Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prawidłowe Podłączenie Instalacji Co. Potrzebna Pomoc.


drops206

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Tak jak w temacie mam prośbę o fachowe doradctwo przy podłączeniu instalacji CO w domu jednorodzinnym o powierzchni ok. 100m2.

Postaram się teraz wyjaśnić w czym tkwi problem oraz opiszę instalacje.

Na piętrze (dom jednopiętrowy) znajdują się 3 pokoje gdzie zamontowane są grzejniki aluminiowe krakowskie oraz łazienka gdzie jest drabinka.

Na parterze zamontowane są 3 grzejniki, w wiatrołapie, kotłowni, pokoju oraz drabinka w łazience. Posiadam dodatkowo wyjścia pod dwa grzejniki gdyby było jednak za zimno w salonie.

W całym salonie, kuchni, wiatrołapie oraz łazience rozłożona jest instalacja ogrzewania podłogowego. Wszystko było robione rurami pex 16. Podłogówka podzielona na dwie pętle.

W kotłowni powieszony został już bojler (z wężownicą oraz grzałką elektryczną) 100L. Wszystko będzie zasilane piecem na paliwo stałe (piec o mocy 12KW).

Przechodząc do sedna sprawy muszę to wszystko ze sobą jakoś połączyć tak aby pracowało jak należy. Jestem na etapie podłączenia rozdzielaczy do rurek pex.

Tak więc mam ich 3 (rozdzielaczy) 4-ro obiegowy na piętro, 6-cio obiegowy na parter oraz 2-u na podłogówkę.

 

Znajomy który pomagał mi przy rozkładaniu rur zasugerował abym zrobił ogrzewanie podłogowe bezpośrednio na powrocie z grzejników (zanim kupiłem rozdzielacze) tłumacząc że tak będzie dobrze. Poszukałem, poszperałem i stwierdziłem że jedynym rozwiązaniem jest podłączenie poprzez rodzielacz.

Kupiłem poprzez popularny portal aukcyjny naczynko otwarte (30L) oraz przeponowe (12L) do podłogówki. Przyjechał znowu i powiedział że podłączymy to tak na rozdzielaczach: powrót z grzejników na rozdzielaczu będzie wchodził bezpośrednio w zasilenie podłogówki na rozdzielaczu. Nie wiem co o tym wszystkim myśleć bo miesza mi w głowie a to drugi dom który sobie stawiam a tam miałem jeszcze inaczej to zrobione.

 

Teraz pytania:

 

W jaki sposób podłączyć rozdzielacze do pieca, uwzględniając wszystkie naczynia, pompki które musiałbym zastosować, mieszacze, zawory bezpieczeństwa i bojler o którym pisałem na początku tematu.

 

Na co warto zwrócić uwagę przy instalacji?

 

Czy sposób podawany przez znajomego jest w ogóle mądry?

 

Będę wdzięczny za każdą pomoc, oraz rysunek instalacji z zaznaczonymi elementami (schematem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam!.Ogrzewnie podłogowe w salonie ,kuchni,łazience,wiatrołapie ?-nie podałeś powierzchni tych 4-rech pomieszczeń.Już mi się wydaje,że tylko 2 pętle na 4 pomieszczenia (w tym o różnych wymaganiach temperaturowych) to jakieś nieporozumienie.Następna sprawa to zasilenie tej " podłogówki" z powrotu grzejników? ;) .Poczytaj o tym na forum.Znajomy też niech poczyta ,a dopiero udziela porad.Dziwi mnie postawa ludzi którzy nie mając "zielonego "pojęcia udzielają porad w tak ważnych procesach :budownictwo-instal. sanitarne.Moja rada jest taka:zleciłbym wykonanie projektu inst.c.o.-napewno taniej wyjdzie niż naprawianie popełnionych błędów (zalane rurki w posadzce).N.p. w łazience na pewno samo podłogowe nie wystarczy itd.,itp..Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu się mylisz, prawidłowo zaprojektowane ogrzewanie podłogowe na pewno wystarczy

Pozdr.

Witam!.Nie wygląda mi to na prawidłowo zprojektowane-podłogówka uzależniona od temp.powrotnej z grzejnika,a co będzie z podłogówką jak zajdzie potrzeba zakręcenia grzejnika?.Jeśli jest prawidłowy projekt to nie widzę przeszkód aby Kol.Drops206 przedstawił nam schemat tej instal. c.o..Znajomy się zaangażował to niech w tym też pomoże Ci.Lepiej dmuchać na zimne niż się sparzyć.Pozdrawiam wszystkich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób jakiś rysunek bo coś jest zamotane.

Kolego @Franek19 ja nie napisałem że to ogrzewanie jest prawidłowe , napisałem że " prawidłowo zaprojektowane ogrzewanie podłogowe na pewno wystarczy" do danego pomieszczenia i nie potrzeba dodatkowych protez w postaci grzejników, grzejnik drabinkowy służy głównie jako suszarka lub wieszak na ręczniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naczynie przeponowe w tym układzie nie potrzebne, po co wymiennik?

Jeżeli masz układ otwarty i NW w najwyższym punkcie instalacji (min 0,7m mad najwyższym odbiornikiem ) to wymiennik jest nie potrzebny.

 

Jeżeli chcesz koniecznie instalację z wymiennikiem to wywalasz zawór 4-D, dajesz NW o prawidłowej pojemności - trzeba policzyć wg objętości układu, max temp w układzie i ciśnienia roboczego.

