lromanski Opublikowano 12 Lipca 2010 #1 Opublikowano 12 Lipca 2010 Witam Od kilku dni studiuję forum, gdyż przymierzam się do wymiany instalacji C.O. w domu około 320mkw. Obecnie jest to instalacja z lat 70-tych, rury jak do transportu ropy na drugi koniec Europy. Generalnie opcja grawitacyjna jest ale po wyłączeniu pompki ogrzewanie działa jakby nie chciało lub nie mogło - tak więc pompka cały czas włączona. Największy zonk leży po stronie grzejników jak mi się wydaje. Są to fafiry i to jeszcze takie w których żebrowane rury są ułożone pionowo - cyrkulacji powietrza zero - tym bardziej że ze względów estetycznych są one zasłonięte drewnianymi "płotkami". Wiem że wymianę grzejników polecacie na samym końcu, ale czy w tym wypadku wymiana na cokolwiek innego (planuję C22 600x1200) nie dała by wymiernej korzyści? Dodatkowo moja bardziej zwracająca na estetykę połowa wymyśliła zmianę rurociągów na miedź schowaną w ścianach. Kocioł obecnie jest zasypowy, w najbliższej przyszłości pewnie jakiś podajnikowy. Proszę o wasze uwagi i komentarze. Planowany schemat pokażę po zmierzeniu odległości między elementami systemu i naniesieniu na schemat. Pozdrawiam Łukasz Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 12 Lipca 2010 #2 Opublikowano 12 Lipca 2010 Nie zastanawiałbym się nad wymiana ani chwili. Instalację też. Zawsze to estetyka. Jednak czy chować je w ścianie. Tu już nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania. Ale to moje zdanie. Cytuj
lromanski Opublikowano 12 Lipca 2010 Autor #3 Opublikowano 12 Lipca 2010 Dzięki za odpowiedź. Powiem szczerze że mi też nie bardzo uśmiecha się chowanie rurek w ścianach. Kupa roboty i bałaganu. No ale czegóż nie robi się dla kobiet - zwłaszcza w ciąży :D Jej argument to estetyka,a ja jakoś nie bardzo mam kontrargument za wyjątkiem tego bałaganu. Niemniej jednak i tak planujemy spory remont więc dodatkowy gruz nie zraża jej zbytnio. Cytuj
kseroks1 Opublikowano 12 Lipca 2010 #4 Opublikowano 12 Lipca 2010 Witam Przyłącze się do wypowiedzi kolegi guitar-a WYMIENIAJ wszystko ale jeśli już te rury mają być w ścianach to muszą być bardzo starannie zaizolowane otuliną i to najlepiej z wyższej pułki, no chyba że masz na tyle pieniędzy żeby "pchać" ciepło w ściany zamiast w grzejniki. Wybór typu grzejnika bdb ale co do mocy poszczególnych grzejników radzę zasięgnąć porady specjalisty lub ewentualnie wyliczyć z jakichś dostępnych i nie raz omawianych na tym forum wzorów. Zawsze lepiej lekko przewymiarować o kilka Wat i założyć termostaty(obowiązkowo)niż potem żałować i jak to polak jak chce zaoszczędzić kupuje dwa razy. Pozdrawiam Cytuj
lromanski Opublikowano 13 Lipca 2010 Autor #5 Opublikowano 13 Lipca 2010 Witam ponownie Dzięki za zainteresowanie. Poniżej schemat jak wyglądałyby pętle. Odległości podane narastająco - od rozdzielacza do 1-go grzejnika później odległość do następnego itd. Czy rura miedziana 28 mm (15 lub 18 na gałązki) będzie wystarczająca? Pozdrawiam Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 14 Lipca 2010 #6 Opublikowano 14 Lipca 2010 Gałązki 15 będą wystarczające. natomiast piony i poziomy wymagałyby przeliczenia. Cytuj
lromanski Opublikowano 14 Lipca 2010 Autor #7 Opublikowano 14 Lipca 2010 A czy mógłbym prosić o podpowiedź jak się za te obliczenia zabrać? Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 14 Lipca 2010 #8 Opublikowano 14 Lipca 2010 Obliczyć należy maksymalne zapotrzebowanie na ciepło. Następnie podzielić to na odcinki od źródła ciepła do pierwszego odbiornika poprzez następne aż do ostatniego. Polega to na odejmowaniu mocy grzejnika. Załączam szkic z opisem Cytuj
lromanski Opublikowano 14 Lipca 2010 Autor #9 Opublikowano 14 Lipca 2010 Ok mam nadzieję że dobrze Cię zrozumiałem. Poniżej obliczone zapotrzebowanie i na zielono średnice rurek. Czy mógłbyś to zweryfikować ? Pozdrawiam Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 14 Lipca 2010 #10 Opublikowano 14 Lipca 2010 Przeliczać nie będę, ale wszystkie ostatnie grzejniki należy traktować jako gałązki i średnica takiego przyłącza to 15 mm. Ogólnie powinno być dobrze. Nie wynika z rysunku gdzie wpięte są poziomy na parterze. Cytuj
lromanski Opublikowano 14 Lipca 2010 Autor #11 Opublikowano 14 Lipca 2010 A czy duże odległości do ostatnich grzejników nie są podstawą do zwiększenia średnicy? Co do obwodów na parterze będą wpięte do rozdzielacza zrobionego z Cu 35 i trójników. Czyli wyjście z pieca -> zbiornik -> pompka zaworki i inne szpejki -> trójnik (pion na piętro) -> trójnik (obwód 1) itd. Za wyjątkiem pionu trójniki 35/25/35. A może po prostu wszystkie średnice pojechać o stopień niżej?? /redukcja kosztów o około 1200 PLN nie licząc oszczędności na złączkach/ Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 15 Lipca 2010 #12 Opublikowano 15 Lipca 2010 Zmniejszenie średnicy może przynieść szum w instalacji (prędkość przepływu powyżej 1m/s, najkorzystniej gdy prędkość przepływu oscyluje w okolicach 0,5m/s) Dla gałązek 15 mm wystarczy a ostatni grzejnik to już gałązki. Mozna zaryzykować zmniejszenie ale wieczorami czy w nocy może być uporczywy szum w grzejnikach. Cytuj
krisk Opublikowano 15 Lipca 2010 #13 Opublikowano 15 Lipca 2010 A czy mógłbym prosić o podpowiedź jak się za te obliczenia zabrać? Coś do doborów wstępnych to dla ogrzew Pompowego mamy Wew śrenica 15 mm do od 0 - 1,8 kW do 2,3 kW /średnie to 50Pa/m/ Wew średnica 20 mm do 1,8 - 2,8 kW do 4,3 kW /najw wart 150Pa/m/ Wew średnica 25 mm do 2,8-4,4 kW do 7,9 kW Wew średnica 32 mm do 4,4- 12 kW do 22 kW Wewn średnica 40 mm do 12 - 21 kW do 40kW Wewn średnica 50 mm do 21- 40 kW do 72 kW Wewn średnica 60 mm do 40 - 72 kW Dane dla rurek PEX w średnicy zewnętrznej Pozdrawiam - dobierz sam... i oscyluj pomiedzy średnią a najwyższa wartością Pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.