Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witaj poczytaj na forum według mnie i na pewno paru innych kolegów pewnie zwróci uwagę na nie prawidłowe podłączenie zbiornika c.w.u. (bojlera ) przy wyjściu z pieca pierw naczynie wzbiorcze , gdzie jest podłączone ? później (c.w.u bojler ) później dopiero zawór różnicowy z obejściem dla pompy

o zaworze kulowym (odcinającym )na zasilaniu na c.o. i naczynie wzbiorcze nie wspomnę .

moje skromne zdanie poniżej schemat po mijając zawór 4d

Po co ci tyle odpowietrzników , mogłeś ten na zasilaniu zamontować przy zasilaniu w najdalszym grzejniku było by lepiej ,sam tak mam i nawet nie mam potrzeby odpowietrzać .

http://www.info-ogrz...ogrzewania.html

Edytowane przez darecki2308
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Nie ja wykonałam tą robotę ,ani też nie projektowałam,bo nie posiadam w najmniejszym stopniu wiedzy dotyczącej montażu instalacji CO i CWU stąd te zdjęcia.Pytasz o rurę ,do której podłączony jest zbiornik wyrównawczy.Otóż na piętrze został zdemontowany odpowietrznik i właśnie w tym miejscu zamontowano rurę ,która biegnie na strych i tam własnie na strychu jest do niej podczepiony zbiornik wyrównawczy.

Opublikowano

Dodam,że chodzi o odpowietrznik na kaloryferze.

 

A zbiornik wyrównawczy nie posiada rury przelewowej ,tylko podstawiona jest duża wanienka pod wylotem do rury przelewowej.

Opublikowano

Pytasz o rurę ,do której podłączony jest zbiornik wyrównawczy.Otóż na piętrze został zdemontowany odpowietrznik i właśnie w tym miejscu zamontowano rurę ,która biegnie na strych i tam własnie na strychu jest do niej podczepiony zbiornik wyrównawczy.

Nie wiem, w którym temacie pisać, ale nie chce mi sie szukać tamtego, tu wszyscy wiedza, że leń jestem ;)

Niestety znów muszę napisac, ze jest źle.

Z tym zbiornikiem na górze. Bomba pozostała!

Weź tego instalatora i podaj do prokuratury niech go w końcu zamkną.

Takie podpięcie jak opisałaś jest niezgodne z normą i grozi tym samym co wcześniej ten układ zamknięty. Nie żartuję.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Ręcę opadają,zaraz to chyba ja wybuchnę!czyli ten zbiornik jednak układu nie otworzył ?? a wytłumacz mi dlaczego ciśnienie robocze na piecu wynosi teraz 0,4 bar,a przy zamkniętym,tzn.bez zbiornika wyrównawczego na strychu było nawet 2 bar.

Opublikowano

Dodam,że chodzi o odpowietrznik na kaloryferze.

 

A zbiornik wyrównawczy nie posiada rury przelewowej ,tylko podstawiona jest duża wanienka pod wylotem do rury przelewowej.

Kurcze :D, miałem wcześniej nadzieję na kontynuację tematu naczynia a tu mamy temat nr trzy. Niech i tak będzie.

 

To co "uderza", a wręcz kłuje w oczy, to ten zawór odcinający ("główny") nad kotłem. W poprzednim 4 stronicowym temacie wałkowano problem podłączenia naczynia otwartego i oburzenie na zawór odcinający zamontowany pod tym właśnie naczyniem, a tutaj taki szok. Rozumiem, że wcześniej przy układzie zamkniętym nie miało to znaczenia ale teraz ma znaczenie kolosalne.

Tłumaczenie, że masz świadomość, by tego zaworu nie zamykać to za mało. Natychmiast zdejmij dźwignię i z tego zaworu, aby nikt nie zastanawiał się jak powinien być ustawiony.

To instalator miał OBOWIĄZEK zawór ten usunąć lub zabezpieczyć przed przypadkowym zamknięciem.

Brak słów... Działało będzie, ale jak to mówią, raz do roku broń sama wypali. To co masz teraz, to niestety dalej "uzbrojona" bomba.

 

Sama wpadłaś na to, aby zawór na boiler przydławić. Brawo. Polecałbym jednak przykręcić zawór powrotu boilera, a zawór zasilenia zostawić otwarty. Zławienie powinno być maksymalne, pozwalające na dogrzanie wody w zbiorniku. Dzięki temu pompa lepiej obsłuży układ grzejników.

