dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 #1 Opublikowano 2 Października 2013 Witam Mam prośbę o pomoc w weryfikacji czy z moją instalacją jest wszystko ok. i tylko ja sobie coś ubzdurałem że powinno być inaczej czy rzeczywiście coś nie hula jak powinno. Mam piec Sekom Pleszew 17 KW na ekogroszek Ciśnienie 1,5 Bar Układ otarto zamknięty zamknięty po stronie odbiorników a otwarty po stronie pieca. Podłogówka 80 procent domu Grzejniki na piętrze w sypialni, łazience i pokojach dzieciaków. Pompa na piecu grundfoss ustawiona na 2 bieg Pompa na podłogówkę 9 pętli ustawiona na 3 Pompa na grzejniki na biegu 3 Oddzielny sterownik na grzejniki i oddzielny na podłogówkę. Instalacja jest nowa oddana w grudniu i od razu mi coś w niej nie pasowało. W czym problem – Na piecu temperatura zadana 60 stopni – sterownik odpala pompę na grzejniki – słychać że woda w grzejnikach ruszyła. Czekam dwadzieścia minut nadal zimne czekam 20 minut nadal zimne. Idę do kotłowni – słychać szum płynącej wody jakby było powietrze w rurkach – odpowietrzam pompę na piecu – odkręciłem całkowicie śrubę po środku i ani powietrza ani woda nie leci (nie wiem czy tak powinno być) – słychać jakby tak „falami to powietrze się przelewało. Dotykam rury za pompą na piecu gorąca jak diabli dotykam (minęło już 25 minut na piecu 60 stopni) pompy na grzejniki - zimna dotykam rur do pompy – zimne a woda w nich płynie bo słychać. – ściągam styropian z wymiennika płytowego i jest chłodny. Po stronie pieca jedna rura gorąca druga zimna po stronie instalacji obie chłodne. – sprawdzam czy odpowietrzone są grzejniki i są odpowietrzone więc niby ok. Mija 40 minut wymiennik dopiero zaczyna oddawać ciepło ale rurki można złapać i nawet się nie poparzyć a po stronie pieca rura zasilająca jest taka gorąca że tylko 5 sekund ją utrzymam. Po 1,5 godziny woda po stronie grzejników jest lekko ciepła i to ma mi ogrzać pokój… Żeby podgrzać pokój 20 m2 o jeden stopnień grzejniki muszą jechać prawie 3 godziny Czy wymienniki płytowe tak długo nagrzewają grzejniki? Dodam że w tym czasie podłogówka stała w miejscu bo sterownik ją odciął. Ja jako laik myślałem że rusza pompa i maks 10 minut i grzejniki są ciepłe. Mało tego byłem ostatnio u sąsiadki w starym domu – ma piec tłokowy, na piecu 53 stopnie – instalacja - tylko grzejniki i zaje…e ciepłe. Bez porównania do moich gdzie na piecu mam 60 stopni. Czy to moje paranoje czy faktycznie jest coś nie tak?? Z góry dzięki!!!
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #2 Opublikowano 2 Października 2013 Raz dwa, raz dwa... nie widać! Coś nie tak ze zdjęciami. Podaj moc wymiennika, moc kotła i moc instalacji.
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #3 Opublikowano 2 Października 2013 http://kamilnowicki.pl/1-2/ moc kotła 17kw moc wymiennika nie ma żadnej tabliczki znamionowej sprecyzuj moc instalacji?
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #4 Opublikowano 2 Października 2013 Dlaczego pompy CO i CWU są równolegle? Po kiego grzyba zawór różnicowy?
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #5 Opublikowano 2 Października 2013 możesz sprecyzować które to dokładnie pompy? rozumiem że zawór różnicowy to ten na piecu tak? czy czemuś takie rozwiązanie szkodzi?
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #6 Opublikowano 2 Października 2013 Masz pompę na kotle, która tłoczy wodę w kierunku wymiennika, a po drodze jest odejście na boiler. Jego pompa jest na powrocie i "żeruje" na tej kotłowej. Poza tym przy otwartym zaworze pompy CWU (na zdj zamknięty) to część wydatku pompy znad kotła i tak powędruje przez boiler, ponieważ kierunki przepływów sie zgadzają, a wymiennik ma duże opory. Zawór różnicowy ma sens gdy jest szansa na grawitacyjne działanie układu. U ciebie po pierwsze masz wymiennik, po drugie boiler nie ma obejścia grawitacyjnego. ZR są bardzo zawodne i potrafią nie trzymać szczelnie, pomniejszając możliwości pompy (pompa goni w kółko). Tutaj nie ma on żadnego logicznego uzasadnienia. Jest bo jest. Oby był szczelny.
