Skocz do zawartości
IGNOROWANY

wymiana kotła i dostosowanie starej instalacji CO


Darekgra

Rekomendowane odpowiedzi

 

Manometr dziala 0-1,6[bar] - mam dwa, pompa tez - bez wzgledu na ktorym biegu - podpowiem ze te pompy nie sa wstanie wytworzyc wiekszej roznicy cisnien niz 0,5-0,6[bar] - to powinno dac odpowiedz.

Jak dobrze zrobisz to nie ma prawa sie nic zapowietrzyc!

Ps. Uklad zamkniety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sambor fizykę miałem dość dawno w technikum i mogę już trochę błądzić lecz wydaje mi się że twój rysunek jest zasadny do ciśnienia względem układu ale jeśli wziąć pod uwagę ciśnienie przed sama pompą nawet w największym "dołku" to jest ono i tak wyższe od ciśnienia panującego poza układem CO więc chyba powietrze niema prawa do niego wpłynąć? Chyba że pompa wytworzy podciśnienie niższe niż panujące w atmosferze, a taka sytuacja możliwa jest tylko przy bardzo dużych oporach hydraulicznych na ssaniu lub braku dopływu czynnika ze strony ssawnej pompy?

W moim wypadku manometr przed pompa nigdy nie pokazał mniej jak 0,3 bara w stosunku do ciśnienia atmosferycznego, więc chyba niema możliwości aby powietrze z atmosfery swobodnie  bez siły zewnętrznej dostało się do układu? Czy dobrze to rozumiem to już sam nie wiem?

 

U siebie chcę to zamontować mniej więcej tak jak na zdjęciu, obecny zawór bezpieczeństwa również na górę.

20191006_134720.bmp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W odpowietrzniku automatycznym jest pływak, który jest unoszony przez wodę , jak pompa zaczyna pracować i wytwarza podciśnienie to pływak opada w dół i zasysa powietrze do instalacji, podobnie jest ze wskazówką manometru.

Skok jest tym większy im większe są opory instalacji obsługiwanej przez pompę np pompa pracująca na sprzęgło lub bufor ma bardzo małe skoki ciśnienia, pompa pracująca wprost na grzejniki może mieć skok nawet 0,2 bara , podobnie pompa pracująca na węzownicę CWU ma duży skok a na dwupłaszczowy praktycznie żaden

i dlatego jednemu nic nie spada a drugiemu nawet 0,2 bar potrafi się obniżyć.

 Tak mówi praktyka i teoria, a nowych praw fizyki nie będziemy tu tworzyć od tego jest Sejm ,  Nobla też już nie dadzą - limit dla Polski na kilka lat się już wyczerpał.

Więc po co dyskutować - róbta jak chceta - tylko po ch..... potem z problemami na forum trafiacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam problemu z zadnym  zapowietrzaniem sie ukladu pomimo automatycznego odpowietrznika przed pompa.

Zrob (policz/oserwuj) z glowa a bedzie dzialac.

Ps. Wklejaj mniejsze pliki bo tego nie idzie sciagnac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sambor nie obrażaj się, my tylko dyskutujemy i chcemy uzyskać wiedzę właśnie na forum bo coraz częściej na fachowców w realu niema co liczyć.

Kolega z forum podpowiedział mi że są odpowietrzniki firmy flamco które mają zabezpieczenie dodatkowe przeciw zaciąganiu powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest wiele rzeczy, ale to trzeba chcieć kupić i na dodatek zainstalować oraz pisać rzetelnie do końca co się ma - a nie podawać tylko ja mam automat na zasilaniu i mnie nie ciągnie.

Sam widzisz jak są specjalne odpowietrzniki  lub zawory , to są dlatego, że jednak powstaje z tym problem.

To co ma flamco to jest dodatek do ich odpowietrznika automatycznego, taki dodatkowo nakręcany kapturek.

Albo z innej półki - separator powietrza, który się sprawdza w takiej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się jest to dodatkowa nakrętka na automat.

Flamco opisuje jego zastosowanie jako zabezpieczenia przed zasysaniem niekontrolowanego powietrza przy spuszczaniu wody z układu.

Chyba zaryzykuję to rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, sambor napisał:

Jest wiele rzeczy, ale to trzeba chcieć kupić i na dodatek zainstalować oraz pisać rzetelnie do końca co się ma - a nie podawać tylko ja mam automat na zasilaniu i mnie nie ciągnie

Do mnie piszesz?

Tak samo nie ma co opowiadac ze zaciaga wszedzie i najlepiej nie zakladac nie znajac innych rozwiazan i instalacji.

Odpowietrznik mam "zwykly" automat bez bajerow przeciw podcisnieniu (firmy nie wiem - moge sprawdzic jesli to komus potrzebne).

