Vlad24 Opublikowano 11 Marca 2011 #26 Opublikowano 11 Marca 2011 najpierw napisz w jakim czasie dochodzi do zadanej i ile jest w podtrzymaniu. Bo mam wrazenie że żar cofa sie w podtrzymaniu. Nie ma potrzeby tak czesto tam dmuchać jak nie gasnie. W zależności od opału wystarczy jedno podanie na 25 do 45 min i z 15 przedmuchu po podaniu. Ja sobie moc zmniejszam bo 60c ma po 4 min pracy zanim poda kolejną dawke. Na grzejniki idzie ok 40c. Do zatkania użyłem uszczelniacza do kominków 1200C. Co do miału, ten co sie spieka będzie to robił i suchy i mokry, by go dobrze spalić trzeba palić długo i powoli. Min powietrza max przerwy, szamot do utrzymania temp i dodatkowe otwory w płycie by wycisnąć wiekszą moc z wiekszej powierzchni żaru na płycie. Cytuj
bozka Opublikowano 11 Marca 2011 #27 Opublikowano 11 Marca 2011 Czytałam o podrasowaniu pieca cegłą szamotową. Czy to dobre rozwiązanie tylko przy miale, czy też przy groszku? Gdzie i ile jej włożyć? Tylko łopatologicznie poproszę ;) Czy ten kit kotlarski można łatwo usunąć, gdy wskazane będą otwory? Jutro z zegarkiem w ręku oblukam osiągi. Dzięki jeszcze raz! Cytuj
adamasz Opublikowano 11 Marca 2011 #28 Opublikowano 11 Marca 2011 Cieszę się że komuś podoba się moja praca :) wprowadził bym jeszcze parę poprawek w tym poradniku, pisałem go dość późno i jest parę błędów ale niestety nie mogę już edytować postu :unsure: Po jakimś czasie wprowadzisz sobie jeszcze nowe spostrzeżenia, może PT Kol. również podpowiedzą (ja też będę swoje zgłaszał oczywiście, chociaż mój kocioł duży i stary, a paliwo nietypowe). I wtedy możesz to zapisać np w .pdf (jest taki programik 'drukarka') i wszyscy tłokowcy będą Ci wdzięczni - filozofia tych kotłów wymaga bowiem precyzyjnego dostrojenia i wtedy nie kopcą a palą ekonomicznie... PozdrA. Cytuj
ChuckM Opublikowano 11 Marca 2011 Autor #29 Opublikowano 11 Marca 2011 Dzięki wielkie za wsparcie :) podrzuciłeś mi dobry pomysł z tym pdf. wrzucę na serwer i jeśli ktoś będzie potrzebował niech pobiera. Nie ważne czy kocioł stary nowy paliwo takie czy owakie każde spostrzeżenia się przydadzą :) 1 Cytuj
Vlad24 Opublikowano 11 Marca 2011 #30 Opublikowano 11 Marca 2011 Czytałam o podrasowaniu pieca cegłą szamotową. Czy to dobre rozwiązanie tylko przy miale, czy też przy groszku? Gdzie i ile jej włożyć? Tylko łopatologicznie poproszę ;) Czy ten kit kotlarski można łatwo usunąć, gdy wskazane będą otwory? Jutro z zegarkiem w ręku oblukam osiągi. Dzięki jeszcze raz! z tymi cegłami to już może na PW, by nie zaśmiecać poradnika :) Cytuj
robogaz Opublikowano 14 Marca 2011 #31 Opublikowano 14 Marca 2011 Witam. po dłuższych przemyśleniach postanowiłem napisać poradnik jak palić w piecu z podajnikiem tłokowym. Wiedzę zawartą w tym poradniku opieram na własnych obserwacjach oraz na poradach i doświadczeniu innych użytkowników tego forum i nie tylko. Mam nadzieję że ten poradnik przyda się wielu nowym użytkownikom pieców z podajnikiem tłokowym oraz tym już bardziej obeznanych którzy chcą coś delikatnie poprawić . Na samym początku chciałbym podjąć kwestie ?tłok a ślimak? użytkownicy Kotłów z podajnikami tłokowymi powinni sobie zdać sprawę że nie da rady uzyskać tak dokładnego podawania jak na podajniku ślimakowym! Nie ważne czy mamy sterownik z technologia PID lub Fuzzy Logic która i tak działa na bardzo małej ilości kotłów z tłokiem, podawana jest jedna dawka paliwa o takiej samej wielkości lecz dawki te różnią się wielkością ze względu na różnorodność tłoków dostępnych na rynku. Dawki paliwa w tłoku zależą również od ilości paliwa w podajniku, jeśli podajnik jest pełny dawka