kiminero Opublikowano 16 Stycznia 2014 #26 Opublikowano 16 Stycznia 2014 Było napisać "Zaoszczędziłem 500 g węgla w skali roku, co daje X-letni okres zwrotu inwestycji"... B) Wiem, że umiałbyś to policzyć... :P
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2014 #27 Opublikowano 16 Stycznia 2014 Witam, Ostatnio zrobiłem termoizolację balkonu biegnącego na całej szerokości domu (czyli usunąłem mostek cieplny, zamknąłem izolację, bo elewacja już styro wcześniej miała). Ta inwestycja nigdy mi się nie zwróci i wiedziałem o tym wcześniej. Ale zrobiłem. Chodziło o to, żeby "podłoga" nie była tak zimna w stosunku do reszty pomieszczenia. Czyli tylko komfort, wydaje się, że jest lepiej więc nie żałuję ;) Pozdrawiam. Odrobina komfortu w naszym codziennym życiu jest bezcenna , więc warto o to zadbać aby było go na co dzień jak najwięcej. Pozdr. Komfort
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2014 #28 Opublikowano 16 Stycznia 2014 Jest jeszcze teoria o 7% spadku zużycia opału na każdy stopień poniżej aktualnej temperatury wewnętrznej, uznawanej za komfortową. Może więc przestawić termostaty na 19 sC i okres zwrotu skrócić ;)? Bywałem w takich domach i powiem wam, że bez wieloletniego treningu trudno uznać to za komfort (subiektywnie rzecz ujmując). U mnie było odwrotnie - jak nie było ocieplenia - ostatni miesiąc poprzedniej zimy- to schodziłem w dół z temp - w dzień do 19C a w nocy do 17C. Obecnie trzymam równo 20-21C, jedyne co jeszcze mogę zrobić to sterowanie pompami podłogówki i grzejników na zasadzie zał/wył - lecz wtedy następuje wychłodzenie domu i następny problem - to ciepło co zaoszczędzone trzeba oddawać z powrotem w budynek.
kiminero Opublikowano 16 Stycznia 2014 #29 Opublikowano 16 Stycznia 2014 sambor, to chyba wbrew fizyce. Po prostu w innych warunkach grzałeś prawdopodobnie. Gdyby było jak mówisz, to może podnieś temperaturę do 25. Ty wiesz jakie to oszczędności będą?
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2014 #30 Opublikowano 16 Stycznia 2014 Może źle napisałem - tu szło o zmniejszenie opału - tzw "byle do wiosny", u mnie przyszła po 14 04 i wtedy skończyłem grzanie na ostatnich workach paliwa, a był problem z transportem . Więc trzeba było oszczędzać przez skręcenie temp na regulatorze kotła. W domu mam kilka papug, niestety tych ciepłolubnych i zejście poniżej 20C w kilku pomieszczeniach nie wchodzi w grę. Bez ocieplenia byłoby jak szacowałem ok 25% większe zapotrzebowanie na ciepło niż obecnie. Dodatkowym nierozdzielnym składnikiem jest grzanie CWU - to u mnie do 10kWh ciepła/ 24h
gtoni Opublikowano 16 Stycznia 2014 #31 Opublikowano 16 Stycznia 2014 Wełna czy styropian ? Kilkakrotnie w tym i w innych watkacha padalo to pytanie - odpowiedz kosz, robocizna. Ale WLASCIWEJ odpowiedzi NIKT nie podal !? Tak sie sklada, ze mam dom ocieplony 16 cm waty szklannej i moge odpowiedziec. Niby jest cieplo ale i tu jest "ale" i diabel tkwi w szczegolach. Raz jest cieplo, czasami zimno /wzglednie/ nie mozna napalic. Przez 10 lat zastanawialem sie dlaczego, jak jest mroz to w domu bania a przeciez kociol pracuje tak samo. Nie podnosze temperatury na kotle 60 70 oC. Co jest. Juz w tym roku myslalem o wypozyczeniu termokamery i sprawdzeniu czy pod saidingiem nie obsunela sie czesciowo ta welna ? Wiecie jaka w tym roku jest zima , +5 ,+10 oC wilgotno ponuro. I nagle w grudniu bylo 2 czy 3 dni z -5, -8 oC i w domu BANIA. TO MNIE OLSNILO SUCHE POWIETRZE !!. We wszystkich tabelach jest przy welnie malutki dopisek w warunkach normalnych PRZY SUCHYM POWIETRZU. Wtedy welna jest lepsza od styropianu. W naszym klimacie przy wilgotnej jesieni zamiast zimy, z trzaskajacymi mrozami, WELNA JEST ZLYM IZOLATOREM. DUZO LEPRZYM JEST STYROPIAN ! Owszem welna lepiej odprowadza wilgoc z domu, i to jej PLUS. Dom mam suchutki. To trzeba przewidziec, przy styropianie zapewnic dobra wentylacje. Podsumowujac przy wilgotnej jesieni, zimie wilgoc przenika do welny i radykalnie zmniejsza jej izolacyjnosc. WELNA JAKO IZOLATOR, w naszym wilgotnym klimacie, NIE NADAJE SIE !! gtoni
arthi Opublikowano 17 Stycznia 2014 #32 Opublikowano 17 Stycznia 2014 Raczej brak prawidłowej wentylacji, pustka pomiędzy sidingiem, a wełną lub wiatroizolacji. Wełna to jeden z lepszych systemów ociepleń, a jedyną wada jest cena w stosunku do styropianu.
