Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie

posiadam piec c.o z pompom i zaworem bypass jak i również sterownikiem jak i miarkownik ciągu k,cała instalacja może pracować również grawitacyjnie bez pompy i chciałbym zamontować zawór 4D tylko nie jestem pewien w którym miejscu go ulokować, chciałbym aby spełniał funkcję równego odawania temer.na kaloryfery jak i na bojler ,bo grzejniki grzeją za bardzo a woda w kranie nie jest dostatecznie ciepła .

piec pracuję na paliwie stałym węgiel ,drewno temp.pieca jest 60c ,

 

http://www.luskar.pl/imp/kotly/prezentacja_zawor.html

na linku widoczny jest widok gdzie jest zamontowany ,ale w chwili obecnej pompa wraz z zaworem bypass jest zamontowany pionowo tuż nad piecem ,jak to przerobić gdzie wmontować zawór 4D

Proszę o radę ozdrawiam serdecznie:)

Edytowane przez darecki2308
Opublikowano

Witam

Kolejność patrząc od kotła to zasobnik Cwu,,zawór 4d, pompa.Pomiędzy kotłem a zaworem lub bezpośrednio z kotła naczynie wzbiorcze.

Opublikowano

U mnie jet tak troszke jakoś inaczej patrząc od pieca w górę zawór bypass obok pompa ,i w górę trójnik na kaloryfery w 1 pokój i następnie do drugiego pomieszczenia idzie zasilanie tu pojawia się 2 trójnik jedna strona na kolejne kaloryfery 2 strona trójnika idzie na zasobnik (bojler ) , i wyżej jest zbiornik wyrównawczy , jak to się ma do poprawnej instalacji i montażu owego zaworu 4D lub 3D .Mimo przeczytanych wielu postów ciągle mam galimatias w głowie :(

 

ale jak rozumie soją instalację wychodzi na to że zamiast najpierw nagrzać wodę w zasobniku to grzeje najpierw kaloryfery i później zasobnik i, czy zastosowanie owego zaworu zmieni całą sytuację ?

Opublikowano

Oddzielne ustawianie temperatury na grzejniki oraz C.W.U to 2 pompki.

grzejniki np zawór 3D+ pompka.

bolier pompka np z zaworem ograniczajacym przepływ lub z czujnikiem temperatury wyłaczajacej okresowo pompke po osiagnieciu zadanej nastawnej

Załacz schemat instalacji z opisem ,lub zdjęcie

 

Przykład z 3d

post-24887-0-11261100-1324491641_thumb.jpg

Opublikowano

Kolego jeśli nie masz kotła z podajnikiem to najpewniej nie potrzebujesz wogóle zaworu 4d, lecz np. zawory termostatyczne na grzejniki.

Lepiej narysuj schemat jak obecnie wygląda Twoja instalacja, bo najwyraźniej coś tam jest źle zrobione, np źle podczepiony bojler.

Najczęściej to bojler trzeba przydławiać zaworem żeby ciepło szło na grzejniki, bo jednak woda wybiera sobie najkrótszą i najłatwiejszą drogę - a skoro u Ciebie słabo grzeje to jak mówiłem trzeba dojść co tam jest skopane.

Przy zaworze 4d zapomnij o grawitacji, dodatkow musi być osobna pompa do bojlera i osobna na dom. A do tego jeśli kocioł wymaga wysokiej temp powrotu to dochodzi jeszcze jedna pompa kotłowa.

 

Naszkicuj jakiś schemat albo zdjęcia jakieś pokaż.

Opublikowano

Oj kolego, czy ty tak narysowałeś to w cały świat , czy faktycznie jest tak to podczepione jak narysowałeś ?

 

Główne kwestie to:

- czy faktycznie naczynie wyrównawcze jest podczepione do powrotu zamiast do zasilania

- bo bojler ma zasilanie od dołu a nie od góry ?