 

Nie wiem, czy to rury ocynkowane, czy pomalowane "srebrolem". Jeśli ocynk, to jest to kolejna porażka. Rury te nie nadają się do CO.

 

Niech instalator zainteresuje się stanem filtra przed pompą.

 

W pierwszym temacie wspominałaś o zaworze 3 bary. Do układu otwartego to za dużo. Powinno być 1,5 bara.

 

Zastanawia mnie jeszcze stwierdzenie, że "chodzi o odpowietrznik na kaloryferze". Czy to znaczy, że naczynie wpięto w kaloryfer? I co to za pomysł by nie robić przelewu.

 

Pod boilerem to nie odpowietrznik, tylko zawór zwrotny/bezpieczeństwa. To dla informacji.

 

Instalator się na temacie nie znał. Do celów spustowych stosuje się zawory spustowe ze złączką na wąż. Tobie założono zwykłe zawory odcinające, pod które co najwyżej można podstawić wiaderko. Cenowo zaworek spustowy wychodzi tak samo a wydatnie ułatwia życie i obsługę.

 

Reasumując. Przerobienie układu zamkniętego na otwarty powinno być wykonane zgodnie z przepisami, bo i tak gwarancji ci żaden producent kotła nie uzna. Jeśli konieczność poprowadzenia rury bezpieczeństwa od kotła na strych i przelewu z powrotem na dół, to za duża demolka, wówczas zastosować pozostaje wymiennik płytowy lub inną metodę dopuszczoną przez producenta.

 

Zobaczymy co powie fachowiec na miejscu.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Ręcę opadają,zaraz to chyba ja wybuchnę!czyli ten zbiornik jednak układu nie otworzył ?? a wytłumacz mi dlaczego ciśnienie robocze na piecu wynosi teraz 0,4 bar,a przy zamkniętym,tzn.bez zbiornika wyrównawczego na strychu było nawet 2 bar.

Witaj kolega vernal pewnie odpowie ci na zadane pytanie , ale jak wspomniał dawaj tego fachowca za ucho i niech poprawia albo od razu załóż mu sprawę cywilną , niech poczuje się odpowiedzialny za to co robi .

Opublikowano

Ręcę opadają,zaraz to chyba ja wybuchnę!czyli ten zbiornik jednak układu nie otworzył ?? a wytłumacz mi dlaczego ciśnienie robocze na piecu wynosi teraz 0,4 bar,a przy zamkniętym,tzn.bez zbiornika wyrównawczego na strychu było nawet 2 bar.

Układ został "otwarty" i aktualnie odczyt manometru pokazuje ciśnienie statyczne w punkcie wpięcia manometru.

Problem w tym, że gdyby woda się zaczęła się w kotle gotować, to powstająca w płaszczu wodnym para błyskawicznie ciśnienie podniesie. Mając naczynie wpięte na końcówce instalacji (i to w grzejnik) nie ma szans aby skutecznie tą parę do naczynia ewakułować. Efekt to otwarcie zaworu bezpieczeństwa i "wyplucie" przez kocioł całej wody do kotłowni albo w skrajnym przypadku eksplozja kotła.

 

Jakie są na to szanse? Dla mnie jeden promil, to już za dużo... :(

Opublikowano

No to pięknie,nie rozumiem gościa,który zabiera się za tak poważne przedsięwzięcia jakim jest instalacja CO nie mając o tym pojęcia,przecież jest za to odpowiedzialny! głupi aż tak nie jest,żeby nie rozumiec konsekwencji...brak słów po prostu.

Jutro poinformuję go o konieczności naniesienia poprawek ,swoją drogą inny ,mam nadzieję,że tym razem kumaty instalator rzuci okiem i potwierdzi Wasze opinie.Woda się nie zagotuje,bo temp.zadana na kotle zmniejszona do 48stopni i przecież piec pracuje na sterowniku.

 

Napisałeś "Dla mnie jeden promil, to już za dużo" co przez to rozumiesz? może te (aż??) 0,4bar na piecu??

Opublikowano

Prosze jesli macie czas napiszcie mi od czego zacząć,co jest najbardziej rażącym błędem do poprawki a co może ew.zostać.Chcialabym zweryfikowac Wasze opinie z nowym instalatorem.Dziękuję Wam za dotychczasową pomoc.

Aha i odpowiedz do kiminero

 

Rury te nie są niczym pomalowane,takie przywiózł, zamontował,na f-rze jest nazwa rura czarna 25 i rura ocynk 25,czyli je też ma poprawić???Poza tym pozostałe wytyczne mam na uwadze.

