vomer1967 Opublikowano 24 Sierpnia 2017 #1 Opublikowano 24 Sierpnia 2017 W celu likwidacji smoły (lub przynajmniej ograniczenia jej ilości), dzięki podpowiedziom kolegów z Forum (bardzo dziękuję), wprowadziłem w moim Kalvisie kilka ulepszeń/poprawek. Jedną z podstawowych jest podwyższenie temperatury powrotu do min. 55-60 stopni. W tym celu zamontowałem na zaworze czterodrogowym (który wcześniej obsługiwałem ręcznie a właściwie stał sobie na 5 bez ruchu) siłownik Afriso wraz ze sterownikiem Euroster 11M ustawiony na opcję ochrony powrotu. Instrukcję do sterownika przeczytałem, zasady pracy urządzenia są zrozumiałe jednak nie mając wcześniej do czynienia z takim zestawem, trudno jest ocenić jakie nastawy zastosować. Stąd moja prośba do osób, które stosują Eurostera o podanie, Waszym zdaniem najodpowiedniejszych nastaw. Chodzi mi o: 1. jaką temperaturę nastawić 55, 60 czy więcej ( mniej), 2. jaką wartość histezy, 3. przy jakiej temperaturze ma włączyć się pompa Z reguły temperatura zmieszanej wody na grzejniki wystarcza ok. 50 st.C a przy silnych mrozach 60 st.C pg]
konopka Opublikowano 24 Sierpnia 2017 #2 Opublikowano 24 Sierpnia 2017 Jeżeli ustawiłeś na ochronę powrotu nie licz na to że będzie ci regulował temp. zasilania.A co do do temp. powrotu to na kotle musi być odpowiednio większa,a powrót ok. 58
vomer1967 Opublikowano 25 Sierpnia 2017 Autor #3 Opublikowano 25 Sierpnia 2017 Wiem, że albo ochrona powrotu, albo sterowanie temperaturą wody na grzejniki. Wybrałem ochronę powrotu ze względu na uciążliwą smołę - mam nadzieję się jej pozbyć ale czas pokaże jak będzie.
konopka Opublikowano 25 Sierpnia 2017 #4 Opublikowano 25 Sierpnia 2017 Jeżeli miałbyś pompę krótkiego obiegu mógłbyś ustawić na regulację temp. zasilania i byłoby dobrze, jak na D1
vomer1967 Opublikowano 21 Września 2017 Autor #5 Opublikowano 21 Września 2017 Jestem po kilku testach i niestety du..a. Bez pompy na "małym obiegu", pomimo dużych przekrojów (rury i zawór 4D - 1 1/2 cala) kocioł źle działa. Chodzi o to, że grawitacyjnie woda słabo krąży na małym obiegu. W kotle oraz na wyjściu z niego jest już 90 stopni i się zwiększa a na wejściu dopiero ok 50. Siłownik działa wolno i zanim otworzy zawór 4D to temp. na kotle wzrasta i jest już niebezpiecznie. Z kolei jak zawór się otworzy to zimna woda z powrotu z grzejników pchana pompą obiegową (na zasilaniu) momentalnie schładza rurkę przy powrocie do kotła na której jest zamontowany czujnik temp i zawór znowu zaczyna się zamykać. Kołomyja. Jakieś podpowiedzi?
konopka Opublikowano 21 Września 2017 #6 Opublikowano 21 Września 2017 Spróbuj ustawić na regulację temp. zasilania,zobaczysz jaki będzie powrót.A że wolno działa,zwiększ dynamikę
audilhr Opublikowano 21 Września 2017 #7 Opublikowano 21 Września 2017 Ja bym wstawił pompę bo sam 4d to mało da ja walczyłem z powrotem jak lew i była dupa za przeproszeniem, wstawiłem pompę i po kłopocie 2st. różnicy między powrotem a zasilaniem.
