Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Odnośnie tego przepływu zaworów, to Kvs jest wartością, przy której opór zaworu wynosi 1 bar=10m podnoszenia pompy. Jak dasz małe, to niczym tego nie przepchniesz, nie dobiera się w ten sposób.

Te o kvs 6,3 nie będą za duże.

 

Kocioł oczywiście za duży, jaki to jest rodzaj kotła, z podajnikiem?

14kW też za duży, powinien być 12 kW. [to się nie dobiera: "czy będzie wystarczający", bo wtedy sprzedawca wżeni Ci 19 albo 25 kW]

A komin jaki masz do tego, może trzeba rozwalić albo RKC zainstalować...

 

Jeśli to jest schemat wykonawczy, to filtry nie mogą być pionowo w ten sposób, bo nie spełniają swojego zadania.

Naczynie przelewowe, wiadomo, co najmniej 0,3m nad najwyższym punktem instalacji.

 

Za pompami najlepiej dać zawory kryzujące, zakręcane a nie kulowe.

 

A jak będzie ta podłogówka sterowana, ręką?

 

To tyle uwag na gorąco.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano (edytowane)

Digitrax, vernal - dzięki za cenne uwagi.

1) Rozdzielacz zamówiłam i zamontowałam, z rotametrami - of kors :) Podłogówkę już zrobiłam. W tej chwili całość spoczywa nabita pod ciśnieniem pod świeżo wylanym jastrychem. I tak sobie jeszcze poleży 3-4 tygodnie. Rotametry zdemontowałam i zaślepiłam, bo bałam się czy wytrzymają 6 barów przy próbie szczelności na powietrzu, a nie znalazłam informacji w DTR rozdzielacza na ten temat.

2) Z tym Kvs wyznaczałam wg instrukcji doboru i nomogramów firmy ESBE, dlatego moje obawy o ten wynik. Ale teraz będę spokojniejsza.

3) Kocioł SAS Slim z palnikiem pelletowym Multiflame. Najmniejszy dostępny to 14kW - taki mi dobrali ich doradcy. To i tak lepiej, niż Greń, który chciał mi wcisnąć 25kW... Komin spełnia wymagania producenta kotła, czyli średnica 200mm, wysokość komina 8m. Będzie wstawiony regulator ciągu.

4) To nie jest schemat, tylko rysunek koncepcyjny :) O filtrach wiem, że mają być montowane poziomo, chociaż podobno są wersje przeznaczone do montażu w pionie, ale czym się różnią - nie mam pojęcia.

5) Naczynie wzbiorcze będzie ~2,5m nad najwyższym punktem instalacji.

6) Z tą podłogówką to myślę o zaworach RTL na powrotach pętli. Wówczas rozdzielacz zasilam wodą o stałej temperaturze (no bo mam mieszacz 3D) bez obawy, że wepchnę tam zbyt gorącą wodę, a samą regulację mam na RTL'ach. Dobrze kombinuję?

Edytowane przez Paulina82
Opublikowano

Komin jest za duży, myślę, że 140 byłby w sam raz [komin nie dobiera się wg zaleceń sprzedawcy kotła, bo ten się guzik na tym zna, tylko do mocy, rodzaju paliwa, materiału komina, przekroju komina itp], żeby się po nim kondensat nie lał, tu nawet RCK nie pomoże, zwłaszcza, że kocioł jest przewymiarowany, będzie pracował na mniejszych mocach, niedopalając paliwa jak należy.

 

Jak masz mieszacz, to RTLi nie stosuj, one tylko przeszkadzają.

RTLe to właśnie sterowanie ręką a tak się nie da grzać podłogówką.

Musi być na mieszaczu siłownik i do tego pogodówka, albo jakiś sterownik pokojowy i wtedy nawet bez siłownika się obejdzie.

Opublikowano

Mam wykonany komin wg projektu oraz zgodnie z wytycznymi producenta (wkład ceramiczny, izolacja). Myślisz, że on się nie wygrzeje, nawet przy prawidłowym ciągu?

Boję się, że w jakimś skrajnym przypadku producent odmówi mi gwarancji ze względu na niewłaściwą średnicę komina (np. Lazar - wiele było takich przypadków z kotłem SmartFire).

Opublikowano

Te 0,3mbara to 30Pa to dużo

Ja mam kombinowany - Wolf CNK 25kW+ palnik pelletowy Viking Bio 15/20kW ,który wymaga 10-15Pa ciągu kominowego

Do tego bufor 800l i automatykę Wolfa - trzeci rok bezawaryjnej pracy, tylko musi mieć dobry pellet.

Opublikowano

O ile mi wiadomo ciąg kominowy nie jest zjawiskiem zależnym tylko od średnicy, a Pani Paulina nie buduje laboratorium tylko kotłownie. Dzielenia włosa na czworo i tyle. Kocioł ma zdaje się dmuchawę sterowaną z poziomu regulatora i dywagacje czy ciąg 30, czy może jednak lepiej 31Pa...