Pozdrawiam

Opublikowano (edytowane)

Napisałeś "Dla mnie jeden promil, to już za dużo" co przez to rozumiesz? może te (aż??) 0,4bar na piecu??

:D Troche przewrotnie pisałem o tym promilu, ale generalnie w odniesieniu do prawdopodobieństwa eksplozji kotła.

Nie masz pojęcia ile razy widziałem "galopujące" do setki kotły, bo wichura, bo kryza dmuchawy się zawiesiła, bo... Scenariuszy moż być wiele. Fakt sterowania nie ma tutaj znaczenia.

 

P.S.

Ocynk w wysokiej temperaturze wytwarza "galaretowatą" warstewkę, która lubi się odrywać. Wędrując dalej po instalacji zapycha odpowietrzniki, filtry i generalnie reaguje z miedzią na zasadzie elektrolizy.

Czy masz je usunąć? Teraz już bym ich nie ruszał.

Edytowane przez kiminero
Opublikowano

Ok,rury niech pozostaną,ale wspomnę o tym pseudoinstalatorowi.Niech sie doszkoli co do czego.

Akurat mamy od dwóch dni silny wiatr,zauważyłam że dmuchawa po zakonczonym nadmuchu potrafi podnieść dzwigienkę,na sekundę,dwie dlatego obnizyłam śrubki aby ją bardziej dociążyły.Poza tym ilość węgla w komorze to dwa małe wiaderka,jakieś max.15 kg ale zdaje sobie sprawę,że i z takiego załadunku temp.może wzrosnąć do niepożądanej. Powiem Ci,że teraz i tak czuję się bezpieczniej,temp.zadana max.48stopni ,wczesniej kocioł pracował na układzie zakmniętym z 1,5 bar na zimnym a z 2 bar na rozgrzanym piecu...i tak ponad m-ce...wtedy to dopiero bylby strach gdybym była swiadoma.

Opublikowano

Do kiminero odnośnie pytania|"Zastanawia mnie jeszcze stwierdzenie, że "chodzi o odpowietrznik na kaloryferze". Czy to znaczy, że naczynie wpięto w kaloryfer? I co to za pomysł by nie robić przelewu."

Otóż chyba wprowadziłam kolegę w błąd...rura, na której znajduje się zbiornik wyrównawczy nie jest wpięta bezpośrednio na kaloryferze tylko obok na pionowej rurze wychodzącej z podłogi i do niej kolejnymi rurami podłączony jest kaloryfer.Odpowietrznik nie był na kaloryferze ,był właśnie w tym miejscu gdzie teraz jest wyprowadzona rura na strych ,a na nim zbiornik.Czyli może nie jest aż tak tragicznie??

Opublikowano (edytowane)

Witaj AB45

Na stronie Defro jest schemat orientacyjny podłączenia naczynia wzbiorczego w systemie otwartym. Co prawda jest tam zawór 4-drogowy, którego nie posiadasz, ale wiadomo o co chodzi.

http://www.defro.pl/...emat-instalacji

Po prostu wyjście rury bezpieczeństwa z kotła musi mieć miejsce przed jakimkolwiek zaworem odcinającym (3 czy 4 drogowym, kulowym, różnicowym, pompą etc.), a nie za nimi. Nie ma być żadnej armatury odcinającej między kotłem a naczyniem otwartym.

Co masz powiedzieć instalatorowi? Wpisz w Google hasło "PN-91/B-02413", ściągnij sobie treść tej normy i wydrukuj. Są tam ładnie opisane schematy połączeń naczynia w różnych konfiguracjach - z pompą na zasilaniu, na powrocie, system czysto grawitacyjny itp. (str. 9 bodajże). Możesz ją też znaleźć w instrukcji np. kotła Zębiec KWK na str. 14:

http://www.zebiec.pl/pl/serwis/instrukcje/sterowniki-do-kotlow/doc_download/70-instrukcja-obsugi-seria-kwk

Zleć instalatorowi robotę typu podłączenie naczynia wzbiorczego otwartego zgodnie z normą PN-91/B-02413. Fachowiec powinien wiedzieć o co chodzi. Nie zapomnij, żeby podobne podłączenie zrobić dla kotła gazowego, który ma też docelowo pracować na otwartym.