- czy grzejniki również mają zasilanie od dołu a nie od góry ?

najłatwiej to sprawdzić dotykając rurek która jest cieplejsza

 

Jeśli jednak jest podczepione dobrze a Ty narysowałeś źle to jest jeszcze szansa prostego poprawienia obecnej sytuacji.

Widać że na zasilaniach do grzejników, na pionach masz zawory.

Ale skoro nie dogrzewa bojlera a grzejniki za bardzo CI grzeją, to albo poszczególne grzejniki przydław zaworkami , każdy osobno, albo tymi zaworami na pionach.

Nie może być tak że wszystkie grzejniki w domu są odkręcone na full. Te najbliższe i najlepiej grzejące trzeba przydławiać, żeby zrównoważyć obieg.

 

Możesz w całej instalacji masz krążenie zbyt słabe ? może sprawdzić filtr przed pompką.

Czasem też zablokowuje sie zawór różnicowy - który ty błędnie nazywasz "bypass"

 

U Ciebie nie trzeba iść w koszty i montować zawór 4d wraz z obowiązkową osobną pompą do bojlera, tylko trzeba wyregulować obecną instalacje, a ewentualnie jak mówiłem wstawić zawory termostatyczne na grzejniki.

Opublikowano

- co do zbiornika nie jestem jeszcze w stanie ocenić czy jest tak podłączone jeśli okaże się że jest na powrocie zmienić na zasilanie i nic nie zmieniać ?

bo rura idzie w górę jest trójnik jedna strona na bojler a pion w wyrównawczy

-grzejniki mają zasilanie od góry i tak jest podłączone

 

 

na fotkach widać jakie jest wyjście z pieca na zasilanie

gdzie jest powrót ,i widać zawór kulowy który odcina pierwsze 2 kaloryfery które są najbliżej

w dniu dzisiejszym był zakręcony i woda nagrzała się super

jak mam to rozumieć przydławić grzejniki czy to mam zrobić na zasilaniu jak miałem w dniu dzisiejszym czy na zaworach na powrocie .

post-32528-0-07642900-1324915636_thumb.jpg

post-32528-0-41519500-1324915688_thumb.jpg

post-32528-0-15792800-1324915761_thumb.jpg

Opublikowano

Zwróć uwagę na kierunek przeplywu pompy,strzałka na obudowie.Na zdjęciu zaznaczyłem dławik przewodu.Ja mam pompy /3/ Leszno ustawione przepływem do góry,to dławiki na wszystkich są w dół a u ciebie odwrotnie.Obym się mylił.

post-22550-0-02208600-1324921293_thumb.jpg

Opublikowano

PO KORPUSIE wygląda na to że pompa jest dobrze -przepływ do góry - tylko ktoś obrucił silnik aby nie było sterowanie od strony

ściany

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

Witam wracając do pytania jak w temacie czy jest sens montować zawór 4D jeśli posiadam na powrocie temp. 35-40 C na zasilaniu 60- 62 C. obecnie 1 pompa miesza c.o wraz z c.w.u. 120 L oczywiście w obecnej sytuacji ,ale gdy nowy zbiornik c.w,u. 220l wyląduje w piwnicy koło pieca będzie oczywiście na drugiej pompie bo obecna pozostanie na zasilaniu c.o. sterownik będzie obsługiwał dwiema , czy jest sens montażu , zaworu 4D priorytetem jest c.w.u ., czy zakupić mocniejszą pompę i pozostać na 1 .

Proszę o poradę

Edytowane przez darecki2308
Opublikowano

Witam.

Wszystko zależy od tego co chcesz uzyskać montując zawór 4d

Ja mam kocioł zasypowy Co i Cwu na oddzielnych pompach a zaworem 4d reguluję temperaturę wody jaka idzie na kaloryfery i jednocześnie realizuje w jakimś stopniu ochronę powrotu.Układ działa poprawnie i jestem z tego zadowolony mam możliwość np. w cieplejsze dni zmniejszyć temperaturę wody idącej na kaloryfery utrzymując jednocześnie odpowiednio wysoką temperaturę kotła.

