Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Powietrzna Pompa Ciepła - Bufor- Wymiennik


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów !

Dopiero się zarejestrowałem więc proszę o wyrozumiałość !

 

Potrzebuję porady co do bufora i wymiennika jakiego użyć. Wyjaśniam o co chodzi :

 

-Ogrzewanie podłogowe - około 4000mb rury PEX 16 mm

 

-6 pomieszczeń po około 100m2, 6 rozdzielaczy- od5 do 8 pól grzewczych, sterowanie temperaturą w pomieszczeniach poprzez wyłączanie części pól grzewczych (siłowniki na rozdzielaczach + regulator pokojowy w każdym pomieszczeniu)

 

-budynek b. dobrze ocieplony- obliczona nominalna moc grzewcza to ok 25kW. Część pomieszczeń bez okien a na podwójnych ścianach z pustką dodatkowo15 cm steropianu 0,32, na podłodze 20cm twardego steropianu + 8cm wylewki betonowej

 

-źródłem ciepła są 2 pompy powietrze -woda (A2W35- 6,2kW poboru mocy). Przy parametrach A10W35 każda z nich daje 24kW ciepła.

 

-dokładny opis parametrów identycznej pompy jest tutaj : http://hanko123.en.made-in-china.com/product/JbBxFyovLnIj/China-Air-Source-Heat-Pump-Heat-Pump-HAWHP5-8-10-.html - ostatnia w tabelce

 

-zakładam że pompy ciepła pracują do temp. (- 7C) a potem włącza się piec gazowy.

 

-kupiłem bufor 500L z wymiennikiem rurowym ( z myślą o piecu gazowym)

 

- i tu dochodzimy do sedna sprawy : co z wymiennikiem w obwodzie pompa ciepła-bufor ?

 

Proponowano mi bufor z wężownicą z żebrowanej nierdzewki za jedyne 7000zł w promocji :D. Można zastosować wymiennik płytowy - nie wiem jakiej wielkości , nie wiem czy jeden, czy może 2 - osobno na każdą pompę. Wiąże się to też z zalaniem całej podłogówki płynem niezamarzającym bo przy niskich temp. i długim przestoju pompy zimny płyn przy rozruchu może zamrozić wymiennik. Beczkę Boryga jeszcze przełknę :D tylko niech ktoś mi powie jaki duży wymiennik(i) ? Zwykle ich parametry podają dla pieca a nie pompy ciepła a w moim przypadku na wyjściu z pompy obliczono, że wystarczy temp. 38C ! i układ będzie działał poprawnie. wymiennik na pewno będzie dużo większy niż przy jakimkolwiek piecu.

 

-Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego.

Czy ktoś widział podobny układ ? Może ktoś już to "przerabiał" ? Czy jest gdzieś dostępny w necie schemat takiej "kotłowni" ?

 

Z góry dziękuję za pomoc ! Pozdrawiam !

Opublikowano

"To jak Towarzysze, pomożecie ? "....

Widzę, że 50 osób przeczytało post .... i byli to sami laicy. Czekam na jakąkolwiek podpowiedź - nawet ta pozornie bezsensowna daje do myślenia .

Od dłuższego czasu interesuje mnie temat energii odnawialnej dlatego zdecydowałem sie na pompę ciepła chociaż niedługo będę miał przyłącze GZ.

O wiatraku też myślałem ale nie wszystko od razu.

Gaz będę miał ale jak Wladinir kurek zakręci, to nie jeden się zdziwi gdy obudzi się z ręką w nocniku (z bardzo zimnym moczem) :()

Myślę, że jednak PC da oszczędności nawet w porównaniu z GZ. Nawet jeśli nie, to chcę to sprawdzić a poza tym nie smrodzę sobie spalinami.

Przeczytałem chyba wszystko co jest na tym forum o pompach ciepła i ogrzewaniu podłogowym ale nie znalazłem zbyt wiele o eksploatacji powietrznych PC.

Czy ktoś może sie podzielić swoimi doświadczeniami ? Powietrzne PC pracują w zmiennych warunkach - nie tak jak te oparte o wymiennik ciepła w ziemi.

Latem +30*C a zimą czasem nawet -30*C. Także dobowe wahania temp. to ok. 15*C. Trzeba się nieźle nagłówkować żeby dobrze dobrać powietrzne pompy do układy ogrzewania.

Sprawność takiej PC szybko spada wraz z e spadkiem temp. otoczenia. Producenci podają moce z kosmosu.W zimie taka pompa nie osiąga nawet połowy mocy nominalnej Do jakiej temp. tak na prawdę opłaca się jej eksploatacja ? -5*C czy może -25*C ???

Pytam teraz o ekonomię a nie o to czy PC może pracować np. przy -20*C. Producenci twierdzą, że mogą, tylko, że wtedy na rozmrażanie parownika zużywają dużo energii i wg. mnie przestaje się to opłacać.

Poza tym problemy z lodem który się tworzy zaraz po ścieknięciu z parownika.

Założyłem pracę moich pomp do -7*C - zobaczymy co pokaże praktyka.

Jest jeszcze jeden aspekt PC - cena zakupu. Może dlatego nie jest to takie popularne bo jest drogie ! Słusznie któryś z kolegów zauważył, że są przewartościowane ! Powinny kosztować trochę więcej od lodówki.

Trochę nie znaczy 5x więcej albo 10x !!! W moim przypadku przywiozłem pompy zza Odry. Żeby nie było wątpliwości - takie same , z gwarancją, w cenie brutto, z rachunkiem ....żadnych kombinacji !

Zapłaciłem ok. 60% ceny jaka obowiązuje w Polsce i im to się też opłaca ! Można też odkupić prywatnie PC -czasem całkiem nową ! Zdarza się, że jakiś domorosły instalator źle dobrał moc i dupa. Albo nie dogrzewa albo rachunki wyrywają z butów.

Ktoś tu już pisał o 2 ofertach 11 i 22KW do tego samego domu B)))

Wiem,że jest w Polsce paru fachowców w tym temacie ale śmiem twierdzić, że 95% instalatorów się na tym nie zna wogóle :) Dlatego postanowiłem sam zgłębić temat po tym jak się naczytałem ile można popełnić błędów przy instalacji PC.