podawana przez tłok może być minimalnie większa gdy w podajniku jest już końcówka opału. Przez podawanie praktycznie takiej samej dawki paliwa piece z tłokiem trudniej jest wysterować i nie są takie elastyczne w ustawieniach jak ślimaki. Problemem może być również duża ilość sadzy wytwarzana przez piec najczęściej powodem tego są złe ustawienia sterownika. Najważniejszym plusem podajników tłokowych jest bardzo duża akceptacja różnych rodzajów paliwa od miału, groszku, eko-groszku, pellet i inne. Na samym początku musimy pamiętać aby opał w podajniku był SUCHY ! mokry opał zazwyczaj miał mają tendencje do ?zawieszania? się w podajniku! Mokry opał powoduje również rdzewienie elementów podajnika. Musimy się zastanowić najlepiej sprawdzić samemu jakim rodzajem opału będzie paliło się nam najlepiej i najtaniej ! w większości przypadków dla podajników tłokowych opłaca się palenie miałem lub różnych rodzajów mieszanek: miał z eko-groszkiem, eko-groszek ze zbożem itd. Zależy to również w jakim rejonie polski mieszkamy im dalej na północ tym ceny wyższe. Ze spalania miału produkowana jest duża ilość popiołu z eko-groszku dużo mniejsza ( zależy również jaki ten eko-groszek mamy). Konkretny rodzaj opału dobrać najlepiej jak już będziemy obeznani jak nasz kociołek ustawiać ponieważ każdy rodzaj opału wymaga trochę innych nastaw. Warto również zaznaczyć że raczej nie ma ?uniwersalnych? nastaw każdy musi sobie je dobierać indywidualnie może jednak się zdarzyć że czyjeś ustawienia jakimś trafem będą pasowały również dla naszego kociołka. Początek ustawiania sterownika najlepiej podzielić sobie na elementy. - ustawienia: przerwy podawania oraz siły dmuchawy gdy piec jest w trybie PRACA, - ustawienia: czasu oczekiwania(co ile ma załączać się dmuchawa), krotności, czas przerwy podtrzymania ( jest to parametr czas oczekiwania * krotność), siła dmuchawy w podtrzymaniu oraz czas przerwy w podtrzymaniu < dla pieca gdy jest w trybie PODTRZYMANIE - ustawienia: temperatura kotła, temperatura CWU, histereza. Temperaturę kotła musimy dobrać sobie indywidualnie dla jednych lepiej jest mieć niższą temperaturę na piecu a mocniej rozkręcony zawór mieszający ja osobiście preferuje wyższą temperaturę na piecu i mniej odkręcony zawór mieszający, według moich doświadczeń z piecem mocniejsze nagrzanie pieca i skręcony zawór mieszający powodują wolniejsze wychładzanie się kotła a co za tym idzie piec dłużej pozostaje w podtrzymaniu. Lecz jak pisałem wcześniej najlepiej sprawdzić to na ?własnej skórze? .Temperatura CWU nie może być większa niż temperatura na kotle, duże ustawienie temperatury CWU np. 50 stopni i małej w stosunku do kotła 52st. będzie powodowało długie nagrzewanie się wody w zbiorniku co mija się z celem. Histerezę ustawić w granicy 1-2 stopni zbyt duża histereza powoduje wychładzanie się kotła. Kocioł najlepiej zacząć ustawiać gdy rozpalamy w kotle. Na początek najlepiej przyjąć sobie np. przerwę w podawaniu 200-250 sec i dmuchawę 30%. Po kolejnym podaniu paliwa obserwujemy palnik! Paliwo powinno być na ? powierzchni palnika jeśli przed podaniem kolejnej dawki paliwa na palniku jest sam żar to znaczy że zbyt rzadko podajemy paliwo. Po podaniu paliwa ogień nie może również ?buchać? oznacza to również zbyt rzadko podawany jest opał. Nie możemy dopuścić do tego że żar cofnie się całkowicie za palnik w kierunku podajnika. Pilnować trzeba również aby niedopalony węgiel nie spadał do popielnika jeśli się tak dzieje znaczy to że podajemy opał za często. Jeśli opał się szlakuje mamy za dużą dmuchawę lub jest to po prostu wina opału. Zbyt małe