Opublikowano

Hej

Właśnie tak myślę podłączyć u siebie jak masz ty oczywiście wiem że są pewne zasady podłączenia 4D np. zamontować go przed pompą i zaworem różnicowym , ciekawe rozwiązanie jest z tą możliwością ustawień jak wspomniałeś w poście .jak najbardziej :rolleyes: wspomniałem że c.w.u jest priorytetem tym bardziej jego pojemność więc pozostanę przy takim podłączeniu jak u ciebie na kaloryfery . ale czy grawitacja wciąż pozostanie ? a ustawienie temp. na poszczególnych pompach .

na c.w.u wyższa ? 55 c histeza 5

a temp c.o. jak zadana na miarkowniku 60 C ?

proszę o poradę .

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem jak to będzie na miarkowniku ja mam dmuchawę i sterownik.

U mnie to działa tak ,że sterownik kotła steruje pompami .Na kotle mam zadaną 60 st histereza1 st temperatura zadana Cwu 50st histereza 4 st czyli 46-50st (czujnik temp. Cwu wpięty pod sterownik kotła) i jak temperatura w Cwu spadnie do 46 sterownik kotła załączy pompę Cwu do czasu osiągnięcia w Cwu 60st i ją wyłączy. Pompa Co chodzi non-stop.Zaworem 4d kręci siłownik zaworu sterowany regulatorem pogodowym +termostat pokojowy.

Temperatura wody na kaloryfery jest obliczana na podstawie ustawionych krzywych grzewczych regulatora pogodowego czyli np.aby w domu było 21st przy temperaturze zewnętrznej -10st na dom idzie woda 45st. .Jeśli temperatura zewnętrzna spadnie do np.-15st pogodowy odkręci zawór i podniesie temperaturę wody na dom do np.50st.

Jest elektroniczny miarkownik UNISTER i o ile pamiętam on też może sterować pompami ale trzeba by to sprawdzić w DTR sterownika.

Ja mam zawór 5/4 i w razie braku prądu po ręcznym otwarciu zaworu na max grawitacja idzie bez problemu przez zawór różnicowy.

Edytowane przez Xawer
Opublikowano (edytowane)

Nie wiem jak to będzie na miarkowniku ja mam dmuchawę i sterownik.

U mnie to działa tak ,że sterownik kotła steruje pompami .Na kotle mam zadaną 60 st histereza1 st temperatura zadana Cwu 50st histereza 4 st czyli 46-50st (czujnik temp. Cwu wpięty pod sterownik kotła) i jak temperatura w Cwu spadnie do 46 sterownik kotła załączy pompę Cwu do czasu osiągnięcia w Cwu 60st i ją wyłączy. Pompa Co chodzi non-stop.Zaworem 4d kręci siłownik zaworu sterowany regulatorem pogodowym +termostat pokojowy.

Temperatura wody na kaloryfery jest obliczana na podstawie ustawionych krzywych grzewczych regulatora pogodowego czyli np.aby w domu było 21st przy temperaturze zewnętrznej -10st na dom idzie woda 45st. .Jeśli temperatura zewnętrzna spadnie do np.-15st pogodowy odkręci zawór i podniesie temperaturę wody na dom do np.50st.

Jest elektroniczny miarkownik UNISTER i o ile pamiętam on też może sterować pompami ale trzeba by to sprawdzić w DTR sterownika.

Ja mam zawór 5/4 i w razie braku prądu po ręcznym otwarciu zaworu na max grawitacja idzie bez problemu przez zawór różnicowy.

Witam w linku pod jest schemat czy tak będzie poprawnie proszę o opinię i ewent. korektę .

 

https://lh5.googleus...UALNY.jpg?gl=PL

 

i czy ten zawór będzie odpowiedni

 

http://allegro.pl/zawor-danfoss-mieszajacy-4-drogowy-1-dn25-i2105074143.html

Edytowane przez darecki2308
Opublikowano

Witam.