Dla mnie jak instalacja pracuje na podcisnieniu jest do bani zaprojektowana/skonfigurowana/wykonana - bez wzgledu na odpowietrzniki

Nie zagwarantuje (i Ty tez) ze u kolegi bedzie dobrze albo ze bedzie zaciagac. Indywidualnie w kazdej instalacji a w zasadzie jej konfiguracji moze byc roznie i z tym sie zgodze.

@Darekgra Jak nie sprawdzisz to sie nie dowiesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, PioBin napisał:

Do mnie piszesz?

Piszę ogólnie, gdyż na tym forum coraz więcej pojawia się "doradców z koziej wólki", który piszą aby pisać , często nawet z czystej złośliwości siejąc hejt i zamieszanie a admin nic nie robi , gdyż dla niego tylko "frekfencja" się liczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuję zrobić z tym odpowietrznikiem na wyjściu z kotła.

Rurę do góry zrobię tak że jak się nie sprawdzi odpowietrznik to będzie gotowa do kucia stropu i ciągnięcia na strych.

Tą starą pompę Gruntfosa (na 1 biegu ma 25 W) wymieniać na nowoczesną elektroniczną Wilo pico czy zostawić? Jak by były wszystkie trzy jednego typu to by pewnie ładnie się rownoważył przy wspólnej pracy.

Mniejszy plik, nie wiem skąd w tamtym tyle MB się wzięło

IMG_20191014_200117.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Wracam do swego wątku... Dałem rurę 5/4 pionowo z trójnika za wyjściem z  pieca, zakończona trójnikiem z góry odpowietrznik automatyczny a z boku manometr i zawór bezpieczeństwa 1,5 bara. Odpowietrznik ten wypuścił powietrze może z dwa razy, więc durzo go tam nie ma.

Pompa kotłowa zamontowana, stary gruntfos na CWU wymieniony na wilo yonos pico 1-4 także wszystkie pompy takie same. I niestety nadal problem z zbieraniem się powietrza w pompie CWU. Jak pracuje to jest ok dopiero po dłuższej przerwie 2-3 godzin pompa już nie może normalnie pracować tylko w swej komorze mieli wodę z powietrzem.

Zamontowałem zaraz za tą pompą odpowietrznik automatyczny na rurce około 15 cm w górę. Zero poprawy nadal zbiera się powietrze w pompie, przeniosłem ZZ przed pompę (odpowietrznik pozostał zaraz za pompą drugi przed bojlerem) niestety nadal po dłuższej przerwie pracy pompy gromadzi się w niej powietrze i brak przepływu.

W najbliższym czasie zamierzam przerobić układ CWU tak aby pompa była pionowo tylko czy to pomoże?

Pozostałe pompy oraz obieg CO i kotłowy sprawują się bez zarzutu.

Ps. Odpowietrznik na tej pionowej rurze powietrza nie zaciagą.

Jak polecacie ustawić pompy...

CO tylko kaloryfery bez termostatów w pionie od pompy do góry kaloryfera to około 1,8 metra

Kotłową mam na razie ustawiona na 0,6 zakres zmienny (kaloryferki) i to odzież wskazuje około 8-10 W.

Na obiegu CWU dałem wstępnie na 1,1 również na zmiennej charakterystyce i tu jest max 5Wat.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wróciłeś, to zakładam, że w dalszym ciągu nie zrobiłeś rury do naczynia?

Osobiście widziałbym to tak, aby zbyt wiele nie przerabiać a poprawić działanie instalacji.

Darekgra.png.6cf7fd7d9b527a5ba61a27c19c22a18b.png

1/ Zasilanie CWU dałbym z bocznego trójnika. Przynajmniej jest szansa wtedy dać filtr przed pompą na poziomej rurze. Odpowietrznik na obiegu CWU dałbym przed samym króćcem bojlera pod warunkiem, że rura od pompy CWU  nie opada po drodze.

2/ Z trójnika gdzie obecnie jest podłączona pompa CWU wyprowadził bym rurę do naczynia i na niej zainstalował manometr lub termomanometr.

Dorażnie musi  tam być zawór bezpieczeństwa oraz wskazany jest odpowietrznik ręczny. Jak dasz ZZ na powrocie z bojlera, jest szansa, że odpowietrzysz rurę, pompę i kocioł przez odpowietrznik automatyczny nad bojlerem ( pod warunkiem jak w p.1)

3/ Pomyślałbym już teraz o dodaniu zaworu DVB, tym bardziej, że i tak będzie potrzebny po przejściu na system zamknięty. ( warunek: zimna woda z wodociągu  a nie z własnego ujęcia)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz jest już trochę inaczej niż na zdjęciu z pierwszych postów.

