jkr80 Opublikowano 17 Marca 2013 #1 Opublikowano 17 Marca 2013 Stoję przed wyborem zakupu kotła (zakup w ciągu najbliższego miesiąca). Po zapozaniu się róznymi infromacjami stwierdzam, że na rynku NIE MA DOBRYCH KOTŁÓW tak aby eksploatować je ekologicznie i ekonomicznie bez przeróbek i nawet jak by człowiek chciał wydać pieniądze to NIE MA NA CO. Coraz bliższy jestem zakupowi górniaka i paleniu od góry. Być może czegoś jeszcze nie wiem i ktoś mógł by mi coś zaproponować jakiś kocioł. Do ogrzania zbiornik wodny o pojemności 2200l grzany w zakresie tamperatur 40-95 st. C. Z moich wyliczeń wynika, że do ogrzania go w zakresie w/w temperatur potrzeba ok 141 kWh energii czyli przy stałopalności [h] 12 11 10 9 8 7 6 5 moc kotła [kW] 11,7 12,8 14,1 15,6 17,6 20,1 23,5 28,2 Jak jest ze stałopalnością ( moc w funkcji czasy pracy na jednym wsadzie nie jest przecież stała)? Na ile kocioł musiałbym przewymiarować aby napełnić bufor ciepłem spalając jeden wsad w kotle? A może jest już ktoś kto robi te kotły TAKIE JAKIE POWINNY BYĆ?
Rafal71642 Opublikowano 17 Marca 2013 #2 Opublikowano 17 Marca 2013 Witam To może ja zasugeruje, żebyś skontaktował się z Przemysławem z tego forum, który wykonuje kotły. Nie mam narazie kotła od niego, choć w najbliższej przyszłości przymierzam się do kupna. Na rysunkach wygląda to imponująco, zresztą, o ile wiem na forum jest już grupa szczęśliwych użytkowników. Pozdrawiam Rafał
Gość mak Opublikowano 18 Marca 2013 #3 Opublikowano 18 Marca 2013 2200 litrów bufora? mam nadzieję że to wartość wynikająca z jakichś obliczeń? Rzuciłeś wielkość bufora ale nie znamy na jaki budynek ma ten bufor być, i na jakich parametrach pracować instalacja CO. Bufory dobiera się na moc kotła albo powierzchnię ogrzewanych pomieszczeń. Przyjmuje się że na 1kW mocy kotła przyjmuje się od 50 do 100l lub od 5 do 10l na m2 powierzchni. Do swoich 2200l możesz podłączyć kocioł o mocy od 22 do 44 kW lub ogrzewać od 220 do 440m2. Zapomnij o kotłach o mocach poniżej 22kW do takiego bufora, zastanawianie się nad mocą 11,7 czy 17,6 kW to jakieś nieporozumienie. Kotła nie trzeba przewymiarowywać bo i po co?. Zastosować się do wytycznych dla doboru bufora i to wszystko. Inna sprawa to czy w ogóle jest sens stosowania bufora? Widzę tylko w jednym przypadku gdy paliwem podstawowym jest biomasa, gdzie kontrola nad procesem spalania jest ograniczona i powstaje nadmiar ciepła, który warto zmagazynować w buforze ( kotły na słomę, kotły na drewno, kotły zgazowujące drewno). Czasem można zastosować bufor gdy mamy duże instalacje solarne ( ale czy w naszym klimacie ma to sens to już kwestia do do dyskusji) gdzie nadmiar ciepła można wykorzystać na CO. Przy innych paliwach mam co do tego wątpliwości.
jkr80 Opublikowano 18 Marca 2013 Autor #4 Opublikowano 18 Marca 2013 2200 litrów bufora? mam nadzieję że to wartość wynikająca z jakichś obliczeń? Rzuciłeś wielkość bufora ale nie znamy na jaki budynek ma ten bufor być, i na jakich parametrach pracować instalacja CO. Kotła nie trzeba przewymiarowywać bo i po co?. Zastosować się do wytycznych dla doboru bufora i to wszystko. Budynek ogrzewany to nowy dom dość dobrze ocieplony ( z OZC wynika 29W/m2) o powierzchni podłóg ok180-190m2. W domu ma być zastosowane w 100% ogrzewanie podłogowe, które ma pracować na ile się da najniższych temperaturach. Bufor w najgorsze mrozy ma wystarczyć na dobę pracy podłogówki i przygotowanie cwu. Gdzie mogę znaleźć wytyczne do doboru bufora? Co do mocy to z liczb które przytoczyłem wcześniej wynika że najlepszy byłby kocioł o mocy od 25kW w górę aby w sensownym czasie naładować bufor.
