mortein Opublikowano 21 Października 2012 #1 Opublikowano 21 Października 2012 Witam mam prosbe, czy mozecie wskazac ktory z schematow jest prawidlowy a moze zaden :) jak tak prosze o podpowiedz, chodzi mi o umieszczenie zaworu 4D, czy stoi w odpowiednim miejscu 1. 2. no i oczywiscie czy calosc instalacji jest ok, nierysowalem zaworow na CWU bo tam wiem ze jest ok prosze w miare o szybka odpowiedz bo zamiezamy we wtorek montowac kociolek, Kociol zasypowy, uklad otwarty, sterownik obslugujacy 3 pompy i zawor mieszajacy sterownik TECH ST-880 z PID Cytuj
kiminero Opublikowano 21 Października 2012 #2 Opublikowano 21 Października 2012 (edytowane) Drugi jest OK pod warunkiem zachowania wysokiej średnicy małego obiegu i zaworu 4D oraz mniej pokręconego rurarzu. P.S. No teraz dojrzałem... Brak mieszacza podłogi. Na pierwszym schemacie robi za niego 4D ale nie takie jego przeznaczenie. Doczepiać się można więcej, ale nie wiem na ile to poglądowy schemat. Papier przyjmie wszystko i nawet woda ci naczyniem nie ucieka! Antygrawitacja? ;) Zawór różnicowy CO można sobie odpuścić. P.S. Owołuję moje OK co do schematu. Rysowany "na szybko". Zabrakło nawet przelewu i naczynie mało profesjonalnie podpięte wogóle. Edytowane 21 Października 2012 przez kiminero Cytuj
mortein Opublikowano 21 Października 2012 Autor #3 Opublikowano 21 Października 2012 Zabrakło nawet przelewu i naczynie mało profesjonalnie podpięte wogóle. tego akurat nierysowalem to byl gotowy schemat, dodalem tylko ogrzewanie grzejnikami i montaz zaworu 4d no i miejsce montazu czyujnikow Cytuj
smok Opublikowano 21 Października 2012 #4 Opublikowano 21 Października 2012 W pierwszym przypadku jeżeli zamontujesz głowice termostatyczne na grzejnikach to moim zdaniem powinno wszystko działać.Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić. Cytuj
mortein Opublikowano 21 Października 2012 Autor #5 Opublikowano 21 Października 2012 zawory termostatyczne sa na grzejnikach Cytuj
kiminero Opublikowano 21 Października 2012 #6 Opublikowano 21 Października 2012 W pierwszym przypadku jeżeli zamontujesz głowice termostatyczne na grzejnikach to moim zdaniem powinno wszystko działać.Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić. 4D ma chronić kocioł, więc nie jest to dobry schemat. To że grzejniki będą grzały to nie znaczy, że układ jest poprawny. Cytuj
mortein Opublikowano 21 Października 2012 Autor #7 Opublikowano 21 Października 2012 czy moglbys nakierowac w ktorym miejscu umiescic zawor 4D i co przerobic w schemacie? Cytuj
smok Opublikowano 21 Października 2012 #8 Opublikowano 21 Października 2012 Umieść zawór 4D za wyjściem na bojler, tylko musisz mieć jakiś zawór termostatyczny na podłogówkę bo może być za ciepła podłoga.(Sory że nie zauważyłem zaworów termostatycznych na grzejnikach) Cytuj
mortein Opublikowano 21 Października 2012 Autor #9 Opublikowano 21 Października 2012 a mam takie pytanie, bo moj sterownik obsluguje 1 zawor, a czy jest sens zamontowac zawor 4D na kotle ktory sterowany bylby sterownikiem a zawor 3D zamontowac na podlogowke (bez sterownika)?? jezeli tak to w ktorych miejscach powstawiac je? Cytuj