konopka Opublikowano 21 Września 2017 #8 Opublikowano 21 Września 2017 Zgadzam się z tobą w 100%,też tak mam
vomer1967 Opublikowano 21 Września 2017 Autor #9 Opublikowano 21 Września 2017 Mam pompę na zasilaniu (patrz zdjęcie powyżej) więc mam ją przenieść na powrót (razem z zaworem różnicowym) czy dać dodatkową pompę na powrocie?
konopka Opublikowano 21 Września 2017 #10 Opublikowano 21 Września 2017 Dodatkowa na powrocie,wystarczy niedużej mocy
vomer1967 Opublikowano 21 Września 2017 Autor #11 Opublikowano 21 Września 2017 W tej chwili palę w kotle. Otworzyłem ręcznie zawór 4D na maksa, pompa na III bieg i na sterowniku pokazuje mi 55 st. C na grzejniki, 45 powrót. Może nie ma co kombinować i wywalić to sterowanie (albo wyjechać np. w Bieszczady ....) Jeśli jednak dołożę pompę na powrocie i podepnę ją do sterownika Euroster, to sterownik załączy mi pompę przy zadanej temperaturze np. 40 stopni i będzie ona chodziła już non stop do wygaśnięcia kotła. To czy jest sens pozostawiania pompy na zasilaniu a jeśli jednak jest to kiedy ją włączać.
konopka Opublikowano 21 Września 2017 #12 Opublikowano 21 Września 2017 Spróbuj ustawić na regulację czynnika grzewczego,odpowiednio podłącz czujniki i sprawdzisz co i jak,powinno być tak samo jak wyżej
audilhr Opublikowano 21 Września 2017 #13 Opublikowano 21 Września 2017 Oj kolego za dużo przemyśleń wstawiasz pompę podłączasz tak żeby załączała sie z pompą zasilającą grzejniki i finał cieszysz się zmniejszonym spalaniem zmniejszoną ilością sadzy i pięknie wygrzanym powrotem.A jak chcesz kombinować to lepie wyjdziesz na tych Bieszczadach hehe
vomer1967 Opublikowano 21 Września 2017 Autor #14 Opublikowano 21 Września 2017 Pytam się o to czy przenieść pompę czy dokupić drugi zestaw bo przecież tego w sklepach nie dają za darmo a po co mają chodzić dwie pompy jednocześnie - powyrywa mi grzejniki ze ścian
audilhr Opublikowano 21 Września 2017 #15 Opublikowano 21 Września 2017 Rozumiem cię rysunek d1 ja tak mam i działa super myślę że innego rozwiązania z zaworem 4d nie ma inne rozwiązanie w twoim przypadku wiąże sie z przeróbką instalacji.
konopka Opublikowano 22 Września 2017 #16 Opublikowano 22 Września 2017 Pytam się o to czy przenieść pompę czy dokupić drugi zestaw bo przecież tego w sklepach nie dają za darmo a po co mają chodzić dwie pompy jednocześnie - powyrywa mi grzejniki ze ścian Przeniesienie pompy zasilającej na powrót nic nie da,będziesz miał problemy z temp. na grzejniki,tylko dołożenie drugiej
vomer1967 Opublikowano 22 Września 2017 Autor #17 Opublikowano 22 Września 2017 No to mnie zmartwiliście - chodzi o koszty, które przerosły zdrowy rozsądek. Za przerobienie drzwiczek (2 szt.) zapłaciłem 300 zł, sterownik i siłownik 520 zł, UPS + akumulator 700 zł Razem: 1.520 zł. Teraz dojdzie druga pompa z bypasem za 300 zł Za te ok. 2000 można kupić już nowy kocioł a u mnie tylko walka ze smołą
konopka Opublikowano 22 Września 2017 #18 Opublikowano 22 Września 2017 Pewnie możesz kupić nowy kocioł ale goły i dalej będzie smoła a to niezależne czy piec nowy czy stary.Smoła to zimny powrót,niska temp. kotła ale też mokry opał np. drewno
sambor Opublikowano 22 Września 2017 #19 Opublikowano 22 Września 2017 No to mnie zm Teraz dojdzie druga pompa z bypasem za 300 zł \Drugą pompę kup samą, bez żadnych bypasów, z resztą ta pierwsza też powinna być bez obejścia. Pompy połącz równolegle, jako jedną w sterowniku, start od ok 45C na kotle. Temat setki razy był omawiany na forum, a kolega jak dziecko we mgle błądzi i widać , że nie może trafić do właściwego rozwiązania, podanego przez kolegów już kilka postów wstecz.