 

Każdy kocioł jaki montujemy jest przewymiarowany, bo jak sensownie modulować moc dla warunków od -25 do +10? Projektant wyliczy maksymalną moc potrzebną do wyrównania strat przy -20, a co z resztą dni? No d...a. - nadwyżka mocy. Często kocioł ma wymiennik 12 kW i palnik o zakresie mocy 15-30 kW. Czy taki palnik będzie dobrze spalał węgiel i nie generował straty kominowej? Nobla dla tego co wymyśli wymiennik o sprawności 90% dla każdych warunków pracy i obciążenia.

 

Słowo o filtrach i pompach. Dla instalacji z miedzi i PEX to filterki będą jak nowe nawet za lat 10, czy je zamontujesz pionowo, poziomo, wschód-zachód, czy północ-południe. Zamiast zaworów "kryzujących" za pompami, montuj po prostu pompy elektroniczne.

Opublikowano

Z tym kominem, to może się oda jakoś w miarę przetrwać, bo na jest dość krótki.

Ja bym tam nic nie wkładał oprócz RCK, a projektant to ciekawe na jaką moc go projektował...

 

Kiminero, o czym ty piszesz z tymi kotłami - kocioł 14 kW jest przewymiarowany na -20 i to sporo.

Opublikowano

Taki przykład by zobrazować sens aptekarskiego doboru mocy kotła.

Nawet dobierając kocioł 9 kW dla tych obliczeniowych strat z projektu, to przez pół sezonu potrzebna będzie moc mniejsza, czyli poza warunkami obliczeniowymi, kocioł nadal przewymiarowany i chodził będzie na pół gwizdka. automatyk zadałby też sensowne pytanie, czy klient lubi duuuuużo wody ciepłej rano, wieczór, we dnie w nocy i czy przypadkiem całe 9 kW nie połknie zasobnik.

 

Znaleźć złoty środek to sukces okupiony kompromisem.

Opublikowano

osobiście jak widzę propozycję kotłów poniżej 16kW to mnie się włos jeży i nie tylko ,ciekawe czy jeden z drugim mają taki mały kociołek wielkości stolika nocnego i śpią z węglarką przy łóżku ??? ale moje zdanie znacie i tyle

Opublikowano

To zależy jak ten kocioł pracuje jak z przerwami i wygaszaniem ja gazowy to moc nie jest tak istotna - budynek się nagrzeje , kocioł się wyłączy i budynek stygnie do poziomu temp załączenia.

Sam mam tak - kocioł mocy 25kW z palnikiem teoretycznie 20kW ale czasem na ciepłomierzu widzę że idzie z kotła 22-24kW, kocioł pracuje do pewnego zadanego momentu i stop, czekamy bez bufora przerwy były rzędu 10-15min a z buforem to nawet do godziny.

Jak bym chciał to mogę moc przełączyć na 15kW lub modulację mocy.w zakresie 20- 15kW.

Niestety nie znam tego Sasa.i jego automatyki.

 

Pozdr.

Opublikowano

Jak się kupuje kocioł, to trzeba z węglarką spać koło łóżka. Jest jeszcze gaz i prąd, powietrze, ziemia, generalnie Słońce, ale jak ktoś lubi węglarki, to kupuje węglowy i sobie śpi w pogotowiu.

Ten o ile wiem jest z podajnikiem, to tak często dokładać nie trzeba.

Duży kocioł to duże straty a i pożar sadzy obcy im nie jest, co niektórzy amatorzy przewymiarowania zapewne znają ;)

Jak się kocioł załącza co 15 minut od zera, to widać, że bardzo nieefektywne, bo kol. Sambor kupił bufor [nie za darmo!] a Indianie już 3 rok drzewo znoszą na zimę...

Tu wyjścia jak widać nie ma i musi być 14 kW.

 

A odnośnie ogromnej ilości wody, to kol. automatyk kiedyś to tłumaczył gdy go dociśnięto do ściany, że klient kąpie się z żoną (raczej chyba z koleżanką) pod prysznicem przez 2 godziny bez przerwy, takie nawyki gdzieś tam na północy.

Dla mnie to jest perwersja, a za to jak wiadomo trzeba płacić, co oczywiście nie przeszkadza.

Opublikowano (edytowane)

Ten Sas to retorta a w takim źle się pelletem pali, choć do pelletu jest inny palnik i zapalarka - jestem ciekaw jak wyjdzie porównanie tego palnika do mojego Vikinga Bio?

