Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Lambda 0.30 A Lambda 0.36 Roznice?


sasik007

Rekomendowane odpowiedzi

Na podłogę powinien iść styro EP100, ep80 może być na słaba i wylewka może popękać.

Między 0,36 i 0,31 jest prawie taka samo różnica co między 0,36 i 0,30. 

Pamiętaj, że najwięcej ciepła ucieka przez dach i przez podłogę.

Przez dach - zgoda, ale przez podłogę? Przyjmuje się max 10%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnicę nie tak prosto wyliczyć bo tu trzeba wykonać rzetelne OZC w odpowiednim programie, np. ja używałem Purmo OZC. Czyli definiujesz wszystkie przegrody (ściany, dach, podłogę na gruncie) i wykonujesz pełny projekt budynku z dokładnymi wymiarami przegród, dokladnymi parametrami i wymiarami otworów itd.

I w projekcie podłogi raz dajesz jeden styro a potem drugi i obserwujesz jaka była różnica w sezonowym zapotrzebowaniu na ciepło i robisz analizę kiedy zwróci się koszt lepszego styro na zużyciu opału.

Bez tego to wróżenie z fusów.

Uproszczone kalkulatory np cieplowlasciwe.pl nie pomogą tutaj.

Wiec jesli nie zamierzasz robić OZC to przyjmij zasadę żeby dać taki styro i tyle na ile Cię stać.

Albo nauczyć się programu albo zlecić OZC.

Jak chcesz to mogę spróbować podmienić styro w moim projekcie i zobaczysz jaka u mnie jest różnica, tylko czy Ci to w czymkolwiek pomoże?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pytałem ale na logikę zalezy od bryły budynku, im prostsza tym taniej.

Parę stów na pewno trzeba dać.

Najwięcej roboty jest z pomiarami bo projekt projektem a mogło wyjść inaczej :).

Ok, podstawię ten styro i napiszę jutro co wyszło, ogólnie nie spodziewam się rewelacji :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam u mnie na chudziak dawałem tam gdzie podłogowka 1x5 i 1x3 na zakładkę a bez podłogowki 2x5 na zakładkę. Styropian był dach-podłoga 0.38 tylko nie pamiętam czy 80 czy 100. Było to w 2012 roku. Uważam że nie ma co się ładować w koszta wystarczy 0.36 tylko daj 2x5 tam gdzie będzie podłogowka a gdzie nie daj 2x6 na zakładkę. Pzdr. Tak jak ktoś pisał wcześniej najwięcej ucieka przez strop jak masz poddasze nieocieplone. Grawitacji nie oszukasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejam wyniki, jak się coś rozjedzie to spróbuję załączyć plik.

 

Projektowa temperatura zewnętrzna: -22°C
Powierzchnia ogrzewana budynku: 243,9 m2 
 
 
Moje 10cm grafitu 0.031:
Projektowa strata ciepła przez przenikanie: 5209 W
Projektowa wentylacyjna strata ciepła: 5130 W
Projektowe obciążenie cieplne budynku: 10254 W
Wskaźnik odniesiony do powierzchni: 42,0 W/m2 
Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie: 32,78 GJ/rok
Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie: 37,3 kWh/(m2·rok)
Zużycie ekogroszku 28Mj/kg: 1672 kg 
 
12 cm lambda 0.036:
Projektowa strata ciepła przez przenikanie: 5199 W
Projektowa wentylacyjna strata ciepła: 5130 W
Projektowe obciążenie cieplne budynku: 10244 W
Wskaźnik odniesiony do powierzchni: 42,0 W/m2
Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie: 32,38 GJ/rok
Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie: 36,9 kWh/(m2·rok)
Zużycie ekogroszku 28Mj/kg: 1652 kg 
 
12 cm lambda 0.030
Projektowa strata ciepła przez przenikanie: 5162 W
Projektowa wentylacyjna strata ciepła: 5130 W
Projektowe obciążenie cieplne budynku: 10207 W
Wskaźnik odniesiony do powierzchni: 41,8 W/m2
Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie: 31,60 GJ/rok
Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie: 36,0 kWh/(m2·rok)
Zużycie ekogroszku 28Mj/kg: 1612 kg 

 

Założenia to:

- sezon grzewczy (tylko zima)

- tylko ogrzewanie CO, bez CWU

- ekogroszek 28Mj/kg

- sezonowa sprawność 70%

 

Czyli w moim budynku gdybym zamiast 12cm 0.036 dał 12cm 0.030 to na kosztach ogrzewania zaoszczędziłbym w zimie 40kg ekogroszku czyli raptem 40zł...

Dla gazu i innych źródeł ciepła nie liczyłem.

 

Powyższe odnosi się tylko do mojego budynku, u Ciebie na pewno będzie inaczej.

Mam nadzieję że nigdzie nie machnąłem się w obliczeniach.

Nie wiem czy Ci to w czymkolwiek pomoże :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za odpowiedz na stropie mam 20 cm grafitowego knaufa 0.31 wiec mysle ze jest dobrze ps. a dlaczego tam gdzie podlogowka mam dac mniej styropianu?

 

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Bynajmniej ci co robili mi wylewki to kazali tak zrobić aby równa wylewka była. Tam gdzie idą rurki od podłogowki dać mniej styro aby nad nimi było mniej więcej tyle samo wylewki jednolitej co bez podłogowki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam jestem przed wyboeem styropianu pod wylewki moge dac go tylko 12 cm i teraz czy warto dolozyc i kupic np swisspor z kambda 0.30 eps 100 czy knauf 0.36 roznica to 1300zl na calosci ale czy ta lambda to duza roznica ??

