Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ocena założeń i schematu CO, CWU


pwl07

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, KubaSko napisał:

Ja bym na grzejniki dał tą co wybrałeś a na podłogę dał też experię tylko 2L, zresztą pompa jak pompa każda z przedstawionych przez ciebie się sprawdzi. To są markowe pompy oparte na grundfosie.

Co do tej wody użytkowej to sprzedawcy oferują pcow też do układów c.o. Ja zauważylem tendencje do klasyfikacji pomp nie elektronicznych jako pompy wylacznie do cwu lub do układów solarnych. Czy ktos moze sie wypowiedziec na ten temat? Bo moim zdaniem chodzi tylko o to zeby mozna je było sprzedawać, bo jak wiemy pompy do c.o. musza teraz spełniać normy energetyczne, więc omijają to klasyfikując je jako pompy do cwu lub układów solarnych. 

Nie tylko energetyczne. Pompy do CWU muszą mieć przede wszystkim atest PZH. 

Do podłogówki, jeśli nie ma zmiennych przepływów, to w zupełności wystarczy pompa bez autoadaptu.

Edytowane przez gmaj22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, gmaj22 napisał:

Nie tylko energetyczne. Pompy do CWU muszą mieć przede wszystkim atest PZH. 

w moim przypadku chyba jedyna pompa z wyżej wspomnianym atestem to pompa do cyrkulacji. Pompa w układzie CWU zasila wężownicę która jest odseparowana od wody pitnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, wkradł się skrót myślowy. Miałem na myśli to, o czym wcześniej pisałeś o pompie LFP, że do wody PITNEJ. :) Własnie takie muszą mieć atest PZH.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie przeglądam ceny i wychodzi że Grundfos Alpha 1L- 371 zł (następca Alpha 2L) jest tańsza od LFP EXPERIA L - 382 zł, która niby jest odpowiednikiem Grundfosa Alpha 2L - 479 zł (najdroższy). O ile dobrze rozumiem najnowocześniejsza/najświeższa pompa wychodzi najtaniej? Brać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze jedno lamerskie pytanie, przy pompie Grundfos Alpha 1L widnieje informacja, że "prędkość może być regulowana przez niskonapięciowy sygnał PWM". Czy w takim przypadku sterownik kotła jest w stanie regulować/dobierać stosowne obroty? Jak przebiega regulacja przy pozostałych pompach? Czy sterowanie nimi przez kocioł działa zero/jedynkowo czyli włącz/wyłącz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterowanie w lazarze dziala na zasadzie włącz/wyłącz, na pompie dokonujesz wyboru jej pracy czyli wybranej charakterystyki. Co do alpha 1 ja i kilku moich znajomych instalatorów zauwazylismy ze maja tendencje do blokowania sie wirników jesli pozostawisz je całkowicie wyłączone poza sezonem grzewczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze wiedzieć, dzięki. Nie pamiętam ale w którymś sterowniku kotła była możliwość aktywowania funkcji zapobiegającej blokowaniu wirnika, kocioł okresowo włączał pompę żeby chwilę popracowała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam po świętach :-)

Kilka pomp, zasobnik, kocioł już zamówione, na chwilę obecną zastanawiam się nad sprzęgłem z rozdzielaczem.
Byłem niemalże zdecydowany na sprzęgło-rozdzielacz jak niżej, tyle że odwrócony o 180 st. w osi poziomej (króćce obiegów skierowane ku górze). Zastanawiam się jak w takim układzie zabudować filtry ukośne przed pompami? Wydaje mi się że zabudowa filtrów ukośnych w kierunku pionowym może być bezcelowa, a w moim przypadku musiałbym dodatkowo zabudować je korkiem ku górze! Czy w Waszej opinii montaż filtrów jak na drugim zdjęciu ma sens?

