radek19943 Opublikowano 24 Listopada 2017 #1 Opublikowano 24 Listopada 2017 Witam mam pytanie mam zamiar kupić kocioł dwu funkcyjny Viessman Vitodens 222f i w całym domu ma być podłogówka chce ją zrobić sam czy będzie potrzebny zawór trójdrożny ? i gdzie go zamontować dokładnie ? Pozdrawiam
odpowietrznik Opublikowano 24 Listopada 2017 #2 Opublikowano 24 Listopada 2017 Zawór 3D nie będzie potrzebny
radek19943 Opublikowano 24 Listopada 2017 Autor #3 Opublikowano 24 Listopada 2017 Czyli normalnie od kotła poprowadzić rury do rozdzielacza i dalej już podłogówka ?
odpowietrznik Opublikowano 24 Listopada 2017 #4 Opublikowano 24 Listopada 2017 Zależy jak duża podłogówka.Przy "mniejszej"bezpośrednio z kotła a przy" większej" potrzebne będzie sprzęgło hydrauliczne i dodatkowa pompa za nim.Ważne są średnice rur do rozdzielacza(czy)
slavko18v Opublikowano 25 Listopada 2017 #5 Opublikowano 25 Listopada 2017 Jak nie ograniczysz temperatury max kotła to Ci pójdzie na podłogę 50 stopni i więcej bo kocioł będzie co pewien czas podbijać temp :) wsadz zawór trojdrozny max 45stopni a wy pseudo 'fachofcy' idźcie palić słomę w ogniskach :)))
teres Opublikowano 26 Listopada 2017 #7 Opublikowano 26 Listopada 2017 Jak nie ograniczysz temperatury max kotła to Ci pójdzie na podłogę 50 stopni i więcej bo kocioł będzie co pewien czas podbijać temp :) wsadz zawór trojdrozny max 45stopni a wy pseudo 'fachofcy' idźcie palić słomę w ogniskach :)))Oj chłopie skąd Ty takie teorie bierzesz? Ręce opadają o.O
Gość mak Opublikowano 26 Listopada 2017 #8 Opublikowano 26 Listopada 2017 Po pierwsze to kocioł występuje łącznie w 8 wersjach o różnych zakresach mocy i sposobach sterowania. Warto by było aby autor określił który chce mieć. Jak już określisz moc kotła i sposób sterowania to zapomnij o tym co wypisywano powyżej. To wszystko nie jest takie proste jak się co niektórym wydaje.Ogólnie to kotły sterowane stałotemperaturowo są przeznaczone do instalacji grzejnikowych a sterowane pogodowo do instalacji mieszanych i podłogowych. Teraz dochodzimy do kolejnej sprawy czyli wielkości instalacji. Ktoś tu napisał żeby zrobić jeden obieg bez mieszacza,..... i można sobie narobić problemów bo teraz trzeba wziąć pod uwagę wersję mocy kotła i wydajność zamontowanej w nim pompy. Instalacje wykonane na jednym obiegu grzewczym są trudne do regulacji hydraulicznej i regulacji temperatury. Zaraz co niektórzy będą krzyczeć że sprzęgło hydrauliczne i divicony są drogie. No są ale jak chcesz mieć instalację która będzie działać poprawnie i będzie sterowalna to trzeba te pieniądze wydać. A trzeba też wydać na całą elektronikę. A wszystko to trzeba kupić wraz z kotłem bo niestety sterownik pogodowy nie współpracuje z "obcymi" urządzeniami.
odpowietrznik Opublikowano 26 Listopada 2017 #9 Opublikowano 26 Listopada 2017 Myślę że domek autora tematu nie jest np.hotelem lecz pewnie zwykły dom jednorodzinny i w takowym przy jednym obiegu grzewczym nie ma sensu podział na dwie strefy grzewcze i co się z tym wiąże stosowania diviconów.Owszem przy dwóch obiegach wysoko i niskotemp tak. Wystarczy podać temp. na jeden obieg z pogodówki+regulacja na rotametrach pętli w poszczególnych pomieszczeniach ale to tylko moje zdanie.