Niestety rury do naczynia nadal nie mam.

Ad1. plan mam taki leccz nie wiem czy dobry, aby trójnik (twoja strzałka 2) obrócić w prawo :) :) aby filtr był poziomo potem kolanko aby pompę zamontować pionowo, za pompą trójnik i na pionie dać odpowietrznik auto. następnie już poziomo ZZ (chyba że lepiej dać go przed pompą) i dalej przez ścianę do bojlera, jako że jest pionowy to właśnie rura za ścianą opada w dół wiec za ścianą kolejny odpowietrznik i rurka w dół do króćca.

ad2. rura jest już jak na zdjęciu tj.  trójnik obrócony i rura pionowo w górę a na niej odpowietrznik, manometr i zawór bezpieczeństwa, cała instalacja przy napełnianiu bardzo łatwo się odpowietrza, tylko po dłuższej przerwie w jej pracy łapie niewiadomo skąd powietrze w górnej części swego wirnika i potem niema macy aby go się samodzielnie pozbyć. Może pompa przez te swoje kanały odpowietrzające podczas stygnięcia zaciąga powietrze do komory wirnika? bo naprawdę jest go tam bardzo niewiele ale skutecznie uniemożliwia jej normalna pracę.

Ad3. i tu właśnie kolejny problem bo woda użytkowa jest z własnej studni i własnego hydroforu.

 

20191006_134720.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obieg CWU- filtr na poziomej rurze przed pompą, potem pompa i rura wznosząca się ku ścianie. W najwyższym miejscu, za którym rura opada w kierunku bojlera dajesz odpowietrznik automatyczny. Zawór zwrotny na powrocie z CWU a nie za pompą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę chcę dać pionowo aby powietrze samo z niej uciekało ku górze. Miałem nadzieję że powrotu z CWU nie będę musiał ruszać :( dlatego kombinowałem z dwom odpowietrznikami pomiędzy pompą a ZZ i za ZZ a opadem do bojlera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa na pionowej rurze, mimo to filtr wskazany na poziomej. Zawór zwrotny na powrocie CWU może być przecież przy samym bojlerze. A odpowietrznik wystarczy jeden na końcu "wznoszącego" odcinka rury. Najlepiej jeśli będzie osadzony nie bezpośrednio na trójniku a na kawałku pionowego sztuca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak filtr bezwzględnie chcę teraz zamontować już poprawnie w poziomie. tak się motam z tym powrotem CWU bo jest on trochę skomplikowany i wciśnięty pomiędzy instalację od solarów i jeszcze podłączenie do napełniania instalacji wodą :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między termometrem a króćcem powrotu wężownicy masz w cholerę miejsca i dostęp swobodny. Dolna wężownica z zółtą pompą jest od solarów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiędzy manometrem a króćcem jest zawór kolowy.

Może dam go po drugiej stronie ściany przed podejściem do kotła.

Tak dolna wężownica z żółtą pompą jest od solarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są zawory kulowe kątowe z półśrubunkiem. Jak wymienisz na taki, to zmieścisz spokojnie  ZZ przed trójnikiem z manometrem.

1762489853_zawrkulowyktowy.png.bfd77362bd9f7c9e9f45a90dc0caa61a.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zapowietrzaniem cwu chyba się uporałem...

Lecz pojawił się większy problem... dołożyłem dziś za pompą  kotłową zawór zwrotny i klops układ CO nie chce przy małych około 30 procentowym otwarciu ciągnąć wody z kotła tylko mieli wodę we własnym obiegu, próbowałem to jakoś zrownoważyć pompami ale nic z tego, chyba pozostaje mi demontaż tego ZZ.

Układ CO zaczyna ciągnąć wodę ciepła z kotła dopiero przy około 80 procentowym otwarciu 4D, ale wtedy już zalewa gi zimną wodą.

20191117_000324.jpg

20191117_000353.jpg

 

20191117_000341.jpg

Sory za tą ocynkowaną rurę, poprostu w mojej okolicy nie mogłem kupic rury czarnej 5/4 cala w tak małej ilości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast usuwać ZZ, zmniejsz przepływ obiegu kotłowego, obniżając moc pompy oraz zaworem kulowym za nią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszałem już nawet do 2 W niestety bez wymiernego efektu... Jak zawór otwarty np na 20% to obieg który wymusza pompka CO jest jakby za mały i opór jest większy niż na obiegu CO tym samym przepływ wzrasta tylko na obiegu CO a temperatura spada jeszcze bardziej aż zawór otworzy się do ponad 80 procent wtedy sytuacja się odwraca i obieg CO wyciąga wszystką wodę z kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.