 2f3d4beb410f8215a79902e6830d.jpg.ed62b6fc925fb7a17a50feb0d71713a7.jpg94879197_rozdzielacz-mosiezny-techniprot-sprzeglo-hydrauliczne_1w_600_small.jpg.c5f6d102c2ee26cd0d7e9c283241cc9d.jpg

Druga sprawa, zastanawiam się czy zamiast gotowego rozdzielacza nie zrobić go z trójników redukcyjnych 35x28x35 tj. z kotła do sprzęgła połączenie Cu 28, dalej ze sprzęgła na, nazwijmy to rozdzielacz z Cu 35 i do pomp Cu 28 i kolejno za pompami na PP32 i do rozdzielaczy. Tylko jak widzę cenę samych trójników z miedzi ~45-50 zł to zaczyna mi się wydawać że sprzęgło z rozdzielaczem wcale nie musi kosztować więcej. Czy ma istotne znaczenie materiał z jakiego wykonano sprzęgło? Widzę że samo sprzęgło z nierdzewki można kupić od 150 zł https://allegro.pl/oferta/sprzeglo-hydrauliczne-rozdzielacz-co-nierdzewne-8801240032https://allegro.pl/oferta/nowosc-sprzeglo-hydrauliczne-nierdzewne28kw-7190501725https://allegro.pl/oferta/ocieplone-sprzeglo-hydrauliczne-afriso-blh-70-kw-8221091156  gdzie ceny sprzęgieł ze stali czarnej to 300 zł + https://allegro.pl/oferta/sprzeglo-hydrauliczne-28-kw-ocieplone-okazja-8781205828?reco_id=bc2a1099-28bb-11ea-aa3d-ecf4bbd61870&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951  

 

 

Edytowane przez pwl07
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


jeszcze jedno pytanie, może ktoś coś :-)

Wylot spalin z kotła ma średnicę 100 mm, podłączenie od komina ceramicznego 200 mm. Czy odcinek pomiędzy kotłem, a kominem wykonać na średnicy 100 mm i połączyć z kominem za pomocą przejścia rura-komin ceramiczny fi 100/200, czy od razu za kotłem przejść na większą średnicę np. 160 mm?
spacer.png

W instrukcji dla kotła producent pisze żeby na przewodzie spalinowym zabudować dodatkowo szyber, oraz z grafiki wynika, że należy zaizolować przyłącze, czy to ma sens?

Przechwytywanie.thumb.PNG.0e7924e090dcc5597ad1fea1d6fdfd5b.PNG

 

Edytowane przez pwl07
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szyber jest wymogiem, z kotła wyjdz rurą 100 mm. Ocieplenie przyłącza jest zalecane ale nie jest wymogiem. Wazniejszy jest regulator ciągąu kominowego. To daj na pewno choc dostepne regulatory mają nastawę min. 15 Pa a producent wymaga max 10Pa, ehhh te wymagania.... to tak jak w jednym z tematow Sas montuje zawor bezp. 2,5 bar a cisnienie max w kotle ma być max 1,5 bar.....  No ale po to pewnie producent nakazuje montazu szybra kominowego zeby go przydusić do tych 10 Pa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem już ogranicznik ciągu do zabudowy na wyczystce chyba firmy Darco, on ma minimalną wartość nastawy 10 Pa. 

Co sądzisz o poście wyżej? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, chodziło mi o post #34 i o wybór średnic dla Cu i montaż filtrów 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtry mozesz dac pionowo, wbrew panującej tu opinii, jak je czyszcze to na sitku osadza się syf więc spełniają swoją rolę.Sam mam tak u siebie zrobione na termecie i junkersie od dawna, czyszcze je regylarnie i wszystko śmiga bezawaryjnie. Co do sprzęgła kup pionowe ale jakies firmowe nie robione chałupniczo, a rozdzielacz skręć z trójników stalowych czarnych 1 1/4 x 1" w nie po bokach redukcje 1" i skręć je nagwintowanymi sztucerami lub mufami i nypami 1" i bedziesz tanio miał kolektor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzięki za pomoc!
Kilka pytań dot. połączenia spalin.
Dla kotła na pellet ma znaczenie z jakiego materiału wykona się połączenie kotła z kominem tj. stali czarnej czy kwasoodpornej?
Czy zamontować obydwa kolana z otworami rewizyjnymi? W którą stronę ustawić kielichy, zgodnie czy przeciwnie z kierunkiem przepływu spalin i czy należy te połączenia czymś doszczelniać?

Dokument_3.thumb.jpg.deae85f358a41fd4d901bb1da8755ab7.jpg

Edytowane przez pwl07
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być czarna w kotłowni, ponieważ jest łatwo dostępna i prosta w wymianie.