Jeśli chodzi o schemat do moim zdaniem jest trochę zły.

Jeśli chcesz zachować grawitację to zawór powinien być jak największy ja mam 5/4" Womix (cena ok. 130zł i działa ok.) na ich stronie są też schematy podłączenia.

Narysowałeś na schemacie zawór na rurze do c.w.u a ona będzie mniejszej średnicy niż ta wychodząca z kotła.

Ja mam tak,że z tej rury wychodzącej z kotła 5/4" u mnie jest wpięta cieńsza gałązka jak pamiętam 1" do naczynia wzbiorczego następnie też cieńsza do zasobnika c.w.u a zawór 4d jest na tej rurze i takiej samej średnicy.

Czyli patrząc od kotła jest naczynie wzbiorcze,zasobnik c.w.u i zawór 4d.

Opublikowano

Witam czyli zmiana zaworu 4d wielkość na 5/4 rura do n. wzbiorczego 1 cal . jak i również 1 cal do c.w.u., ale zawór 4d chcę na grzejniki ..

zasilanie z kotła trójnik 5/4 1 strona kocioł , do góry zawór 4d na grzejniki i prosto c.w.u , czy to jest nie poprawnie ? i wcześniej przy kotle trójnik 5/4 na 1 cal który idzie na naczynie wzbiorcze ?

 

czy dobrze to rozumiem jeśli nie to daj znać ,wciąż będę czytał inform. schematów i będę korygował swe błędy w opisie na forum bym to dobrze zrozumiał i miał podłączone tak jak trzeba :P

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Nie jestem hydraulikiem opisuję jak jest u mnie i działa dlatego jeśli chodzi o przekroje rur do naczynia przelewowego i zasobnika c.w.u to nie wiem czy to jest norma.Na podstawie fotografi jakie zamieściłeś to ja bym dał od kotła ok.50 cm. rury o średnicy jak wyjście z kotła i na tym odcinku wpiął naczynie i zasobnik c.wu .Dalej np. kolano i zawór 4d takiej średnicy jak ta rura z kotła.

Zawór (przynajmniej womix)patrząc od czoła do tego kolana lewe wejście zasilanie z kotła,do góry ten zespół co masz pompa-zawór różnicowy i dalej na kaloryfery ,prawe wejście powrót z kaloryferów i dół powrót do kotła.

Generalnie trzeba to tak rozwiązać żeby był jak najmniej zakrętasów może np. najpierw kolano dalej kawałek rury ,naczynie,zasobnik i już na prostą rurę zawór itd. trzeba pomyśleć jak będzie lepiej ale zasada jest taka naczynie ,zasobnik ,zawór.

No i jeszcze nie wiem czy do zasobnika c.w.u.nie trzeba będzie dodatkowej pompy czy pompa c.o .nie będzie przeciągała i nie utrudni grawitacji na c.w.u.

Edytowane przez Xawer
Opublikowano (edytowane)

Witam.

Nie jestem hydraulikiem opisuję jak jest u mnie i działa dlatego jeśli chodzi o przekroje rur do naczynia przelewowego i zasobnika c.w.u to nie wiem czy to jest norma.Na podstawie fotografi jakie zamieściłeś to ja bym dał od kotła ok.50 cm. rury o średnicy jak wyjście z kotła i na tym odcinku wpiął naczynie i zasobnik c.wu .Dalej np. kolano i zawór 4d takiej średnicy jak ta rura z kotła.

Zawór (przynajmniej womix)patrząc od czoła do tego kolana lewe wejście zasilanie z kotła,do góry ten zespół co masz pompa-zawór różnicowy i dalej na kaloryfery ,prawe wejście powrót z kaloryferów i dół powrót do kotła.