kiminero Opublikowano 21 Października 2012 #10 Opublikowano 21 Października 2012 czy moglbys nakierowac w ktorym miejscu umiescic zawor 4D i co przerobic w schemacie? W skrócie: Cytuj
kiminero Opublikowano 21 Października 2012 #11 Opublikowano 21 Października 2012 a mam takie pytanie, bo moj sterownik obsluguje 1 zawor, a czy jest sens zamontowac zawor 4D na kotle ktory sterowany bylby sterownikiem a zawor 3D zamontowac na podlogowke (bez sterownika)?? jezeli tak to w ktorych miejscach powstawiac je? Na podłogę 3D termostatyczny. Poświęć trochę czasu i poczytaj forum. Po kilku tematach zrozumiesz dlaczego zadajesz proste pytania. Cytuj
mortein Opublikowano 22 Października 2012 Autor #12 Opublikowano 22 Października 2012 ok, tylko jeszcze mam pytanie o czujnik zaworu, jest tylko jeden wiec go umieszczac za zaworem 4D oczywiscie :) i czujnik powrotu przy piecu tak jak narysowalem wczesniej tak?? Cytuj
kiminero Opublikowano 22 Października 2012 #13 Opublikowano 22 Października 2012 Tak. Na zasilaniu za zaworem. Cytuj
mortein Opublikowano 22 Października 2012 Autor #14 Opublikowano 22 Października 2012 troszke sie martwie teraz o przelew bo mam go zrobionego na wymiar, i w ktorym mam tylko 1 wejscie od dolu z pieca i 1 wyjscie na przelew, usupelnienie ubytkow w sieci ma nastepowac na uzupelnianiu wody na zasilaniu z pieca, wstawiony ma tam byc trojnik z zaworem, w razie ubytkow na wygaszonym piecu ma byc uzupelniane, czy to wogole zda egzamin czy czeka mnie przerobka zbiornika Cytuj
kiminero Opublikowano 22 Października 2012 #15 Opublikowano 22 Października 2012 O naczyniach też nie czytałeś, a na forum jest wszystko, łącznie z wyszukiwarką. Bez rury odpowietrzania istnieje ryzyko wyssania wody z układu gdy się nadmiar wylewa. Naczynie to nie jest pudełko na wodę. To główny element zabezpieczenia układu. Było sobie wygooglać jak jest zbudowane. Teraz za karę przeróbka. Cytuj
mortein Opublikowano 22 Października 2012 Autor #16 Opublikowano 22 Października 2012 akurat dobór naczynia wraz z rozwiazaniem zasilania i przelewu nie lezalo w mojej kwestii, dopiero teraz cos mnie tknelo jak opisales juz to w 1 swoim poscie w tym temacie, a do sedna, czy postawienie trojnika w raz z odpowietrzeniem na przelewie (od razu na wyjsciu z naczynia) zda egzamin?? Cytuj
mortein Opublikowano 24 Października 2012 Autor #17 Opublikowano 24 Października 2012 Witam mam teraz takie pytnie bo instalator wbrew temu schematowi zasilanie do naczynia dal z powrotu do kotla a nie z zasilania instalacji, czy skutkiem tego moze byc iz woda z naczynia przelwa i przez ten ubytek instalacja nie grzeje, po zamknieciu przelewu i uzupelneieniu intalacji grzejniki zaczynaja grzac, czy aby instalator popelnil blad?? bo z tego co wiem przy ukladzie zamknietym naczynie przeponowe stawia sie wlasnie na powrocie Cytuj
kiminero Opublikowano 24 Października 2012 #18 Opublikowano 24 Października 2012 po zamknieciu przelewu i uzupelneieniu intalacji grzejniki zaczynaja grzac, czy aby instalator popelnil blad Wrzuć poglądowy schemat jak to masz tam połączone, ale niech to co narysujesz odpowiada rzeczywistości, czyli jeżeli naczynie jest najwyżej, to i na rysunku niech tak będzie. Dokładnie zaznacz też jak i gdzie podpięte są rury do naczynia. Myślałem, że jesteśmy na etapie planowania, a ty piszesz, że coś nie grzeje... To jak to faktycznie wygląda? Trudno mi sobie wyobrazić, że "zamykanie przelewu" wogóle jest możliwe, bo niebezpieczne napewno. Jeszcze raz powtarzam, bez poglądu aktualnej sytuacji podpowiadam "po omacku". Mogą być foto. Cytuj