ustawienia dmuchawy mogą powodować powstawanie sadzy, za duża dmuchawa będzie wychładzała kocioł i ogrzewała komin zamiast kotła, będzie także za szybko wypalała opał na palniku. Jeśli mamy już równowagę czyli kolejne podanie opału nie zwiększa bardzo ognia lub nie pozostaje sam żar na palniku przed kolejnym podaniem a w popiele znajdują się niedopalone kawałki węgla zwiększamy delikatnie dmuchawę lub przedłużamy przerwę podawania musimy to sami wyczuć lecz trzeba pamiętać o elementach wymienionych wyżej ! jeśli kocioł dojdzie nam już do zadanej temperatury ustawiamy czas oczekiwania jest to parametr który odpowiada co ile minut załączać ma się dmuchawa na przedmuchy kotła . Ustawienia tego parametru zależą głównie od tego jaką mamy instalację ? duże straty ciepła niskie ustawienie parametru np. 3 min. małe straty ciepła, duże ustawienie parametru np.8 min. Parametr ten musimy ustawić tak aby na palniku ciągle się żarzyło! ( przedział najczęściej od 3 min do 10min najlepiej zacząć od 5min) w skład tego ustawienia wchodzi również Czas przedmuchu w podtrzymaniu oraz obroty podtrzymania. Zbyt długi czas i duże obroty dmuchawy powodują tylko wypalanie się opału na palniku. Czas przedmuchu najczęściej jest w granicy od 20sec do ok 35 sec na początek najlepiej zacząć od najmniejszej wartości. Obroty podtrzymania są równe lub minimalnie mniejsze od obrotów dmuchawy w trybie praca. Jeśli uda nam się utrzymywać żar nie będzie powodowało to nadmiernego dymienia a co za tym idzie produkcji sadzy. Ostatnim parametrem jest Krotność! Oznacza on co który przedmuch ma zostać podane paliwo na palnik w trybie podtrzymania. Obliczamy to czas oczekiwania np. 5 minut * krotność 5 = 25minut więc co 25 minut w trybie podtrzymania zostanie podane paliwo na palnik. Paliwo musi być podawane tak często aby przedmuchy nie spowodowały całkowitego wypalania się opału na palniku i cofnięcie się żaru poza palnik w kierunku podajnika. Parametr ten ustawiamy już krotnością. Po pierwszych ustawieniach musimy obserwować kociołek jak sobie radzi gdy spadnie nam temperatura na kotle i zobaczymy ze paliwo jest np. za późno podawane to wprowadzamy korektę i obserwujemy dalej kolejne wprowadzamy po dłuższym czasie np. po 2 godzinach. Mam nadzieję że niczego nie pokręciłem i nie zostanę zjechany za ?złe doradztwo?. Liczę na wasze opinie i poprawki co do poradnika. Myślę że nie jednej osobie przyda się taki poradnik bez potrzeby zakładania kolejnych tematów z cyklu ?jak palić w?.?. Na samym końcu dodam jeszcze raz że ten poradnik nie mógł by powstać bez wiedzy wielu z Was. Pozdrawiam >ChuckM<! Witam. ChuckM ciekawa literature wstawiłeś na forum ale ja sie teraz nie zgodzę z 2 sprawami czyli podawanie i sadza dlaczego? Podawanie w tlokowcu można zrobić nawet co 1 sekunde przy obrocie całkowitym 1 min. Mając do wyboru na rynku stworzenie tłokowca (napędu) za powiedzmy 1000 zł czyza 2000 zl Jak myslisz co wybierze producent? ja mysle ze opcje 1000 zl Ja przy swoich pracach związanych z podajnikiem zrobiłem bardzo dużo testów napędu (podawania) do kotła i wybrałem pojedynczy tłok. Ale można stworzyć dwa niezależne tłoki podzielone przez minuty co to znaczy to jest tak ze musi byc droga podawania ok.300 mm przed tlokiem wtedy wykorzystac trzeba dwa tłoki po ok320 mm Czyli w dwóch tłokach mamy zapasu 40 mm + 2 x 300 daje 600 mm czyli mamy minute. Oczywiscie to jest tylko do zrobienia jeżeli zrobimy sobie sterownik pod dany typ podajnika i soft dla tej pracy można zrobić programowo po 1 s. Druga sprawa to sadza oczywiscie masz racje sadza jest ale tylko wtedy jeżeli jest złe