Wielki szacun za wiedzę dla kolegów : quitar, automatyk i kogeneracja no i dla człowieka o anielskiej cierpliwości Marcina-admina - pozdrawiam serdecznie ! Wiele się od Was nauczyłem

Mam nadzieję że trochę zamieszałem i ktoś pociągnie temat powietrznych pomp ciepła.

P.S. Odpowiedź na pytania z pierwszego postu nadal mile widziana !

Opublikowano

Budujesz układ CO, bardzo kosztowny układ i budujesz bez projektu (???!!!), bo z postu nie wynika abyś miał projekt tej instalacji. Robisz założenia tylko czy poparłeś to jakimiś obliczeniami, zakładasz że coś się bedzie działo, do jakieś temperatury będzie pracować PC potem kocioł gazowy, tylko gdzie są liczby-parametry które okreslą co w instalacji się dzieje. No nie da się tak budować instalacji CO i to szczególnie tak kosztownej instalacji. Na forum chyba nie będzie nikogo (chociaż niektórzy dysponują naprawdę dużą wiedzą) kto Ci w prosty sposób odpowie na postawione pytanie. Tego się poprostu nie da zrobić. Przy dobieraniu pompy ciepła i budowie ogrzewania podłogowego latwo popełnić błądy ( w ubiegłum roku jeden z forumowiczów "wieszał psy na pompie" i instalatorze który mu to zamontował, a o wadliwie wykonanych podłogówkach można przeczytać na bieżąco) dlatego najważniejszym elementem jest projekt . Trzeba mieć sporo wiedzy aby dobrze to zrobić , aby prawidłowo dobrać wszystkie potrzebne urządzenia, i aby całość działała prawidłowo i aby inwestor był zadowolony. Wielkość bufora można obliczyć (na stronach producentów znajdziesz założenia do takich obliczeń) tylko czy jest potrzebny do współpracy z kotłem gazowym (jaki typ kotła kondensacyjny czy zwykły) i czy napwewno w tej instalacji będziesz miał nadmiar ciepła który można w tym buforze zmagazynować? Nie bądź zdziwiony gdy nie uzyskasz odpowiedzi na swoje pytanie. Ten problem powinien być rozwiązany na etapie projektu.

Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów !

Dopiero się zarejestrowałem więc proszę o wyrozumiałość !

 

Potrzebuję porady co do bufora i wymiennika jakiego użyć. Wyjaśniam o co chodzi :

 

-Ogrzewanie podłogowe - około 4000mb rury PEX 16 mm

 

-6 pomieszczeń po około 100m2, 6 rozdzielaczy- od5 do 8 pól grzewczych, sterowanie temperaturą w pomieszczeniach poprzez wyłączanie części pól grzewczych (siłowniki na rozdzielaczach + regulator pokojowy w każdym pomieszczeniu)

 

-budynek b. dobrze ocieplony- obliczona nominalna moc grzewcza to ok 25kW. Część pomieszczeń bez okien a na podwójnych ścianach z pustką dodatkowo15 cm steropianu 0,32, na podłodze 20cm twardego steropianu + 8cm wylewki betonowej

 

-źródłem ciepła są 2 pompy powietrze -woda (A2W35- 6,2kW poboru mocy). Przy parametrach A10W35 każda z nich daje 24kW ciepła.

 

-dokładny opis parametrów identycznej pompy jest tutaj : http://hanko123.en.made-in-china.com/product/JbBxFyovLnIj/China-Air-Source-Heat-Pump-Heat-Pump-HAWHP5-8-10-.html - ostatnia w tabelce

 

-zakładam że pompy ciepła pracują do temp. (- 7C) a potem włącza się piec gazowy.

 

-kupiłem bufor 500L z wymiennikiem rurowym ( z myślą o piecu gazowym)

 

- i tu dochodzimy do sedna sprawy : co z wymiennikiem w obwodzie pompa ciepła-bufor ?

 

Proponowano mi bufor z wężownicą z żebrowanej nierdzewki za jedyne 7000zł w promocji :). Można zastosować wymiennik płytowy - nie wiem jakiej wielkości , nie wiem czy jeden, czy może 2 - osobno na każdą pompę. Wiąże się to też z zalaniem całej podłogówki płynem niezamarzającym bo przy niskich temp. i długim przestoju pompy zimny płyn przy rozruchu może zamrozić wymiennik. Beczkę Boryga jeszcze przełknę :( tylko niech ktoś mi powie jaki duży wymiennik(i) ? Zwykle ich parametry podają dla pieca a nie pompy ciepła a w moim przypadku na wyjściu z pompy obliczono, że wystarczy temp. 38C ! i układ będzie działał poprawnie. wymiennik na pewno będzie dużo większy niż przy jakimkolwiek piecu.

 

-Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego.

Czy ktoś widział podobny układ ? Może ktoś już to "przerabiał" ? Czy jest gdzieś dostępny w necie schemat takiej "kotłowni" ?

 

Z góry dziękuję za pomoc ! Pozdrawiam !

 

 

Witam

Jak masz dobrany zestaw pomp ciepła to dostawca powinien Ci dobrać takie duperele jak bufor , ew wymiennik itp.

Na 1 miejscu - projekt na, 2 konsultacje tech. u dostawcy sprzętu, ja bym dał ok 2000l ale skonsultuj to.

Pozdrawiam

Opublikowano

Budujesz układ CO, bardzo kosztowny układ i budujesz bez projektu (???!!!), bo z postu nie wynika abyś miał projekt tej instalacji. Robisz założenia tylko czy poparłeś to jakimiś obliczeniami, zakładasz że coś się bedzie działo, do jakieś temperatury będzie pracować PC potem kocioł gazowy, tylko gdzie są liczby-parametry które okreslą co w instalacji się dzieje. No nie da się tak budować instalacji CO i to szczególnie tak kosztownej instalacji. Na forum chyba nie będzie nikogo (chociaż niektórzy dysponują naprawdę dużą wiedzą) kto Ci w prosty sposób odpowie na postawione pytanie. Tego się poprostu nie da zrobić. Przy dobieraniu pompy ciepła i budowie ogrzewania podłogowego latwo popełnić błądy ( w ubiegłum roku jeden z forumowiczów "wieszał psy na pompie" i instalatorze który mu to zamontował, a o wadliwie wykonanych podłogówkach można przeczytać na bieżąco) dlatego najważniejszym elementem jest projekt . Trzeba mieć sporo wiedzy aby dobrze to zrobić , aby prawidłowo dobrać wszystkie potrzebne urządzenia, i aby całość działała prawidłowo i aby inwestor był zadowolony. Wielkość bufora można obliczyć (na stronach producentów znajdziesz założenia do takich obliczeń) tylko czy jest potrzebny do współpracy z kotłem gazowym (jaki typ kotła kondensacyjny czy zwykły) i czy napwewno w tej instalacji będziesz miał nadmiar ciepła który można w tym buforze zmagazynować? Nie bądź zdziwiony gdy nie uzyskasz odpowiedzi na swoje pytanie. Ten problem powinien być rozwiązany na etapie projektu.

