majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 #1 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Proszę o ocenę schematu. Chodzi głównie o temat zaworu zwrotnego na powrocie. Pompa będzie sterowana z pieca co, poprzez czujnik temperatury umieszczony w bojlerze. Czy zawór zwrotny na powrocie jest potrzebny czy zbędny (chce uzyskać odcięcie układu cwu po nagrzaniu zasobnika) Rozważam jeszcze zamontowanie pompy na powrocie ale jak dla mnie nie ma różnicy (te kilka stopni na + czy -) Inna sprawa czy w tym przypadku warto zabudować pompę na bocznicy jak w przypadku pompy obiegowej do grzejników, aby umożliwić przepływ grawitacyjny w przypadku braku prądu (z tym, że między poziomem pieca a bojlera będzie jakieś 60 cm - mam niską kotłownie i nie wiem czy w ogóle układ grawitacyjnie się ruszy) Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Sierpnia 2009 #2 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Wystarczy jeden zawór zwrotny - ten przed pompą. Przy zamontowaniu zaworu różnicowego (grawitacyjnego) woda może krążyć cały czas grawitacyjnie. Wystarczy taki zawór na c.o. Cytuj
majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Autor #3 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Dziękuję za odpowiedz:) Ale ten zawór zwrotny na powrocie nie zaszkodzi? Chciałem go zastosować aby zapobiec cofaniu się wody grzewczej na bojler pochodzącej z układu ogrzewania grzejników. Tam też będzie układ wymuszony. W piecu mam osobne wyloty w płaszczu na grzejniki, przelew i bojler, powrót jest wspólny Poniżej pełny schemat instalacji Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Sierpnia 2009 #4 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Cofania się wody nie będzie , gdyż masz drugi zawór prze pompą zapobiegający temu zjawisku. Cytuj
majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Autor #5 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Racja Myślę że temat jest wyczerpany i można go zamknąć Pozdrawiam i dziękuję za pomoc. Cytuj
majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Autor #7 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Choć jeszcze nasunęło mi się jedno pytanie. Jak sterować ogrzewaniem bojlera gdy założę zawór różnicowy i pompkę na bocznicy Jakiś dodatkowy zawór termostatyczny? Bocznicę zakładałbym na ewentualność zaniku zasilania Jak będzie wyłączona pompka układ grawitacyjnie będzie cały czas w ruchu Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Sierpnia 2009 #8 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Grawitacyjnego na podgrzew c.w.u nie montuj wcale, bo regulacja może okazać się niemożliwa.. A sterowanie ogrzewaniem sterownikiem np. "euroster" do c.w.u., chyba , że jest w sterowniku kotła pętla c.w.u. Czujnik temperatury c.w.u. na wylocie bojlera, sterownik podłączyć pompę pod sterownik i regulacja działa. Cytuj
majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Autor #9 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Sterowanie pompa mam z pieca poprzez czujnik w bojlerze (nie wiem czy słusznie ale myślałem go wkręcić w króćcu cyrkulacji). Czy taki układzik na wypadek zaniku zasilania ma sens? Byłby to tylko bypass - otwierany przy braku zasilania przy jednoczesnym zamknięciu zaworów przy pompie. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 26 Sierpnia 2009 #10 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Można coś takiego zastosować na sezon letni, oraz przy braku prądu aby działał układ na c.w.u. ale nie ma wtedy regulacji temperatury max. Czujnik lepiej wpiąć na wylocie c.w.u., nie będzie wtedy zawyżał temperatury, w miejscu wpięcia cyrkulacji temperatura jest niższa (Rozkład temperatur z bojlerze). Cytuj
majkov Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Autor #11 Opublikowano 26 Sierpnia 2009 Dzięki "guitar" jesteś master:) Teraz to już tylko zabrać się do montażu Dzięki jeszcze raz i pozdrawiam Cytuj
majkov Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Autor #12 Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Nasunęło mi się jeszcze jedno może lamerskie pytanie. Czy jest coś takiego jak ekspansja średnic rur. W piecu mam wyjście na cwu gwintem wewnętrznym 1" Więc robię instalkę z rur 3/4 cala i gwintuję je zewnętrznie na 1" i wszystkie złączki 1" dla 1" rur złączki 1 1/4" itd Czy kupuję rury 1" i złączki 1"? Cytuj
majkov Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Autor #13 Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Cofam pytanie. Przecież to logiczne że w przypadku rur mierzymy przelot a nie gwint. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 28 Sierpnia 2009 #14 Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Zawsze Dn (nominalna wewnętrzna nie zewnętrzna) a nie Dz przy rurach ocynk. Przy instalacyjnych czarnych podaje się średnicę zewnętrzną i grubość ścianek np. 88,9x4 (mm). Ponieważ rury instalacyjne są przystosowane na różne ciśnienia stąd różna grubość ścianek a bazą wymiarową jest średnica zewnętrzna. Cytuj
Marek Opublikowano 29 Sierpnia 2009 #15 Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Teraz to już tylko zabrać się do montażu cos widze ze masz obsesje na punkcie zaworów , wiecej nie znaczy lepiej w działaniu nie ma znaczenia gdzie bedzie zwrotny ale przy demontarzu pompy to juz istotne zwrotny za pompa zamiast kulowego a przed kulowy z filtrem a po co zwrotny przy pomie co ? jak masz osobny króciec zasilania ? jak chcesz zasilanie grawitacyjne cwu na lato to zawór kulowy i pompa na " bocznicy " jak to nazywasz i pomysl sto razy zanim cos namieszasz , bo przeróbki kosztują czas i materiał Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 31 Sierpnia 2009 #16 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Pozostaw tak jak jest nic nie zmieniaj. Cytuj
baca350 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 #17 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Może była o tym mowa, ale niech pompa cwu pracuje na stałe z ograniczeniem temp. dolnym, tzn. niech się wyłączy po spadku temp. na kotle gdy np. wygaśnie np. Euroster . To nie będzie wysysać ciepła z bojlera który zacznie robić jak kocioł. Zaleta układu jest mieszanie wody w kotle non stop. Przy pracującym kotle latem na potrzeby cwu jak ci sie pompka wyłączy to będziesz miał 125 stC na kotle w moment. I średnica gwintów rurowych jest umowna, nie mieszać z gwintami maszynowymi. Hej! Cytuj
majkov Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Autor #18 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 >Przy pracującym kotle latem na potrzeby cwu jak ci sie pompka wyłączy to będziesz miał 125 stC na kotle w moment. Czyż napewno? Robiłem testy bez bojlera na samym obwodzie przed mieszaczem i tylko przy rozpalaniu kotła trzeba otworzyć obieg grzejnikowy by ciepła woda uszła z kotła. Potem wystarczy zmniejszyć podawanie węgla do prawie minimum i ustawić częste przedmuchy. Zresztą wziąłem też grzałkę na wszelki wypadek, chcę wybadać jaka będzie różnica w cenach Sąsiad grzeje cały czas węglem i w sezonie letnim wychodzi mu podajnik węgla na miesiąc (120 kg) kosztowo 70-75 zł. Zobaczymy jak poleci z prądu... Cytuj
baca350 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 #19 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Nie pisałes że kocioł z podajnikiem itp. A jak tak to spoko. Na brak prądu kocioł zdycha. Hej! Cytuj
majkov Opublikowano 1 Września 2009 Autor #20 Opublikowano 1 Września 2009 Układ zostawię tak jak jest zrzucę tylko pompę na bocznicę i zamiast kulowego przed pompą włożę kulowy z filtrem i wsio Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.