palenisko a to też przez ostatni tydzien udalo mi się sprawdzic Wtej chwili wiem ze jeżeli jest odpowiedni katalizator i nadmuch PW w odpowiednie miejsce to w 100 % nie ma grama sadzy Myśle ze sam sterownik nie da rady jak jest gołe palenisko Aktualnie kotły mają w większości gołe paleniska i to znanych firm i każdy z tych kotłów ma III grupe A głupie powietrze PW u nielicznych daje nam grupe I Wiec o czyms to świadczy. Ja jestem troche mądrzejszy odnosnie tłoka poniewaz sam to zrobiłem i z całą powagą powiem że tłok o pewnych parametrach które się osiągnie wcale nie będzie się róznił od pod. ślimakowego Zaletą jest to że jest większe pole manewru odnośnie paliw. Nie piszę tego złośliwie ale tylko dlatego ze napewno już nie jeden producent nad tym główkował ale KOSZT robi swoje. A z kolei po jakiego ustawiac tak jak ślimak jezeli mamy odpowiednią komore i odpowiednie charakterystyki nastawów to i tak spalimy to bez sadzy i dymu. Z całym szacunkiem Pozdrawiam :) Cytuj
Vlad24 Opublikowano 14 Marca 2011 #32 Opublikowano 14 Marca 2011 odnośnie sadzy to ja bym był ostrożny, bo po włożeniu palnika do kotła sytuacja może znacząco się zmienić. Tam będzie mniej tlenu niż na podwórku. Drugim istotnym czynnikiem jest jakość spalanego węgla, ale przyznam też, że dobry palnik to podstawa! Cytuj
ChuckM Opublikowano 14 Marca 2011 Autor #33 Opublikowano 14 Marca 2011 (edytowane) robogaz - masz racje jeśli zrobi się konstrukcję o jakiej piszesz będzie całkowicie inaczej lecz jak sam napisałeś producent wybiera tańsze rozwiązanie z wiadomych przyczyn. Poradnik ten tyczy się tłokowców nie takich zaawansowanych o jakich piszesz lecz nikt kto kupuje pierwszy piec z tłokiem nie myśli od razu o pakowaniu szamotu lub modyfikacji płytki palnika więc trzeba jakoś ustawić to co jest ten poradnik jest właśnie dla Takich osób :) Pozdrawiam. Edytowane 14 Marca 2011 przez ChuckM Cytuj
robogaz Opublikowano 15 Marca 2011 #34 Opublikowano 15 Marca 2011 Tak oczywiscie masz racje. Ja nie napisałem na przekór Tobie tylko dla Ciebie do wiadomości że jest to możliwe i do wykonania. Oczywiscie jestem za takimi poradnikami jak najbardziej to jest bardzo duża podpowiedz dla nowych palaczy Ja też tylko na swojej praktyce z róznymi kotłami dziele sie spstrzeniami. Takie proste urządzenie jak programator tygodniowy 24h za 20 zł jest w stanie sterowac nawet 1 tłokiem co pare sekund. Mój znajomy ma zrobiny podajnik tłokowy +programator+dmuchawa z fiata 126 na 12V i pali tym od 4 lat bez żadnej awarii Tylko sadze mogą komuś sprzedać jakby był chętny. :D Materiał jest spoko. Cytuj
robogaz Opublikowano 15 Marca 2011 #35 Opublikowano 15 Marca 2011 odnośnie sadzy to ja bym był ostrożny, bo po włożeniu palnika do kotła sytuacja może znacząco się zmienić. Tam będzie mniej tlenu niż na podwórku. Drugim istotnym czynnikiem jest jakość spalanego węgla, ale przyznam też, że dobry palnik to podstawa! Tutaj masz racje ale testy w tej chwili robione sa w takim wybryku natury.Mysle ze wiele się nie zmieni. Cała tajemnica polega napodawaniu powietrza w czsie podawania opału i nic wiecej. Ale licze się z tym ze bedą jakieś poprawki. :) Cytuj
robogaz Opublikowano 15 Marca 2011 #36 Opublikowano 15 Marca 2011 Witam ChuckM Bardzo Dziękujemy wstawiłes świetny materiał jako poradnik .Brakowało napewno takiej DTR użytkownika. Chyba wszyscy się ze mną zgodza ze dla ludzi i początkujacych i zaawansowanych coś w materiale jest zawsze ciekawego :D Super. Pozdra. Cytuj
