Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł samoróbka - kopcenie z komina, problem z powietrzem


Fanatyk19

Rekomendowane odpowiedzi

Gość witek4321

Tamto odeszło w przeszłość....

Przemyslalem pewne sprawy ale nie wytrzymałem:)  Tutaj wśród swoich, jak w rodzinie. 

Znowu jestem ale już nie jako DOSKONAŁY przy koncie, a zwykły użytkownik. Dla nowych ot jakiś tam witek4321 , jak wielu innych:)

Radik, w sumie szkoda że usunąłes wcześniejszy wpis bo moja odpowiedź wypadła jak ni z gruszki ni pietruszki:) No ale trudno.. Jest jak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, witek4321 napisał:

Należy mieć świadomość że st81 to nie to samo co st81 PID.:)

Żeby spełnić oczekiwania kolegi Fanatyk 19 ,  po kosztach żeby był zadowolony, z własnych doświadczeń doradzam tak:  

- włóż do komory nawet luzem cegły szamotowe do wysokości tych otworów do nawiewu ,  nie więcej jak do połowy rusztu .Pod cegły daj blachę by odciąć lewe powietrze.

- czerpię wentylatora zasłon w 3/4 by podawala mniej powietrza..

- zrób otwór PW w górnych drzwiach.

- kup najprostszy sterownik bez PID by w ogóle było jak sterować procesem spalania. Jak taki zwykły masz to dokup regulator do regulacji obrotów.

- obroty wentylatora na 40-45%

Kocioł będzie palil w dwustanie, ale będziesz go miał w ryzach. Cegły zmniejszą komorę i lepiej będzie się palić bo na mniejszej powierzchni.Podając mało powietrza (40 %), kocioł powoli dochodzi do zadanej i się wyłącza. Co 10 minut przedmuch z mocą 100% na 20sekund. Histereza kotła na 1. Po spadku temperatury wody o 2 stopnie, wentylator znów się uruchomi i tak wkoło Wojtek do wypalenia wsadu. Klapka PW w górnych drzwiach poprawia także spalanie. Nie bój się , na 40% nadmuchu nic się nie stanie.

Jeżeli takie coś budzi twoje wątpliwości, kup ST 81 z PID ale cegły i tak włóż do kotła. Klapka PW też niezbędna. 

 

 

Dziękuję za konkretne wsazówki.

Właśnie zmierzyłem komorę w swoim piecu, na szerokość 38cm x głębokość 50cm x wysokość 68cm.

- skoro mam 38 szerokości to dać cegły szamotowe z dwóch stron? One mają po 6,4cm (edit: racja mają po 6,4cm) szerokości więc 38-13 = komora do wysokości nawiewów zmniejszyłaby się do 25cm. Rozumiem, że cegieł nie wolno dać na maxymalny ścisk bo one tez pracują pod temperaturą.

- czy to zasłonięcie jest konieczne, czy nie wystarczy aż dołożę kolejnych śrub i bardziej dociąże klapkę?

- zawór PW - to zawór przeciwwybuchowy czy zawór dodatkowego powietrza ? Kupię ja taki gdzieś sklepie/internecie gotowy do zamontowania ?

-sterownik prosty już mam ( jak na zdjęciu ) , czyli tylko dokupić jakiś zwykły regulator który reguluje się potencjometrem i ustawić mu obroty na 40%. Taki regulator trochę taniej wychodzi bo ok. 40 zł a cały nowy sterownik PID to koszt już ok. 200 zł. 

IMG_20200520_102032.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cegły ustaw na "sztorc" czyli tą węższą stroną (ma coś około 6 cm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Jeśli uważasz że ilość cegieł do połowy to za dużo, to daj mniej. Ja mam trzy warstwy prawie do połowy komory i jest OK ale mój kocioł ma 18 kW więc zmniejszenie o połowę u mnie się sprawdza bo potrzebuję ok 10 kW. Cegły mogą być ciasno upakowane bo mają praktycznie zerową rozszerzalnosc. Możesz upychac jak ci wygodnie. 