carinus Opublikowano 18 Marca 2013 #5 Opublikowano 18 Marca 2013 Mam domek różnie licząc ok.140m2dobrze ocieplony, bufor 1000l i napedza go kocioł 10kW.Chciałem podobnie jak Ty zmienić kociołem na wiekszy zeby szybciej ładował bufor,jednak zauważyłem ze mój maluch jest nawet za duży na tę pojemnośc.Nagrzewa całość bufora w ok.4-5h chodząc na mocy nominalnej i to starcza na jakieś pół dnia.Nie mam możliwości zmieszczenia większego pojemnika dlatego postanowiłem zwiekszyć stałopalnośc samego kotła i niedługo bedzie spawany nowy kocioł DS o podobnej mocy.Zmienione będą tylko kanały dymne i sterowanie dawkami powietrza oraz wyczystki które teraz mam w niewygodnych miejscach.
darecki2308 Opublikowano 18 Marca 2013 #6 Opublikowano 18 Marca 2013 Witaj mam pytanie gdyż myslę nad montażem bufora , ale nie chciał bym montować pompy ładującej bufor który chciałbym aby pracował na grawitacji twój działa na grawitacji ?? czy na pompach ?
jkr80 Opublikowano 18 Marca 2013 Autor #7 Opublikowano 18 Marca 2013 Siedzę i czytam kilka dni i juz zgłupiałem. Proszę więc o opinię. Zakładam pracę kotła ładowanie raz na kilka dni maksymalnie raz na dzień i wygaszanie. Paliwo ma być jak najtansze więc różnie, raz węgiel raz drewno raz ... nie wiem co zboże??. A może w takim razie (ze względu na różne paliwo i palenie na max i wygaszenie) kpoić kocioł górnego spalania i przerobic wg wskazówek Last Rico z forum muratora i palic w nim od góry? Czy może lepiej jednak dolniak?
jkr80 Opublikowano 18 Marca 2013 Autor #8 Opublikowano 18 Marca 2013 I jeszcze jedno pytanie. Czy maksymalnej temperatury kotła jaką podaje producent należy bezwzględnie przestrzegać czy można podgrzac troche wyżej oczywiście nie dopuszczając do zagotowania? Mam na myśli tu kocioł sterowany miarkownikiem ciagu bez wentylatora i elektroniki. Ponadto czy temperatury minimalne tez muszą byc bezwzglednie przestrzegane? Planuję rozładowywać bufor do 40st. C ale czasem może udać się go bardziej rozładować no a zanim podgrzeje się zład do temperatury minimalnej kotła to może trochę czasu upłynąć. Nie chciałbym źle eksploatować kotła.Jak poprzednik chciałbym ładować kocioł grawitacyjnie a to chyba wyklucza zawór 4d chyba, że się mylę to proszę mnie poprawić.
Rafal71642 Opublikowano 18 Marca 2013 #9 Opublikowano 18 Marca 2013 Witam Jeśli chcesz palić taj jak piszesz tzn. palić jeden wsad i wygaszać, to górniak rzeczywiście może być dobrym rozwiązaniem, w szczególności, że chcesz palić jak najtaniej a w górniakach pojawia się możliwość palenia miałem węglowym, który jest znacznie tańszy od węgla, takie spalanie jest naprawde bardzo czyste, prawie wogóle nie ma dymu i sadzy (próbowałem tej metody u siebie). Może kocioł Sas Uwt byłby dobrym rozwiązaniem. Pozdrawiam Rafał
OKTAWIUISZ5 Opublikowano 18 Marca 2013 #10 Opublikowano 18 Marca 2013 czy mógł by mi ktoś narysować rysunek jak podłączyć logikę 20-27 kw bo bufora z zastosowaniem zaworu 4D czy jest raczej konieczny ladomat? jeśli tak to też proszę o rysunek. i może ktoś mi wyjaśnić jaka jest różnica między buforem a zbiornikiem akumulacyjnym?
Gość mak Opublikowano 19 Marca 2013 #11 Opublikowano 19 Marca 2013 Siedzę i czytam kilka dni i juz zgłupiałem. Proszę więc o opinię. Zakładam pracę kotła ładowanie raz na kilka dni maksymalnie raz na dzień i wygaszanie. Paliwo ma być jak najtansze więc różnie, raz węgiel raz drewno raz ... nie wiem co zboże??. A może w takim razie (ze względu na różne paliwo i palenie na max i wygaszenie) kpoić kocioł górnego spalania i przerobic wg wskazówek Last Rico z forum muratora i palic w nim od góry? Czy może lepiej jednak dolniak? Po co Ci bufor jak masz palić węglem?