memekt Opublikowano 25 Października 2012 #19 Opublikowano 25 Października 2012 P.S. No teraz dojrzałem... Brak mieszacza podłogi. Na pierwszym schemacie robi za niego 4D ale nie takie jego przeznaczenie. A ja zawsze myślałem, że zawory 3d i 4d zwane mieszającymi włąśnie do tego służą żeby mieszały obiegi podłogówki i co?! Można go urzyć do ochrony powrotu ale jak sterownik będzie pilnował bardziej tem. powrotu niż temp. zasilania CO to przy dużych stratach ciepła domu nie dogrzejesz mając na piecu temp. np. 55 stopni. a na powrocie 50 Ps. tak sobie poprostu myślę... bo żadnym specem nie jestem Cytuj
mortein Opublikowano 25 Października 2012 Autor #20 Opublikowano 25 Października 2012 witam przepraszam ale wczesniej nie moglem odpisac, zamieszczam zdjecia, mam nadzieje ze dojdziecie o co tam biega :) w razie czego piszcie, aha silownika na zaworze 4D nie ma podlaczonego ale nastawe recznie zrobili zeby chodzilo (nie wiem czy to ma jakies znaczenie, byc moze ma nie znam sie) mowili ze do czasu podlaczenia silownika tak moze zostac, najbardziej mnie martwi te podlaczenie naczynia z powrotu :( prosze o rade to bede dzwonil niech poprawiaja - zawór 3D termostatyczny - czujnik Co i Termik na trójniku na wyjsciu z kotła - czujnik powrotu na dole przy piecu - czujnik CWU w boilerze - czujnik zaworu na razie niewpiety bo nie ma silownika Cytuj
grafipl Opublikowano 26 Października 2012 #21 Opublikowano 26 Października 2012 Tam gdzie masz pomiar temperatury nie możesz podłączyć naczynia, zamiast czujnika na kotle? Do tego średnica minimalna rury z tego co pamietam powinna być coś ok. 25mm u Ciebie cchyba coś mało. Niech inni się wypowiedzą ale chyba można tak jak mówię pociągnąc z tego króćca bezpośrednio do naczynia. Cytuj
kiminero Opublikowano 26 Października 2012 #22 Opublikowano 26 Października 2012 Naczynie jest błędnie wpięte i nie wiem co stało na przeszkodzie, by zrobić to dobrze. To wpięcie powrotu można zostawić, ale rura bezpieczeństwa musi być wpięta w zasilenie. Najprościej zdemontować pompę CWU aż do trójnika 2" i tu dołożyć jeszcze jeden trójnik 2/1" skierowany calowym odejście ku górze. Tam też poprowadzić rurę 28 do górnej części naczynia, powyżej przelewu. Jeżeli jest to niemożliwe, to zlikwidować podpięcie do powrotu i tą rurę bezpieczeństwa fi 28 z zasilania, podpiąć od spodu naczynia. Ewentualnie to dlaczego nie na strychu to naczynie bezpośrednio na kominie? Calowy 4D bez pompy kotłowej będzie tylko mieszał wodę na grzejniki, ale powrotu kotła raczej nie ochroni. Szkoda, że nie ma analogowych termometrów poglądowych za 4D i na powrocie kotła. Teraz przy ręcznym sterowaniu zaworem nie ma się czym kierować. Cytuj