sambor Opublikowano 17 Stycznia 2014 #33 Opublikowano 17 Stycznia 2014 Co do ocieplenia wełną mineralną to są dwie metody ocieplenia - jedna - metoda lekka sucha - http://www.rockwool.pl/produkty-rozwiazania/u/3543/sciany-zewnetrzne-wielowarstwowe/ocieplenie-sciany-zewnetrznej-metoda-lekka-sucha- o której pisze kol arthi, i tam trzeba uważać na niuanse wykonania - szczelina, izolacja paroprzepuszczalna, wentylacja szczeliny - bez zachowania zalecanej technologii ocieplenie może nie spełniać swojego zadania. Drugą metodą ocieplenia jest metoda lekka mokra http://www.rockwool.pl/ocieplenie-domu/s/ocieplenie-domu/ocieplanie-scian podobna do ocieplenia styropianem , ale : materiały w tym systemie są droższe- np sama wełna "PanelRock" 150mm to koszt 32zł/m2 wełny -i niż w systemie ze styro - poniżej 30zł/m2 , Na korzyść styro przemawia więc cena materiałów, popularność metody oraz termoizolacyjność : wełna ma max 0,036 przy 0,0031 stryro elewacyjnego - co daje różnice ok 14% na stratach ciepła na korzyść styropianu, przy tej samej grubości ocieplenia, co do ceny robocizny - ceny są podobne.
arthi Opublikowano 17 Stycznia 2014 #34 Opublikowano 17 Stycznia 2014 Gdzieś czytałem, że zasadniczą wadą styropianu jest to, że się starzeje, jest lubiany przez gryzonie, dlatego zaczęto stosować startery, zdarzają się też ptaki tj. dzięcioły, które robią sobie dziury w elewacji. W zasadzie na zachodzie nikt tego nie używa do ocieplenia, tam króluje wełna. Druga sprawa palność tego materiału. W kwestii różnicy kosztów ogrzewania przed i po ociepleniu, polecam śledzić ten wątek na elektrodzie! http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13184990#13184990 Chociaż jak teraz wrzuciłem sobie hasło starzenie się styropianu do wyszukiwarki, to wyskoczyło takie coś: http://producencistyropianu.pl/baza-wiedzy/mity-o-styropianie/
sambor Opublikowano 17 Stycznia 2014 #35 Opublikowano 17 Stycznia 2014 . W kwestii różnicy kosztów ogrzewania przed i po ociepleniu, polecam śledzić ten wątek na elektrodzie! http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13184990#13184990 Oszczędności zależą od charakterystyki cieplnej budynku przed termomodernizacją, jeżeli ociepleniem można ją poprawić - są oszczędności , natomiast nie bardzo widzę , jak z resztą w moim przypadku <_< - poprawianie ocieplenia ściany, która ma opory przed ociepleniem 3,13 m2K/W np przez dołożenie styro 15cm i tworzenie termosu o wsp przenikania ciepła rzędu 0,12W/m2K.- 8,019m2K/W
observer Opublikowano 18 Stycznia 2014 #36 Opublikowano 18 Stycznia 2014 Jak chcecie się bawić w dość dokładne wyliczenia, to pobierzcie sobie program OZC 5.0 Basic stąd: http://www.sankom.pl/wersje-bezplatne którąś z wersji firmowych, są one bezpłatne, oczywiście nie w wersjach pro, tylko ta podstawowa 5.0 i starsza 4.0. Można też od razu ze strony Purmo wszystko pobrać http://purmo.com/pl/pobierz-pliki/programy-komputerowe.htm program, instrukcję i dodatkowy poradnik http://purmo.com/docs/Poradnik-Purmo-Kurs-OZC-01_2012.pdf Jak ktoś studiuje może sobie załatwić darmowo taki zestaw http://www.intersoft.pl/index.php?programy-dla-budownictwa=studenci, albo wersje demo dla wszystkich http://www.intersoft.pl/index.php?pobierz=demo a stamtąd zestaw " ArCADia-TERMO 5.1 PL" Obydwa programy na początku wyglądają trochę skomplikowanie, ale z instrukcją można je opanować dość szybko.