Gość mak Opublikowano 19 Marca 2013 #12 Opublikowano 19 Marca 2013 czy mógł by mi ktoś narysować rysunek jak podłączyć logikę 20-27 kw bo bufora z zastosowaniem zaworu 4D czy jest raczej konieczny ladomat? jeśli tak to też proszę o rysunek. i może ktoś mi wyjaśnić jaka jest różnica między buforem a zbiornikiem akumulacyjnym? Nie potrzeba stosować zaworu 4D. Wskazana jest za to ochrona powrotu czyli ladommat zawór 3D lub pompa mieszająca. Bufor = zbiornik akumulacyjny. Czasem są nazywane "zbiorniki akumulacyjne buforowe"
carinus Opublikowano 19 Marca 2013 #13 Opublikowano 19 Marca 2013 Witaj mam pytanie gdyż myslę nad montażem bufora , ale nie chciał bym montować pompy ładującej bufor który chciałbym aby pracował na grawitacji twój działa na grawitacji ?? czy na pompach ? Ja mam założona pompe obiegową ale nie ma problemu dać to na grawitacji i wtedy rury minimum 2 cale.Nie ma sensu robienie bufora gigantycznych rozmiarów jeżeli nie palimy biomasą i musimy szybko odbierać gigantyczne ilości ciepła.Duży zbiornik to spore koszty i zabrane miejsce w kotłowni,straty też będą spore.Bufor pozwala palic bez duszenia opału na optymalnej mocy i czystym spalaniu,odbiera wszystkie piki cieplne powstałe podczas spalania różnych paliw i pozwala podawać na instalację grzewczą dowolnej temperatury niezależnej od tej na kotle.Moim zdaniem górniak moze spokojnie pracowac bez buforu,kociołek DS szybko startuje i chyba jest bardziej elastyczny jezeli potrzeba zwiekszyć oddawaną moc.
jkr80 Opublikowano 19 Marca 2013 Autor #14 Opublikowano 19 Marca 2013 Po co Ci bufor jak masz palić węglem? Bo mam 100% podłogówki
Gość mak Opublikowano 20 Marca 2013 #15 Opublikowano 20 Marca 2013 A jaki ma to związek? Czy będziesz miał bufor czy sam kocioł musisz stosować zawór 3D na podłogówkę. Pamietaj o podgrzewie cwu bo nie rozpatrujesz sytuacji kompleksowo. Palisz słomą drewnem czy masz kocioł zgazowujący drewno bufor jest potrzebny. Stosujesz pompę ciepła czy układ solary + pompa ciepła bufor jest niezbedny. Mogę jeszcze zrozumieć gdy chcesz podłaczyć kilka źródeł ciepła w jednej instalacji wtedy bufor rozwiazuje sporo problemów. Ale oczywiście Ty jesteś inwestorem i to Twoje pieniądze i decyzja.
jkr80 Opublikowano 20 Marca 2013 Autor #16 Opublikowano 20 Marca 2013 3D na podłogówkę jak najbardziej. Cwu będzie grzana z bufora. Do bufora jak piszesz podłączyć mogę co chcę bo jest przygotowany. Więcej niewiele Ci powiem bo jeszcze nie używałem. Natomiast kocioł jakiś muszę dobrać i to w taki sposób aby naładować bufor jednym wsadem. Z zamówienia u Pana Przemka nici bo ma terminy pozajmowane do września a ja będę potrzebował kotła już w ciągu najbliższego miesiąca. Dziś przeglądałem kotły różnych firm (jeszcze raz szukałem dolniaka) wymagania jakie postawiłem dodatkowo to ruchomy, żeliwny ruszt (odpadł hef) , maksymalna temperatura wody na zasilaniu 95 st. C i praca na miarkowniku (m.in odpadł warmet). Znalazłem trzy KWKD Zębiec KDO-U Żywiec KSGW Zgoda Defro DS Co sądzicie o tych kotłach? Który wybrać? Moc 25kW wzwyż.