I nie daj się namówić na gadki typu "Pani, bez faktury, dogadamy się... itp. itd.". Najlepiej - pisemne zlecenie, robota, faktura i protokół odbioru robót. Formalistycznie trochę, ale w ten sposób od razu wystraszysz hochsztaplerów, a dla solidnego instalatora nie będzie to problem.

 

Tytułem ciekawostki dodam, że w niektórych starych instalacjach można było czasem spotkać rozwiązanie tego typu, że wszystkie rury idące od pionów łączyły się w zbiorniku wyrównawczym (system centralnego odpowietrzania). Jeśli nie podłączano rury bezpieczeństwa wychodzącej bezpośrednio z kotła, to nie stosowano też zaworów odcinających kocioł. W ten sposób zachowywano bezpośrednie połączenie między piecem a zbiornikiem. W praktyce takie podłączenie było problematycznie, bo brakowało możliwości bezpiecznego odcięcia kotła i w razie robót trzeba było spuszczać całą wodę z instalacji.

 

PS.

W innym wątku pisałem o możliwości zaplombowania zaworu odcinającego (tzw. zaworu obsługowego) naczynie wzbiorcze. Dotyczy to jednak wyłącznie układu zamkniętego z naczyniem przeponowym i wynika z normy PN-B-02414:1999. Źródło informacji:

http://www.stalmark....czna-instalacja

Edytowane przez WojtB
Opublikowano

Dziękuję za cenne rady.Kiedyś mi ktoś napisał na forum,że powinnam się najpierw upewnić co do słuszności moich decyzji.Dlatego proszę o opinię,bo mam zamiar zainwestować w porządne zabezpieczenie.

Co sądzisz o zamknięciu układu i zamontowaniu dodatkowego zaworu bezpieczeństwa termostatycznego,naczynie przeponowe już mam,być może za małe,ale to się okaże w środę.Dołożę jeszcze zawór 3d,przedłuża żywotność kotła.Czekam na odp.i pozdrawiam

Opublikowano

Co sądzisz o zamknięciu układu i zamontowaniu dodatkowego zaworu bezpieczeństwa termostatycznego,naczynie przeponowe już mam

Jeśli tego jeszcze nie wiesz, to ponownie zadzwoń do Defro i powiedz im tak, że chcesz zastosować ten kocioł w układzie zamknietym z zewnętrznym zabezpieczeniem w postaci rzeczonego zaworu.

Ciśnienie robocze będzie 1 bar, ciśnienie maksymalne (otwarcia zaworu bezp. ciśnieniowego) 1,5 bar.

Co oni na to.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Już jestem po rozmowie.Defro nie udzieli gwarancji przy ukł.zamkniętym jeśli nie zadziałają zapezpieczenia ,które mam zamiar zamontować.Gdyby fabrycznie zamontowana była wężownica to wtedy jak najbardziej.Powiedzial,ze przy takich zabezpieczeniach jakie mam zamiar zastosować nic się nie powinno dziać i jak najbardziej można układ zamknąć,powiedział też ,że coraz więcej osób zakłada kotły takie jak mój w ukł.zamkniętym i pracują bez zastrzeżeń.

 

Vernal,czy możesz mi wytłumaczyć czym oprócz nazwy różnią się zawory bezp.termostatyczne?W sklepie w moim mieście 1350zł,w allegro max.do 200zł...działanie to samo tylko inny producent,o co chodzi z tą rozbieżnością cenową??

Opublikowano

Co sądzisz o zamknięciu układu i zamontowaniu dodatkowego zaworu bezpieczeństwa termostatycznego,naczynie przeponowe już mam,być może za małe,ale to się okaże w środę.Dołożę jeszcze zawór 3d,przedłuża żywotność kotła.Czekam na odp.i pozdrawiam

 

Ale po co komplikować sprawę? Czy problemem jest kucie przez ścianę w celu wyprowadzenia rury z kotłowni na strych?

Ja mam podobny dylemat do Ciebie i marzyłbym mieć możliwość podłączenia dwóch kotłów w układ otwarty, gdyby gazowy tylko miał możliwość pracy w ten sposób. Wolałbym tą jedną rurę mimo wszystko poprowadzić niż bawić się w te wszystkie termiczne zabezpieczenia.