arthi Opublikowano 18 Stycznia 2014 #37 Opublikowano 18 Stycznia 2014 Oszczędności zależą od charakterystyki cieplnej budynku przed termomodernizacją, jeżeli ociepleniem można ją poprawić - są oszczędności , natomiast nie bardzo widzę , jak z resztą w moim przypadku <_< - poprawianie ocieplenia ściany, która ma opory przed ociepleniem 3,13 m2K/W np przez dołożenie styro 15cm i tworzenie termosu o wsp przenikania ciepła rzędu 0,12W/m2K.- 8,019m2K/W Teraz standardem jest 15cm, dają już nawet 20cm i więcej, jak to się komuś opłaca to już pewnie zależy od tego czym grzeje. Gdy spojrzysz na wątek na elektrodzie, to koszty ogrzewania miał relatywnie wysokie jak na taką powierzchnie. Poza tym kiedyś dawali na ściany 5cm i dzisiaj pewnie sobie plują w brodę, bo robocizna zapłacona, a efekt mizerny. Generalnie zauważyłem taka zależność, jak masz kasę to ocieplasz, jak nie masz, to nie ocieplasz i piszesz, że się nie opłaca, nie zwróci i inne podobne argumenty. Tak na prawdę gdyby pieniądze z projektów typu kolektory słoneczne, przeznaczona była na docieplanie budynków, to myślę, dzisiaj nikt by nie mówił, że coś się nie opłaca. Nisko energochłonny budynek zawsze się opłaca, choćby z racji wyższej wartości przy ewentualnej odsprzedaży.
sambor Opublikowano 18 Stycznia 2014 #38 Opublikowano 18 Stycznia 2014 Tu jeszcze napisz jakiego styropianu - np styropian o wsp 0,031 o grubości 15cm jest równoważnikiem styropianu 19cm o wsp 0,039 czyli nawet jak jeden da te 20cm ale 0,039 to będzie taka sama izolacja jak dla 15cm 0,031 i o tym trzeba pamiętać. Ja np mam dobrze ocieplony budynek, ale jak pomyślę ile lat będzie się zwracać to mnie przekręca - w moim przypadku to koszt ok 1 tony pelletu / rok (1000zł).
kiminero Opublikowano 18 Stycznia 2014 #39 Opublikowano 18 Stycznia 2014 Ja np mam dobrze ocieplony budynek, ale jak pomyślę ile lat będzie się zwracać to mnie przekręca - w moim przypadku to koszt ok 1 tony pelletu / rok (1000zł). Źle do tego podchodzisz. Są dwie opcje. Pierwszą podał arthi, czyli jak zechcesz sprzedać dom, to koszt modernizacji podnosi jego wartość i dostaniesz więcej. Druga, to inwestycja w dzieci, które już na starcie będą mieszkać oszczędniej (jeśli odziedziczą dom). Nie biorę pod uwagę kwestii degradacji ocieplenie w czasie, bo jeśli po 25 latach trzeba je wymieniać, a twoja stopa zwrotu tyle właśnie wynosi, to różnica wynika wyłącznie z tego komu chcesz dać zarobić, kopalni czy "styropianowcom" oraz co tak naprawdę wolałoby środowisko.
emus Opublikowano 19 Stycznia 2014 #40 Opublikowano 19 Stycznia 2014 odczyty ciepła za kotłem z dwóch ciepłomierzy Hydrocal C-25,Dlaczego dwa ciepłomierze? Jak są zamontowane (równolegle, szeregowo) do rurociągu? Też bym zamontował ciepłomierz ale mam obawy, że średnica DN20 może znacznie ograniczać przepływ wody. Średnica pompy to DN25.
sambor Opublikowano 19 Stycznia 2014 #41 Opublikowano 19 Stycznia 2014 Bo są dwa kotły - każdy ciepłomierz jest pomiędzy kotłem i buforem, na Hydrocalu DN20 mam przepływ max 2,5m3/h aby kocioł prawidłowo pracował ustawiłem przepływ mniejszy ok 0,8m3/h. Przy większym przepływie kocioł jest za zimy. Pozdr.
