twardy5 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 #1 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 Witam! W końcu zabieram się do instalacji CO, będziemy to robić sami wiec wszelkie uwagi bardzo miło widziane :). Ogólne założenia takie: piec na paliwo stałe (Hef 16KW) z miarkownikiem, do tego sterownik do pompek + zawór 4D.schemat.pdf Schemat jak poniżej mniej więcej tak to będzie wyglądać w kotłowni . Proszę zerknijcie czy wszystkie zawory są w odpowiednim miejscu i czy czegoś nie brakuje ( zbiornik wyrównawczy będzie wyżej niż na schemacie brakło miejsca :) ) Pozdrawiam i z góry dzięki Cytuj
snoop84 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 #2 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 Schemat bardzo prosty, więc nie ma raczej co tutaj spieprzyć. Pytanie tylko jak będzie sterowany: siłownik, pompa łądująca zasobnik i ewentualnie podłogówka. Cytuj
vernal Opublikowano 24 Sierpnia 2012 #3 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 Zawsze się da jak się chce ;) Filtry mają być odwrotnie ustawione i przed pompami a nie za na przykład. Cytuj
twardy5 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 Autor #4 Opublikowano 24 Sierpnia 2012 Tak rozpędziłem się z tymi filtrami :) oczywiście przed. Pompy będą sterowane sterownikiem 1111 Multi - Auraton. Zawory zwrotne za pompami są ok? do rozdzielaczy podłączone będą dwie małe pętle podłogówki na RTL'ach Cytuj
darecki2308 Opublikowano 25 Sierpnia 2012 #5 Opublikowano 25 Sierpnia 2012 Witaj zawory zwrotne wstaw zaraz za pompą , następnie zawór kulowy . ja osobiście tak mam , i pracuje ok ,zasobnik nagrzany trzyma temp. Cytuj
twardy5 Opublikowano 29 Sierpnia 2012 Autor #6 Opublikowano 29 Sierpnia 2012 Witam ponownie! Mam kilka wątpliwości przy podejściu od rozdzielacza do grzejników , 1.Jaki pex'y zastosować podobno kisan jest ok , czy polecacie cos innego? 2. Przy 2 rozdzielaczach jednym 8 drugim 9 wyjściowym liczba samych złączek przy rozdzielaczach to 34 po 12 zł jedna (kisan) trochę tego wyjdzie ale tego chyba nie ominiemy? 3. Jak wyjść rurą bezpośrednio przy grzejniku, wyginać pexy 2 razy za pomocą specjalnej sprężyny na 90 stopni wkuć się do ściany ? czy na złączkach 90 stopni ( co wyjdzie dość drogo )? Dzięki i pozdrawiam! Cytuj
kiminero Opublikowano 29 Sierpnia 2012 #7 Opublikowano 29 Sierpnia 2012 1. Im wyższa półka tym powinna być większa gwarancja trwałości. Nie wiem jak udowodnić "gorsze" parametry PEX-a za 2 zł/m. Zdarzało się, że i takie "wymagania" mieli klienci. Standardowo żywotność PEX to min 50 lat w warunkach normalnej eksploatacji, więc raczej dopiero po takim okresie cokolwiek będzie można powiedzieć o jakości poszczególnych produktów. Miedź też miała być wieczna, tylko nikt nie mówił już tak głośno (sprzedawcy), że zaniżanie średnic kończy się przeciekami po kliku latach a nieświadomych było wielu. Omijaj wynalazki sprzedawane pod szyldem supermarketów, bo taki towar pochodzi od sezonowych firm typu krzak (do tego chiński) i pamiętaj o staranności wykonania połączeń a będzie dobrze. 2. PEX-a jeszcze nie kleimy, więc kształtek wychodzi tyle ile wychodzi.... 3. Nie rozumiem dlaczego masz dwa razy giąć PEX-a wychodząc na zawór? Jedno gięcie jest. Zależy też jakie masz grzejniki. Przy płytowych warto się zastanowić nad typem V, podpinanym od spodu, gdzie gotowe przyłącza grzejnikowe da się dokupić (tanie nie są). Jeżeli to grzejniki z przyłączem bocznym, to najtaniej głeboki szlic i gięcie 90 st. Do tych "wyjściowych" gięć najlepiej nadaje się sprężyna wewnętrzna. Kolana wychodzą idealnie i ryzyko złamania rury jest znikome. Pozdrawiam. Cytuj
twardy5 Opublikowano 30 Sierpnia 2012 Autor #8 Opublikowano 30 Sierpnia 2012 "Nie rozumiem dlaczego masz dwa razy giąć PEX-a wychodząc na zawór?" raz wychodząc z posadzki do ściany drugi raz ze ściany w stronę grzejnika. Przy grzejnikach typu V trzeba to wygiąć w taki sposób? podłączenie typu V.pdfPobieranie informacji ... Kupiłem sprężynę zewnętrzną do pex 16 będzie problem z wygięciem pex'a w taki sposób? Jeszcze jedno w jaki sposób najłatwiej przetestować instalację przed tynkami? Cytuj
vernal Opublikowano 30 Sierpnia 2012 #9 Opublikowano 30 Sierpnia 2012 Kąta prostego to może tak na krótko nie zrobisz, ale problemów nie powinno być. Cytuj
kiminero Opublikowano 30 Sierpnia 2012 #10 Opublikowano 30 Sierpnia 2012 Wewnętrzna sprężyna jest po prostu pewniejsza, bo gwarantuje, że rury nie "złamiesz". Zewnętrzną musisz to robić uważniej, by jej nie rozciągać w trakcie gięcia. Chcąc uzyskać estetyczne podpięcie grzejnika stosuje się gotowe elementy przejściowe, gdzie ze ściany wychodzi rurka, najczęściej niklowana. Każde udogodnienie kosztuje i można też zrobić tekie przejście samemu. Ja najczęściej docinam rurki miedziane, które łączą zawory grzejnikowe z PEX-em w ścianie. Oczywiście podraża to koszty, bo przejście PEX/miedź tylko prasowane w formie kolana fi 16/ 1/2" GW. Do grzejników płytowych typu V są dwie wersje podpięcia: wyjście z posadzki lub wyjście ze ściany. Każdy grzejnik musi wówczas zostać wyposażony w segment przyłączeniowy dostosowany do rodzaju rur (miedź, PEX). Taki segment posiada wbydowane zawory odcinające grzejnika. Do tego podchodzisz albo bezpośrednio rurą albo gotowym podejściem niklowanym. Przykład masz niżej (z katalogu TECE). Cytuj
twardy5 Opublikowano 3 Września 2012 Autor #11 Opublikowano 3 Września 2012 Witam Jeszcze Mnie jedno trapi ,mam gołe rozdzielacze montować przy nich mini zawory (podobno lubi się z nich lać) czy założyć złączkę na pexa i bezpośrednio do rozdzielacza? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.