Generalnie trzeba to tak rozwiązać żeby był jak najmniej zakrętasów może np. najpierw kolano dalej kawałek rury ,naczynie,zasobnik i już na prostą rurę zawór itd. trzeba pomyśleć jak będzie lepiej ale zasada jest taka naczynie ,zasobnik ,zawór.

No i jeszcze nie wiem czy do zasobnika c.w.u.nie trzeba będzie dodatkowej pompy czy pompa c.o .nie będzie przeciągała i nie utrudni grawitacji na c.w.u.

 

Witaj zwróciłeś uwagę gdzie znajduje się powrót wraca z tego samego miejsca co zasilanie i tu jest właśnie całe zamieszanie aby było najmniej zakrętów, a muszę jeszcze rozkuć bardziej bo muszę wejść tam z nową rurą na naczynie wzbiorcze i wodę użytkową z c.w.u :o z czym nie ma najmniejszego problemu tylko właśnie odpowiednio poukładać to przy piecu zachowując odpowiednie średnice

Edytowane przez darecki2308
Opublikowano

Witam czy zwróciłeś uwagę że problem jest z ułożeniem wszystkiego w miarę poprawnie i zachowaniem , odpowiednich rozmiarów rur u mnie rura powrotu wychodzi w tym samym miejscu co zasilanie a muszę jeszcze wejść tam z rurą do naczynia wyrównawczego i z rurą od c.w.u ale to jest najmniejszy problem ;) ,jedyne dobrze to wszystko zgrać aby było jak najmniej załamań ,jeśli nie będzie w miare to możliwe to zostanę bez zaworu 4d ,czego oczywiście bym nie chciał

 

https://lh5.googleus...e0112.jpg?gl=PL

 

co do naczynia obecnie jest podłączone na trójniku z 3 grzejnikami a długość rury od pieca do N.W. jest 9 m i oczywiście wyżej niż najwyższy grzejnik , czy mogę skrócić tą długość do 3 - 4 m co jest możliwe oczywiście zachować wysokość między najwyższym grzejnikiem ,ale chodzi mi o długość tej rury . ??? będzie znajdował się bezpośrednio nad piecem z jednym załamaniem ale naj krótszym odcinku całego układu .

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Połączenie wszystkich rur do jednego małego zaworu to jest trochę problem ale jakoś napewno się da.

Z tego co wiem to długość rury do naczynia nie ma znaczenia powinna być tylko przed zaworem mieć odpowiednią średnicę (szukaj w jakiejś normie) na forum czytałem o 1" i być w odpowiedniej wysokości nad kaloryferami (też było gdzieś na forum nawet był jakiś wzór )

Zasobnik c.w.u. musi być przed zaworem bo tylko wtedy będzie zasilany wodą o takiej temperaturze jak jest w kotle.

Naczynie musi być przed zaworem bo pomiędzy kotłem a naczyniem nie może być żadnych zaworów (bezpieczeństwo)

Edytowane przez Xawer
Opublikowano

Więc wracając jak to rozumiem zawór 4D zakupić o takiej średnicy jak rura która wychodzi z pieca , czyli 5/4 na poziomej rurze od pieca trójnik 5/4 na 1 cal w który wpinam zbiornik wyrównawczy. dalej również trójnik taki sam i w 1cal zasilanie c.w.u na koniec kolano i wejście w wspomniany zawór 4d z odpowiednią wspomnianą średnicą 5/4. dobrze mój skromny umysł to kuma ?.

wracając na powrocie z 4d rura do pieca 5/4 , a wpinając z powrotu grzejników w zawór 4d z rury miedzianej fi 22 redukcja na 5/4 i w zawór ?

między powrotem kotła i zaworem 4d trójnik 5/4 na 1cal i w cal wpinam powrót z c.w.u .?

jeśli nie kumam to walcie koledzy szczerze więcej, nie będę się pocił przy pisaniu !! jeśli nie zrozumiem i nie poczytam więcej . :D

poprawiony schemat poniżej .

https://lh5.googleus...UALNY.jpg?gl=PL

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.