 

Jeśli chcesz, oczywiście możesz tak połączyć - przepisy nie zabraniają, pod warunkiem zastosujesz odpowiednie zabezpieczenia - wężownicę bądź termostatyczny zawór napełniająco-upustowy albo inne urządzenie do odbioru nadmiaru ciepła (np. bufor). Jeżeli Defro nie widzi problemu, to kupuj zabezpieczenie i podłączaj. Wystarczy zawór DBV-1 (ok. 300 zł) + osprzęt dodatkowy i powinno działać. Ale naprawdę - przemyśl to, bo szkoda pieniędzy na kosztochłonne eksperymenty, a łatwo tu o radosną twórczość instalatora. Trzeba się dobrze upewnić, czy zna obowiązujące przepisy i normy 303:5. W przypadku zlecenia wypytaj go dokładnie, jak zamierza to zrobić.

 

Co do rodzaju zaworów, odpowiedziałem w innym wątku.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

Już jestem po rozmowie.Defro nie udzieli gwarancji przy ukł.zamkniętym jeśli nie zadziałają zapezpieczenia ,które mam zamiar zamontować.Gdyby fabrycznie zamontowana była wężownica to wtedy jak najbardziej.Powiedzial,ze przy takich zabezpieczeniach jakie mam zamiar zastosować nic się nie powinno dziać i jak najbardziej można układ zamknąć,powiedział też ,że coraz więcej osób zakłada kotły takie jak mój w ukł.zamkniętym i pracują bez zastrzeżeń.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem twojego przypadku, będzie jednak wymiennik płytowy. Oto dlaczego:

1. Kocioł zamontowany będzie w układzie otwartym, czyli 100% bezpieczeństwa i pełna gwarancja kotła.

2. Będziesz miała dwa zupełnie rozdzielne obiegi i kocioł gazowy pozostanie w układzie zamkniętym.

3. Całość instalacji grzejnikowej będzie układem zamkniętym, czyli tak jak go stworzono.

4. Nie będzie żadnego naczynia na strychu. Nic nie zamarznie, nic się na sufit nie przeleje.

5. Kocioł w układzie z wymiennikiem nie wymaga dodatkowych urządzeń podgrzewu powrotu. Żadnych 3D, 4D.

6. Boiler bez problemów można wpiąć w układ otwarty kotła, co zapewni szybki podgrzew na wysokiej temperaturze a latem wodę nagrzejesz "papierem".

7. Naczynie otwarte już masz i zamontujesz je po prostu pod sufitem kotłowni.

8. Dodatkowo po stronie grzejnikowej można będzie zamontować 3D dla regulacji żądanej temperatury czynnika na grzejnikach.

 

Jedyna "wada" to konieczność domontowania drugiej pompy.

 

Mam nadzieję, że przekonałem cię do tego rozwiązania. Jeśli trzeba mogę podrzucić gotowy schemat pasujący do twojej kotłowni. Wrzucę go tu na forum i poddam go ostrzu krytyki kolegów :D

 

Będziesz mogła też zastanowić się jak kosztowo się przygotować. Generalnie najdroższy będzie wymiennik. Im większy tym lepiej. Tu przewymiarowanie nie grozi.

 

Zastanów się i daj znać. Koledzy z forum też niech się do tego odniosą (z tego co pamiętam doradzał już ktoś wymiennik).

Edytowane przez kiminero
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem twojego przypadku, będzie jednak wymiennik płytowy. Oto dlaczego:

Koledzy z forum też niech się do tego odniosą (z tego co pamiętam doradzał już ktoś wymiennik).

Mam odmienne zdanie na ten temat.

Jak kocioł zasypowy, to do wyboru - wszystko w otwartym lub wszystko w zamkniętym (można wylosować).

Jak kocioł z podajnikiem to wszystko w zamkniętym.

Pozdrawiam.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Jak widać rozwiązań jest wiele,może faktycznie zrobię losowanie :D Podsunęliście mi rozwiązania i grzechem byłoby z nich nie skorzystać.Zobaczymy jak to oceni instalator i jaką opcje wybierze.

Szczerze to nie uśmiecha mi się prowadzenie nowej rury bezpieczeństwa,choć ta opcja byłaby najtańsza.

Kiedy już decyzja zapadnie napiszę :)

Jeszcze raz dziękuję za porady,przekazaną wiedzę,bezinteresownie i to całkiem darmo :)

Opublikowano

Mam odmienne zdanie na ten temat.

Jak kocioł zasypowy, to do wyboru - wszystko w otwartym lub wszystko w zamkniętym (można wylosować).

Jak kocioł z podajnikiem to wszystko w zamkniętym.

Pozdrawiam.

A wymiennik to do czego? Został już tylko kominek chyba... :blink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.