Kolana skrętne nie mają kielichów, tylko "ranty" i opaski zaciskowe, więc sposób montażu dowolny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolana nastawne rzeczywiście mają opaski zaciskowe, tyle że trzeba je połączyć chociażby z prostym odcinkiem rury i pytanie czy doszczelniać to połączenie? Czy montować oba obydwa kolana z otworem rewizyjnym? Kolejna sprawa, nie wiecie czy są dostępne w sprzedaży kolana nastawne fi100? Najmniejszą średnicę jaką znalazłem to fi 120 :/

1106024508_2020-01-0922_22.44allegro.pl1bea4c4863d5.thumb.png.15be282824c72017188080ddf4e652ae.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdym załamaniu powinna być rewizja. U Ciebie sa dwa i pomimo, że z tej górnej dostaniesz się do pionowego odcinka za kotłem to jak potem usuniesz to, co spadnie na dół podczas czyszczenia? Dlatego wskazane obydwa z rewizją, pomimo niewielkiej odległości od kotła do komina -również po to, aby dostać się do pierwszego poziomego odcinka za kotłem.

Kolan fi 100 nie ma, ale są redukcje zwiększające fi 100/120.

 

Edytowane przez gmaj22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stoję przed zakupem zaworów termostatycznych mieszających i zaworów mieszających z siłownikiem. 
1. dla ochrony przed poparzeniem zawór termostatyczny zabudowany będzie za zasobnikiem, 
2. zawór termostatyczny dla ograniczenia temperatury zasilającej rozdzielacz inst. grzejnikowej,
3. dwie sztuki zaworów mieszających z siłownikiem dla regulacji temp. podłogówki (dwie kondygnacje po ok .70 m2/ poniżej 500 mb rury pex 16)
Instalacja rozprowadzająca CWU do której muszę się wpiąć jest wykonana z rur zgrzewanych PP 32, tak samo jak doprowadzenie do rozdzielacza układu grzejnikowego i układów podłogówki.

Moje pytanie brzmi, jakiej średnicy i o jakim współczynniku KVS powinienem wybrać zawory termostatyczne i zawory z siłownikiem?
Przeglądając informacje, nomogramy ze strony Afriso i ichniejsze filmy instruktażowe wyszło mi że:

Dla zasobnika będzie to zawór termostatyczny KVS 1,6 lub 2,5?
Dla układu grzejników KVS 2,5?
Dla podłogówki zawór z siłownikiem KVS 2,5 lub 4?
W moim przypadku moc kotła będzie rozdzielana na 3 rozdzielacze i tym samym na 3 zawory mieszające (1 termostatyczny i 2 z siłownikiem) dlatego wydaje mi się że dobór KVS względem całkowitej mocy kotła dla każdego z obiegów jest jakby na wyrost? Dobrze myślę?
Kolejna sprawa to średnica ww. zaworów, z rozdzielacza wychodzi rura miedziana 28 mm, dalej mamy zawory 3d, pompa DN25 i z niej do instalacji  z rur PP32. 

Jak zwykle,  z góry dzięki za pomoc!

 

 

tabele_doboru_ATM_AFRISO.pdf

nomogramy_ARV_ProClick_cr.png

Edytowane przez pwl07
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcąc dobrać zaw.3D musisz znać przepływ w danym obiegu czy to podłogowym czy grzejnikowym albo alternatywnie moc tego obiegu i różnicę temp.pomiędzy powrotem a zasilaniem,zresztą jedno wynika z drugiego.Moc źródła ciepła nie ma tu nic do rzeczy

Edytowane przez Grundfos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyjmijmy zapotrzebowanie na ciepło dla każdego obiegu na poziomie 4 kW, różnica temperatur typowa, dla podłogówki 5-7 st.C, obieg grzejnikowy 15-20 st.C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy kVs =1 dla grzejników, to delta P będzie ponad 10 kPa, a to już może szumieć.

Dla grzejników 6 kW i  dT=15 K dałbym kVs =1,6 

Dla podłogówki 6 kW i dT=6 K dałbym minimum kVs=2,5 a najlepiej kVs=4

Trzeba pamiętać, że mieszacze tylko na "przelocie" mają pełny kVs , zaś na podmieszaniu najczęściej 0,5-0,6 x kVs

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.