 

 

Dzięki wielkie że ktoś odpowiedział !!!

Kolego mak - spokojnie ! Nie sądzisz chyba, że robię eksperyment za kilkadziesiąt tysi

Problem jest taki, że inwestycja duża a środki ograniczone - czyli w zasadzie standard. Muszę trochę pokombinować, bo inaczej będzie to trwało dwa razy dłużej ( czytaj : drożej ). Tak, wiem że w tym momencie komuś może skoczyć gul bo pomyśli : cwaniak chce wszystko za darmo ale rozmawiałem na początku z kilkoma instalatorami i chcieli mnie tak skroić, że postanowiłem sam się za to zabrać. Za ułożenie rurek z podłączeniem do rozdzielaczy i wyprowadzeniem do kotłowni do głównego rozdzielacza ......no jak myślisz ? Za 600 m2 bardzo prostej roboty - 48- 63 tyś. netto. Za 4 ludzi i 8 dni roboty. Nie wiem czy to standard ale jeśli tak to zmieniam branżę.

Za materiał zapłaciłem ok. 20. tyś. + robota ok. 10. co daje razem 30. Proste ? Może są tacy na których nie robi wrażenia 30 tyś. ale na mnie robi. Co do materiałów to uprzedzam pytania : rura PEX włoska (nie chińska), rozdzielacze KAN z przepływomierzami, złączki też z KAN-a. Główny kolektor z jakiejś polskiej firmy ale nie pamiętam nazwy.

Przepływy przeliczył fachowiec z KAN w ramach gratisu za zakupiony towar. Oczywiście były uwzględnione powietrzne pompy ciepła i piec gazowy. Ponieważ budynek ma grube podwójne ściany i został b. dobrze docieplony to z obliczeń wyszło, że tylko przy dużych mrozach będzie trzeba zwiększyć przepływy na maxa, ale "styknie" ewentualnie podnieść temp. na PC (co jest bez sensu, z ekonomicznego punktu widzenia) lub też włączyć inne źródło ciepła - np. piec gazowy.

Ze względu na sprawność założyłem temp. na wyjściu z PC : 38*C (można ją ustawić na sterowniku) i pracę PC do temp. (-7*C). Zobaczę co praktyka pokaże ale myślę że poniżej -10*C chyba nie ma sensu schodzić bo za duże są straty rozmrażania parownika.

Uparłem się na podłogówkę, bo przy PC nie ma innej alternatywy ( tu na forum jest wiele głosów to potwierdzających).

Co do bufora to 50 m3 betonu na posadzkach jest nie do pobicia ale ( no właśnie zawsze coś jeszcze, a czy nie mogło by być prosto ? :( ) potrzebne jest sprzęgło bo układ jest duży i różnice w przepływach też duże (wspominałem powyżej). W okresie wiosna-jesień na pewno będę miał zapas mocy na PC i wtedy mogę pracować na nocnej taryfie. Bufor już mam ( używany z nierdzewki, z wężownicą którą podłączę do pieca gazowego) . Pojemność 500l. Biorąc pod uwagę kilka m3 przepływu na godz. to niewielkie sprzęgło. Jako akumulator ciepła - bez znaczenia.

Co do pieca- bo pytałeś- to na razie mam Vissmanna , Vito..coś tam 100 (chyba 32kW) ale w przyszłości założę jakiś kondensacyjny. Zakładam, że piec będzie pracował miesiąc w roku więc" nie biorę do głowy".

Kolego mak co do projektu o którym ciągle wspominasz to moje zdanie jest takie : jeśli nie masz kogoś o kim wiesz, że na pewno zrobi to dobrze (policzy czy zaprojektuje) to lepiej zaufać " Zenkowi" który robi to jako wykonawca od 20 lat ( choć nie wie jak włączyć kalkulator). Często się zdarza, że na początku jakiegoś tematu obliczenia są niedoskonałe bo jeszcze czegoś, ktoś w teorii nie uwzględnił. Nawet tu na forum w niektórych przypadkach ci najbardziej doświadczeni dopiero po dłuższej dyskusji dochodzą do kompromisu a przecież powinni mieć jedno zdanie - jeśli teoria jest dobra.

Gdzie w necie mogę znaleźć jakieś narzędzie do doboru wymiennika płytowego ?

Pozdrawiam !

Opublikowano

Do kolegi SAMBORA ! Dzięki za odpowiedź !

1. Pompy przywiozłem sam jak już pisałem : zza Odry . Kupiłem w firmie, która nie bawi się w jakieś konsultacje itp. pierdoły. to zwykła hurtownia. Sprzedają to co się opłaca. Ale za to sporo zaoszczędziłem. Tak, wiem, zaraz ktoś powie: a co z serwisem ? Jest gwarancja a ja często tam jeżdżę. Pompy są z CHRL-u :( ale podzespoły ze znanych firm. Nawet jak po gwarancji coś padnie to mi kolega "chłodniarz" wymieni. Jak już tu wiele razy pisano wszystkie PC zbudowane są jak lodówka ! Te chińskie i te niemieckie. Różnią się jakimiś pierdołami typu ładniejsza obudowa, lepszy sterownik z większą ilością funkcji, może trochę cichszy wentylator (jakby stała w sypialni to też bym chciał cichszy), może pompa obiegowa w komplecie ale reszta różnicy w cenie to tylko marketing.

2. Co do pojemności bufora to odpowiedziałem powyżej.

Pozdrawiam!