shogunzlasa Opublikowano 26 Listopada 2017 #10 Opublikowano 26 Listopada 2017 2 obiegi zawsze lepsze niż jeden... Jeśli to parter i poddasze to już zależy od ocieplenia i jak kto podłogówkę rozstawił. Jak na poddaszu kiepsko z ociepleniem lub rzadko z pętlami to lepiej mieć 2 obiegi i puścić wyżej temp na całe poddasze...Z drugiej strony jeśli mamy mieć sprzęgło to i trzecia pompka i 2x3D tak w oczy nie biją...
radek19943 Opublikowano 26 Listopada 2017 Autor #11 Opublikowano 26 Listopada 2017 Witam zakres mocy jest od 5,2 do 26 kW a powierzchnia do ogrzania to 100 m2 sam parter bez poddasza ocieplony styropianem 10 cm
radek19943 Opublikowano 26 Listopada 2017 Autor #12 Opublikowano 26 Listopada 2017 Jakby mógł ktoś mi to narysować jak wszystko ma iść żeby zrobić to poprawnie i mam zamiar wstawić na powrocie zawory RTL
Bolczaczko Opublikowano 26 Listopada 2017 #13 Opublikowano 26 Listopada 2017 Wybierz inny kocioł, a nie startujący z 5 kw. Po co RTL?
sambor Opublikowano 26 Listopada 2017 #14 Opublikowano 26 Listopada 2017 Jakie RTL-e? Chłopie co ty kombinujesz?
radek19943 Opublikowano 26 Listopada 2017 Autor #15 Opublikowano 26 Listopada 2017 Czy mógłby mi ktoś to rozrysowac co i jak zamontować ? Czytając na innych forach to każdy co innego pisze.
shogunzlasa Opublikowano 27 Listopada 2017 #16 Opublikowano 27 Listopada 2017 Bez urazy - ale błądzisz we mgle. Chcesz zrobić sam podłogówkę a nie masz za wiele o tym pojęcia - rozumiem, że jest forum i masa materiałów i można się doszkolić, ale to nie trwa kilka chwil, robisz 2 posty i do dzieła.Chcesz spędzić następne x-lat w domu to pasuje tego nie spieprzyć.Tu nie wystarczy rozciągnąć rurki na pałę - jeśli chcesz osiągnąć komfort cieplny, wyższą temp. w łazience - to wymaga obliczeń albo chociaż zdrowego rozsądku i doświadczenia...Jak chcesz być zadowolony z ogrzewania - zamów projekt...
odpowietrznik Opublikowano 27 Listopada 2017 #17 Opublikowano 27 Listopada 2017 Przy 100m2 do ogrzania robiłbym bezpośrednio z kotła.Pętle do ok.80mb,dobór odpowiedniej średnicy rur do rozdzielacza jednym słowem powinno się poczynić odpowiednie obliczenia .Kocioł mający pogodówkę(czyli +czujnik zewn.) i jak było już wspomniane modulujący od niższej mocy,jeden rozdzielacz wystarczy z rotametrami i tyle w temacie
shogunzlasa Opublikowano 27 Listopada 2017 #18 Opublikowano 27 Listopada 2017 Popieram jak wyżej - tylko pasuje sprawdzić czy nie ma dużej różnicy w zapotrzebowaniu na pomieszczeniach i czy dać gdzieś gęściej pętle dla danej temp... Forumowicz krisgie obliczał to sobie na jakiś programach PURMO (SDG OZC) i sobie chwali...