Jeżeli sterownik ma możliwość ustawienia obrotów na minimum 30-40%  a wentylator nie jest za mocny to nie musisz przyslaniac. Podaj typ dmuchawy. 

PW to powietrze wtórne czyli dziura w górnych drzwiach. Koledzy o tym pisali wyżej. Poprawia jakość spalania.

Jeżeli w sterowniku masz możliwość ustawienia niskich obrotów rzędu tych 30-40% to niczego nie potrzeba dokupowac. Po takim wyregulowaniu,  nadmuchu wystarczy . Będzie cały czas dmuchać z taką mocą i po dojściu do zadanej zatrzyma się. Potem będą przedmuchy jak pisałem wyżej. Gdy temperatura spadnie o 1-2 stopnie, wentyl znowu ruszy i.  znowu będzie kręcił powoli aż dojdzie do zadanej. I tak wkoło. Jak dobrze wszystko ustawisz to całkiem fajnie to pracuje. Ale musi być PW i zmniejszony ruszt bo inaczej kocioł będzie i tak miał za dużo mocy i niczego nie osiągniesz.Jesli. zrobisz jak radzimy to będzie to palenie w tzw dwustanie. Jak też tak palę ostatnio z wyłączonym PID i powiem Ci że nawet jest to oszczędniej niż z PID. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dam na sztorc na obu bokach cegłę i na szerokości zmniejszy się z 38cm do 25cm. Może na tej tylnej ścianie też się uda jedną warstwę ułożyć cegły. 

Mój sterownik nie ma możliwości ustawienia obrotów dmuchawy, dmuchawa to : wentylator nadmuchowy typu RV 05. Czyli wystarczy , że dokupię regulator obrotów.

Co do PW to wcześniej kolega @Ryni wspomniał

Cytat

"O rozetce wspomniałem tylko dlatego, że pytałeś o klapkę PW, przy dmuchawie tego nie można zastosować trzeba kombinować inaczej, np, z dodatkowymi rurami z popielnika, w komorze zasypowej" 

Czyli wg. jego zaleceń PW nie powinno się montować przy dmuchawie w drzwiczkach zasypowych, a powinienem tam zamontować klapkę przeciwwybuchową. Więc już nie wiem, jak to jest..

a wpadłem na taki pomysł, zamiast montować PW w drzwiczkach czy klapka przy dmuchawie nie mogła by służyć jako PW ? Wykonałbym jakąś regulację tak, żebym mógł ją delikatnie otworzyć a później móc regulować czy otworzyć bardziej czy przymknąć. Kiedyś pamiętam otworzyłem tą klapkę na maxa i zostawiłem to na piecu z temp. zadanej 55 miał 75 więc dostawał powietrza tą klapką.

IMG_20200520_124614.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kombinowałem jak mogłem aby zminimalizować kopcenie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Ile ruszt ma długości bo przeoczyłem? 

Dom ocieplony? 

Cegły duże 6 cm grubości można dac środkiem. Z jednego boku 2 sztuki leżąco na boku , te 3 cm grubości . Z drugiej 3 sztuki 3cm.Zostanie luz ze1-2 cm.

Rv 05??? Ja pierdziele, to ma 400m3 wydajności. Ja mam WPA 117 wydajności 180m3 a to i tak za dużo. 

Klapki się nie bój. Zresztą jak piszesz że dasz przeciwwybuchowa...to to samo:) Dziura to dziura i nic tego nie zmieni. Inna nazwa tylko :) Klapka przeciwwybuchowa powinna być luźno domknieta a klapka PW musi podawać powietrze non stop. Taka jest różnica.