Opublikowano

[ Witam

Jeżeli jeździsz na WEST to zobacz strony WOLFA - wolf.de czy jakoś tam > Na tej stronie mają cały pakiet adaptacji hydraulicznych, kotły, pompy, solary waz z połączeniami, można coś podglądnąć i zaadaptować do potrzeb własnych.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Nie zamierzam polemizować z twiomi racjami. Budowlańcy za Odrą (właściwie już za Łabą) wyznawali zasadę że na budowie nie oszczędza się na projektach, konstrukcji i betonie. Można samemu wykonać wiele prac np technologie układania ogrzewania podłogowego są naprawdę przystępnie opisane na stronach producentów, ale takie CO to naprawdę dość skomplikowana sprawa, nie od strony układania rurek ogrzewania podłogowego, ale np sterowania układem, doboru pomp, doboru mieszaczy, i podłączenia wszystkiego aby to pracowało i można było układem sterować. A do tego naprawdę potrzebny jest projekt a nie tylko obliczenia wykonane gratis przez dostawcę materiałów. Oszczędzać trzeba i warto oglądać każdą wydaną złotówkę. Ale czy naprawdę warto oszczędzać na projekcie, ja bym nie oszczędzał. Jesteś pewny tego co robisz, i jesteś przekonany że układ zadziała i będzie można nim sterować to ja nie mam żadnego prawa Cię krytykować, wiem jednak że takie instalacje często nie działają tak jak powinny (życzę aby twoja zadziałała) i nawet nie wiadomo gdzie szukać błędu. Za odrą żaden instalator nie dotknął by się pracy na budowie gdzie nie było by projektu i nadzoru ,bo była by to jego ostatnia robota.

Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów !

Dopiero się zarejestrowałem więc proszę o wyrozumiałość !

 

Potrzebuję porady co do bufora i wymiennika jakiego użyć. Wyjaśniam o co chodzi :

 

-Ogrzewanie podłogowe - około 4000mb rury PEX 16 mm

 

-6 pomieszczeń po około 100m2, 6 rozdzielaczy- od5 do 8 pól grzewczych, sterowanie temperaturą w pomieszczeniach poprzez wyłączanie części pól grzewczych (siłowniki na rozdzielaczach + regulator pokojowy w każdym pomieszczeniu)

 

-budynek b. dobrze ocieplony- obliczona nominalna moc grzewcza to ok 25kW. Część pomieszczeń bez okien a na podwójnych ścianach z pustką dodatkowo15 cm steropianu 0,32, na podłodze 20cm twardego steropianu + 8cm wylewki betonowej

 

-źródłem ciepła są 2 pompy powietrze -woda (A2W35- 6,2kW poboru mocy). Przy parametrach A10W35 każda z nich daje 24kW ciepła.

 

-dokładny opis parametrów identycznej pompy jest tutaj : http://hanko123.en.m...WHP5-8-10-.html - ostatnia w tabelce

 

-zakładam że pompy ciepła pracują do temp. (- 7C) a potem włącza się piec gazowy.

 

-kupiłem bufor 500L z wymiennikiem rurowym ( z myślą o piecu gazowym)

 

- i tu dochodzimy do sedna sprawy : co z wymiennikiem w obwodzie pompa ciepła-bufor ?

 

Proponowano mi bufor z wężownicą z żebrowanej nierdzewki za jedyne 7000zł w promocji :). Można zastosować wymiennik płytowy - nie wiem jakiej wielkości , nie wiem czy jeden, czy może 2 - osobno na każdą pompę. Wiąże się to też z zalaniem całej podłogówki płynem niezamarzającym bo przy niskich temp. i długim przestoju pompy zimny płyn przy rozruchu może zamrozić wymiennik. Beczkę Boryga jeszcze przełknę :( tylko niech ktoś mi powie jaki duży wymiennik(i) ? Zwykle ich parametry podają dla pieca a nie pompy ciepła a w moim przypadku na wyjściu z pompy obliczono, że wystarczy temp. 38C ! i układ będzie działał poprawnie. wymiennik na pewno będzie dużo większy niż przy jakimkolwiek piecu.

 

-Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego.

Czy ktoś widział podobny układ ? Może ktoś już to "przerabiał" ? Czy jest gdzieś dostępny w necie schemat takiej "kotłowni" ?

 

Z góry dziękuję za pomoc ! Pozdrawiam !

 

Co po pierwsze to pompa ciepła to takiej pompy do -7st to dziś juz się nie montuje ,dzisiejsze pompy moga pracowac skutecznie do 15st a są modele że do -20 spokojnie mozna nimi grzac

nie wiem w jakim celu potrzebujesz kocioł gazowy skoro myślisz o pompie

gezeralnie zasada jest taka że jak montuje się pompę ciepła powietrze woda to jako awaryjne zródło montuje sie kominek tak aby nie zmarznąć jak bedzie przez kilka dni poniżej -20st

co do bufora jako tako bufor jest nie potrzebny jesli zrobimy automatykę pogodową jedynie zasobik do wody moze byc obszerniejszy

Opublikowano

Do "automatyka "

Dzięki za zainteresowanie !

Już wyjaśniam :

1. Moje pompy są przystosowane do pracy w temp. (-25*C)

2. Piec gazowy już miałem (stoi i się marnuje)

3. Jeśli coś z PC nie wypali, bo ktoś się walnął w obliczeniach (lub PC się popsuje) to mogę przejść na gaz jako stałe źródło zasilania w ciepło. Przy gazie nie mam wątpliwości, że wszystko dogrzeję nawet jak będzie -30*C.

4. Kominek ( 30kW ) w piwnicy ? No nie wiem czy takie są i kto będzie w nocy jechał do firmy, do niego podkładać.

5. Ponawiam pytanie : " Do jakiej temp. tak na prawdę opłaca się jej eksploatacja ? -5*C czy może -25*C ??? Pytam teraz o ekonomię a nie o to czy PC może pracować np. przy -20*C. Producenci twierdzą, że mogą, tylko, że wtedy na rozmrażanie parownika zużywają dużo energii i wg. mnie przestaje się to opłacać.

Poza tym problemy z lodem który się tworzy zaraz po ścieknięciu z parownika. Założyłem pracę moich pomp do -7*C - zobaczymy co pokaże praktyka. " - cytat z poprzedniego postu.