ChuckM Opublikowano 15 Marca 2011 Autor #37 Opublikowano 15 Marca 2011 robogaz- Ja Cię w pełni rozumiem że nie robisz mi tego nazłość:) napisałem na samym początku poradnika że opinia i uwagi każdego coś wnoszą a Twoje doświadczenie sprawa że Twoje posty są cenne. 1 Cytuj
robogaz Opublikowano 15 Marca 2011 #38 Opublikowano 15 Marca 2011 No wielkie dzięki . Mam nowy patent w palniku ale opisze wieczorem na moim poście Pod.Tłok. :) Cytuj
adamasz Opublikowano 15 Marca 2011 #39 Opublikowano 15 Marca 2011 (edytowane) ... Cała tajemnica polega napodawaniu powietrza w czsie podawania opału i nic wiecej. ... Też tak uważam ale dodam, że nie zauważa się zwykle całości strumienia powietrze-spaliny. Niedoceniona jest rola 'cugu' - wyciąganie spalin jest naturalnie sprzęgnięte z pobieraniem powietrza do niego. I w ten sposób dochodzimy do zaleceń praktycznych odnośnie ciągu 'na zimno' - jak za duży to nam ciepło ucieka, jak za mały to smoli. Takie zalecenia powinny znaleźć się w instrukcji docelowo... Czy ktoś mierzył i jak to robić, takie ustrojstwo z rurkami z wodą widziałem u kominiarza-rodzaj waserwagi jak u budowlańców tylko miniaturowej? Czy wystarczy zmierzyć wys różnicy poziomów słupa wody jako miary podciśnienia z (1mm H2O=10Pa)??? PozdrA. Edytowane 15 Marca 2011 przez adamasz Cytuj
ChuckM Opublikowano 15 Marca 2011 Autor #40 Opublikowano 15 Marca 2011 Witam. Poprawiłem trochę błędów z pierwszej wersji poradnika. Wrzuciłem poradnik na serwery darmowe ! więc jeśli ktoś chce/potrzebuje może sobie pobrać. Plik zapisany w systemie .doc Word 97-2003 więc bez problemu odtworzy go Każdy :) Pozdrawiam. Witam. po dłuższych przemyśleniach postanowiłem napisać poradnik jak palić w piecu z podajnikiem tłokowym. Wiedzę zawartą w tym poradniku opieram na własnych obserwacjach oraz na poradach i doświadczeniu innych użytkowników tego forum i nie tylko. Mam nadzieję że ten poradnik przyda się wielu nowym użytkownikom pieców z podajnikiem tłokowym oraz tym już bardziej obeznanych którzy chcą coś delikatnie poprawić . Na samym początku chciałbym podjąć kwestie ?tłok a ślimak? użytkownicy Kotłów z podajnikami tłokowymi powinni sobie zdać sprawę że nie da rady uzyskać tak dokładnego podawania jak na podajniku ślimakowym! Nie ważne czy mamy sterownik z technologia PID lub Fuzzy Logic która i tak działa na bardzo małej ilości kotłów z tłokiem, podawana jest jedna dawka paliwa o takiej samej wielkości lecz dawki te różnią się wielkością ze względu na różnorodność tłoków dostępnych na rynku. Dawki paliwa w tłoku zależą również od ilości paliwa w podajniku, jeśli podajnik jest pełny dawka podawana przez tłok może być minimalnie większa gdy w podajniku jest już końcówka opału. Przez podawanie praktycznie takiej samej dawki paliwa piece z tłokiem trudniej jest wysterować i nie są takie elastyczne w ustawieniach jak ślimaki. Problemem może być również duża ilość sadzy wytwarzana przez piec najczęściej powodem tego są złe ustawienia sterownika!. Najważniejszym plusem podajników tłokowych jest bardzo duża akceptacja różnych rodzajów paliwa od miału, groszku, eko-groszku, pellet i inne oraz odporność na różnorodną granulacje opału. Trzeba pamiętać aby opał w podajniku był SUCHY !! mokry opał zazwyczaj miał ma tendencje do ?zawieszania? się w podajniku! Mokry opał powoduje również rdzewienie elementów podajnika. Musimy się zastanowić a najlepiej sprawdzić indywidualnie jakim rodzajem opału będzie paliło się nam najlepiej i najtaniej ! w większości przypadków dla podajników tłokowych opłaca się palenie miałem lub różnych rodzajów mieszanek: miał z eko-groszkiem, eko-groszek ze zbożem itd. Zależy to również w jakim rejonie polski mieszkamy im dalej na północ tym ceny wyższe. Ze