To co unosisz palcem , nie bardzo bo ciagnie powietrze kanałem nadmuchu i rozpala węgiel mimo że wentyl stoi. Chodzi o doprowadzenie powietrza nad zasyp gdy stoi wentyl. Na upartego by było ale ja bym nie szedł tą ścieżką.. Ma być dobrze a nie półśrodkami.

Skoro nie masz regulacji obrotów to potrzeba  zakupić takie ustrojstwo.

Reasumując:  podaj czy dom ocieplony, podaj wymiary rusztu. 

Jeśli się nie zniechęciłes i nadal chcesz tuningu kotła to zaczniemy krok po kroku.Ale najpierw pisz o co poprosilem wyżej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zniechęciłem się ,a wręcz odwrotnie, nie mogę się doczekać zimy by przetestować rozwiązania które dzięki Wam mogę zastosować.

Dom około 160-170 m2 użytkowych, docieplony styropianem 10cm, strop nad piętrem też docieplony.

Ruszt ma wymiary około 38x49 a wysokość całego paleniska ma 68cm więc 38x49x68 cm.

Cytat

Cegły duże 6 cm grubości można dac środkiem. Z jednego boku 2 sztuki leżąco na boku , te 3 cm grubości . Z drugiej 3 sztuki 3cm.Zostanie luz ze1-2 cm.

Nie rozumiem tego ? Cegły szamotowe mają z tego co widzę 6,4 cm grubości leżąc na sztorc, więc na lewym i  prawym boku dałbym cegłę na sztorc i na nie kolejne aż do wysokości otworów dmuchających. Na tylnej ścianie może weszła by jedna warstwa cegły pod te otwory które są niżej. Wtedy szerokość rusztu z 38 zmniejszyła by się do 25cm.

Regulator obrotów zakupię. 

Czyli lepiej zamontować w drzwiczkach zasypowych klapkę przeciwwybuchową czy klapkę PW ? Montaż którejś z tych klapek wolałbym zostawić na sam koniec, wiąże się to już pewnie ze spawaniem w drzwiczkach a sam tego nie zrobię ale gdyby trzeba było to dam sąsiadowi więc nie problem.

Rozumiem, że ta klapka którą unoszę palcem się jako PW nie nadaje, bo jednocześnie dostarcza powietrze w popielniku pod zasyp oraz otworami dmuchającymi nad zasyp ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

O ceglach napiszę potem, natomiast masz parę zdjęć klapki w camino3 która też z założenia jest przeciwwybuchowa ale po dolozeniu Kierownicy Powietrza Wtórnego, robi za klapke Powietrza Wtórnego. No i jak ja mam cegły. 

20200404_080556.jpg

20200404_074937.jpg

20200404_074708.jpg

20200404_074903.jpg

20191218_170201.jpg

20191218_170100.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stare poczciwe Camino ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fanatyk19 Pytałeś gotowe klapki, rozetki do górnych drzwiczek, to jest akurat klapka do miarkownika:

Clipboard04.jpg.96c492671e0b24e58c19486a1244bf74.jpg

Ale też można ją zastosować, na Allegro ten sprzedawca ma więcej klapek w ofercie, da się wybrać(link na priv.)

O dodatkową blachę w górnych drzwiczkach nie musisz się aż tak bardzo martwić, ona nie jest idealnie szczelna, powietrze, czy gazy sobie poradzą żeby ją ominąć, ale zawsze można w niej wyciąć prostokątny otwór. U mnie klapka przeciwwybuchowa była w oryginale, w sumie był to kawałek rury wspawany w dziczki i nad tym była przyspawana klapka z zawiasem, to wszystko i za tym była to dodatkowa blacha.

Koledzy piszą o zdławieniu dmuchawy, najprościej zakleić ją taśmą przynajmniej na czas testów i dmuchawy promieniowe najlepiej dławić na wejściu, ja wykorzystałem do tego przepustnice od wentylacja, nie wyglądało to w prawdzie, ale korzystałem z tego co miałem i działało to dobrze.