Chodzi mi o sens pracy powietrznej PC w czasie dużego mrozu. Wiem, że moje PC mogą do (-25*C) ale czy to się opłaca ??? COP spada drastycznie. Nocna taryfa chyba bez sensu, bo w nocy jeszcze zimniej niż w dzień. :( Czy są gdzieś praktyczne obserwacje i pomiary ? Co wiesz na ten temat ?

6. Co do bufora, to już pisałem :

" Co do bufora to 50 m3 betonu na posadzkach jest nie do pobicia ale potrzebne jest sprzęgło bo układ jest duży i różnice w przepływach też duże . W okresie wiosna-jesień na pewno będę miał zapas mocy na PC i wtedy mogę pracować na nocnej taryfie. Bufor już mam ( używany z nierdzewki, z wężownicą którą podłączę do pieca gazowego) . Pojemność 500l. Biorąc pod uwagę kilka m3 przepływu na godz. to niewielkie sprzęgło. Jako akumulator ciepła - bez znaczenia.

" Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego. "

Sorry ale chyba nie dokładnie przeczytałeś poprzednie posty. A co teraz powiesz ?

Pozdrawiam !

Opublikowano

Nie zamierzam polemizować z twiomi racjami. Budowlańcy za Odrą (właściwie już za Łabą) wyznawali zasadę że na budowie nie oszczędza się na projektach, konstrukcji i betonie. Można samemu wykonać wiele prac np technologie układania ogrzewania podłogowego są naprawdę przystępnie opisane na stronach producentów, ale takie CO to naprawdę dość skomplikowana sprawa, nie od strony układania rurek ogrzewania podłogowego, ale np sterowania układem, doboru pomp, doboru mieszaczy, i podłączenia wszystkiego aby to pracowało i można było układem sterować. A do tego naprawdę potrzebny jest projekt a nie tylko obliczenia wykonane gratis przez dostawcę materiałów. Oszczędzać trzeba i warto oglądać każdą wydaną złotówkę. Ale czy naprawdę warto oszczędzać na projekcie, ja bym nie oszczędzał. Jesteś pewny tego co robisz, i jesteś przekonany że układ zadziała i będzie można nim sterować to ja nie mam żadnego prawa Cię krytykować, wiem jednak że takie instalacje często nie działają tak jak powinny (życzę aby twoja zadziałała) i nawet nie wiadomo gdzie szukać błędu. Za odrą żaden instalator nie dotknął by się pracy na budowie gdzie nie było by projektu i nadzoru ,bo była by to jego ostatnia robota.

 

 

Dzięki za odpowiedź !

Wiem,że projekt by się przydał i było by łatwiej tylko czy ktoś go zrobi i za ile ? Może jestem uprzedzony i miałem pecha do "fachowców" ale coś Ci zacytuję : " a nie, nie, proszę paaana, projekt to ja panu zrobię jak pan zamówi u mnie wykonanie roboty ...... z materiałem oczywiście....bo jak bez materiału, to właściwie na czym ja zarobię ? "

Ręce opadają i ręka mi się otwiera ..... ( dotyczyło to innej roboty- jakby się kto pytał). W tym przypadku jeszcze nie rozmawiałem o wykonaniu samego projektu.

Gdybym był taki pewny siebie to bym nie wchodził na forum :(. Powiem tak : chętnie przejrzę oferty przesłane na priv.

Z drugiej strony wiem z doświadczenia, że można zrobić dobrze robotę bez projektu jak się ma duże doświadczenie w danym temacie. Moja instalacja - choć dość duża- nie jest mocno skomplikowana. Myślę, że w nie jednym domku jednorodzinnym ( takie po 600m2 wiele razy widziałem ) jest dużo więcej " rurek i zaworków ".

Pozdrawiam!

Opublikowano

[ Witam

Jeżeli jeździsz na WEST to zobacz strony WOLFA - wolf.de czy jakoś tam > Na tej stronie mają cały pakiet adaptacji hydraulicznych, kotły, pompy, solary waz z połączeniami, można coś podglądnąć i zaadaptować do potrzeb własnych.

 

Dzięki ! jest dużo ładnych, kolorowych schematów ( bardzo przejrzyste ) . Podaję link : http://www.wolf-heiztechnik.de/de/pkp/service/downloads/planungsunterlagen.html - należy kliknąć na ostatni plik pdf pod nazwą : Hocheffizienz-Wärmepumpen BWL-1-A, BWL-1-I Luft/Wasser ? BWS-1 Sole/Wasser.

Pozdrawiam !

Opublikowano

Do "automatyka "

Dzięki za zainteresowanie !

Już wyjaśniam :

1. Moje pompy są przystosowane do pracy w temp. (-25*C)

2. Piec gazowy już miałem (stoi i się marnuje)

3. Jeśli coś z PC nie wypali, bo ktoś się walnął w obliczeniach (lub PC się popsuje) to mogę przejść na gaz jako stałe źródło zasilania w ciepło. Przy gazie nie mam wątpliwości, że wszystko dogrzeję nawet jak będzie -30*C.

4. Kominek ( 30kW ) w piwnicy ? No nie wiem czy takie są i kto będzie w nocy jechał do firmy, do niego podkładać.

5. Ponawiam pytanie : " Do jakiej temp. tak na prawdę opłaca się jej eksploatacja ? -5*C czy może -25*C ??? Pytam teraz o ekonomię a nie o to czy PC może pracować np. przy -20*C. Producenci twierdzą, że mogą, tylko, że wtedy na rozmrażanie parownika zużywają dużo energii i wg. mnie przestaje się to opłacać.

Poza tym problemy z lodem który się tworzy zaraz po ścieknięciu z parownika. Założyłem pracę moich pomp do -7*C - zobaczymy co pokaże praktyka. " - cytat z poprzedniego postu.

Chodzi mi o sens pracy powietrznej PC w czasie dużego mrozu. Wiem, że moje PC mogą do (-25*C) ale czy to się opłaca ??? COP spada drastycznie. Nocna taryfa chyba bez sensu, bo w nocy jeszcze zimniej niż w dzień. :( Czy są gdzieś praktyczne obserwacje i pomiary ? Co wiesz na ten temat ?