RedEd Opublikowano 20 Marca 2013 #17 Opublikowano 20 Marca 2013 Witam a ten kolego oglądałeś?: http://kotly.com/Kociol_dolnego_spalania_DAKON_DOR24_-_24kW,454.html jest też wersja do drewna (inna dystrybucja powietrza) pozdrawiam RedEd
jkr80 Opublikowano 20 Marca 2013 Autor #18 Opublikowano 20 Marca 2013 Z opisu fajny. A czy jest gdzieś przedstawiony przekrój? Bo nie mogę znaleźć
RedEd Opublikowano 20 Marca 2013 #19 Opublikowano 20 Marca 2013 http://kotly.com.pl/produkty_pliki/Instrukcja%20Dor-polska.PDF jest też parę tematów o tym kotle i klonach pozdrawiam RedEd
jkr80 Opublikowano 21 Marca 2013 Autor #20 Opublikowano 21 Marca 2013 Dzięki oglądnąłem sobie tego dakona. Wygląda nieźle chociaż wydaje mi się, że jego ruszt jest trochę za mocno skomplikowany. A teraz jeszcze poproszę o opinię na ten temat. Z uwagi na to, że bufor ma być ładowany cyklicznie może lepiej zakupić górniaka i palić w nim od góry? Proszę też o wskazówki co do typu kotła najlepiej z rusztem żeliwnym i temp. wody na zasilaniu 95 st. C
pepito82 Opublikowano 22 Marca 2013 #21 Opublikowano 22 Marca 2013 https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/11379-dakon-dor-i-klony-nigdy-wiecej-go-nie-kupie/ w tym wątku użytkownik Dakona pisze, że nie nadaje się on do cyklicznego palenia. Moim zdaniem tezę tą można rozszerzyć na inne dolniaki. Czytałem też na innym forum wypowiedź osoby, która posiadała dobrze ocieplony dom i kupiła do palenia w nim dolniaka. Okazało się, że palenie w sposób ciągły nie było potrzebne, a przy paleniu cyklicznym dolniak nie do końca mu się sprawdził.
kabajo6 Opublikowano 22 Marca 2013 #22 Opublikowano 22 Marca 2013 Możesz uzasadnić,dlaczego dolniak nie nadaje się do palenia cyklicznego?Tym bardziej,że w przeciwieństwie do górniaka od rozpalenia do wygaszenia pracuje na 100%? Kiedyś na forum spotkałem się z określeniem "parcie na górniaki".Epidemia LastRico jest wszechobecna.
emus Opublikowano 22 Marca 2013 #23 Opublikowano 22 Marca 2013 użytkownik Dakona pisze, że nie nadaje się on do cyklicznego palenia. Moim zdaniem tezę tą można rozszerzyć na inne dolniaki. Każdy kocioł nadaje się do palenia cyklicznego.
pepito82 Opublikowano 22 Marca 2013 #24 Opublikowano 22 Marca 2013 Przewaga dolniaka nad górniakiem jest taka, że może on spalać paliwo długi okres czasu w niezmienionych warunkach. Własność tą możemy wykorzystać paląc stale (przez wiele dni), wtedy kocioł i zład wody cały czas jest nagrzany i maksymalnie ekonomicznie wykorzystujemy paliwo. Paląc cyklicznie w dolniaku pozbawiamy się (moim zdaniem) jego największej zalety i wtedy jego przewaga nad górniakiem mocno się redukuje. Sformułowanie: "dolniak nie nadaje się do cyklicznego palenia" nie było do końca trafione i dlatego zmieniam je na: "Paląc cyklicznie w dolniaku nie wykorzystujemy całkowicie jego potencjału". I dodam jeszcze, że do palenia cyklicznego wystarczy górniak.
jkr80 Opublikowano 22 Marca 2013 Autor #25 Opublikowano 22 Marca 2013 Kiedyś na forum spotkałem się z określeniem "parcie na górniaki".Epidemia LastRico jest wszechobecna. Myślę, że tezy głoszone przez Last Rico przemawiają za dolnym spalaniem. Przecież palenie od góry w górniaku to dolne spalanie. Zawsze chiałem mieć dolniaka. Ale biorę pod uwagę też górniaka (co nie znaczy, że go kupię, a jeżeli tak to będę palił od góry) z następujących powodów: 1. Da się w nim spalać czysto i ekonomicznie paląc od góry, 2. Potrzebuję palić cyklicznie aby naładować bufor, więc wystarczy odpowiednio duża komora załadowcza, 3. Jest bardziej uniwersalny jeżeli chodzi o paliwo, np. można spalić w nim i miał i trociny i zboże i patyki i "wszystko" :), a w perspektywie kilkunastu czy kilkudziesięciu lat może być to bardzo istotny czynnik, 4. Na rynku jest dużo większy wybór kotłów z górnym spalaniem więc wybór może być łatwiejszy 5. Pan Przemek nie może zrobić mi dolniaka w odpowiadającym mi czasie a te które są na rynku także należało by zmodyfikować (palnik ceramiczny), więc bez przeróbek się nie obejdzie Na obecna chwilę do wyboru mam: 1. Zębiec KWKD - mam wrażenie że ma on ruszt pochylony w stronę dźwiczek 2. Hef- Hef - z tych rysunków na stronie producenta nic nie można wywnioskować 3. Zywiec KDO-U - czy nie ma on zbyt krótkiego obiegu spalin? Jeżeli ktoś posiadał by DTR do w/w kotłów o mocy 20-30kW czy mógłby mi przesłać?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.