IMG_0044.JPG.65d7bd6985668b53a23a3cfdde763408.JPGIMG_0045.JPG.a61d742d84748297d7cdc49fde4d751f.JPG

Do dodatkowego PW w komorze zasypowej miałem taką rurę:

IMG_0110.JPG.5c0a2407b8198a7ba479f6bbc62bf963.JPGIMG_0111.JPG.0fc596a0778d9d6a2e94ffae80726309.JPG

Okrągła rura była postawiona pionowo na ruszcie, tak by powietrze z pod rusztu bez problemu do niej wlatywało, a ta prostokątna opierała się o kawałek płaskownika przykręconego do kołnierza dziewczynek zasypowych, w wylocie zrobiłem dodatkową przepustnice połączoną z prentem, który leżał na opale(węglu) i w miarę jak węgiel się wypalał(i odgazowywał) opadał w dół zmniejszając ilość PW i w miarę to działało jednak problemem był brak regelacji wstępnej tego powietrza, to działało dobrze z miałem, na grubszym węglu PW było za mało nie wspominając o drewnie.

Na koniec jeszcze dodam, że jeśli @witek4321 (witam) i @Duck chcą komuś pomóc to kocioł po ich poradach zaczyna pracować idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Och Panowie... Nie spodziewałem się aż tak miłego powitania:)Ciekawe jaką zagwozdke mają ci, co nie znają tej historii :) Ryni, fajne fotki, bardzo pomocne . Ja z telefonu nic nie podlinkuje.

Fanatyk 19 , nie znam jeszcze wymiarów Twojego  rusztu . Moje wymiary to 30x42 moc 18 kW. Przy twojej szerokości 38cm co najmniej 40 cm powinno być długości czyli ponad 1600 cm powierzchni , to lekko licząc ze 20kW co najmniej. Ja bym liczył że potrzebujesz maks 15 kW jak nie 12. Ale zobaczymy co podasz. Wtedy bardziej się na tym skupimy.

Cegły tak jak byś chciał ułożyć, zostawią sporo po bokach i będzie tam węgiel się wpychal. Musisz tak to wykombinować by szczeliny po bokach były jak najmniejsze. Szamot się nie rozszerza, nic się nie stanie.Zresztą , widzisz jak ja ułożyłem . A kocioł mam żeliwny, bardziej wrazliwy niż blacha.Wnioski ze swoją klapką masz słuszne.

Pamiętaj że nasze uwagi płyną z doświadczenia w takim paleniu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, witek4321 napisał:

...Cegły tak jak byś chciał ułożyć, zostawią sporo po bokach i będzie tam węgiel się wpychal. Musisz tak to wykombinować by szczeliny po bokach były jak najmniejsze. ...

Niewielkie szczeliny takie do 2cm wypełniałem wełną szklaną, albo mineralna, a po jakimś czasie wypełniały się jeszcze popiołem. Murowanie stanowczo odradzam, bo fugi mogą nasiąknąć od wilgotnych spalin, które mają odczyn kwaśny i zaczyna się szybka korozja, znane są już takie przypadki w DS-ach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam świadomość, że macie ogromną wiedzę i doświadczenie, dlatego tutaj napisałem i jeszcze raz dziękuję za Waszą pomoc i czas. Wszystkie uwagi biorę do siebie.

@witek4321 mój ruszt ma wymiary około 38x49 a wysokość paleniska od rusztu ma 68cm więc 38x49x68 cm.

Dzięki za zdjęcia, ale u mnie tak łatwo z ułożeniem cegieł nie będzie ze względu na te otwory dmuchające z każdego boku oraz na tylnej ścianie dodatkowego otworu poniżej. Za wysoko cegieł też nie ułoże, żeby powietrze nie dmuchało w cegły a w zasyp. Muszę najpierw chyba kupić cegły szamotowe i i spróbować je ustawić.  W sumie, czy ten otwór dodatkowy poniżej tych naokoło który jest na tylej ścianie jest w ogóle potrzebny?