 

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Możesz to obliczyć matematycznie,  masz dane:

1. Zakładana różnica temperatur pomiędzy styropianem góra/dół przy posadzce na gruncie  - około 25 st. celsjusza

2. Dwa styro lepszy o lambdzie 0,030 i gorszy 0,036

3. Grubość 12cm czyli 0,12m

4. Powierzchnia posadzki 100mkw

 

Obliczasz opór styropianu: R=grubość/lambda

lepszy ma 4 gorszy ma 3,33

 

Obliczasz U - współczynnik przenikania U=1/R

lepszy ma 0,25 a gorszy ma 0,3

daje to odpowiednio strate 0,25W 0,30W na jeden metr kwadratowy przy różnicy temperatur

góra/dół styropianu wynoszącej jeden stopień.

 

Przy założeniu że masz 100 metrów posadzki

strata wyniesie 0,25x100 =25, czyli 25 watów na każdy stopień celsjusza różnicy o której pisałem w pkt. 1

Jak pomnożysz te 25 watów przez przez założone 25 stopni różnicy to masz 625 wat straty na lepszym styro;

na gorszym masz 0,3x100x25=750 wat

 

Dziennie wpompujesz w podłoge :

24 x 0,625 KW=15KW energii lepszy styropian

24 x 0,75 KW=18KW -gorszy

Dając lepszy oszczędzasz około 20 procent energii z podłogi  - 3KW dziennie

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niestety nie takie proste bo zakładasz że dom to tylko podłoga.

A patrząc od strony strat ciepła dom to przede wszystkim ściany, okna, drzwi i dach które mają bezpośredni kontakt z temperaturą zewnętrzną oraz wentylacja i tutaj są największe straty. A straty w podłogę to nie ma nawet 10% zależnie od budynku.

Nie chce mi się sprawdzać Twoich wyliczeń ale nawet jesli tak wychodzi to nie możesz twierdzić ze ocieplenie lepszym styro da oszczędności w ogrzewaniu na poziomie 20% bo to nieprawda. W skali całego budynku będzie to bardzo niewiele a rozumiem ze o to autorowi wątku chodziło.

Nikogo nie namawiam by olał temat izolacji podłogi, wręcz przeciwnie, twierdzę że zawsze trzeba dawać tyle na ile kogoś stać. Ale zawsze jest kwestia opłacalności, pzy tanich źródłach ciepla oszczędności będą symboliczne, przy droższych paliwach wyższe, każdy musi to ocenić i zdecydować sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bynajmniej ci co robili mi wylewki to kazali tak zrobić aby równa wylewka była. Tam gdzie idą rurki od podłogowki dać mniej styro aby nad nimi było mniej więcej tyle samo wylewki jednolitej co bez podłogowki.

Totalny idiotyzm - przecież jak masz mniej izolacji pod ogrzewaniem podłogowym to potrzeba więcej ciepła do ogrzania pomieszczenia - gdyż przy cieńszej izolacji są większe straty ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie wylewki z mixokreta min 5 cm ja miałem tylko 17 cm na gotowo, więc styro dawałem 2x5 na zakładkę a tam gdzie podłogowka dałem mniej o 2 cm poniewaz przy podłogowce nie chciałem ryzykować pęknięć a chciałem 5-6 cm wylewki, jeszcze musiałem zostawić miejsce na płytki i klej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałeś o różnice w podłodze dla 2 typów styropianu, to Ci policzyłem, biorąc pod uwagę współczynniki obu z nich.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie tak wygląda teoretyczny rozkład procentowy strat ciepła w zależności od użytego styropianu pod wylewki, bez zmiany innych parametrów izolacyjnych budynku.

W nowo budowanych domach będzie się to rozkładać podobnie z jakimiś tam niewielkimi różnicami.

Może komuś się przyda wiedzieć jaki to rząd wielkości i na co zwracać szczególną uwagę.

Wniosek jest jeden - potrzebny reku :).

 

W praktyce dużo zależy od dokładności wykonania izolacji, bo nie sztuka kupić najdroższą i najlepszą izolację ale trzeba też ją dobrze położyć.

 

Osobiście widziałem u sąsiada jak styropian (grafit) układała ekipa od wylewek.

Styropian nie był docinany tylko łamany i tak położony w 2 godziny, od razu go zalali, wzięli zapłatę i pojechali.

Chyba nawet folii na styro nie położyli...

Taka robota to o dupę rozbić, strata kasy.

 

post-44592-0-62290500-1503989705_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Gość berthold61

Lambda między tym co wymieniłes to tak jak by inaczej powiedzieć że wełna 1 cm grubsza lub cieńsza i nic więcej , czasem lepiej dać grubszą warstwę taniej wełny o najgorszej lambdzie niż pchać najlepszą lambdę po 30zł/m2 ale cieńszą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba każdy wie, że jak masz miejsce to lepiej kupić 2x tyle najtańszej wełny niż połowę najcieplejszej za te same pieniądze.

Przy lambda podłogi chodzi mi tylko o to, że ziemia pod podłogą zawsze będzie miała około 10st ciepła jeśli izolacja osłania ściany fundamentowe. Więc robienie w podłodze grubej warstwy ocieplenia mija się z celem bo lambda może na papierze rośnie ale strumień cieplny jest praktycznie taki sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.