krisgie Opublikowano 27 Listopada 2017 #19 Opublikowano 27 Listopada 2017 Jakbym wiedział wcześniej to pewnie oddał bym to projektantowi (OZC). Liczenia w 3D(dupy), większość materiałów trzeba było zdefiniować bo moich raczej nie było, pomiary powierzchni robiłem co do centymetra itp... SDG jest mało dokładne (ale pewnie wystarczające), zwykle pokazuje większe zapotrzebowanie ale w dolnej łazience mi niedoszacowało, dlatego porównywałem obydwa programy by z głową to było i żeby nie machać za bardzo rozstawami rur tylko bardziej przepływami (w granicach rozsądku na ile pozwolą pompy, średnice rur, zakres rotametrów itp... i nie przekroczyć temperatury podłogi) bo jednak łatwiej układać co 10/15/20 niż 12.5/17.5/22.5 :D Każdemu bym polecał by to jednak przeliczyć, jeśli ktoś nie ma zaparcia albo się boi samemu to dać projektantowi zarobić.
ameno25 Opublikowano 28 Listopada 2017 #20 Opublikowano 28 Listopada 2017 Kolego zrób sobie jeden obieg , prosto z kotła zasil rozdzielacz , rozdizelacz kup markowy z dobrymi ratometrami zaworami itp . Do sterowania strefowego założysz sobie siłowniki i termostaty Salusa , ostatnio taki system zakladalem w domku parterowym 80m2 , 9 pętli , 6 pomieszczen w kazdym termostat , własciciel nie ma żadnego problemu z utrzymaniem rzadanej temp w kazdym z pomieszczen , kocioł kondensacyjny ustawiony na 35* ,
esselite Opublikowano 28 Listopada 2017 #21 Opublikowano 28 Listopada 2017 Jaki sens jest puszczać w obieg 35st C i później dla dławić termostatem w pomieszczeniu. To nie lepiej pościc wodę z zasilania o niższej temperaturze?
sambor Opublikowano 28 Listopada 2017 #22 Opublikowano 28 Listopada 2017 To wszystko zależy jak jest policzona podłoga, ale obecnie 35C to za dużo, ja np mam 27-28C i to wystarcza aby mieć w pomieszczeniach 21C
ameno25 Opublikowano 29 Listopada 2017 #23 Opublikowano 29 Listopada 2017 Jaki sens jest puszczać w obieg 35st C i później dla dławić termostatem w pomieszczeniu. To nie lepiej pościc wodę z zasilania o niższej temperaturze? Nie zawsze jednakowa temp. czynnika jest w stanie dogrzać pomieszczenia według preferencji użytkownika , np w łazience chcemy 24* , w salonie 23 , a w sypialni 21 , do tego dochodzi jesczcze z czego mamy podłoge wykonaną , straty cieplne w danym pomieszczeniu ( ilosc okien itp , półnoć połodnie ) O ile czasami da sie wyregulować przepływami to na pewno nie zrobimy tego tak dokładnie jak termostat , który załącza i rozłącza dana pętle , dlatego przy sterowaniu strefowym najlepiej dobrać temp czynnika tak aby dogrzał do rządanej temp pomieszczenie w którym chcemy miec nacieplej , w reszcie pomieszczen temp obnizy termostat . Tak ja to widzę
shogunzlasa Opublikowano 29 Listopada 2017 #24 Opublikowano 29 Listopada 2017 Dlatego fajnie jest mieć projekt - jak nie - dajemy grzejnik łazienkowy dla pewności, poddasze rzucamy na osobny rozdzielacz gdzie można dać wyższą temp.Temp. początkowa daje duże pole do popisu - przy gęstej pętli osiągniemy jak pisze sambor - 28 stopni i odpowiednią moc - gdzie tam do 40tki którą można rzucić na podłogę - jak np pętla jest mniej gęsto... Termostaty i sterowanie wewnętrzne można zawsze dołożyć więc ja to traktuję jako rezerwę...
lechumb Opublikowano 30 Listopada 2017 #25 Opublikowano 30 Listopada 2017 Koledzy sporkal sie ktos z takim zjawiskiem w rorametrach? Otóż dwa z 6 nie sa wypelnione woda a jeden nie do konca. Niby podloga grzeje, nie zauważyłem jakiś chodniejszych punktów, te czerwone wskazniki też na równym poziomie ale czy tak powinno byc?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.