Robiłem wyliczenia na ciepło właściwie to wyszło mi coś koło 8,9kW zapotrzebowania. 

@Ryni dzięki za fotki i link ale powiem szczerze, że już zgłupiałem. Wcześniej radziłeś, żeby na drzwiczkach zasypowych przy dmuchawie nie dawać PW tylko klapkę przeciwwybuchową. Teraz mi podlinkowałeś klapę do miarkownika, ta konkretna będzie pełnić funkcję drzwiczek przeciwwybuchowych czy PW ? 

Ciekawy sposób na przytłumienie dmuchawy

Z tą dodatkową rurą do PW od popielnika to już zbyt dużo kombinacji u mnie. Zostanie jako ostateczność. 

Szkoda , że ta klapka którą podniosłem palcem na zdjęciu nie może pełnić funkcji jako PW. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje sobie z tego sprawę, że od tej ilości informacji można zgłupieć, dlatego nie chciałem pisać wszystkiego od razu, ale skoro pytałeś to odpowiadam i od razu wyjaśnię, Wrzuciłem fotkę klapki miarkownika, bo można ją wykorzystać na kilka sposobów, jak klapę anty wybuchową, wtedy wystarczy wykręcić śrubę do regulacji otwarcia, można ją też wykorzystać jako klapkę PW choć wtedy regulacja jest kłopotliwa bo otwór jest duży minimalne przekręcenie śruby mocno zwiększa ilość powietrza.

Wyjaśnię jeszcze mój stosunek do klapki PW w drzwiczkach zasypowych przy dmuchawie, otóż na podstawie moich doświadczeń z kotłem, który był przewymiarowany jestem sceptyczny u mnie zdarzało się, że przez klapę przeciw wybuchową wydobywał się dym, choć teraz już wiem, że wynikało to z przewymiarowanego kotła który nie raz produkował dużo sadzy i przez to kunim się przytykał, a ciąg spadał. Więc jeśli się upewnisz, że nie masz problemów z ciągiem i uda ci się wyeliminować dymienie z komina, a to na pewno nastąpi, to wtedy można próbować podawać PW przez drzwiczki zasypowe, @witek4321 tak właśnie pali.

Rura PW nie musi być aż tak skomplikowana, na początek można wstawić zwykłą rurkę z daszkiem, żeby powietrze nie uciekało do góry to w zupełności wystarczy.

Miałem jeszcze napisać kilka słów o mocy kotła bo ogrzewamy podobne domy (powierzchnia i ocieplenie) i u mnie z obliczeń wychodzi 13kW bez CWU, kocioł mam 14kw, a i tak paliłem cały sezon ze zmniejszoną komorą zasypową o połowę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Trudno wszystko wytłumaczyć prosto by ktoś zrozumiał. Wszystko od razu. Trzeba dawkowac trudności byś nie wymiekl:)))

Masz ponad 1800cm2 rusztu co daje ok 25 kW mocy. Potrzebujesz 9 kW...to jest około 700 cm 2 . Ostrożnie licząc że 12 kW Ci wystarczy z zapasem, to powinno być jakieś 900cm2 czyli gdzieś 38x25. Zatem ruszt powinien być zakryty do połowy. To oczywiście szacunki. Ja bym w takim razie próbował cegły układać na długich i wąskich bokach 6x21 . 6x6 =36 na szerokość i 21cm na długość. Masz zmniejszenie komory ok połowy i prawie na całą szerokość. To chyba optymalne rozwiązanie by nie ciąć szamotu. Do prób by było a reszta wyjdzie w praniu. Dało by to pi razy drzwi jakieś 14 kW. 