Co do węglarki to ja nie mam na to miejsca obok łóżka - całe miejsce zajęte przez 4 labradory ;)

I dlatego pellet w workach trzymam w garazu i średnio 1x na 2tygodnie wsypuję 150kg, a swoją drogą to kiedyś podawałem ile pelletu bez bufora na rozpalanie szło - praktycznie 1/4 całego zużytego paliwa.

 

Pozdr.

Edytowane przez sambor
Opublikowano

Dzięki chłopaki za tę dyskusję - dużo się przy Was uczę :)

 

Sambor, ten kocioł to nie jest retorta. To znaczy jest, ale w wersji na ekogroszek. Ale drugim wariantem kotła Slim jest palnik pelletowy Multiflame, o taki http://www.sas.busko.pl/pl/produkty/palnik-sas-multi-flame.html. Bardzo ciekawa konstrukcja. No i ruchomy ruszt, co wg mnie jest dużą zaletą.

 

Tytułem podsumowania kilku ostatnich postów:

- do komina wstawię RCK, ustawię wymagany ciąg i zobaczę ile lewego powietrza będzie dopuszczać. Acha, w czopuchu kotła jest klapa do ręcznego ograniczania ciągu. Myślę, że też może się przydać.

- całą instalację Cu robię na średnicy 28, od kotła aż po podejścia do rozdzielaczy,

- pompy obiegów grzewczych 25-40, elektroniczne, z autoadaptacją, np. LFP EXPERIA,

- pompa ładowania bojlera 25-40, eletroniczna z ręczną zmianą prędkości, np. LFP EFEKTA (7 biegów),

- pompa bypassu kotła 25-40, eletroniczna z ręczną zmianą prędkości, np. LFP EFEKTA (7 biegów),

 

Pytania:

- czy na obieg grzejników nie lepiej dać pompę 25-60? To są dwa rozdzielacze na dwóch kondygnacjach i trochę tej wody do przepchnięcia będzie...

- czy będzie miało sens wstawienie zaworów kryzujących (równoważących?) za trójnikiem w odejściach do obu rozdzielaczy grzejnikowych? Mam wprawdzie zawory termostatyczne z nastawą wstępną, ale...

- czy zawory zwrotne dać sprężynowe czy klapowe?

Opublikowano

Co do palnika na pellet to tak jak pisałaś , wiem że to nowa konstrukcja i mam nadzieję że pochwalisz się jak działa.

 

Co do pytań to

1. nie , wystarczy pompa 25/40

2. nie kryzować podejść pod rozdzielacze - grzejniki same odbiorą tyle ile potrzeba ciepła

3. zawór zwrotny sprężynowy jest lepszy

 

Pozdr.

Opublikowano

Witajcie.

Z własnego doświadczenia napiszę, że pompa 25/40 wystarczy. Mam podobny układ, tzn. 2 rozdzielacze (parter i piętro), każdy na 9 grzejników i wszystko pięknie działa.

 

Jeśli pozwolicie, zadam pytanie.

Czy zawory zwrotne sprężynowe stawiają duży opór? Dlaczego lepiej je, a nie klapowe?

Opublikowano

A co Koledzy sądzą o stosowaniu zaworu termostatycznego schładzającego dwufunkcyjnego (Regulus DBV-1) jako dodatkowego zabezpieczenia przed zagotowaniem?

Witam,

 

Podstawowym jest zbiornik przelewowy, tak?

No to trzeba go wykonać tak, jak się powinno - zarówno zasilanie jak i powrót do niego podpięte. W efekcie tego woda może się gotować w kotle całymi godzinami i nic złego się nie dzieje.

Chyba, że się coś zatka, np. lodem.

Wtedy może zadziałać zwykły zawór bezpieczeństwa, to on może być jako dodatkowe zabezpieczenie.

Czyli zabezpieczenia w razie gotowania mamy, bo musimy mieć.

 

A przed zagotowaniem...

Po pierwsze sama budowa kotła znacznie minimalizuje możliwość niekontrolowanego wzrostu temp. w kotle.

Pilnuje tego sterownik i ma łatwo do opanowania.

Po drugie to dodatkowe zabezpieczenie sterownika przed gotowaniem i tu różne odcinacze prądu do dmuchawy/podajnika.

Tak, że szansa, że dojdzie do gotowania jest minimalna.

Ale jeśli już dojdzie, to go pierwszymi zdaniami z tego posta traktujemy.

 

Jakoś nie widzę sensu instalowania tego zaworu w tej konkretnej instalacji.

 

Pozdrawiam.

  • 7 lat później...
Opublikowano

Witam proszę o poradę. Mam jednostkę ST-450, ale jeśli ustawię histerezę na 1 ° C to będzie się uruchamiać po około 10 uruchomieniach, gdy rusza podajnik. Gdy ustawię histerezę na 2 ° C to nie stanie się to ze ślimakiem i od razu się uruchomi. Dziękuję za radę.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.