Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry , 

chciałbym podłączyć mieszkanie i rozprowadzić instalację od zasilania i powrotu instalacji. Kocioł w budynku zasilany na węgiel. Chodzi mi głównie o średnice rur pex oraz spoglądnięcie fachowym okiem czy jest to do wykonania oraz o dobre rady ;). Rurki pogrubione fi20 pex , cieńsze fi 16 pex . Chciałbym wykonać instalację trójnikową zaciskaną rozprowadzoną w podłodze w warstwie styropianu.  

Z góry dziękuję za wszelkie komentarze 

image.png

Opublikowano

Witaj . 

Naprowadzę Cię na odpowiedni tor. Jeżeli ktoś ma Tobie pomóc , to musisz podać mu jak najwięcej danych.  Ponieważ nie jestem znawcą i specem w tym temacie nie udzielę jednoznacznej odpowiedzi. 

  1. Podaj jaką moc kotła posiadasz do którego chcesz to wszystko podpiąć.
  2. Jakie średnice rur obecnie są założone. 
  3. Jaką powierzchnie ogrzewa kocioł w tej chwili i jaką powierzchnie chcesz podłączyć tzn. ile metrów kwadratowych dojdzie do obciążenia tego co już jest w stanie obecnym. Takie info jest niezbędne .
  4. Jak zamierzasz sterować tym ogrzewaniem,? Aby mieć komfort , 3d +głowice na grzejnikach
  5. Gdzie będzie wpięcie w instalacje, w pokoju obok? Na klatce schodowej? W piwnicy? Przedstaw swoją wizję. 

Rys. Który zamieściłeś informuje nas tylko o rozkładzie pomieszczeń i ilości grzejników. Ja nie robiłbym połączeń w podłodze, trójników itp. Zbyt duże ryzyko . 

Używałbym pex20 do każdego grzejnika osobną nitka , bez połączeń. Wyprowadziłbym wszystkie zasilania w jednym miejscu. Wtedy spiąć to odpowiednio.

Lub wykonać instalacje w miedzi i puścić to na ścianie , zawsze widoczne i możliwość przeróbki, tylko estetyka pozostaje naruszona.

 

 

Opublikowano

Witam , chciałbym wykonać instalację sam. (wymieniałem już grzejniki i zaciskałem złączki pex). 

Racja podałem za mało informacji. 

Ad.1 Jest to mieszkanie w budynku wielorodzinnym - cała kondygnacja przerabia właściciel pod mieszkania a ja kupuję jedno mieszkanie 60m2 (kotłownia zasilana węglem, a więc temp. zasilania około 80* , temp powrotu 60stopni). Do mnie doprowadzone są na ścianie tylko zasilanie i powrót. Wszystko biegnie sufitem i schodzi na ścianę w łazience. 

Ad.2.Obecnie 25 pex  jako zasilanie i powrót do wpięcia

Ad.3 Mieszkanie 60m2 . 

Ad.4 Wyłącznie na pokrętle na grzejnikach 

Ad.5 Wpięcie  w instalację zaznaczone kółkiem 

image.png.d7024e1881c70ecdd8456f8a0b7c5b69.png

 

Opublikowano

W miejscu kółka daj rozdzielacz i każdy grzejnik zasil osobno PEX16 - wtedy będzie dobrze i bezpiecznie.

Łączenie rur w podłodze jest ryzykowne, cenowo wyjdzie praktycznie na to samo.

Opublikowano

dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze dylemat. Czy lepiej grzejniki, czy podłogówka. 

Jest to mieszkanie 4m wysokie, z grubymi murami z cegły 50cm ale bez styropianu. Kocioł w budynku na węgiel a więc temp zasilania to około 80stopni. Czy opłaca się wykonać podłogówkę, czy lepiej grzejniki?  Zależy mi i na kosztach eksploatacji i samego zakupu materiału. 

 

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam ?

Opublikowano (edytowane)

60m2 x 0,05m =3m3  wylewki , przyjmując że m3 waży te dwie tony mamy 6t , więc to jest kilka nie kilkadziesiąt  ton .

Kiedyś miałem problem  bo po zerwaniu starej podłogi trzeba było dać 30cm materiału , więc poszedł  Styro-beton

 

Ze schematu wynika ze jest 8 trójników po 30zł = 240zł , jak dasz skrzynkę 100zł i rozdzielacz grzejnikowy powiedzmy 150zł , ajkies dwa zawory to wyjdzie praktycznie to samo tak jak pisał Sambor , rury zejdzie trochę więcej ale  16 ,  w zamian masz spokojną głowę  

Edytowane przez ameno25
Opublikowano
W dniu 26.01.2021 o 16:51, sambor napisał:

W miejscu kółka daj rozdzielacz i każdy grzejnik zasil osobno PEX16 - wtedy będzie dobrze i bezpiecznie.

Łączenie rur w podłodze jest ryzykowne, cenowo wyjdzie praktycznie na to samo.

Mam podobny problem. Nie wiem czy puszczać instalacje w podłodze. Czy giętka miedz będzie lepsza od pexa? Czy puszczenie w ścianie po obwodzie pokoi instalacji jak mam taka możliwość, nie będzie lepszy, pomysłem?

Opublikowano

1m3 betonu to 2,7t , a ta grubość często większa wychodzi.

W starych budynkach, a robiłem nawet takie za cara stawiane, wszędzie szedł wzmocniony anhydryt i grubość była ok 2cm nad rurą, przy zwykłej wylewce trzeba dać ok 5cm nad rurą.

Opublikowano

1m3 betonu  zbrojonego może   ważyć  te 2,7 tony , jednak jastrych to nie beton i waży znacznie mniej 

Przy zwykłej wylewce jak nas coś ogranicza można dać zbrojenie rozproszone i te 4cm nad rurkę też styknie,  ważne aby dylatacje były zrobione odpowiednio 

Opublikowano

tam są odpowiednio grube stropy więc nawet projektant wypowiadał się , że można. Mam tylko dylemat , czy skoro i tak będę robił wylewkę to opłaca się podłogówkę, czy skoro umiem rozprowadzić sobie sam inst pod grzejniki i zamontować grzejniki to lepiej ten sposób ogrzewania wybrać. 

 

Jak pisałem 60m2 z podejściem pod mieszkanie rur (zasilanie/ powrót) z pieca na węgiel a więc temp zasilania wysoka. 

Pomieszczenia prawie 4m wysokości a budynek z cegły 50cm bez ocieplenia. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.