vernal Opublikowano 19 Stycznia 2014 #42 Opublikowano 19 Stycznia 2014 Też bym zamontował ciepłomierz ale mam obawy, że średnica DN20 może znacznie ograniczać przepływ wody. Średnica pompy to DN25. Jak jest pompa, to DN20 będzie wystarczająca do wszelakich zastosowań w domu jednorodzinnym (małe opory nawet przy stosunkowo dużych przepływach).Tak, że bez obaw. Z ciepłomierzami to jest problem trochę inny - chodzi o to, że w niektórych jest w środku obracający się wiatrak i on opory zwiększa. W każdym razie w porównaniu z tym wiatraczkiem, to średnica DN20 żadnym oporem nie jest. Czyli wybór konkretnego ciepłomierza jest istotny. Jeśli więc masz wątpliwości, to trzeba wiedzieć jaki przepływ potrzebujesz, zobaczyć na parametry ciepłomierza (są dostępne charakterystyki) i wtedy wiadomo czy dana pompa to pociągnie czy też nie bardzo. Jak założysz temat i wskażesz konkretne urządzenie, to na pewno tu ktoś z doświadczeniem radą posłuży w tej materii. Pozdrawiam.
piastun Opublikowano 19 Stycznia 2014 #43 Opublikowano 19 Stycznia 2014 Witam, Poniżej moje dane bo też przeprowadziłem termoizolację narazie samych ścian - 10cm grafitu 0,032lambda. W sezonie 12/13 zaczeliśmy palić/przepalać od pierwszego października i do stycznia (24 lub 27) spaliliśmy około 2,75t z 3t zakupionych :) (trzeba było dokupić jeszcze 1,2t) + drewno w ilości 2-4m3. W sezonie 13/14 zaczeliśmy palić/przepalać od początku października i do dzisiaj spaliłem na oko 1,2t do max 1,5t z 3,5t + drewno w ilości 2-4m3 no i troche przelałem jeszcze zrzynami, starym jałowcem i jakimiś gałęziami (ale to głównie w weekendy i objętościowo nie więcej niż 1m3). Generalnei komfort cieplny podniósł się niesamowicie tj. wygaszenie pieca nie powoduje natychmiastowej lodówki w domu :)! System palenia i utrzymywania konkretnej temeperatury też się nie zmienił tj. teściowa pali sobie jak chce i jak jej jest dobrze PN-PT a ja po swojemu PT-NDZ. Obecnie jest -5stopni bardzo silny wiatr a kocioł mimo, że ma 1/3 rusztu zmniejszoną to i tak nie może rozwinąc swoich skrzydeł. Na przyszły sezon planuję jeszcze ocieplenie strychu 25-30cm wełny knauff o lambdzie 0,044 i podejrzewam, że wtedy już ogólnie bedzie miód malina :).
sambor Opublikowano 2 Lutego 2014 #44 Opublikowano 2 Lutego 2014 Dodaję wyniki dla mojego budynku za styczeń 2013 , średnia temp miesięczna wg stacji meteo - 4km od mojego miejsca zamieszkania to -3,8C, temp min -14,4C, zapotrzebowanie na ciepło budynku nie ocieplonego wyniosło 13,769GJ temp w budynku 17-19C Za ten sam okres dla roku 2014, średnia temp miesięczna wg stacji meteo to -3,1C , temp min -18,9C, zapotrzebowanie na ciepło budynku ocieplonego - styro 15cm- wyniosło 10,749GJ, temp w budynki 20-21C. Czyli zużycie ciepła zmalało o 22%, pomimo że wyższej temp wewnątrz o ok 3C.
yareka Opublikowano 2 Lutego 2014 #45 Opublikowano 2 Lutego 2014 Mi wyszło w 01/2014 20,738 GJ dom prawie nieocieplony, temperatura w środku 20-22. Jest różnica ;)
sambor Opublikowano 2 Lutego 2014 #46 Opublikowano 2 Lutego 2014 Co to znaczy "prawie nie ocieplony" ? dach jest najważniejszy - masz już ocieplony? Podaj więcej szczegółów o swoim domu
yareka Opublikowano 2 Lutego 2014 #47 Opublikowano 2 Lutego 2014 Trudno to określić dom 10x11 ogrzewany parter i poddasze użytkowe i tu jest 10 cm wełny(ściany i dach). Ocieplane to było z 10 lat temu razem z wymianą okien. A i ściana trójwarstwowa cegła, pustka 3cm i pustak żużlowy, na poddaszu sama cegła. Plus CWU oczywiście ;)
sambor Opublikowano 2 Lutego 2014 #48 Opublikowano 2 Lutego 2014 To jest różnica - ja mam na dachu 25cm wełny , a dom większy - w planie wewnątrz 10 x 15,5m, - pow grzana , przeliczona ( skosy) 260m2, okna 3 szybowe Ociepl przy okazji dach to ci spadnie o prawie 40% zapotrzebowanie na ciepło.
yareka Opublikowano 2 Lutego 2014 #49 Opublikowano 2 Lutego 2014 Zastanawiam się jak ten dach ocieplić tak żeby nie demolować poddasza i nie mam pomysłu :/
sambor Opublikowano 2 Lutego 2014 #50 Opublikowano 2 Lutego 2014 Ale widzisz że warto coś z tym zrobić.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.