spalania miału produkowana jest duża ilość popiołu z eko-groszku dużo mniejsza ( zależy również jaki ten eko-groszek mamy). Konkretny rodzaj opału dobrać najlepiej jak już będziemy obeznani jak nasz kocioł ustawiać ponieważ każdy rodzaj opału wymaga trochę innych nastaw. Warto również zaznaczyć że raczej nie ma ?uniwersalnych? ustawień każdy musi sobie je dobierać indywidualnie może jednak się zdarzyć że czyjeś ustawienia jakimś trafem będą pasowały również dla naszego kociołka. Początek ustawiania sterownika najlepiej podzielić sobie na elementy. - ustawienia: przerwy podawania oraz siły dmuchawy gdy piec jest w trybie PRACA, - ustawienia: czasu oczekiwania(co ile ma załączać się dmuchawa), krotności, czas przerwy podtrzymania ( jest to parametr czas oczekiwania * krotność), siła dmuchawy w podtrzymaniu oraz czas przerwy w podtrzymaniu < dla pieca gdy jest w trybie PODTRZYMANIE - ustawienia: temperatura kotła, temperatura CWU, histereza. Temperaturę kotła musimy dobrać sobie indywidualnie w zależności czy posiadamy zainstalowany zawór mieszający lub nie Niektórzy preferują niższą temperaturę na piecu a mocniej rozkręcony zawór mieszający ja osobiście preferuje wyższą temperaturę na piecu i mniej odkręcony zawór mieszający, według moich doświadczeń z piecem mocniejsze nagrzanie pieca i skręcony zawór mieszający powodują wolniejsze wychładzanie się kotła a co za tym idzie piec dłużej pozostaje w podtrzymaniu(jeśli nie posiadamy zaworu mieszającego warto przemyśleć jego założenie ponieważ w wielu przypadkach może to zmniejszyć ilość spalonego paliwa). Należy jednak pamiętać że zbyt niska temperatura na kotle może spowodować przyspieszoną korozję wymiennika!! w instrukcji obsługi kotła producent zastrzega sobie jaka może być minimalna temperatura dla danego kotła!. Temperatura zadana CWU nie może być większa niż temperatura na kotle, duże ustawienie temperatury CWU np. 50 stopni i małej w stosunku do kotła 52st. będzie powodowało długie nagrzewanie się wody w zbiorniku CWU co mija się z celem. Histerezę ustawić w granicy 1-2 stopni zbyt duża histereza powoduje wychładzanie się kotła. Kocioł najlepiej zacząć ustawiać gdy rozpalamy w kotle. Na początek najlepiej przyjąć sobie np. przerwę w podawaniu 200-250 sec i dmuchawę 30%. Po kolejnym podaniu paliwa obserwujemy palnik! Żar powinien być na ? powierzchni palnika jeśli przed podaniem kolejnej dawki paliwa na palniku jest już tylko sam żar bez ognia znaczy to że za rzadko podajemy opał. Po podaniu paliwa ogień nie może również ?buchać? oznacza to również zbyt rzadko podawany opał. Ogień nie może być zbyt duży gdyż może zacząć gotować wodę na dolnych rusztach słychać wtedy ?syczenie?. Nie możemy dopuścić do tego że żar cofnie się całkowicie za palnik w kierunku podajnika. Pilnować trzeba również aby niedopalony węgiel nie spadał do popielnika jeśli się tak dzieje znaczy to że podajemy opał za często. Jeśli opał się szlakuje mamy za dużą dmuchawę lub jest to po prostu wina opału (jeśli mamy szlakujący się opał należy go spalać powoli przy małej nastawie dmuchawy). Zbyt małe ustawienia dmuchawy mogą powodować powstawanie sadzy, za duża dmuchawa będzie wychładzała kocioł i ogrzewała komin zamiast kotła, będzie także za szybko wypalała opał na palniku. Jeśli mamy już równowagę czyli kolejne podanie opału nie zwiększa bardzo ognia lub nie pozostaje sam żar na palniku przed kolejnym podaniem a w popiele znajdują się niedopalone kawałki węgla zwiększamy delikatnie dmuchawę lub przedłużamy przerwę podawania musimy to sami wyczuć lecz trzeba pamiętać o elementach wymienionych wyżej! jeśli