mortein Opublikowano 26 Października 2012 Autor #23 Opublikowano 26 Października 2012 czyli ma rozumiec ze najprostszym sposobem jest demontaz naczynia i umieszczenie go na strychu nad piecem przy kominie?? wczesniej takze planowalem demontaz CWU i postawienie tam wlasnie trujnika ale myslalem o zostawieniu naczynia w tym samym miejscu, jednak czytajac duzo wiem gdzie lezy blad, naczynie nie wisi 0,3 metra wyzej od najwyzszego punktu grzewczego, jutro jak dobrze pojdzie postaram sie oproznic po czesci z instalacji wody i demontaz naczynia, moze zdaze zawiesc aby mi przerobili naczynie tak aby od gory zrobic wejscie na odpowietrznie tak jak bylo w Twoim schemacie. Mam pytanie, raczej znam odpowiedz ale wole sie upewnic, w tej chwili w naczyniu mam wejscia 1/2 cala, wiem ze to stanowczo za malo, czyli przerobka na 3/4 bedzie ok?? chodzi mi o zasilanie bo przelew palnuje zostawic czy tez przerobic na 3/4 ?? oczywiscie odpowietrzenie od gory 3/4 polaczone z zaislaniem od dolu w nastepnym tygodniu podepna mi silownik na zawor 4D, wtedy tez bede mial mozliwosc ustawienia temeratury na 4D a jak ogolnie instalacja nie liczac naczynia?? Cytuj
kiminero Opublikowano 26 Października 2012 #24 Opublikowano 26 Października 2012 a jak ogolnie instalacja nie liczac naczynia?? Wyszperaj na forum tematy stricte "naczyniowe" i postaraj się je właściwie podpiąć. Co do średnic, to PN sztywno ustaliła calowe podpięcia rur bezpieczeństwa, wzbiorczej i przelewu. Przydałoby się przy okazji przeróbki trzymać się tych wytycznych. Schodzenie ze średnicami poniżej 3/4 to proszenie się o kłopoty. Sytuację ratuje tutaj ZB ale 3/4 to absolutne minimum. Co do reszty to może dałoby radę trochę to "ładniej" rozprowadzić, ale nie o ładność tu chodzi. Martwi mnie wspomniany wyżej rozmiar 4D i rurarzu małego obiegu, która to średnica nie pozwoli na grawitację w obrębie małego obiegu i z podgrzania powrotu może nic nie wyjść (chyba, że nie będzie potrzebna jeśli z układu wracał będzie dostatecznie wysoki czynnik). Jak układ funkcjonuje to ty sam najlepiej wiesz. Cytuj
mortein Opublikowano 28 Października 2012 Autor #25 Opublikowano 28 Października 2012 (edytowane) woda spuszczona, naczynie zdemontowane, jutro planuje dac do przeprawienia, mniej wiecej tak moze byc?? chodzi mi o to ze w miejscu obecnego przelewu jest wspawana mufa 1/2, 1. czy mozna ja wykorzystac do zrobienia z kształtek fajke odpiwetrzjacą?? jezeli tak to czy dol tej fajki musi byc na rowni z górą nczynia czy tęż wyżej lub niżej, a może nie ma znaczenia, bo nigdzie nie mogłem doczytć lub niechcąco przeoczyłem, 2. z boku tej mufy 1/2 planuje wspawanie klejnej mufy która ma byc jako przelew, tylko czy mogą być na jedej wyskości, pod samą górą naczynia?? 3. czy RW moze byc na brzegu naczynia od dolu czy na środku od dolu, czy bez znaczenia 4. czy RB moze byc na brzegu naczynia od góry czy na środku od góry, czy bez znaczenia 5. w chwili obecnej przelew podpiety jest rura PP 25x4,2, ztego co wyczytalem nie mozna dawac tam ruru PP, czy jednak mozna, czy dac ta sma co RW i RB z tego samego materiału?? przepraszam że pytam ale nie chcem po raz kolejny przerabiać naczynia bo we wschodnij czesci kraju gdzie mieszkam zima zawitala i mroz takze :) drzewo przewiezione tylko zaczac ogrzewa dom :) Edytowane 28 Października 2012 przez mortein Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.