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #7 Opublikowano 2 Października 2013 Moc instalacji to po prostu zapotrzebowanie na energię budynku (obliczeniową), bo tyle musisz z grzejników i podłogi wyciagnąć jak zajdzie potrzeba i tyle musi przekazać wymiennik. Sprawdź co to za wymiennik, jaką ma moc nominalną i przy jakich paramatrach. Zazwyczaj producent podaje moc wymiennika np. 30 kW, ale przy z góry określonych warunkach, np. 80 stopni po stronie zasilania. Różnie to mierzą. Na oko to... "Jakiś mały ten tablet"...
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #8 Opublikowano 2 Października 2013 w tej chwili ten zawór jest otwarty CWU. Jakie widzisz rozwiązanie abyy to naprawić. i pytanie czy to normalne że po zalączeniu się pompy na grzejniki ich rozgrzanie w takiej konfiguracji trwa prawie 2 godziny? jak szybko taki wymiennik powinien dać ciepło na grzejniki?
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #9 Opublikowano 2 Października 2013 zapotrzebowanie na moc z wyliczeń z projektu to coś w granicach 12 KW. nie pamiętam dokładnie ale nie więcej bo zastanawiałem się nad sekom 12 KW co do wymiennika to jakiś pieprzony no name nie ma na nim żadnej tablicy z danymi
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #10 Opublikowano 2 Października 2013 Rura zasilania boilera ma być wpięta bezpośrednio w kocioł przed pompą CO lub w rurę biegnącą do naczynia. Niżej przykład. Zielony to mozliwość wstawienia trójnika pod boiler. Lepiej jednak wpiąć się w rurę bezpieczeństwa ze względu na powietrze. Temperatury po obu stronach wymiennika powinny równo za sobą podążać z korektą strat przekazania (kilka stopni), więc 2 godziny to niedopuszczalne jest. Błędem jest brak termometrów poglądowych po stronie pierwotnej i wtórnej. Tak naprawdę nie wiesz jak się układ zachowuje i jak wysterować biegi pomp. Sam wymiennik lepiej solidnie przewymiarować, bo zawsze jest jego moc liczona na wysokie parametry i wysokie przepływy. Dla ciebie to bym wstawił 25-30 kW. Najpierw jednak do przerobienia układ pomp.
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #11 Opublikowano 2 Października 2013 Tak powinno to wyglądać. Termometry na powrotach też by nie zaszkodziły.
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #12 Opublikowano 2 Października 2013 czyli rozumiem że przypuśmy 60 stopni na piecu i to idzie na wymiennik, załącza się pompa grzejników i po stronie grzejników woda zaczyna przepływać przez wymiennik i po ok 10 minutach powinno być czuć ciepło na grzejnikach? i po drugiej stronie wymiennika powinna być temp o parę ok 2-5 stopni mniej?
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #13 Opublikowano 2 Października 2013 a co z tą pompą co idzie na wężownicę? zakreśliłeś ja
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #14 Opublikowano 2 Października 2013 No tak. Tu jeszcze sporo zależy od wyregulowania przepływóe, które teraz wyregulować sie nie da. Chodzi o to, że gdyby np pompa po stronie grzejników pracowała na biegu 3-cim a pompa po stronie kotła na 1-wszym, to różnica temp będzie duża z racji dużej różnicy przepływów. Do tego są potrzebne termometry.
dwarazdwa Opublikowano 2 Października 2013 Autor #15 Opublikowano 2 Października 2013 a ta pompa cwu co zakręsliłeś do wywalenia i połączenie na sztywno?
kiminero Opublikowano 2 Października 2013 #16 Opublikowano 2 Października 2013 Przeniesiona na zasilenie. Widać na przerobionym foto. Ona też ma mieć zawór zwrotny. Przerobione jest również wpięcie naczynia! Ważna rzecz. Gdybyś przerabiał cokolwiek na d kotłem, to warto pomyśleć o wpięciu naczynia w główne wyjście kotła, tak aby przechwytywało większość pary. Podpięte jak teraz nie ma takiej możliwości i zapowietrzenie wymiennika dużo łatwiejsze lub nawet uszkodzenie pompy.