6. Co do bufora, to już pisałem :

" Co do bufora to 50 m3 betonu na posadzkach jest nie do pobicia ale potrzebne jest sprzęgło bo układ jest duży i różnice w przepływach też duże . W okresie wiosna-jesień na pewno będę miał zapas mocy na PC i wtedy mogę pracować na nocnej taryfie. Bufor już mam ( używany z nierdzewki, z wężownicą którą podłączę do pieca gazowego) . Pojemność 500l. Biorąc pod uwagę kilka m3 przepływu na godz. to niewielkie sprzęgło. Jako akumulator ciepła - bez znaczenia.

" Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego. "

Sorry ale chyba nie dokładnie przeczytałeś poprzednie posty. A co teraz powiesz ?

Pozdrawiam !

 

myśle że gaz jako sam w sobie rozwala cała ekonomie tego projektu a dokładnie koszty stałe -abonamenty na dzień dzisiejszy ok 60zł miesiac

i powiem szczeże ze nie wiem jak się do tego ustosunkowac bo jest za duzo ale

generalnie pompa ciepła tak bez obliczeń srednio rocznie (powietrze /woda )wychodzi jak gaz

wiadomoże przy - 20st to pracuje cały czas im wiecej na zewnatrz tym mniej

co do bufora to sprawa wygląda tak jesli to pompa inwerter bo innej sobie niewyobrazam to bufor jest niepotrzebny jedynie sprzegło i dobra automatyka pogodowa z kontrolą nachylania krzywej od temperatury wewnętrzej ,jesli to pompa starczych technologi czyli zał wył to bufor bedzie potrzebny ze wgledu na utrzymanie czasów pracy sprezarki ,ponadto buforowanie ciepła za pompą jest nieekonomiczne bo zakładając że zasilanie na podłogę potrzebujemy 30st to po właczeniu pompy tylko do tego prametru bedziemy dogrzewać czynnik ,natomiast bufor żeby dziłal jako bufor to masa zmagazynowanej energi w buforach musiałaby być na tyle duza ile ma odbiornik w ciagu godziny przykłąd właczenie kolejnego pomieczenia ,lub tez taką samą energie zmagazynowac na wyższym parametrze i wtedy sprawnoścpompy nam spada

generalnie pompy ciepła powietrze woda sa najprosztrym rozwiazaniem od strony inwestycji i ekpsloatacji zwłaszcza jak sie kroś buduje na osiedlu gdzie nie ma gazu jest tylko prąd

więc wg mnie nie widzę sensu żeby w domu było tyle zródeł ciepła ,technicznie jak najbardziej jest to do zrealizowania natomiast sens ekonomiczny się kończy

Opublikowano

1. Gaz chcę mieć dla bezpieczeństwa. Hm - śmiesznie to zabrzmiało :) . Chodzi o to że jak mi piorun pie........ w sieć i spalą się obie PC to będzie niezła jazda. Jak dobrze pi.... to żadne przepięciówki nie pomogą. Kolega energetyk opowiadał mi ostatnio o wyrwanej razem z kawałkiem muru, żeliwnej skrzynce z bezpiecznikami (takiej starego typu). Spalenie sterownika czy nawet uzwojeń sprężarki to Pikuś dla pioruna, a ja chcę spać spokojnie. Poza tym skoro eksploatacja PC i gazu to te same koszty, to wolę dać zarobić polskiej elektrowni i kopalni niż towarzyszom z KGB.

2. Myślę,że sprawę abonamentu da się jakoś przeskoczyć, podpisując umowę np. tylko na okres zimowy. Nie wiem czy jest to możliwe ale spróbować można bo gazu nie będę używał do innych celów. Jeśli nie to trudno, jakoś przeżyję te 60 zł. Załóżmy, że wykupiłem za 600zł ubezpieczenie od przerw w zasilaniu. To taki mój sposób na poprawienie humoru B)

3. Co do PC to niestety jestem prawie pewien, że to nie inwertery (jeśli dobrze rozumiem to takie z automatyczną regulacją mocy). Chińczycy jeszcze nie robią a firmówki tej mocy kosztują 3-5x tyle co zapłaciłem. Życie jest brutalne :(

4. Sterownik pogodowy na pewno będzie (doceniam jego walory). Jaki ? Nie wiem, czekam na podpowiedź. Coś, co będę wiedział jak obsługiwać, czego większość funkcji wykorzystam (a nie tylko zapłacę). Byle by to nie było coś, co nazywam "wyższością techniki nad zdrowym rozsądkiem"- taki z 17" wyświetlaczem LCD. Wiem że można wprowadzić pewne parametry a resztę zrobi sterownik. Są też takie co się same uczą i po pewnym czasie same optymalizują pracę układu. Nie znam się na tym i chętnie skorzystam z Twojego doświadczenia.

5. Wracając do bufora to jak chcesz załatwić takie różnice w przepływach pomiędzy PC i podłogówką ? ? (patrz poprzedni post do Ciebie). A może to nie ma znaczenia i się niepotrzebnie czepiam ? Bufor już mam. Do wężownicy podłączam piec gazowy. To zalety a wady ? : trzeba było go kupić, potrzebny wymiennik i pompa, która zużywa prąd. Coś pominąłem ? Nie "czuję " dobrze tych niuansów bo nie jestem instalatorem. Czuję tylko że punkt styku PC z podłogówką (np. bufor) jest newralgicznym punktem całego układu. Tam się wszystko spotyka i musi być "zgrane". Szczególnie,że w moim wypadku są to dość duże przepływy i moce.

Co do wymiennika to żaden rurowy raczej nie styknie. Za mała powierzchnia niestety.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź !

Opublikowano

Jasne, że jest wymiennik. Z PC wypływa ciepła woda. Rurą leci do bufora i wraca do PC. Żeby z bufora odebrać ciepło to trzeba mieć wymiennik (po stronie podłogówki ) Czyż nie tak ? I o to pytałem ale już wiem że płytowy bo rurowy nie wydoli.

Jak ustawisz 60*C na PC przy temp. -15*C (chyba miałes na myśli minus 15) to sprawność będzie cieniutka a sama pompa długo nie pociągnie. Jest wtedy wyżyłowana na maxa ja silnik VW diesla :(. 2,5TDI V6 gruz, schrott itd.

Nie wiem czy wogóle jest to możliwe - taka różnica temp. No ale technika idzie do przodu.