 

Taką instalację zaczyna się od koncepcji i projektu, a nie od zakupów.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zastosujesz pompę za wymiennikiem na grzejniki powinno zadziałać. Trochę dziwnie wpięty jest zawór mieszający, przy takim montażu raczej rozdziela nie miesza (patrz na schematy podłączeń na stronach producentów). Po stronie wtórnej wymiennika musisz zastosować również zawór bezpieczeństwa (najlepiej całą grupę bezpieczeństwa)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz jest prawidłowo?

Witam.

Po stronie wtórnej wystarczy jedno naczynie wpięte w główny powrót na wymiennik. Ma być wpięte "na sztywno" wraz z grupą bezpieczeństwa. Na rysunku wygląda to jak wężyk elastyczny, czyli źle.

 

Naczynie otwarte obiegu kotła oczywiście powyżej boilera. Przewyższenia "przepisowego" celowo nie podaję, bo jak tu pompę CO potraktować? Jest na zasilaniu a jednocześnie metr wcześniej, niż "zaczyna się" powrót. Osobiście mogę zagwarantować, że nawet jak dno naczynia będzie 10 cm nad wężownicą boilera, to układ sobie poradzi. Generalnie im wyżej tym lepiej, czyli naczynie tuż pod sufit kotłowni.

 

Kwestia biolera. Można się upierać przy dwóch pompach małego obiegu, ale do tak małego zasobnika to osobna pompa jest przerostem formy nad treścią (nie znaczy, że źle). Można cały mały obieg obsłużyć jedną pompą i albo grzać boiler do temperatury kotła albo zainstalować termostat z zewnętrzną kalilarą do wysterowania określonej temperatury np. Nie widzę też celu montażu ZR dla boilera. Jak masz zamiar grzać wodę na grawitacji, to zrób obejście zwykłym zaworem odcinającym. Teraz nawet jak na sterowniku ustawisz temp CWU na powiedzmy 45 (o ile sterownik obsługuje pompę CWU), to jest prawdopodobieństwo, że ZR i tak się otworzy i dalej boiler będzie grzał.

 

Jeżeli na obiegu pierwotnym będą dwie pompy, to obie mają mieć zawory zwrotne.

 

W układach takich jak te, ja montuję dodatkowo 3D dla pompy CO obiegu wtórnego aby mieć możliwość regulacji temperatury posyłanej na grzejniki. Można się kłócić o zasadność gdy grzejniki mają termostaty jednak przy "zwykłej" pompie o stałej wydajności i bez zaworu nadmiarowego, minimalizuje się ryzyko pracy pompy przy zamkniętych termostatach. Osobiście uważam, że lepiej grzać na niskiej temperaturze ale "ciągle" niż wysoką temperaturą ale "impulsowo". Rzecz gustu.

 

Jeżeli posadzki jeszcze nie zalane, to można się też zastanowić nad podpięciem drabinki do obiegu pierwotnego i zamiast standardowego zaworu termostatycznego "zapiąć" równie estetyczny RTL (by się o drabinkę nie popażyć).

 

Za zaworem mieszającym podłogi musi być termometr poglądowy, który ewentualnie można sobie odpuścić, o ile mieszacz jest na termostacie, jednak lepiej ten termometr mieć.

 

Termometry powinny być też przed i za wymiennikiem aby nadzorować stopień przeniesienia temperatury na układ. Przydałby się też filtr na powrocie wymiennika strony wtórnej oraz przyłącza dopełniania wody do obu układów.

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Trochę siedziałem, szukałem i narysowałem schemat i prosiłbym o ocenę czy jest prawidłowy.

Pompa wymiennika lepiej na zasilaniu ze względu na nisko zawieszone naczynie. Lepiej też wtłaczać wodę do wymiennika niż ją z niego wyciągać i unikać układów z pompami zarówno na zasilaniu (boiler) jak i na powrocie (CO).

 

P.S.

Post wcześniejszy dotyczy wcześniejszego twojego schematu.

 

P.S. #2

"wcześniejszy dotyczy wcześniejszego" :P Pani polonistka po łapach by mi dała...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naczynie będzie znajdowało się na poddaszu więc tu nie ma problemu. Możecie mi przerobić mój schemat tak jak go widzicie?

 

Do pieca mam już zestaw pompowy z zaworem różnicowym (piec znajduje się w popowodziowym domu) stąd go wrzuciłem w schemat.

 

Czyli pompę za wymiennikiem ciepła przenieść go na zasilanie wymiennika, zaraz za trójnikiem do bojlera ( i przed nim wstawić filtr)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odświerzę temat. Wszystko działa jak należy, podłogówka również. Chcę tylko jakoś podłączyć część pomp pod sterownik pieca. Czy można podłączyć zasilanie dwóch pomp równolegle do sterownika ST-83?  Wyglądałoby to mniej więcej tak że dwie pompy załączają się po osiągnięciu temp. 38 stopni (tak ustawiłem na sterowniku), zasilane z gniazda C.O. a pompę od podłogówki podłącze jako C.W.U (plus do tego czujnik temperatury).

 

Chcę w ten sposób wyeliminować konieczność odłączania fizycznie pomp z kontaktu, tylko po zakończonej pracy pieca sterownik będzie robił to za mnie.

Mam nadzieję że ktoś zrozumie mniej więcej zamysł. :)

 

W sterowniku przestawie wtedy na "pompy równoległe" o ile się nie mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.