Quadratus Opublikowano 20 Listopada 2018 Autor #26 Opublikowano 20 Listopada 2018 W dniu 19.11.2018 o 19:32, PioBin napisał(a): Sterowanie pompką i grzałkami też możesz zrobić z tego samego Raspberry (PWM) poprzez styczniki elektroniczne tyrystorowe (tanio nie będzie, ale komfortowo). Plus taki że nic nie będzie "klepać" a jak pewnie wiesz to stycznik mocy przy załączaniu cichy nie jest. Rozwiń Obawiam się sterowania przez komputer. Chociaż fajnie by było mieć na ścianie w pomieszczeniu gosp. tablet i wszystkie parametry ściągnięte przez MODBUS z termometrów, licznika energii oraz sterowanie zaworem 3D i grzałkami. W ten sposób można zaoszczędzić sporo kasy, chociażby na samym liczniku 3F i dwutaryfowym. ;-) Cytuj
YaroXylen Opublikowano 20 Listopada 2018 #27 Opublikowano 20 Listopada 2018 Kolego, przecież możesz (chyba) w zależności jakie masz grzałki do tej drugiej, podłączyć jeszcze (jedna sekcję) fazę z grzałki lub międzyfazowe, gdyż grzałka to nie silnik i nie musi pracować na trzech fazach. Wszystko zależy czy masz 3x230V czy 3x400V. Oczywistym jest aby starać się obciążyć wszystkie fazy równomiernie, ale można pojedynczo odłączyć :) Baaa nawet samo się odłączy i nie będziesz wiedział, i dalej będzie działać ....jak się jedna sekcja w grzałce spali :) To by dało 12kW a to już satysfakcjonujące dla Ciebie. Pozdrawiam.YARO Cytuj
Quadratus Opublikowano 20 Listopada 2018 Autor #28 Opublikowano 20 Listopada 2018 W dniu 20.11.2018 o 19:45, byry007 napisał(a): Interesuje się coraz więcej panelami ile by musiał mieć mocy jak chciałbym ładować bufor grzałkami teraz mam roczne zużycie 2800kwh. Rozwiń Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi: to zależy. ;-) Zależy od strat energii (izolacja, wentylacja), zależy do wielkości bufora i ogrzewanej kubatury oraz od utrzymywanej temperatury. Pisałem już wcześniej, że do podgrzania 1000L wody o 1℃ należy dostarczyć 1,164kWh mocy - resztę możesz wyliczyć. Instalacja PV jest o tyle wygodna, że możesz ją rozbudowywać, czyli dokładać nowe panele i zmieniać falownik na większy. Minimalna i opłacalna moc paneli wynosi 4kWp (ok. 15 paneli), co w teorii oznacza, że wpuścisz do sieci energetycznej 4kWh w ciągu słonecznego sezonu a zimą odbierzesz 80% tejże energii, ponieważ 20% kasowane jest jako zapłata za magazynowanie energii. Cytuj
Quadratus Opublikowano 20 Listopada 2018 Autor #29 Opublikowano 20 Listopada 2018 W dniu 20.11.2018 o 21:19, YaroXylen napisał(a): Baaa nawet samo się odłączy i nie będziesz wiedział, i dalej będzie działać ....jak się jedna sekcja w grzałce spali :) Rozwiń Moje czujne oko od razu wychwyci wolniejsze ładowanie bufora ;-) Kolego Yaro, piszesz, że masz bufor 3200L. Jak wzmocniłeś podłoże pod ten ciężar? Masz połączone szeregowo w baterię kilka zbiorników? Ciekawi mnie Twoje rozwiązanie. Pozdrawiam, Marcin Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 20 Listopada 2018 #30 Opublikowano 20 Listopada 2018 (edytowane) W dniu 20.11.2018 o 21:19, YaroXylen napisał(a): Wszystko zależy czy masz 3x230V czy 3x400V. Rozwiń Posiadając do domu przyłącze trójfazowe zawsze masz do dyspozycji 3x230 V pomiędzy fazą a przewodem neutralnym oraz 3x400V pomiędzy przewodami fazowymi. Produkowane grzałki do zbiorników na zasilanie trójfazowe posiadają układ połączenia w gwiazdę lub trójkąt czyli obciążają instalację miedzyfazowo co jest lepszym rozwiązaniem niż by miało obciążać przewód neutralny tak wielkim obciążeniem z trzech faz jednocześnie. Edytowane 20 Listopada 2018 przez Digitrax Cytuj