dwarazdwa Opublikowano 3 Października 2013 Autor #17 Opublikowano 3 Października 2013 Masz wiedzę ile mniej więcej mnie taka zabawa by kosztowała?
sambor Opublikowano 3 Października 2013 #18 Opublikowano 3 Października 2013 czyli rozumiem że przypuśmy 60 stopni na piecu i to idzie na wymiennik, załącza się pompa grzejników i po stronie grzejników woda zaczyna przepływać przez wymiennik i po ok 10 minutach powinno być czuć ciepło na grzejnikach? i po drugiej stronie wymiennika powinna być temp o parę ok 2-5 stopni mniej? Za wymiennikem będzie temp ok 5-10C mniej niż przed , wszystko zależy od przepływów przez wymiennik i instalację.
dwarazdwa Opublikowano 3 Października 2013 Autor #19 Opublikowano 3 Października 2013 No dobrze ale czas w jakim to ciepło jest oddawane dalej czyli 40 zaczyna dopiero sie grzac to chyba z dlugo. Podłogowej jestem w stanie zrozumieć ale. Przy grzejnikach to nie bardzo
Gość Digitrax Opublikowano 3 Października 2013 #20 Opublikowano 3 Października 2013 Źle myślisz. Obecnie na zewnątrz w nocy spada u mnie temperatura do zera. W tym czasie sterownik pogodowy "puszcza" na obieg grzejnikowy 40 stopni. W domu mam w zakresie 21-23 stopni.
dwarazdwa Opublikowano 3 Października 2013 Autor #21 Opublikowano 3 Października 2013 Przepraszam pisze z telefonu. To 40 to ilość minut w jakim rura po drugiej stronie wymiennika jest conajmniej niemrawo letnia. Mi na poddaszu temperatura w sypialni ok 20 m nagrzewa sie w przeciągu 2 godzin ledwo jeden stopień
dwarazdwa Opublikowano 4 Października 2013 Autor #22 Opublikowano 4 Października 2013 Czy jest tu ktos z lodziakow kto wie gdzie kupic termometr zeby sprawdzić temerature na rurach? Najlepiej jakis elektroniczny bylem w obi i casto ale nie maja
dwarazdwa Opublikowano 4 Października 2013 Autor #23 Opublikowano 4 Października 2013 Kupilem termometry te na sprezynke. Jeden zamontowalem tuz za pompa na piecu, drugi na zasilaniu przed wymiennikiem plytowym a trzeci tuz przed pompa na rozdzielacz grzejnikow. Zapewne te termometry nie sa super dokladne ale... temperatura zadana 60, pompa grzejnikow rusza o 18. Temeratura na pierwszym 45 (pewnie ok +10 dla wszystkich), drugi 40, trzeci 20. - kontrola o 18:30. Grzejniki nadal chodza a na sterowniku roznica tylko jeden stopien. Na kotle 62, Pierwszy 50, drugi 45, trzeci 25... wg mnie jakas masakra. Po 19 gdy usypialem córe pompy stanely...na wtorek umowilem goscia ktory mi to montowal. Moze mi ktos po fachu rozrysowac schemat jak to powinno fachowo wygladac? Zebym mial konkretne argumenty. Dodam ze podlogowka caly czas stala w miejscu.
lolosko Opublikowano 5 Października 2013 #24 Opublikowano 5 Października 2013 daj email to jutro rano wysle Ci co i jak ma wygladac i dobiore wymiennik.robilem identyczny uklad i dzila bez zarzutu roznica tempy peratury 6 stopni przy pracujacych grzejnikach i podlogowce
dwarazdwa Opublikowano 14 Listopada 2013 Autor #25 Opublikowano 14 Listopada 2013 Witam Wprowadził mi magik poprawki, Niestety nie byłem w tym czasie w domu a było zastępstwo. Gdy wróciłem zobaczyłem coś takiego. Dobiłem nowe zdjęcia do galerii można zobaczyć przed i po zmianie. Moje spostrzeżenia. Instalacja działa wg mnie gorzej niż poprzednio.... Temperatura na piecu 60 stopni, na wejściu do wymiennika tak samo, ale już na grzejniki idzie 12-15 stopni mniej Podłogówka w tym czasie nie działa - tylko grzejniki powrót wymiennika po stronie otwartej 30-35 stopni, powrót po stronie zamkniętej podobnie Co może być tego przyczyną... czy wymiennik zapowietrzony ? czy coś innego Proszę o pomoc www.kamilnowicki.pl/1-2
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.