kocioł dojdzie nam już do zadanej temperatury ustawiamy czas oczekiwania jest to parametr który odpowiada co ile minut załączać ma się dmuchawa na przedmuchy kotła . Ustawienia tego parametru zależą głównie od tego jaką mamy instalację ? duże straty ciepła niskie ustawienie parametru np. 3 min. małe straty ciepła, duże ustawienie parametru np.8 min. Parametr ten musimy ustawić tak aby na palniku ciągle się żarzyło! ( przedział najczęściej od 3 min do 10min najlepiej zacząć od 5min) w skład tego ustawienia wchodzi również czas przedmuchu w podtrzymaniu oraz obroty podtrzymania. Zbyt długi czas i duże obroty dmuchawy powodują tylko wypalanie się opału na palniku. Czas przedmuchu najczęściej jest w granicy od 20sec do ok 35 sec na początek najlepiej zacząć od najmniejszej wartości. Obroty podtrzymania są równe lub minimalnie mniejsze od obrotów dmuchawy w trybie praca. Jeśli uda nam się utrzymywać żar nie będzie powodowało to nadmiernego dymienia a co za tym idzie produkcji sadzy. Ostatnim parametrem jest Krotność! Oznacza on co który przedmuch ma zostać podane paliwo na palnik w trybie podtrzymania. Obliczamy to czas oczekiwania np. 5 minut * krotność 5 = 25minut więc co 25 minut w trybie podtrzymania zostanie podane paliwo na palnik. Paliwo musi być podawane tak często aby przedmuchy nie spowodowały całkowitego wypalania się opału na palniku i cofnięcie się żaru poza palnik w kierunku podajnika. Parametr ten ustawiamy już krotnością. Po pierwszych ustawieniach musimy obserwować kociołek jak sobie radzi gdy spadnie nam temperatura na kotle i zobaczymy ze paliwo jest np. za późno podawane to wprowadzamy korektę i obserwujemy dalej kolejne zmiany wprowadzamy po dłuższym czasie np. po 2 godzinach. Mam nadzieję że niczego nie pokręciłem i nie zostanę zjechany za ?złe doradztwo?. Liczę na wasze opinie i poprawki co do poradnika. Myślę że nie jednej osobie przyda się taki poradnik bez potrzeby zakładania kolejnych tematów z cyklu ?jak palić w?.?. Na samym końcu dodam jeszcze raz że ten poradnik nie mógł by powstać bez wiedzy wielu z Was. Pozdrawiam >ChuckM<! dla www.forum.info-ogrzewanie.pl Zastrzegam sobie prawo do samodzielnego modyfikowania poradnika bez wcześniejszego kontaktu ze mną. Wersja do pobrania : http://www.mirrory.pl/files/FEFZJQGB/Poradnik_Jak_Pali___W_Kotle_Z_Podajnikiem_TLOKOWYM__ChuckM__.doc Cytuj
reeich Opublikowano 4 Października 2014 #41 Opublikowano 4 Października 2014 witam kupilem kociol spyra 25kw tlok dom okolo 240m2 srednio ocieplony zawor 4drogowy 45st na na instalacje idzie i mam problem z ustawieniamiami sterownik geco przesypuje nie dopalony mial ustawienia temp zadana 63st 45s podawanie podtrzymanie 20min przyslona okolo 2cm wentylator 5 w skali 10 stopniowej prosze o jakies porady co zmienic w ustawieniach Cytuj
Gość jacek61 Opublikowano 4 Października 2014 #42 Opublikowano 4 Października 2014 Witam Ja mam Geco 403-P07, twój sterownik to chyba nowszy model, więc parametry liczbowe nastaw tu niewiele powiedzą ale podam jak spalam miał z Piasta 25 MJ oraz inne miały. -czas pomiędzy kolejnymi uruchomieniami podajnika = 30 sek, ( +/- 3 sek) dodatkowo w parametrach serwisowych c1czas włączenia podajnika w pracy automatycznej = 06, c5 połowa czasu obrotu koła napędzającego podajnik paliwa = 66 Z tego wynika że suw do przodu tłoka jest podzielony na 10 części. Jeden taki suw dostarcza około 0,3 kg miału (to trzeba sprawdzić doświadczalnie) Palnik - 6 szczelin poprzecznych w odstępie około 4cm. To tyle wstępu Ustawienie wentylatora szczelina około 1cm, nie mam możliwości regulacji obrotów. Ustawienie