YaroXylen Opublikowano 20 Listopada 2018 #31 Opublikowano 20 Listopada 2018 (edytowane) Kotłownia 3,3m wys. zbiornik 1, robiony na zamówienie,nie pamiętam dokładnie wymiarów ale chyba 135cm średnicy i 3metry wysoki z wypukłymi dennicami , w kotłowni nie robiłem izolacji styropianowej posadzki tylko 30cm beton styrokeramzytowy.(beton ze sproszkowanym styropianem i keramzytem i zbrojony włóknem cyrkonowym). Ciepłe, mocne, odporne na udar, lekkie..... nie wiem dlaczego nie leją płyt fundamentowych z takiego betonu....? U mnie z tego betonu jest cała posadzka w hali 450metrów wylana z jedną dylatacją w poprzek , a w tym betonie około 10cm rurki PEX w takiej cieniutkiej otulince i cała hala ogrzewana podłogą. Zapytasz o wytrzymałość? 35cm posadzki i ciągnik siodłowy z naczepą z towarem 24t przejeżdża wzdłuż. Wystarczy bo się rozpisałem..... Pozdrawiam.YARO Edytowane 20 Listopada 2018 przez YaroXylen literówka 1 Cytuj
YaroXylen Opublikowano 20 Listopada 2018 #32 Opublikowano 20 Listopada 2018 W dniu 20.11.2018 o 22:35, Digitrax napisał(a): zasilanie trójfazowe posiadają układ połączenia w gwiazdę lub trójkąt czyli obciążają instalację miedzyfazowo co jest lepszym rozwiązaniem niż by miało obciążać przewód neutralny tak wielkim obciążeniem z trzech faz jednocześnie. Rozwiń Oooo i fachowca to przyjemnie posłuchać...a mam pytanie czy przy połączeniu w gwiazdę środek gwiazdy samoistnie nie będzie zerem wspomagającym resztę instalacji ? Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 20 Listopada 2018 #33 Opublikowano 20 Listopada 2018 (edytowane) W połączeniu w gwiazdę nie będzie samoistnym zerem. Zawsze występuje na nim potencjał. Punkt ten nie jest połączony z przewodem neutralnym instalacji ponieważ grzałka wtedy z obciążenia miedzyfazowego przełączyłaby się w obciążenie pomiędzy L1-N, L2-N. L3-N. Mielibyśmy więc obciążenie przewodu neutralnego sumą prądów z trzech grzałek. Przy połączeniu w trójkąt to nie ma nawet gdzie podłączyć N :) Edytowane 20 Listopada 2018 przez Digitrax Cytuj
Quadratus Opublikowano 20 Listopada 2018 Autor #34 Opublikowano 20 Listopada 2018 (edytowane) W dniu 20.11.2018 o 22:35, Digitrax napisał(a): Produkowane grzałki do zbiorników na zasilanie trójfazowe posiadają układ połączenia w gwiazdę lub trójkąt Rozwiń Nie spotkałem grzałek 3fazowych z możliwością połączenia w trójkąt a jedynie w gwiazdę: https://allegro.pl/uzytkownik/www_cbpawex_pl?string=Grzałka 3&order=m&bmatch=baseline-dict-global-hou-1-4-1114 One są fabrycznie połączone w gwiazdę i składają się z trzech elementów grzejnych, każdy z nich zasilany jest napięciem 230V. Ponadto po połączeniu w trójkąt prawdopodobnie spalą się a i producent nie daje gwarancji na takie połączenie. Edytowane 20 Listopada 2018 przez Quadratus Cytuj
sambor Opublikowano 21 Listopada 2018 #35 Opublikowano 21 Listopada 2018 Aby robi takie kombinacje z przełączaniem gwiazda / trójkąt trzeba mieć 3 grzałki na napięcie 400V każda, grzałki na napięcie 230V połączone w trójkąt mogą być podłączanie tam gdzie napięcie między fazą a zerem wynosi 120-130V czyli np w USA. Przy napięciu 400V przez grzałki 230 V włączone w układ trójkąta popłynie prąd prawie 2x większy (dokładnie 1,73x) i powstanie 3x więcej ciepła co spowoduje zniszczenie grzałek. Ogólnie grzałka powinna obciążać sieć el symetrycznie - czyli lepsze są 3 grzałki 1kW/ 230V połączone w gwiazdę niż 1 grzałka 3kW/ 230V. 2 Cytuj
YaroXylen Opublikowano 21 Listopada 2018 #36 Opublikowano 21 Listopada 2018 (edytowane) W dniu 20.11.2018 o 23:16, Digitrax napisał(a): .......Mielibyśmy więc obciążenie przewodu neutralnego sumą prądów z trzech grzałek....... Rozwiń Witam. Kolego naprawdę mam szacunek dla wszystkich użytkowników forum. Proszę o litość.... Pozdrawiam.YARO Edytowane 21 Listopada 2018 przez YaroXylen zero to zero Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 21 Listopada 2018 #37 Opublikowano 21 Listopada 2018 Tak by było gdy mamy przez każdą grzałkę idealnie taki sam przepływ prądu. Czyli możliwe to jedynie w teorii. Zaryzykujesz i dotkniesz dłonią będąc uziemionym taki punkt "neutralny" podczas pracy ? Jak widać powyżej mowa jest o obciążeniu symetrycznym. W praktyce przy elementach grzejnych gdzie wartość rezystancji grzałki się zmienia w zależności od temperatury nie mamy żadnej gwarancji że w tym samym czasie wszystkie trzy grzałki będą mieć taki sam opór a co za tym idzie pobór prądu. Cytuj