Jak dojdziemy z tuningiem kotła dalej, będzie zmniejszony ruszt i regulacja obrotów ( mam nadzieję że twój ster ogarnia ustawianie przedmuchow) to Ci powiem jak ustawić obroty by było bezpiecznie. Ryni Ci napisał dlaczego dymi. U mnie od lat nie puścił dymka o fukaniu nie wspomnę. 

Podstawa to ruszt, klapka PW, regulacja obrotów i przedmuchow oraz palenie niskokalorycznym węglem. Spełniasz te proste wymogi, będzie OK. Inaczej szkoda czasu.

Jeszcze jedno- przy tak zmodernizowanym kotle nie będzie litości, najprawdopodobniej będzie potrzeba palenia 2x dziennie. Określa to wielkość zasypu na jeden raz. Myślę że nie da się wsypać więcej jak 15, góra 20 kg węgla. Jeśli ruszt będzie większy co zwiększy zasyp to niczego nie osiągniesz i dalej będziesz kopcil.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem trochę działania tej rury PW, to zdjęcie co wstawiłeś też mi wiele nie mówi, nie mogę sobie tego zobrazować jakoś, na razie to sobie odpuszczam, zostawie jako ostateczność. 

Również dlatego na razie nie chce montować w drzwiczkach zasypowych ani klapki przeciwybuchowej ani klapki PW , bo wiem , że jak nałożę sporo do pieca i później uruchomi się dmuchawa to na pewno będzie spory dym w kotle i będzie tą klapką wylatywać dym do kotłowni. Wiem to bo przed sezonem dym potrafił wylatywać przez drzwiczki zasypowe, wymieniłem sznur w drzwiczkach i przestało. Chyba , że taka klapka PW powodowałaby , że dzięki niej ten gaz i dym w kotle by się wypalał i by go nie było, ale czy przez to temperatura by nie rosła niekontrolowanie ? klapkę PW też uważam , że dam pod koniec, jeśli nie będzie rezultatów. PW jakoś bardziej mi pasuję wraz z miarkownikiem i bez dmuchawy.

Jak liczyłeś zapotrzebowanie, że wyszło Ci 13kW ? https://cieplowlasciwie.pl/wynik/7qyz to jest moje wyliczone mniej więcej. 

@witek4321  nie wymięknę ;)) Trochę nie rozumiem twojego liczenia i tego układania cegieł. Nie jestem chyba wstanie zmniejszyć rusztu o połowę , bo musiałbym go wypełnić cegłami od dołu do samej góry a że u mnie są otwory dmuchające to nie jestem tego w stanie zrobić. Tak samo ułożenie cegieł z jednej strony też raczej się nie uda. Spójrz na zdjęcie które wstawiam. Tak to ustawiłem, ciężko to zobrazować. Co jedynie mogę po obu stronach dwie warstwy cegieł czyli w sumie 12cm po lewej i 12cm po prawej i komora zmienjszy się do około 25cm na szerokość. Ale jestem w stanie dostawić te cegły tylko poniżej tych nadmuchujących otworów.

 

 

 

IMG_20200519_201617.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fanatyk19 Wykorzystałem Twój rysunek. bo tak było łatwiej i na niebiesko wrysowałem jak to u mnie wyglądało, dodatkowo na żółto wrysowałem najprostsze rozwiązanie, czyli rura z daszkiem którą wstawia się w środek zasypu, ale wydaje mi się , że z tym można jeszcze chwile poczekać na początek zmniejsz ruszt i zajmij się dmuchawą, potem po jakiś próbach zobaczymy co trzeba będzie robić dalej, może okaże się, że wystarczy powietrze z oryginalnych nadmuchów.Clipboard06.jpg.33fb395d5ab910129088050521acb714.jpg

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na ciepło to taki wynik wyszedł mi na "cieplowlasciwe", ale każdy dom jest inny i trzeba go rozpatrywać indywidualne, ja mam sporo dużych okien i grzeje około 30m² nieocieplonej piwnicy, a to ma duży wpływ na zapotrzebowanie na ciepło.