Opublikowano

z całym szacunkiem ale taki wymiennik skuteczny dla pompy ciepła dodatkowy woda woda tak aby przekazał ok 20kW przy najmniejszej delcie to konstrukcha czołgu w cenie od 5000zł

nie wiem skąd masz te czastkowe wiadomości i wogóle ..?

w pompie cieppła jest wymiennik z tego wymiennika dajesz wode na zasobnik cwu i przez sprzegło do podłogówki i juz wszytko działa ,ewentualnie mozesz dac przez bufor ten co masz na bezposrednim obiegu ze wgledu na brak płynnej regulacji mocy sprezarki

a tak z ciekawości ile dałeś za tę pompę i jaką ma deklarowaną moc na wyjciu ?

Opublikowano

Przypominam, że w układzie PC-bufor (czy coś innego ) krąży płyn niezamarzający. No to trzeba to jakoś oddzielić od reszty układu poprzez wymienniki.

Nie bardzo rozumiem ten fragment : " na zasobnik cwu i przez sprzegło do podłogówki " Nie rozumiem też tego " te czastkowe wiadomości i wogóle ..? " możesz mi to rozjaśnić ? Mam wykształcenie techniczne ale o układach ogrzewania wiem niewiele. Pierwszy raz to robię i może rzuciłem się na głęboką wodę ale taką już mam naturę (albo karmę jak kto woli). Swoim chłopakom na warsztacie mówię :" nigdy nie mówcie przy mnie, że czegoś nie da się zrobić". Hm , jeśli zagoszczę na dłużej na tym forum to tak jak kolega quitar przyjmę ten takst za motto. U niego to jakoś tak było : nie sztuka zbudować dom ...........:(

Co do wymiennika to dorwałem ALFA LAVAL AlfaNova 76-30H , nówka za 1000zł. tutaj specyfikacja http://www.meritum.torun.pl/AlfaLaval/AlfaNova_14-76.pdf . Myślę,że wystarczy :) Wiem,ze mam trochę inne (niestandardowe) podejście do tematu ale z racji tego co robię zawodowo mam też trochę większe możliwości i z nich korzystam. Prawie wszystko można kupić dużo taniej tylko trzeba się trochę namęczyć. Standardowo dzwoni się do hurtowni pyta, negocjuje ..... i dostaje rabat 20%. Też tak robię jak chodzi o coś za 100 czy 1000zł ale jak masz kupić coś z a kilka tzw. tysi to też chyba główkujesz ? Poszukałem, znalazłem i mam a nowy kosztuje tyle : http://www.meritum.torun.pl/AlfaLaval/Alfa_Laval_cennik.pdf szukaj na 6 str.

Co do pompy to tu jest opis http://hanko123.en.made-in-china.com/product/JbBxFyovLnIj/China-Air-Source-Heat-Pump-Heat-Pump-HAWHP5-8-10-.html - ostatnia w tabeli. Sam nie wiem ile mocy 22 czy 24 kW -w różnych miejscach różnie podają. Dziś z ciekawości do niej zajrzałem. To jest prosta pompa (na pewno nie inwerter) ze sprężarką Copellanda. Żadnych wodotrysków. nawet nie ma pompy cyrkulacyjnej. Po prostu lodówka o mocy24 kW B)

Co do ceny to nie chcę tu nikogo wkurzać i być podejrzany o reklamę. Wrzuć mi na maila swoją komórkę to oddzwonię. Chętnie z Tobą pogadam, a może będziemy mogli sobie pomóc na wzajem.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź !

Opublikowano

co do układu zalenego glikolem albo zalewasz cały ukłąd glikolem co jest bzdurą ,albo zostawiasz zalane wodą i zostawiasz aktywny ukłąd przeciwzamrożeniowy ,pozostaje jedynie problem zaniku prądu

jesli chcesz te 24kW przekazać na niskich parametrach z np 45/40-44/39 to wymiennik musi miec ok 60 płyt a to juz jest koszt ogromny ktory jest nieuzasadniony a co najgorsze żeżeby te 24kW przetransportować to potrzebujemy ok 4m3/h przepływu a to juz nie jest pompa do tego co poptrzebuje 30Wat tylko conjamniej 90 ,i kolejne rzeczy które kładą ta inwestycję co do zasobnika -ładujemy bezpozrednio z pompy na żadanie ,a podłogówkę podłaczamy poprzez sprzegło pierwsze lepsze jakie jakie znajdziesz z gwintami min 1 cal

kocioł gazowy tak samo podłączasz do tego sprzegła równolegle z pompą ciepła ,tyle że ładowanie zasobnika zrealizowałbym poprzez drugą węzownicę w zasobniku bo rozumiem że taki zasobnik posiadasz i generalnie trochę automatyki i wszytko działa

Opublikowano

Dzięki ! Trafne uwagi ! Trochę mi się rozjaśniło ! Jednak mam kilka pytań.

 

1. Czy zalewanie glikolem jest bzdurą tylko w przypadku takich dużych instalacji jak moja ( ze względu na koszt 500 litrów czynnika), czy są jakieś inne przeciwwskazania ?

2. Ile kosztuje wykonanie układu przeciwzamrożeniowego i ile kosztuje jego eksploatacja ? Czy znacznie mniej od kosztów pompy obiegowej przy wersji z wymiennikiem ciepła ?

3.A co z zanikiem prądu ? Agregat prądotwórczy z automatyką ? Akumulator + prostownik + automatyka ? Automatyczny palnik gazowy ( zasilany akumulatorem) ? Nigdy nie spotkałem się z takim układem. Czy możesz trochę rozjaśnić jak to wygląda ? Czy to zwykła grzałka elektryczna która bez prądu nie działa ( w tym samym czasie gdy PC też nie grzeje ) ?

4. Czy dobrze zrozumiałem ? :

- PC i piec podłączone równolegle do sprzęgła z jednej strony a z drugiej strony podłogówka.

-zasobnik CWU posiada dwie wężownice : jedna podłączona do pompy a druga do pieca gazowego.

 

Widziałem gdzieś jeszcze inne rozwiązanie : PC umieszczona w "kotłowni" i powietrze doprowadzone z zewnątrz kanałami. Przy pompie 24kW jest to ok. 7200m3/h czyli dokładnie 2m3/s. Spory kanał wychodzi. Tak na moje oko 0,5 m2.