YaroXylen Opublikowano 21 Listopada 2018 #38 Opublikowano 21 Listopada 2018 W dniu 21.11.2018 o 17:49, Digitrax napisał(a): Czyli możliwe to jedynie w teorii. ........... Rozwiń Oczywiście kolego że masz rację 100% :) .......Mielibyśmy więc obciążenie przewodu neutralnego sumą prądów z trzech grzałek....... najpiękniejsze słowa pisane dla moich oczu, a że jestem stary i nie dowidzę , to traktuję to że mi się przewidziało. Pozdrawiam Ciebie bardzo serdecznie. YARO Cytuj
mac65 Opublikowano 23 Listopada 2018 #39 Opublikowano 23 Listopada 2018 W dniu 19.11.2018 o 15:17, Quadratus napisał(a): Właśnie tak zrobię, że sterowanie będzie na zaworze 3d i zależne od temperatury w głównym pomieszczeniu. Sterowanie pogodowe może nie wychwycić podgrzania kominkiem z DGP ani wietrzenia pomieszczeń. Poza tym w domu ktoś zawsze jest, więc nie ma potrzeby zdawania się na pełną automatykę. Na wszelki wypadek pociągnę przewody od termometrów pokojowych i zewnętrznych do centrali, co umożliwi późniejsze dowolne modyfikacje. Trzeba będzie nauczyć się tego mechanizmu i sterować raczej ręcznie a później na bazie doświadczeń dostosować automatykę. Rozwiń Sterowanie pogodowe powinno odpowiadać za temperaturę źródła ciepła ( krzywa grzewcza uzależniona od spadków temperatury zewnętrznej ) . Programator ( nie sam termostat ) pokojowy pozwala na utrzymanie komfortu cieplnego w ustawionych widełkach temperatury ( histereza pomieszczenia ) jak również jeżeli jest to programator ma możliwość obniżenia czy zaprogramowania stref czasowych ( noc- dzień) , sam termostat pokojowy nie ma takich możliwości . Powodzenia 1 Cytuj
mac65 Opublikowano 23 Listopada 2018 #40 Opublikowano 23 Listopada 2018 W dniu 21.11.2018 o 17:01, YaroXylen napisał(a): Witam. Kolego naprawdę mam szacunek dla wszystkich użytkowników forum. Proszę o litość.... Pozdrawiam.YARO Rozwiń Teorii nigdy dość :) ale do rzeczy . Nie ma powodu aby stosować przełączanie gwiazda trójkąt bo to jest obciążenie bierne czyli cos(fi) jest równy 1 i nie ma zjawiska skoku prądu przy rozruchu jak w układach indukcyjnych np z silnikami 3 fazowymi na 400 V . Co do punktu zerowego i przewodu zerowego to warto go jednak zastosować (przewód ) bo takie połączenie umożliwi zastosowanie zabezpieczenia różnicowo-prądowego ( różnicówka ) a w przypadku rozwiązań prąd i woda to się może zdrowotnie opłacić . Ponadto jest jeszcze jedna zaleta takiego połączenia to możliwość sterowania mocą układu poprzez wykorzystanie 1-3 grzałek . Układ prosty a najważniejsze przewidywalny w pracy . Pozdrawiam Cytuj
Quadratus Opublikowano 23 Listopada 2018 Autor #41 Opublikowano 23 Listopada 2018 W dniu 23.11.2018 o 08:45, mac65 napisał(a): Sterowanie pogodowe powinno odpowiadać za temperaturę źródła ciepła ( krzywa grzewcza uzależniona od spadków temperatury zewnętrznej ) . Programator ( nie sam termostat ) pokojowy pozwala na utrzymanie komfortu cieplnego w ustawionych widełkach temperatury ( histereza pomieszczenia ) jak również jeżeli jest to programator ma możliwość obniżenia czy zaprogramowania stref czasowych ( noc- dzień) , sam termostat pokojowy nie ma takich możliwości . Powodzenia Rozwiń Strata ciepła w buforze wg producenta wynosi 3,5kWh/dobę i jest o strata pozorna, ponieważ ciepło pozostanie nadal w domu - w łazience i garderobie, bo tam jest umieszczony zbiornik buforowy. Dlatego okaże się w praktyce, czy jest sens sterować temperaturą w buforze czy grzać bezwzględnie do 80℃ lub do końca taryfy tańszej. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, zainstaluję później sterowanie pogodowe regulujące temperaturę grzania. Planuję wstawić 2 grzałki, po 3 elementy grzejne każda (2 x 3 x 3kW) i każdy element grzejny będzie na osobnym obwodzie z osobnym zabezpieczeniem, więc może wystarczy zależnie od temperatury włączać (lub nie) tę drugą grzałkę? W praktyce się okaże. Jako ciekawostkę podam, że w lokalnej ciepłowni, przy termostacie mają wydrukowaną rozpiskę na kartce i powieszoną na ścianie obok termometru zewnętrznego. Na początku każdej zmiany pracownik ustawia temperaturę wyjścia na miasto wg tej tabelki i temperatury zewnętrznej. Tak wygląda automatyzacja w XXI wieku w ciepłowni obsługującej ponad pół miasta, czyli 40tys. mieszkańców. :-D Podział na osobne strefy dzień/noc to dobry pomysł i w tym przypadku elektrozawory na rozdzielaczu wpięte do 2 termostatów z programatorami raczej będą potrzebne. Dzięki za pomoc! Pozdrawiam, Marcin Cytuj
kamij Opublikowano 14 Października 2019 #42 Opublikowano 14 Października 2019 Witam, świetny wątek, bardzo aktualny w obecnych czasach, gratuluję pomysłu autorowi i proszę o wnioski (miną rok) Z drugiej strony proszę o podobną radę w moim przypadku z tym że moja sytuacja to: Dom z piętrem 102m2, parter ogrzewanie podłogowe, piętro grzejniki + szczątkowa podłogówka (w łazience) wszystko ogrzewane kotłem gazowym (wraz z wodą użytkową), instalacja dosyć prosta na dwóch pompach ze sprzęgłem hydraulicznym i zaworem 3d z siłownikiem na obiegu podłogówki. Dwa czujniki temperatury (góra i dół), wszystko sterowane przez kocioł Buderus i sterowniki do pomp. I teraz planowana modyfikacja to instalacja Paneli Fotowoltaicznych i przy tej okazji chciałbym wykorzystać produkowaną energię (najlepiej bezpośrednio) do ogrzewania zarówno wody użytkowej jak i domu. O ile ogrzewanie CWU jest proste (chodź w moim przypadku muszę wymienić zasobnik z racji braku możliwości podłączenia grzałki) to pytanie W jaki sposób najlepiej podłączyć grzałkę pod ogrzewanie podłogowe? Czy jakiś bufor medium grzewczego jest konieczny? Co w którym miejscu? Cytuj
eradek Opublikowano 8 Stycznia 2020 #43 Opublikowano 8 Stycznia 2020 Witam, bardzo ciekawy wątek. Jak sprawdza się taka instalacja, może jest ktoś jeszcze na forum kto zrobił coś takiego u siebie i może podzielić się opinią? Cytuj
wirzba123 Opublikowano 11 Maja 2020 #44 Opublikowano 11 Maja 2020 Witam, też jestem ciekaw jak działa taka instalacja ? Cytuj
melkomelko126 Opublikowano 7 Lutego 2021 #45 Opublikowano 7 Lutego 2021 Cześć. Jestem nowy na forum. Quadratus, pytanie do Ciebie. Czy inwestycja już zrealizowana? Jeśli tak to czy możesz podzielić się uwagami z jej użytkowania? Co działa dobrze, co być może zrobiłbyś inaczej? Czy widzisz jakieś wady? Chciałbym wdrożyć bardzo podobne niemalże identyczne rozwiązanie. Bufor 1000l + grzałka/i panele pv (pewnie około 10kw) I do tego kominek podpięty do bufora. Podłogówka rozłożona na całym domu - dom około 200mk (w tym garaż i pomieszczenie techniczne/kotłownia). W domu planowana rekuperacja, więc sterowanie temperaturami w poszczególnych pomieszczeniach nie ma raczej sensu bo centrala wymiesza wszystko. Liczę na uwagi, opinie i doradztwo. Pozdrawiam, Cytuj
ameno25 Opublikowano 7 Lutego 2021 #46 Opublikowano 7 Lutego 2021 Dołączam się do pytania poprzednika , w tym roku najprawdopodobniej 10kW będzie na dachu , i też rozważam wyrzucić kocioł podajnikowy , i zastanawiałem się nad bufor+ grzałki w 2 taryfie , albo PC Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.