CO3.thumb.jpg.272df0bd000be703e524321140ab8450.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fanatyk19 , więc klapka jednak jest, a ja szukałem na korpusie dmuchawy, zanim kupisz dodatkowy regulator zapoznaj się z tą instrukcją i pogrzeb w swoim sterowniku, być może Twój typ jest jeszcze starszy i faktycznie nie da się zmienić mocy dmuchawy, ale sprawdź.

Najpierw palenisko, to najczulsze miejsce, stąd biorą się Twoje kłopoty, nie ma takich regulatorów które dadzą radę prowadzić kocioł w takim układzie jak obecnie, zanim coś dokupisz zrób to co napisali poprzednicy, bez tego będziesz wyrzucał pieniądze i dalej borykał się z problemami.

Masz ogromną komorę, dla miału i braku ocieplenia może tak mogło być, ale nie dla aktualnych warunków, @witek4321 szacunkowo określił jak zdecydowanie powinieneś ją zmniejszyć, to podstawa, jak z tym się uporasz wrócisz do dmuchawy, KPW i innych podpowiedzi.

plomyk.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem ale co do układania cegieł to masz dowolność, zrób po prostu tak by cegły były optymalnie wykorzystane bez potrzeby cięcia. W górę dajesz tylko do otworów napowietrzających.

Możesz na początek próbować z tą klapką pod wentylatorem. Gdyby się w ten sposób udało to ekstra. 

Sterownik jak pisze Duck, powinien mieć funkcję ustawiania obrotów. 

Wentylator ma potężną wydajność i musisz ją zdusic . Zrobisz to regulacją obrotów i zakrywajac do 3/4 powierzchnię zasysania powietrza z boku wentylatora. 

Czekamy na rozwój wypadków. Hejka.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jesteście rewelacyjni! Dzięki wielkie @Duck rzeczywiście mój sterownik ma te opcje w trybie serwisowym, że też sam nie poszukałem instrukcji ale co dwie głowy to nie jedna.Byłem przekonany, że to najtańszy sterownik i nie posiada takich opcji.  Histerezę miałem ustawioną na min 2 więc zwiększyłem do 4, Moc dmuchawy miałem oczywiście na 100 i zmniejszyłem do 30 i rzeczywiście działa, dmuchawa dmucha delikatnie ! Temperaturę załączania pompy mam 34 st. 

Jak już zmniejszyłem obroty to również zakryć wlot do dmuchawy na 3/4 i żeby odkryta była tylko 1/4 ? 

Dobra teraz zabieram się za zmniejszenie komory, nie wiem kiedy uda mi się kupić cegły. Nie wiem czy uda się zmniejszyć tak jak radzicie, muszę najpierw sprawdzić kąt pod jakim dmuchają te otwory dmuchające, tak żeby po ustawieniu cegieł te otwory nie dmuchały na cegły a w zasyp. Wydaje mi się , że max z tego co się uda to będzie to wyglądać tak jak na zdjęciu wrzuciłem ( widok z przekroju z przodu)

Mam jeszcze dwa pytania na szybko,  woda zimna która przecież wraca na dół kotła i idąc do góry przez kocioł nagrzewa się przez te ściany (nie wiem przez które ściany u mnie, może wszystkie 4?) czy jak wyłożę te ściany cegłą do pewnej wysokości to nie spowoduje to , że ta woda w kotle będzie się gorzej ogrzewać? Wiem , że cegły nie będą na całej wysokości ale zawsze jednak coś.