szczeliny na wentylatorze jest najważniejsze tutaj każdy milimetr ma znaczenie. Palnik ustawiam tak jak opisałem niedawno https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/17951-dużo-dymu-akm-ii/ post #5 czyli latarka i przejrzystośc dymu. obniżam nadmuch do poziomu gdy palnik zaczyna lekko kopcić (największe kopcenie ma miejsce między 8 a 9 częściowym posuwem tłoka), nastepnie dodaję 1 mm na przesłonie i sprawdzam czy wszystko w porządku. Dobrze by było gdybyś zrobił zdjęcie tego co nazywasz niedopalonym miałem. Miały są różne spiekające i niespiekające. Miał spiekający na palniku robi takiego "kraba" a kolejny suw nie może skruszyć mu tych nóg więc może pojawiać się niedopał - tak miałem w przypadku odsiewki z produkcji groszku 5-25 chwałowice, tego nie byłem w stanie samodzielnie spalić Miał zupełnie nie spiekający, też nie jest łatwy, zachowuje się jak piasek, aby nie było dużych strat przez wydmuchanie drobnej frakcj trzeba zejść z nadmuchem i oczywiście z podawaniem. Pozdrawiam Cytuj
reeich Opublikowano 5 Października 2014 #43 Opublikowano 5 Października 2014 sterownik gh11tb mial piast 25d ale zeby suw tloka byl podzielony na 10czesci to raczej nie ma szans jest podzielony 3 czesci a co do tego kraba wlasnie robi mi sie na dole zaru tekie cus i niechce spadac za bardzo maksymalny czas postoju podajnika jaki mozna ustawic to jest 250s Cytuj
Gość jacek61 Opublikowano 5 Października 2014 #44 Opublikowano 5 Października 2014 Zmniejsz otwór przysłoną do takiego momentu aż zacznie trochę kopcić, wtedy zwiększ minimalnie przesłonę ok 1mm i zobaczymy czy się poprawi Cytuj
reeich Opublikowano 9 Października 2014 #45 Opublikowano 9 Października 2014 spiekow praktycznie brak mialu tez nie przesypuje wiec nadmuch bylby ok zauwazylem ze piec potrafi nawet 90min byc na podtrzymaniu ale znowu zar cofa sie ku tloku nie jest na palniku tam gdzie powinien byc Cytuj
Gość jacek61 Opublikowano 10 Października 2014 #46 Opublikowano 10 Października 2014 Jeżeli żar cofa się po 90 min. to wszystko jest w porządku. Ważne aby było go na tyle (czasem to go nawet nie widać) aby mógł kocioł po tym czasie wystartować. Pogoda taka, że trudno brać się za poważne ustawianie kotła, przyjdą chłody (oby jak najpóźniej) to wtedy będa lepsze do tego warunki. A jak chcesz to robić teraz to chyba lepiej ustawić ostrzejsze grzanie (na zaworze trój czy czterodrożnym) pogrzać z 4 godziny i później przełączyć w tryb lato. Ten spsób jest nawet bardziej ekonomiczny. Pozdrawiam Cytuj
reeich Opublikowano 10 Października 2014 #47 Opublikowano 10 Października 2014 zostawie go niech sobie jest z tylu ten zar 3 grzejiki grzeja na 40C reszta termostaty wiec nie grzeja i tak pozdrawiam Cytuj
Listekcr Opublikowano 30 Listopada 2019 #48 Opublikowano 30 Listopada 2019 Czy tlokowiec ma stać w podtrzymaniu/czuwaniu? Powiem szczerze ze powoli glupieje coa byc i jak przy tlokowcu 1 Cytuj
scotty Opublikowano 23 Listopada 2022 #49 Opublikowano 23 Listopada 2022 Witam wszystkich, przez długi czas nie miałem problemu ze swoim tłokowcem (KTM 35 tilgner). Udało się nim spalić wszystko. Miał, ekogroszek premium, pieklorz. Niestety w tym roku problem z dostepnością i zdecydowałem się na groszek II mysłowice-wesoła. Piec ogrzewa 270 m2. Temperatura 50 stopni. Problem polega na tym że piec gaśnie. Szybko osiaga temp. i ma długie przestoje. Dodatkowo węgiel się spieka i nie mogę uzyskać tzw. kopczyka. Dmuchawa na 10, podawanie 4 min, przedmuch co 10 min na 60 sec. krotność 2. Czy może ktoś coś doradzić jak pozbyć się spieków? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.