temperatura spalin do 80-90C. Co da „worek” peletu na sezon 🙂

„Zamontuj” sonde Lambda w Lagunie i porównajmy wyniki…

Opublikowano

No nie wiem. Do takiego poziomu spalin nie zejdę nigdy. Wkur... mnie ta nierównomierność podawania. Wpisane poziomy podawania i kaloryczności dają wskazania mocy i zużycia. Zmierzę wydajność podajnika i jak zbiornik jest pusty włącznie z rurą to mam ponad 9 kg. Poźniej 6,4. Innym razem znowu 7,6 kg na godzinę. I jak tu do .... .... ustawić wartości podawania i przerwy. Nie wiesz nic. Na jakiej mocy pracuje palnik i jakie jest realne zużycie. Gdybym nie miał bufora i kocioł pracowałby na modulacji to by mnie albo ten kocioł szlag trafił.

Opublikowano

Za duzo masz zabawek i tym samym za duzo danych :). Prosty kociol to taki ktory nic nie pokazuje = nic nie wiesz i nie masz bolu dooopy 🙂

A co do podawania. Ok jest niestabilnosc jak we wszystkich podajnikach zmijkowych. Troche lepiej wypadaja tutaj poziome z duzymi zbiornikami. Nie wspominajac o takich ważących dawke.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)
44 minuty temu, PioBin napisał:

Za duzo masz zabawek i tym samym za duzo danych :). Prosty kociol to taki ktory nic nie pokazuje = nic nie wiesz i nie masz bolu dooopy 🙂

Z dużo kasy wydałem i z tym związany jest ból doopy. A producent dał zabawki zamiast samemu napisać algorytm. Przy okazji zgarnął kasę. Takie pójście na łatwiznę.

Edytowane przez Outsider
Opublikowano

Producent dal zabawki (nie ktore) bo wiedzial ze kociol bedzie pracowal w roznych instalacjach i kazda wymaga indywidualnych ustawien/parametrow.

Problemem jest to ze nie przeszkolil swoich serwisantow/instalatorow a konstruktor/programista dooopy do Ciebie nie ruszy!  A to zle bo gdyby przyjechal to zdobyl by informacje o swoim produkcie. Dwa - nie kazdy chce za niego (serwis) zaplacic. Trzy - na bledy w instalacjach nikt rozwiazania nie znalazl poza wycieciem i zrobieniem porzadnie (nie do Ciebie).

Opublikowano

Moj bool doopy jest związany tylko ze sterowaniem tego co dzieje się na palniku. I w sumie to jest najważniejsze. Co do sterowania instalacją plum jest bezkonkurencyjny. Nietrudno jest dobrać krzywe grzewcze, obniżenia pogodówki, proporcjonalności i wszelkie inne parametry sterowania mieszaczem. To samo dotyczy ładowania bufora. Jedyne czego tam ewentualnie brakuje to pogodówka dla temperatur ładowania bufora. Ale to pikuś. I da się to przeżyć.

Opublikowano

Outsider chciałbym powoli zamknąć ten temat , bo trochę mi otwarłeś oczy. Bojler 200L , bufor 750L , kocioł na pellet ...

Odnośnie kotła na pellet mam jeszcze jedno pytanie. Zdecydowany jestem na Teklę o której pisałem Ci wcześniej.  Ze względu na wymiary kotłowni musi być zasypowa od góry... problem w tym że jest dostępna albo 12kW albo 18kW... 

Opublikowano

A nie lepiej zamiast tej nieszczęśliwej Tekli i bufora kupić (chyba nawet taniej?) prawdziwy kocioł w okolicach 10kW (jak masz napisane w projekcie)? Zwłaszcza przy ogrzewaniu podłogowym. 

Opublikowano

HarryH 10kW ogrzewanie a bojler? ^^

Opublikowano

Przejdźmy do konkretów ... Polecasz mi coś konkretnego? ^^

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.