Drugie pytanie, czy jak ustawie te cegły, to rozumiem , że zasyp węgla czy drewna mam robić maxymalnie na równi z cegłami, nie mogę wyżej ? Często w okresach przejściowych zdarza mi się podpalać takimi suchymi porąbanymi gałęziami i zawsze wrzucałem ich pełny piec, nawet ponad otwory dmuchające ale wtedy zostawiałem drzwiczki zasypowe otwarte i nie włączałem dmuchawy i ładnie się paliło i nie kopciło.

kocioł.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Histereze daj jak najniżej tj. 1. Jak się nie da zostaw na 2. Chidzi o to że im wyższa histereza, tym bardziej kocioł będzie schodził z temperaturą zanim wentylator się uruchomi. Np. Jeśli zadaną masz 50 stopni to przy histerezie na 2 temperatura spadnie o 2 stopnie i nadmuch się uruchomi przy 47 stopniach. Jeśli dasz histereze na 4 to spadnie na kotle do 46 a włączy się przy 45. Jeżeli tak chcesz , nie ma problemu ale potem kocioł dłużej będzie dogrzewal i rozpalal węgiel.

Pompę podnieś do 45-50stopni bo za wcześnie się włącza i przy rozpalaniu szybko wyciąga ciepłą wodę przez co dłużej się instalacja nagrzewa.

Te cegły muszą być ułożone od końca komory do przodu ale na całym ruszcie. Nie może być na środku bez cegieł. Dlatego pisałem o 6 ceglach.

Drewno okazyjnie co jakiś czas możesz spalac jak wcześniej ale po jakimś czasie musisz przegarnac do przodu by się wypaliło.

Cegły na ruszcie aż tak bardzo nie przeszkadzają wodzie z powrotu. Minimalne straty ciepła musisz wliczyc w straty niestety. Ale to marginalna sprawa.

Jeszcze jedno bo zapomniałem - czerpię na wentylatorze przysłon. Lepiej by mniej zaciągala powietrza . Najwyżej dołożysz obrotów. Ja mam ok połowy czyli między 40 a 47 % bo mogę ustawiać procentowo. U ciebie dopiero próby wykażą ile tej mocy będzie konieczne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Histerezę można ustawić na minimum 2 i tak teraz ustawiłem. Temperaturę załączania pompy zwiększyłem do 46 st.

Co do cegieł to nie wiem czy ja nie rozumiem Ciebie czy Ty mnie. To co przedstawiłem na tym powyższym zdjęciu to tak jakbym stał na wprost pieca. Po lewej stronie ustawiam wartwę cegieł od ściany przedniej aż do ściany tylniej i po prawej stronie rusztu robię to samo. Na tylnej ścianie kotła też ustawie rząd cegieł ale na zdjęciu już tego nie miałem jak pokazać. Ta przerwa w środku to środek rusztu gdzie będzie wsypywany węgiel czy drewno.

Trochę tego w sumie nie rozumiem, ruszt ma wymiary 38x49 ale palenisko ma wysokość 68 cm, więc cała komora spalania ma wymiary 38x49x68. Wg mnie powinienem wypełnić palenisko cegłami od rusztu do samej góry paleniska aby zmniejszyć komorę spalania ale u mnie to niewykonalne z powodu wystających pośrodku paleniska otworów dmuchających. Parę cegieł zmniejszy powierzchnię rusztu ale niznacznie zmiejszy powierzchnię całej komory spalania w piecu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość witek4321

Zasada jest taka że powinno się zasłaniać CAŁY ruszt od ściany do ściany . Od tyłu do przodu. Powinno się spalac na przodzie rusztu a z tyłu cegły . Myślę o twoim pomyśle na zabudowę...w zasadzie możesz spróbować ale miej świadomość że lepiej się spala węgiel zasypany wąsko a wyżej niż szeroko ( środkiem przez komorę) a nisko bo wtedy powierzchnia płonącego paliwa jest większa a chodzi o to by zasyp zawęzić i podnieść w górę. Cegły nie powinny być ułożone do samej góry bo po co? Nasz cel to ograniczyć wyłącznie ruszt a ścianki niech odbierają ciepło. Nie zmniejszamy komory tylko ruszt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.