Poza tym hałas - w tym przypadku 62 dB(A) w odległości 1m. Trzeba by było izolować PC i kanały. Rozwiązałoby to jednak problem zamarzania wody w PC. Odpada wymiennik , pompa obiegowa i rachunek za prąd. To rozwiązanie dobrze pasuje do małych PC z zasobnikiem CWU. Czy gdzieś widziałeś takie rozwiązanie ? Co o tym sądzisz ???

Opublikowano

co do glikolu ,glikol to lepkośc lepkośc to mniejsz zdolnośc przekazywania ciepła co za tym idzie sprawnośc bo albo trzeba poświecić 6-11% mocy na straty ze wględu na brak mozliwości odbioru ciepła lub jeszcze wieksze pompy i wieksze predkości czynnika co za tym idzie wiecej prądu żeby uzyskac rządany efekt

co do ukłądu przeciw zamrozeniowego to dwie sprawy ,dwa czujniki jeden w wymienniku w pompie a drugi w rurociagu do domu i w razie potrzeby załaczanie pompy na kilka sek ,lub grzałki a na brak pradu do tego układu ups lub aku i grzałka na 12 V

wprowadzanie powietrza do domu kanały przepustnice odcinające itp to też koszty przewyższające koszt glikolu

co do zasobnika to się rozumiemy

Opublikowano

OK ! Czyli glikol odpada.

1. Jakiej mocy grzałka jest w takim układzie i jak często jest załączana pompa obiegowa ? Bo chyba nie mieli na okrągło ? Jeśli to moje sprzęgło będzie dość duże to chyba wystarczy żeby czujniki załączały pompę obiegową (w układzie PC-sprzęgło ) np. na 20sek i sprawa załatwiona. W dużym sprzęgle jest zapas ciepła na kilka-kilkanaście godzin.

2. Rozumiem, że pisząc "załaczanie pompy na kilka sek ,lub grzałki " miałeś na myśli pompę obiegową. Tak do wszystkich Forumowiczów : pompa ciepła powinna pracować w jak najdłuższych cyklach !!! Idealnie jest jeśli jest to pompa inwerterowa i pracuje od jesieni do wiosny, bez przerwy ! Kiedyś zrobiono badania na silnikach spalinowych i okazało się, że odpalenie zimnego silnika i nagrzanie to właściwej temp. pracy powoduje takie jego zużycie jak przejechanie 200km !!! Lepiej kupić samochód z przebiegie 300000km jeżdżący na długich trasach niż tego co ma 100tyś i jeździł po mieście.

3. Rozjaśnij mi proszę dlaczego dwa czujniki i gdzie dokładnie są zamontowane. Po co czujnik przy sprzęgle ?

Opublikowano

pomyslk jeden czujnik do zabezpieczenia wymiennika ,a drugi rurociagu i tyle

pozdrawiam

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów !

Dopiero się zarejestrowałem więc proszę o wyrozumiałość !

 

Potrzebuję porady co do bufora i wymiennika jakiego użyć. Wyjaśniam o co chodzi :

 

-Ogrzewanie podłogowe - około 4000mb rury PEX 16 mm

 

-6 pomieszczeń po około 100m2, 6 rozdzielaczy- od5 do 8 pól grzewczych, sterowanie temperaturą w pomieszczeniach poprzez wyłączanie części pól grzewczych (siłowniki na rozdzielaczach + regulator pokojowy w każdym pomieszczeniu)

 

-budynek b. dobrze ocieplony- obliczona nominalna moc grzewcza to ok 25kW. Część pomieszczeń bez okien a na podwójnych ścianach z pustką dodatkowo15 cm steropianu 0,32, na podłodze 20cm twardego steropianu + 8cm wylewki betonowej

 

-źródłem ciepła są 2 pompy powietrze -woda (A2W35- 6,2kW poboru mocy). Przy parametrach A10W35 każda z nich daje 24kW ciepła.

 

-dokładny opis parametrów identycznej pompy jest tutaj : http://hanko123.en.made-in-china.com/product/JbBxFyovLnIj/China-Air-Source-Heat-Pump-Heat-Pump-HAWHP5-8-10-.html - ostatnia w tabelce

 

-zakładam że pompy ciepła pracują do temp. (- 7C) a potem włącza się piec gazowy.

 

-kupiłem bufor 500L z wymiennikiem rurowym ( z myślą o piecu gazowym)

 

- i tu dochodzimy do sedna sprawy : co z wymiennikiem w obwodzie pompa ciepła-bufor ?

 

Proponowano mi bufor z wężownicą z żebrowanej nierdzewki za jedyne 7000zł w promocji :D. Można zastosować wymiennik płytowy - nie wiem jakiej wielkości , nie wiem czy jeden, czy może 2 - osobno na każdą pompę. Wiąże się to też z zalaniem całej podłogówki płynem niezamarzającym bo przy niskich temp. i długim przestoju pompy zimny płyn przy rozruchu może zamrozić wymiennik. Beczkę Boryga jeszcze przełknę :D tylko niech ktoś mi powie jaki duży wymiennik(i) ? Zwykle ich parametry podają dla pieca a nie pompy ciepła a w moim przypadku na wyjściu z pompy obliczono, że wystarczy temp. 38C ! i układ będzie działał poprawnie. wymiennik na pewno będzie dużo większy niż przy jakimkolwiek piecu.

 

-Myślę że bez bufora się nie obędzie bo jest 6 pomieszczeń i czasem będzie grzać cała podłoga a czasem tylko połowa . Pompy będą chodziły 2 lub 1 a czasem piec gazowy ! . To chyba za duże rozbieżności w przepływach żeby obyło się bez bufora w roli sprzęgła hydraulicznego.

Czy ktoś widział podobny układ ? Może ktoś już to "przerabiał" ? Czy jest gdzieś dostępny w necie schemat takiej "kotłowni" ?

 

Z góry dziękuję za pomoc ! Pozdrawiam !

 

 

Witaj

 

Szukam w internecie zasobników i buforów różnica cenowa mnie interesuje i natrafiłem na Twój post. Zarejestrowałem się by zapytać jak z tematem przebrnełeś go czy został otwarty. Pozdrawiam Cie bez względu na odpowiedz

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.