vomer1967 Opublikowano 23 Września 2017 Autor #20 Opublikowano 23 Września 2017 Kolega błądzi we mgle i dlatego pyta mądrzejszych od siebie. To co dla Ciebie Sambor jest oczywiste, dla mnie jest czymś nowym. Czytam to forum z uwagą, korzystam z wyszukiwarki i jakoś nie przypominam sobie by podobny temat "setki razy" był wałkowany. Poza tym wielu z nas na tym forum, ci nie profesjonaliści z dziedziny ogrzewnictwa, chcemy nie tylko dostać odpowiedź zrób tak lub inaczej ale chcemy też zrozumieć dlaczego właśnie tak i czegoś się nauczyć. Proszę więc doświadczonych forumowiczów o więcej cierpliwości dla nas zielonych. Po tym przydługim wstępie, nasuwają mi się kolejne pytania, na które być może są już tutaj odpowiedzi, lecz ja ich nie znalazłem. Jeśli już zrobię wszystko jak należy, zamontuję pompę, sterownik i siłownik będą działały jak trzeba, UPS ładuje akumulator i czeka cierpliwie w gotowości na przerwy w zasilaniu, temperatura powrotu ma 55 stopni i smoły brak - jak zabezpieczyć się (i czy się da) przed nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności polegającym na tym, że zepsuje się np. sterownik lub siłownik akurat w monnecie gdy zawód 4D będzie zamknięty a ja będę smacznie spał. System będzie wtedy pracował na małym obiegu i zagotuje się w 10 minut. Czy można jakoś np. mechanicznie ustawić siłownik na zaworze 4D by nie domykał go do końca i nawet pomimo awarii jednak część czynnika z powrotu wpadałaby do kotła, nie dopuszczając do zagotowania. Czy pozostaje tylko jakiś głośny alarm, albo wyniesiony do domu na długim kablu termometr z brzęczykiem informujący o sytuacji krytycznej.
sambor Opublikowano 23 Września 2017 #21 Opublikowano 23 Września 2017 Jakbyś zamieścił ten temat w dziale o instalacjach To na pewno spotkałbyś bardzo podobne tematy Ale że to temat uniwersalny to w dziale o kotłach z podajnikiem też podobne problemy się znajdzie Na dodatek koledzy podawali co trzeba zrobić np w poście 3 Odnośnie twoich propozycji to nie wiem czy silownik wytrzyma blokadę mechaniczną zapobiegającą zamknięciu zaw 4D Lepszym pomysłem jest zawór schładzający z wężownicą lub bez
vomer1967 Opublikowano 26 Września 2017 Autor #22 Opublikowano 26 Września 2017 Na dole przedstawiam schemat instalacji. Czy po wstawieniu drugiej pompy c.o. (na powrocie - za zaworem4D) nie będzie potrzeby wstawienia zaworów zwrotnych? Jeśli tak to gdzie?
sambor Opublikowano 27 Września 2017 #23 Opublikowano 27 Września 2017 A CW też tym grzejesz, czy to już cała instalacja?
vomer1967 Opublikowano 27 Września 2017 Autor #24 Opublikowano 27 Września 2017 cała. wodę grzeję kotłem gazowym
sambor Opublikowano 27 Września 2017 #25 Opublikowano 27 Września 2017 To nie trzeba nic po za pompą, sitkiem i zaw odcinającymi pompę
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.